Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: 2 Fast 2 See op mei 27, 2010, 14:02:26

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: 2 Fast 2 See op mei 27, 2010, 14:02:26
HOW TO: VAN GEWONE RESTRICTED AIRINLET NAAR OLDSKOOL DERESTRICTED AIRINLET ("INLAATMOF")

De meesten weten het nog wel, maar voor diegenen die er nog niet mee bekend zijn, het 2001-2003 RSV model (en ik denk ook tuono t/m 05?) heeft een restricted airinlet. Aan de linker en rechter voorkant van je motor zitten airintakes. Door deze airintakes gaat de lucht van buiten richting de airinlet. De airinlet is het onderdeel dat aan je airbox vast zit, waar de lucht eerst nog doorheen moet om het luchtfilter in je airbox te bereiken. Bij het 2000 en jongere model is deze "airinlet" derestricted. Oftewel, er zitten geen restricties in en is volledig open. De 2001-2003 modellen hebben een "restricted" versie met allerlei schotjes en pijpje e.d. erin. Bij de derestricted versie gaat de lucht dus veel makkelijker richting het luchtfilter en kan de RSV vrijer ademen. Vandaar dat veel mensen met het 2001-2003 model een airinlet van het oude type RSV gebruiken ("Oldskool Airinlet/Inlaatmof").

Een tijd geleden heb ik ook zo'n gekocht en werd het eens tijd om deze te monteren. Opzich past het 1 op 1 op de airbox, maar heeft men een soort foamen/isolatie ringen nodig om de ruimte tussen de airinlet en het frame luchtdicht te maken (bij het nieuwe type zit de airinlet klein stukje in de rondjes van het frame).

Hier een How To, hoe ik het gedaan heb  :friends:

Stap 1: Men heeft voor de ringen nodig: een vlakommetje :crazy:, lineaal, isolatiemateriaal of dergelijke, pen en  schaar of stanleymes
(http://img27.imageshack.us/img27/5364/19042010782.jpg)

Stap 2: Als men de ronding van de airinlet meet, ziet men dat deze ongeveer 9 1/2cm is. Voor de ring moet men een iets grotere ronding gebruiken
en heb ik gebruik gemaakt van een vlakommetje van zo'n 12 1/2 cm.
(http://img188.imageshack.us/img188/2061/19042010787.jpg) (http://img72.imageshack.us/img72/7400/19042010784.jpg)

Stap 3: Zet het vlakommetje op de kop op het isolatiemateriaal en teken de ronding met de pen af. Knip vervolgens het rondje met de schaar uit.
(http://img696.imageshack.us/img696/6360/19042010786.jpg) (http://img337.imageshack.us/img337/1247/19042010788.jpg) (http://img94.imageshack.us/img94/5772/19042010789k.jpg)

Doe stap 3 twee keer.

Stap 4: Dan loopt men richting de motor en haalt het gereedschapssetje uit het kontje van de RSV, haalt het zitje los door de 2 schroeven onder de 2 hoeken aan de achterkant los te halen en draait vervolgens de 2 schroeven van de tank voor bij de kroonplaat los en lift de tank omhoog. In het kontje van de RSV is ook een "omhooghoustangetje" te vinden.

Stap 5: Vervolgens schroeft men de 7 schroefjes van de bovenkant van de airbox los, om deze vervolgens voorzichtig los te halen van de rest. Het luchtfilter zit dan ook los en kan men zo uit de airbox halen.
(http://img9.imageshack.us/img9/4060/26052010808.jpg) (http://img229.imageshack.us/img229/7181/26052010809.jpg) (http://img249.imageshack.us/img249/6484/26052010810.jpg)

Stap 6: Aan de linker kant van de airbox moet men voorzichtig een sensor en slangetje loskoppelen. Als de sensor wat stroef gaat, wil wat WD40 nog wel helpen.
(http://img101.imageshack.us/img101/1579/26052010811.jpg) (http://img18.imageshack.us/img18/1813/26052010812.jpg)

Stap 7: Vervolgens haalt men de 6 schroefjes in de airbox los, zodat deze in zijn geheel voorzichtig uit de motor gehaalt kan worden.
(http://img594.imageshack.us/img594/2151/26052010813.jpg) (http://img231.imageshack.us/img231/5385/26052010814.jpg)

Stap 8: De airinlet haalt men los door simpel weg het kruiskopschroefje losser te draaien, waardoor de ring losser gaat en men de airinlet van de airbox kan trekken.
(http://img171.imageshack.us/img171/664/26052010820.jpg)

Stap 9: Aangezien men toch alles losheeft, kan het net zo goed even schoongemaakt worden want het is niet allemaal schoon altijd bij iedereen  ;D
(http://img40.imageshack.us/img40/7066/26052010821.jpg) (http://img245.imageshack.us/img245/2362/26052010817.jpg)

Hier nogmaals het verschil van het oude en nieuwe type airinlet  :friends:
(http://img35.imageshack.us/img35/8588/26052010825.jpg) (http://img139.imageshack.us/img139/7003/26052010826.jpg)

Stap 10: In eerste instantie had ik de ringen al tegen het frame aangeplakt, maar dit bleek op dat moment even niet zo'n succes omdat er dan aan de onderkant nog steeds wat ruimte bleek te zijn tussen de ring en de airinlet. Ik heb dus maar gekozen om de ring tegen de inlaatmof aan te plakken met goede tape.
Is niet de mooiste oplossing, maar voor nu vind ik het wel best ::) Misschien dat ik er ooit wat een mooier iets voor verzin, maar ach, als het zit en werkt,
waarom zou ik dan eigenlijk ook  :crazy:
(http://img180.imageshack.us/img180/3899/26052010832.jpg) (http://img687.imageshack.us/img687/3102/26052010833.jpg)

Stap 11: Vervolgens de airinlet op z'n plek gezet en vanaf de buitenkant (even zijkuip en airinlet loshalen) het rondje getekend met de pen en uitgeknipt.
(http://img130.imageshack.us/img130/9886/26052010840.jpg) (http://img85.imageshack.us/img85/5784/26052010836.jpg)

Stap 12: Monteer de airinlet weer aan de airbox door deze erin te drukken en het schroefje met daarmee de ring weer vaster te draaien.

Stap 13: Zet de Airbox weer op z'n plek in de motor en draai de 6 schroefjes weer vast. Zet het luchtfilter er weer in en monteer ook het bovenste deel van de airbox er weer op door de 7 schroefjes weer erin te draaien.
(http://img710.imageshack.us/img710/4826/26052010841.jpg) (http://img19.imageshack.us/img19/4429/27052010843.jpg)

Stap 14: Zet de sensor weer voorzichtig op z´n plek aan de airbox en sluit ook het slangetje met klemmetje weer goed aan.

Stap 15: Laat de tank weer zakken en schroef de 2 schroefjes weer vast vooraan bij de kroonplaat.

Stap 16: Monteer het zitje weer en schroef deze weer vast.

Stap 17: Verzamel het gereedschap weer in het gereedschapssetje, stop het terug in het kontje van de RSV en doe het afdekkapje of duozitje er weer op.

Stap 18: Ga naar buiten, start de motor en als hij het nog doet is het klaar is kees  ;D :crazy:


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: 2 Fast 2 See op mei 27, 2010, 14:17:46
Natuurlijk is het een peanuts karwei, maar misschien ff voor de mede-leeks onder ons zoals mij  :crazy:

Heb er alleen verder nog niet mee gereden, want ben niet echt fit en hoest,proest en nies me suf  :gaga:
Maar wel ff buiten gestart, het geluid voorin veranderd wellicht klein beetje  :yes: Maar ging mij er meer om dat hij
wat vrijer kan ademen en hebbedingetje  :crazy:


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: Rossifumi op mei 27, 2010, 14:20:52
Mwah, dit kan geen kwaad hoor  ;D

Bestaat er trouwens geen mogelijkheid om alle/een aantal restricties uit de '01-'03 mof te slopen?  :crazy:


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: Technieker op mei 27, 2010, 14:23:00
Mooie How-to!

Maakt dat zo veel verschil dan als je een andere airinlet hebt?


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: V2 Millert op mei 27, 2010, 14:37:25
En levert het ook winst op? Want wat ik mij dan afvraag is waarom Aprilia deze luchtstroom dan beperkt heeft? Want ondanks deze beperking leveren de 01 tot 03 modellen wel meer vermogen (ofja, 2 pk meer en 6Nm minder als ik bikez.com mag geloven). Wel raar, je zou toch vermoeden dat ook Aprilia zo sterk mogelijke motoren wilt leveren  :gaga:


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: Rossifumi op mei 27, 2010, 14:43:56
Ik geloof dat het iets met de geluidsproductie te maken had. Dan blijft de hamvraag, geeft het ook een dikker geluid?  :)


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: 2 Fast 2 See op mei 27, 2010, 14:48:12
En levert het ook winst op? Want wat ik mij dan afvraag is waarom Aprilia deze luchtstroom dan beperkt heeft? Want ondanks deze beperking leveren de 01 tot 03 modellen wel meer vermogen (ofja, 2 pk meer en 6Nm minder als ik bikez.com mag geloven). Wel raar, je zou toch vermoeden dat ook Aprilia zo sterk mogelijke motoren wilt leveren  :gaga:

Iedereen heeft het altijd maar over winst en pk's, mij boeit die PK's nietzoveel, haal ze er toch niet uit  :gaga:
Voor mij was het inderdaad voor dat de motor wat vrijer kan ademen :yes:, voor het geluid  :angel: Klinkt toch net weer ff ietsiepietsie mooier
onder de tank vandaan ;D (kan ook verbeeldnis zijn  :wobblesign:) en voor de HEP  :crazy: En om weer iets te klooien te hebben wat ik zelf ook kan doen :rotfl2:

Volgens mij is het beperkt i.v.m. milieu gedoeregels ofzo ???

Mwah, dit kan geen kwaad hoor  ;D

Bestaat er trouwens geen mogelijkheid om alle/een aantal restricties uit de '01-'03 mof te slopen?  :crazy:

Zit er over na te denken om me 03'mof te slopen en dat uit te proberen, maar weet niet of ik daar wel zin in heb  :rotfl2:
Iets voor jou  :crazy:? Heb toevallig nog zo'n mof liggen  :rotfl2:


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: Stork op mei 28, 2010, 16:12:20
ik heb vandeweek ook een '00 inlaatmof gemonteerd. tevens heb ik mijn airbox-deksel opengezaagd. het geluid bij stationair niet harder dan voorheen, maar bij opentrekken hoor je duidelijk het verschil.  :kwijl:

wat mij wel opviel: bij mijn motor ontbreken de 'ram-airtubes'
zijn deze echt noodzakelijk? mijn motor draait namelijk prima zonder, maar ik heb nog nooit op topsnelheid gereden dus weet niet hoe hij dan rijdt.


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: 2 Fast 2 See op mei 28, 2010, 18:46:47
ik heb vandeweek ook een '00 inlaatmof gemonteerd. tevens heb ik mijn airbox-deksel opengezaagd. het geluid bij stationair niet harder dan voorheen, maar bij opentrekken hoor je duidelijk het verschil.  :kwijl:

wat mij wel opviel: bij mijn motor ontbreken de 'ram-airtubes'
zijn deze echt noodzakelijk? mijn motor draait namelijk prima zonder, maar ik heb nog nooit op topsnelheid gereden dus weet niet hoe hij dan rijdt.

Je bedoelt de tubes die in de Airintakes zitten ??? Want die zitten eigenlijk alleen in speciale versies zoals de edwards/haga volgens mij  :yes:


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: tito1984 op mei 28, 2010, 20:01:53
nee die zitten ook in de 01/02 modellen alleen dat zijn de verkeerde...die moeten eruit. Die van de Edwards mogen blijven zitten  :yes:


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: 2 Fast 2 See op mei 28, 2010, 20:17:33
nee die zitten ook in de 01/02 modellen alleen dat zijn de verkeerde...die moeten eruit. Die van de Edwards mogen blijven zitten  :yes:

Kun je eens een foto maken met wat er dan in die 2001/2002 modellen zit  ???
Want de airintakes van me 2003 zijn gewoon leeg  ::) Zitten geen tubes in ofzo  ::)


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: rsv mille evo op mei 28, 2010, 20:38:09
Heb bij mijn 03 mille het geluidsdempende buisje er uit gehaald en vervolgens het gat met een plaatje dicht gemaakt zodat de volledige luchtstroom direct de goede kant op gaat  :yes:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EB7QV8ZX-D.jpg)


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: rsv mille evo op mei 28, 2010, 20:40:44
De gaten in het frame zijn verder bepalend, de mof van een 03 is maar iets kleiner als het gat en je zou denken dat dat de lucht snelheid uiteindelijk alleen maar verhoogd, soort ram-air effect.


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: tito1984 op mei 28, 2010, 23:56:24
Als er niks inzit is het goed ik heb er geen foto's van maar ze staan wel op rsvzone.com


nee die zitten ook in de 01/02 modellen alleen dat zijn de verkeerde...die moeten eruit. Die van de Edwards mogen blijven zitten  :yes:

Kun je eens een foto maken met wat er dan in die 2001/2002 modellen zit  ???
Want de airintakes van me 2003 zijn gewoon leeg  ::) Zitten geen tubes in ofzo  ::)


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: rsv mille evo op mei 29, 2010, 08:21:18
Trouwens wel geweldig die how-to's op dit forum, heb er zelf ook al een keer wat aan gehad  :ok: :worship:


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: Stork op mei 29, 2010, 14:38:10
nee die zitten ook in de 01/02 modellen alleen dat zijn de verkeerde...die moeten eruit. Die van de Edwards mogen blijven zitten  :yes:

ok, dan blijf ik lekker zonder rijden.

mijn modificatie heb volgens dit voorbeeld gedaan: :yes:
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=185524&highlight=airbox (http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=185524&highlight=airbox)


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: Technieker op augustus 26, 2011, 16:28:51
Heb bij mijn 03 mille het geluidsdempende buisje er uit gehaald en vervolgens het gat met een plaatje dicht gemaakt zodat de volledige luchtstroom direct de goede kant op gaat  :yes:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EB7QV8ZX-D.jpg)

Toch weer eens even dit topic leven in blazen. Wat ik me afvraag is of iemand al verschil merk met een oude airlet op een nieuwere fiets.

Is het buisje zoals op de (gepikte) foto voldoende voor een beter inlaat geluid of moet daarvoor toch een 99 model airinlet voor in?


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: Tuono GR66 op augustus 26, 2011, 19:33:42
De inlaat van het 99 model is ronder en heeft een veeeeel grotere opening.
 


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: 2 Fast 2 See op augustus 27, 2011, 17:09:36
Foto's van het verschil staan ook op pagina 1  :friends:


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: Technieker op augustus 28, 2011, 10:56:56
klopt, maar het gaat mij erom of je ook verschil voelt/hoort.


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: RSVisch op augustus 28, 2011, 11:20:38
Ik heb dezelfde mod toegepast. Ik heb het gevoel dat het geluid ietsje anders is. Maar merken zal je het waarschijnlijk niet, tenzij je de boel afstelt op een testbank. En dan mag je al blij zijn met 1 pk winst.

Ik heb het meer gedaan omdat het kan :) Veder wil ik eigenlijk nog een evoluzione airbox, maar die worden niet meer verkocht. Dus ga ik van de winter waarschijnlijk nog even knutselen. Op onderstaande link staat hoe ik het wil gaan doen.

http://rsvzone.com/forums...p?15778-my-new-airbox-mod
(http://img141.imageshack.us/img141/7482/img0252iz.jpg)
(http://img96.imageshack.us/img96/5373/img0251jn.jpg)
(http://img861.imageshack.us/img861/6695/img0261o.jpg)


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: 2 Fast 2 See op augustus 28, 2011, 11:43:24
Ik heb wel het gevoel dat het geluid wat rauwer is onder de tank vandaan vergeleken met de standaard versie  ???


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: rsv mille evo op augustus 29, 2011, 18:41:34
Heb bij mijn 03 mille het geluidsdempende buisje er uit gehaald en vervolgens het gat met een plaatje dicht gemaakt zodat de volledige luchtstroom direct de goede kant op gaat  :yes:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EB7QV8ZX-D.jpg)

Toch weer eens even dit topic leven in blazen. Wat ik me afvraag is of iemand al verschil merk met een oude airlet op een nieuwere fiets.

Is het buisje zoals op de (gepikte) foto voldoende voor een beter inlaat geluid of moet daarvoor toch een 99 model airinlet voor in?

Het buisje zou je er juist uit moeten halen en het ontstane gat afdichten met een plaatje, dan krijg je een klein beetje meer inlaat geluid te horen.


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: Technieker op augustus 30, 2011, 19:29:44
Dan ga ik beginnen met het pijpje er tussen uit te halen  >:D


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: Chriz86 op mei 20, 2012, 14:09:43
Recent heb ik ook een oldskool luchtinlaat erin gezet. Goed verhaal van de topicstarter over het afdichten van de ruimte tussen buis en frame. Ik heb het iets anders gedaan en deel dit als aanvulling graag hier.
Ik heb Compriband gebruikt. Dit wordt in de bouw veel gebruikt tussen voegen/gevelwerk/kozijnen/staalbouw om af te dichten.
Voordeel van dit spul is dat je het eenvoudig kunt aanbrengen, net als schilderstape eigenlijk, en het na een tijdje uitzet en tegen metaal aan 'plakt', maar niet zoals lijm. Het is altijd weer eraf te halen, net als gewone tape.
Sluit erg mooi moet ik zeggen. Zie foto's:

Oud model vs. model 2002
(https://lh5.googleusercontent.com/-EQDfKFP4LEg/T7PSvAdNgiI/AAAAAAAAFfo/Fbnzg0xwif8/s640/IMAG0161.jpg)

(https://lh6.googleusercontent.com/-_uB0cSrufeo/T7PSyIhChhI/AAAAAAAAFfw/-lMGaC8AgtM/s640/IMAG0162.jpg)

Compriband om de rand, isolatietape eromheen zodat het op zijn plek blijft
(https://lh3.googleusercontent.com/-1dre15064gI/T7PS7TyGLUI/AAAAAAAAFgI/hy_TzPlQoOw/s640/IMAG0166.jpg)

(https://lh6.googleusercontent.com/-KIF4uFq3moo/T7PS3x6j9vI/AAAAAAAAFgA/esm32MW4Rks/s640/IMAG0164.jpg)


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: RSVisch op mei 20, 2012, 16:24:33
Ik heb Armaflex band tegen het frame geplakt om de afdichting goed te krijgen. Dat is isolatieband welke ze gebruiken voor het isoleren van koelleidingen.


Titel: Re: HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet
Bericht door: mona-toetje op oktober 14, 2014, 16:24:11
Heb je de fotos nog van de How-to?

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum