Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: Hallieknar op september 02, 2009, 16:29:42

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 02, 2009, 16:29:42
Hoi allemaal,
Ik was vandaag naar Ruud Fredriks geweest om m'n grote vriend te laten finetunen.
Gelukkig is het aan/uit effect foetsie en het benzineverbruik op de terugweg was ong. 2ltr minder!.
In de bijlage nog even de uitdraai,.... ben d'r wel erg happy mee :D
140Pk/112,4Nm

Grtz Rob



Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Bladefreak op september 03, 2009, 15:15:18
Is da gemeten op het achterwiel of de krukas?


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 03, 2009, 15:21:48
Achterwiel,....


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: black bee op september 03, 2009, 16:20:02
dat zijn waardes daar kan je wat mee  :worship: :worship:


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 03, 2009, 17:32:03
Thx,.... 't is inderdaad geen maandagochtend rotaxie.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Droeftoeter op september 03, 2009, 18:09:08
Wat is de zwarte lijn? Zonder RB?

Duidelijk te zien dat bij de prestatie gerepresenteerd door de zwarte lijn het mengsel te rijk stond, iets waar ik zelf ook last van had...


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 03, 2009, 18:43:09
De zwartelijn is ook met RB.
De map die erin stond had ik gekregen v/d verkoper v/d de RB, ik had nml. erg leuk email contact met deze goeie tuner.

Het mengsel stond inderdaard behoorlijk te rijk.
Zoals ik al zei is het verbruik, na finetunen, ook erg afgenomen,... precies uitgerekent voor mij reed ik (rustig aan) de heenreis 1:14,3 en terug 1:16,8.
De "overal" performance is merkbaar verbeterd met deze custom map.

Maarja,... there can be only one,... en voor mij is dat Ruud Fredriks.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Droeftoeter op september 03, 2009, 19:56:57
De RB die jij hebt is ook in staat de instekings karakteristieken te overschrijven toch? Is daar nog iets mee gedaan?


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Tuono GR66 op september 03, 2009, 20:35:16
Ik heb ook eens overwogen om een rapidbike of een powercommander te monteren.
De bevindingen en meningen zijn verschillend maar de meeste verwachten weinig verbetering van vermogen (meestal zonder aanpassing van onstekings mappen)
Zie ook de topics hierover.

De prijs van de kit + montage en afstelling komt al gauw op 500 euries.
Door deze hoge prijs en geringe verbetering heb ik het niet gedaan.

Want voor zuiniger maken > moet je heel wat km's maken.

Bij een besparing van 10%  kan je dus 5000 euro aan benzine tanken (die 500 euro)
Dat is ca 4000 liter = of te wel 50000 km !!!!!
DUS   heeft alleen zin als het merkbare verbeteringen geeft ..


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Rossifumi op september 03, 2009, 20:52:29
Duur of niet, die grafiek is om te smullen!  :worship:


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Droeftoeter op september 03, 2009, 20:56:58
Inderdaad. 140 pk op het achterwiel is absoluut iets om blij mee te zijn.

Had wel mooi geweest om data te hebben van voor de installatie.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 03, 2009, 20:57:47
De RB die jij hebt is ook in staat de instekings karakteristieken te overschrijven toch? Is daar nog iets mee gedaan?
Ja aan het begin en het eind v/h toerengebied zijn kleine aanpassingen gemaakt in het tijdstip v/d onsteking.

Trouwens Droeftoeter, kijkend naar je avatar,.... een maat van mij was ook mee en die heeft ook zo'n mooie Falco zoals jij.
Hij heeft 2 maanden terug een Eeprom gekocht uit Italie van een raceteam.
Daarbij waren de settings van de potmeters, en van twee andere schroefjes waar ik de naam effe van kwijt ben, bijgeleverd.
Kosten waren 75 euro --> gevolg zijn motor op de bank bij Ruud op zoek naar bevestiging.
Conclusie is dat een Falco onderin sterker is dan een Tuono en dat heeft ook te maken met de karakteristiek van het blok zei Ruud.
Met mooie powercurve's en bevestiging van het gevoel reden we allebei weer naar huis.

Grtz Rob


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 03, 2009, 21:07:42
Ik heb ook eens,....
......Want voor zuiniger maken > moet je heel wat km's maken.

500 euro,... no way zie ander topic van mij.
Inbouwen doe je zelf,... plug/play,... kind kan de was doen.

Geloof me; al lijkt op de grafiek het verschil niet groot, je merkt het echt.
Vooral omdat de trekkracht over een breed gebied gelift is.

EDIT: snel samengevat; RB 395 dollar, een half uurtje inbouwen en afstellen Ruud (70 euro),.... mag je 't zelf effe optellen ;)


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Tuono GR66 op september 03, 2009, 21:22:28
370 euro  >  iszeker niet veel geld voor de set in vergelijking mat de nederlandse prijs.

Maar wat vind Ruud als importeur daar nou van .....
Hij verkoopt zo niets ?? 

Ik heb ff naar mijn oer Tuono gekeken.
129 pk  en 110.7 nm > zonder RB
Ik weet niet wat de nieuwere blokken std als vermogen meer hebben.

Wat wel belangrijk is >> bruikbaarheid   en MERKbaar sterker.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 03, 2009, 21:31:45
Ja mooie prijs he ;)
Niet iedereen koopt via het net, dus dat zal wel loslopen.
Op de waardes die jij noemt zat mijn maat met z'n Falco ook bijna op,.... mooi man!

Met het laatste ben ik met je eens.
Toch vindt ik de toegenomen actieradius ook erg prettig.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Tuono04 op september 05, 2009, 15:07:41
  ??? ???Lijkt me toch echt het vermogen aan de krukas en niet op het achterwiel.
Met zo'n relatief simpele ingreep zoveel vermogen.Als je op de site van de duitse tuner Amann
kijkt wat je zoal moet doen om dit te bereiken.Ik zeg dit niet om te zeiken,maar gewoon als nuchtere kaaskop


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 05, 2009, 17:48:29
Dan moet ik je helaas teleurstellen,.... vermogen is echt gemeten aan het achterwiel.
Heb ook even gekeken op de site waar jij het over hebt, die van Amann.
Ik kan me nu ook inderdaad jouw twijfel voorstellen,....
Als ik de grafiek van Amann naast de mijne zet, zie ik dat mijn Tuono veel sterker door het toerengebied heen is zonder al die poespas.
Eigenlijk ben ik nu wel heeeeeel erg blij!.
Vraag me niet hoe 't kan, misschien is mijn Tuono wel erg goed ingereden ofzo?

Ruud Fredriks zei ook al: "Hij is erug sterk!"




Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: cees op september 06, 2009, 20:51:54
140 achterewiel pk's voor een Tuono lijkt me ook wel veel met een standaard blok, mijn 2004 (race)Mille met Powercommander, openm luchtfilter en Akra's heeft 141 achterwielpk's en dat is al erg netjes.........


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 06, 2009, 22:00:40
Standaard wat bedoel je met standaard?
Ik heb alleen de luchtrestrictie eruit gehaald, een K&N luchtfilter geplaatst en akra's dempers gemonteerd en natuurlijk de RB2.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Den The Man op september 07, 2009, 04:53:44
140 achterewiel pk's voor een Tuono lijkt me ook wel veel met een standaard blok, mijn 2004 (race)Mille met Powercommander, openm luchtfilter en Akra's heeft 141 achterwielpk's en dat is al erg netjes.........

Kan wel kloppen: de bank van Ruud is wel erg optimistisch.
Trek er gerust maar 3-5 PK af en dan heb je een reële waarde die je bij een willekeurige andere bank krijgt welke ook de waarde in SAE weergeeft.

Ook frappant dat de correctie factor bij de 0-run altijd lager is (in dit geval 098%) dan de uiteindelijke score (0.99%) :-X


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 07, 2009, 12:37:54
Tja ik heb dat wel vaker gelezen hier op het forum over de bank van Ruud, maar er is nog niemand geweest met de juiste defintitie van een goed metende dynobank. We weten allemaal wel dat elke bank anders meet. Maar om dan niet onderbouwde conclusies te trekken vind ik wat ver gaan door te zeggen dat de ene optimistisch is en de andere bij GekkeGerrit wel goed is.
Feit is dat alles te maken heeft met de slipfactor.
Misschien heeft Ruud die slipfactor wel goed onder controle waardoor er hoger gemeten wordt,... wie zal het zeggen,.....ik niet in elk geval.
Ik, trouwens helemaal niemand!, kan een juiste definitite schrijven (of conclusies trekken) voor een juist metende dynobank.
Met bijvoorbeeld een twee-jaarlijkse kalibratie door een externe firma kan dit wel natuurlijk, maar dan moet diezelfde firma ook bij derden meten.
Pas dan kun je onderlinge verschillen zien en conclusies trekken.

Verder is de correctiefactor waar jij het over hebt helemaal niet zo frappant want het vermogen van een motor is afhankelijk v/d luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid.
Als tijdens een vermogensmeting 1 van die waarden verschilt met de vorige meting kun je de verschillende metingen niet met elkaar vergelijken.
Daarom wordt op het gemeten vermogen een bepaalde correctie uitgevoerd. Steeds worden de meetwaarden terug gerekend naar een luchtdruk van 1000 mbar, 20C en een luchtvochtigheid van nul. De metingen worden dus gecorrigeerd met een correctiefactor onafhankelijk met welke standaard er gemeten wordt (DIN, SAE of EEC).

Grtz Rob


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: DrRossi op september 07, 2009, 15:39:30
Zucht!!!  :sorry:
140 krukas pk's is al prachtig volgens Aprilia.
Trek daar 10 a 12 % vanaf en je komt op achterwiel pk's.
Laat je niets wijsmaken, het is onmogelijk met een standaard setup.
Maar zo te horen werkt het voor jou fantastisch dat jij een geweldig vermogen hebt.
Iedereen tevreden toch?!
Maar loop alsjeblieft niet uit je gat te lullen!


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: jandetimmerman op september 07, 2009, 16:21:32
Dan moet ik je helaas teleurstellen,.... vermogen is echt gemeten aan het achterwiel.
Heb ook even gekeken op de site waar jij het over hebt, die van Amann.
Ik kan me nu ook inderdaad jouw twijfel voorstellen,....
Als ik de grafiek van Amann naast de mijne zet, zie ik dat mijn Tuono veel sterker door het toerengebied heen is zonder al die poespas.
Eigenlijk ben ik nu wel heeeeeel erg blij!.
Vraag me niet hoe 't kan, misschien is mijn Tuono wel erg goed ingereden ofzo?

Ruud Fredriks zei ook al: "Hij is erug sterk!"



Bestaat niet  :no: :no: :no: de bank van Freriks staat erom bekend dat ie nogal royale waarde's geeft  ;) ;) ;)


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Jesse J op september 07, 2009, 16:25:06
Bij Ruud hebben ze altijd 10pk erbij  ;D of hij kan onwijs goed afstellen natuurlijk  ;).


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 07, 2009, 16:54:52
Zucht!!!  
Maar zo te horen werkt het voor jou fantastisch dat jij een geweldig vermogen hebt.
Iedereen tevreden toch?!
Maar loop alsjeblieft niet uit je gat te lullen!
Leer jij eerst maar eens lezen,.... als er 1 uit z'n gat lult ben jij 't.
Misschien als het je lukt snap je wat er staat,..... maar dat zal wel niks worden met je.
Je doet net alsof ik hier aan 't vertellen ben hoe fantastisch en geweldig ik ben met m'n motor. :bad:


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 07, 2009, 16:58:09
Bestaat niet  :no: :no: :no: de bank van Freriks staat erom bekend dat ie nogal royale waarde's geeft  ;) ;) ;)
[/quote]

Zou best kunnen, ik weet het niet.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Den The Man op september 07, 2009, 16:59:03
Tja ik heb dat wel vaker gelezen hier op het forum over de bank van Ruud, maar er is nog niemand geweest met de juiste defintitie van een goed metende dynobank. We weten allemaal wel dat elke bank anders meet. Maar om dan niet onderbouwde conclusies te trekken vind ik wat ver gaan door te zeggen dat de ene optimistisch is en de andere bij GekkeGerrit wel goed is.
Feit is dat alles te maken heeft met de slipfactor.
Misschien heeft Ruud die slipfactor wel goed onder controle waardoor er hoger gemeten wordt,... wie zal het zeggen,.....ik niet in elk geval.
Ik, trouwens helemaal niemand!, kan een juiste definitite schrijven (of conclusies trekken) voor een juist metende dynobank.
Met bijvoorbeeld een twee-jaarlijkse kalibratie door een externe firma kan dit wel natuurlijk, maar dan moet diezelfde firma ook bij derden meten.
Pas dan kun je onderlinge verschillen zien en conclusies trekken.

Verder is de correctiefactor waar jij het over hebt helemaal niet zo frappant want het vermogen van een motor is afhankelijk v/d luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid.
Als tijdens een vermogensmeting 1 van die waarden verschilt met de vorige meting kun je de verschillende metingen niet met elkaar vergelijken.
Daarom wordt op het gemeten vermogen een bepaalde correctie uitgevoerd. Steeds worden de meetwaarden terug gerekend naar een luchtdruk van 1000 mbar, 20C en een luchtvochtigheid van nul. De metingen worden dus gecorrigeerd met een correctiefactor onafhankelijk met welke standaard er gemeten wordt (DIN, SAE of EEC).

Grtz Rob

Bij Ruud had ik 123PK topvermogen na afstellen met een RB2 (120PK voor het afstellen), terwijl ik een andere bank een tijdje later ineens net aan de 118PK kwam.

Dat van die correctiefactor klopt: dat is afhankelijk van factoren als luchtdruk en luchtvochtigheid en temperatuur.
Maar als deze waardes in negatieve zin dermate veranderen dat het gemeten waardoor vermogen lager uitvalt, dan wordt het vermogen na correctie hoger.
Eigenlijk is het dus de boel neppen: je hebt gemeten X-pk's, maar omdat de luchttemperatuur hoog is zou je eigenlijk meer hebben dus de correctie krijg je dit er gratis bij!
Als je het werkelijke verschil had willen zien had je zowel voor als na dezelfde correctiefactor moeten hebben.


Bestaat niet  :no: :no: :no: de bank van Freriks staat erom bekend dat ie nogal royale waarde's geeft  ;) ;) ;)

Zou best kunnen, ik weet het niet.

Het is zo.
De bank bij TK lijkt de hoogste waardes van allemaal aan te geven.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 07, 2009, 18:09:20
Ok, maar dan weten we nog steeds niet, zoals ik al eerder aangaf, wie wel een nauwkeurige dynobank heeft, en dat zal zo blijven ook want iedereen gist maar wat.
Elk blok is anders en de werkelijkheid ook, dat weten we allemaal wel,....toch?
De vloeiende lijn in de vermogensafgifte ziet er leuk uit, en ja er zal een niet te definieren afwijking inzitten.


 


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Droeftoeter op september 07, 2009, 18:51:08
Ok, maar dan weten we nog steeds niet, zoals ik al eerder aangaf, wie wel een nauwkeurige dynobank heeft, en dat zal zo blijven ook want iedereen gist maar wat.
Klopt, daarom had het ook zo mooi geweest als je eerst een dyno uitdraai had laten maken voordat je de RB gemonteerd had en een van erna. Nu weet je en niet hoeveel PK hij levert, en niet hoeveel hij leverde. Het is niet iets nieuws dat bank verschillen van elkaar, daarom heeft het ook niet zoveel zin om te concluderen dat deze (of een andere) fiets "zoveel" PK levert. Het is maar relatief.

Laatst was er iemand hier met een veel te laag koppel en wel een redelijk vermogen. Leek me ook een gevalletje "bank niet lekker". Punt is dat zo iemand graag voor een second opinion bij een ander te raden wil gaan, terwijl iemand met 140PK dat niet zo snel zal doen.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 07, 2009, 18:59:15
Jah, daar heb je helemaal gelijk in Droef.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Droeftoeter op september 07, 2009, 20:40:25
Overigens, wat goed te zien is is dat jij voor de huidige situatie wel klaar bent met je fiets. Los van de hoogte zien alle lijnen er erg mooi uit. Mooie vermogens afgifte, mooi vlak koppel, en een erg mooie brandstof/lucht verhouding.

Hoe hoog de lijn ook is, er is maar een bepaalde hoeveelheid uit een Rotax blok te persen bij de gegeven hardware. Zo te zien heb jij het optimale wel bereikt. Idd iets om blij mee te zijn :ok:


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: ruud. op september 08, 2009, 17:46:03
Tja ik heb dat wel vaker gelezen hier op het forum over de bank van Ruud, maar er is nog niemand geweest met de juiste defintitie van een goed metende dynobank. We weten allemaal wel dat elke bank anders meet. Maar om dan niet onderbouwde conclusies te trekken vind ik wat ver gaan door te zeggen dat de ene optimistisch is en de andere bij GekkeGerrit wel goed is.
Feit is dat alles te maken heeft met de slipfactor.
Misschien heeft Ruud die slipfactor wel goed onder controle waardoor er hoger gemeten wordt,... wie zal het zeggen,.....ik niet in elk geval.
Ik, trouwens helemaal niemand!, kan een juiste definitite schrijven (of conclusies trekken) voor een juist metende dynobank.
Met bijvoorbeeld een twee-jaarlijkse kalibratie door een externe firma kan dit wel natuurlijk, maar dan moet diezelfde firma ook bij derden meten.
Pas dan kun je onderlinge verschillen zien en conclusies trekken.

Verder is de correctiefactor waar jij het over hebt helemaal niet zo frappant want het vermogen van een motor is afhankelijk v/d luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid.
Als tijdens een vermogensmeting 1 van die waarden verschilt met de vorige meting kun je de verschillende metingen niet met elkaar vergelijken.
Daarom wordt op het gemeten vermogen een bepaalde correctie uitgevoerd. Steeds worden de meetwaarden terug gerekend naar een luchtdruk van 1000 mbar, 20C en een luchtvochtigheid van nul. De metingen worden dus gecorrigeerd met een correctiefactor onafhankelijk met welke standaard er gemeten wordt (DIN, SAE of EEC).

Grtz Rob

Bij Ruud had ik 123PK topvermogen na afstellen met een RB2 (120PK voor het afstellen), terwijl ik een andere bank een tijdje later ineens net aan de 118PK kwam.

Dat van die correctiefactor klopt: dat is afhankelijk van factoren als luchtdruk en luchtvochtigheid en temperatuur.
Maar als deze waardes in negatieve zin dermate veranderen dat het gemeten waardoor vermogen lager uitvalt, dan wordt het vermogen na correctie hoger.
Eigenlijk is het dus de boel neppen: je hebt gemeten X-pk's, maar omdat de luchttemperatuur hoog is zou je eigenlijk meer hebben dus de correctie krijg je dit er gratis bij!
Als je het werkelijke verschil had willen zien had je zowel voor als na dezelfde correctiefactor moeten hebben.


Nee het is niet neppen, het is de boel terugrekenen naar een theoretische waarde volgens een internationale standaard. Daar is niets neps aan. Wat je dus in principe heb is een grafiek van een theoretische waarde. Op de bank zelf zal ie deze nog iets meer zelfs gegeven hebben. Als je het precies wil vergelijken moet je inderdaad meten bij dezelfde luchtvochtigheid, temperatuur en druk (dus zelfde SAE) , maar een climate control is best prijzig voor een testbank hok  :angel: , dat de er altijd minder afgaat bij de 2e run is logisch, omdat de temperatuur vaak retehard oploopt in een testbank hok.

De grootste verschillen in waarden die testbanken aangeven komen inderdaad uit slipcorrecties (voor de echte pk geilers is die knop  ::) ) Want het is een belachlijke inschatting van verloren vermogen. Nog ff en er komt een bandcompount correctie op de banken, weer 3 pk met een echt zachte  :gaga: .

Op mijn testbankje had ik software van sportdevices, die had ook een turboknop, cilinderinhoud compensatie! En met ons kleine motortje deed de turbo knop al snel 5% meer vermogen geven, hoefde ik niks voor te doen, fantastisch  ;D Zoveel knoppen als mogelijk erop, dan stijg je op zonder te hoeven sleutelen!

Grafiek op eerste bladzijde hier is wel erg strak.  Mijn rsv trekt atm geen worst van tafel met A63 en Akrapovic (wat gek). Denk dat ik ook maar een Rapidbike ga aanschaffen deze winter.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 09, 2009, 22:32:31
Geinig om te zien en eventueel voor de geinterseerden,..... zo ziet de injectie- en ontstekings-map eruit in RapidBikeLite (FTD nr. 1044506).
De grafieken representateren de ingestelde waarden in mijn RB2.

Grtz Rob



Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: DrRossi op september 10, 2009, 07:05:15
Gaaf om te zien maar waarom vervroeging bij die lage toerentallen ?
Is dit een standaard map van RB voor een bepaald type motor of is deze zelf gemaakt?


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 10, 2009, 09:54:38
Gaaf om te zien maar waarom vervroeging bij die lage toerentallen ?
Is dit een standaard map van RB voor een bepaald type motor of is deze zelf gemaakt?

Maar loop alsjeblieft niet uit je gat te lullen!
Leer jij eerst maar eens lezen,.... als er 1 uit z'n gat lult ben jij 't.
Misschien als het je lukt snap je wat er staat,..... maar dat zal wel niks worden met je.
Zie je nou wel,.... het wordt echt niks met je. :rotfl2:
En jij denkt dat ik jouw hier een antwoord op geef?
Jij bent echt niet van deze wereld :gaga:,.... ga eerst maar wat aan je fatsoen doen!


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Jerommeke op september 10, 2009, 13:30:29
Volgens mij wordt er op een vermogenstestbank (3x woordwaarde!) altijd een omrekeningsfactor toegepast om van
krukas naar wiel PK's te komen en vica-versa.
Aprilia geeft ca. 118 achterwiel PK's op en iets van 139 krukas pk's. Ik betwijfel of je door optimalisatie van je motormanagement
van 118 naar 140 kan gaan. ik denk dat je in een stijging van ca. 4-5 Pk moet denken en niet in 20-30 Pk.

Groetjes!


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Bitaktus_Snellus op september 10, 2009, 14:03:01


-****** MOD-break ***********-



Gaan we het vriendelijk houden heren? Discussie is prima, maar dan wel netjes a.u.b.


-******MOD-break ***********-


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Rossifumi op september 10, 2009, 17:21:02


-****** MOD-break ***********-



Gaan we het vriendelijk houden heren? Discussie is prima, maar dan wel netjes a.u.b.


-******MOD-break ***********-

Wat stond hier dan..?!  :angel:


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: black bee op september 10, 2009, 17:32:42
kijk ff een paar posts omhoog  :bye:


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Rossifumi op september 12, 2009, 10:35:06
Ooohhhh, dat...

Tsja...
 
O0


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: TuonoPete op september 28, 2009, 18:35:13
Zeer interessante discussie to zover.

Het verbeteren van je motor rendement is niet alleen het veranderen van een filter of het het optimaliseren van brandstof injectie en/of ontsteking.
Vaak kan je met de kleine dingen al veel bereiken. Zoals wat kort door de bocht opgemerkt win je niet 20 pk met een power commander of Rapidbike.
Een goed ingereden Tuono produceert 119-121 pk op het achterwiel daarbij kan je het volgende optellen:
Open Akrapovic uitlaten (6-9pk), K&N filter (2-4pk), verwijderen air restrictie (2-5 pk), gebruikt juiste olie (vol synthetisch 15W50), goede ketting (DID X-ring2 50% frictie reductie), hoe is de conditie van de ketting (lees contact vlak) en vergeet de timing van kleppen niet. Dit laatste wordt vaak onderschat.
Tel dan de werking van een Rapidbike of power commander en je kan al gauw 15 pk winst hebben.
Zeker wanneer je dat bij een goede tuner c.q. liefhebber laat doen is er nog veel meer winst te behalen want daar is de RB2 of commander voor om de juiste hoeveelheid brandstof op het juiste moment te laten ontbranden. Verder zal het mij niet verbazen dat de heer Halliknar ook iridium bougies heeft gemonteerd. Niet dat deze meer pk's genereren maar wel de ontsteking preciezer en krachtige maakt. En een preciezere ontsteking in combinatie met wat hierboven staat leid to betere prestaties. Verder is niet alleen het vermogen belangrijk maar ook de verbetering van rijgedrag. Voor mijn was 160 km op een tank voor de Vmax altijd al een door in het oog, maar de Tuono verbruikt nog veel meer! 40-50 km verder op de Tuono is voor mij al reden om een RB2 in te bouwen, laat staan de verbetering in het lagere toerengebied (hint DrRossie, ontsteking...).

Ik heb in het verleden menig discussie gevoerd met mensen over rendement verhoging van de Yamaha Vmax, een machine die tijdens zijn hoogtepunt twee carburateurs gebruikt om maximaal vermogen te genereren (V-boost). Deze techniek is vandaag de dag uiteraard ruimschoots ingehaald door injectie maar dat was er nog niet in de begin jaren 80 voor motoren.
Die discussies gingen vaak tussen mensen die echt ervaring hadden en mensen die denken dat alleen onderdelen vervangen voldoende is. Dat laatste leer je wel af met carburateurs. Instellen, meten, dynoruns, naaldjes verstellen, mengsel veranderen, weer dunoruns.

Het geheel is altijd beter dan de som der delen!! (behalve wanneer de je oude motor in onderdelen verkoopt natuurlijk).  :friends:

In ieder geval gaat bij mij volgende week de RB2 erin, K&N luchtfilter en bougies zijn al uitgewisseld en de restrictie was al verwijderd. De Arkapovic full open uitlaten zaten er ook al op, dus wanneer ik bij Ruud Frederiks mag langskomen laat ik jullie de uitkomst wel weten.

 >:D Laten we eens over vering gaan beginnen.........

ps Ruud, je moet de vriendelijke groeten hebben van Robert Foster.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 28, 2009, 21:54:31
Eerlijk gezegd had ik gehoopt, maar dat had ik vorige maand eigenlijk al opgegegeven, op meer diepgang rond dit onderwerp.
Maargoed dat terzijde, ik ben wel erg geintreseerd naar jouw resultaten,....

Welkom overigens.

Edit; Geinig dat je de ketting en olie ook noemt t.b.v. de algehele vermogensafgifte,..... je hoort daar bijna nooit niemand over.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: DrRossi op september 29, 2009, 06:39:38
Vergeet niet het slepen van de remmen!!
Niet dat je dat op een bank meet maar het aanlopen van remmen kost een berg vermogen en je wilt niet weten bij hoeveel motoren dat het geval is !


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: TuonoPete op september 29, 2009, 06:54:11
Dat laatste is verwaarloosbaar, zeker bij een Aprilia Tuono......welke rem, niet op die van mij!

Dit even ter zijde. Ik heb een opsomming gegeven om je Tuono/Mile wat extra vermogen te kunnen geven en waar je op moet letten, allemaal voor een leuk budget. Volgende stappen zijn drastischer en ook behoorlijk wat duurder. Ik bedoel dan airbox modificaties, 60mm inlaat systeem, bigbore kits, nokkenassen en dergelijke. Dergelijke hobby's lopen dat volledig uit de klauwen. Wel een must voor de serieuze racer uiteindelijk...


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Roddy op september 29, 2009, 14:15:50
niet alleen voor de sereneuze racer ook voor de pipo de clown die gewoon het maximale uit een rotaxje willen persen


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: TuonoPete op september 29, 2009, 17:44:34
Die zullen er altijd zijn  ;D,

Open race airbox 200€, 60mm inlaatsysteem 650€ (inruil...), Bigbore 700€ euro (ook inruil), echte race uitlaat 1500-2500€, nokkenassen zullen ook niet goedkoop zijn.
Loopt op die manier aardig op, wil je ook nog een ander soort PC of RB3 er in, weer 400€.
Viel me trouwers tegen de vermogen winst met 60mm inlet en race box, alles nog geen 10pk...volgen dat forum dus.

Nee, ik vind het wel mooi zo Robby.

Overigens als je toch over extremen hebt, voor de oude Vmax kan je voor slechts 10 amerikaanse ruggen een injectie systeem met turbo charger kopen.
Ga je gelijk van 122 pk naar 225 pk op het achterwiel. En dat omdat het kan!


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Roddy op september 29, 2009, 18:01:17
kan altijd nog een supercharger op de mille gooien hoppa 80 pk erbij


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: TuonoPete op september 29, 2009, 18:16:21
Zeker weten, probeer maar een rollerbak te vinden die geweld aankan (en een eigenaar die het aandurft).


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 29, 2009, 19:00:01
Vergeet dat spul om te lachen niet :P

Tja, ik weet nog dat ik m'n CBR1000RR '05 bij Ten Kate ophaalde voor ruim 13k euro.
Een leuke rondleiding door de (echte) werkplaats waar men zat te sleutelen aan de Superbikes.
De Ten Kate Edition, gemodificeerd van nokkenas tot ventieldopje, kostte toen bijna 30k euro (ruim 2 maal zo duur!),... maar dan had je wel wat.
Ik meen te herinneren 220pk op het achterwiel.

Anyway,... een Tuono met dergelijke vermogens is alleen nog door Rossie goed te besturen.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 29, 2009, 19:03:23
Zijn er trouwens niet meer mensen met een Rapid Bike of power commander?


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Roddy op september 29, 2009, 19:30:57
jewel pc3 usb >:D


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: jandetimmerman op september 29, 2009, 19:41:36
kan altijd nog een supercharger op de mille gooien hoppa 80 pk erbij

Gaat niet  :no: :no: :no: draait gelijk op n hoop  ;) ;) ;)


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 29, 2009, 19:48:00
jewel pc3 usb >:D

Dan moet je toch ook een uitdraai hebben,...
Misschien, als je 'm hebt natuurlijk, is het leuk dat je die hier post dan kunnen we wat gaan vergelijken en analyseren waardoor er misschien toch wat meer diepgang komt in dit topic?


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Roddy op september 29, 2009, 19:49:06
waarop baseer je dat?

ik bedoel tuning alles is mogelijk zolang je binnen veilige marges blijft werken is er niks aan de hand.

ik bedoel je moet wel dingen aanpassen lageres keeringen zijn op bepaalde krachten berekend dus allees aanpassen en goed bekijken


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Roddy op september 29, 2009, 19:50:29
jewel pc3 usb >:D

Dan moet je toch ook een uitdraai hebben,...
Misschien, als je 'm hebt natuurlijk, is het leuk dat je die hier post dan kunnen we wat gaan vergelijken en analyseren waardoor er misschien toch wat meer diepgang komt in dit topic?


zodra ik bankresultaten heb van mijn aanpassingen dubble uitlaatsysteem open box 57mm inlaat bewerkte koppen en dan nog wat aanpassingen zodra alles is afgesteld op de bank dan post ik wel even een uitdraaigrafiekje


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: jandetimmerman op september 29, 2009, 19:52:25
waarop baseer je dat?

ik bedoel tuning alles is mogelijk zolang je binnen veilige marges blijft werken is er niks aan de hand.

ik bedoel je moet wel dingen aanpassen lageres keeringen zijn op bepaalde krachten berekend dus allees aanpassen en goed bekijken
Je moest eens weten wat er aan mijn blok gebeurd is voor dat er 165 a.w. pkaas uitrollen  ;) ;) ;) werkelijke kosten; dik 19000 euries, heb ik er gelukkig niet voor betaald  :yahoo: :yahoo: :yahoo:


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 29, 2009, 19:54:33
zodra ik bankresultaten heb van mijn aanpassingen dubble uitlaatsysteem open box 57mm inlaat bewerkte koppen en dan nog wat aanpassingen zodra alles is afgesteld op de bank dan post ik wel even een uitdraaigrafiekje
Leuk, ik/we wachten af,... wat is de planning,.... dit jaar nog?


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 29, 2009, 19:56:37
Je moest eens weten wat er aan mijn blok gebeurd is voor dat er 165 a.w. pkaas uitrollen  ;) ;) ;) werkelijke kosten; dik 19000 euries, heb ik er gelukkig niet voor betaald  :yahoo: :yahoo: :yahoo:

Tering,... wat heb je dan allemaal laten doen?


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: jandetimmerman op september 29, 2009, 20:05:12
Je moest eens weten wat er aan mijn blok gebeurd is voor dat er 165 a.w. pkaas uitrollen  ;) ;) ;) werkelijke kosten; dik 19000 euries, heb ik er gelukkig niet voor betaald  :yahoo: :yahoo: :yahoo:

Tering,... wat heb je dan allemaal laten doen?
Ik niks  :no: :no: :no: blok komt onder een engelse RSV vandaan die terug gehaald is door de dealer. blok had na de preparatie pas 1500 km gelopen en werd me aangeboden voor n vriendenprijs  ;D ;D ;D, specifaties te lezen in topic Pimp my Tuono  ;) ;) ;)


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Melanie. op september 29, 2009, 20:12:35
http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=11160.120
Die dus.


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: rsv mille evo op september 29, 2009, 20:16:20
Lekker blokkie voor opa tokkie  ;D :worship:, als je echt een keer goedkoop een pk monster wil bouwen moet je gewoon een oude gsx1135 kopen voor weinig en er een turbo uit een volvo of iets dergelijks opknopen, heb je zomaar meer dan 200 pk'tjes (is een mega sterk blok, gaat ook niet zomaar stuk), kun je mooie slingerende strepen trekken met je flexibele framepje  :yes: :yahoo:


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: jandetimmerman op september 29, 2009, 20:19:02
Lekker blokkie voor opa tokkie  ;D :worship:, als je echt een keer goedkoop een pk monster wil bouwen moet je gewoon een oude gsx1135 kopen voor weinig en er een turbo uit een volvo of iets dergelijks opknopen, heb je zomaar meer dan 200 pk'tjes (is een mega sterk blok, gaat ook niet zomaar stuk), kun je mooie slingerende strepen trekken met je flexibele framepje  :yes: :yahoo:
:crazy: :crazy: :crazy:  :ok: :ok: :ok:


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Roddy op september 29, 2009, 20:32:02
zodra ik bankresultaten heb van mijn aanpassingen dubble uitlaatsysteem open box 57mm inlaat bewerkte koppen en dan nog wat aanpassingen zodra alles is afgesteld op de bank dan post ik wel even een uitdraaigrafiekje
Leuk, ik/we wachten af,... wat is de planning,.... dit jaar nog?

dit is wat er tot nog toe gebeurd is en tot aan de winter genoeg. met een paar week op de bank en afstellen.

dan wordt komen winter het blok volledig gestript en gefinetuned (bleuprinten) en dan laat ik een oud collega nog eens friemelen om te kijken wat hij er aan kan doen. wellicht komt er van het winter nog een leuk pakketje uit de vs met 1060 onderdeeltjes :angel: hangt even af van of ik het betrouwbaar genoeg vindt voor dagelijks gebuik


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: rsv mille evo op september 29, 2009, 20:43:32
Ben benieuwd  :yes: :ok:


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 29, 2009, 21:12:19
Ik niks  :no: :no: :no: blok komt onder een engelse RSV vandaan die terug gehaald is door de dealer. blok had na de preparatie pas 1500 km gelopen en werd me aangeboden voor n vriendenprijs  ;D ;D ;D, specifaties te lezen in topic Pimp my Tuono  ;) ;) ;)

Heel interessant om te lezen,...
Echter heb ik toch de brandende vraag of je een uitdraai van het afgegeven vermogen gemeten op het achtwiel hebt ter analyse.
Dit vraag ik naar aanleiding v/d meetmethode en omdat er op de krukas volgens de DIN-norm gemeten is.
Ik gok (naar aanleiding van je eigen reactie eerder in dit topic) dat je die grafiek niet hebt meegekregen,..... maar ik hoop het wel.

 


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: jandetimmerman op september 29, 2009, 21:18:10
Ik niks  :no: :no: :no: blok komt onder een engelse RSV vandaan die terug gehaald is door de dealer. blok had na de preparatie pas 1500 km gelopen en werd me aangeboden voor n vriendenprijs  ;D ;D ;D, specifaties te lezen in topic Pimp my Tuono  ;) ;) ;)

Heel interessant om te lezen,...
Echter heb ik toch de brandende vraag of je een uitdraai van het afgegeven vermogen gemeten op het achtwiel hebt ter analyse.
Dit vraag ik naar aanleiding v/d meetmethode en omdat er op de krukas volgens de DIN-norm gemeten is.
Ik gok (naar aanleiding van je eigen reactie eerder in dit topic) dat je die grafiek niet hebt meegekregen,..... maar ik hoop het wel.

 

Helaas niet  :no: :no: :no: de tamme tuono zou begin dit jaar op de testbank gaan om te kijken wat er uiteindelijk uit zou rollen, helaas gebeurde er toen n vreselijk ongeluk met Olivier wat uiteindelijk tot sluiting van z'n zaak leidde  :bad: :bad: :bad:


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 29, 2009, 21:32:11
dit is wat er tot nog toe gebeurd is en tot aan de winter genoeg. met een paar week op de bank en afstellen.

dan wordt komen winter het blok volledig gestript en gefinetuned (bleuprinten) en dan laat ik een oud collega nog eens friemelen om te kijken wat hij er aan kan doen. wellicht komt er van het winter nog een leuk pakketje uit de vs met 1060 onderdeeltjes :angel: hangt even af van of ik het betrouwbaar genoeg vindt voor dagelijks gebuik
Gaaf, laat je wat van je horen!


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 29, 2009, 21:44:42
Ik niks  :no: :no: :no: blok komt onder een engelse RSV vandaan die terug gehaald is door de dealer. blok had na de preparatie pas 1500 km gelopen en werd me aangeboden voor n vriendenprijs  ;D ;D ;D, specifaties te lezen in topic Pimp my Tuono  ;) ;) ;)

Heel interessant om te lezen,...
Echter heb ik toch de brandende vraag of je een uitdraai van het afgegeven vermogen gemeten op het achtwiel hebt ter analyse.
Dit vraag ik naar aanleiding v/d meetmethode en omdat er op de krukas volgens de DIN-norm gemeten is.
Ik gok (naar aanleiding van je eigen reactie eerder in dit topic) dat je die grafiek niet hebt meegekregen,..... maar ik hoop het wel.

Helaas niet  :no: :no: :no: de tamme tuono zou begin dit jaar op de testbank gaan om te kijken wat er uiteindelijk uit zou rollen, helaas gebeurde er toen n vreselijk ongeluk met Olivier wat uiteindelijk tot sluiting van z'n zaak leidde  :bad: :bad: :bad:
Jammer (ook voor Olivier!),....weer geen diepgang.
Ben je nog van plan om bij een derde een run te doen?


Titel: Re: Rapid Bike 2
Bericht door: Hallieknar op september 29, 2009, 21:49:19
Zijn er trouwens niet meer mensen met een Rapid Bike of power commander?
Of beter met een uitdraai ter leerling ende vermaak?

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum