Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: George op December 15, 2009, 18:33:31

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: Startkoppeling
Bericht door: George op December 15, 2009, 18:33:31
Mijn mille begint last tekrijgen van geluiden vanuit de starkoppeling. Moeilijk rondgaan en het bekend geluid.

Ik heb geinformeerd en het moet een prijzige klus zijn om hem weer lekker te kunnen laten starten. hebben jullie een tip voor me om hem toch weer in orde te brengen zonder de kosten uit de hand te laten lopen.

mvg george


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: Droeftoeter op December 15, 2009, 19:24:04
Uit elkaar halen en er een nieuwe veer er omheen monteren (of de oude inkorten, en met locktite weer in elkaar draaien). Als je op tijd bent kan het helpen.

Je moet er zoiezo niet te lang mee wachten. Hoe langer je doorgaat, des te meer er beschadigt. De 1 hoeft alleen het sprag lager te vervangen, de ander ook het tandwiel en het huis. Als je alleen het sprag lager vervangt, dan kun je of die van BMW gebruiken, of van een Duc. Beide zijn goedkoper dan die van aprilia.


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: George op December 15, 2009, 23:27:55
owke bedankt ik zal hem eens uiteen halen.


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: Droeftoeter op December 16, 2009, 00:04:45
Best een klus hoor. Zijdeksel moet open, je hebt een trekker voor het vliegwiel nodig, plus een brander om het ding warm te stoken.

Als alle oppervlakken nog heel zijn, dan zou ik het met een nieuwe veer proberen. Lijkt me iig de moeite van het proberen waar. Als de boel wel beschadigt is, dan zou alles vervangen moeten worden. Maargoed, open moest hij toch...


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: George op December 16, 2009, 22:10:26
en als het beschadigd is is er dan nog een manier om het te beperken?


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: v-TWim op December 16, 2009, 22:33:05
Nee, volgens mij niet. Als ie echt beschadigd is dan moet ie worden vervangen. Die van een BMW F650 moet iig passen en is een stuk goedkoper... Is namelijk ook een rotax blok. Aprilia heeft de neiging om gewoon de prijs over de kop te gooien van onderdelen omdat het Aprilia is....


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: Jeroen op December 17, 2009, 07:15:47
Het is idd een hele klus. Daarom zou ik beschadigde delen direct vervangen. Stel dat het probleem weer terug komt dan baal je van de
verkeerde zuinigheid. Bovendien moet je weer de olie, filter en de packingen vervangen!

Er worden volgens mij startkoppelingen aangeboden voor rond de 250 euro. (Ducati & BMW ) even zoeken.
Uit mijn hoofd is die van Aprilia 2x zo duur. Een how to vind je hier http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=155882 (http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=155882).
Er zijn er meer maar die kon ik zo snel niet vinden.

Ik zou er gewoon zelf aan beginnen. Wanneer je het laat doen (beunhaas uitgezonderd) dan zit je ruim over de 1000 euro
aan reparatiekosten door de vele manuren die er in gaan zitten. Er zijn altijd wel forum leden die willen helpen.

Succes!



Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: Timfiz op December 17, 2009, 07:21:39
Even de zoekfunctie gebruiken. Hier staat eea in beschreven met foto's. Het is vrij eenvoudig, maar je hebt wel het juiste gereedschap nodig.

Wij hebben een starterkrans van een fireblade '95 gebruikt. Koste bijna niets en liggen bij de meeste sloopbedrijven (hondadealers) wel op de plank.
of je moet met de tijd een keer bij mij langs komen, dan fixen we da shit  :ok:


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: beer op December 17, 2009, 12:07:21
Even de zoekfunctie gebruiken. Hier staat eea in beschreven met foto's. Het is vrij eenvoudig, maar je hebt wel het juiste gereedschap nodig.

Wij hebben een starterkrans van een fireblade '95 gebruikt. Koste bijna niets en liggen bij de meeste sloopbedrijven (hondadealers) wel op de plank.
of je moet met de tijd een keer bij mij langs komen, dan fixen we da shit  :ok:

kijk das nou aprilia love :) wou ik ff zeggen  :victory:

maar dat zijn geen beste verhalen die ik zo lees jeeej had er nog nooit over gehoord en hoop er ook niet veel meer over te horen


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: George op December 17, 2009, 12:14:09
Even de zoekfunctie gebruiken. Hier staat eea in beschreven met foto's. Het is vrij eenvoudig, maar je hebt wel het juiste gereedschap nodig.

Wij hebben een starterkrans van een fireblade '95 gebruikt. Koste bijna niets en liggen bij de meeste sloopbedrijven (hondadealers) wel op de plank.
of je moet met de tijd een keer bij mij langs komen, dan fixen we da shit  :ok:

Bedankt voor het aanbod. Maar mag ik vragen waar je ergens woon? Is zo'n koppeling zomaar uitwisselbaar? Ik woon trouwens in de buurt van venlo.


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: Stork op December 17, 2009, 12:54:35
nieuwe startkoppeling kopen van een BMW F650, kost je €89,- incl BTW. Heb het zelf ook gedaan een aantal maanden terug :ok:


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: George op December 17, 2009, 13:53:42
Owke thanks dan zal ik het eens gaan bestellen maar ben ik dan klaar? met alleen de koppeling of moet ik nog meer hebben?


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: black bee op December 17, 2009, 14:03:18
mijn prive-monteur (aka timfiz) woont in heerhugowaard (nh)  :yes:


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: George op December 17, 2009, 14:13:45
Dat is 2,5 uur rijden


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: rsvfrank op December 17, 2009, 14:40:30
Dat is 2,5 uur rijden

Dat is dan snel verdiend voor je, toch?


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: George op December 17, 2009, 15:06:59
hoe bedoel je daarmee : snel verdiend?


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: Sniep op December 17, 2009, 15:13:59
Goedkoper dan een dealer  ;)


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: George op December 17, 2009, 16:18:59
van welk jaar is die BMW F650 van 93 tot 2000?


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: Rossifumi op December 19, 2009, 11:42:04
Heel af-en-toe heeft mijn Mieltje ook wat startproblemen. De startmotor wil dan niet meteen ronddraaien. Net zoals deze Mille (http://www.youtube.com/watch?v=b1eeiFzR9C8&NR=1) aan het begin heel even heeft.

Nou is mij weleens verteld dat dit zou liggen aan de lagers van de startmotor...  ??? Maar ik ben altijd een beetje bang dat het toch het "bekende" strartprobleem is dat zo vet knaken kan gaan kosten. Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten aan de hand van het bovenstaande filmpje?  :wobblesign:


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: George op December 19, 2009, 17:49:25
dat doet de mijne ook maar dan vaker


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: Tuono GR66 op December 19, 2009, 18:00:04
Mijn Tuono heeft dat ook wel eens.

Ik heb een aantal enduro 4 takten gehad (KTM en Honda XR) .
Deze 1 cilinders moest je aan kicken.

Heel belangrijk hierbij was de stand van de zuiger .
Als deze tegen de compressie stond kreeg je hem niet aangetrapt.

Waarom dit verhaal >   ik denk dat de stand van de zuigers van de appie op dat moment kritisch staat en de start motor te weinig kracht heeft om er doorheen te gaan.

Zelf houdt ik de startknop dan niet ingedrukt, maar waag een 2e poging.

Ook kan het zijn dat het start relais ingebrand is en daardoor te veel weerstand heeft.
Het vermogen van de startmotor is dan minder ( spanningsverlies)

Lijkt mij geen starter krans probleem   


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: TuonoPeet op December 19, 2009, 18:33:29
Heel af-en-toe heeft mijn Mieltje ook wat startproblemen. De startmotor wil dan niet meteen ronddraaien. Net zoals deze Mille (http://www.youtube.com/watch?v=b1eeiFzR9C8&NR=1) aan het begin heel even heeft.

Nou is mij weleens verteld dat dit zou liggen aan de lagers van de startmotor...  ??? Maar ik ben altijd een beetje bang dat het toch het "bekende" strartprobleem is dat zo vet knaken kan gaan kosten. Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten aan de hand van het bovenstaande filmpje?  :wobblesign:

Lijkt mij idd ook geen starterkoppelingsprobleem   :no: hij krijgt hem niet door de compressie heen...
een kapotte starterkoppeling maakt een geluid waarvan het glazuur van je tanden afvalt... :bad:
als je dit hebt in elk geval ff wachten tot devolgende poging, kan de kompressie wat weglekken  :yes:
ik ga van de winter de startmotor openhalen, misschien dat ik wat aan de lagers kan ontdekken, ik laat het weten, zoja laat ik een paar nieuwe draaien als ik ze nergens kan vinden (hitachi startmotor?? weet iemand dat?)


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: George op December 19, 2009, 18:35:21
vandaag kreeg ik de motor nog niet eens aan.


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: Jeroen op December 19, 2009, 20:38:54
Dat is klote, ik hoop voor je dat het startrelais het probleem veroorzaakt.
Die zou ik eerst controleren samen met de accu.
Zijn die goed dan zou ik niet meer starten tot het probleem is gevonden om ergere schade te voorkomen.
Ik ken iemand waarbij een bout van het vliegwiel was losgelopen, deze bout heeft vervolgens de dynamo vernield.
Ook de rollen van zijn startkoppeling zaten vast en waren vlak gesleten. Ik wil je niet verontrusten maar zijn motor
maakte exact hetzelfde geluid. Zal maar zeggen eerst uitsluiten om erger te voorkomen.
In ieder geval veel succes en hopen dat het bij het startrelais blijft!


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: ARAssociate op December 19, 2009, 20:51:59
Voordat je je blokje uit elkaar trekt. Probeer even je start relais te meten.

Ik heb hier ook problemen mee (op dit moment!). De motor startte al een tijdje wat slechter maar dat vond ik aan de ene kant wel gaaf ;) zo'n motor die wat meer moeite heeft met starten en die 1/2 seconde erover doet om rond te draaien en dan VROEEEEMM. En ja, ik weet dat ik er even naar had moeten kijken. Want net toen de sneeuw met bakken uit de hemel kwam ik de trein had gemist en ik op mijn RSV wilde springen om mijn tentamen te halen... je raad het al stopt hij er helemaal mee.
Bij het starten slechts een luide klik. Heb jij dit ook zoek even op "start relais" zodat je weet hoe je dat moet testen. vrij primitief/eenvoudig maar erg sensationeel.
Heb inmiddels een nieuwe besteld en moet nog even wachten voordat ik weer kan rijden... Succes


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: wimmie op December 19, 2009, 21:02:59
Heel af-en-toe heeft mijn Mieltje ook wat startproblemen. De startmotor wil dan niet meteen ronddraaien. Net zoals deze Mille (http://www.youtube.com/watch?v=b1eeiFzR9C8&NR=1) aan het begin heel even heeft.

Nou is mij weleens verteld dat dit zou liggen aan de lagers van de startmotor...  ??? Maar ik ben altijd een beetje bang dat het toch het "bekende" strartprobleem is dat zo vet knaken kan gaan kosten. Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten aan de hand van het bovenstaande filmpje?  :wobblesign:


Dat is volgens mij niets bijzonders
Dat heeft mijn rsv ('04) ook weleens , net zoals de firestorm die ik hiervoor had
Dan staat er gewoon een zuiger precies tegen de compressie aan , bij de 2e poging draait hij altijd gewoon rond.
Als je je er heel erg aan stoort , kun je altijd nog een 4cylinder kopen...... :)


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: ARAssociate op December 19, 2009, 21:46:21
Heel af-en-toe heeft mijn Mieltje ook wat startproblemen. De startmotor wil dan niet meteen ronddraaien. Net zoals deze Mille (http://www.youtube.com/watch?v=b1eeiFzR9C8&NR=1) aan het begin heel even heeft.

Nou is mij weleens verteld dat dit zou liggen aan de lagers van de startmotor...  ??? Maar ik ben altijd een beetje bang dat het toch het "bekende" strartprobleem is dat zo vet knaken kan gaan kosten. Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten aan de hand van het bovenstaande filmpje?  :wobblesign:


Dat is volgens mij niets bijzonders
Dat heeft mijn rsv ('04) ook weleens , net zoals de firestorm die ik hiervoor had
Dan staat er gewoon een zuiger precies tegen de compressie aan , bij de 2e poging draait hij altijd gewoon rond.
Als je je er heel erg aan stoort , kun je altijd nog een 4cylinder kopen...... :)

Ja, inderdaad. Dan pakt hij hem gewoon niet helemaal goed (alsof de tandjes op elkaar staan >< in plaats van in elkaar glijden). gebeurd regelmatig bij mij. gewoon niet te lang de startmotor aanhouden en gewoon opnieuw waardoor die er anders indraait.


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: Vincent S. op December 20, 2009, 00:19:12
hoi,

ik had ook probleem met startkoppeling.
Sprag lager stuk en pitting op het start tandwiel en huis.
Dus beetje gegoogeld en kwam op sprag lager (oftewel knel lager) van ducati uit.
was ff ruim 100 euro inc btw.
Toen ik het zaakje uit elkaar had heb ik het lager op de goede plekker zoveel mogelijk nagemeten en ik kon geen verschillen ontdekken met het ducati lager.
kwam ook uit dezelfde fabriek.
echter het tandwiel en het lagerhuis (die grote ring) kon ik geen vervanger voor vinden, dat was wel een paar honderd euro.

even goed voor gaan zitten.
Ik heb er ongeveer 2 uur over gedaan, maar dat komt omdat ik een mierenneuker ben, alles wordt 30x nagemeten.

langzaam starten heeft die van mij ook last van gehad, dat moeilijk rondkrijgen.
Na het vervangen van de startkoppeling draaid ie rond als een gek.
Blijkt dus toch verschil in te zitten, minder verlies wanneer alles nieuw is.
Dit komt omdat de tonnetjes de juiste toleranties hebben waardoor het lager en dus de tonnetjes minder hoeven zoeken.
Hier gaat anders veel energie in verloren.
Zelf ben ik er van overtuigd dat het snelle slijten van de sprag clutch komt door een slechte/lege accu.
Het knellager gaat namelijk slaan wanneer de accuspanning te veel zakt.
Dit is killing voor de tonnetjes die in het lager zitten.
Ook helpt een slechte veer niet mee, deze zorgen ervoor dat de koppeling niet wordt meegenomen wanneer de motor draaid (gaat om nogal veel toeren en kracht).

p.s. mijn motor heeft zowel voor de vervanging als daarna op de druppellader gestaan, helaas was ik niet de eerste maar de tweede eigenaar.

ik raad dan ook iedereen aan om de rsv zoveel mogelijk op de druppel-lader te zetten.


Titel: Re: Startkoppeling
Bericht door: Vincent S. op December 20, 2009, 00:27:13
owja, voor het verhitten van de rotor, geen open vlam gebruiker.
Gewoon een hitte fohn.
8 minuten vol gas op het binnenste deel van de rotor houden/verhitten.
Dit zorgt ervoor dat de loctite op de conische passing zijn kracht verliesd.
8 minuten lijkt lang, maar hij kan het makkelijk hebben, bij te kort verhitten bestaat de mogelijkheid dat je bij te veel kracht het schroefdraad uit je vliegwiel kan trekken.

succes met je klus, gebruik ook even de zoekfuntie, heb al vaker wat over dit onderwerp wat neergezet.

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum