Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: V2 Millert op Juli 07, 2010, 09:49:17

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op Juli 07, 2010, 09:49:17
Dat mijn tochtje naar Goes om de motor af te laten stellen niet zo is verlopen als had gemoeten is hieronder te lezen  :'(. (De berichten heb ik gisteren op het Motor-Forum geplaatst)

Quote: Vanochtend met de motor naar Ruud in Goes gereden om deze af te laten stellen. Zover heeft het helaas niet kunnen komen. Eerste testrun prima, tweede run minder vermogen, derde tussen beide metingen in. Hierna begon de motor heftig te bokken en was er geen vermogen meer. Raar geluid opgemerkt, meende dat dit de krukaslager kon zijn. Hierna motor niet meer gestart, maar gebleken is dat het oliepeil te laag stond. Bij het kijkbuisje was geen olie zichtbaar, met motor stil of draaiend en rechtop en schuin. En dit terwijl er nog geen 1000km geleden een beurt is uitgevoerd. Vermoedelijk te weinig olie erin gegaan bij het verversen bij de dealer, of de oliepomp zou het af hebben laten weten. Ik hoop op het eerste, vallen de kosten hopelijk niet geheel voor mijn rekening. Nog even af wachten hoe het verder loopt. Geluk dat het op de bank naar boven is gekomen en niet op de weg. Maar de vakantie die eind deze maand gepland staat met de motor is nu onzeker. Motor heeft 8800km op de teller. Uit de eerste resultaten is ook naar voren gekomen dat het euvel niet aan de afstelling gelegen kan hebben. Motor staat nu in Goes en ik ben met het Ov onderweg naar Maastricht. Vriendelijk geholpen in Goes, was ook geen moeite om me af te zetten op het station. Dat mag ook gezegd worden!

Quote: Dat het op de bank gebeurd is is inderdaad een geluk bij een ongeluk. Als het tijdens een stukje door rijden was gebeurd had er een ongelukkig ongeluk kunnen ontstaan. Nog los van het feit dat het op vakantie ver van huis zou gebeuren. Als het mee zit aanstaande donderdag met een busje richting Goes om de RSV op te halen. Dan samen met de dealer de olie af tappen, om te zien of hier materiaal in te vinden is, en niet geheel onbelangrijk hoeveel olie er in heeft gezeten. Verbruik kan natuurlijk altijd, maar als er twee liter of minder uit loopt wordt het aannemelijk dat er bij het verversen onvoldoende is in gedaan. Helaas valt mij te verwijten dat ik het oliepeil niet gecontroleerd heb, maar dit zou in zon korte tijd niet zover gezakt kunnen en mogen zijn. Maar goed, het is nu allemaal gegis naar de oorzaak. Hopelijk valt de financiële schade mee.

De motor loopt nog stationair, maar er is een bijgeluid hoorbaar  :'(.
Tips en advies zijn welkom!
Als er veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid olie uit loopt heb ik enigzins een poot om op te staan om samen met de dealer tot een schikking te komen. Anders ben ik bang dat er niks anders in zit dan het blok te vervangen.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Droeftoeter op Juli 07, 2010, 10:58:21
Olie hoeft het probleem niet te zijn, eigenlijk verteld het peil je niet zoveel. Te weinig maakt niet direct uit, geen wordt een probleem. Als je nu de motor start gaat er dan een oliedruk lampje branden? Zo niet, dan lijkt het blok gewoon oliedruk te hebben, en kan het blok geen schade hebben opgelopen door een te laag oliepeil.

Er wil bij zware belasting nog wel eens een kruktap lager uit een nieuw model RSV blok lopen. Vooral de modellen na 2007 schijnen hier gevoelig voor te zijn. Na 2007 zijn Rotax blokken door Aprilia zelf geassembleerd, en bij deze blokken schijnt het vaker voor te komen. Geen idee van wanneer jouw RSV is overigens...

Een kruktap lager vervangen omhelst nogal wat. Daar komt bij dat doorgaans ook de kruktap zelf beschadigt, zou een andere krukas in moeten dan. Als iemand een krukas over heeft zou dat een optie zijn, maar ik ben bang dat daar gebruikt wat moeilijk aan te komen is. Ik ken iig 1 iemand op dit forum die hetzelfde heeft en ook op zoek is naar een gebruikte krukas van een nieuw model. Oud model krukassen passen in principe ook, alleen zijn de drijfstangen zwakker. Zet die er dan ook niet in, wat een ander ook zegt.

Een nieuwe krukas is onbetaalbaar. Enige optie lijkt iid een gebruikt blok te zijn :\

Sterkte, en succes.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op Juli 07, 2010, 11:12:30
De motor is van 2005. En ik geloof niet dat het olielampje gebrand heeft tijdens het lopen van de motor, dit zou meteen opgevallen zijn namelijk. Stel dat het de kruktap lager is en er een andere krukas in moet, blijft het dan daarbij? Of is er mogelijk nog meer beschadigd? De motor ging heftig te keer (zuigers nog maar moeilijk rond?) toen het mis liep.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Bitaktus_Snellus op Juli 07, 2010, 11:21:54
Als je nu de motor start gaat er dan een oliedruk lampje branden? Zo niet, dan lijkt het blok gewoon oliedruk te hebben, en kan het blok geen schade hebben opgelopen door een te laag oliepeil.


Dat vind ik wel een erg boete stelling. Als zelfs het oliedruk lampje gaat branden heb je het heel bond gemaakt hoor.


@V2 Millert
Succes met de afhandeling. Ik hoop dat het snel en goed geregeld wordt voor je!


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Droeftoeter op Juli 07, 2010, 11:26:56
Een uitgelopen lager geeft doorgaans alleen geluid. Wellicht geeft dat de perceptie dat de motor slecht loopt, maar het kan natuurlijk zijn dat er wat anders aan de hand is. Mijn uitleg gaat een beetje uit van een een uitgelopen drijfstang lager (kruktap, big end of wat je er ook voor naam aan wilt geven).

Als er inderdaad een andere krukas in moet, dan is je blok ter zielen. Een gebruikt goed blok is goedkoper in aanschaf dan een nieuwe krukas, en dan moet het circus er nog in.

Maar hoor je echt een zware tik (bonk) in de motor tijdens lopen? Ik heb zelf wat minder ervaring met het nieuwe model, maar een verbrande stator kan dezelfde symtomen geven. Als het blok rot loopt en vermogen mist, dan hoeft het niet in elkaar te zitten. Kan best dat er wat anders aan de hand is. Als er zware mechanische geluiden hoorbaar zijn dan ja, maar anders kan het best een stator zijn die faalt...


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Droeftoeter op Juli 07, 2010, 11:32:40
Als je nu de motor start gaat er dan een oliedruk lampje branden? Zo niet, dan lijkt het blok gewoon oliedruk te hebben, en kan het blok geen schade hebben opgelopen door een te laag oliepeil.

Dat vind ik wel een erg boete stelling. Als zelfs het oliedruk lampje gaat branden heb je het heel bond gemaakt hoor.

Wat is er bot aan? (neem aan dat je dat bedoeld)


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: rolf op Juli 07, 2010, 11:33:30
te laag oliestand wordt niet (direct) aangegeven door het oliedruklampje. Dan ben je eigenlijk al veel tever gegaan.

Oliepeil controleren is lastig met een dry-sump systeem zoals het rotax blok, maar zoals aangegeven een beetje laag oliepeil is juist het dry-sump systeem een voordeel omdat deze olie rond pompt.

Maar als inderdaad je oliepeil veel te laag is, zeg maar leeg dus, dan heb je onherroepelijk schade, ik heb een blok gezien met te weinig olie erin en zwaar belast(racer!!!) alles was kapot of dreigde kapot te gaan.

Ik denk zelf ook dat het eerder gewoon een defect iets is in je blok wat door de zware belasting kapot gegaan is.

Succes met de afhandeling, wellicht blok overnemen van de RSV's die in onderdelen worden aangeboden.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op Juli 07, 2010, 11:41:06
Bij stationair lopen hoor je een gerammel alsof er ergens iets los loopt. Bij Ruud werd direct de (krukas) lager aangewezen als de oorzaak. Pas daarna werd duidelijk dat er geen oliepeil waarneembaar was. De motor heeft voor de rest geen andere of zware geluiden gemaakt. In de laatste run, zakte de motor na doorschakelen steeds verder in de toeren en bij gas los -> gas erop schudde de motor hevig. Alsof de motor te laag in de touren werd gereden maar dan tien maal erger.

Uit en inbouwen van de motor hoeft geen probleem te zijn, heb wel een paar handige familieleden die mij hierbij kunnen helpen.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: cees op Juli 07, 2010, 11:45:25
Dat lijkt toch wel verdacht veel op een kapot bigend lager, ik heb ook zo'n blok liggen. Nieuwe krukas kost 1500 Euro, dan heb je nog geen lagerschalen, drijfstangen etc en dan moet het er nog in.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Droeftoeter op Juli 07, 2010, 11:57:58
Dat lijkt toch wel verdacht veel op een kapot bigend lager, ik heb ook zo'n blok liggen. Nieuwe krukas kost 1500 Euro, dan heb je nog geen lagerschalen, drijfstangen etc en dan moet het er nog in.
Jou bedoelde ik iid ;)


Tja....

Kan evengoed een verdraaide nok zijn. Bij de eerste modellen word de nok op de as gekrompen. Bij een enkeling wil er tijdens zeer zware belasting de nok wel eens verdraaien, en daarmee schrijf je ook een heel blok af. De zuiger raakt dan een klep met alle gevolgen van dien. In dit geval hoor je inderdaad mechanisch geluid, en loopt het blok nog maar op anderehalve poot.

Bij de nieuwe modellen zijn er nokkenassen toegepast uit 1 stuk. Ik hoorde pas alleen dat dit bij de latere nieuwe modellen het geval zou zijn. De eerste nieuwe modellen schijnen nog steeds de gekrompen nokkenassen te hebben. Wat jij hebt, geen idee...

Ik heb wel eens aan een blok gewerkt waarin een tand van de distributie afbrak met eenzelfde resultaat. Was een blok dat ook onder zware belasting gedraaid had. Alles is zo'n beetje mogelijk.

Een te laag oliepeil kan alleen een probleem geven als er zo weinig in zit dat je met de koeling in de problemen komt. Als het beetje dat je hebt zo heet wordt dat de olie kraakt, dan smeert het niet meer met alle gevolgen van dien. Als je peil zo laag is dat het blok af en toe geen olie krijgt, dan gaat je lampje branden omdat je geen druk meer hebt (als je signalering natuurlijk correct werkt), dan gaat het ook fout. In alle andere gevallen kan ik me geen direct kwalijke gevolgen voorstellen van een te laag oliepeil. Alle delen krijgen de olie die het nodig heeft, de tank heeft alleen een kleine buffer dan normaal.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Han op Juli 07, 2010, 12:11:20
Als je nu de motor start gaat er dan een oliedruk lampje branden? Zo niet, dan lijkt het blok gewoon oliedruk te hebben, en kan het blok geen schade hebben opgelopen door een te laag oliepeil.

Dat vind ik wel een erg boete stelling. Als zelfs het oliedruk lampje gaat branden heb je het heel bond gemaakt hoor.

Wat is er bot aan? (neem aan dat je dat bedoeld)


Hij bedoelt "boude" denk ik. En bond  = bont !

mvg, han


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Bitaktus_Snellus op Juli 07, 2010, 12:16:12
Als je nu de motor start gaat er dan een oliedruk lampje branden? Zo niet, dan lijkt het blok gewoon oliedruk te hebben, en kan het blok geen schade hebben opgelopen door een te laag oliepeil.

Dat vind ik wel een erg boete stelling. Als zelfs het oliedruk lampje gaat branden heb je het heel bond gemaakt hoor.

Wat is er bot aan? (neem aan dat je dat bedoeld)


Hij bedoelt "boude" denk ik. En bond  = bont !

mvg, han

Klopt.. mn telefoon 'verbetert' af en toe mijn typsels  ;D

Zou het eventueel nog de balansas kunnen zijn? (heftig schudden)


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Bart_Janssen100 op Juli 07, 2010, 19:17:48
Dat mijn tochtje naar Goes om de motor af te laten stellen niet zo is verlopen als had gemoeten is hieronder te lezen  :'(. (De berichten heb ik gisteren op het Motor-Forum geplaatst)

Quote: Vanochtend met de motor naar Ruud in Goes gereden om deze af te laten stellen. Zover heeft het helaas niet kunnen komen. Eerste testrun prima, tweede run minder vermogen, derde tussen beide metingen in. Hierna begon de motor heftig te bokken en was er geen vermogen meer. Raar geluid opgemerkt, meende dat dit de krukaslager kon zijn. Hierna motor niet meer gestart, maar gebleken is dat het oliepeil te laag stond. Bij het kijkbuisje was geen olie zichtbaar, met motor stil of draaiend en rechtop en schuin. En dit terwijl er nog geen 1000km geleden een beurt is uitgevoerd. Vermoedelijk te weinig olie erin gegaan bij het verversen bij de dealer, of de oliepomp zou het af hebben laten weten. Ik hoop op het eerste, vallen de kosten hopelijk niet geheel voor mijn rekening. Nog even af wachten hoe het verder loopt. Geluk dat het op de bank naar boven is gekomen en niet op de weg. Maar de vakantie die eind deze maand gepland staat met de motor is nu onzeker. Motor heeft 8800km op de teller. Uit de eerste resultaten is ook naar voren gekomen dat het euvel niet aan de afstelling gelegen kan hebben. Motor staat nu in Goes en ik ben met het Ov onderweg naar Maastricht. Vriendelijk geholpen in Goes, was ook geen moeite om me af te zetten op het station. Dat mag ook gezegd worden!

Quote: Dat het op de bank gebeurd is is inderdaad een geluk bij een ongeluk. Als het tijdens een stukje door rijden was gebeurd had er een ongelukkig ongeluk kunnen ontstaan. Nog los van het feit dat het op vakantie ver van huis zou gebeuren. Als het mee zit aanstaande donderdag met een busje richting Goes om de RSV op te halen. Dan samen met de dealer de olie af tappen, om te zien of hier materiaal in te vinden is, en niet geheel onbelangrijk hoeveel olie er in heeft gezeten. Verbruik kan natuurlijk altijd, maar als er twee liter of minder uit loopt wordt het aannemelijk dat er bij het verversen onvoldoende is in gedaan. Helaas valt mij te verwijten dat ik het oliepeil niet gecontroleerd heb, maar dit zou in zon korte tijd niet zover gezakt kunnen en mogen zijn. Maar goed, het is nu allemaal gegis naar de oorzaak. Hopelijk valt de financiële schade mee.

De motor loopt nog stationair, maar er is een bijgeluid hoorbaar  :'(.
Tips en advies zijn welkom!
Als er veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid olie uit loopt heb ik enigzins een poot om op te staan om samen met de dealer tot een schikking te komen. Anders ben ik bang dat er niks anders in zit dan het blok te vervangen.


Ben vandaag bij Ruud geweest en heb je RSV1000R zien staan en kreeg het verhaal te horen (zelf ook een RSV1000R maar dan zwart).
Succes in ieder geval want het is een prachtige machine en hoop dat je er snel weer op kan rijden!


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Technieker op Juli 07, 2010, 21:10:28
Misschien kun je een bid end opnieuw laten CNC freezen?

Het is maar een om mee te denken  ;)


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op Juli 07, 2010, 22:04:46
Heb vandaag een busje opgehaald, gelukkig kunnen lenen van een oom. Ga morgen met twee vrienden de motor ophalen in Goes. En er dan mee langs de garage waar de laatste beurt is uitgevoerd. Tappen we samen de olie af. En hierna beslis ik hoe het verder gaat. Als er zo weinig uit komt dat het aannemelijk is dat het hem te verwijten valt staat hij vrij om het tegendeel te bewijzen door het blok open te halen. Komt er voldoende olie uit neem ik de motor weer mee en ga ik zelf maar het blok er onder uit halen. Anders gaan de arbeidskosten ook echt in de papieren lopen. Hoop natuurlijk dat het gemakkelijk opgelost kan worden, maar vrees ervoor  :'(


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: MarK op Juli 08, 2010, 08:09:41
Dat lijkt toch wel verdacht veel op een kapot bigend lager, ik heb ook zo'n blok liggen. Nieuwe krukas kost 1500 Euro, dan heb je nog geen lagerschalen, drijfstangen etc en dan moet het er nog in.

 :stupid: Heb ik ook gehad met m'n 2004 Factory. Een "nieuw" blok was goedkoper dan repareren.

Het is klote en het kost redelijk wat centen, maarja... brommer rijden kost geld (en de één wat meer dan de ander  ;D )


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op Juli 08, 2010, 13:46:41
Motor zojuist opgehaald, het is al duidelijk dat het niet door een te laag olieniveau is gekomen. Deze was naderhand wel te controleren, en er zit gewoon voldoende in. Straks zelf de olie af tappen om te zien wat er mee komt. Komt er metaal mee dan ga ik maar direct op zoek naar een ander blok. Lijkt niks anders op te zitten.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Tuono04 op Juli 08, 2010, 16:07:25
Op Ebay.de staan er momenteel een paar vanaf €799,- met niet al te veel kilometers.
Succes ermee


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op Juli 10, 2010, 14:13:33
Zojuist telefoon gehad van m'n oom die me gaat helpen met de motor. Had niks met de kleppen te maken helaas, klepdeksels eraf gehad en hier was alles in orde. Olie afgetapt, kwamen er brons schilfers mee. Oliefilter gaan we nog nakijken. Maar de diagnose lijkt helder, bigend/krukas is stuk. Kijken of er iets van coulance te regelen valt, niet geschoten is altijd mis. En anders op zoek naar een ander blok. Maar daar heb je natuurlijk ook geen enkele garantie op.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Mille Merckel op Juli 10, 2010, 15:01:34
Ik heb een 'reserveblok' op voorraad gehad voor mijn racer. Uiteindelijk verkocht, maar bij montage zag men bronsschilfers bij de oliefilter. Blok terug genomen en de man geld retour betaald. Toen heb ik het blok helemaal uit elkaar laten halen en wat blijkt: niets totaal niets kapot.
Begrijp ik dat je uit Zuid-limburg komt?............de monteur die mijn blok gefixd heeft, is een eigen motorzaak begonnen. Misschien is het een tip voor je want hij is wel Aprilia minded: www.go-tech.nl
succes


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: cees op Juli 10, 2010, 23:27:08
Ik heb een 'reserveblok' op voorraad gehad voor mijn racer. Uiteindelijk verkocht, maar bij montage zag men bronsschilfers bij de oliefilter. Blok terug genomen en de man geld retour betaald. Toen heb ik het blok helemaal uit elkaar laten halen en wat blijkt: niets totaal niets kapot.
Begrijp ik dat je uit Zuid-limburg komt?............de monteur die mijn blok gefixd heeft, is een eigen motorzaak begonnen. Misschien is het een tip voor je want hij is wel Aprilia minded: www.go-tech.nl
succes

Dat is het blok wat ik te gekocht heb (na 2e controle) en nu dus te koop aanbied....


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Zattara op Juli 12, 2010, 11:55:53
foute post.... :sorry:


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op Juli 12, 2010, 18:23:31
Past een motorblok van een RSV vanaf 2007 ook in het 2005 model?

The improvements introduced on the RSV 1000 R (vanaf 2007) include:

    * Euro 3 homologation
    * New injection mapping

Of ga ik dan ook de ECU en mogelijk de bekabeling moeten vervangen?


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Droeftoeter op Juli 12, 2010, 20:16:57
Past. Miscchien is een firmware update nodig van je ecu, en wellicht heb je een andere nokkenas sensor nodig, maar dat is het wel.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 01, 2010, 09:58:20
Paar weken terug gemeld dat ik een nieuw blok gevonden had voor de RSV

http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=14927.msg250288#msg250288

En gisteren hebben we het nieuwe blok in het frame gehangen

(http://i53.tinypic.com/210c3rr.jpg)

Er moet nog het een en ander gebeuren, maar als het goed is kan er aan het einde van de week weer gereden worden  :yahoo:


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: rsvfrank op September 01, 2010, 10:13:37
 :ok:

ga je het oude blok nog openhalen?


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 01, 2010, 10:17:13
Dat is uiteindelijk wel de bedoeling, toch ook wel benieuwd naar wat nou de oorzaak is geweest van het vroegtijdig kapot lopen. 8000km en een beetje, moet zo'n blok niet de kop kosten  :gaga:.
Maar dat is iets voor de winter, eerst eens polsen of er interesse is in het blok voor een aangepast prijskaartje.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Rossi 46 op September 01, 2010, 10:44:51
Kijk. Dat schiet al lekker op  :ok:


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: stg74 op September 01, 2010, 15:08:54
Ah ... al klaar. Mooi zo. Veel plezier


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Tuono GR66 op September 01, 2010, 20:15:51
Volgens mij waren er nog leden die een carterdeksel kunnen gebruiken

en de dynamo / koppeling ets leveren ook doorgaans geld op


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 06, 2010, 21:32:16
Bijna!  ;)

(http://i54.tinypic.com/2rokthc.jpg)


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Rossi 46 op September 06, 2010, 22:50:11
Kijk dat schiet al op. Nog ff  :yes:
Mooi stel dempers trouwens  :kwijl:


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 10, 2010, 20:11:16
Een vraagje voor de kenners hier. Het nieuwe blok, wat nog niet gelopen heeft, is ingebouwd en alle randmeuk ook. Nou wil de motor niet starten, alles werkt maar de bougies vonken niet. Er brandt een rood lampje op het dashboard wat met de sleutels van doen zou hebben. Moet ik mijn sleutels koppelen aan het nieuwe blok of iets anders? Graag hoor ik van jullie!


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Tuono GR66 op September 10, 2010, 21:00:58
Heb je de CDI unit ook vervangen ?
Mogelijk zit daar een sleutel herkenning in .
Heb je het contactslot van die andere motor erbij ? Zo ja , ook maar monteren.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 10, 2010, 22:51:03
Enkel het kale blok is overgezet in mijn motor, alle elektronica etc is hetzelfde gebleven. Daarom vind ik het ook raar, is de sleutelherkenning gekoppeld aan het motorblok. Of is de koppeling van de sleutels en het cdi verloren gegaan omdat de accu er een paar weken van af heeft gelegen?


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Tuono GR66 op September 11, 2010, 08:13:25
Heb je er nog een ander alarm opzitten ??
indien Yes >> ga eerst daar zoeken

Ik heb op het moment geen werkplaats boek voorhanden (staat op andere PC) , kijk zelf even in het boek wat er over de sluetel herkenning geschreven staat


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 11, 2010, 09:42:56
Er zit geen alarm op de motor. En het lijkt er op dat de startbeveiliging de motor niet laat starten. Net even gebeld met Freddy Nijssen, dealer in Tongeren, en die heeft het probleem niet eerder voor gehad. Het zou in principe niet mogen komen door de afgekoppelde accu. Vreemd, maar goed, ik zal vanavond het werkplaatsboek en de handleiding in duiken  ;D


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 12, 2010, 13:34:07
Het bleek niet de startbeveiliging te zijn. Het zijn de bougies die niet willen vonken. Het dashboard geeft geen fouten weer en alle kabels zijn correct aangesloten. De startmotor draait rond, de injectie werkt alleen de bougies vonken niet. Reeds twee setjes bougies geprobeerd daar ligt het niet aan. Iemand nog een suggestie waar we naar kunnen zoeken?


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: bass op September 12, 2010, 13:41:52
Het bleek niet de startbeveiliging te zijn. Het zijn de bougies die niet willen vonken. Het dashboard geeft geen fouten weer en alle kabels zijn correct aangesloten. De startmotor draait rond, de injectie werkt alleen de bougies vonken niet. Reeds twee setjes bougies geprobeerd daar ligt het niet aan. Iemand nog een suggestie waar we naar kunnen zoeken?
Bobines misschien ? Ik zeg maar wat hé, want ben zelf ook niet zo technisch.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 12, 2010, 13:57:58
Daar zou een probleem kunnen liggen. Maar voor het moment ga ik er nog niet van uit dat deze stuk zijn. Functioneerde voor de motorwissel immers prima. Is er iets anders wat kan voorkomen dat de bougie vonken?


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: MatthijsA op September 12, 2010, 14:40:17
Mischien toch nog ff de kabelboom nalopen op een vergeten stekker? Of dat je ergens een kabel ergens vast tussen hebt gedraaid en daar sluiting maakt?


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: rikkie op September 12, 2010, 14:42:11
Daar zou een probleem kunnen liggen. Maar voor het moment ga ik er nog niet van uit dat deze stuk zijn. Functioneerde voor de motorwissel immers prima. Is er iets anders wat kan voorkomen dat de bougie vonken?
Nou ben ik niet heel bekend met de appies, maar waar krijgen de bobines hun signaal vandaan?? Zou daar eens gaan meten.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 12, 2010, 15:04:23
De enige niet aangesloten stekkers zijn die van de airbox, die ligt eraf om het probleem te kunnen achterhalen. Zo zien we dat de injectie werkt en benzine wordt ingespoten. Stekkers passen allemaal maar op een aansluiting dus daar zit het hem niet. Dashboard geeft geen fouten weer, bij schade aan de kabelboom zou deze hierop moeten wijzen.
Bougies steken niet in het blok, starten op geleidend oppervlak laat duidelijk zien dat ze niet vonken  :'(. Probleem is naar voren gekomen bij het proberen te starten van de motor met luchtbox en alles verder aangesloten.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Tuono GR66 op September 12, 2010, 16:37:14
Daar zou een probleem kunnen liggen. Maar voor het moment ga ik er nog niet van uit dat deze stuk zijn. Functioneerde voor de motorwissel immers prima. Is er iets anders wat kan voorkomen dat de bougie vonken?
De reden dat je het blok gewisseld hebt was toch vermogens verlies..........
zouden de bobines kunnen zijn . misschien ver gezocht , maar ...


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Tuono GR66 op September 12, 2010, 16:38:48
Andere opties
valsensor  ...  allemaal gissen van mij , heb nu geen handboek / tekening tot mijn beschikking


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 12, 2010, 18:03:16
De reden dat het blok gewisseld is omdat het vorige blok kapot was gelopen, problemen met vermoedelijk het bigend, en een hoop brons resten in de olie. Dit kan niet door de bobines veroorzaakt zijn. Motor startte toen ook nog gewoon zonder problemen, zij het dat er een tik aanwezig was die in geluid toe nam samen met de touren van het blok. Morgen een paar dealers bellen voor mogelijke suggesties, misschien dat een zelfde probleem heeft voorgehad.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: zeeslot op September 12, 2010, 18:17:50
Ik krijg toch wel een kratje pils als het de dodemansknop (danwel stekkertje) of zijstandaard is he?  ;D


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: The Marshall op September 12, 2010, 18:27:15
Nou,als we gaan gokken...........krukas/nokkenas positie sensor  ,dan probeer ik de ijskast te winnen ;D


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 12, 2010, 18:34:30
Dodemansknop (en stekkertje) is het niet, reeds mee gespeeld  :angel:. Zijstandaard is ingetrokken, dashboard lampje van de standaard blijft uit, startmotor draait en injectie spuit benzine in.
Krukas/nokkenas sensor is aangesloten met aan de juiste kabel, stel dat deze verbinding niet goed is zou deze er dan voor zorgen dat de bougies helemaal niet vonken en de rest wel werkt?
De vliegwiel sensor is overgenomen van het 2005 blok naar het 2008 blok, misschien dat deze het probleem veroorzaakt. Ik ga eens de onderdelenlijsten naast elkaar leggen.

Kabelboom van het 2005 model heeft in ieder geval hetzelfde artikelnummer als die van 2006-2008 dus daar zit het hem niet in.
Artikelnummer CDI-unit 2005 en 2006-2008 verschilt wel. Volgens dealer mocht dit geen problemen opleveren.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: daydreamer op September 12, 2010, 18:53:38
vreemde situatie dat ie wel inspuit, maar niet vonkt. ecu krijgt dus signaal van z'n triggerwheel om de injectoren aan te sturen, maar in het tussenliggende traject van de ecu naar de bougie zou dan een storing moeten zitten..

eerst iig middels een elektrisch schema het effect van de beveiligingen door lopen, op m'n 2003 draait de startmotor bijv. al niet als die in werking zijn - hoe zit dit bij een 2005? Dat zou al een hoop schakelingen uit kunnen sluiten..


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 12, 2010, 18:54:20
Vliegwielsensor, op de afbeelding nr 19

(http://www.apriliagenuineparts.co.uk/images/components/95272192.gif)

Kan een verschillend artikelnummer hebben, http://www.apriliagenuineparts.co.uk/component-rsv-1000-2004-2008-ignition-unit-1749.php .
Lekker overzichtelijk zo.

Artikelnummer bouwjaar 2006-2008 AP0966570
Artikelnummer bouwjaar 2005 AP0265920 Of AP0966570

Maar of dit het probleem veroorzaakt, en hoe we de sensor herkennen  ???



Het elektrisch schema hebben we er al bij gehad, alles in in ieder geval juist aangesloten. Het dasboard zou ook een fout moeten herkennen in het systeem. Het ligt helaas allemaal nogal verscholen met weinig speling  :'(


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: daydreamer op September 12, 2010, 19:29:38
heb je gegevens van de nokkenassensor zodat je die kan doormeten?

Even terugkomen op wat ik eerder zei, triggering voor de injector zal eerder via 't vliegwiel lopen (mag en gebeurt bij een wasted-spark motor iig iedere slag van de 4-takt cyclus) en als je een nokkenassensor hebt is dat de bepalende trigger voor de vonk.. geen trigger geen vonk, dus als ik m'n geld ergens op in mag zetten zou ik zeggen dat het eerder de nokkenassensor is dan je vliegwiel, juist omdat ie wel inspuit, maar niet vonkt..


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 12, 2010, 20:38:07
Kwam dit tegen, http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=189306&highlight=crankshaft+sensor .
Het zou dus kunnen, als ik het goed lees, dat er twee connectors zijn omgewisseld, al zijn beide heren het er niet over eens. Conclusie is wel dat voor hem het probleem was opgelost.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: daydreamer op September 12, 2010, 21:16:23
hmmz, de een vraagt zich af hoe de ander het in godsnaam voor elkaar heeft gekregen ze om te wisselen..  :gaga: - Je eigen werk even controleren kan natuurlijk nooit kwaad, maar lijkt me imho onwaarschijnlijk.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 12, 2010, 21:33:10
Mij om eerlijk te zijn ook, want de bekabeling en de sensors komen zo goed als allemaal van het oude blok af. Maar ik zal de genoemde stekkers nog eenmaal controleren!


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: daydreamer op September 13, 2010, 10:39:50
is het niet mogelijk om de nokkenassensor van je oude blok even over te zetten op deze? - mits hetzelfde, maar dat neem ik aan - dan kun je uitsluiten dat de sensor kapot is.. (of wel, maar dan is je probleem ook opgelost  ;D)


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 13, 2010, 11:28:18
De nokkenas sensor is afkomstig van het oude blok. Gisteravond het verhaal van die verwisselde stekkers doorgespeeld naar m'n oom, vanochtend smsje dat de bougies vonken  ;D. Er zijn dus een paar stekkers verwisselbaar, en de elektriciteits schema's zijn niet echt een hulp. Die verschillen per taal van de handleiding  ???. Wel leuk om te zien, Nederlandse werkplaatshandleiding waar ze de kleurencodering aan houden van de Engelse waardoor je toch beide nodig hebt. Waar in de Engelse weer cijfers zijn omgedraaid bij sommige onderdelen  :gaga:. Als we niks anders tegen komen loopt de motor vanavond  :yahoo:


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: zeeslot op September 13, 2010, 11:29:21
 :yahoo:


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: daydreamer op September 13, 2010, 11:34:50
nice, feli!  :ok:


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Stork op September 13, 2010, 14:35:16
Andere opties
valsensor   ...  allemaal gissen van mij , heb nu geen handboek / tekening tot mijn beschikking

was bij mij ook het geval bij de reparatie van mijn startkoppeling. per ongeluk ondersteboven gemonteerd.....
dan start hij never nooit. (http://www.motor-forum.nl/global/smileys/schater.gif)


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Tuono GR66 op September 13, 2010, 19:58:35
De nokkenas sensor is afkomstig van het oude blok. Gisteravond het verhaal van die verwisselde stekkers doorgespeeld naar m'n oom, vanochtend smsje dat de bougies vonken  ;D. Er zijn dus een paar stekkers verwisselbaar, en de elektriciteits schema's zijn niet echt een hulp. Die verschillen per taal van de handleiding  ???. Wel leuk om te zien, Nederlandse werkplaatshandleiding waar ze de kleurencodering aan houden van de Engelse waardoor je toch beide nodig hebt. Waar in de Engelse weer cijfers zijn omgedraaid bij sommige onderdelen  :gaga:. Als we niks anders tegen komen loopt de motor vanavond  :yahoo:

 :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo:


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 13, 2010, 21:15:00
Motor vanavond gestart met de tank staande. Loopt mooi  :angel:, olie en koelvloeistof afgevuld, geen lekkages te zien  :ok:. Helaas is de brandstof toevoer slang geknikt waardoor de motor met de tank omlaag te weinig benzine krijgt. Ben dus op zoek naar een nieuwe slang! Of ze die ergens op voorraad hebben  ???


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Tuono GR66 op September 13, 2010, 21:40:34
Benzine slang
De beter automateriaal zaken hebben ze ook .
Letop  wel een "gewapende" nemen. en natuurlijk de juiste diameter + slangklemmen


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 13, 2010, 21:49:07
Dat is ook een optie, misschien dat maar proberen. Slang dan maar mee nemen voor de zekerheid.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Rossi 46 op September 14, 2010, 06:27:49
Motor vanavond gestart met de tank staande. Loopt mooi  :angel:, olie en koelvloeistof afgevuld, geen lekkages te zien  :ok:. Helaas is de brandstof toevoer slang geknikt waardoor de motor met de tank omlaag te weinig benzine krijgt. Ben dus op zoek naar een nieuwe slang! Of ze die ergens op voorraad hebben  ???
:yahoo: :yahoo: das mooi!!!!
Nu nog even een benzineslang halen en dan zorgen dat je de motor ingereden krijgt  :yes:


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 16, 2010, 21:50:02
Helaas niet op voorraad bij de importeur, week of twee levertijd  :'(. Laat het dan alsjeblieft nog een paar dagen goed weer zijn! Al te lang geen motor gereden  :'(


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Rossifumi op September 16, 2010, 22:16:07
Helaas niet op voorraad bij de importeur, week of twee levertijd  :'(. Laat het dan alsjeblieft nog een paar dagen goed weer zijn! Al te lang geen motor gereden  :'(

Niet te regelen via Engeland bijvoorbeeld? Bijvoorbeeld via www.apriliagenuineparts.co.uk (http://www.apriliagenuineparts.co.uk/)


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op September 16, 2010, 22:24:45
Wel over nagedacht, kost daar evenveel en komen de verzendkosten dan nog bij. Als ze hem dan op voorraad hebben zou het al met al een kleine week duren. Ach het is even niet anders, hoop dat de slang er inderdaad over twee weken is.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op Oktober 04, 2010, 20:32:44
Afgelopen woensdag bericht gekregen van Freddy Nijssen  :worship: (Tongeren) dat de nieuwe benzineslang binnen was gekomen, direct opgehaald en dezelfde avond naar m'n oom gebracht. Helaas moest ik zelf de rest van de week werken, maar donderdag kreeg ik het verlossende smsje, de motor loopt en er is mee gereden  :ok:. Zaterdagmiddag wederom een smsje, dat de motor thuis in de garage is geparkeerd  :kwijl:, en zondagavond de eerste kilometers kunnen rijden. Net terug van een stukje rijden. Het nieuwe blok heeft nu 170km gelopen, de spits is eraf! Nu rustig verder inrijden, wanneer ik kan rijden zal ik rijden!
Loopt lekker moet ik zeggen met 15/42 vertanding, kan niet wachten tot ik vol gas mag geven en de motor heb laten afstellen icm de Rapid Bike 2 en Ironbite airbox ring.

Een paar foto's geschoten op mijn eerste ritje na drie maanden!

(http://i52.tinypic.com/2z73ghx.jpg)
(http://i51.tinypic.com/2nle99x.jpg)
(http://i53.tinypic.com/wbwarl.jpg)


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Rossifumi op Oktober 04, 2010, 22:01:02
Super dat 'ie het eindelijk weer doet!  :yahoo: Wel even het duo-kapje monteren hoor, staat zoveel mooier  :yes:


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: MatthijsA op Oktober 04, 2010, 22:05:14
Super dat ie goed loopt! En een mooie fiets  :worship:


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Rossi 46 op Oktober 05, 2010, 06:53:32
geweldig !!!  :yahoo:
WAs wel genieten zeker na 3 maanden niet gereden te hebben


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op Oktober 05, 2010, 08:18:16
Inderdaad, wat heb ik haar toch gemist  :D. Vandaag de 300km overschrijden, wisselen we vandaag nog even het oliefilter. Voor de zekerheid, dat er geen narigheid in de olie zit. Een van de twee oliekoelers is vervangen, de ander wel door gespoeld. Kwaad zal het niet kunnen, better safe than sorry!


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Timfiz op Oktober 05, 2010, 08:30:05
 :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: Super  :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo:


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op Oktober 24, 2010, 16:55:58
Ze verdiende een goede poetsbeurt, voorgaande foto's deden haar natuurlijk geen eer aan  :sorry:

(http://i53.tinypic.com/345zdpe.jpg)
(http://i52.tinypic.com/2i7tp9t.jpg)
(http://i51.tinypic.com/208xiiw.jpg)

Waar is het spatbord nou heen  ::)


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Rossifumi op Oktober 24, 2010, 16:58:20
Spatbord zit er toch gewoon op?  ???

Erg dikke fiets trouwens!  :ok: Wel eventjes die killers eruit peuteren hoor...  ;D


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: V2 Millert op Oktober 24, 2010, 17:12:05
Hmm, ik bedoel de staart waar eerst de kentekenplaat op zat, die heb ik vervangen door een Tail Tidy van R&G.
Killers gaan er uit wanneer de motor is ingereden en ik hem af kan laten stellen, ook een airbox ring klaar liggen (Ironbite), heb nu liever dat hij wat rijker loopt dus houd ik het zo standaard mogelijk.


Titel: Re: Motor in de soep? Hoe verder!
Bericht door: Rossifumi op Oktober 24, 2010, 17:39:16
Oh dát..haha..had ik even niet door. Ziet er strak uit inderdaad  :yes:

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum