Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: Stuono op Juni 26, 2009, 09:39:09

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: Olie verversen
Bericht door: Stuono op Juni 26, 2009, 09:39:09
Heb mijn tuono nu 2 weken..en staat inmiddels op 18000km..(laatste onderhoud niet in mijn bijzijn gedaan, weet dus niet wat voor olie er in zit)

Wat een heerlijke fiets!!!!  :yahoo:


Alleen nu ineens sinds 1 week heb ik last van een slippende koppeling tijdens het rijden..
Als ik doortrek en geef bijvoorbeeld boven de 5000toeren gas bij.. dan slipt de koppeling ineens door tot 9000 bijv...

Ik kan dus niet echt meer lekker doortrekken en ben bang dat zo mijn koppelingsplaten naar de kl*ten gaan..


Ga dus strax een nieuw olie filter halen en morgen nieuwe olie in de motor doen..
Wat raden jullie aan voor olie?
10w50?
vol synthetisch of half?
En merk voorkeur?
En hoeveel liter gaat er in?

Heb al beetje terug gelezen via de zoekfunctie maar werd voor mij niet helemaal duidelijk qua type olie..
Weet wel dat de slippende koppeling dus waarschijnlijk door te dunne olie komt..


Thnx voor de antwoorden!!

Greetz..


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: rsvfrank op Juni 26, 2009, 09:48:19
gebruik even de zoekfunctie ,hier zijn vele topics over  :yes:


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: black bee op Juni 26, 2009, 09:52:29
motul 15 w 50 is wat door veel mensen hier wordt gebruikt , heb het zelf ook in mijn racer zitten geen

enkel probleem met slippen van koppeling  :yes:


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: 2 Fast 2 See op Juni 26, 2009, 09:52:59
 :stupid:


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: zeeslot op Juni 26, 2009, 10:07:16
 :stupid:


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: Stuono op Juni 26, 2009, 10:29:44
 :stupid:



Ik had al gezocht... zoals vermeld..

Maar heb er blijkbaar overheen gelezen..heb het nu gevonden..

Ook een duidelijke uitleg met plaatjes van een 2001 rsv..

Hoe groot zijn de verschillen in het blok tussen de 2001 en de 2003 rsv?
Zie in elk geval dat de olietank anders is..

Dus met andere woorden.. kan ik de oliepluggen en afdekkap van het filter op dezelfde locatie vinden?


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: Rossifumi op Juni 26, 2009, 12:33:12
:stupid:

;D

Over welke 2003 heb je het trouwens? Want volgens mij zijn '01 en '03 motorisch exact hetzelfde hoor... Kijk anders even goed in je instructieboekje, daar staat het gewoon in.


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: rsv mille evo op Juni 26, 2009, 19:18:49
motul 15w50  :yes:  en de filter en plug zitten inderdaad gewoon op dezelfde plaats  :yes:


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: Stuono op Juni 26, 2009, 23:06:11
motul 15w50  :yes:  en de filter en plug zitten inderdaad gewoon op dezelfde plaats  :yes:

Ga ik morgen halen... heb het zien staan bij de shop voor 62 euro.. volsynteet..

valt volgens mij wel mee..:)


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: jornboeijen op Juni 27, 2009, 18:22:30
motul 15w50  :yes:  en de filter en plug zitten inderdaad gewoon op dezelfde plaats  :yes:

Ga ik morgen halen... heb het zien staan bij de shop voor 62 euro.. volsynteet..

valt volgens mij wel mee..:)

Je moet motul halfsyntheet pakke


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: Stuono op Juni 28, 2009, 10:39:03
motul 15w50  :yes:  en de filter en plug zitten inderdaad gewoon op dezelfde plaats  :yes:

Ga ik morgen halen... heb het zien staan bij de shop voor 62 euro.. volsynteet..

valt volgens mij wel mee..:)

Je moet motul halfsyntheet pakke

Waarom?
Heb nu de volsyntheet al...  ???
voor 55 euro zelfs (kreeg nog beetje korting)


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: zeeslot op Juni 28, 2009, 19:36:41
motul 15w50  :yes:  en de filter en plug zitten inderdaad gewoon op dezelfde plaats  :yes:

Ga ik morgen halen... heb het zien staan bij de shop voor 62 euro.. volsynteet..

valt volgens mij wel mee..:)

Je moet motul halfsyntheet pakke

Waarom?
Heb nu de volsyntheet al...  ???
voor 55 euro zelfs (kreeg nog beetje korting)
Ehm... omdat het voorgeschreven is  :angel:. Volsyntheet zal het ook wel doen denk ik. Maar de meesten hier rijden met de halfsyntheet


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: Rossifumi op Juli 08, 2009, 19:38:59
Even een schopje...

Ik zit in dit topic wel vrolijk te  :stupid:'en maar ik kijk net even naar de factuur van mijn laatste grote beurt en daaruit blijkt dat Roke er bij mij 5W60 van Belray in heeft geknikkerd. Ik hoor daar niemand over terwijl er toch genoeg Roke-klanten tussen zitten lijkt me...

Wat moet ik nou doen bij de volgende verversing??  ??? (ik wil dit zelf gaan doen)


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: rsv mille evo op Juli 08, 2009, 19:51:33
Als je de olie incl. filter vervangt kun je er net zo goed de voorgeschreven oliie in gooien, volgens mij nog goedkoper ook.


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: Droeftoeter op Juli 08, 2009, 19:53:46
Wat moet ik nou doen bij de volgende verversing??  ??? (ik wil dit zelf gaan doen)

gebruik even de zoekfunctie ,hier zijn vele topics over  :yes:

 :stupid:


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: apriliavalerossi op Juli 08, 2009, 19:57:38
ik heb mn mille nu vanaf 2006 (nieuw gekocht), en heb er nu 4900km op staan.
dit jaar voor de 4e keer, inclusief 1000km beurt, olie laten verversen.
bij mij gaat er sinds het begin castrol gps 10w40 in.
tot nu toe geen enkel probleem mee gehad.

groet marcel


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: Rossifumi op Juli 08, 2009, 20:32:45
Wat moet ik nou doen bij de volgende verversing??  ??? (ik wil dit zelf gaan doen)

gebruik even de zoekfunctie ,hier zijn vele topics over  :yes:

 :stupid:

He bedankt voor de nuttige info man, droeftoeter...

Laat ik het dan anders formuleren, waarom hoor ik andere Roke klanten niet ook over de 5W60 Belray olie??  ???


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: TDMarc op Juli 08, 2009, 22:16:36
Mijn aanrader: 10W 40 Castrol halfsyntheet. De goedkope versie. Je maakt mij namelijk niet wijs dat er ook maar enig significant verschil is tussen de dure en de goedkope. Net zoals er in NL bijna nooit verschil is tussen Euro 98 en Euro 95, behalve de prijs....


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: Droeftoeter op Juli 08, 2009, 22:33:53
Net zoals er in NL bijna nooit verschil is tussen Euro 98 en Euro 95, behalve de prijs....
Behalve dan dat de ene brandstof zwaarder is dan de andere.

Ik zou zo niet alles benaderen. Sommige dingen zijn er wel degelijk voor een reden...


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: Droeftoeter op Juli 09, 2009, 07:27:45
He bedankt voor de nuttige info man, droeftoeter...
Was niet lullig bedoeld, maar het antwoord stond recht boven je vraag, een paar keer... ;)

De fabrikant van je fiets adviseert 15w50 halfsyntheet, er worden zelfs een paar merken genoemd. Als alternatief wordt er gesteld dat je verder elke olie kan gebruiken die voldoet aan de CCMC G4 - API SG norm, of beter. Deze normen stellen types motoren met bijhorende arbeidsomstandigheden, een lang verhaal. Leuk om je in te verdiepen op een regenachtige zondag middag...

Een lang verhaal kort, als je je aan het advies houdt van de fabrikant dan gooi je er 15w50 half syntheet in. Houd je je aan het alternatief dan kun je er zo'n beetje alles ingooien. Wat het beste is kom je nooit achter, doorgaans heeft degene met de grootste mond gelijk.

Een constructeur/fabrikant weet als geen ander waar zich pijnpunten voordoen in een motorblok. Stijlheden van voornokken/ vormen van nokflanken bepalen bijvoorbeeld hoe snel een inlaat klep (en uitlaat) opent en sluit. Gebeurd dit te snel dan kan door de versnelling de klep zo zwaar worden (een fractie van een seconde) dat de smeerfilm doorbroken wordt, met in de loop der tijd alle gevolgen van dien. Een contructeur weet wat nodig is om delen van de motor zo te smeren dat de boel heel blijft, rekening houdend met 1 miljoen andere dingen als temperatuur, frictie in koppeling, omloopsnelheden van contactvlakken ten opzichte van elkaar en wat niet. Er is 1 variabele, de omgevings temperatuur. Gelukkig leven we hier in een redelijk stabiele klimaat met weinig extremen. Die ene variabele mag met het badwater weg.

Wat een ander doet, of wat een ander er ook ingooit, ik probeer me te houden aan wat de fabrikant voorschrijft. Simpelweg omdat hij als geen ander kan weten wat er daadwerkelijk in moet. Ik lees de aanbeveling als volgt, "Gooi 15w50 hs erin, of als het echt niet anders kan (als je ver onder peil rijdt/ er niks anders te krijgen is) CCMC G4 - API SG of beter".

Als Roke er 5w60 ingooid, dan mag ik aannemen dat het minimaal een CCMC G4 - API SG olie is. Als het zelfs dat niet is dan weet ik het niet. Ik heb geen idee waarom je iets anders zou doen dan wat een fabriekant adviseert. Als alle motoren goed op olijfolie zouden draaien, prima. Een Rotax blok hoeft niet hetzelfde te zijn als "alle" motoren.

Ik heb ooit een memo gelezen van Aprilia gestuurd aan naar ik meen een Engelse dealer dat bij koppelings problemen gebruik gemaakt mocht worden van 15w40 hs. Zolang er geen duidelijk wijziging mbt olie voorschriften vanuit de hoek van een fabrikant komt, zou ik altijd olie gebruiken zoals staat beschreven in de handleiding. Stomweg omdat het er staat.


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: Rossifumi op Juli 09, 2009, 08:59:06
 :ok: :friends: ;D


Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: Droeftoeter op Juli 09, 2009, 09:16:30
Overigens...
Ik heb geen idee waarom je iets anders zou doen dan wat een fabriekant adviseert.
Niet helemaal waar trouwens. Zoveel motoren, zoveel oliën. Als een garage alle voorgeschreven oliën zou moeten faciliteren kan het niet anders dan kleine hoeveelheden van veel verschillende soorten in te kopen. Dit terwijl het veel economischer is om 1 grote hoeveelheid in te kopen. Uiteindelijk betaal je als klant de rekening. Als zijn buurman het wat minder nauw neemt kan hij veel goedkoper zijn olie aan de klant leveren.

Nu zal elk garagebedrijf claimen het beste met de klant voor te hebben. Dat door jaren lange uitstekende ervaring met yada olie besloten is aprilia ook op yada olie te laten rijden. Dat de kwaliteit van yada olie de door aprilia gestelde normen met glans overschrijd. Dat de motor daardoor beter presteert, soepeler schakeld en minder verbruikt.

Ik denk het mijne van. Ben bang dat ik iets te lang in de garage wereld heb rondgelopen.



Titel: Re: Olie verversen
Bericht door: irish wolfie op Juli 10, 2009, 02:44:28
Helemaal mee eens Droef, heb zelf enige ervaring daarin. In mijn CBR tijdperk merkte ik al snel dat de koppeling van de 600 onder serieuze belasting al snel begon te slippen met Castrol RS, de blade van een maatje had het zo erg dat de koppeling na elke circuitdag moest vervangen worden. Raad eens wat Honda voorschrijft/voorschreef? In die tijd werd Honda gesponsord in het WSBK door Castrol, misschien dat daar een verklaring te vinden is. Wel benieuwd wat ze in die WSB dan écht in die castrolkleurige VTR SP's gooiden.
In ieder geval Motul 15W50 erin en verdwenen was het probleem.

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum