Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: Kogeltje op Juli 15, 2010, 20:19:32

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: Kogeltje op Juli 15, 2010, 20:19:32
Hallo,

aangezien er nog niet veel HOW TO's op het forum zijn. Leek het mij wel leuk om er eentje te maken.


Wat hebben we nodig ;

Onderdelen;

4 Bougies natuurlijk  :ok: Ik heb gekozen voor de NGK Iridium IX DPCR9EIX

(http://i27.tinypic.com/6enrma.jpg)

Gereedschap;

Imbus setje ( Maten 4mm, 5mm zijn het belangrijkst )
Bougie sleutel of Pijpdop 16mm.
Moment-sleutel ( om de bougies op 20 Nm vast te zetten )
Luchtcompressor ( om vuil bij de bougies weg te blazen voordat je ze eruit haalt, we willen geen viezigheid in het gat laten vallen ! )
Het Aprilia gereedschapsetje in de buddy is ook altijd handig  :ok:

Wat doekjes om vieze plaatsen waar je nooit komt ook even schoon te maken  :ok:

Stap 1

We moeten eerst het zadel verwijderen, deze maak je los door de 2 imbus boutjes aan de linker en rechter achterkant los te draaien. ( Imbus sleutel 5mm )
Nu is het zadel eraf en zie je de Accu zitten.

Stap 2

Nu moeten we de tank omhoog zetten.
Ook deze zit vast met 2 imbus boutjes die zich aan de voorkant van de tank bevinden.

(http://i32.tinypic.com/35l87tc.jpg)

Als we de tank los hebben kunnen we deze aan de voorzijde omhoog tillen. We laten hem omhoog staan doormiddel van het stalen standaard dan onder het zadel zit verstopt.

Stap 3

Nu de tank helemaal omhoog staat zien we het luchtfilterhuis.
De 2 bougies aan de linkerkant van de motor kunnen wij nu vervangen.

:rtfm: Maak elke keer maar 1 bougie kapje los zodat je ze niet andersom erop zet  :rtfm:

Haal de dop van de bougie en spuit de bougie en eromheen even schoon, bij mij zat er een beetje zand en dat wil je niet in de cilinder hebben !

(http://i32.tinypic.com/200ux4y.jpg)

Haal de oude bougie eruit ;

(http://i26.tinypic.com/331oh0k.jpg)

Bij mij zat er een NGK R DCPR9E in.

Haal een nieuwe bougie uit het doosje en plaats deze in de bougie-sleutel.
Draai hem dan eerst met de hand vast, en dan zet je de momentsleutel erop die ingesteld staat op 20 Nm.

Zet nu het bougie kapje weer op de bougie.

Herhaal nu Stap 3 ook bij de 2e bougie van deze cilinder.


Stap 4

Om de bougies aan de rechterkant te kunnen vervangen vond ik het makkelijker om heel het luchtfilterhuis eraf te halen.
Dit doen we door de 7 boutjes van de kap los te draaien met het pijpsleuteltje wat in de Aprilia gereedschapsetje zit.

Als deze kap eraf is zien we het luchtfilter en de gaskleppen zitten.

Haal het luchtfilter eruit, en maak deze zonodig gelijk even schoon  :ok:.
Nu moet ook de onderkant van het filterhuis eraf.

Deze maak je los door de 6 imbus boutjes rondom de gaskleppen los te draaien. ( met imbus sleutel 4mm )
Aan de linkerzijde van de motor zit nog een electrische unit, deze moet ervan af geschoven worden.
Links daarvan zien we de carter ontluchting, die zit met een slang aan het luchfilterhuis. Ook deze moet los.

Verwijder nu de onderkant van het luchtfilterhuis.
Dan hou je dit over :

(http://i30.tinypic.com/2w7iumg.jpg)

En nu kunnen we ook makkelijker bij de 2 bougies van de voorste cilinder komen !

(http://i26.tinypic.com/2yy9p94.jpg)

Herhaal voor deze bougies ook Stap 3.

Stap 5

Nu alle bougies zijn vervangen kunne wij alles weer in elkaar zetten.

Eerst de onderkant van het luchtfilterhuis. !! Vergeet niet de carter ontluchting en de electrische unit terug te plaatsen !!

Zet nu het ( schoongemaakte ) luchtfilter weer terug, en doe dan de deksel er weer op.

Nu kunnen we de tank weer laten zakken en vastzetten, net zoals het zadel dat er weer op kan. Vergeet niet het standaardje terug te klikken onder het zadel !





Ik heb gelijk gebruik gemaakt van de situatie om de Edwards airducts te plaatsen, en het gat in de aanzuigbuis dicht te maken.
Dit bevorderd de airflow naar het luchtfilter toe.

Ik heb hiervoor een Blindstop ( blinde wartel ) M40 en een wartelring M40 gebruikt.
De aanzuigbuis bestaat uit 2 helften en kan uit elkaar worden gehaald door de 3 imbus boutjes ( imbus sleutel 2mm )

Dan draaien we de moer om de blindstop tot deze goed strak zit om een van de aanzuig helften.
Dan zetten we de moer aan de blindstop vast met secondelijm  :crazy: en zetten de aanzuigbuis weer in elkaar  :ok:

(http://i25.tinypic.com/w1ptlv.jpg)


Bedankt voor het lezen van mijn How To  :kwijl:

verbeteringen zijn altijd welkom ! ( wijzigingen voorbehouden )

 







 






Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: Technieker op Juli 15, 2010, 20:56:02
Leuke how to!

Gaat iemand dat ook doen voor kleppen stellen?


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: patrickhenr op Juli 15, 2010, 20:59:42
Maak elke keer maar 1 bougie kapje los zodat je ze niet andersom erop zet    :rtfm:

Kappen kun je gerust verwisselen hoor ..... ;D


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: Velocemente op Juli 15, 2010, 21:03:47
Leuk!! :ok:


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: Kogeltje op Juli 15, 2010, 21:11:18
Maak elke keer maar 1 bougie kapje los zodat je ze niet andersom erop zet    :rtfm:

Kappen kun je gerust verwisselen hoor ..... ;D


Van wat ik in het owners manual en service boek kon lezen mag dit juist niet ! :rtfm:

Ik wil het niet graag proberen :P


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: Droeftoeter op Juli 15, 2010, 21:13:54
(http://i32.tinypic.com/200ux4y.jpg)

Overigens, dat kleine gaatje rechts naast het bougiegat is een gat speciaal gemaakt om het achterste bougiegat schoon te spuiten. Zet er een luchtspuit op, en je blaast alle reut uit het achterste bougiegat.

Mooie how-to iid :ok:


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: Kogeltje op Juli 15, 2010, 21:14:50
Kijk dat is handig !

Dat wist ik nog niet :D :ok:

Misschien topic sticky maken ?


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: DeezNutz072 op Juli 15, 2010, 21:21:18
Thanks voor de HOW TO ! :ok:


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: lummelke op Juli 15, 2010, 22:46:30
Leuke How To, goed gedocumenteerd! :ok:

Wat ik ook altijd doe, -voor wat het waard is ;D-;

Een beetje kopervet aan de schroefdraad van de bougies
De luchtspleten op 0,7mm zetten ipv de 0,9mm waar ze standaard mee uit het doosje komen. Waarom? Omdat Aprilia dat zo voorschrijft, en Aprilia heeft altijd gelijk!  :rtfm:
Aan de bougiekappen trekken en niet aan de kabels, deze kunnen daardoor inwendig beschadigd raken

Groeten, Freddy :bye:


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: williestyle op Juli 16, 2010, 02:29:37
he kogel :ok:

ja zeker leuk idee ja :yes:

iemand toevallig ook How TO  ik mijn koppelings platen op te schuuren want die slipt heeeeeel af en toe, en das geen lekker gevoel want je schrikt je rot hahah, en zeker als je voorwiel de grond niet raakt op dat moment ??? ???


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: Kogeltje op Juli 16, 2010, 06:37:19
Bedankt ! :D

Ik vind het wel een goed idee om meer van deze HOW TO's op het forum te zetten, en ze dan een eigen plaatsje te geven.


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: seba$ op Juli 16, 2010, 07:35:06
Leuke how to!

Gaat iemand dat ook doen voor kleppen stellen?

Had je dat niet even 5 dagen eerder kunnen vragen, heb net m'n futura weer in elkaar geschroeft ;)


Ik snap trouwens niet dat mensen voor alles een momentsleutel gebruiken zoals b.v. bougies? ??? ik gebruik zelf alleen een momentsleutel voor inwendige blokbouten en dan ook nog lang niet voor alles. Het is belangrijker dat je gevoel hebt in wat je vast zet dan dat je elk boutje met een momentsleutel vastzet :yes:


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: Ronaldo op Juli 16, 2010, 09:50:41
Leuke how-to!

U bent goed bezig. Goede heldere beschrijving  :ok:


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: 2 Fast 2 See op Juli 16, 2010, 10:13:17
Leuke How-To  :ok:

Heb alleen geen luchtcompressor  :secret:

En momentsleutel mist ook, dus doe het altijd vast is vast  ;D en soms is vast is vast + beetje meer vast :crazy:


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: Roussie op Juli 17, 2010, 21:40:57
Goeie HOW TO,

Mag veel nog veel meer komen met handige tips.
Wat ik nu nog bij deze HOW TO mis is de afstand tussen de Bougie elektrode en de Brug van de Bougie.

graag deze ook nog plaatsen dan is het helmaal kompleet :worship: :worship:


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: Technieker op Juli 17, 2010, 22:15:28
Leuke how to!

Gaat iemand dat ook doen voor kleppen stellen?

Had je dat niet even 5 dagen eerder kunnen vragen, heb net m'n futura weer in elkaar geschroeft ;)


Ik snap trouwens niet dat mensen voor alles een momentsleutel gebruiken zoals b.v. bougies? ??? ik gebruik zelf alleen een momentsleutel voor inwendige blokbouten en dan ook nog lang niet voor alles. Het is belangrijker dat je gevoel hebt in wat je vast zet dan dat je elk boutje met een momentsleutel vastzet :yes:

Had je niet 5 dagen kunnen wachten?:P


Titel: Re: HOW TO ; Bougies vervangen RSV Mille
Bericht door: Jolafa op Februari 21, 2014, 20:56:26
Iemand een idee hoe het schroefdraad van de bougie rechts weer gangbaar te maken?
Ik kreeg de bougie er met de hand uit (moeilijk) en met de hand in maar ik kreeg hem er niet recht in.
Nu zijn de eerste twee windingen beschadigd en krijg ik hem er helemaal niet meer in :-[

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum