Aprilia-Riders

Algemeen => Evenementen - circuit => Topic gestart door: malle eppie op Augustus 13, 2009, 12:53:15

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: malle eppie op Augustus 13, 2009, 12:53:15
Van de site van Werner Daemen afgeplukt.

Beste Racefan,

EVEN WAT TECHNISCHE UITLEG OVER BANDEN:

Werner Daemen, 15 jaar ontwikkelings- en testrijder bij Pirelli legt uit :

“ Heel wat circuitrijders denken nog steeds dat als het kouder is ze met een zachte band moeten rijden en als het warmer is met een harder type en straf genoeg stond dit vroeger ook zo op de stickers van de Pirelli banden zelf, maar deze theorie zit tegenwoordig volledig fout. Als het koud is gaat een band zeer vlug kapot, we gaan hier dus zeker geen te zachte band gebruiken. Je kan bij een asvaalttemperatuur van om en bij de 40° perfect een hele dag met een SC 1 rijden zonder dat deze stuk zal gaan  maar doe je dit op een dag dat het asvaalt  maar 20° of minder aangeeft ga je hier niet lang plezier aan hebben. Een SC 3 of SC4 gaat hier veel langer meegaan…!! Maar ik hoor jullie nu al zeggen die band te hard is en geen grip heeft.  Het is inderdaad zo dat een sc2 meer grip zal hebben dan een sc4. Dit is misschien wel goed in een sprintwedstrijd van 9 rondjes maar om langere wedstrijden mee te rijden kies je beter voor de sc4 welke misschien een tikkeltje minder grip heeft maar die daarentegen wel veel langer een constante grip gaat geven. Ikzelf heb vorig jaar bijna het hele seizoen met een SC3 vooraan en een SC4 achteraan in Zolder rondgereden aan rondetijden tot 1’35 en 1’36. Ik geef toe dat de SC4 iets vlugger zal gaan driften maar het is nog heel goed controleerbaar. Een sc2 geeft inderdaad iets meer grip maar als het niet warm genoeg is gaat hij gewoon veel te vlug kapot. En dan wordt er vaak gezegd dat de SC2 niets waard is maar dat ligt dus gewoon aan een te lage temperatuur. In het begin van het seizoen zal het waarschijnlijk nog niet zo warm zijn en dat is misschien de ideale gelegenheid om de totaal vernieuwde SC3 Superbike Slick eens uit te proberen of om terug naar de vertrouwde SC4 te grijpen.

Nog een heel belangrijk punt zijn bandenwarmers : deze dienen minstens 45 min op voorhand rond de band te zitten zodat deze een temperatuur van 70 a 80° heeft voor je vertrekt. Anders krijg je weer hetzelfde effect … koude band = vlug kapot.

Ook bij regenbanden zijn er vaak misverstanden. Een SCR2 regenband moet je meer zien als een intermidiate  welke perfect zal werken wanneer het circuit een beetje vochtig ligt met hier en daar een droog spoor. Maar wanneer het echt  hard gaat regenen wordt deze band zelfs gevaarlijk en schakel je best over naar een SCR1. Deze geeft dan weer een supergrip geeft in de regen, maar op een beetje vochtig circuit of een baan met een droge lijn zal deze heel snel kapot gaan. Dus SCR1 bij regen en SCR2 bij vochtige baan”


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: Heuveltje op Augustus 13, 2009, 16:07:12

Dan moet ik mijn regenbandjes eens gaan checken, zijn volgens mij SC2 ???


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: FastJ op Augustus 13, 2009, 21:23:55
Houd wel even in de gaten dat dhr Daemen over het algemeen een iets ander tempo rijdt dan wij. En dus ook andere compounds nodig heeft. Maar zeker nuttige info.



Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: malle eppie op Augustus 16, 2009, 14:36:03
In Ales zei bv. Floris dat je beter met een SC3 kon rijden. Als je dit verhaal van Daemen leest was de SC1 daar de perfekte keuze. Iets wat jij daar ook al zei.

Na mijn schuiver vond Sjaak dat een SC1 weer niet goed was en legde hij voor een SC2 om.

Of te wel, er is een hoop te zeggen over de bandenkeuze. Vind dit wel een interessante toevoeging.


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: FastJ op Augustus 16, 2009, 17:30:04
In Ales zei bv. Floris dat je beter met een SC3 kon rijden. Als je dit verhaal van Daemen leest was de SC1 daar de perfekte keuze. Iets wat jij daar ook al zei.

Na mijn schuiver vond Sjaak dat een SC1 weer niet goed was en legde hij voor een SC2 om.

Of te wel, er is een hoop te zeggen over de bandenkeuze. Vind dit wel een interessante toevoeging.
Is zeker interessant. Voor een SC1 heb ik wel eens gedaan, maar werkt voor mij niet. Ik heb ook van een bandenspecialist gehoord, dat de banden steeds beter worden met als nadeel dat de bandbreedte van temperatuur steeds kleiner wordt. Kortom, op een circuitdag zou dus bij wijze spreke in de ochtend het beste een SC2 rijden en in de middag als het warmer is een SC1. Ingewikkeld dus.....


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: Heuveltje op Augustus 16, 2009, 20:50:46
Tja bedankt, nu begrijp ik er helemaal niets meer van :-[

Ik blijf gewoon met SC2 rijden :victory:


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: malle eppie op Augustus 16, 2009, 21:00:25
In Ales zei bv. Floris dat je beter met een SC3 kon rijden. Als je dit verhaal van Daemen leest was de SC1 daar de perfekte keuze. Iets wat jij daar ook al zei.

Na mijn schuiver vond Sjaak dat een SC1 weer niet goed was en legde hij voor een SC2 om.

Of te wel, er is een hoop te zeggen over de bandenkeuze. Vind dit wel een interessante toevoeging.
Is zeker interessant. Voor een SC1 heb ik wel eens gedaan, maar werkt voor mij niet. Ik heb ook van een bandenspecialist gehoord, dat de banden steeds beter worden met als nadeel dat de bandbreedte van temperatuur steeds kleiner wordt. Kortom, op een circuitdag zou dus bij wijze spreke in de ochtend het beste een SC2 rijden en in de middag als het warmer is een SC1. Ingewikkeld dus.....

En duur ;)


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: FastJ op Augustus 16, 2009, 22:17:21
Tja bedankt, nu begrijp ik er helemaal niets meer van :-[

Ik blijf gewoon met SC2 rijden :victory:
Zit je volgens mij altijd goed.


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: rsvfrank op Augustus 17, 2009, 08:44:05
Sc1 vóór ging bij mij toch 3 circuitdagen mee, ik rij zeker niet hard genoeg  ;D ;D
Rij nu met sc2 diablo superbike voor en achter en dat bevalt me zeer goed .


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: ApriliaMan op Augustus 17, 2009, 09:07:41
SC2 gebruik ik tot nu toe altijd. Voldoet mij heel goed.


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: FastJ op Augustus 17, 2009, 09:57:33
Sc1 vóór ging bij mij toch 3 circuitdagen mee, ik rij zeker niet hard genoeg  ;D ;D
Rij nu met sc2 diablo superbike voor en achter en dat bevalt me zeer goed .
:yes:
sc2 diablo superbike: slicks dus?


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: rsvfrank op Augustus 17, 2009, 10:45:07
Sc1 vóór ging bij mij toch 3 circuitdagen mee, ik rij zeker niet hard genoeg  ;D ;D
Rij nu met sc2 diablo superbike voor en achter en dat bevalt me zeer goed .
:yes:
sc2 diablo superbike: slicks dus?

 :yes: :yes:


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: zeeslot op Augustus 17, 2009, 10:52:56
 :yes: :yes:

Alleen heb ik "hot tear" op de achterband  >:( Ik heb in 1 dagje die hele band verkloot


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: FastJ op Augustus 17, 2009, 11:41:35
:yes: :yes:

Alleen heb ik "hot tear" op de achterband  >:( Ik heb in 1 dagje die hele band verkloot
Pirelli slicks: achterband warm gemeten: 1.7 tot 1.8 bar. Anders rijd je ze aan snot....Voorband warm 2.0


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: zeeslot op Augustus 17, 2009, 14:38:24
:yes: :yes:

Alleen heb ik "hot tear" op de achterband  >:( Ik heb in 1 dagje die hele band verkloot
Pirelli slicks: achterband warm gemeten: 1.7 tot 1.8 bar. Anders rijd je ze aan snot....Voorband warm 2.0
Oeps, ik had 1.7 koud  :-\  Zal dat het zijn geweest?


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: FastJ op Augustus 17, 2009, 14:42:59
:yes: :yes:

Alleen heb ik "hot tear" op de achterband  >:( Ik heb in 1 dagje die hele band verkloot
Pirelli slicks: achterband warm gemeten: 1.7 tot 1.8 bar. Anders rijd je ze aan snot....Voorband warm 2.0
Oeps, ik had 1.7 koud  :-\  Zal dat het zijn geweest?
Dan wordt de band warm te hard en daardoor weer te warm waardoor je ... inderdaad hot tear krijgt. Ik heb al meer dan eens in 2 sessies op die manier een achterbandje opgestookt. Is niet leuk voor de portemonnee! Zo komt die RSV4 er natuurlijk nooit  ;)


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: zeeslot op Augustus 17, 2009, 15:09:50
:yes: :yes:

Alleen heb ik "hot tear" op de achterband  >:( Ik heb in 1 dagje die hele band verkloot
Pirelli slicks: achterband warm gemeten: 1.7 tot 1.8 bar. Anders rijd je ze aan snot....Voorband warm 2.0
Oeps, ik had 1.7 koud  :-\  Zal dat het zijn geweest?
Dan wordt de band warm te hard en daardoor weer te warm waardoor je ... inderdaad hot tear krijgt. Ik heb al meer dan eens in 2 sessies op die manier een achterbandje opgestookt. Is niet leuk voor de portemonnee! Zo komt die RSV4 er natuurlijk nooit  ;)
Ja dat begrijp ik.... ik deed er 5 sessies over om die band te verknallen...... geeft wel duidelijk ons verschil in nivo aan Jarno!  ;D


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: rsvfrank op Augustus 17, 2009, 15:29:00
Ah, ook maar eens deze waarden met warme banden gebruiken ipv koud  :crazy:
Slijtage zag er netjes uit eigenlijk bij koud 1.7a en 1.8 v , warm kwam ik dan op 2.1 voor en achter, ik dacht altijd dat  een verschil van +/-0.3 bar koud/warm een redelijke indicatie was .
Er valt nog zooooveel te leren  :) :) :wobblesign:


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: mikem op Augustus 17, 2009, 15:52:09
diablo superbike slicks heb ik volgens Danny op Zandvoort op 2.1 voor en 1.9 achter staan (warm gemeten), koud dus resp 1.9 en 1.7. Met bandenwarmers erop zien ze er na twee dagen nog goed uit (ik ben niet snel, dat helpt ook).
Maar toen ik vorige week in m'n haast 1 trage opwarmronde reed met koude banden zaten er al flinke happen in de achterband. Gelukkig was ik na dat rondje gestopt anders had het idd. heel snel kunnen gaan.


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: FastJ op Augustus 17, 2009, 19:49:02
diablo superbike slicks heb ik volgens Danny op Zandvoort op 2.1 voor en 1.9 achter staan (warm gemeten), koud dus resp 1.9 en 1.7. Met bandenwarmers erop zien ze er na twee dagen nog goed uit (ik ben niet snel, dat helpt ook).
Maar toen ik vorige week in m'n haast 1 trage opwarmronde reed met koude banden zaten er al flinke happen in de achterband. Gelukkig was ik na dat rondje gestopt anders had het idd. heel snel kunnen gaan.
Slicks heb inderdaad meer opwarmtijd nodig. Omdat ze geen profiel hebben vervormen ze veel minder en warmen dus minder snel op. Houd daar rekening mee.

De 1e 2 rondes zet ik de fiets ook altijd helemaal rechtop voordat ik vol op het gas ga, anders vreet je hem op. Onze twins hebben daar meer last van dan de gezapige 4 in lijn fietsen omdat wij heerlijk koppel hebben onderin. ;)


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: rsvfrank op September 13, 2009, 13:59:21
Voor Assen moet er een nieuw achterbandje op.
Mijn voorband ziet er nog prima uit dus die hoeft niet vervangen te worden.
Assen is in Oktober, dus dan kan het wel eens fris zijn.
Ik twijfel nu of ik voor een sc2 of sc3 pirelli diablo slick zal gaan, ik rijd nu met sc2 voor en achter.
Wat denken jullie?


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: FastJ op September 13, 2009, 16:27:30
Voor Assen moet er een nieuw achterbandje op.
Mijn voorband ziet er nog prima uit dus die hoeft niet vervangen te worden.
Assen is in Oktober, dus dan kan het wel eens fris zijn.
Ik twijfel nu of ik voor een sc2 of sc3 pirelli diablo slick zal gaan, ik rijd nu met sc2 voor en achter.
Wat denken jullie?
Ik denk sc2


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: emille op September 13, 2009, 16:36:34
diablo superbike slicks heb ik volgens Danny op Zandvoort op 2.1 voor en 1.9 achter staan (warm gemeten), koud dus resp 1.9 en 1.7. Met bandenwarmers erop zien ze er na twee dagen nog goed uit (ik ben niet snel, dat helpt ook).
Maar toen ik vorige week in m'n haast 1 trage opwarmronde reed met koude banden zaten er al flinke happen in de achterband. Gelukkig was ik na dat rondje gestopt anders had het idd. heel snel kunnen gaan.
Slicks heb inderdaad meer opwarmtijd nodig. Omdat ze geen profiel hebben vervormen ze veel minder en warmen dus minder snel op. Houd daar rekening mee.

De 1e 2 rondes zet ik de fiets ook altijd helemaal rechtop voordat ik vol op het gas ga, anders vreet je hem op. Onze twins hebben daar meer last van dan de gezapige 4 in lijn fietsen omdat wij heerlijk koppel hebben onderin. ;)

En vind je een 4 in lijn nog steeds gezapig zonder koppel onderin?  :angel:  ;)


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: mikem op September 13, 2009, 16:57:43
Vandaag is het een graadje of 19, af en toe een lichte bui, wat miezerig, dan weer even het zonnetje dat doorbreekt, maar voornamelijk bewolkt.
Als jullie zouden kiezen, wat zou je dan monteren?
-diablo superbike slicks sc1/sc2 of
-bridgestone bt-003 (compounds analoog aan de diablo)

(de weersvoorspelling voor morgen ziet er net uit als vandaag en zit te tobben wat ik er morgen op zandvoort op zet...)





Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: FastJ op September 13, 2009, 18:32:12
Vandaag is het een graadje of 19, af en toe een lichte bui, wat miezerig, dan weer even het zonnetje dat doorbreekt, maar voornamelijk bewolkt.
Als jullie zouden kiezen, wat zou je dan monteren?
-diablo superbike slicks sc1/sc2 of
-bridgestone bt-003 (compounds analoog aan de diablo)

(de weersvoorspelling voor morgen ziet er net uit als vandaag en zit te tobben wat ik er morgen op zandvoort op zet...)




Als het af en toe een beetje miezert, zou ik GEEN slick er op zetten. Een sc3 of bt003 heeft nog een beetje profiel en vervormt  waardoor er sneller opwarming van de band is. Sc's zijn opvallend prettig op een vochtige baan, met bt003 heb ik geen ervaring.


Titel: Re: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3
Bericht door: mikem op September 13, 2009, 20:04:56
tnx.
Denk dan dat ik morgenvroeg de bt003's d'r op zet. De bt003 schijnt bij vochtig weer zich te gedragen als sc's.
Ik zal wel even heel rustig aan doen want het is het setje waarmee ik twee maanden terug op Assen onderuit ben gegaan...

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum