Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: rsvmille2000 op Mei 23, 2010, 08:04:44

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvmille2000 op Mei 23, 2010, 08:04:44
Hallo

Een eindje geleden had ik jullie ook al eens bestookt met allerhande vragen voor de mille .
Nu ... ik heb alles kunnen oplossen  :yahoo:
Maar nu is er een nieuw probleem ... :sorry:

De mille had dus een groot onderhoud, nieuwe stuurdoos en een volledige opknapbeurt gekregen.
Alles ging goed ... tot ik gisteren ging rijden. Aan ongeveer 5 a 6 duizend toeren gaat ie door zen koppeling door en schiet de toerenteller dus de hoogte in. Als je de motor rustig in toeren laat klimmen doet ie dat niet.
Ook met een warme motor doet dit fenomeen zich voor... en in neutraal zetten gaat ook niet echt vlot. Het is wel vreemd dat ie dit nu zo plots doet...
De motor had wel al 1 maand stil gestaan...

mvg

Christoffe


 


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvmille2000 op Mei 23, 2010, 08:12:25
Oh ja...
Het vertrekken ( aanzetten ) met de fiets gaat wel vlot...


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: black bee op Mei 23, 2010, 09:55:28
goede morgen christoffe,

dit klinkt als het doorslippen van de koppelingsplaten, heeft jouw motor wel de update gehad
mbt de drukplaat van je koppeling , hier zit een opstaandrandje op en deze moet eraf , tevens heb
ik zo het vermoeden dat als je de platen niet vervangen hebt en ze niks aan de koppeling hebt
gedaan ze verkeerde olie in je motor hebben gedaan , zelf heb ik in mijn 2000 R  15w50 van motul
zitten , mijn motor gaat ook slecht in zijn vrij als hij koud is maar zodra alles lekker warm is heb i
gee problemen mee , hoop dat je hier wat aan hebt

gr

stefan


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Vincent S. op Mei 23, 2010, 11:15:11
koppelingsslip.

Wordt veroorzaakt door:
* gebruik van sythetische olie (is te glad voor de natte koppeling, wordt een nieuwe koppeling).
* Slijtage van de koppelingsplaten (niet echt gebruikelijk, eventueel dikte van het totale pakket meten)
* Te lage druk op de platen, veroorzaakt door de koppelingsdrukveren (grote kans)
* verkeerde afstelling in de ontkoppelingshendel (het zogenoemde stiftje)
* Vaccuum te hoog in anti hop membraam (nog nooit meegemaakt, maar is in theorie mogelijk)

Zelf geloof ik niet in het afdraaien van de drukplaat, deze zorgt namelijk niet voor wrijving, maar alleen voor de druk op het pakket.
De druk op het pakket zorgt er weer voor dat de platen op elkaar gedrukt worden wat wrijving veroorzaakt.
De drukplaat draaid mee met de eerste plaat waar druk op uitgeoefend wordt
op het moment dat jij je drukplaat gaat afdraaien, verlaag je eigenlijk de druk die de koppelingsveren uitoefenen (omdat de afstand groter wordt).

Ik denk dat je zelf even moet kijken welke van de bovenstaande voor jouw van toepassing is.
Zowiezo zijn de versterkte koppelingsveren van Barnett een aanrader voor de mille.

grtz vincent


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rolf op Mei 23, 2010, 16:42:55
inderdaad welke olie heb je gebruikt, neem de voorgeschreven olie voor natte koppeling, voorkeur half synthet.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvmille2000 op Mei 23, 2010, 18:47:28
Dus indien de olie niet correct was... moet ik dan koppeling vervangen? of toch even andere olie eerst proberen??
Welke raden jullie aan?

Regeling stiftje in ontkoppelingshendel... is dat da wieltje met cijfers op van 1 tot 4 ?


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvmille2000 op Mei 23, 2010, 18:56:47
Welke olie het precies was weet ik nie echt...
Had olie gevraagd voor de mille
kwam uit een groot vat...
zal morgen eens bellen om te vragen...

Is koppeling uithalen een groot werk??
misschien ergens een link naar manual met de waarden die moeten opgemeten worden...??


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: tito1984 op Mei 23, 2010, 19:48:10
Omdat er een beurt is uitgevoerd en als ze niks met de koppeling hebben gedaan, zou ik er vanuit gaan dat ze de verkeerde olie hebben gebruikt. Vooral als hij een maand geleden het probleem nog niet had. Ik zou de desbetreffende garage opbellen en vragen welke olie ze er precies in hebben gegooid. Als ze lager als 15W50 hebben gebruikt (zoals 10W40) nieuwe olie erin doen. Als ze een volsyntheet hebben gebruikt zul je waarschijnlijk de platen moeten vervangen...Even navragen dus!


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rolf op Mei 23, 2010, 20:18:21
ik zou niet gelijk de platen vervangen omdat er eventueel verkeerde olie in gegaan is, gewoon de juiste olie erin en rijden. Dan merk je het snel genoeg.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Vincent S. op Mei 24, 2010, 00:13:47
15w50 is voorgeschreven olie, maar 10w40 kan ook prima hoor.
Is alleen een wat dunnere olie.
Het gaat erom of het een half syntheet, full syntheet of mineralen olie is.
Als er een vol syntheet in is gegaan, zuigen de platen zich vol met deze olie waardoor ze blijven slippen.
1 manier om er van af te komen is koppeling vervangen en nooit meer met die olie rijden (goed op letten dus).

Klusje is prima zelf te doen, wanneer je een beetje kan sleutelen.
Idien je twijfelt, laat het dan doen.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Zattara op Mei 24, 2010, 10:06:30
Dus indien de olie niet correct was... moet ik dan koppeling vervangen? of toch even andere olie eerst proberen??
Welke raden jullie aan?

Regeling stiftje in ontkoppelingshendel... is dat da wieltje met cijfers op van 1 tot 4 ?
Bij mij werkt 15W50 van Motul 5100 heel goed.

Met dat stiftje wordt niet dat wieltje bedoeld.
aan de onderkant zit een klein schroefje dat geborgt is met een nog veel kleiner inbusje. Deze staat soms te strak waardoor de koppeling kan gaan slippen.

In Oss (onder Nijmegen)zit een man die afgedraaide drukpaten verkoopt (zie marktplaats) en al een aantal bekenden van mij zeer blij heeft kunnen maken met de modificatie. In tegenstelling tot wat Vincent zegt (sorry Vincent) kan de gemodificeerde drukplaat wel zeker goed effect hebben.

Succes!


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Vincent S. op Mei 24, 2010, 10:25:27
sorry zattara, maar dat komt niet door het afdraaien van de drukplaat.
Dat komt omdat hij ringen onder de drukveren legt, waardoor de de veer wat verder ingedrukt wordt.
Is naar mijn idee niet de oplossing, dan moeten er gewoon nieuwe veren in.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Zattara op Mei 24, 2010, 13:11:25
Wat er bij de drukplaat afgaat wordt er in dikte weer toegevoegd onder de veren zo heb ik begrepen.

Ik heb de modificatie zelf niet laten uitvoeren maar als je bijv. het verhaal van Erwin neemt in dit topic (http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=15445.15) dan werkt het blijkbaar wel. 5000 Km nadat er een nieuwe koppeling in zat begon het slippen alweer. Na het uitwisselen van de drukplaat met een afgedraaide was het euvel verholpen.

Maar ik zou sowieso eerst het drukstiftje eens controleren voordat ik tot verdere stappen overging.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Vincent S. op Mei 24, 2010, 18:48:54
owkee, eventjes voor eens en altijd een fabeltje de wereld uit helpen.
Ik heb het al vaker geprobeerd, maar ik ga het nog een keer proberen
De functie van de drukplaat is druk uit oefenen op het totale pakket en dus geen frictie opwekken, dat doen de frictieplaten in combinatie met de stalen platen op het moment dat er druk op wordt uigeoefend.
De drukplaat zit vast aan de binnenste koppelingskorf.
Dan draaid hij dus ook mee met de binnenste koppelingskorf (kan echt niet anders omdat hij daarop vasgebout zit).
De plaat waar de drukplaat kracht op uitoefend zit fysiek (met nokken) verbonden aan de binnenste koppelingskorf.
Er is dus geen snelheids (of bewegings) verschil tussen buitenste plaat en de drukplaat.
Dan is contactvlak verhoging totaal zinloos, alleen drukverhoging doet ter zaken.
Hierbij moet wel gezegd worden dat over de volledige 360 graden de drukplaat druk moet uitoefenen.
Dat die kerel uit os succes heeft is volledig te danken aan het feit dat hij ringen onder de veren legt en indirect de druk verhoogd (naar mijn idee geen goede oplossing).

zie ook bijgevoegde foto (ik kan het nu echt niet meer beter uitleggen jongens, ik hoop dat het overkomt)


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Vincent S. op Mei 24, 2010, 19:40:27
omdat het nogal een veelvoorkomend probleem is mag je dus stellen dat de originele drukveren aan de slappe kant zijn (of van slechte kwaliteit).
Pakket dikte voldoet meestal ook nog wel, dus setje barnett drukveren plaatsen en het euvel is opgelost.

xje vincent


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: MatthijsA op Mei 24, 2010, 21:47:34
omdat het nogal een veelvoorkomend probleem is mag je dus stellen dat de originele drukveren aan de slappe kant zijn (of van slechte kwaliteit).
Pakket dikte voldoet meestal ook nog wel, dus setje barnett drukveren plaatsen en het euvel is opgelost.

xje vincent

Barnett drukveren heb ik er vrijdag ingezet en probleem is er bij mij nog steeds.  ;)


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Vincent S. op Mei 24, 2010, 23:28:11
dan heb jij een ander probleem, ligt niet aan de druktafel


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Droeftoeter op Mei 24, 2010, 23:33:39
Of je schuurt je stalen platen op met korrel 80. Ben je er doorgaans ook vanaf.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Roddy op Mei 24, 2010, 23:55:55
en oliewissel naar 5w60 :)


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvfrank op Mei 25, 2010, 16:28:48
Of je schuurt je stalen platen op met korrel 80. Ben je er doorgaans ook vanaf.

 :stupid:

Ik rij al 50000 km met dezelfde standaard koppelingsplaten tussen door 2 x opgeschuurt no problemo  :ok:


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Vincent S. op Mei 27, 2010, 16:31:42
problemen nu opgelost?


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvmille2000 op Mei 29, 2010, 12:16:37
Hallo

heeft eventjes geduurd... drukke week gehad
De nieuwe olie was 10 w 40 die er is ingegaan...heb het nagevraagd
Ik zou beginne denk ik met het opmeten en ondertussen ook opschuren ( stalen) van de koppeling platen...
en ook de veren opmeten ( moeten onder een bepaalde kracht   nog een bepaalde lengte hebben ... niet???)

en ook dat ' stiftje ' even controleren.   Dit alles staat gepland voor dinsdagnamiddag.

Zou ik er nu 15 w 50 inkappen ???

wat denken jullie?

Grtz
christoffe


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rolf op Mei 29, 2010, 12:19:03
half syntheet olie erin, stalen platen beetje ruw opschuren, koppelingsplaten licht opschuren en inderdaad even de veren opmeten.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvmille2000 op Mei 29, 2010, 17:20:09
ok ... zal ik doen...

hebben jullie eventueel een link waar ik de nodige manual van de fiets en van het blok kan vinden???
had er eens een gevonden maar de helft stond er niet in...

en nog 1 vraagje  :-[ ... 'waar zit da stiftje precies' ??

alvast bedankt ... en ik beloof da ik nie meer zo lastig ga doen na het oplossen van dit euvel...( tot er een nieuw probleem is natuurlijk  >:D )

grtz

christoffe


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: black bee op Mei 29, 2010, 17:27:31
ik mail je wel even het werkplaatshandboek , volgens mij staat die nog op mijn laptop


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rolf op Mei 29, 2010, 19:57:23
staat onder download op de homepage


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Zattara op Mei 30, 2010, 10:07:47
En ander ook nog hiero. (http://www.martinpoll.dk/div_april.htm)


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvmille2000 op Juli 19, 2010, 18:13:29
Hallo

Tis alweer een eind geleden

en heb dus nog niet verder gedaan aan de mille
gsxr op de kop kunnen tikken voor spotprijs en dus eerst deze fiets in orde gezet...
maar nu zou ik toch graag wat fietsen he....
Heb 15w50 gehaald en ga deze dus morgen indoen...
om de koppelingsplaten uit te halen heb je volgens de manual 'special tool ' nodig....
is dit echt nodig of gaat het ook zonder??
En sorry hoor..... maar ik vind dat 'STIFTJE' echt nie terug... ook nie in de manual... HELP please
grtz


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvmille2000 op Juli 19, 2010, 18:18:16
 :sorry: :sorry: :sorry:
Zit dat 4stiftje er eigenlijk wel op...
volgens de manual zijn er meerdere types van koppeling  ??? ???


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: black bee op Juli 19, 2010, 19:22:54
het stifje zit aan de koppelinghendel en kan je met een kleine schroevendraaier verstellen, kijk
wel even onder op de hendel of er ook een mini inbus in zit anders kan je draaien tot je ons
weegt maar sloop je het alleen maar.

gewoon even de hendel los halen en goed kijken  :yes:

 :bye:


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling : hersteld !! topic mag dicht bedankt !!
Bericht door: rsvmille2000 op Juli 29, 2010, 23:12:41
Heb volgende zaken gedaan :

- koppeling gedemonteerd
- vlakke platen opgeschuurd met korrel 100
- frictieplaten lichtjes opgeschuurd met korrel 150
- 10w40 eruit en 15w50 van CHAMPION erin
- koppelingolie vervangen
- totaalpakket van koppeling opgemeten : lag nog ruim boven tolerantiegrens
- koppelingsveren opgemeten : allen ok

alles gemonteerd en alles werkt perfect

Bedankt allen voor de goeie tips

grtz


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Vincent S. op Juli 30, 2010, 09:34:37
super!


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Arvie op Februari 27, 2013, 20:19:44
Sorry maar ik wil toch echt even inhaken op het feit dat deze heer overtuigd is dat het niet aan een modificatie kan liggen van het koppelingshuis...?? Ik zeg niet dat ik je niet geloof en btw je legt het theoretischere goed uit. Maar dan nu de grote maar!!! Vreemd 2 maten van mij hadden het probleem erg sterk en hebben alles geprobeerd zoals olie en dergelijke het probleem doet zich enige tijd niet meer voor maar komt gegarandeerd terug!! Dat kan ik je verzekeren!! Hun hebben beiden 1,5 jaar geleden de man uit Oss de modificatie laten toepassen en nergens meer last van sterker nog de Nikes reageren nu zo vel dat hadden hun nooit gevoeld. Olie kan wel wat verschil maken maar is geen oplossing het komt zowiezo terug... Dus ben toch echt wel overtuigd dat wat deze man doet ook echt werkt... Het heeft btw niet alleen met druk te maken maar ook gewicht?!?! Die rand weegt iets namelijk en brengt onbalans tijdens het draaien dat hebben we zelf gemeten. Ik zelf gebruik ook motul 5100 15w50 en heb ook een licht slippende koppeling bij doorschakel volgas van 3 naar 4 en 4 naar 5 en 5 naar 6.. Ook ik ga dit laten modificeren bij de man in Oss in maart /april... And i'll let u all know... Ook komt er gelijk een nieuwe verstevigde verenset en nieuwe platen in. Ik weet eigenlijk nu al dat het probleem dan volledig verholpen zal zijn. Is wel fijn ook want mijn mille is zwaar opgevoerd en heeft in totaal +/- 145 pk op het achterwiel.. Dus is wel fijn een sterkere koppeling te hebben.. Nog 1 ding! Leg mij ook maar uit waarom een mille vanaf 2002 wel een koppelingshuis heeft zonder die rand die de man uit Oss dus verwijdert?? Is niet voor niets lijkt me terwijl de koppeling nagenoeg hetzelfde is??. Voor degene die zoiets hebben van ik wil van het probleem af willen zou ik zeggen doen!!! Ik heb zelf 2 x het bewijs gezien en gevoeld en na bijna 2 jaar nog steeds top!


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Vincent S. op Februari 28, 2013, 17:27:01
goed kijken....zie je dat de de drukplaat op binnenste korf gemonteerd zit.
De plaat waarmee de drukplaat contact maakt grijpt ook aan in binnenste koppelingskorf.
Er is dus geen snelheidsverschil tussen koppelingsplaat en drukplaat.
Onbalans in de drukplaat komt omdat het een ongebalanceerd gietstuk is (dit is niet perse te wijten aan de rand).

Wat exact de reden is van de modificatie van aprilia is mij niet duidelijk (ben wel een engineer, maar ik werk niet bij aprilia en ben dus niet betrokken in dit project).
Misschien is de korf ook wel anders....misschien is de diepte van de veer-pockets ook wel anders.

Indien je niet overtuigd bent, dan laat je dat ding toch afdraaien.
Ik zeg je alleen, dat die rand het probleem 100% zeker weten niet is (en dus is in mijn ogen dat afdraaien grote onzin).


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Arvie op Februari 28, 2013, 18:12:36
En toch erg knap dat bij diegene die het heeft laten doen het probleem 100% is opgelost... En ff hoor maar onbalans is nooit!! Goed voor niets niet, er hoort balans in te zitten. En uhm de heer uit Oss is ook engeneer? Dus dat zou dat niet zoveel moeten zeggen aangezien jullie dit beide zijn en verschillende meningen hebben. Ik kan zeggen modificatie uitgevoerd en je probleem komt niet meer terug... Dus ga dan maar olie verwisselen en dergelijke dat zijn tijdelijke oplossingen.... Ik heb toch echt de problemen zien verdwijnen en deze blijven ook weg... Dus je kan zeggen wat je wilt maar het is toch echt zo... Ook in het buitenland is dit probleem enkel te verhelpen met deze modificatie zelfs in Italië! Zoals ik op die forums over het probleem lees, ook hier verwijsbriefje meerdere naar de koppeling vanaf 2002, dat hier de rand er niet zit en er geen enkel probleem is... Ook niet met andere olie??! Dus tsja ... Ik kan als slot nog melden dat ik mijn ervaring met mijn motor op dit forum zal zetten na de modificatie in maart/april.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Jesse J op Februari 28, 2013, 18:28:21
Misschien kan je jezelf ook ff voorstellen in het daarvoor bestemde forumgedeelte.

Want een oerMille met 145 pk op het achterwiel komen niet zo veel voor. We zijn benieuwd wat voor modificaties daaraan zijn gedaan.

Gr. Jesse


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: dennis op Februari 28, 2013, 18:50:29
goed kijken....zie je dat de de drukplaat op binnenste korf gemonteerd zit.
De plaat waarmee de drukplaat contact maakt grijpt ook aan in binnenste koppelingskorf.
Er is dus geen snelheidsverschil tussen koppelingsplaat en drukplaat.
Onbalans in de drukplaat komt omdat het een ongebalanceerd gietstuk is (dit is niet perse te wijten aan de rand).

Wat exact de reden is van de modificatie van aprilia is mij niet duidelijk (ben wel een engineer, maar ik werk niet bij aprilia en ben dus niet betrokken in dit project).
Misschien is de korf ook wel anders....misschien is de diepte van de veer-pockets ook wel anders.

Indien je niet overtuigd bent, dan laat je dat ding toch afdraaien.
Ik zeg je alleen, dat die rand het probleem 100% zeker weten niet is (en dus is in mijn ogen dat afdraaien grote onzin).

Dat klopt wat je zegt, maar je moet rekening houden dat de stalen plaat die tegen de drukplaat zit alleen aan de binnen rand steun heeft omdat de drukplaat scheef naar buiten is afgedraaid, die plaat gaat dus buigen door de kracht van de veren als je de koppeling op laat komen, je hebt dus als de veren wat ouder en slapper worden geen 100% raakvlak meer tussen de gevoerde en de stalen platen aan de drukplaat kant, dit is met het blote oog gewoon duidelijk te zien aan de slijtsporen op de stalen platen

Ik heb toendertijd bij mijn 2000 mille (die ook door de koppeling trok) de drukplaat ook laten afdraaien, kosten een tientje en naderhand een perfect werkende kopeling zonder nieuwe olie, plaaten, drukveren of wat dan ook.

PS, Ik heb al eens ergens gelezen dat ze dat scheef wegdraaien deden om de koppeling wat rustiger aan te laten pakken


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Droeftoeter op Maart 01, 2013, 22:10:30
Ik kan als slot nog melden dat ik mijn ervaring met mijn motor op dit forum zal zetten na de modificatie in maart/april.

Ik kijk er nu al naar uit...


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: mccoyman op Maart 02, 2013, 00:01:06
Gents,
Ik hier op me gemak alles mee gelezen omdat ik ook met een slippende koppeling zit.
Maar losse barnett veren krijg ik niet gevonden tot nog toe.
Iemand idee waar die te koop zijn?


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Droeftoeter op Maart 02, 2013, 00:09:35
Wat niks kost, is je platen opschuren. Je haalt je deksel los, hengelt je platen eruit en schuurt de stalen platen op met korrel 80. Goed schoon maken, en terugzetten.

Niet alleen maakt het je stalen platen stroever, ook schuurt er een klein snippie van je (misschien) verglaasde gevoerde platen af. Bij mijn fiets heeft het zeker geholpen.

Helemaal mooi is een koppeling van een model na 2002. Deze heeft een nieuw model koppeling met een groter voering oppervlak. Maakt minder herrie en kan beter tegen vol-synthetische olie.




Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvfrank op Maart 02, 2013, 07:53:21
Wat een vreemde binnenkomst op het ara forum ,reactie op een topic van 3 jaar geleden ;D

Arvie stel je even voor in het daarvoor bestemde topic, als je dit oude topic hebt gevonden kun je het voorsteltopic ook wel vinden. :ok:
Gelijk een plaatje van je motor en een uitdraai van de testbank erbij  :rotfl2:


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: mccoyman op Maart 03, 2013, 09:14:11
Wat niks kost, is je platen opschuren. Je haalt je deksel los, hengelt je platen eruit en schuurt de stalen platen op met korrel 80. Goed schoon maken, en terugzetten.

Niet alleen maakt het je stalen platen stroever, ook schuurt er een klein snippie van je (misschien) verglaasde gevoerde platen af. Bij mijn fiets heeft het zeker geholpen.

Helemaal mooi is een koppeling van een model na 2002. Deze heeft een nieuw model koppeling met een groter voering oppervlak. Maakt minder herrie en kan beter tegen vol-synthetische olie.



passen de 2003modellen 1op1 in mijn 2000? Anders ga ik dat doen.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: minime op Maart 03, 2013, 09:28:35
Even uit interesse, hoe kom je aan 145 Pk aan het achterwiel / ca. 160 krukas PK?
Red je niet door open uitlaten, andere luchtfilter, andere injectie etc. neem ik aan?

Sorry maar ik wil toch echt even inhaken op het feit dat deze heer overtuigd is dat het niet aan een modificatie kan liggen van het koppelingshuis...?? Ik zeg niet dat ik je niet geloof en btw je legt het theoretischere goed uit. Maar dan nu de grote maar!!! Vreemd 2 maten van mij hadden het probleem erg sterk en hebben alles geprobeerd zoals olie en dergelijke het probleem doet zich enige tijd niet meer voor maar komt gegarandeerd terug!! Dat kan ik je verzekeren!! Hun hebben beiden 1,5 jaar geleden de man uit Oss de modificatie laten toepassen en nergens meer last van sterker nog de Nikes reageren nu zo vel dat hadden hun nooit gevoeld. Olie kan wel wat verschil maken maar is geen oplossing het komt zowiezo terug... Dus ben toch echt wel overtuigd dat wat deze man doet ook echt werkt... Het heeft btw niet alleen met druk te maken maar ook gewicht?!?! Die rand weegt iets namelijk en brengt onbalans tijdens het draaien dat hebben we zelf gemeten. Ik zelf gebruik ook motul 5100 15w50 en heb ook een licht slippende koppeling bij doorschakel volgas van 3 naar 4 en 4 naar 5 en 5 naar 6.. Ook ik ga dit laten modificeren bij de man in Oss in maart /april... And i'll let u all know... Ook komt er gelijk een nieuwe verstevigde verenset en nieuwe platen in. Ik weet eigenlijk nu al dat het probleem dan volledig verholpen zal zijn. Is wel fijn ook want mijn mille is zwaar opgevoerd en heeft in totaal +/- 145 pk op het achterwiel.. Dus is wel fijn een sterkere koppeling te hebben.. Nog 1 ding! Leg mij ook maar uit waarom een mille vanaf 2002 wel een koppelingshuis heeft zonder die rand die de man uit Oss dus verwijdert?? Is niet voor niets lijkt me terwijl de koppeling nagenoeg hetzelfde is??. Voor degene die zoiets hebben van ik wil van het probleem af willen zou ik zeggen doen!!! Ik heb zelf 2 x het bewijs gezien en gevoeld en na bijna 2 jaar nog steeds top!


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Arvie op Maart 03, 2013, 22:32:08
Ja droeftoeter ik kan ook niet wachten, maar houd mensen op de hoogte die hier interesse in hebben.

Jesse j en RSVfrank.... Ik zal mij spoedig voorstellen met foto en al nog even geduld... En schrik niet zoals mijn mille erbij staat is er maar 1, geheel uniek kan ik je verzekeren of jullie het mooi vinden is een kwestie van smaak en over smaak valt uiteraard niet te twisten.

Maargoed de bike heeft allereerst ingeslepen kleppen een gepolijste cilinder + zuiger, daarnaast een volledig uitlaatsysteem van Arrow (deze zijn ingekort het origineel had meer aanvoerpijp) + geprogrammeerde eprom. Een open luchtfilter systeem met aanzuiging van BMC de tandwielen zijn ook vervangen. Ook zou de injectie aangepast zijn naar zeggen van de vorige eigenaar. Helaas heb geen uitdraai van de exacte pk's dit omdat de vorige eigenaar alles kwijt was?  Door een brand of iets dergelijks? Maar ook echt alles ik heb zelfs maar 1 sleutel van de bike. Gelukkig heb ik enige verstand van Tuning en weet ik sowieso hoe een standaard mille rijd en klinkt, ook weet ik hoe een mille rijd met uitlaat eprom en filter en ik kan je verzekeren deze komen niet eens in de buurt qua power dat voel (en hoor) je ook direct...  Wij rijden met een gemiddelde groep van 15 motoren waaronder r1 ducati 998 gsxr uit 2007, Honda rr ectect deze hebben bijna allemaal de grootste moeite met mij bij te houden, en dan rijd er ook een r1 met ruim 215 pk tussen ook hij meld dat vooral bochten werk erg aanpoten is met mijn mille :angel: 8) ... Zal wel door het koppel komen, op rechte stukken leg ik het wel af tegen hem.

Maragoed de uitdraai ga ik deze zomer uit laten voeren en dan weten we alles zeker... Hetgeen wat wel zeker is is dat er flink wat extra pk's op deze bike zitten.

Wel loop ik met het idee om een een super charger die ik nog heb liggen (nieuw) te laten monteren op m'n bike, ik heb hierover de mogelijkheden en mogelijke uitkomst al besproken met de leverancier/installateur en dat zou wat beloven ;D ;D ;D  maar dit is nog niet zeker of dit doorgaat aangezien ik erg twijfel om deze op mijn auto te plaatsen.. Het zou wel uniek zijn.. :yahoo:


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvfrank op Maart 04, 2013, 08:19:29
Laat zien die mille, we schrikken hier niet snel hoor. :ok: :ok:


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Bart-Jan op Maart 04, 2013, 08:55:48
ingeslepen kleppen een gepolijste cilinder + zuiger, daarnaast een volledig uitlaatsysteem van Arrow (deze zijn ingekort het origineel had meer aanvoerpijp) + geprogrammeerde eprom. Een open luchtfilter systeem met aanzuiging van BMC de tandwielen zijn ook vervangen. Ook zou de injectie aangepast zijn naar zeggen van de vorige eigenaar. Helaas heb geen uitdraai van de exacte pk's dit omdat de vorige eigenaar alles kwijt was?  Door een brand of iets dergelijks? Maar ook echt alles ik heb zelfs maar 1 sleutel van de bike. Gelukkig heb ik enige verstand van Tuning en weet ik sowieso hoe een standaard mille rijd en klinkt, ook weet ik hoe een mille rijd met uitlaat eprom en filter en ik kan je verzekeren deze komen niet eens in de buurt qua power dat voel (en hoor) je ook direct...  Wij rijden met een gemiddelde groep van 15 motoren waaronder r1 ducati 998 gsxr uit 2007, Honda rr ectect deze hebben bijna allemaal de grootste moeite met mij bij te houden, en dan rijd er ook een r1 met ruim 215 pk tussen ook hij meld dat vooral bochten werk erg aanpoten is met mijn mille :angel: 8) ... Zal wel door het koppel komen, op rechte stukken leg ik het wel af tegen hem.

Maragoed de uitdraai ga ik deze zomer uit laten voeren en dan weten we alles zeker... Hetgeen wat wel zeker is is dat er flink wat extra pk's op deze bike zitten.

Wel loop ik met het idee om een een super charger die ik nog heb liggen (nieuw) te laten monteren op m'n bike, ik heb hierover de mogelijkheden en mogelijke uitkomst al besproken met de leverancier/installateur en dat zou wat beloven ;D ;D ;D  maar dit is nog niet zeker of dit doorgaat aangezien ik erg twijfel om deze op mijn auto te plaatsen.. Het zou wel uniek zijn.. :yahoo:

Op je voorstelfoto zie ik alleen een arrow demper, gemonteerd op standaard bochten.  :secret:


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvfrank op Maart 04, 2013, 12:21:57
Ben ik toch wel benieuwd hoe je dat kan zien bartjan ...


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Bart-Jan op Maart 04, 2013, 12:50:29
Het is wat ik zie he, maar als ik kijk naar de tweede foto dan zie ik de standaard sp-demper. Een vol arrow-systeem met deze demper heeft andere bochten en een andere aansluiting van de demper zelf want dat is namelijk een echt 2 in 2 systeem met balanspijp. ZIe voor het verschil: http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?255500-For-Sale-Arrow-2-2-shotgun-exhaust


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvfrank op Maart 04, 2013, 13:37:36
Inderdaad ,scherp  >:(
 

Kleppen zijn btw altijd ingeslepen anders sluiten ze niet goed op de zittingen .
Een gepolijste cilinder en zuiger, leg eens uit ?

Zit er mischien een 1060 cc kit op , anders kom je met een oermille nooit tot 145pk.



Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Bart-Jan op Maart 04, 2013, 14:55:26
Ik ben eigenlijk nog meer benieuwd naar die R1. Met ruim 215 pk kan het niet anders of die R1 komt linea recta uit de wsbk.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: rsvfrank op Maart 04, 2013, 15:11:03
Ik ben eigenlijk nog meer benieuwd naar die R1. Met ruim 215 pk kan het niet anders of die R1 komt linea recta uit de wsbk.

Misschien ex Spies r1  ;D


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Bart-Jan op Maart 04, 2013, 16:45:44
Zo ziet een arrow full system van dat type er gemonteerd (en iets ingekort) uit.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Jesse J op Maart 04, 2013, 17:23:01
Inderdaad ,scherp  >:(
 

Kleppen zijn btw altijd ingeslepen anders sluiten ze niet goed op de zittingen .
Een gepolijste cilinder en zuiger, leg eens uit ?

Zit er mischien een 1060 cc kit op , anders kom je met een oermille nooit tot 145pk.


Zoals minime ook al aangaf; 145 pk aan het achterwiel is ca. 160 pk aan de krukas. En dat ga je nooit halen zonder big-bore kit of drukvulling.  En al helemaal niet met het oerMille blok met kleine kleppen en TB's.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: mccoyman op Maart 04, 2013, 21:47:43
Even tussen het gegooi met wilde pk's door.
Heb mijn koppeling uit elkaar, en kom tot de volgende waardes.
veren: 43-43,5mm en alle platen bij elkaar 45,8-46mm.
Volgens mij is dit echt te dun?


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Heuveltje op Maart 04, 2013, 22:16:00
Even tussen het gegooi met wilde pk's door.
Heb mijn koppeling uit elkaar, en kom tot de volgende waardes.
veren: 43-43,5mm en alle platen bij elkaar 45,8-46mm.
Volgens mij is dit echt te dun?


Heb eventueel wel nog een goede koppeling liggen ;)


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: mccoyman op Maart 04, 2013, 22:34:00
PB jouw kant uit


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Arvie op Maart 05, 2013, 21:18:35
Hey RsvFrank hahaha dat was inderdaad als grapje bedoeld over dat schrikken hahaha maargoed zeker scherp van Bart Jan dat wist ik zelf geen eens, maar het is geen standaard bocht aangezien ik de gehele standaard uitlaat in mn schuur ergens heb liggen en dit is tot aan de cilinders toe?? is het mogelijk een ander merk dan? dat zou ik wel graag willen weten dus we gaan op onderzoek deze zomer hahaha..

De kleppen zijn op een bepaalde manier behandeld en dit werd door degene die het uitvoerde genoemd als ingeslepen kleppen, standaard is het in ieder geval niet... maargoed is ook laten uitvoeren door de vorige eigenaar, ik heb de bike overgnomen met 139 pk volgens deze heer en toen zat ook de pijp en eprom er al onder, hij had het ook over aangepaste in en uitlaatpoorten... en zoals ik eerder al aangaf voel je duidelijk veel meer power als een standaard mille of mille met uitlaat en eprom. Ik heb zelf de BMC filter an aanvoer gezet een aangepast..... er zat al een filter in maar deze vond ik erg klein en was ook super smerig....dus leek mij een negatief effect... om deze schoon te maken en weer terug te plaatsen.

En nee het is geen ander blok of iets gewoon een aangepast standaard mille blok.
Nu het polijstgedeelte... een maat van mij en ik deden vroeger aan scooter tuning als hobby en hadden een methode geleerd van een tuner uit naaldwijk.
Voordat hun alles plaatsten zoals cilinder + kop en zuiger, pakte hun een speciale doek met miniscule ijzerdeeltje (weet hier de naam ff niet van) brakeclean en polijstschuim. bewerk alle ingangen en uitgangen ook het gedeelte war de zuiger in gaat met brakeclean en deze doek daarna hetzelfde het polijstschuim en vergeet niet! niet te hard laat de doek het werk doen. doe dit ook met de cilinderkop en de zuiger rondom en boven..

Wij haalden hierdoor op scooters 1-2 pk extra eruit! en dat is veel voor scooters en maakt zeker het verschil zeker voor de kleine moeite.. deze scooter tuner deed het iig niet voor niets.
Deze keer bij mijn mille heb ik het door mn maat laten doen en geloof het of niet maar wij voelden inderdaad wel verschil, verschil wat niet denderend is maar het is er ,het blok lijkt vloeiender te lopen soepeler en lijkt iets sneller op toeren te komen. wat het heeft opgeleverd durf ik niet te zeggen, maar laten we zeggen dat de motor daadwerkelijk 139 pk had toen ik hem overnam, en ik een nieuwe BMC filter met aangepaste toevoer heb geplaatst in combinatie met het zogezegde polijsten lijkt mij 143-145 pk zo gek nog niet toch?? Maarja ik zal de uitdraai tegen die tijd wel posten, ik ben benieuwd.



Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Arvie op Maart 05, 2013, 21:31:20
Ow en de R1 hahahaha dat is een verhaal apart... deze kerel heeft heel veel knaken maar echt veel! geen tuning is hem te duur of buiten handbereik hij zit inderdaad in de race wereld maar dan meer met auto's hij heeft er namelijk meerdere met de minste geloof ik iets van 380 pk. maargoed ik denk een motor met standaard 180 pk en een oneindig budget kan je veel doen qua tuning hoor er zijn zat specialisten die jouw blokje omtoveren daar hoef je geen speciaal blok voor te hebben, er zijn vele manieren van tuning dus 215 pk op zijn bike lijkt mij niet raar? ik denk wel krukas pk maar zelfs dat weet ik niet .  Als ik me niet vergis en je koopt de speciale uitvoering van de RSV4 dan heb je ook 200 pk+ toch?? dat is dan bijna gelijk aan de versie die meerijd in de GP.. zoiets had ik gelezen althans...


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: mccoyman op Maart 06, 2013, 10:58:51
En nee het is geen ander blok of iets gewoon een aangepast standaard mille blok.
Nu het polijstgedeelte... een maat van mij en ik deden vroeger aan scooter tuning als hobby en hadden een methode geleerd van een tuner uit naaldwijk.
Voordat hun alles plaatsten zoals cilinder + kop en zuiger, pakte hun een speciale doek met miniscule ijzerdeeltje (weet hier de naam ff niet van) brakeclean en polijstschuim. bewerk alle ingangen en uitgangen ook het gedeelte war de zuiger in gaat met brakeclean en deze doek daarna hetzelfde het polijstschuim en vergeet niet! niet te hard laat de doek het werk doen. doe dit ook met de cilinderkop en de zuiger rondom en boven..

Wij haalden hierdoor op scooters 1-2 pk extra eruit! en dat is veel voor scooters en maakt zeker het verschil zeker voor de kleine moeite.. deze scooter tuner deed het iig niet voor niets.
Deze keer bij mijn mille heb ik het door mn maat laten doen en geloof het of niet maar wij voelden inderdaad wel verschil, verschil wat niet denderend is maar het is er ,het blok lijkt vloeiender te lopen soepeler en lijkt iets sneller op toeren te komen. wat het heeft opgeleverd durf ik niet te zeggen, maar laten we zeggen dat de motor daadwerkelijk 139 pk had toen ik hem overnam, en ik een nieuwe BMC filter met aangepaste toevoer heb geplaatst in combinatie met het zogezegde polijsten lijkt mij 143-145 pk zo gek nog niet toch?? Maarja ik zal de uitdraai tegen die tijd wel posten, ik ben benieuwd.

Hoi Arvie,

na bovenstaand stuk dacht ik, moet toch even reageren.
Heb zelf namelijk jaren in de 2 takt racers gezeten (NK) en grote kans dat ik de tuner uit naaldwijk ook ken.
Sowieso over het polijsten is veel geschreven in loop der jaren en meer een truc uit de oudheid om je machine sneller te krijgen.
Echter wat niet vergeten mag worden dat het effect zeer beperkt tot nadelig kan zijn.
Wanneer je oppervlak namelijk te glad is zal benzine damp hier op neer slaan als druppel vorm (als waterdamp op een spiegel) iets wat je zeker niet wilt en zelfs tot niet meer functioneren van de machine kan lijden.
Kortom, je moet alijd een structuur behouden op de oppervlakken.
Tevens durf ik de 2 pk extra ook erg te betwijfelen, aangezien we wekelijks op de testbank stonden met de 50cc racer, en 2pk een mega verschil was waar je een hele winter voor bezig was met uitlaten, onstekingscurve's en cilinders.
Tevens heb ik het nooit toppers zien doen om vermogen te winnen in de jaren dat ik actief was.
Ook moet je nog bedenken dat er een heel wezelijk verschil tussen 2 en 4 takten zit, mbt de stroming van je gas mengesel (spoelpoorten vs kleppen) en het mengsel wat eerst je carter in gaat.
Komt ook nog bij dat je van pk's nooit een reken je rijk show kan maken, de eerste pk's winnen zijn vaak easy money, echter de laatste beetjes gaan juist heel moeizaam en kosten veel tijd en geld.
Dus lukraak pk's optellen gaat niet op, iets waar ik al veel mensen mee de fout in heb zien gaan.
Ik denk dat er maar 1 manier is om een realistisch beeld te krijgen van je motor en wat wijzigingen doen en dat is op de testbank, meten is nou eemnaal weten.

Grtz

Geert

Back on topic:

Heb koppelingsplaten gewisseld voor een set die boven de limiet viel en betere veren er in gezet.
Geen slip meer in de koppeling  :yahoo:
Enigste is dat ik nou een beetje sleep heb waardoor hij moeilijk in zijn vrij gaat.
Iets  wat op te lossen is met het stifte onder de hendel?


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Arvie op Maart 06, 2013, 16:39:56
Hoi mccoyman, ik heb je reactie gezien en kan bijna niet anders als overal mee instemmen want dit klopt nagenoeg allemaal.

Alleen heb ik ook erbij gezet niet gaan schuren zeg maar maar heel minuscule de cilinder bewerken ect... het zal geen wonderen doen dat ook niet maar verschil zal je merken, ik iig wel... Maar bij mijn mille heeft mijn maat het heel erg voorzichtig, met beleid en niet al te overdreven gedaan en hij rijd ect prima al ruim een jaar!.. maar het klopt je mag niet te ver gaan met deze behandeling of het zal zeer zeker nadelig uitkomen dat ben ik met je eens.

Ook deed ik het toen der tijd als hobby, en jij geeft aan dat je in de race wereld hebt gezeten dus je zal hier dan heus wel verstand van hebben neem ik aan en of je de tuner kent twijfel ik ook niet aan was toen der tijd een grootheid al ben ik de naam wel vergeten hahahaha  :-\ zal dat eens aan die maat van me vragen.... Piet post was het iig niet... die ken je ook vast wel (was meer een scooterpart shop geloof ik).

Dat van 1-2 pk kwam er uit via zijn testbank? dus daar durf ik niet veel van te zeggen ik weet alleen dat we daadwerkelijk verschil voelde... en ik kon 2 jongens die ook races reden en die deden het wel namelijk zo ook hun teamgenoten naar hun zeggen.. en klopt er is een mega verschil tussen 2 en 4 takt das waar, maar echt slecht zal het niet zijn voor je bike, de mijne loopt er rijker van zogezegd...maargoed heb je dit nooit gedaan en gezien zou ik er zowiezo niet zelf aan beginnen nee.

En ja dat laatste klopt als een bus zoals ik zelf ook al eerder aangaf ..... meten is weten.... dus dat gaan we dan ook doen..... Iig bedankt mccoyman voor je reactie en goed tips en adviezen, is altijd welkom! 8)


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Arvie op Maart 06, 2013, 16:48:23
Ennuh ff back to topic ja hahahahahahaha... ik zal het ook direct posten als mijn mille een nieuwe verzwaarde koppeling en veren heeft en de modificatie is toegepast ;D.......maar jouw jouw tevredenheid van nieuwe platen ect.. maakt mij al blij :laugh:


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Bartus op Maart 06, 2013, 23:20:51
En nee het is geen ander blok of iets gewoon een aangepast standaard mille blok.
Nu het polijstgedeelte... een maat van mij en ik deden vroeger aan scooter tuning als hobby en hadden een methode geleerd van een tuner uit naaldwijk.
Voordat hun alles plaatsten zoals cilinder + kop en zuiger, pakte hun een speciale doek met miniscule ijzerdeeltje (weet hier de naam ff niet van) brakeclean en polijstschuim. bewerk alle ingangen en uitgangen ook het gedeelte war de zuiger in gaat met brakeclean en deze doek daarna hetzelfde het polijstschuim en vergeet niet! niet te hard laat de doek het werk doen. doe dit ook met de cilinderkop en de zuiger rondom en boven..

Wij haalden hierdoor op scooters 1-2 pk extra eruit! en dat is veel voor scooters en maakt zeker het verschil zeker voor de kleine moeite.. deze scooter tuner deed het iig niet voor niets.
Deze keer bij mijn mille heb ik het door mn maat laten doen en geloof het of niet maar wij voelden inderdaad wel verschil, verschil wat niet denderend is maar het is er ,het blok lijkt vloeiender te lopen soepeler en lijkt iets sneller op toeren te komen. wat het heeft opgeleverd durf ik niet te zeggen, maar laten we zeggen dat de motor daadwerkelijk 139 pk had toen ik hem overnam, en ik een nieuwe BMC filter met aangepaste toevoer heb geplaatst in combinatie met het zogezegde polijsten lijkt mij 143-145 pk zo gek nog niet toch?? Maarja ik zal de uitdraai tegen die tijd wel posten, ik ben benieuwd.

Hoi Arvie,

na bovenstaand stuk dacht ik, moet toch even reageren.
Heb zelf namelijk jaren in de 2 takt racers gezeten (NK) en grote kans dat ik de tuner uit naaldwijk ook ken.
Sowieso over het polijsten is veel geschreven in loop der jaren en meer een truc uit de oudheid om je machine sneller te krijgen.
Echter wat niet vergeten mag worden dat het effect zeer beperkt tot nadelig kan zijn.
Wanneer je oppervlak namelijk te glad is zal benzine damp hier op neer slaan als druppel vorm (als waterdamp op een spiegel) iets wat je zeker niet wilt en zelfs tot niet meer functioneren van de machine kan lijden.
Kortom, je moet alijd een structuur behouden op de oppervlakken.
Tevens durf ik de 2 pk extra ook erg te betwijfelen, aangezien we wekelijks op de testbank stonden met de 50cc racer, en 2pk een mega verschil was waar je een hele winter voor bezig was met uitlaten, onstekingscurve's en cilinders.
Tevens heb ik het nooit toppers zien doen om vermogen te winnen in de jaren dat ik actief was.
Ook moet je nog bedenken dat er een heel wezelijk verschil tussen 2 en 4 takten zit, mbt de stroming van je gas mengesel (spoelpoorten vs kleppen) en het mengsel wat eerst je carter in gaat.
Komt ook nog bij dat je van pk's nooit een reken je rijk show kan maken, de eerste pk's winnen zijn vaak easy money, echter de laatste beetjes gaan juist heel moeizaam en kosten veel tijd en geld.
Dus lukraak pk's optellen gaat niet op, iets waar ik al veel mensen mee de fout in heb zien gaan.
Ik denk dat er maar 1 manier is om een realistisch beeld te krijgen van je motor en wat wijzigingen doen en dat is op de testbank, meten is nou eemnaal weten.

Grtz

Geert

Back on topic:

Heb koppelingsplaten gewisseld voor een set die boven de limiet viel en betere veren er in gezet.
Geen slip meer in de koppeling  :yahoo:
Enigste is dat ik nou een beetje sleep heb waardoor hij moeilijk in zijn vrij gaat.
Iets  wat op te lossen is met het stifte onder de hendel?


Heb je gewoon de standaard koppeling met sterkere veren erin gezet?


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: mccoyman op Maart 07, 2013, 09:45:08
Inderdaad standaard plaaten, en wat sterkere veren.
Me oude platen set zat bijna 1 mm onder de onder grens.
Alles even netjes schoon er in gezet.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: apriliafanatic op Maart 08, 2013, 11:39:21
En nee het is geen ander blok of iets gewoon een aangepast standaard mille blok.
Nu het polijstgedeelte... een maat van mij en ik deden vroeger aan scooter tuning als hobby en hadden een methode geleerd van een tuner uit naaldwijk.
Voordat hun alles plaatsten zoals cilinder + kop en zuiger, pakte hun een speciale doek met miniscule ijzerdeeltje (weet hier de naam ff niet van) brakeclean en polijstschuim. bewerk alle ingangen en uitgangen ook het gedeelte war de zuiger in gaat met brakeclean en deze doek daarna hetzelfde het polijstschuim en vergeet niet! niet te hard laat de doek het werk doen. doe dit ook met de cilinderkop en de zuiger rondom en boven..

Wij haalden hierdoor op scooters 1-2 pk extra eruit! en dat is veel voor scooters en maakt zeker het verschil zeker voor de kleine moeite.. deze scooter tuner deed het iig niet voor niets.
Deze keer bij mijn mille heb ik het door mn maat laten doen en geloof het of niet maar wij voelden inderdaad wel verschil, verschil wat niet denderend is maar het is er ,het blok lijkt vloeiender te lopen soepeler en lijkt iets sneller op toeren te komen. wat het heeft opgeleverd durf ik niet te zeggen, maar laten we zeggen dat de motor daadwerkelijk 139 pk had toen ik hem overnam, en ik een nieuwe BMC filter met aangepaste toevoer heb geplaatst in combinatie met het zogezegde polijsten lijkt mij 143-145 pk zo gek nog niet toch?? Maarja ik zal de uitdraai tegen die tijd wel posten, ik ben benieuwd.

Hoi Arvie,

na bovenstaand stuk dacht ik, moet toch even reageren.
Heb zelf namelijk jaren in de 2 takt racers gezeten (NK) en grote kans dat ik de tuner uit naaldwijk ook ken.
Sowieso over het polijsten is veel geschreven in loop der jaren en meer een truc uit de oudheid om je machine sneller te krijgen.
Echter wat niet vergeten mag worden dat het effect zeer beperkt tot nadelig kan zijn.
Wanneer je oppervlak namelijk te glad is zal benzine damp hier op neer slaan als druppel vorm (als waterdamp op een spiegel) iets wat je zeker niet wilt en zelfs tot niet meer functioneren van de machine kan lijden.
Kortom, je moet alijd een structuur behouden op de oppervlakken.
Tevens durf ik de 2 pk extra ook erg te betwijfelen, aangezien we wekelijks op de testbank stonden met de 50cc racer, en 2pk een mega verschil was waar je een hele winter voor bezig was met uitlaten, onstekingscurve's en cilinders.
Tevens heb ik het nooit toppers zien doen om vermogen te winnen in de jaren dat ik actief was.
Ook moet je nog bedenken dat er een heel wezelijk verschil tussen 2 en 4 takten zit, mbt de stroming van je gas mengesel (spoelpoorten vs kleppen) en het mengsel wat eerst je carter in gaat.
Komt ook nog bij dat je van pk's nooit een reken je rijk show kan maken, de eerste pk's winnen zijn vaak easy money, echter de laatste beetjes gaan juist heel moeizaam en kosten veel tijd en geld.
Dus lukraak pk's optellen gaat niet op, iets waar ik al veel mensen mee de fout in heb zien gaan.
Ik denk dat er maar 1 manier is om een realistisch beeld te krijgen van je motor en wat wijzigingen doen en dat is op de testbank, meten is nou eemnaal weten.

Grtz

Geert

Back on topic:

Heb koppelingsplaten gewisseld voor een set die boven de limiet viel en betere veren er in gezet.
Geen slip meer in de koppeling  :yahoo:
Enigste is dat ik nou een beetje sleep heb waardoor hij moeilijk in zijn vrij gaat.
Iets  wat op te lossen is met het stifte onder de hendel?


Die sleep en moeilijk in zijn vrij is niet op te lossen. Ik neem aan dat je barnett veren en koppelingsplaten hebt geinstalleerd?

Ik heb alles al geprobeerd om de sleep te stoppen, ook het stiftje. Heb er een MPL tuning koppelingscilinder op gezet, zonder resultaat. Ontkoppelen gaat wel lichter, maar nog steeds niet makkelijk in neutraal te krijgen en lichte sleep. Ik heb het maar geaccepteerd, rem ingedrukt houden voor het verkeerslicht.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Jesse J op Maart 08, 2013, 11:46:51
Heb je de oliesproeier al vervangen? Dat wil ook nog wel eenw goede resultaten geven.
Beter in z'n vrij doordat er minder olie bij de koppeling komt en minder sleept.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: mccoyman op Maart 08, 2013, 12:03:45
Zo erg is de sleep niet eens, het is maar lichtjes.
Waar kan ik de sproeier vinden?


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Jesse J op Maart 08, 2013, 12:26:28
Zo erg is de sleep niet eens, het is maar lichtjes.
Waar kan ik de sproeier vinden?
De sproeier is een oem Aprilia onderdeel.
Je moet de sproeier van na 2004 hebben de 40. Onderdeel nr. AP0268751

Gebruik de zoekfunctie ff. Er is al veel over geschreven.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: apriliafanatic op Maart 09, 2013, 04:09:57
Heb je de oliesproeier al vervangen? Dat wil ook nog wel eenw goede resultaten geven.
Beter in z'n vrij doordat er minder olie bij de koppeling komt en minder sleept.

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Thanks. Ik ga er eens achteraan. Ben benieuwd.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: mccoyman op Maart 09, 2013, 16:42:09
Stiftje geprobeert maar zonder resultaat.
Nu een sproeier besteld, hopelijk is hij dan weer perfect.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: apriliafanatic op Maart 10, 2013, 11:26:39
Stiftje geprobeert maar zonder resultaat.
Nu een sproeier besteld, hopelijk is hij dan weer perfect.

Waar heb je hem besteld?

Laat even weten of het gewerkt heeft. Ben benieuwd.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Jesse J op Maart 10, 2013, 11:53:13
Bij mij (Mille 2002) werkte het prima! Vooral veelmakkelijker in neutraal te krijgen.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Tuono GR66 op Maart 10, 2013, 12:23:49

Enigste is dat ik nou een beetje sleep heb waardoor hij moeilijk in zijn vrij gaat.
Iets  wat op te lossen is met het stifte onder de hendel?
Die sleep en moeilijk in zijn vrij is niet op te lossen. Ik neem aan dat je barnett veren en koppelingsplaten hebt geinstalleerd?
Ik heb alles al geprobeerd om de sleep te stoppen, ook het stiftje. Heb er een MPL tuning koppelingscilinder op gezet, zonder resultaat. Ontkoppelen gaat wel lichter, maar nog steeds niet makkelijk in neutraal te krijgen en lichte sleep. Ik heb het maar geaccepteerd, rem ingedrukt houden voor het verkeerslicht.
Als je tijdens het "uitrijden" naar het stoplicht schakeld , is de vrijstand gemakkelijker te vinden.
Tijdens de laatste meters  , vanuit 1 , ff een tikje omhoog.  
Probeer maar.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Kogeltje op Maart 10, 2013, 13:09:11

Enigste is dat ik nou een beetje sleep heb waardoor hij moeilijk in zijn vrij gaat.
Iets  wat op te lossen is met het stifte onder de hendel?
Die sleep en moeilijk in zijn vrij is niet op te lossen. Ik neem aan dat je barnett veren en koppelingsplaten hebt geinstalleerd?
Ik heb alles al geprobeerd om de sleep te stoppen, ook het stiftje. Heb er een MPL tuning koppelingscilinder op gezet, zonder resultaat. Ontkoppelen gaat wel lichter, maar nog steeds niet makkelijk in neutraal te krijgen en lichte sleep. Ik heb het maar geaccepteerd, rem ingedrukt houden voor het verkeerslicht.
Als je tijdens het "uitrijden" naar het stoplicht schakeld , is de vrijstand gemakkelijker te vinden.
Tijdens de laatste meters  , vanuit 1 , ff een tikje omhoog.  
Probeer maar.


Dit werkt bij mij ook makkelijker dan uit stilstand in neutraal zetten.
Al heb ik niet erge problemen als ik in stilstand naar neutraal wil


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: mccoyman op Maart 10, 2013, 15:43:47
Stiftje geprobeert maar zonder resultaat.
Nu een sproeier besteld, hopelijk is hij dan weer perfect.

Waar heb je hem besteld?

Laat even weten of het gewerkt heeft. Ben benieuwd.
Bij MC Rijen, is voor mij de dichts bijzijnde dealer.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: mccoyman op April 02, 2013, 09:58:49
Even kleine update na dat ik gister heb gereden.
De sproeier is nog niet binnen, maar wel olie vervangen naar de voorgeschreven agip.
Nog wel wat sleep, maar kan nu weer normaal schakelen in de lage versnellingen en naar zijn neutraal als ik stil sta.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: nopper op April 02, 2013, 11:14:04
Ik heb ook een tijdje geleden mijn koppeling aangepakt : stalen platen geschuurd, Motul 5100 olie erin, en 10 procent zwaardere veren van EBC erin. MPL koppelingsslave erop voor een lichtere bediening. Slippende koppeling is geheel verdwenen. Verder werd er niets gemodificeerd. Ook de drukplaat is nog origineel.
Ik schakel meestal ook rijdend naar neutraal. kan vanuit z'n één of vanuit z'n twee. Stilstaand lukt het eigenlook ook best. Stilvallen of beginnen rijden bij het in één zetten doet hij enkel wanneer de motor nog koud is.


Titel: Re: rsv mille 2000 koppeling
Bericht door: Flanders93 op Mei 19, 2013, 20:44:48
Welke en waar te koop, ik ben op zoek naar een koppelingscilinder.
Maar lees nog wel eens wat maar wie heeft er tips over koppelingscilinder welke ik nu het beste kan aanschaffen en welke ook werkt.
Een paar voorbeelden;

G&g
Kearmna
Mpl

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum