Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: dennis op Oktober 23, 2008, 22:12:32

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: dennis op Oktober 23, 2008, 22:12:32
Hallo allemaal,

Ik wil even een ervaring met jullie delen, er is bij mijn mille van 2000 met 36dkm. op de teller een vliegwielbout met veel herrie en gekraak los gelopen... resultaat een totaal vernielde spoel en vliegwiel, heeft iemand van jullie daar wel eens van gehoord?

Ik heb de motor nu zo'n 5 jaar in m'n bezit en gekocht met 16dkm op de teller en nooit geen grote problemen, maar ik denk dat dit een dure grap is



Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: Tuono GR66 op Oktober 23, 2008, 22:29:20
Hoi Dennis

Welkom  hier >>  Stel je wel ff voor 
Dan weten wij ook wie je bent en tegen wie we "aankletsen"

Gebruik de zoekfunctie even
Ik dacht dat er iemand afgelopen maande over heeft geschreven



Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: zeeslot op Oktober 23, 2008, 22:44:43
welkom dennis  :bye: Misschien dat er mensen met ervaring hier zijn. Maar gebruik de zoekfunctie maar idd.


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: dennis op Oktober 23, 2008, 23:01:06
Ik zal me idd. eerst even voorstellen, mijn naam is dennis en ik ben al ong 7 jaar fanatiek aprilia rijder rondom vorden (gld) ,eerst een rs 250 '98 en toen dus de rsv uit 2000.

Maar goed ik ben dus even gaan zoeken met de zoek funktie en de berichten zijn niet goed ik zie bedragen van 1900euri pffff.

Ik zag al wel een adresje voor evt. tweede hands, maar als iemand wat weet hoor ik het graag

Groeten


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: Mille Merckel op Oktober 24, 2008, 06:54:40
ik heb er geen ervaring mee terwijl ik toch al wat aprilia's heb (gehad). Volgens mij heb ik wel zo'n vliegwiel op de plank liggen.


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: Bitaktus_Snellus op Oktober 24, 2008, 07:59:38
1900 euro? Als dat klopt... -> naar de sloop ander blok halen.  :-X


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: rolf op Oktober 24, 2008, 08:08:49
welkom hier dennis, lekkere binnenkomer heb je.

7 jaar Aprilia en nu pas de club ontdekken ;)

Heb je wat foto's van hoe het eruit, is er niet meer kapot dan alleen het vliegwiel.

rolf


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: Bart-Jan op Oktober 24, 2008, 08:16:46
Hey Dennis, welkom

Klote man ... ik heb hetzelfde gehad. Gebruik de zoek functie en zoek op Klapje, dan zul je mijn belevingen vinden. Gelukkig had ik destijds nog garantie. Mijn advies aan iedereen is ook om, als ze een soort klapje horen bij stationair draaien, i.e.g. dit checken. Bij mij was ook 1 van de drie boutjes die de startkoppeling met het vliegwiel verbinden er uit gelopen en hoorde ik na een ritje in Duitsland  ;D (lees racen tegen een 6oo RR) opeens een klapje, bij stationair dus. Dat werd later dus een klap zie topic. Die boutjes horen met loctite vast te zitten maar dat was bij mij niet zo. De andere twee boutjes draaide je er zo met je vingers uit ... op apriliaforum.com zijn er meer die deze ervaring hebben dat er loctite is vergeten.

Bij mij was het garantie dus wat het moet gaan kosten weet ik niet. I.e.g. moet je dynamo, je vliegwiel, je startkoppeling en als het echt fout is gegaan ook nog tandwielen tussen je startmoter en je startkoppeling worden vervangen. Deze onderdelen zijn duur maar kwa werkloon valt het opzich mee, alleen zit het vliegwiel zo vast op de krukas dat je daar met een brander op moet en daar gaat tijd inzitten. HEEL ERG BELANGRIJK!!!!: je olie zit nu vol met stukjes metaal en koper van de dynamo en de bout die er tussen is gekomen. Dit krijg je er met 1 keer olie verversen niet uit. Ik heb 500 KM na mijn reparatie de olie vervangen en gisteren toevallig weer (4000 km verder). Oliefilter zat nog steeds koper en metalen zooi in en in de olie tank nog veel meer. Ik denk niet dat het ook door het blok zelf heen komt omdat de dynamo 'area' volgens mij het laatste station is van de olie voordat het weer in de tank komt en daar komt de olie eerst een grof filter tegen en daarna het echte oliefilter. De eerste oliepomp zal wellicht wel wat metaaldeeltjes zijn tegengekomen. Overigens zat er gisteren aan mijn tweede aftapplug (die magnetische) helemaal geen metalen deeltjes.

Kortom: klote, dure reparatie, olie even een paar keer wisselen (met filter!) en olietank doorspoelen. Dure reparatie maar als hij goed wordt uitgevoerd heb je direct ook zo ongeveer alles gehad wat er met dat blok normaal gesproken kan gebeuren en kun je weer jaren door ...

Succes,
Bart-Jan


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: dennis op Oktober 24, 2008, 11:57:24
Hallo allemaal,

Dit weekend ben ik effe afwezig maar na weekend zal ik foto's plaatsen.

Ik heb ook inderdaad 3 bouten los zitten maar heb geen rare geluiden voor die tijd gehoord.

Bedankt voor jullie reactie's. Handige tips zijn zeer welkom!!!

Groetjes Dennis


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: Mille Merckel op Oktober 24, 2008, 12:35:05
Onbegrijpelijk dat men zó vaak de loctite vergeet in Italie.
Bij de Thierry van den Bosch-replica is toen een boutje in de versnellingsbak losgelopen. Ook geen loctite terwijl dit blok juist helemaal handmatig van één monteur in elkaar word gezet.


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: dennis op Oktober 27, 2008, 21:49:29
Hey hallo, hier de foto's van mijn kleine ramp, maar misschien valt het toch mee want het enigste wat ik kan zie wat kapot is het vliegwiel en de dynamo en een hoop gruis aan die kant.

Ook was ik bang dat er slijpsel door het hele blok zouden zitten, maar ook dat valt mee, aan de andere kant heb ik ook de deksel verwijderd en daar zit niks, oliepomp losgehaald ook niks, met een magneetje door de bak heen, helemaan niets geen slijpsel

Was ik een beetje aan het rondneuzen op internet vond ik een vliegwiel en een dynamo voor 250 euri... is dit een goede prijs?? (er vanuitgaande dat deze in goede staat is).

Moet ik alleen nog even zien dat ik het vliegwiel er af krijg, moet ik mij eerst maar even in verdiepen en zorgen dat ik het goede geraadschap in huis heb goed passende inbus, vliegwielverwijderaar enz..

Ik laat het nog weten handige tips zijn zeer welkom

Groeten Dennis


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: rolf op Oktober 27, 2008, 22:01:32
tja vraagprijs en juiste prijs is altijd moeilijk, persoonlijk valt het mee. Je kan natuurlijk even informeren wat de nieuwprijs is als referentie.

Ik is de foto's??

succes

rolf


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: dennis op Oktober 27, 2008, 22:14:15
oeps, fototjes een beetje groot formaat

moet ik eerst even verkleinen en daar ben ik niet zo handig in dus... duurt even


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: dennis op Oktober 27, 2008, 22:33:35
hier zijn de foto's


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000
Bericht door: dennis op Oktober 27, 2008, 22:36:43
op de foto is het niet zo goed te zien maar achterin het vliegwiel is het behoorlijk beschadigd en het boutje die dat op z'n geweten heeft ligt er nog in, de spoel das duidelijk!!!!


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: FastJ op Oktober 27, 2008, 22:44:45
Hoi Dennis,

Ik heb volgens mij nog wel een dynamo en vliegwiel uit een gesloopt blok. Interesse? Hoeft zeker geen 250 euro te kosten.\


Groeten, Jarno


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: Gunter op Oktober 27, 2008, 23:20:43
Ik heb bij het demonteren van mijn vliegwiel zelf de tool gemaakt, schroefdraad is M22 x 1,5   ;)


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: Bart-Jan op Oktober 28, 2008, 09:07:53
Hoe kom je bij de oliepomp? Kan iemand me dat uitleggen?

Ik heb van het weekend olie vervangen. Oude olie opgevangen in bak. Toen ik het na een uurtje ofzo van die bak overgoot in een jerrycan zag ik op de bodem van de opvangbak toch erg veel stukjes koper en ook wat slijpsel. In oliefilter zat een klein beetje en op die magnetische plug zat niets.

Heeft die oliepomp ook zo'n soort scherm dat ook als filter fungeert? Kortom, waar vind ik de oliepomp en hoe krijg ik die eruit?
BJ


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: Jesse J op Oktober 28, 2008, 11:46:33
Hoe kom je bij de oliepomp? Kan iemand me dat uitleggen?

Ik heb van het weekend olie vervangen. Oude olie opgevangen in bak. Toen ik het na een uurtje ofzo van die bak overgoot in een jerrycan zag ik op de bodem van de opvangbak toch erg veel stukjes koper en ook wat slijpsel. In oliefilter zat een klein beetje en op die magnetische plug zat niets.

Heeft die oliepomp ook zo'n soort scherm dat ook als filter fungeert? Kortom, waar vind ik de oliepomp en hoe krijg ik die eruit?
BJ
Het oliefilter zit voor de oliepomp en zorgt ervoor dat er geen metaaldeeltjes in de oliepomp komen. Ook zit er onder in het oliereservoir (tankje) nog een extra zeefje wat je kan schoonmaken.


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: Tuono GR66 op Oktober 28, 2008, 18:01:50
Met die magnetische plug vang je alleen metalen die ujzerdeeltjes bevatten. 

Geen non ferro materialen zoals aluminium / koper en magnesium


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: dennis op Oktober 28, 2008, 22:11:07
hoi bart-jan, om bij de oliepomp te komen moet je aan de andere kant van het blok wezen, hij zit half achter het koppelingshuis, het zijn als het ware twee pompjes achter elkaar die door het koppelingshuis met een teflon tandwiel wordt aangedreven, maar volgens mij kan daar niet veel rotzooi komen omdat je filter er voor zit.

Voor de zekerheid heb ik de kap eraf gehaald ook omdat ik toen nog niet wist dat het om het vliegwiel ging die kapot was en ik wou alles uitsluiten


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: dennis op November 09, 2008, 20:32:54
Nou hier ben ik weer naar wat dagen sleutelwerk en een paar eurotjes lichter, maar hij doet het weer .

van Jarno een vliegwiel en dynamo gekocht en toen de boel losschroeven, beetje rondgelezen hier op het forum en daar werd vertelt dat je de krukas kunt blokkeren door een pin door het blok tussen de krukwangen heen te steken, is dit de officiele manier ik vind dit nl. erg lomp.
Ik heb nu zelf een tool gemaakt met een sleutel 40 voor op het vliegwiel die ik in een gat van het frame kan klemmen en de vliegwiel trekker (m22x1.5)bij een scooterzaak gekocht voor 7euro want het vliegwiel van de aprilia sr50 gaat er op dezelfde manier af, de demontage al met al een eitje moet ik zeggen, gewoon goed verwarmen en goed onder spanning houden met de trekker en hij is er met 10 min af.

Ik moet nog wel even zeggen toen ik hem naar deze operatie starte schrok ik me helemaal rot een hoop gerammel, maar wat blijkt die hydraulische kettingspanners hebben eerst geen olie omdat alles er helemaal uit is gelopen dat was dus ff schrikken

Maar goed ik wil iedereen die gereageerd heeft even bedanken en ik hoop dat ik met dit vrhaal nog meer mensen geholpen worden en als iemand die sleutel wil lenen dan kan dat natuurlijk


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: FastJ op November 09, 2008, 21:52:22
Nou hier ben ik weer naar wat dagen sleutelwerk en een paar eurotjes lichter, maar hij doet het weer .

van Jarno een vliegwiel en dynamo gekocht en toen de boel losschroeven, beetje rondgelezen hier op het forum en daar werd vertelt dat je de krukas kunt blokkeren door een pin door het blok tussen de krukwangen heen te steken, is dit de officiele manier ik vind dit nl. erg lomp.
Ik heb nu zelf een tool gemaakt met een sleutel 40 voor op het vliegwiel die ik in een gat van het frame kan klemmen en de vliegwiel trekker (m22x1.5)bij een scooterzaak gekocht voor 7euro want het vliegwiel van de aprilia sr50 gaat er op dezelfde manier af, de demontage al met al een eitje moet ik zeggen, gewoon goed verwarmen en goed onder spanning houden met de trekker en hij is er met 10 min af.

Ik moet nog wel even zeggen toen ik hem naar deze operatie starte schrok ik me helemaal rot een hoop gerammel, maar wat blijkt die hydraulische kettingspanners hebben eerst geen olie omdat alles er helemaal uit is gelopen dat was dus ff schrikken

Maar goed ik wil iedereen die gereageerd heeft even bedanken en ik hoop dat ik met dit vrhaal nog meer mensen geholpen worden en als iemand die sleutel wil lenen dan kan dat natuurlijk
Knap werk Dennis!  :ok:

Mooi dat het je gelukt is. En nou weet ik waar ik terecht kan als ik nog een keer een dynamo los moet hebben.  ;)

Heb je ook al tijd gehad om de diag 1 weg te werken?

Groeten, Jarno


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: rinze_r op April 20, 2010, 12:29:02
Weet sinds gisteren dat mijn RSV ook last van heeft  :'(

1 boutje is uitgesmeerd in het vliegwiel de andere 2 hangen er wat bij.

Van de dynamo is weinig meer over. Zal binnenkort wel een aantal foto`s plaatsen
   
Weten jullie een adresje voor een dynamo en/of vliegwiel??

groeten,
Rinze
 


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: johanmiller op April 20, 2010, 15:45:03
Weet sinds gisteren dat mijn RSV ook last van heeft  :'(

1 boutje is uitgesmeerd in het vliegwiel de andere 2 hangen er wat bij.

Van de dynamo is weinig meer over. Zal binnenkort wel een aantal foto`s plaatsen
  
Weten jullie een adresje voor een dynamo en/of vliegwiel??

groeten,
Rinze
 



hmm, moet ik ook maar eens controleren of ze nog vast zitten.

moet het vliegwiel dan gedemonteerd worden?


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: Dr Hyde op April 20, 2010, 18:36:57
Nee, als je de olietank eraf haalt en het achterliggende dynamo deksel kun je zo je vliegwiel zien ziten. Je dynamo zit vast in dat deksel en er lopen wat draadjes naar toe, niet te lomp eraf trekken dus ;).


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: johanmiller op April 20, 2010, 18:55:47
Nee, als je de olietank eraf haalt en het achterliggende dynamo deksel kun je zo je vliegwiel zien ziten. Je dynamo zit vast in dat deksel en er lopen wat draadjes naar toe, niet te lomp eraf trekken dus ;).

Dan kan ik de bouten zien zitten dus zonder het vliegwiel te demonteren?

Moet ik de olie ook aftappen? of is het mogelijk zonder dat te doen?


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: rinze_r op April 22, 2010, 08:32:50
Je kunt de bouten (3 stuks, als het goed is) zo zien als je et dynamo-deksel der af haalt.
Er komt wel wat olie uit lopen (nog geen  0,5 ltr).


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: rinze_r op April 23, 2010, 09:05:36
de foto`s  :'(


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: Tuono GR66 op April 24, 2010, 08:53:24
Dit gebeurd wel heel veel :help:

Betreft het de modellen na 2003 ?


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: teddek op April 24, 2010, 09:24:16
Dit gebeurd wel heel veel :help:

Betreft het de modellen na 2003 ?


niet dat ik een guru ben maar dit heb ik nog niet eerder gezien over over gelezen.


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: Tuono GR66 op April 25, 2010, 09:19:15
afgelopen jaar wel 3 of 4 keer gelezen dat dit is gebeurd.

Het loplopen van zo'n bout zou nooit voor mogen komen.
Heeft niets met slijtage of "ruw"gebruik te maken.


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: Droeftoeter op April 25, 2010, 21:22:33
Dit gebeurd wel heel veel :help:

Betreft het de modellen na 2003 ?
Volgens mij alleen de oudere modellen. Ik heb Rinze gesproken en hij heeft een Mille uit '99. Ik heb zelf ervaring met een Mile uit '00 waar hetzelfde mee is gebeurd. Bij de eerste serie zijn de sprag clutch behuizingen zonder locktite vast gezet. :-\  Ik sprak laatst een Deen die in Limburg woont, die een Falco uit '00 heeft. Toen hij zijn sprag clutch verving, zaten 2 van de 3 inbus bouten los. Hij was gelukkig nog op tijd. Mijn Falco is uit 2001 en daarbij waren de bouten wel gezekerd (heb pas de sprag bekeken en de bouten gecontroleerd).

Voor degene die het kunnen, ik zou zelf het deksel er eens af trekken als je 1 van de eerdere types Mille/Falco hebt en controleren. Kost alleen een pakking. Als ze loslopen kost het je veel meer.

Ik stuur morgen de spullen naar Rinze toe, kan die snel weer brullen :yes:


Titel: Re: losgelopen bout van vliegwiel rsv 2000(met foto's)
Bericht door: Vincent S. op April 26, 2010, 09:07:38
Nou hier ben ik weer naar wat dagen sleutelwerk en een paar eurotjes lichter, maar hij doet het weer .

van Jarno een vliegwiel en dynamo gekocht en toen de boel losschroeven, beetje rondgelezen hier op het forum en daar werd vertelt dat je de krukas kunt blokkeren door een pin door het blok tussen de krukwangen heen te steken, is dit de officiele manier ik vind dit nl. erg lomp.
Ik heb nu zelf een tool gemaakt met een sleutel 40 voor op het vliegwiel die ik in een gat van het frame kan klemmen en de vliegwiel trekker (m22x1.5)bij een scooterzaak gekocht voor 7euro want het vliegwiel van de aprilia sr50 gaat er op dezelfde manier af, de demontage al met al een eitje moet ik zeggen, gewoon goed verwarmen en goed onder spanning houden met de trekker en hij is er met 10 min af.

Ik moet nog wel even zeggen toen ik hem naar deze operatie starte schrok ik me helemaal rot een hoop gerammel, maar wat blijkt die hydraulische kettingspanners hebben eerst geen olie omdat alles er helemaal uit is gelopen dat was dus ff schrikken

Maar goed ik wil iedereen die gereageerd heeft even bedanken en ik hoop dat ik met dit vrhaal nog meer mensen geholpen worden en als iemand die sleutel wil lenen dan kan dat natuurlijk

DE krukas kan je inderdaad blokkeren met een bout vanaf de andere zijde van het blok.
Het is de bedoeling dat deze bout in een gat met schroefdraad valt die in de wang van de krukas zit, dus niet voor de wang en de wang er tegen aan laten lopen.
Om dit voor elkaar te krijgen ben je meestal wel eventjes aan het rommelen.
De manier waarop jij het gedaan hebt kan wel, maar alleen om de vliegwiel los te halen, voor het vastzetten moet je namelijk een kracht gebruiken van 130 nm.
Gaat niet echt als je krukas niet vast staat.

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum