Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: v-TWim op September 20, 2009, 08:55:04

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: Stuurproblemen RSV
Bericht door: v-TWim op September 20, 2009, 08:55:04
Ik krijg mijn RSV niet lekker aan het sturen. Ondanks gereviseerde/omgebouwde vering door Rooske, vrijwel nieuwe race-attacks, goede bandenspanning en onlangs vervangen balhoofdlagers gaat het niet lekker. Nu heeft mijn val er misschien ook iets mee te maken maar op het korte werk wil ie over het voorwiel de bocht invallen. In lange bochten lijkt het of ie naar buiten wil lopen wanneer ik het gas er op zet. Het voelt niet lekker en vertrouwd. En zeker niet neutraal.

Na de circuitdag van afgelopen vrijdag (Assen 2:21.... terwijl ik met de TL 2.07,5 reed) was ik eigenlijk zover dat ik 'm wil verkopen. Hij krijgt nog één kans....

Qua vering en demping is ie echt wel goed. Ik ben tijdens de dag nog bij Rooske geweest en volgens hem was ie prima. De bandjes slijten mooi egaal af zonder dat er dikke rullen aan hangen.

Wat is er bij mij niet goed? Voorvork staat 3 ringen doorgestoken en achter heb ik ong. 2cm zichtbaar van de veervoorspanning en is de rijhoogte tot op ong. 2 mm ingedraaid. Bandmaat achter: 190/55/15 met nog flink ruimte tussen ketting en band. Hij is dus wel wat hoger dan mijn MPP's.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: black bee op September 20, 2009, 09:42:05
misschien een overbodige vraag , maar heb je op de bandspanning gelet en zit je zelf ontspannen op de bike

ga je niet te vroeg van het gas af en te laat erop , rem je niet te vroeg omdat je nog met die val in je

achterhoofd zit , spoort de bike nog wel netjes


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: v-TWim op September 20, 2009, 09:52:25
Bandenspanning is oké. Tja, te vroeg van het gas af, volgens mij niet. Ook tijdens proefrijden op straat is ie nerveus, ik verzit, stuur in en vervolgens valt ie veel verder de bocht in dan ik wil.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: black bee op September 20, 2009, 10:18:01
voor zover mijn kennis gaat van vering is het van zijn lijn lopen in bochten inderdaad gewoon een instelling probleem.

voor rest lees ik dat haast alles aan de bike veranderd is qua vering en banden , misschien is het ook weer ff wennen

aan het nieuwe stuurgedrag , hoe lang was het geleden dat de vering onder handen was genomen tov de laatste keer door rooske

zou zelf toch zeker ook ff naar de sporing kijken van de bike staan de wielen recht en netjes achter elkaar

ben benieuwd wat het uiteindelijk is


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: Jesse J op September 20, 2009, 10:30:30
Ik heb dit ook eens meegemaakt na een ongeluk. Toen ik weer op een nieuwe motor stapte na een tijdje, stuurde hij voor geen meter.
Je gaat eerst opzoek naar een technisch probleem of een andere afstelling. maar het probleem was dat ik gewoon te verkrampt op de motor zat.
Door met gespannen armen te sturen loopt hij de bochten uit en stuurt niet lekker in. Ik was er helemaal klaar mee.
Na een tijdje ging het steeds beter, zonder aan de afstelling iets te veranderen.
Dit hoeft niet jou probleem te zijn maar motorrijden zit voor zeker 70% tussen je oren.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: v-TWim op September 20, 2009, 11:09:19
Volgens mij is het niet verkrampt rijden. Anders had ik wel flink spierpijn gehad na de circuitdag, maar ik heb geen centje pijn gehad.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: Ronaldo op September 20, 2009, 12:01:21
Bandenspanning is oké. Tja, te vroeg van het gas af, volgens mij niet. Ook tijdens proefrijden op straat is ie nerveus, ik verzit, stuur in en vervolgens valt ie veel verder de bocht in dan ik wil.

Ik had ongeveer dezelfde problemen toen er geen stikstof meer in mijn achterdemper zat... ()
Gewoon niet neutraal/stabiel, zonder gas niet door de bocht willen lopen.



Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: DrRossi op September 20, 2009, 12:20:52
Toen ik last had van het vallen in langzame krappe bochten bleek het aan de verkeerde vorkolie te liggen.
Ik heb toen originele olins gebruikt en nu is het veel beter.
Ik merk ook dat als je deze motor echt de nek om draait dat alles veel beter gaat !


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: v-TWim op September 20, 2009, 12:31:47
Alles is door een Öhlinsspecialist onlangs gereviseerd.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: rsv mille evo op September 20, 2009, 13:13:01
Denk ook dat het aan de instelling en banden keus licht, als je 'm nou eens een ring minder ver laat doorsteken, maakt dat geen verschil? (heb er ook niet echt verstand van natuurlijk  :crazy:)


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: bellyo op September 20, 2009, 13:15:00
nou ik ken iemand die ooit een mille r van 2001 had maar die had ook het probleem dat hij hem niet aan het sturen kreeg en toch had hij daar voor een gewone mille uit 2000 die reed super. na verder onder zoek bleek hij ook schade te hebben gehad hij heeft hem gewoon weg gedaan.
alles verniewd hij heeft een kennis bij wp werken dus daar lag het niet aan...
dus jou schade geval kan wel degelijk iets te maken hebben met het niet sturen van de fiets.

gr


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: Bitaktus_Snellus op September 20, 2009, 14:03:31
ik zou de voorvork minder ver laten doorsteken. Dat stuurt minder direct en kan een vertrouwd gevoel geven. Bij hogere bochtensnelheden zou het geheel ook stabieler moeten blijven.

Andere optie: probeer een ander merk banden. Misschien kun je een sessie met iemand wielen/banden wisselen om een idee te krijgen.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: v-TWim op September 20, 2009, 15:05:51
ik zou de voorvork minder ver laten doorsteken. Dat stuurt minder direct en kan een vertrouwd gevoel geven. Bij hogere bochtensnelheden zou het geheel ook stabieler moeten blijven.

Andere optie: probeer een ander merk banden. Misschien kun je een sessie met iemand wielen/banden wisselen om een idee te krijgen.

Jij en Herman zitten helemaal goed. Ik heb namelijk vrijwel hetzelfde gedaan zonet, na enkele overpeinzingen. De veervoorspanning achter stond nog redelijk hoog dus ik heb de achterkant 2 cm laten zakken. Nu is het mikken en gooien met die hap. Ik begon al aan mezelf te twijfelen... Wel zonde dat ik m'n circuitdag hierdoor heb laten vergallen.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: Velocemente op September 20, 2009, 16:48:37
Geen technische man hier maar heb je je wiellagers wel eens na gekeken?

Ik had precies hetzelfde een tijdje terug!

Heb ze toen laten vervangen en het probleem was weg! :yes:


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: johanmiller op September 20, 2009, 19:14:27
heb ditzelfde ook gehad,
wist niet waar het aan lag en heb toen de voorvork minder door laten steken.
Dit hielp zeker,

Na het monteren van een vers setje pilots was het klaar,voorvork is nu 3 ringen door gestoken.

Moet er wel bij zeggen dat de druk in de banden zeer belangrijk is.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: irish wolfie op September 20, 2009, 21:04:47
Jij en Herman zitten helemaal goed. Ik heb namelijk vrijwel hetzelfde gedaan zonet, na enkele overpeinzingen. De veervoorspanning achter stond nog redelijk hoog dus ik heb de achterkant 2 cm laten zakken. Nu is het mikken en gooien met die hap. Ik begon al aan mezelf te twijfelen... Wel zonde dat ik m'n circuitdag hierdoor heb laten vergallen.
Gelukkig heb je een manier gevonden om je setup weer rijbaar te maken, maar je hoogte mag je absoluut niet veranderen door de veervoorspanning te veranderen, dit zijn twee heel verschillende dingen.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: bass op September 20, 2009, 21:40:31
Eindelijk iemand die hetzelfde probleem heeft als ik !!!!
Ik heb hier ook een topic ( bocht "invallen" ) over geopend, maar weinig reacties gekregen waar ik iets mee kon.
Voor mijn gevoel stuurde mijn vorige motor ( ook een TL, wel met compleet aangepaste vering etc. ) veel beter dan mijn RSV-R.
Ben destijds met de RSV bij HK geweest en dit heeft enige verbetering opgeleverd, maar persoonlijk ben ik nu van mening dat de RSV erg gevoelig is voor het merk banden waar mee gereden wordt. Ik heb Dunlops maar dit is volgens mij gewoon geen goeie combi.

Al met al heb minder plezier in het motorrijden dan vroeger omdat ik niet meer zo hard durf  ;D ;D
Maar bij mij kan ook mijn schuiver hier debet aan zijn.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: v-TWim op September 21, 2009, 07:21:27
Jij en Herman zitten helemaal goed. Ik heb namelijk vrijwel hetzelfde gedaan zonet, na enkele overpeinzingen. De veervoorspanning achter stond nog redelijk hoog dus ik heb de achterkant 2 cm laten zakken. Nu is het mikken en gooien met die hap. Ik begon al aan mezelf te twijfelen... Wel zonde dat ik m'n circuitdag hierdoor heb laten vergallen.
Gelukkig heb je een manier gevonden om je setup weer rijbaar te maken, maar je hoogte mag je absoluut niet veranderen door de veervoorspanning te veranderen, dit zijn twee heel verschillende dingen.

Nou, als ie erg hoog staat is het niet erg om 'm met de veervoorspanning iets te laten zakken. Daarnaast heb ik nu de rijhoogte ook laten zakken.

Bass, heel goed mogelijk dat jou rijhoogte achter ook te hoog staat. Je kunt ook de vork meer door laten steken maar dan wordt ie nog hoger en de RSV is al een hoge fiets van zichzelf. Ik zou 's onderaan je schokbreker kijken. Ook bij de Öhlins is de rijhoogte verstelbaar. Je moet ff de onderkuip demonteren en de linkplates los maken. Dan kun je 'm vrij makkelijk aan passen.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: Timfiz op September 21, 2009, 08:11:06
Misschien wat aan je houding doen  :tease:


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: v-TWim op September 21, 2009, 09:01:17
Wanneer ga jij nou 's een echte motor kopen? :-*


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: Timfiz op September 21, 2009, 09:57:36
Offtopic offtopic offtopic  ;D


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: bass op September 21, 2009, 15:59:16
@ V-Twim

Heb ik reeds gedaan, de voorpoten waren 4 ringen doorgestoken en ik heb ze weer teruggezet naar 3 ringen. Achter ook al een stuk naar beneden gedraaid, maar nog niet het gewenste resultaat. Het is wel een kleine verbetering. Ga binnenkort de achterzijde eens op zijn laagst zetten en eens kijken wat dan het resultaat is.
Weet wel dat de Ohlins-onderdelen erg gevoelig zijn voor de kleinste veranderingen ( staat ook in een test die ik ooit een gelezen heb ), ach ja ook een uitdaging om dat goed te krijgen he....


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: TuonoPeet op September 21, 2009, 16:22:47

Qua vering en demping is ie echt wel goed. Ik ben tijdens de dag nog bij Rooske geweest en volgens hem was ie prima


blijft inderdaad de rijhoogte over.....waarbij 2 cm wel een erg grote stap is om te verstellen, vlgns HK, ik had laatst ook zo'n akkefietje, na de onderhoudsbeurt was het karakter van de fiets heel anders..is inmiddels weer opgelost (geheel gratis en de voor nix  :yes:, verschil tussen oude en nieuwe situatie 6 mm !) in mijn geval ging de voorkant omlaag want hij wilde geen bocht meer in  :no:


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: black bee op September 21, 2009, 16:46:34
Wanneer ga jij nou 's een echte motor kopen? :-*


au au au gevoelige tik  :rotfl2: :rotfl2: :rotfl2: :ok:

 :friends:


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: v-TWim op September 21, 2009, 19:40:21
Ben net nog wat aan het pielen geweest met de voorkant. Ik heb wel de indruk dat bij mij het verlagen van de rijhoogte achter veel meer effect heeft dan het verhogen van de voorkant. Terwijl je eigenlijk hetzelfde doet.  ???

Inmiddels heb ik de rijhoogte achter vrijwel op zijn laagst staan. Voor weer 3 ringen zichtbaar. Zo laat ik het eerst wel even staan, mocht het nodig blijken dan gaat ie voor naar 2 ringen zichtbaar.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: bass op September 21, 2009, 20:27:16
Op
Ben net nog wat aan het pielen geweest met de voorkant. Ik heb wel de indruk dat bij mij het verlagen van de rijhoogte achter veel meer effect heeft dan het verhogen van de voorkant. Terwijl je eigenlijk hetzelfde doet.  ???

Inmiddels heb ik de rijhoogte achter vrijwel op zijn laagst staan. Voor weer 3 ringen zichtbaar. Zo laat ik het eerst wel even staan, mocht het nodig blijken dan gaat ie voor naar 2 ringen zichtbaar.
Ben net nog wat aan het pielen geweest met de voorkant. Ik heb wel de indruk dat bij mij het verlagen van de rijhoogte achter veel meer effect heeft dan het verhogen van de voorkant. Terwijl je eigenlijk hetzelfde doet.  ???

Inmiddels heb ik de rijhoogte achter vrijwel op zijn laagst staan. Voor weer 3 ringen zichtbaar. Zo laat ik het eerst wel even staan, mocht het nodig blijken dan gaat ie voor naar 2 ringen zichtbaar.
\
Op Sportrider.com hebben ze rijhoogte achter ook op z'n laagst staan en vóór 4 ringen zichtbaar.
IK ga dit toch eens proberen, ik dacht dat het veel werk was om de rijhoogte achter te verstellen maar dat valt gelukkig wel mee.
Ben benieuwd hoe het je bevalt. Wat voor banden heb jij trouwens ?


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: v-TWim op September 21, 2009, 23:21:47
Sinds kort Conti Race-Attacks 190/55/17 maar die zijn flink hoger dan de Mpp's die ik had. Mogelijk dat dat er ook mee heeft te maken.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: bass op September 22, 2009, 18:34:58
Sinds kort Conti Race-Attacks 190/55/17 maar die zijn flink hoger dan de Mpp's die ik had. Mogelijk dat dat er ook mee heeft te maken.
Ik heb met de TL altijd met Dunlop 208's gereden en dat ging super !! Nu dacht ik: Die Dunlops zijn zo fijn, die leg ik ook op de RSV. Nu zijn het wel de Qualifiers geworden maar ik vind het niet zo'n beste combinatie. Lijkt een erg "kantel"punt te hebben in de voorband, achter vind ik de band wel fijn.
Ga toch maar eens een ander merk proberen voor de RSV, eens kijken wat dat uithaalt.


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: v-TWim op September 22, 2009, 19:18:55
Van de gewone Qualifiers (er zijn nogal wat soorten) heb ik nog niet echt positieve verhalen gelezen. Da's echt zo'n band waarvan ik denk: "Die komt er nooit onder". Ben helemaal geen Dunlop fan eigenlijk.... Ben wel redelijk tevreden met de Race-Attacks. Koud ook best grip. Voordat ik het dorp uit ben heb ik de knie al aan het asfalt.  :ok: Voor die tijd heb ik de laatste jaren alleen maar met MPP's gereden. Superband voor op straat.  :ok:


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: Bladefreak op September 30, 2009, 09:31:32
Alles is door een Öhlinsspecialist onlangs gereviseerd.

Heb net hetzelfde voorgehad als jij. De mijne ging ook voor geen meter meer en ik stond ook op het punt hem te verkopen.
Liep altijd wijt en ik kon ook geen enkele korte bocht meer nemen.
Heb hem binnen gestoken bij een Ohlins specialst (EMC37) maar dat bracht geen soelaas.
Heb hem dan op mijn laatste circuit dag op Zolder dit jaar eens onder handen laten nemen door een makker die racet met motoren en die kon meteen zien dat de veringafstelling totaal verknoeit was. Vering stond steenhard (ingaande demping) en veerde zelf niet meer uit (uitgaande demping stond bijna volledig toe). Nochtans had die vering specialist van EMC37 de vork net gereviseerd en afgesteld. Daar zien ze me dus niet meer. Je kunt dus niet altijd afgaan op het specialisten label hoor!

Mijn tip dus: Laat eens iemand met motor en race bloed en verstand van zaken kijken naar de afstelling van de vering!


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: 2 Fast 2 See op September 30, 2009, 09:41:22
Misschien eens naar Edgar van HK Suspension gaan  ???
Die staat ook vaak op Assen bij circuitdagen  :friends:
Aardige kerel en heeft op het jubileumfeest ook volgens mij bij iedereen goed werk verricht  :friends:
(ff zeggen dat je van de ARA bent)  ;D

Of was je daar ookal bij geweest?  :friends:


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: jackske op September 30, 2009, 09:59:30
Misschien eens naar Edgar van HK Suspension gaan  ???

Heb ik gister de vering van de RSV nog heen gebracht :yahoo:


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: Vincent S. op September 30, 2009, 11:03:46
hmmm vreemd genoeg heb ik een vergelijkbaar probleem gehad met mijn mille.
Voor stapte ik toen over naar conti sport attack, dat ging allemaal prima.
Daarna stapte ik achter ook over op conti sport attack en toen werd de achterkant heel nerveus.
Hij sleet ook heel raar af, je weet wel aan beide kanten een zaagtand patroon op de achterband.
Een maat van mij die dus ook racet zei dat het niet aan de banden ligt, die zijn echt super, conti wordt veel gebruikt voor circuitdagen e.d., dit is een typisch veringprobleem.
We zijn toen ongeveer een goed weekend bezig geweest om de vering goed te krijgen.
Bij mij was het geval dat de ingaande demping van mijn achterveer veel te slap stond (alles stond in de standaard afstelling volgens aprilia gebruikershandleiding).
Voor is ie nu ook wat stijver gezet.
Bij lage snelheden valt hij nu de bocht in, bij hogere snelheden lijkt alles nu vanzelf te gaan, dus je hoeft hem niet om te trekken, maar ook niet overeind te duwen.
Goeie vering afstelling i.c.m. conti is echt super.
Als je er behoefte aan hebt, wil ik mijn instellingen wel eens opzoeken, dan hoor ik het wel

grtz vincent


Titel: Re: Stuurproblemen RSV
Bericht door: bass op September 30, 2009, 21:46:57
hmmm vreemd genoeg heb ik een vergelijkbaar probleem gehad met mijn mille.
Voor stapte ik toen over naar conti sport attack, dat ging allemaal prima.
Daarna stapte ik achter ook over op conti sport attack en toen werd de achterkant heel nerveus.
Hij sleet ook heel raar af, je weet wel aan beide kanten een zaagtand patroon op de achterband.
Een maat van mij die dus ook racet zei dat het niet aan de banden ligt, die zijn echt super, conti wordt veel gebruikt voor circuitdagen e.d., dit is een typisch veringprobleem.
We zijn toen ongeveer een goed weekend bezig geweest om de vering goed te krijgen.
Bij mij was het geval dat de ingaande demping van mijn achterveer veel te slap stond (alles stond in de standaard afstelling volgens aprilia gebruikershandleiding).
Voor is ie nu ook wat stijver gezet.
Bij lage snelheden valt hij nu de bocht in, bij hogere snelheden lijkt alles nu vanzelf te gaan, dus je hoeft hem niet om te trekken, maar ook niet overeind te duwen.
Goeie vering afstelling i.c.m. conti is echt super.
Als je er behoefte aan hebt, wil ik mijn instellingen wel eens opzoeken, dan hoor ik het wel

grtz vincent
Ik wil graag een poging wagen om eens met jouw instellingen te gaan rijden.
Heb in principe toch niks te verliezen....

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum