Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: beunhaas op September 24, 2009, 11:19:04

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: beunhaas op September 24, 2009, 11:19:04
dag beste mensen,

ik heb inmiddels al heel wat uurtjes zitten lezen op het forum.
nu ben ik laatst aan de gang gegaan met het verbeteren van m'n koppeling en heb ik veel gelezen over de modificatie.

en misschien heel dom van me of zie ik iets over het hoofd maar ik snap het niet helemaal.

ik weet dat het randje schuin is en ik snap dat er daardoor een kleiner raakvlak is en dus minder wrijving maar dit is toch niet waar de eigenlijke werking van de koppeling zit?
het enige wat dit randje doet is de koppelingsplaten op elkaar drukken en is de wrijving hier dus van geen/zeer gering belang.

of zit het enige verschil van de modificatie t.o.v. het origineel hem in het feit dat de druk beter over de platen verdeelt word
(wat naar mijn inzien weinig verbetering zal geven)??? :help:

maar nogmaals misschien zit ik helemaal verkeerd te denke :-[n.....

alvast bedankt voor de (zinnige) reacties  :ok:


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: Sniep op September 24, 2009, 11:56:37
Welk model fiets heb je? Kan je niet helpen maar lijkt me relevante info


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: jackske op September 24, 2009, 12:08:26
De koppelingsmodificatie is volgens mij alleen maar nodig geweest bij de 99/00 modellen


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: teddek op September 24, 2009, 12:23:30
het drukvlak van drukgroep op koppelingsplaat word na de modificatie volledig benut.
hierdoor er dus geen kans meers op een slippende koppeling is tpv drukgroep koppelingsplaat.


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: minime op September 24, 2009, 12:44:25
Door het schuine kantje is het raakvlak tussen de drukplaat en de naastliggende koppelingsplaat klein.

Bij een gemodificeerde drukplaat (of één van een jonger model) is dit schuine kantje er niet en is dus het raakvlak tussen de drukplaat en
de naastliggende koppelingsplaat groter.Door dit grotere oppervlak slippen de platen minder makkelijk over elkaar.

Als je dus door het schuine kantje een slippende koppeling hebt bij een oud model koppeling dan slipt de drukplaat dus over de koppelingsplaat.

Om over na te denken; druk is een kracht die werkt op een oppervlak. Dus bij de schuine plaat is de druk op het raakvlak met de koppelingsplaat groter dan bij de gemodificeerde plaat...  :crazy:


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: beunhaas op September 24, 2009, 13:54:10
ik  heb het 00 model en dus de schuine kant.
maar ik ben meer nieuwsgierig naar wat nu het daadwerkelijke effect is. (heb gister de platen ff gecontroleerd en geschuurd en het werkt weer zoals het hoort)
maar meer of minder wrijving maakt voor de drukplaat niet uit.
de (aandrijvende) kracht word enkel tussen de gevoerde en ongevoerde koppelingsplaten overgedragen (van de buitenste tanden naar de binnenste tanden vd koppeling).

het enige effect wat het afdraaien dus heeft is een betere verdeling van de kracht van de drukveren over de platen maar wil dit enig effect hebben zou dit moeten betekenen dat de platen als het ware torderen (wat me onwaarschijlijk lijkt).
zou dit zo zijn dan moet het probleem zich na een x aantal km's vanzelf verhelpen door het schuin afslijten vd gevoerde platen.

ik heb het idee dat ik mijn vraag moeilijk duidelijk kan maken..... :sorry:


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: jackske op September 24, 2009, 13:59:29
Om over na te denken; druk is een kracht die werkt op een oppervlak. Dus bij de schuine plaat is de druk op het raakvlak met de koppelingsplaat groter dan bij de gemodificeerde plaat...  :crazy:

Inderdaad, maaar oppervlakte is grip, dus je kunt wel veel druk hebben maar als je niet genoeg grip hebt, slipt de plaat nog door


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: beunhaas op September 24, 2009, 14:14:02
dat snap ik ook wel maar heb je wel eens een koppeling uit elkaar gehaald?

je hebt de platen met de tanden aan de binnenkant en de platen met de tanden aan de buitenkant.
deze platen wisselen de kracht uit die uiteindelijk naar je achterwiel zal gaan.

de enige functie van de drukplaat is deze getande platen op elkaar drukken.

de drukplaat hoeft dus helemaal geen grip te hebben. deze moet alleen maar een kracht overbrengen die haaks op de drukplaat staat en grip is daar dus van geen enkel belang.......  :no:


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: jackske op September 24, 2009, 15:04:46
de drukplaat hoeft dus helemaal geen grip te hebben. deze moet alleen maar een kracht overbrengen die haaks op de drukplaat staat en grip is daar dus van geen enkel belang.......  :no:

In dat geval is de totale druk inbeide gevallen hetzelfde, bij een schuine rand heb je puntbelasting, en bij een groter oppervlak krijg je een gelijkmatigere belasting.
De totaal uitgeoefende druk blijft gelijk.


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: rsv mille evo op September 24, 2009, 17:12:01
Misschien handig een plaatje van een exploded vieuw hier te posten?, zal ook eens in het handboek kijken.


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: beunhaas op September 24, 2009, 17:18:22
Citaat
In dat geval is de totale druk inbeide gevallen hetzelfde, bij een schuine rand heb je puntbelasting, en bij een groter oppervlak krijg je een gelijkmatigere belasting.
De totaal uitgeoefende druk blijft gelijk.

juist dat is wat ik bedoel :yahoo:. en dan zou het voordeel van de modificatie um dus moeten zitten in de betere verdeling over de platen....

maar dat lijkt me geen tot een zeer geringe verbetering op te leveren. zeker als de platen eenmaal op elkaar zijn ingesleten.


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: rsv mille evo op September 24, 2009, 17:18:58
Hier            http://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M=Aprilia&T=RSV%20%201000&Y=2003&L=AP_RSV2&O=Clutch%20i&F=AP_RSV2_FQ&L2=AP_RSV2_FQ

een plaatje.


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: beunhaas op September 24, 2009, 17:26:28
thx 'rsv mille evo'
daarop is ook te zien dat de drukplaat niet zo bevestigd is om een draaiende kracht op te vangen (geen tanden ed).....

wie geeft het goede antwoord? :help:
of komen we dadelijk tot de conclusie dat de verbetering door de modificatie  een illusie is? :sorry:


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: rsv mille evo op September 24, 2009, 19:59:38
Velen hebben al ondervonden dat de modificatie echt een verbetering is dacht ik zo, maar ik kan je ook niet vertellen hoe dat nou komt  :no:


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: Vincent S. op September 24, 2009, 20:11:31
de stelling van hierboven dat de druk niet toeneemt, daar ben ik het volledig mee eens.
de totale druk blijft gelijk.

Ik heb ook 2000 model.
Het enige wat naar mijn inziens werkt is een barnett koppeling te plaatsen.
De totale pakket dikte hiervan is groter.
Bovendien als je het volledige koppelingspakket besteld krijg je er ook stevigere koppelingsdrukveren bij.
Deze verhogen ook nog eens de druk.

Probleem door het dikker worden van het totale pakket is dat de versnellingsbak gaat haken (omdat hij niet helemaal meer vrij komt, de verhoogde druk van de veren doen ook nog eens een duit in het zakje voor de hydraulische onkoppelings plunjer).
Vooral ook moeilijker in zijn vrij te krijgen.
Dit is naar mijn idee weer op te lossen door het schuine randje van de drukplaat recht af te draaien, dit is wat ik dus deze winter op de planning heb staan.
Barnett koppeling rij ik nu al weer een 1,5 jaar mee en die kan je flink mishandelen....

grtz vincent


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: teddek op September 24, 2009, 22:51:24
Om over na te denken; druk is een kracht die werkt op een oppervlak. Dus bij de schuine plaat is de druk op het raakvlak met de koppelingsplaat groter dan bij de gemodificeerde plaat...  :crazy:

Inderdaad, maaar oppervlakte is grip, dus je kunt wel veel druk hebben maar als je niet genoeg grip hebt, slipt de plaat nog door

eensch,
De drukgroep draaid met het motor toerental mee en vroeg of laat komt er een moment dat de druk is er wel is, maar de grip is niet.
Zo word er ook wel overwogen om sterkere veren te plaatsen voor nog meer druk, maar waarom versterken (nog meer druk) als de basis (grip) niet goed is.


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: rinze op September 25, 2009, 06:58:39
Is het niet zo dat als je het schuine randje eraf draait dat je dan de afstand korter maakt waardoor je druk groter wordt?


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: minime op September 25, 2009, 10:13:35
Is het niet zo dat als je het schuine randje eraf draait dat je dan de afstand korter maakt waardoor je druk groter wordt?

Nee. (niet progessieve) veren hebben een veerconstante oftewel een gelijk kracht onafhankelijk van de mate van invering. toch? ;D


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: beunhaas op September 25, 2009, 10:29:15
Citaat
de stelling van hierboven dat de druk niet toeneemt, daar ben ik het volledig mee eens.
de totale druk blijft gelijk.

Ik heb ook 2000 model.
Het enige wat naar mijn inziens werkt is een barnett koppeling te plaatsen.
De totale pakket dikte hiervan is groter.
Bovendien als je het volledige koppelingspakket besteld krijg je er ook stevigere koppelingsdrukveren bij.
Deze verhogen ook nog eens de druk.

Probleem door het dikker worden van het totale pakket is dat de versnellingsbak gaat haken (omdat hij niet helemaal meer vrij komt, de verhoogde druk van de veren doen ook nog eens een duit in het zakje voor de hydraulische onkoppelings plunjer).
Vooral ook moeilijker in zijn vrij te krijgen.
Dit is naar mijn idee weer op te lossen door het schuine randje van de drukplaat recht af te draaien, dit is wat ik dus deze winter op de planning heb staan.
Barnett koppeling rij ik nu al weer een 1,5 jaar mee en die kan je flink mishandelen....

grtz vincent
kijk, hiermee ben ik het dus helemaal eens, de totale druk blijft nagenoeg gelijk.
en ik vrees dat het afdraaien vd koppeling dus geen zin heeft tenzij in combinatie met bv een barnett koppeling....

en wat de veer constante: nee :no: een veerconstante houd in dat bij elke cm indrukking er bv 10 newton (kracht) bij komt. (dus bij 2 cm 20 N enz...)
zo krijg je een lineaire grafiek wat dus op een constante duid.

dus bij het afdraaien van het schuine randje zorg je ervoor dat de veren uiteindelijk minder ingedrukt worden en dus ook minder kracht leveren.


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: Ronaldo op September 25, 2009, 11:15:50
Tja, je moet natuurlijk zelf beoordelen of je een dergelijke modificatie nuttig vind ja of nee.

Wat ik begreep is dat men die rand heeft afgeschuind om de motor minder abrupt op te laten pakken. Later is men hierop teruggekomen en is hier een modficatie voor gekomen, met het vlakke randje. (reden hiervoor was dat de platen te hard sleten)
Dit is wat ik van het verhaal heb begrepen.

Dan de logica die ík eruit heb begrepen:

Met een schuine drukplaat word er +/- een derde van de totale breedte van de drukplaat gebruikt. Voor de drukplaat maakt dit niks uit, die is dik genoeg. Maar de plaat waar deze tegen aan drukt maakt ook maar voor een derde contact met de drukplaat, en heeft dus aan een kant een hogere belasting. (word maar een klein stukje van de plaat gebruikt)
Het lijkt mij dat dit niets is ingecalculeerd bij het bepalen van de totale breedte van die dingen, en er zal dus een hogere belasting zijn dan van te voren ingecalculeerd. (aan die ene kant)

Als je de boel uit elkaar haalt zie je ook dat de drukplaat maar voor een derde contact maakt.

En ja, ik heb mijn drukgeval laten vervangen voor een volledig vlak exemplaar.

Groeten,
Ronald






Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: teddek op September 25, 2009, 11:59:55
Is het niet zo dat als je het schuine randje eraf draait dat je dan de afstand korter maakt waardoor je druk groter wordt?

het verschil van het randje dat word gefreesde word weer opgevangen met een aluminium ring.
inweze zou er dus niets af moeten maar erbij...


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: beunhaas op September 25, 2009, 15:54:29
klopt!




maare, waar heb je die barnett platen vandaan?
k heb net ff geïnformeerd bij de appie-dealer maar die wilden alleen maar de originele leveren.
en op internet kom ik alleen maar britse sites tegen.....

heeft iemand mis een goed (NL) adresje voor betaalbare barnett platen??? :help:


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: rsv mille evo op September 25, 2009, 16:08:28
Stuur maar eens een berichtje naar Roddy, die is er nogal actief mee bezig geweest  :yes:


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: Vincent S. op September 25, 2009, 16:11:42
mijn koppelingsset had ik via motor-performance.nl
maar die link lijkt het niet meer te doen.
Misschien is de kredietcrisis dit bedrijf te veel geworden?

er zit bij mij de barnett koppelingsset in met sterke veren pakket (kevlar koppelings type)


Titel: Re: koppelingsmodificatie?????????
Bericht door: Vincent S. op September 26, 2009, 17:11:42
Ik heb een website gevonden die barnett in hun assortiment hebben.
Misschien de moeite waard om eens een belletje te geven???
Geen ervaring verder met deze online winkel

http://www.motopro.com/html/products.html

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum