Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: cees op september 23, 2009, 20:09:04

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: cees op september 23, 2009, 20:09:04
Weet er iemand hoe het kan komen dat de temperatuur van mijn Mille skyhigh (tot 120 graden) gaat als ik terug de paddock op rijdt terwijl mijn radiator semi koud is, opnieuw starten om koud te draaien lukt niet (omdat ie waarschijnlijk veel te warm is). Zolang ik op het circuit zit is er niks aan de hand en zit ie rond de 80 graden. Ter info, een thermostaat zit er al niet meer in en ik gebruik water ipv koelvloeistof.


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: black bee op september 23, 2009, 20:30:30
doet de waterpomp het nog wel want je radiator zou toch ook zeer warm moeten zijn of misschien is de klep die
bij een bepaalde temp open moet gaan om dus naar de radiator te laten lopen stuk ben ff de naam van het onderdeel kwijt


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: cees op september 23, 2009, 20:35:07
doet de waterpomp het nog wel want je radiator zou toch ook zeer warm moeten zijn of misschien is de klep die
bij een bepaalde temp open moet gaan om dus naar de radiator te laten lopen stuk ben ff de naam van het onderdeel kwijt


Da's de thermostaat en die zit er niet meer in. Waterpomp lijkt te werken, ander zou ik tijdens het rijden ook te hoge temperatuur hebben, toch...


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: TuonoPeet op september 23, 2009, 21:15:15
Bij 100 graden gebeuren er toch rare dingen met water?? misschien de boel eens ontluchten op het hoogste punt
als de temp meter hoog aanwijst terwijl de radiator niet echt heet is stroomt daar geen water lijkt me

pas op voor stoom !!!!

of anders pompt de waterpomp op hogere toeren lekkerder dan bij rustig rijden


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: rsv mille evo op september 23, 2009, 21:22:57
Je zou inderdaad denken dat er lucht in 't systeem zit en dat je tijdens rijden nog wat meer koeling hebt door de rijwind maar blijft een groot verschil 80 en dan ineens 120 graden  :o


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: TuonoPeet op september 23, 2009, 21:32:50
Er was ook eens iemand opt forum die een losse waterpomp waaier had, iets met een pennetje of borgring.........


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: The kapitein op september 24, 2009, 15:56:59
Werken de koelventilaloren wel??  Of zitten die er niet meer op??

En is de thermostaat niet van het type dubbel werkend. Mag je die er zomaar tussenuit halen. Want dan verandert de stroming van de koelvloeistof  zodat de koeling niet meer optimaal is?

Succes.

Marco.


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: cees op september 26, 2009, 13:31:45
Om te beginnen iedereen bedankt voor de tips! In de endurance Mille's werd ook de thermostaat ertussen uit gehaald zonder problemen en de ventilatoren werken wel, maar slaan pas aan als ik de motor af zet (met de dodemansknop zodat het contact aan blijft).


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: Vincent S. op september 26, 2009, 14:51:59
stadium 1 (koud stadium)
Koud stadium is wanneer het motorblok zich onder de 65 graden bevind.
thermostaat is gesloten.
koelwater komt uit het motorblok en komt aan op de thermostaat (dit is de linker kant van de thermostaat).
thermostaat is gesloten, dus wordt het koelwater direct naar de bovenkant van de thermostaat gepompt en direct weer het blok in.
dit versneld het op bedrijfstemperatuur komen van het motorblok.
Let op je brengt hierdoor ook sneller je olie op temperatuur omdat je koelwater al warmer gehouden wordt.


stadium 2 (medium opgewarmt stadium)
temp = tussen de 65 en 80 graden
De thermostaat is gedeeltelijk geopend, dus vanuit de uitkoppeling van het motorblok met warm water wordt een deel van het water direct weer het blok in gepompt (dit deel wordt niet gekoeld).
Doordat de thermostaat gedeeltelijk geopend is ontstaat er ook nog een andere route voor het koelwater:
Dan komt het koelwater eerst aan op een zogenoemde three-way manifold. (dit is een verdeelstuk, deze zit aan de LINKER zijde van je motor)
Hij laat nu het water deels door naar de linker radiator, vervolgens omdat deze radiatoren aan elkaar gekoppeld zitten komt het in de rechter radiator en uiteindelijk komt het gekoelde water aan op de rechterkant van de thermostaat.
Omdat deze thermostaat deels geopend is zal het warme water van de deels directe afkoppeling en het koude water van de deels gekoelde afkoppeling hier gemengd worden en gaat het richting de waterpomp die het blok weer koelt.

Stadium 3 (bedrijfs temp)
80 - 100 graden.
De thermostaat is nu volledig open en laat geen warm water meer toe vanaf de linkerzijde van de thermostaat naar de waterpomp (dat is dus de bovenste zijde van de thermostaat).
Al het water moet nu eerst via de 3 way manifold (3 weg verbinding/verdeelstuk aan de linkerzijde van je motor) richting de radiatoren om vervolgens aan te komen met gekoeld water aan de RECHTER zijde van je thermostaat.
Omdat deze nu open staat wordt dit volledig doorgelootst richting de waterpomp (de bovenzijde van de thermostaat).
Op de 3way manifold bij de uitkoppeling van warm water uit het motorblok zit een temp. sensor.
Deze is speciaal en alleen bedoeld voor het aanslaan van je ventilatoren.
Ventilator slaan aan bij een koelwater temperatuur groter dan 100 graden en slaan weer af bij een koelwater temperatuur van 85 graden.
De temperatuur die je op je display ziet staan is de temperatuur die gemeten is door de sensoren in de cilinderkop (dit is dus een andere sensor).




Wanneer je mijn verhaal gelooft zie je dat de thermostaat een belangrijk onderdeel in het temperatuur management is.
Ik snap niet dat je die eruit haalt.
Thermostaat zorgt er voor dat je motor lekker snel opwarmt en dat het hele blok sneller binnen zijn tolleranties komt te zitten.
wanneer je de thermostaat weg haalt en je zet daar een 3 weg verbindingsstuk op waardoor alle kanalen met elkaar in verbinding komen te staan is alleen van toepassing wanneer je dus niet genoeg temperatuur in je blok krijgt (in hele koude regio's bijvoorbeeld).
Het merendeel van je koelwater wordt namelijk door de bypass geleid omdat daar minder water in bevind ondervindt de flow daar minder weerstand en zal de flow daar dus het hoogst zijn.
Koelwater wordt dus nauwelijks door de radiatoren geleid omdat daar te veel water verplaatst moet worden, de druk kan niet genoeg opgebouwd worden.
Wanneer je hoe dan ook perse zonder thermostaat wil rijden, dan zal je de linkerzijde van je thermostaat moeten afdoppen en een permanente verbinding moeten maken tussen de rechterzijde van de thermostaat en de bovenzijde van de thermostaat.
Alleen snij je jezelf hiermee in de vingers omdat je er heel lang over doet om je blok op temperatuur te krijgen (met name je olietemperatuur doet er dan langer over).
Het principe wat jij wil van permanente koeling kan volgens mij wanneer je een thermostaat omdraaid, dus bewust verkeerd om aansluit, ik weet alleen niet of dat fysiek kan met verschillende diameter pijp e.d. (ik ben er nog steeds geen voorstander van)
Bovenstaande informatie is zoals ik het in mijn hoofd heb zitten, alle versleutelingen is op EIGEN RISICO.
Maar ik geef je een advies, thermostaatje erin, koelvloeistof op niveau brengen (= zelfonluchtend dus wel in de gaten houden) en dan ben ik er zeker van dat jouw probleem opgelost is.

p.s. de endurance hebben geen problemen met opwarmen, die hoeven maar 1x lekker op te warmen (wat dan wel langer duurt) en daarna hebben ze continu een motor op bedrijfstemp.


Grtz vincent


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: cees op september 26, 2009, 22:17:35
stadium 1 (koud stadium)
Koud stadium is wanneer het motorblok zich onder de 65 graden bevind.
thermostaat is gesloten.
koelwater komt uit het motorblok en komt aan op de thermostaat (dit is de linker kant van de thermostaat).
thermostaat is gesloten, dus wordt het koelwater direct naar de bovenkant van de thermostaat gepompt en direct weer het blok in.
dit versneld het op bedrijfstemperatuur komen van het motorblok.
Let op je brengt hierdoor ook sneller je olie op temperatuur omdat je koelwater al warmer gehouden wordt.


stadium 2 (medium opgewarmt stadium)
temp = tussen de 65 en 80 graden
De thermostaat is gedeeltelijk geopend, dus vanuit de uitkoppeling van het motorblok met warm water wordt een deel van het water direct weer het blok in gepompt (dit deel wordt niet gekoeld).
Doordat de thermostaat gedeeltelijk geopend is ontstaat er ook nog een andere route voor het koelwater:
Dan komt het koelwater eerst aan op een zogenoemde three-way manifold. (dit is een verdeelstuk, deze zit aan de LINKER zijde van je motor)
Hij laat nu het water deels door naar de linker radiator, vervolgens omdat deze radiatoren aan elkaar gekoppeld zitten komt het in de rechter radiator en uiteindelijk komt het gekoelde water aan op de rechterkant van de thermostaat.
Omdat deze thermostaat deels geopend is zal het warme water van de deels directe afkoppeling en het koude water van de deels gekoelde afkoppeling hier gemengd worden en gaat het richting de waterpomp die het blok weer koelt.

Stadium 3 (bedrijfs temp)
80 - 100 graden.
De thermostaat is nu volledig open en laat geen warm water meer toe vanaf de linkerzijde van de thermostaat naar de waterpomp (dat is dus de bovenste zijde van de thermostaat).
Al het water moet nu eerst via de 3 way manifold (3 weg verbinding/verdeelstuk aan de linkerzijde van je motor) richting de radiatoren om vervolgens aan te komen met gekoeld water aan de RECHTER zijde van je thermostaat.
Omdat deze nu open staat wordt dit volledig doorgelootst richting de waterpomp (de bovenzijde van de thermostaat).
Op de 3way manifold bij de uitkoppeling van warm water uit het motorblok zit een temp. sensor.
Deze is speciaal en alleen bedoeld voor het aanslaan van je ventilatoren.
Ventilator slaan aan bij een koelwater temperatuur groter dan 100 graden en slaan weer af bij een koelwater temperatuur van 85 graden.
De temperatuur die je op je display ziet staan is de temperatuur die gemeten is door de sensoren in de cilinderkop (dit is dus een andere sensor).




Wanneer je mijn verhaal gelooft zie je dat de thermostaat een belangrijk onderdeel in het temperatuur management is.
Ik snap niet dat je die eruit haalt.
Thermostaat zorgt er voor dat je motor lekker snel opwarmt en dat het hele blok sneller binnen zijn tolleranties komt te zitten.
wanneer je de thermostaat weg haalt en je zet daar een 3 weg verbindingsstuk op waardoor alle kanalen met elkaar in verbinding komen te staan is alleen van toepassing wanneer je dus niet genoeg temperatuur in je blok krijgt (in hele koude regio's bijvoorbeeld).
Het merendeel van je koelwater wordt namelijk door de bypass geleid omdat daar minder water in bevind ondervindt de flow daar minder weerstand en zal de flow daar dus het hoogst zijn.
Koelwater wordt dus nauwelijks door de radiatoren geleid omdat daar te veel water verplaatst moet worden, de druk kan niet genoeg opgebouwd worden.
Wanneer je hoe dan ook perse zonder thermostaat wil rijden, dan zal je de linkerzijde van je thermostaat moeten afdoppen en een permanente verbinding moeten maken tussen de rechterzijde van de thermostaat en de bovenzijde van de thermostaat.
Alleen snij je jezelf hiermee in de vingers omdat je er heel lang over doet om je blok op temperatuur te krijgen (met name je olietemperatuur doet er dan langer over).
Het principe wat jij wil van permanente koeling kan volgens mij wanneer je een thermostaat omdraaid, dus bewust verkeerd om aansluit, ik weet alleen niet of dat fysiek kan met verschillende diameter pijp e.d. (ik ben er nog steeds geen voorstander van)
Bovenstaande informatie is zoals ik het in mijn hoofd heb zitten, alle versleutelingen is op EIGEN RISICO.
Maar ik geef je een advies, thermostaatje erin, koelvloeistof op niveau brengen (= zelfonluchtend dus wel in de gaten houden) en dan ben ik er zeker van dat jouw probleem opgelost is.

p.s. de endurance hebben geen problemen met opwarmen, die hoeven maar 1x lekker op te warmen (wat dan wel langer duurt) en daarna hebben ze continu een motor op bedrijfstemp.


Grtz vincent


Dat zijn opmerkingen waar ik echt iets mee kan, merci! Ik wil er wel even bij vermelden dat de motor bij mij eigenlijk ook altijd semi op bedrijfstemperatuur is als hij eenmaal is opgewarmd, de sessies vrij rijden of de trainingen/wedstrijden zitten kort genoeg na elkaar om nog een temperatuur te hebben van >60 graden als ik vertrek en het is zo gemaakt dat het koelwater altijd door de radiator loopten de bypass dus is afgesloten. Volgens mij kan dit alleen als gevog hebben dat het langer duurt voordat het blok is opgewarmd maar niet dat ie heet loopt, de thermostaat ligt er overigens al het hele jaar uit en het probleem is afgelopen dinsdag op Zolder pas begonnen, voordat de  thermostaat eruit was was mijn bedrijfstemperatuur altijd een 5 graden hoger dan erna.


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: Vincent S. op september 27, 2009, 00:15:04
Dus wat ga je nu proberen?
Want je probleem is nog niet opgelost neem ik aan.
misschien handig om eens een foto te maken van je aanpassingen en deze even hier te posten, ik denk nog steeds dat daar namelijk je probleeem zit.
En idd met permanente koeling loop je echt geen extra gevaar om te heet te gaan lopen.
Wel is het moeilijker om het blok snel op temperatuur te krijgen (lees verhoogde slijtage bij gassen met koude motor)


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: The kapitein op september 27, 2009, 22:08:27
stadium 1 (koud stadium)
Koud stadium is wanneer het motorblok zich onder de 65 graden bevind.
thermostaat is gesloten.
koelwater komt uit het motorblok en komt aan op de thermostaat (dit is de linker kant van de thermostaat).
thermostaat is gesloten, dus wordt het koelwater direct naar de bovenkant van de thermostaat gepompt en direct weer het blok in.
dit versneld het op bedrijfstemperatuur komen van het motorblok.
Let op je brengt hierdoor ook sneller je olie op temperatuur omdat je koelwater al warmer gehouden wordt.


stadium 2 (medium opgewarmt stadium)
temp = tussen de 65 en 80 graden
De thermostaat is gedeeltelijk geopend, dus vanuit de uitkoppeling van het motorblok met warm water wordt een deel van het water direct weer het blok in gepompt (dit deel wordt niet gekoeld).
Doordat de thermostaat gedeeltelijk geopend is ontstaat er ook nog een andere route voor het koelwater:
Dan komt het koelwater eerst aan op een zogenoemde three-way manifold. (dit is een verdeelstuk, deze zit aan de LINKER zijde van je motor)
Hij laat nu het water deels door naar de linker radiator, vervolgens omdat deze radiatoren aan elkaar gekoppeld zitten komt het in de rechter radiator en uiteindelijk komt het gekoelde water aan op de rechterkant van de thermostaat.
Omdat deze thermostaat deels geopend is zal het warme water van de deels directe afkoppeling en het koude water van de deels gekoelde afkoppeling hier gemengd worden en gaat het richting de waterpomp die het blok weer koelt.

Stadium 3 (bedrijfs temp)
80 - 100 graden.
De thermostaat is nu volledig open en laat geen warm water meer toe vanaf de linkerzijde van de thermostaat naar de waterpomp (dat is dus de bovenste zijde van de thermostaat).
Al het water moet nu eerst via de 3 way manifold (3 weg verbinding/verdeelstuk aan de linkerzijde van je motor) richting de radiatoren om vervolgens aan te komen met gekoeld water aan de RECHTER zijde van je thermostaat.
Omdat deze nu open staat wordt dit volledig doorgelootst richting de waterpomp (de bovenzijde van de thermostaat).
Op de 3way manifold bij de uitkoppeling van warm water uit het motorblok zit een temp. sensor.
Deze is speciaal en alleen bedoeld voor het aanslaan van je ventilatoren.
Ventilator slaan aan bij een koelwater temperatuur groter dan 100 graden en slaan weer af bij een koelwater temperatuur van 85 graden.
De temperatuur die je op je display ziet staan is de temperatuur die gemeten is door de sensoren in de cilinderkop (dit is dus een andere sensor).




Wanneer je mijn verhaal gelooft zie je dat de thermostaat een belangrijk onderdeel in het temperatuur management is.
Ik snap niet dat je die eruit haalt.
Thermostaat zorgt er voor dat je motor lekker snel opwarmt en dat het hele blok sneller binnen zijn tolleranties komt te zitten.
wanneer je de thermostaat weg haalt en je zet daar een 3 weg verbindingsstuk op waardoor alle kanalen met elkaar in verbinding komen te staan is alleen van toepassing wanneer je dus niet genoeg temperatuur in je blok krijgt (in hele koude regio's bijvoorbeeld).
Het merendeel van je koelwater wordt namelijk door de bypass geleid omdat daar minder water in bevind ondervindt de flow daar minder weerstand en zal de flow daar dus het hoogst zijn.
Koelwater wordt dus nauwelijks door de radiatoren geleid omdat daar te veel water verplaatst moet worden, de druk kan niet genoeg opgebouwd worden.
Wanneer je hoe dan ook perse zonder thermostaat wil rijden, dan zal je de linkerzijde van je thermostaat moeten afdoppen en een permanente verbinding moeten maken tussen de rechterzijde van de thermostaat en de bovenzijde van de thermostaat.
Alleen snij je jezelf hiermee in de vingers omdat je er heel lang over doet om je blok op temperatuur te krijgen (met name je olietemperatuur doet er dan langer over).
Het principe wat jij wil van permanente koeling kan volgens mij wanneer je een thermostaat omdraaid, dus bewust verkeerd om aansluit, ik weet alleen niet of dat fysiek kan met verschillende diameter pijp e.d. (ik ben er nog steeds geen voorstander van)
Bovenstaande informatie is zoals ik het in mijn hoofd heb zitten, alle versleutelingen is op EIGEN RISICO.
Maar ik geef je een advies, thermostaatje erin, koelvloeistof op niveau brengen (= zelfonluchtend dus wel in de gaten houden) en dan ben ik er zeker van dat jouw probleem opgelost is.

p.s. de endurance hebben geen problemen met opwarmen, die hoeven maar 1x lekker op te warmen (wat dan wel langer duurt) en daarna hebben ze continu een motor op bedrijfstemp.


Grtz vincent


Dat zijn opmerkingen waar ik echt iets mee kan, merci! Ik wil er wel even bij vermelden dat de motor bij mij eigenlijk ook altijd semi op bedrijfstemperatuur is als hij eenmaal is opgewarmd, de sessies vrij rijden of de trainingen/wedstrijden zitten kort genoeg na elkaar om nog een temperatuur te hebben van >60 graden als ik vertrek en het is zo gemaakt dat het koelwater altijd door de radiator loopten de bypass dus is afgesloten. Volgens mij kan dit alleen als gevog hebben dat het langer duurt voordat het blok is opgewarmd maar niet dat ie heet loopt, de thermostaat ligt er overigens al het hele jaar uit en het probleem is afgelopen dinsdag op Zolder pas begonnen, voordat de  thermostaat eruit was was mijn bedrijfstemperatuur altijd een 5 graden hoger dan erna.

Dit is eigenlijk een beetje wat ik zelf ook dacht.  Bij personen auto's mag je een dubbel werkend thermostaat ook niet zomaar vervangen. Mijn Aprilia wist niet precies hoe de stroming was/is.
Dus gewoon weer een thermostaat monteren. Je zou hooguit je ventilatoren kunnen schakelen met een schakelaar los op het dashboard die je zelf kan bedienen.

Succes

Marco.


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: Hallieknar op september 28, 2009, 00:25:40
Weet er iemand hoe het kan komen dat de temperatuur,....ik gebruik water ipv koelvloeistof.
Thermostaat eruit :o,... zou die er weer lekker in doen als ik jouw was, zie ook verhaal hierboven.
Maargoed hierdoor zijn er nog maar 3 mogelijkheden over m.b.t. jouw probleem die "flow" gemeenschappelijk hebben want die heb jij duidelijk niet.
Je waterpomp is overleden, lucht in je systeem of een verstopping,.....

Dat zijn opmerkingen waar ik echt iets mee kan,.....
......., voordat de  thermostaat eruit was was mijn bedrijfstemperatuur altijd een 5 graden hoger dan erna.
Dus omdat water een zeer hoge warmtecapaciteit heeft (er moet dus veel energie aan toegevoegd worden om het warm te krijgen maar houdt tevens goed/lang warmte vast) heb je 5 graden gewonnen. :-\
Met water toegepast in je koelsysteem zul je vaker moeten spoelen om klonten te voorkomen!.

Als je de thermostaat er wel weer in sleutelt, eerst effe controleren op z'n werking (pannetje water verhaal).
Ook je systeem (kanalen) goed spoelen en gewoon koelvloeistof erin mikken,... het wordt niet voor niets verkocht.
Daarbij komt dat koelvloeistof een aantal additieven (o.a smering en anti-klont) heeft die erg belangrijk zijn,.... en juist die addits zorgen voor dat temperatuur verschil van 5 laffe graadjes omdat de warmtecapacitiet iets is afgenomen t.o.v. water,.......

Succes!


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: cees op september 28, 2009, 18:02:46
Weet er iemand hoe het kan komen dat de temperatuur,....ik gebruik water ipv koelvloeistof.
Thermostaat eruit :o,... zou die er weer lekker in doen als ik jouw was, zie ook verhaal hierboven.
Maargoed hierdoor zijn er nog maar 3 mogelijkheden over m.b.t. jouw probleem die "flow" gemeenschappelijk hebben want die heb jij duidelijk niet.
Je waterpomp is overleden, lucht in je systeem of een verstopping,.....

Dat zijn opmerkingen waar ik echt iets mee kan,.....
......., voordat de  thermostaat eruit was was mijn bedrijfstemperatuur altijd een 5 graden hoger dan erna.
Dus omdat water een zeer hoge warmtecapaciteit heeft (er moet dus veel energie aan toegevoegd worden om het warm te krijgen maar houdt tevens goed/lang warmte vast) heb je 5 graden gewonnen. :-\
Met water toegepast in je koelsysteem zul je vaker moeten spoelen om klonten te voorkomen!.

Als je de thermostaat er wel weer in sleutelt, eerst effe controleren op z'n werking (pannetje water verhaal).
Ook je systeem (kanalen) goed spoelen en gewoon koelvloeistof erin mikken,... het wordt niet voor niets verkocht.
Daarbij komt dat koelvloeistof een aantal additieven (o.a smering en anti-klont) heeft die erg belangrijk zijn,.... en juist die addits zorgen voor dat temperatuur verschil van 5 laffe graadjes omdat de warmtecapacitiet iets is afgenomen t.o.v. water,.......

Succes!

Koelvloeistof mag niet in de race, daarom dus water (met een scheutje koelvloeistof voor enige smering). Mijn dealer blijft erbij dat het beter is voor een (race)Mille om de thermostaat eruit te laten en hij denkt dat er lucht in het systeem zit (of dat er een lekke koppakking is). Ik ga dit weekend eens kijken, heb het nogal druk op 't moment met andere dingen.


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: The kapitein op september 28, 2009, 18:05:01
Hou ons op de hoogte als je de oorzaak gevonden hebt.

Succes.


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: Vincent S. op september 28, 2009, 18:12:37
daarom doe ik al het onderhoud zelf.
Heb al genoeg ellende gehad met dealers...
Het systeem is automatisch onluchtend..... dus ik denk niet dat er lucht in zit, dan moet je het ineens hebben vlak na een vloeistof wisseling, ik neem aan dat dat niet het geval is.
Ik neem ook aan dat het niveau van je water op pijl is? zo niet komt er ook lucht in het systeem.

Mits je de bypass correct afgedopt hebt en het koelvloeistof dus wel via je radiators moet zou ik dan eerder denken aan een waterpomp (meestal hoor je die wel als dat foute zaak is...)

Bij een lekke koppakking gaat hij ook water verbruiken en gaat het niveau van je koelvloeistof onderuit.
Je kan het controleren door het niveau dan goed op pijl te zetten en te gaan rijden, dan moet hij op pijl en temperatuur blijven.
Blijft hij op temperatuur maar hij rookt als een gek (witte rook) dan heb je een lekke koppakking.
Kan ook nog een lekke koppakking zijn indien het water langzaam in niveau zakt, maar dan moet je op zijn minst een tijdje van die extreme temperatuurschommelingen af zijn.
Wanneer je tijd hebt, eventjes foto maken van je aanpassingen en even posten hier, dan kunnen we meepraten.

Ik denk nog steeds dat jouw probleem zit in het feit dat je je thermostaat eruit hebt gehaald en dat heel veel koelwater nu via de bypass loopt.

succes


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: Vincent S. op september 28, 2009, 18:46:36
eventjes een tekening voor je opgezocht.
Hier zie je het koelsysteem
de weg die vrij moet zijn en die ook zonder enige vernauwing gelegd moet zijn is met de rode pijl aangegeven.
De leiding met de rode kruis erin moet dus geblokkeerd worden, dit is je bypass, hier mag geen flow door stromen.

Ook zie je nog een blauwe circel.
Dit is eigenlijk je overloop.
Indien er lucht in het systeem zit krijg je onderdruk op de pomp omdat de lucht direct omhoog stijgt in het pijpje.
Het systeem krijgt meteen dan vanuit het reservoir verse koelvloeistof.
Dit is dus je automatische ontluchting omdat de lucht in het reservoir komt
De dop die omcirceld is, daar staat dus ook de druk op wanneer de motor warm is.
Daar zit ook een veer in (naar ik meen) om de druk naar het reservoir te reguleren.
Misschien is daar iets mee, zeker de moeite waard om nog eens te bekijken


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: Hallieknar op september 28, 2009, 19:18:34
Koelvloeistof mag niet in de race,

Ow,.... dat wist ik niet :secret:


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: seba$ op september 28, 2009, 21:54:45
Kijk ook eens naar je temperatuursensor, als je het 'oude' model er nog in hebt zitten kan die ook voor storingen zorgen.
Hij zit aan de linker kant op je cilinder.
Er zijn 2 soorten van eentje met blauwkleurig plastic en een met een groene aansluiting, uit m'n hoofd weet ik niet welke de 'nieuwe' is maar je ziet het snel genoeg of jouwe al gemodificeert is want bij een nieuwe sensor hoort ook een nieuwe stekker met draden dus moet er gesoldeert zijn ;)


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: Kupers op september 29, 2009, 18:01:39
Ik heb dit ook eens gehad met een mille 02. Toen deden de vans het niet meer en werd de temperatuur ook tijdelijk erg hoog. Tijdens het rijden was er niets meer aan de hand.

Bij mij was het de relais die kapot was. Zit links naast je dashboard in dat zwarte bakkie. Ff nieuwe erin of die omwisselen met de relais van high beam en toen was het bij mij verholpen.


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: TuonoPete op september 29, 2009, 20:13:31
Cees,

Wat je de volgende keer ook kunt proberen is het volgende:
Plaatse je thermostaat weer terug en zorg dat je dit volgen het boekje doet, heb je geen lucht in het systeem
Overbrug je contact van de radiator fan dat deze continue draait.
Start je motor en laat hem warm lopen.
Voel vervolgens wat er gebeurt, je bypass zal warm worden maar je radiatoren niet. Op gegeven moment heeft de bypass het thermostaat dermate opgewarmd dat deze open gaat.
Op dat moment zal je dus de radiator warmen moet voelen worden. Om dat je de fan al hebt draaien zal niet de rijwind of het contact de temperatuur regelen maar doet de thermostaat dat.
In alle gevallen, stilstaan, rijden, racen en naar het paddock zou je niet veel verschil mogen zien, zeker geen 120 graden, ik hou het even op +/- 98 graden en bij het rijden 85-90.
Schiet die weer omhoog heb je dus een probleem.

Wanneer tijdens het warmlopen  de bypass lekker opwarmt en daarna de radiatoren ook lekker opwarmt is je circulatie goed (even een aanname hier). Is dit niet zo, check je waterpomp.
Werkt alles naar behoren dan zou je radiator afgifte wel eens niet goed kunnen zijn. Gezien het ontwerp lijkt me dat stug, maar niets is onmogelijk. Hij kan last hebben van vlokken aangezien je met water rijd. Je radiatoren kan je test dor deze los te halen en aan de waterkraan te zetten. Indien het water er even hard ingaat als eruit zitten ze niet dicht.

En probeer de volgende keer eens demiwater (accuwater) met een drup glycol (koelmix). Dit is de basis van koelvloeistof zonder mineralen, dus wat er niet in zit kan ook niet klonteren.

Mocht dit allemaal niet lukken heb ik wat tools in mijn garage om het thermisch gedrag te bekijken (thermal image). Het is een behoorlijk overdreven methode maar uiterst effectief.
Ik vrees alleen dat BelgiŽ wat ver van huis ligt.

Doe ermee wat je er mee kan, hopelijk kom je er wat verder mee.


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: cees op oktober 04, 2009, 13:21:49
Ik ben eruit wat het probleem was, eigenlijk maar een kleinigheidje. De ontluchtingsslang van het reservoir hing te dicht bij de uitlaat en is dicht gesmolten waardoor het koelsysteem zichzelf niet meer kon onluchten en er dus lucht in het systeem zat, slang afgeknipt zodat ie weer open is en plotseling moest er driekwart liter (gedestilleerd) water bij. Nu schakelt de ventilator ook weer op de juiste temperaturen in en uit en ik krijg hem niet boven de 98 graden. Iedereen bedankt voor de tips!!


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: Gertjan op juni 25, 2010, 22:03:15
Ik ben eruit wat het probleem was, eigenlijk maar een kleinigheidje. De ontluchtingsslang van het reservoir hing te dicht bij de uitlaat en is dicht gesmolten waardoor het koelsysteem zichzelf niet meer kon onluchten en er dus lucht in het systeem zat, slang afgeknipt zodat ie weer open is en plotseling moest er driekwart liter (gedestilleerd) water bij. Nu schakelt de ventilator ook weer op de juiste temperaturen in en uit en ik krijg hem niet boven de 98 graden. Iedereen bedankt voor de tips!!

Cees,

Uiteindelijk was jou probleem nog niet opgelost en ik had dezelfde problemen.

Na de DCR toch maar de koppakking vervangen,  want meer opties bleven er uiteindelijk niet over.
Bij het verwijderen was al zichtbaar dat dit de oorzaak moet zijn,  nu alleen nog even op de baan uitproberen  ;)


Titel: Re: temperatuur 2004 Mille
Bericht door: rsvjan op juni 25, 2010, 23:41:00
ben benieuwd wat je aan de koppakking kon zien, waren er stukjes weggeblazen of zo?

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum