Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: Huub1983 op November 19, 2008, 23:58:24

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op November 19, 2008, 23:58:24

Is het mogelijk om een anti-hop koppeling te maken op een RSV-R 2001 ?
Zijn dit andere koppelingsplaten, of wat anders ?

Heb namelijk veel last van een slippend achterwiel met aanremmen op bochten ( circuit )


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: cwalker op November 20, 2008, 00:20:51
ja hoor, gewoon bvb een stm kopen.
er zijn nog andere merken, maar niet alle maken ze voor n rsv.

wij gebruiken voor de rsv 's hier steeds stm, en tot volle tevredenheid.



Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: teddek op November 20, 2008, 07:19:16
de oer mille had standaard toch al een anti hop?


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Bitaktus_Snellus op November 20, 2008, 08:19:02
STM maakt de slipperclutch. Is wel iets geavanceerder dan het syteem dat de mille gebruikt.


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Renébagpipe op November 20, 2008, 08:56:54

Huub,

heb op MF ook al wat neergezet. Na plaatsing schoot me te binnen @Huub22 ?? Naam + motor komt me bekend voor ................

Ga eerst even met de vering aan het stoeien, voordat je onkosten gaat maken voor die clutch.

 :friends:


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op November 20, 2008, 09:17:20

Huub,

heb op MF ook al wat neergezet. Na plaatsing schoot me te binnen @Huub22 ?? Naam + motor komt me bekend voor ................

Ga eerst even met de vering aan het stoeien, voordat je onkosten gaat maken voor die clutch.

 :friends:


Ja dat had ik ook met jou op MF ! Dacht, hij heeft me al eerder een advies gegeven, maar wie is die gozer ook al weer ? :friends:

Zat te denken om de ingaande demping iets lichter te zetten, hij staat nu vrij strak...
En heb nu ook stompgrip, dan zit ik iets meer naar achter. Komt de achterkant ook minder snel omhoog denk ik.

Maar blijf het toch lastig vinden, om van een lang recht stuk aan te remmen naar een scherpe bocht.
Rem dan zo laat mogelijk, maar voel hem dan uitbreken. Zal wel de ervaring zijn........


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: black bee op November 20, 2008, 09:49:28
he huub,

hoe gaat ie met de schouder en ribben, gewoon op ledenon eerst ff met
je demping stoeien en als daar alles aan gedaan is geld gaan investeren
ook ik vrees dat mijn vering weer wat aandacht nodig gaat hebben.  :yes:

gr
stefan


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: v-TWim op November 20, 2008, 09:54:32
Weet je wel zeker of je Pneumatic Power Clutch (zo noemen ze het bij Aprillia) wel goed werkt? Want die moet het slippen van het achterwiel bij het (lomp) terugschakelen voorkomen/minderen.


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Jesse J op November 20, 2008, 12:50:23
Weet je wel zeker of je Pneumatic Power Clutch (zo noemen ze het bij Aprillia) wel goed werkt? Want die moet het slippen van het achterwiel bij het (lomp) terugschakelen voorkomen/minderen.
:stupid:
Eerst maar eens goed uitzoeken of deze goed werkt.
Misschien is er een slangetje los of terugslagklep defect.


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: black bee op November 20, 2008, 13:11:59
tijd voor een technisch tikkie  :angel:


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op November 20, 2008, 16:25:28
he huub,

hoe gaat ie met de schouder en ribben, gewoon op ledenon eerst ff met
je demping stoeien en als daar alles aan gedaan is geld gaan investeren
ook ik vrees dat mijn vering weer wat aandacht nodig gaat hebben.  :yes:

gr
stefan

Heey Steef,

Gaat goed met schouder en rib, mag van de fysio zelf al weer motorrijden  :yahoo:
Alleen moet het wel rustig aan doen  :-X

Helaas ga ik niet naar ledenon, ga het met het geld niet redden  :no:
Dan maar in het voorjaar weer op Zandvoort en Assen knallen, en proberen C-licentie te halen voor ZAC...


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Heuveltje op November 20, 2008, 23:16:41

Huub,

heb op MF ook al wat neergezet. Na plaatsing schoot me te binnen @Huub22 ?? Naam + motor komt me bekend voor ................

Ga eerst even met de vering aan het stoeien, voordat je onkosten gaat maken voor die clutch.


Huub, ik zou inderdaad eerst eens een "expert"naar de vering laten kijken.
Ik ga altijd naar Rob Overdijk (Rotech Support) in Eindhoven, hij zet de vering
perfect naar jouw wensen en verteld je wat mogelijk is (zonder kosten).
Gezien de leeftijd van je motor zou een revisie/racemodificatie zeker aan te raden
zijn als dir nog niet gebeurt is (je herkent je motor niet meer terug :worship:)

Frank


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Renébagpipe op November 21, 2008, 01:07:52

Huub,

heb op MF ook al wat neergezet. Na plaatsing schoot me te binnen @Huub22 ?? Naam + motor komt me bekend voor ................

Ga eerst even met de vering aan het stoeien, voordat je onkosten gaat maken voor die clutch.

 :friends:


Ja dat had ik ook met jou op MF ! Dacht, hij heeft me al eerder een advies gegeven, maar wie is die gozer ook al weer ? :friends:

Zat te denken om de ingaande demping iets lichter te zetten, hij staat nu vrij strak...
En heb nu ook stompgrip, dan zit ik iets meer naar achter. Komt de achterkant ook minder snel omhoog denk ik.

Maar blijf het toch lastig vinden, om van een lang recht stuk aan te remmen naar een scherpe bocht.
Rem dan zo laat mogelijk, maar voel hem dan uitbreken. Zal wel de ervaring zijn........

Huub,

Let wel, in- en uitgaande demping hebben met snelheid van het bewegen te maken. De voorveerspanning met de strakte van de veer.

Zijn dus 2 verschillende grootheden.  Je totale veerweg is dus afhankelijk van welk type veer erin zit (afhankelijk van gewicht c.q. druk hoeveel cm deze inveerd) i.cm. de voorspanning die je er dus opzet (zeskante bout bovenop de ohlins).

Ikzelf ga straks naar Rooske, om de zaak te laten servicen. Hij zei tegen mij, omdat ik (incl kleding) ca. 95 kg weeg, dat ik mogelijk ook  een iets strakkere veer (zwaardere) nodig zou kunnen hebben.

Ik ben echt geen specialist hierover, maar veelal ligt vreemd gedrag van de motor aan verkeerde afstelling van vering, in combinatie met eigen gewicht (druk op voorvork) en zitpositie op motor.

Nogmaals, ik ben zelf ook nog aan het zoeken, heb het gevoel dat er veel meer inzit, maar denk ook aan het fenomeen dat je niet alle snelheid voor ingaan van de bocht eruit moet (wilt) halen. Doe ikzelf ook nog veels teveel. Je kunt ook nog steeds (lichter) remmen bij het ingaan van de bocht, dus rem dan wat losser laten. Zelfs tot aan de apex.......

Dat wordt 1 van de dingen die ik mezelf in maart (Ledenon) wil/moet gaan aanleren.

M.a.w...... nog veel dingen persoonlijk te doen en zelf aan motor wijzigen voordat je allerlei kosten gaat maken voor aanpassingen aan de motor.

Tot zover deze (goedbedoelde) tips van deze amateur....................


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op November 21, 2008, 09:02:34

Huub,

heb op MF ook al wat neergezet. Na plaatsing schoot me te binnen @Huub22 ?? Naam + motor komt me bekend voor ................

Ga eerst even met de vering aan het stoeien, voordat je onkosten gaat maken voor die clutch.


Huub, ik zou inderdaad eerst eens een "expert"naar de vering laten kijken.
Ik ga altijd naar Rob Overdijk (Rotech Support) in Eindhoven, hij zet de vering
perfect naar jouw wensen en verteld je wat mogelijk is (zonder kosten).
Gezien de leeftijd van je motor zou een revisie/racemodificatie zeker aan te raden
zijn als dir nog niet gebeurt is (je herkent je motor niet meer terug :worship:)

Frank

Zal wel een racemodificatie willen hebben, maar zit met een cash-flow probleem ! :wobblesign:
Alles is zo duur tegenwoordig, volgend jaar moet ik nog een schuur bouwen nu moet ik me moter nog opknappen ... en misschien als het erin zit wil ik naar het buitenland.... Snap niet hoe anderen dat allemaal zo makkelijk doen ?


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op November 21, 2008, 09:05:57

Huub,

heb op MF ook al wat neergezet. Na plaatsing schoot me te binnen @Huub22 ?? Naam + motor komt me bekend voor ................

Ga eerst even met de vering aan het stoeien, voordat je onkosten gaat maken voor die clutch.

 :friends:


Ja dat had ik ook met jou op MF ! Dacht, hij heeft me al eerder een advies gegeven, maar wie is die gozer ook al weer ? :friends:

Zat te denken om de ingaande demping iets lichter te zetten, hij staat nu vrij strak...
En heb nu ook stompgrip, dan zit ik iets meer naar achter. Komt de achterkant ook minder snel omhoog denk ik.

Maar blijf het toch lastig vinden, om van een lang recht stuk aan te remmen naar een scherpe bocht.
Rem dan zo laat mogelijk, maar voel hem dan uitbreken. Zal wel de ervaring zijn........

Huub,

Let wel, in- en uitgaande demping hebben met snelheid van het bewegen te maken. De voorveerspanning met de strakte van de veer.

Zijn dus 2 verschillende grootheden.  Je totale veerweg is dus afhankelijk van welk type veer erin zit (afhankelijk van gewicht c.q. druk hoeveel cm deze inveerd) i.cm. de voorspanning die je er dus opzet (zeskante bout bovenop de ohlins).

Ikzelf ga straks naar Rooske, om de zaak te laten servicen. Hij zei tegen mij, omdat ik (incl kleding) ca. 95 kg weeg, dat ik mogelijk ook  een iets strakkere veer (zwaardere) nodig zou kunnen hebben.

Ik ben echt geen specialist hierover, maar veelal ligt vreemd gedrag van de motor aan verkeerde afstelling van vering, in combinatie met eigen gewicht (druk op voorvork) en zitpositie op motor.

Nogmaals, ik ben zelf ook nog aan het zoeken, heb het gevoel dat er veel meer inzit, maar denk ook aan het fenomeen dat je niet alle snelheid voor ingaan van de bocht eruit moet (wilt) halen. Doe ikzelf ook nog veels teveel. Je kunt ook nog steeds (lichter) remmen bij het ingaan van de bocht, dus rem dan wat losser laten. Zelfs tot aan de apex.......

Dat wordt 1 van de dingen die ik mezelf in maart (Ledenon) wil/moet gaan aanleren.

M.a.w...... nog veel dingen persoonlijk te doen en zelf aan motor wijzigen voordat je allerlei kosten gaat maken voor aanpassingen aan de motor.

Tot zover deze (goedbedoelde) tips van deze amateur....................

Bedankt voor de tips  :ok:
Momenteel heb ik een basis instelling, motor is en balans. ( zal je ook wel op MF gelezen hebben )

Denk dat ik binnenkort even langs Pajic Racing rij, daar heb ik goede ervaring mee... Hij heeft vroeger ook in de MotoGP gereden. Echt iemand die weet waar over die praat.



Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: black bee op November 21, 2008, 09:08:42
wil je mijn geheim wel vertellen maar denk niet dat je er wat aan hebt  :friends:


maar een goede eindejaarsbonus werkt ook  :yes:

ga in het voorjaar maar eens kijken wat een upgrade kost


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: FastJ op November 21, 2008, 09:17:07
Weet je wel zeker of je Pneumatic Power Clutch (zo noemen ze het bij Aprillia) wel goed werkt? Want die moet het slippen van het achterwiel bij het (lomp) terugschakelen voorkomen/minderen.
:stupid:
Eerst maar eens goed uitzoeken of deze goed werkt.
Misschien is er een slangetje los of terugslagklep defect.
:stupid: :stupid:
9 van de 10 keer zijn deze terugslagklepjes defect (is een rubbertje, die gaan wel eens stuk) zonder dat je het weet. Dan krijg je zeker ook dat gedrag van je achterwiel bij hard aanremmen. Kleppie kost iets van 2 tientjes en je bent van het probleem af.

Neemt niet weg dat een goede afstelling van de vering ook cruciaal is, maar check even dit  onderdeeltje, zit rechts van de motor tussen de tank en het blok, je kunt het zien zitten. Even slangenklem loshalen en in dat kleppie blazen en zuigen. Een kant op moet hij luchtdicht zijn, zo niet vervangen en klaar!


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op November 21, 2008, 09:33:03
Weet je wel zeker of je Pneumatic Power Clutch (zo noemen ze het bij Aprillia) wel goed werkt? Want die moet het slippen van het achterwiel bij het (lomp) terugschakelen voorkomen/minderen.
:stupid:
Eerst maar eens goed uitzoeken of deze goed werkt.
Misschien is er een slangetje los of terugslagklep defect.
:stupid: :stupid:
9 van de 10 keer zijn deze terugslagklepjes defect (is een rubbertje, die gaan wel eens stuk) zonder dat je het weet. Dan krijg je zeker ook dat gedrag van je achterwiel bij hard aanremmen. Kleppie kost iets van 2 tientjes en je bent van het probleem af.

Neemt niet weg dat een goede afstelling van de vering ook cruciaal is, maar check even dit  onderdeeltje, zit rechts van de motor tussen de tank en het blok, je kunt het zien zitten. Even slangenklem loshalen en in dat kleppie blazen en zuigen. Een kant op moet hij luchtdicht zijn, zo niet vervangen en klaar!

Bedankt, dat ga ik ook even nakijken  :ok:


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: v-TWim op November 21, 2008, 21:40:15
Zeker doen. Ik kan je topic op MF niet vinden, zal aan mij liggen hoor. Maar wat is er aan de hand?


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op November 22, 2008, 10:28:25
Zeker doen. Ik kan je topic op MF niet vinden, zal aan mij liggen hoor. Maar wat is er aan de hand?

Staat in ZAC & KNMV-cup :

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/219747/Hoe-moet-je-remmen-voor-Tarzan-bocht-Zandvoort-1.html (http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/219747/Hoe-moet-je-remmen-voor-Tarzan-bocht-Zandvoort-1.html)


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op November 22, 2008, 19:08:52
Weet je wel zeker of je Pneumatic Power Clutch (zo noemen ze het bij Aprillia) wel goed werkt? Want die moet het slippen van het achterwiel bij het (lomp) terugschakelen voorkomen/minderen.
:stupid:
Eerst maar eens goed uitzoeken of deze goed werkt.
Misschien is er een slangetje los of terugslagklep defect.
:stupid: :stupid:
9 van de 10 keer zijn deze terugslagklepjes defect (is een rubbertje, die gaan wel eens stuk) zonder dat je het weet. Dan krijg je zeker ook dat gedrag van je achterwiel bij hard aanremmen. Kleppie kost iets van 2 tientjes en je bent van het probleem af.

Neemt niet weg dat een goede afstelling van de vering ook cruciaal is, maar check even dit  onderdeeltje, zit rechts van de motor tussen de tank en het blok, je kunt het zien zitten. Even slangenklem loshalen en in dat kleppie blazen en zuigen. Een kant op moet hij luchtdicht zijn, zo niet vervangen en klaar!

Waar zit dat slangetjes precies ?



Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Jesse J op November 22, 2008, 20:39:22
nr.10 is de slang en nr.13 de terugslagklep


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: v-TWim op November 22, 2008, 21:33:34
Zeker doen. Ik kan je topic op MF niet vinden, zal aan mij liggen hoor. Maar wat is er aan de hand?

Staat in ZAC & KNMV-cup :

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/219747/Hoe-moet-je-remmen-voor-Tarzan-bocht-Zandvoort-1.html (http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/219747/Hoe-moet-je-remmen-voor-Tarzan-bocht-Zandvoort-1.html)

Ah, gelezen. 1. klepje controleren van de PPC, 2. hoe hoog heb je de veervoorspanning achter opgedraaid? 3. Evt vering aanpassen.


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op November 22, 2008, 21:40:53
nr.10 is de slang en nr.13 de terugslagklep

Aha, makkelijk al die technische mensen hier  :ok:

En wat doet dat slangetje nou precies ? Hoe zorgt de terugslagklep ervoor dat het achterwiel niet gaat slippen ?


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op November 22, 2008, 21:43:14
Zeker doen. Ik kan je topic op MF niet vinden, zal aan mij liggen hoor. Maar wat is er aan de hand?

Staat in ZAC & KNMV-cup :

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/219747/Hoe-moet-je-remmen-voor-Tarzan-bocht-Zandvoort-1.html (http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/219747/Hoe-moet-je-remmen-voor-Tarzan-bocht-Zandvoort-1.html)

Ah, gelezen. 1. klepje controleren van de PPC, 2. hoe hoog heb je de veervoorspanning achter opgedraaid? 3. Evt vering aanpassen.

Klepje ga ik controleren, en veerspanning staat ook niet helemaal lekker, maarja nu lastig afstellen want heb de RSV tijdelijk geschorst en is niet verzekerd... dan maar testen op circuit


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: v-TWim op November 22, 2008, 21:44:30
Ff denken, vanuit het gasklephuis is er een vacuum die middels een membraan bij het terugschakelen de koppelingsplaten ietjes uit elkaar trekt. Daardoor heb je dus minder overbrengingswrijving tussen je achterband en het wegdek. De terugslagklep voorkomt dat het vacuum wegvloeit en dus het hele verhaal niet werkt. En je dus wel last van een blokkerend achterwiel krijgt. Ook moet de bediening van je koppeling iets lichter gaan. Bij mij werkt het in ieder geval wel want ik moet wel achtelijk lomp terugschakelen wil ik mijn achterwiel aan het blokkeren krijgen.

Welke veervoorspanning staat niet fijn? Voor of achter? Of beide?


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: TuonoPeet op November 22, 2008, 21:51:38
Aldus...Hij trekt de koppeling eventjes in bij een onderdrukdip (als de gaskleppen sluiten bij flink toeren)


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op November 22, 2008, 22:09:29
Ff denken, vanuit het gasklephuis is er een vacuum die middels een membraan bij het terugschakelen de koppelingsplaten ietjes uit elkaar trekt. Daardoor heb je dus minder overbrengingswrijving tussen je achterband en het wegdek. De terugslagklep voorkomt dat het vacuum wegvloeit en dus het hele verhaal niet werkt. En je dus wel last van een blokkerend achterwiel krijgt. Ook moet de bediening van je koppeling iets lichter gaan. Bij mij werkt het in ieder geval wel want ik moet wel achtelijk lomp terugschakelen wil ik mijn achterwiel aan het blokkeren krijgen.

Welke veervoorspanning staat niet fijn? Voor of achter? Of beide?

Ja, nu snap ik het... duidelijk  :friends:

Denk dat de veerspanning achter iets te strak (stug) staat. Dat is wel lekker als je uit de bocht (na apex) op het gas gaat... lekker stabiel... alleen met het aanremmen komt de achterkant eerder omhoog.

Blijf het afstellen van vering een lastig verhaal vinden, is er niet iets van een cursus die je kan volgen om het helemaal zelf te doen ? Zal een uitkomst zijn....


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: TuonoPeet op November 22, 2008, 22:16:05
http://www.hksuspension.nl/beheer/pdf/Veringtest%20HK%202008.pdf

ze geven ook seminars.. misschien iets voor een technisch avondje?? of om apart af te spreken met de heren


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: rolf op November 23, 2008, 09:56:14
http://www.hksuspension.nl/beheer/pdf/Veringtest%20HK%202008.pdf

ze geven ook seminars.. misschien iets voor een technisch avondje?? of om apart af te spreken met de heren

we hebben meerdere technische avonden eraan gewijd, maar als de vraag er weer is dan kijken we naar de mogelijkheden ;D


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: v-TWim op November 23, 2008, 15:23:54
Ff denken, vanuit het gasklephuis is er een vacuum die middels een membraan bij het terugschakelen de koppelingsplaten ietjes uit elkaar trekt. Daardoor heb je dus minder overbrengingswrijving tussen je achterband en het wegdek. De terugslagklep voorkomt dat het vacuum wegvloeit en dus het hele verhaal niet werkt. En je dus wel last van een blokkerend achterwiel krijgt. Ook moet de bediening van je koppeling iets lichter gaan. Bij mij werkt het in ieder geval wel want ik moet wel achtelijk lomp terugschakelen wil ik mijn achterwiel aan het blokkeren krijgen.

Welke veervoorspanning staat niet fijn? Voor of achter? Of beide?

Ja, nu snap ik het... duidelijk  :friends:

Denk dat de veerspanning achter iets te strak (stug) staat. Dat is wel lekker als je uit de bocht (na apex) op het gas gaat... lekker stabiel... alleen met het aanremmen komt de achterkant eerder omhoog.

Blijf het afstellen van vering een lastig verhaal vinden, is er niet iets van een cursus die je kan volgen om het helemaal zelf te doen ? Zal een uitkomst zijn....

Veel mensen denken dat je de veer strakker zet als je de voorspanning omhoog draait. Dat is pertinent niet waar. Je draait alleen de achterkant/voorkant omhoog. Waardoor je minder negatieve veerweg krijgt. De veerstrakte (ofzo...) blijft gelijk. Die negatieve veerweg ben je achter nu juist nodig bij stevig aanremmen naar een bocht. Wil je iets doen aan de veersterkte dan zit je simpelweg aan een andere veer vast. Heb jij een R? Dan kun je op die fijne öhlins de rijhoogte achter bijstellen.


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Mille Merckel op November 23, 2008, 15:45:11
heel makkelijk: gewoon later terug schakelen................................word de motor zowiezo rusiger van :bye:


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op November 23, 2008, 17:00:59
Ff denken, vanuit het gasklephuis is er een vacuum die middels een membraan bij het terugschakelen de koppelingsplaten ietjes uit elkaar trekt. Daardoor heb je dus minder overbrengingswrijving tussen je achterband en het wegdek. De terugslagklep voorkomt dat het vacuum wegvloeit en dus het hele verhaal niet werkt. En je dus wel last van een blokkerend achterwiel krijgt. Ook moet de bediening van je koppeling iets lichter gaan. Bij mij werkt het in ieder geval wel want ik moet wel achtelijk lomp terugschakelen wil ik mijn achterwiel aan het blokkeren krijgen.

Welke veervoorspanning staat niet fijn? Voor of achter? Of beide?

Ja, nu snap ik het... duidelijk  :friends:

Denk dat de veerspanning achter iets te strak (stug) staat. Dat is wel lekker als je uit de bocht (na apex) op het gas gaat... lekker stabiel... alleen met het aanremmen komt de achterkant eerder omhoog.

Blijf het afstellen van vering een lastig verhaal vinden, is er niet iets van een cursus die je kan volgen om het helemaal zelf te doen ? Zal een uitkomst zijn....

Veel mensen denken dat je de veer strakker zet als je de voorspanning omhoog draait. Dat is pertinent niet waar. Je draait alleen de achterkant/voorkant omhoog. Waardoor je minder negatieve veerweg krijgt. De veerstrakte (ofzo...) blijft gelijk. Die negatieve veerweg ben je achter nu juist nodig bij stevig aanremmen naar een bocht. Wil je iets doen aan de veersterkte dan zit je simpelweg aan een andere veer vast. Heb jij een R? Dan kun je op die fijne öhlins de rijhoogte achter bijstellen.

Ja een "R" goede keus geweest, met de Ohlins.
Had hem achter al een beetje bij gesteld, maar volgens mij ben je nooit klaar met je vering in te stellen...
De eerste keer dat ik me vering had ingesteld vond ik het een hele verbetering... maar een tijd laten, nu dus denk ik dat het nog wel weer een stukje beter kan. Rij nu ook sneller  ;D


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: mille108 op November 23, 2008, 17:12:13
Ff denken, vanuit het gasklephuis is er een vacuum die middels een membraan bij het terugschakelen de koppelingsplaten ietjes uit elkaar trekt. Daardoor heb je dus minder overbrengingswrijving tussen je achterband en het wegdek. De terugslagklep voorkomt dat het vacuum wegvloeit en dus het hele verhaal niet werkt. En je dus wel last van een blokkerend achterwiel krijgt. Ook moet de bediening van je koppeling iets lichter gaan. Bij mij werkt het in ieder geval wel want ik moet wel achtelijk lomp terugschakelen wil ik mijn achterwiel aan het blokkeren krijgen.

Welke veervoorspanning staat niet fijn? Voor of achter? Of beide?

Ja, nu snap ik het... duidelijk  :friends:

Denk dat de veerspanning achter iets te strak (stug) staat. Dat is wel lekker als je uit de bocht (na apex) op het gas gaat... lekker stabiel... alleen met het aanremmen komt de achterkant eerder omhoog.

Blijf het afstellen van vering een lastig verhaal vinden, is er niet iets van een cursus die je kan volgen om het helemaal zelf te doen ? Zal een uitkomst zijn....

Veel mensen denken dat je de veer strakker zet als je de voorspanning omhoog draait. Dat is pertinent niet waar. Je draait alleen de achterkant/voorkant omhoog. Waardoor je minder negatieve veerweg krijgt. De veerstrakte (ofzo...) blijft gelijk. Die negatieve veerweg ben je achter nu juist nodig bij stevig aanremmen naar een bocht. Wil je iets doen aan de veersterkte dan zit je simpelweg aan een andere veer vast. Heb jij een R? Dan kun je op die fijne öhlins de rijhoogte achter bijstellen.

Ook op Sachs kun je je rijhoogte afstellen..


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: v-TWim op November 23, 2008, 19:04:38
Ook op de eerste series? Ik heb nu een '03 en daarmee kan het inderdaad ook.


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: rsvfrank op November 23, 2008, 19:13:06
 :yes: :yes: :yes:


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: v-TWim op November 23, 2008, 19:19:34
Wis ik niet...


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op December 11, 2008, 12:14:39
nr.10 is de slang en nr.13 de terugslagklep

Bedankt voor de techmische info  :ok:

Het klepje is inderdaad stuk, rubbertje was gescheurd.
Heb een nieuwe besteld, ben benieuwd hoe het rijdt met een nieuwe klep... denk een stuk beter.


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: FastJ op December 11, 2008, 20:15:35
nr.10 is de slang en nr.13 de terugslagklep

Bedankt voor de techmische info  :ok:

Het klepje is inderdaad stuk, rubbertje was gescheurd.
Heb een nieuwe besteld, ben benieuwd hoe het rijdt met een nieuwe klep... denk een stuk beter.
:ok: Ga je zeker merken!


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: v-TWim op December 12, 2008, 11:45:10
Ah, kijk. Mooi dat het zo opgelost is.


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Patrickg op Mei 03, 2009, 16:49:43
nr.10 is de slang en nr.13 de terugslagklep


Waar zit hij nou? Ik kan nummer 13 niet identificeren  :help:


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Patrickg op Mei 03, 2009, 17:49:44
Ohhhhh, hij zit aan de andere kant ;)

Nou nog dat irritante slangenklemmetje netjes loskrijgen zodat ik die weer kan herbruiken :)


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Huub1983 op Mei 03, 2009, 20:22:08
Ohhhhh, hij zit aan de andere kant ;)

Nou nog dat irritante slangenklemmetje netjes loskrijgen zodat ik die weer kan herbruiken :)

Als je hem vernieuwd zal je het verschil zeker merken  :)


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Patrickg op Mei 04, 2009, 17:23:40
De Brezan had geen terugslagklepje :(
Dan maar naar Roké rijden of zo..
Oh, Bruggeman zou ook nog kunnen


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: FastJ op Mei 04, 2009, 20:55:44
De Brezan had geen terugslagklepje :(
Dan maar naar Roké rijden of zo..
Oh, Bruggeman zou ook nog kunnen
Bij Roké hebben ze hem zeker liggen. Ga je echt merken!


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: black bee op Mei 05, 2009, 10:47:43
gisteren mijn anti-hop nog een paar keer getest en in orde bevonden  ;D ;D


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: Patrickg op Mei 09, 2009, 22:31:52
Wat een verschil door alleen dat terugslagklepje te vervangen!!! Geen geblokkeerd achterwiel meer.  :yahoo:
Aanrader voor iedereen waarbij dat nog nooit is vervangen. Weet het vervangings-interval van dat ding niet, maar op de mijne staat pas 14.000 km en hij was al niet goed meer.


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: novaterra op Mei 10, 2009, 06:44:54
mijne 25000km oud n werkt nog super , aanremmen voor een bocht lekker dwars zetten


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: mille108 op Mei 11, 2009, 17:18:00
mijne 25000km oud n werkt nog super , aanremmen voor een bocht lekker dwars zetten

 ???


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: v-TWim op Mei 11, 2009, 17:42:06
Hij heeft een achterrem die 't doet....  :crazy:


Titel: Re: Anti hop koppeling op een RSV-R 2001 ?
Bericht door: novaterra op Mei 11, 2009, 18:01:45
nee hoor, achterwiel draait gewoon, maar wat minder hard dan het voorwiel, dus hij glijd naar links en rechts tijdens heel hard remmen, wat meer druk op de linker of rechter voetsteun en je kunt hem een kant op laten gaan.
zal niet zo aso zijnzoals op tv maar heb nog iets op film staan wat toch wel gaaf is om te zien(voor mzelf dan)

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum