Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: Hans F. op April 03, 2010, 16:33:38

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: koppeling blijft slippen
Bericht door: Hans F. op April 03, 2010, 16:33:38
Ik heb een probleem met de koppeling van mijn Falco. Deze blijft namelijk slippen (in de hoogste versnelling, bij hogere snelheid).

Wat ik al gedaan heb om het te verhelpen:
-set nieuwe platen + veren (Lucas)
-tegelijk de olie ververst (Belray 20w50)
-koppeling ontlucht (remvloeistof vervangen)

Als ik in de koppelingshandle knijp lijkt het als de koppeling wel erg snel ontkoppeld (ik hoef de handle maar weinig in te knijpen om de motor (gedeeltelijk) te ontkoppelen. Echter de mogelijkheden om dit in te stellen zeer beperkt (er zit enkel een draaischijfje voor de positie van de handle, dit zorgt volgens mij niet voor meer "vrije slag").

Andere mogelijheid zou zijn om de stalen platen ook te vervangen/op te schuren.

Zie ik iets over het hoofd/doe ik iets verkeerd?
Alvast bedankt voor het meedenken!


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Zattara op April 03, 2010, 17:37:11
Dat draaischijfje zorgt inderdaad niet persé voor meer vrij slag.

Wat je zou kunnen doen is, nakijken (navragen) of de motor ooit de koppelingsmodificatie heeft gehad. Als de motor van bj 1999/2000 is heeft deze ooit een latere modificatie moeten ondergaan waarbij een randje van een onderdeel in het koppelingshuis werd afgedraaid en koppelingsproblemen moest verhelpen/voorkomen.

Mocht je dit zelf niet kunnen achterhalen dan zou ik er toch mee naar een specialist gaan (ben zelf niet zo technisch), Startwin bijv.

Succes.


ps. Laat het nog even weten mocht je er tzt achtergekomen zijn...



Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: rsvfrank op April 03, 2010, 18:05:12
Welkom op het forum Hans, stel je even voor in het voorstel topic met een plaatje van je motor.

wat je koppeling betreft ,draai het kleine stelschroefje bij je hendel even terug, zodat je speling hebt voordat je koppeling aangrijpt.
Ik bedoel niet de afstandsverstelling bovenop je hendel, maar het kleine inbusje wat bij de drukstift zit.

gebruik ook even de zoekfunctie , de onderwerpen hierover zijn haast niet meer te tellen  :ok:


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Tuono GR66 op April 03, 2010, 18:06:32
Hans

In de koppelings handel zit een drukstiftje .

Zoek ff in de topics

Dat stiftje kan te strak staan

Ha Frans >> ik zie dat we gelijktijdig hetzelfde opmerken   :ok:


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: rsvfrank op April 03, 2010, 18:12:26
Nou , scheelt wel een dikke minuut hoor  ;D ;D


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Hans F. op April 03, 2010, 18:27:13
Het probleem was idd het schroefje in de handel (met de mini imbus).

Eindelijk rijdt de motor weer perfect!


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Technieker op April 03, 2010, 18:51:43
Als je de koppeling inknijpt en je zet hem in z'n 1 en je kunt het achterwiel niet draaien wat kan dat dan zijn?

( ik vond het een mooi topic om in aan te vullen  ::) )


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: rsvfrank op April 03, 2010, 19:13:17
Als je de koppeling inknijpt en je zet hem in z'n 1 en je kunt het achterwiel niet draaien wat kan dat dan zijn?

( ik vond het een mooi topic om in aan te vullen  ::) )

koude olie>plakkende platen


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Zattara op April 03, 2010, 21:28:27
Dat draaischijfje zorgt inderdaad niet persé voor meer vrij slag.

Wat je zou kunnen doen is, nakijken (navragen) of de motor ooit de koppelingsmodificatie heeft gehad. Als de motor van bj 1999/2000 is heeft deze ooit een latere modificatie moeten ondergaan waarbij een randje van een onderdeel in het koppelingshuis werd afgedraaid en koppelingsproblemen moest verhelpen/voorkomen.

Mocht je dit zelf niet kunnen achterhalen dan zou ik er toch mee naar een specialist gaan (ben zelf niet zo technisch), Startwin bijv.

Succes.


ps. Laat het nog even weten mocht je er tzt achtergekomen zijn...


Of natuurlijk het drukstiftje. . . . :crazy:



Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Vincent S. op April 03, 2010, 22:40:31
Als je de koppeling inknijpt en je zet hem in z'n 1 en je kunt het achterwiel niet draaien wat kan dat dan zijn?

( ik vond het een mooi topic om in aan te vullen  ::) )

zorgen dat je motor draaid
Als ie dan nog niet wil draaien, koppeling langzaam op laten komen en eventueel wat gas bijgeven :)


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: rsvfrank op April 04, 2010, 08:41:18
Als je de koppeling inknijpt en je zet hem in z'n 1 en je kunt het achterwiel niet draaien wat kan dat dan zijn?

( ik vond het een mooi topic om in aan te vullen  ::) )

zorgen dat je motor draaid
Als ie dan nog niet wil draaien, koppeling langzaam op laten komen en eventueel wat gas bijgeven :)

 :rotfl2: :rotfl2:


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Technieker op April 04, 2010, 18:03:08
Als je de koppeling inknijpt en je zet hem in z'n 1 en je kunt het achterwiel niet draaien wat kan dat dan zijn?

( ik vond het een mooi topic om in aan te vullen  ::) )

koude olie>plakkende platen

Kun je dan je achterwiel er door heen duwen met enige kracht? of kan het nog iets anders zijn als koude olie?

Maak ik ook hieruit op dat je de motor het beste in de vrij weg kan zetten? dat doe ik toch al wel maar goed.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: milletuono op April 04, 2010, 19:43:01
Als je de koppeling inknijpt en je zet hem in z'n 1 en je kunt het achterwiel niet draaien wat kan dat dan zijn?

( ik vond het een mooi topic om in aan te vullen  ::) )

koude olie>plakkende platen

Kun je dan je achterwiel er door heen duwen met enige kracht? of kan het nog iets anders zijn als koude olie?

Maak ik ook hieruit op dat je de motor het beste in de vrij weg kan zetten? dat doe ik toch al wel maar goed.

Ik heb hier geen problemen mee want dat heeft te maken met het overwinnen van het kleef punt.
Hierdoor kun je de motor ook makkelijker aanduwen in een hogere versnelling dan een lage versnelling.
Door je versnellingsbak wordt het motorkoppel bij lopende motor vermenigvuldigd.
In de laagste versnelling heb je de meeste trekkracht. Abusievelijk kost het in omgekeerde volgorde ook de meeste kracht als je de beweging omkeerd
Wat wel ook een rol speelt bij een draaiende motor is dat de eerste stalen plaat anders is dan de rest van de stalen platen.
deze plaat heeft de gehele omtrek schuingeslepen delen bij de tanden en die moeten naar buiten (koppelings deksel) wijzen.
ik heb deze plaat eens als laatste geplaatst in plaats van eerst en toen ging hij niet makkelijk in z'n vrij en schakelen ging ook zwaarder.

Het maakt niet uit of je je motor in z'n vrij of in de versnelling parkeert. dat is wat je zelf prettig vind.
Ik weet wel dat ze in san francisco op de heuvels altijd in de versnelling parkeren.

Sander


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: rolf op April 04, 2010, 22:10:04
rijden ze daar niet allemaal in een automaat ;)


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Technieker op April 04, 2010, 22:40:03
Het komt er dus op neer dat als ik met een koude motor door mijn versnellingen heen kan schakelen door aan het achterwiel te draaien met de koppeling ingedruk is er niets aan de had?


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Droeftoeter op April 05, 2010, 08:52:22
Het komt er dus op neer dat als ik met een koude motor door mijn versnellingen heen kan schakelen door aan het achterwiel te draaien met de koppeling ingedruk is er niets aan de had?
Ja


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: milletuono op April 05, 2010, 14:41:48
rijden ze daar niet allemaal in een automaat ;)

Ja de mensen die jij kent wel...... :angel:
Dit was toch een MOTOR forum ;D


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Technieker op April 06, 2010, 17:23:22
Het komt er dus op neer dat als ik met een koude motor door mijn versnellingen heen kan schakelen door aan het achterwiel te draaien met de koppeling ingedruk is er niets aan de had?
Ja

Kort maar krachtig. Maar het door schakelen kan wel. Alleen heb ik dus een zwetende koppelingspomp... Nieuwe pakking gaan opzoeken dan maar.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Technieker op April 20, 2010, 18:35:38
Toch nog maar eens dit topic weer naar boven helpen ::)

Nu loopt mijn motor weer. half jaartje stil gestaan.
Als ik de schakel slaat het wiel op hol of ik nou de koppeling in knijp of niet. Je hoort hem wel squeezen.
Wat kan dit zijn? Lucht? ( let it be air )
Als je het dopje van het reservoir opendoet komt er z'n tuutje uit. Moet deze er ingedrukt inzitten? Dus als die vloeistof verbruikt het tuutje eruit trekt?


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Erwin83 op Mei 01, 2010, 09:04:41
Hans

In de koppelings handel zit een drukstiftje .

Zoek ff in de topics

Dat stiftje kan te strak staan

Ha Frans >> ik zie dat we gelijktijdig hetzelfde opmerken   :ok:

Dag allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem als wat Hans beschrijft.
Na het monteren van een nieuwe koppeling in mijn Falco, is het probleem ongeveer 4000 - 5000 km weggebleven.
- De oude koppeling zag er niet erg versleten uit.
- Ik weet niet of mijn Falco de koppeling mod. heeft gehad (hoe kan ik dat controleren).

Het besproken stifje zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn. er zit namelijk geen speling op bij mij.
Alleen kan ik dit stifje amper gedraaid krijgen, en het is ook geen inbus maar een 'normaal' schroefje.
Ik heb het in de bankschroef geprobeerd, maar daar wordt het stifje niet beter van.

Ook viel het me op dat bij verwijdering van de handle, de koppelingspomp nat leek te worden (lekkage???). Echter heb ik na montage weer probleemloos 1500km door de bergen kunnen rijden. Het slippen wordt wel weer erger, maar alleen in de hoogste versnellingen op snelwegtempo.

Zijn er voor mij nog specifieke tips?

Alvast dank!

Erwin


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: patrickhenr op Mei 01, 2010, 16:44:12
Hans

In de koppelings handel zit een drukstiftje .

Zoek ff in de topics

Dat stiftje kan te strak staan

Ha Frans >> ik zie dat we gelijktijdig hetzelfde opmerken   :ok:

Dag allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem als wat Hans beschrijft.
Na het monteren van een nieuwe koppeling in mijn Falco, is het probleem ongeveer 4000 - 5000 km weggebleven.
- De oude koppeling zag er niet erg versleten uit.
- Ik weet niet of mijn Falco de koppeling mod. heeft gehad (hoe kan ik dat controleren).

Het besproken stifje zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn. er zit namelijk geen speling op bij mij.
Alleen kan ik dit stifje amper gedraaid krijgen, en het is ook geen inbus maar een 'normaal' schroefje.
Ik heb het in de bankschroef geprobeerd, maar daar wordt het stifje niet beter van.

Ook viel het me op dat bij verwijdering van de handle, de koppelingspomp nat leek te worden (lekkage???). Echter heb ik na montage weer probleemloos 1500km door de bergen kunnen rijden. Het slippen wordt wel weer erger, maar alleen in de hoogste versnellingen op snelwegtempo.

Zijn er voor mij nog specifieke tips?

Alvast dank!

Erwin

Stiftje zelf stel je inderdaad met een "normale" schroef, alleen die is geborgd met een imbus.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Erwin83 op Mei 03, 2010, 07:54:14
Bedankt voor de uitleg. Geen wonder dat ik over dat schroefje heb heengekeken: wat een mini dingetje!
Afstellen van de stift is nu 'gelukt', alleen heb ik nog geen proefrit kunnen maken door het rotweer van gisteren.

Ik hoop dat dit het is, maar ik denk nog steeds dat er iets niet jofel is met de koppelingspomp.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Vincent S. op Mei 03, 2010, 13:11:29
als je pomp zou lekken betekend dat drukverlies.
Dit zou betekenen dat je koppeling niet helemaal lekker vrij komt.
Echter praat je over slip, dus dit zijn 2 apparte problemen.
Slip kan nooit komen door drukverlies op de koppelingpomp, stroef schakelen wel!
Maar als hij lekt zou ik toch eventjes de boel opnieuw verpakken


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Erwin83 op Mei 11, 2010, 08:56:28
Het probleem is opgelost  :yahoo:

Na het stellen van de stift was het probleem nog niet weg, dus heb ik daarna de hele koppeling maar gedemonteerd en geinspecteerd.
Met wat fotootjes die uitleg verschaften over wat ik moest zoeken om er achter te komen of mijn aprilia een koppelings modificatie heeft gehad, begreep ik eindelijk wat er nu bedoelt wordt met 'schuin randje'.
Ik bleek (ondanks de kmstand van inmiddels 46.000 op de falco) een ongemodificeerde drukplaat te hebben.

Via marktplaats heb ik een afgedraaide kunnen ophalen, en mijn originele schuine achtergelaten.
Ik kreeg er ook ringetjes bij voor onder de koppelingsveren. Deze compenseren een eventueel drukverlies doordat de drukplaat wat 'dunner' is na het afdraaien.
Afijn.. Zaakje in elkaar geschroefd, en probleem is opgelost.

Ik heb overigens wel het hele hydraulische circuit nog nagelopen en schoongemaakt (koppelingsdrukcilinder helemaal los gehad en schoongemaakt).
Ik vond alleen een lichte zweet-lekkage van motorolie op de drukcilinder, ik denk doordat mijn keerring een beetje versleten is.

Koppeling is nu snaarstrak, maar nog steeds heb ik ook dat er maar een half centimetertje beweging nodig is om te ontkoppelen.

Groet! Erwin


PS. Ik heb ook een andere Eprom geinstalleerd afgelopen weekend. Wat een wereld van verschil is dat. Ik was sceptisch, maar het is echt duidelijk verbeterd. (power bovenin, maar belangrijker: smeuiger onderin)


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Timfiz op Mei 11, 2010, 12:31:55
Helemaal top Erwin.  :yahoo: :yahoo: :yahoo: Misschien is het even wat voor de anderen die later dit probleem krijgen om te vermelden, waar je de drukplaat hebt omgewisseld en wat de kosten waren.  :ok:


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Erwin83 op Mei 11, 2010, 13:14:58
Ik heb de drukplaat omgeruild bij 'John uit Oss'. Bekend uit de Eprom topics.
http://link.marktplaats.nl/341208056 (http://link.marktplaats.nl/341208056)

Kosten zijn 95e, maar omdat ik de koppeling zelf al gedemonteerd had, heb ik nog wat korting gekregen.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Timfiz op Mei 11, 2010, 13:35:00
 :ok:


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Hans F. op Mei 26, 2010, 21:59:55
Ik heb ook een andere drukplaat laten monteren bij John uit Oss, maar had nog steeds slip.

Mijn stalen platen waren vervormd (en zwart uitgeslagen), ze hadden de vorm aangenomen van het als het schuine randje. Mogelijk door langdurig doorrijden met slip (wat hitte veroorzaakt) door een vorige eigenaar. Daarop heb ik ze gevlakt (veel werk). Het leek even goed, maar de koppeling ging alsnog slippen. Misschien het totaal pakket te dun?

Vervolgens nieuwe stalen platen en nog steeds slip. Vanavond de vrij nieuwe gevoerde platen opgeruwd en een extra stalen plaat gemonteerd, hopelijk eindelijk van de slip af. Maar het blijft afwachten....



Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: patrickhenr op Mei 26, 2010, 22:16:07
Ik heb ook een andere drukplaat laten monteren bij John uit Oss, maar had nog steeds slip.

Mijn stalen platen waren vervormd (en zwart uitgeslagen), ze hadden de vorm aangenomen van het als het schuine randje. Mogelijk door langdurig doorrijden met slip (wat hitte veroorzaakt) door een vorige eigenaar. Daarop heb ik ze gevlakt (veel werk). Het leek even goed, maar de koppeling ging alsnog slippen. Misschien het totaal pakket te dun?

Vervolgens nieuwe stalen platen en nog steeds slip. Vanavond de vrij nieuwe gevoerde platen opgeruwd en een extra stalen plaat gemonteerd, hopelijk eindelijk van de slip af. Maar het blijft afwachten....


Ook eens naar de veren gekeken en die opgemeten??


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Hans F. op Mei 26, 2010, 22:28:26
Die heb ik gelijk vervangen met de gevoerde platen (zie post nr. 1 van dit topic) begin april.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Erwin83 op Mei 26, 2010, 22:35:41
Die heb ik gelijk vervangen met de gevoerde platen (zie post nr. 1 van dit topic) begin april.

Hallo Hans.

Heb je wel de goede koppelingsset en veren geleverd gekregen?
Ik had vorig jaar namelijk in eerste instantie een koppelingsset met veren die wel pastten, maar niet aan de specs voldeed. Vooral de veren: veel slapper dan origineel, dat kon ik zelfs met het blote oog zien. Kun je de veren nog vergelijken met je oude veren? Ook de gevoerde platen waren duidelijk anders dan ze moesten zijn qua voering.

Als dit het niet is, zou het kunnen dat je ook de koppelingskorf moet vervangen door een afgedraaid exemplaar. Daar zou ik zonder perslucht gereedschap niet aan beginnen.

Groet, Erwin


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Hans F. op Mei 27, 2010, 07:42:32
De lengte klopte geloof ik wel, maar of de veerkarakteristiek vergelijkbaar was heb ik niet opgelet. Ik zal de veren eens vergelijken.

Heeft verder iemand ervaring met de bewuste lucas delen?


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Hans F. op Mei 27, 2010, 19:35:38
De veren die ik begin april geplaatst heb waren inderdaad te slap. Ik heb nu de oude veren er weer in en heb geen slip meer.
 :worship:
De voeringen heb ik nu net niet meer bekeken/vergeleken. Wat was daar anders aan? De maatvoering lijkt iig normaal.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Vincent S. op Mei 27, 2010, 19:40:03
standaard veren zijn ook aan de slappe kant.
Afdraaien drukplaat is NOOIT nodig, allemaal onzin!
barnett koppelingsveren bieden meestal de uitkomst (mits aangenomen wordt dat het stifje goed afgeregeld is en het olie level van de ontkoppelcilinder niet boven max gevuld is).


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Hans F. op Mei 27, 2010, 19:43:00
Ik heb ze nu niet nodig (alles is vers, muv. de koppelingsveren). Maar mocht het in de toekomst weer gaan slippen, waar haal je dan die Barnett veren? Kan ze alleen als set met platen vinden (op de Barnettclutch site)?


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Erwin83 op Juni 02, 2010, 20:52:59
Mooi dat het opgelost is Hans!

Voeringmateriaal op de set die ik geleverd had gekregen was qua dikte OK, maar de vorm (vorm van de blokjes) was anders.
In antwoord op de reactie van Vincent kan ik alleen maar zeggen dat wanneer je je verdiept in dit onderwerp, inclusief de systematiek in het vinden van de oplossing (niet alleen bij mij, maar bij de eindeloze topics over het koppelingsprobleem bij RSV en Falco);
1) koppeling vervangen, 5000 km probleemloos gereden, daarna toch weer slip.
2) stifje afstellen, vloeistof vervangen, ontluchten, etc. etc.
3) opmeten van de slijtage: vrijwel geen slijtage (dikte van de stack)
4) drukplaat vervangen met een afgedraaide: opgelost.

..dan zul je toch moeten geloven dat die drukplaat de oorzaak is. Barnett maakt immers niet voor niks een 'versterkte' of 'anders ontworpen' koppeling.
Dat doen ze om een ontwerpfout weg te nemen die in het origineel aanwezig is.

Zwaardere koppelingsveren = zwaarder hendel, dus dat ik ook geen echte oplossing al zal het heus werken tegen slip omdat je de platen harder op elkaar drukt.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Vincent S. op Juni 02, 2010, 21:01:48
Mooi dat het opgelost is Hans!

Voeringmateriaal op de set die ik geleverd had gekregen was qua dikte OK, maar de vorm (vorm van de blokjes) was anders.
In antwoord op de reactie van Vincent kan ik alleen maar zeggen dat wanneer je je verdiept in dit onderwerp, inclusief de systematiek in het vinden van de oplossing (niet alleen bij mij, maar bij de eindeloze topics over het koppelingsprobleem bij RSV en Falco);
1) koppeling vervangen, 5000 km probleemloos gereden, daarna toch weer slip.
2) stifje afstellen, vloeistof vervangen, ontluchten, etc. etc.
3) opmeten van de slijtage: vrijwel geen slijtage (dikte van de stack)
4) drukplaat vervangen met een afgedraaide: opgelost.

..dan zul je toch moeten geloven dat die drukplaat de oorzaak is. Barnett maakt immers niet voor niks een 'versterkte' of 'anders ontworpen' koppeling.
Dat doen ze om een ontwerpfout weg te nemen die in het origineel aanwezig is.

Zwaardere koppelingsveren = zwaarder hendel, dus dat ik ook geen echte oplossing al zal het heus werken tegen slip omdat je de platen harder op elkaar drukt.

je slaat de plank mis, lees dit verhaal even goed door, heb ik het uitgebreid uitgelegd.
http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=15843.0

hendel wordt niet zwaarder, is hydraulisch, dus de platen komen wat minder ver los

p.s. ik zou zelf eerst even beter verdiepen in een  probleem voordat je commentaar levert op een ander.
en dat er eindeloos over geschreven is wil nog niet zeggen dat men het bij het goede eind had.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Droeftoeter op Juni 02, 2010, 21:26:19
Zwaardere koppelingsveren = zwaarder hendel, dus dat ik ook geen echte oplossing al zal het heus werken tegen slip omdat je de platen harder op elkaar drukt.

hendel wordt niet zwaarder, is hydraulisch, dus de platen komen wat minder ver los

??

Wat maakt dat uit of het hydraulisch is? Als je veren meer arbeid leveren, dan zul je dat zelf ook moeten doen.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Erwin83 op Juni 02, 2010, 21:31:10
Vincent, ik twijfel niet aan je technische kennis en met een pot bier erbij kunnen we vast eindeloos hierover discussieren.
De afgedraaide drukplaat heeft bij mij zeker geholpen. Dat heeft niks te maken met de ringetjes onder de veren.

In jouw verklaring zit heel veel waarheid (waarschijnlijk alleen maar waarheid...), maar neem van mij aan dat die drukplaat ook een mogelijke oorzaak is van de slip.
Helaas zijn er blijkbaar zoveel oorzaken (zoals de door jouw aangehaald olie) dat er nooit 1 waarheid is te verkondigen.

Feit is, dat bij mij deze ingreep heeft geholpen.
Enige wijziging voor (slip) en na (geen slip) was het nieuwe onderdeel.
Geen veren, geen andere frictieplaten, geen andere olie, alleen dit onderdeel.

Nogmaals: onder het genot van een biertje is dit een leuke discussie, hier op het forum is het al snel welles nietes, en daar pas ik even voor :crazy:
Ik ben ervan overtuigd dat er verschillende oplossingen zijn voor verschillende problemen met vergelijkbare symptomen.

En idd: dat van die hydrauliek klopt niet helemaal.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Tuono GR66 op Juni 02, 2010, 22:22:22
Zwaardere koppelingsveren = zwaarder hendel, dus dat ik ook geen echte oplossing al zal het heus werken tegen slip omdat je de platen harder op elkaar drukt.

hendel wordt niet zwaarder, is hydraulisch, dus de platen komen wat minder ver los

??

Wat maakt dat uit of het hydraulisch is? Als je veren meer arbeid leveren, dan zul je dat zelf ook moeten doen.

Ja dit is correct ,
 tenzij je een andere overbrenging monteert door bv een bredere koppelings cilinder . ( meer oppervlakte dus kleinere verplaatsing.  Mindeer kracht >> maar ok minder verplaatsing


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Timfiz op Juni 03, 2010, 07:27:33
Hey gaat de discussie door  :crazy: Hans helemaal goed dat je koppeling het weer doet  :ok:

Mijn ervaring met de koppeling is, dat de oplossing van het slippen niet altijd hetzelfde is. Ik heb al heel wat koppelingen van de Milles/Tuono uit elkaar gehad ivm slippen. Bij sommige waren het opruwen van de platen en plaatsen van koperen ringen voldoende en bij sommige moesten de veren en de drukplaat geupgrade worden. Ligt ook een beetje aan het budget van de eigenaar.

Ik heb echt vanalles gezien. Er kan heel wat mis gaan bij de koppeling. Noem lekke keering van de slave, niet ged afgestelde stift op hendel, gebroken drukstift, uit elkaar geknalde drukplaatlager, versleten platen, vervangen veren/plaatsen ring, opschuren frictie en stalen platen, afvlakken drukplaat, lekke rubbere plaat/koppelingsdeksel, verkeerde olie. Er is dus niet 1 oplossing :ok: :friends:


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: rsvfrank op Juni 03, 2010, 08:14:47
 :rotfl2: :rotfl2:

geweldig dit, na 12 jaar van hobbien komt iemand er achter dat de drukplaat helemaal niet vlak hoeft te zijn , had Aprilia toch een heleboel geld gescheeld als ze deze update niet hadden uitgevoerd halverwege het jaar 2000!
Gelukkig hebben de ingenieurs bij Aprilia wat bijgeleerd zodat Biaggi nu nr1 staat in het Worldsbk, stel je voor dat ie koppelingslip zou hebben met de rsv4  ;D ;D



Genuine Aprilia Clutch Plate (hub) for '98-'03 Mille, Mille-R, '02-'05 Tuono, '01-'04 Caponord, '01-'04 Futura, and '04-'05 RSVR, Factory.

This part is an updated unit for '98-'00.5 Milles and should be used to replace the original clutch hub when clutch replacement is performed.

Aprilia part no  0259519 (ex0259517/8)

Part no 7 in the diagram.



Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Bart-Jan op Juni 03, 2010, 08:20:29
:rotfl2: :rotfl2:

geweldig dit, na 12 jaar van hobbien komt iemand er achter dat de drukplaat helemaal niet vlak hoeft te zijn , had Aprilia toch een heleboel geld gescheeld als ze deze update niet hadden uitgevoerd halverwege het jaar 2000!
Gelukkig hebben de ingenieurs bij Aprilia wat bijgeleerd zodat Biaggi nu nr1 staat in het Worldsbk, stel je voor dat ie koppelingslip zou hebben met de rsv4  ;D ;D



Genuine Aprilia Clutch Plate (hub) for '98-'03 Mille, Mille-R, '02-'05 Tuono, '01-'04 Caponord, '01-'04 Futura, and '04-'05 RSVR, Factory.

This part is an updated unit for '98-'00.5 Milles and should be used to replace the original clutch hub when clutch replacement is performed.

Aprilia part no  0259519 (ex0259517/8)

Part no 7 in the diagram.



+1. Je zou bijna een soort commissie in het leven gaan roepen die 'technische' reacties vooraf checkt.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Hans F. op Juni 03, 2010, 16:08:39
Mooi dat het opgelost is Hans!

vind ik ook :)

Het verschil in veerconstante was duidelijk merkbaar bij het indrukken van de veer tussen duim en wijsvinger.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Vincent S. op Juni 03, 2010, 18:42:38
:rotfl2: :rotfl2:

geweldig dit, na 12 jaar van hobbien komt iemand er achter dat de drukplaat helemaal niet vlak hoeft te zijn , had Aprilia toch een heleboel geld gescheeld als ze deze update niet hadden uitgevoerd halverwege het jaar 2000!
Gelukkig hebben de ingenieurs bij Aprilia wat bijgeleerd zodat Biaggi nu nr1 staat in het Worldsbk, stel je voor dat ie koppelingslip zou hebben met de rsv4  ;D ;D



Genuine Aprilia Clutch Plate (hub) for '98-'03 Mille, Mille-R, '02-'05 Tuono, '01-'04 Caponord, '01-'04 Futura, and '04-'05 RSVR, Factory.

This part is an updated unit for '98-'00.5 Milles and should be used to replace the original clutch hub when clutch replacement is performed.

Aprilia part no  0259519 (ex0259517/8)

Part no 7 in the diagram.



tja jammer dit, ik hou er over op (en denk voortaan wel 3x na voordat ik wat post).
laatste wat ik er over kwijt wil:

Probeer toch eens serieus met mijn aanwijzingen het complete koppelingspakket te bestuderen en de feiten voor zich laten spreken.
Met een beetje technisch inzicht kom je tot maar 1 conclusie.
Bovendien hebben de techneuten bij aprilia het ook niet altijd bij het rechte eind (denk aan de krukassen van de rsv4).
Ik ben iemand die zelf denkt en niet de mening of oordeel van anderen zomaar overneemt zonder goede argumenten.
(bovendien hoog opgeleid in techniek en ik probeer andere mensen te laten proviteren van mijn kennis)

Wat betreft de gemodificeerde koppelingsplaat van aprilia, ik DENK dat de drukplaat dikker is op de plaats waar de veren de drukplaat raken.
Dit geeft hetzelfde effect als ringen onder de veren stoppen.
Dat het contactvlak eventueel vlak is (ik weet niet of dat ook echt zo is) doet niet ter zaken.

erwin weet te melden dat de oplossing van afdraaien bij hem heeft geholpen.
Ben ik blij om voor hem, echter is dit niet toe te schrijven aan contactvlak verhoging, maar aan het feit dat er ringen onder zijn veren liggen.
Haal deze veren weg en je hebt weer slip (die slip is dan wel erger dan voorheen omdat er natuurlijk ook materiaal van de plaat afgehaald is).

Ik heb ook eerder gezegd dat koppelingsslip niet altijd perse veroorzaakt hoeft te worden door de koppeling zelf.
Maar wanneer men besluit om de drukplaat af te draaien, weet in mijn ogen diegene niet waar hij of zij mee bezig is.
Jongens, doe er mee wat je wil, dit is het laatste wat ik er over schrijf (toch weer meer getypt dan ik van plan was).

grtz vincent



Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: rsvfrank op Juni 03, 2010, 19:28:40
Hoezo jammer, is toch heel leuk dat dit onderwerp steeds weer tersprake komt.
ik geef je geen ongelijk in je verhaal, ik denk zelfs dat het klopt ,en ben het ook eens met het feit dat ;of een dikkere rand van de drukplaat of zwaarder/langere veren of een ringetje de oplossing is en niet zozeer het schuine vlak van de drukplaat  zelf.


Maar gelukkig gaat het om het behaalde resultaat. :ok:
Btw een forum is natuurlijk de discusieplek bij uitstek ,anders zou het geen forum zijn  ;D


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Erwin83 op Juni 03, 2010, 22:15:57
Ik vind het ook niet jammer, al begrijp ik Vincent wel. Het zou al een stuk makkelijker zijn als we elkaar allemaal eens in het echt hebben ontmoet. Ik ben namelijk (net als Vincent zo te lezen) ook hoog opgeleid in de (auto)techniek en ook zelfdenkend, en neem ook niet zomaar argumenten aan van anderen of van italiaanse collega-ingenieurs. Dat weten we echter niet van elkaar en daarom neem ik tips van anderen altijd maar met een korrel zout omdat ik niet weet of het borrel-wijsheid is, of op praktijkervaring of theorie is gebaseerd.

Ik probeer dus, als ik al iets typ, in mijn posts informatief te blijven: ik beschrijf de situatie voor, de situatie na, de historie, en het resultaat.
Wat mensen vervolgens doen met mijn beschrijving moeten zij zelf weten. Voor mij telt het resultaat, en daar ben ik blij mee.

Ik heb ook wel een theorie over hoe dat schuine randje toch slip kan veroorzaken, maar omdat het mij te ver gaat om proefondervindelijk vast te stellen of ik inderdaad nog slip heb zonder de ringetjes onder mijn koppelingsveren, of om te testen wat de (diafragma- of ring-) veerwerking is van een stalen koppelingsplaat, houd ik die theorie lekker voor mijzelf.
 :kwijl:.

 :friends:   :bye:


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Droeftoeter op Juni 03, 2010, 22:34:47
of om te testen wat de (diafragma- of ring-) veerwerking is van een stalen koppelingsplaat, houd ik die theorie lekker voor mijzelf.
Precies, daar zit het hem volgens mij ook in. Ik heb pas aan een blok gewerkt waaruit een plaat kwam die aan de binnenkant verbrand was. Als je een druktafel hebt met een schuine rand, dan zal je nooit een egale drukverdeling over het contactvlak kunnen krijgen. De stalen platen zijn redelijk buigzaam, dus kunnen deze de druk ook alleen maar doorgeven zoals ze hem krijgen, de gevoerde platen zijn stijver. Uiteindelijk zal door de stijfheid van het totale pakket de druk wel goed verdeeld worden over het contactvlak, maar met deze koppeling heb je nou eenmaal alles nodig.

Overigens, ik denk niet dat er veel Italiaanse contructeurs aan de V2 gewerkt hebben, maar hebben de Oosterijkers hem gebouwd naar de specificaties van Aprilia. Ik denk dat constructeurs mensen zijn die doorgaans weten waar ze mee bezig zijn, waar ze ook vandaan mogen komen.


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Timfiz op Juni 04, 2010, 09:03:30
Leuk om te lezen dat er achter de namen ook nog "echte" vakmannen zitten. Had ik zo 1 2 3 niet verwacht. Ik heb zelf dan geen motorvoertuig technische opleiding genoten, maar sleutel al wel 14 jaar een brommers, auto's en motoren. Ik heb dan wel niet de theorie bestudeert, maar wel heel veel praktijkkennis opgedaan. Vaak is het dan moeilijk om het beestje bij de naam te noemen, maar weet wel wat ik doe en waar ik de problemen moet zoeken.

Ik ben ook van mening dat de afgedraaide drukplaat niet per definitie de oplossing is van alle koppelingsproblemen. Naar mijn mening ligt het veel meer aan de staat van de platen en kwaliteit en lengte van de veren. Voor de apriliakoppeling gebruik ik altijd HeavyDuty veren. Deze zijn een stuk stijver en langer van formaat. Ik had ook een verschikkelijke slip in mijn 5de en 6de versnelling. Heb toen de gehele koppeling los gehaald. Ik kwam er wederom achter dat bij het plaatsen van mijn veren, dat je deze niet genoeg op spanning kan zetten omdat ze gewoonweg iets te kort zijn. Door het plaatsen van ringen tussen de veren voel je heel duidelijk dat er meer druk op je ratel komt en je drukplaat uiteindelijk meer tegen je platen wordt gedrukt.

Bij het plaatsen van de langere heavy duty veren hoef je dus geen ringen te plaatsen en de veren zijn "langer" sterk en dus meer constante druk door je drukplaat op het pakket.

En naast de veren is ook je platen opruwen vaak al de oplossing voor je slipproblemen. Wat heel veel mensen doen is alleen de frictieplaten opruwen, maar de stalen platen zijn net zo belangrijk. Ook met een oude drukplaat  :ok:


Titel: Re: koppeling blijft slippen
Bericht door: Vincent S. op Juni 04, 2010, 21:12:27
goed om te lezen dat je toch serieus genomen wordt.

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum