Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: Denna op Juni 03, 2011, 12:59:33

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Denna op Juni 03, 2011, 12:59:33
Hallo,

Ik heb gisteren mijn koppelingsplaten los gehaald van mijn Mille en zag dat er 2 gebroken waren. Nu moet dat natuurlijk vervangen worden en dat wil ik wel in 1 keer goed doen. Ik vervang ze dus ook allemaal en niet alleen de 2 platen.

Nu zie ik op Ebay genoeg setjes staan. Van EBC, Newfren en van Lucas. Welk merk kan ik nu het beste in huis halen? Of ligt dat tegenwoordig allemaal gelijk. Met het koppel van een Mille heb ik het liefst gewoon goed spul, wat niet zo snel kapot gaat.

Ook zit ik met nog een klein vraagje. Ik zag met loshalen van de drukplaat dat op het middelste gedeelte van de plaat de binnenkant van de platen ingevreten hadden. Er waren een soort van ringsporen ontstaan om de poten waar je de drukplaat op vast schroeft. Is dit een normale slijtageplek en manier of moet ik de binnenkorf dan ook vervangen?


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Tuono Mikey op Juni 03, 2011, 20:18:48

Ook zit ik met nog een klein vraagje. Ik zag met loshalen van de drukplaat dat op het middelste gedeelte van de plaat de binnenkant van de platen ingevreten hadden. Er waren een soort van ringsporen ontstaan om de poten waar je de drukplaat op vast schroeft. Is dit een normale slijtageplek en manier of moet ik de binnenkorf dan ook vervangen?

Een foto doet wonderen en is het eigenlijk ook meteen duidelijk wat je bedoelt. :yes: :yes:
Dan krijg je over het algemeen ook duidelijke feedback waar je iets aan hebt :friends: :friends:


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Denna op Juni 03, 2011, 22:57:08
Helaas kan ik er niet snel even een fototje van maken. Motor staat niet hier namelijk.

Ik zal het ff beter proberen te omschrijven.

De drukplaat zet je met bouten en veren vast op de binnenkorf van de koppeling. De veren zitten om de ophangpunten heen waar je de bouten op vast schroeft. Maar nu zijn die veren een beetje in gaan slijten in die ophangpunten ( max 1,5mm ). Is dit erg?

En verder natuurlijk de vraag of er veel verschil zit tussen die verschillende merken platen.


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Droeftoeter op Juni 04, 2011, 08:54:12
Ik heb nog een komplete koppeling van een oermille liggen. Mocht je er iets in zien dan hoor ik het wel.


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: stg74 op Juni 04, 2011, 09:34:43
Ik heb wel wat foto's  ;D :
Op de 1e foto zie je de "achterkant" van de drukplaat. Is dat wat je bedoelt met slijtsporen? Is volgens mij niet erg ... de drukplaat slipt tenslotte ook over de koppelingsplaten.

Bedoel je met je 2e opmerking dat de veren nu 1,5 mm dieper in de drukplaat rusten? In dat geval zal de koppeling eerder gaan slippen, lijkt me. De veren drukken immers minder hard op de drukplaat, hebben minder voorspanning. Ring er onder leggen, misschien?
Of is 't dat de "pilaren" (2e foto) waar de bouten in geschroefd worden wat dunner zijn geworden? Dat laatste lijkt me niet meteen een probleem.

Ohh ... en als je toch bezig bent: vervang meteen het lager van de drukplaat, als dat niet recentelijk al gebeurd is. Kost bijna niks (ik had het voor nog geen 13 euro bij de techniekhandel vandaan) en vervangen stelt niks voor.

Ik heb geen ervaring met verschillende merken platen, dus daar kan ik helaas geen zinnig woord over zeggen.

Vraagje aan de rest: Komt het vaker voor dat platen breken of heeft dat dan een duidelijke oorzaak?


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Denna op Juni 04, 2011, 10:25:07
Dank je wel voor je foto's, veel makkelijker met uitleggen.

Op de eerste foto is idd de drukplaat. Hier is niks mis mee bij mij, ziet eruit alsof hij weinig gebruikt is.

Het gaat zich om de 2e foto, deze zet ik ook aangepast (met paint ::) ) onder mijn post. Ik noem het ding waar ik het over heb gewoon even binnenkorf, daar zitten de platen omheen en dan krijg je de buitenkorf. Op de binnenkorf monteer je de drukplaat met de veren en bouten. In de ophangpunten waar je de bouten voor de veren in schroeft zitten groeven aan de zijkant. Ik heb het geprobeert te tekenen op de foto ( uiteraard met paint  ::) ). Je ziet duidelijk dat de veren in hebben gevreten in die ophangpunten (1,5mm diep ongeveer). Nou vroeg ik mij af of dit kwaad kan of dat ik beter een nieuwe binnenkorf kan kopen.

Het lager is recentelijk vervangen, dus die hoeft gelukkig niet meer ;).

Ik denk ook dat er weinig mensen zijn die ervaring hebben met verschillende merken platen, anders heb je wel al heel veel km's gemaakt met je mille en ook steeds gekozen voor andere platen :P .

Hoe het komt dat die platen breken vraag ik me ook af trouwens. De 2 gebroken platen zaten gelukkig wel nog op hun plaats, ipv dat ze alles helemaal kapot hebben geslagen...


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Denna op Juni 04, 2011, 14:08:11
Ik heb nog een komplete koppeling van een oermille liggen. Mocht je er iets in zien dan hoor ik het wel.

Nee, dank je. Als ik het vervang wordt het direct nieuw, dan kan het weer een tijd er tegenaan. Ik kan er nu wel weer een oud type koppeling in zetten, maar dat zijn niet de beste van allemaal. Mijn eigen koppeling is al een koppeling met modificatie en nog houd hij het niet vol schijnbaar...


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: mjvanderlaan op Juni 14, 2011, 14:05:10
Hoi Denna,

Welke platen zijn het uiteindelijk geworden?
De koppeling van m'n racer slipt en ik ga aankomend weekend eerst ff kijken of het, het stiftje is in de koppelingshendel. Stap 2 is de koppeling open halen. Na de blokrevisie heeft men er 10W40 in gegooid, dus wellicht werkt opschuren nog en anders vervangen. Als ik ze vervang dan haal ik ook wat platen van EBC o.i.d.

Als je de motor op de standaard zet (dus olie naar 1 kant) kun je dan de koppeling los halen zonder dat de olie er uit loopt???

Thnx
Michaël


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: mjvanderlaan op Juni 14, 2011, 14:10:57
Ik heb wel wat foto's  ;D :
Ohh ... en als je toch bezig bent: vervang meteen het lager van de drukplaat, als dat niet recentelijk al gebeurd is. Kost bijna niks (ik had het voor nog geen 13 euro bij de techniekhandel vandaan) en vervangen stelt niks voor.

Hallo STG74,

Ik neem aan dat, dat dan ook de druklager is?
Als ik van m'n racer de koppeling (in z'n vrij) los laat dan rammelt het behoorlijk. Bij auto's weet ik dat het dan een druklager is, ik neem aan dat, dat bij motoren hetzelfde is. Ingeknepen hoor je het niet.
Wellicht koop ik een gemodificeerde drukplaat en dan is het lager probleem (mits ik gelijk heb v.w.b. bovenstaande) ook meteen verholpen toch???

Thnx alvast voor de antwoorden  :ok:
Michaël


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: rsvfrank op Juni 14, 2011, 14:19:16
olie kun je laten zitten, dekseltje kan er zo af  :ok:
druklagertjer kun je zo checken als ie los is, even met je vingers rond laten draaien, onregelmatig draaien is vervangen.


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Denna op Juni 14, 2011, 14:22:32
Hoi Denna,

Welke platen zijn het uiteindelijk geworden?
De koppeling van m'n racer slipt en ik ga aankomend weekend eerst ff kijken of het, het stiftje is in de koppelingshendel. Stap 2 is de koppeling open halen. Na de blokrevisie heeft men er 10W40 in gegooid, dus wellicht werkt opschuren nog en anders vervangen. Als ik ze vervang dan haal ik ook wat platen van EBC o.i.d.

Als je de motor op de standaard zet (dus olie naar 1 kant) kun je dan de koppeling los halen zonder dat de olie er uit loopt???

Thnx
Michaël

Het zijn uiteindelijk de EBC platen geworden. Helaas heb ik ze nog niet binnen, ik had ze eigenlijk vandaag wel verwacht...

Een Rotax blok heeft 15W50 olie nodig, 10W40 gaat hij van slippen, dus ik zou de olie vervangen en de platen schoon maken met remreiniger en opnieuw insmeren met 15w50, als het er nog niet ingetrokken is.

Je kan alles van de koppeling los halen zonder dat er blokolie uitloopt. Door het "dry"sump systeem blijft de olie in het opvangvat en krijg jij minder vettige handen ;).


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: mjvanderlaan op Juni 14, 2011, 14:36:06
Thnx Denna,

Dat van die olie (10W50) wist ik wel (rij al 10 jaar RSV's  ;) ), heb deze Mille gekocht voor het circuit van Stevy161. Deze had het blok laten reviseren en ik zag op de bon die ik erbij kreeg (na de koop) dat er 10W40 in zat. Dit heb ik er direct uit gehaald maar wellicht is het leed al geleden........

Laat nog ff weten of die EBC platen bevallen s.v.p. Heb je ook nieuwe veren besteld?

Gr
Michaël


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Denna op Juni 14, 2011, 18:43:50
Ja, ik heb een setje besteld. Zitten platen, veren en een nieuwe pakking in.

Ik zal even laten weten hoe ze bevallen, maar ik schat dat 9 hele platen beter rijd als 7 hele en 2 kapotte :P.


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: mjvanderlaan op Juni 14, 2011, 20:40:48
olie kun je laten zitten, dekseltje kan er zo af  :ok:
druklagertjer kun je zo checken als ie los is, even met je vingers rond laten draaien, onregelmatig draaien is vervangen.


Thnx RSVFrank  :ok:


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Vincent S. op Juni 15, 2011, 09:21:59
Ik rij met barnett race koppeling met versterkte veren ook van barnett. Is 1 setje. Super set, kan je toch wel zo vreselijk mishandelen. Gebeurd niets mee. Alleen met koude motor schakelt hij wat zwaarder. Komt door de zwaardere veren. Drukplaat niet modificeren, heb al vaker hier wat over geschreven. Svp zoekactie gebruiken. Is uitgelegd met foto's


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Denna op Juni 15, 2011, 12:16:37
De modificatie is al gedaan aan de koppeling. Daar heb ik dus weinig aan te willen.

Ik hoor net van de vorige eigenaar dat er een extra frictieplaat in zit (een stalen dus). Is het een goed idee om die eruit te laten dan, of gewoon laten zitten die handel?

Nu maar hopen dat met de versterkte veren en de nieuwe platen, het inknijpen van de koppelingshendel nog moeilijker gaat, want dan wordt het helemaal ondraaglijk :-X .

Vandaag het setje binnen gekregen trouwens. De pakking die je erbij krijgt is trouwens niet voor de koppelingsdeksel, voor de 2 delen die erachter tegen elkaar aan zitten, handig! Dan gewoon maar het oude rubber van de deksel ertussen. Die zag er nog prima uit en gelukkig heb ik die rubber rustig los gehaald.

Platen zelf zien er goed uit, een heel stuk dikker als de oude, toch maar eens even gaan meten aan die handel, want volgens mij waren de oude over de toleranties. De veren lijken ook goed stug te zijn, das een goed teken.


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: beer op Juni 16, 2011, 20:53:56
hej das leuk

die truc met een extra frictie plaat had ik toen ook toegepast bij mijn rs brommert aantal jaartjes terug omdat de koppeling door bleef slaan en dat werkte perfect  :)


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Denna op Juni 17, 2011, 00:59:34
Zo, vanavond eens aan de beun gegaan.

De nieuwe platen zitten erin. Het eerste wat trouwens direct op viel in vergelijking met de oude platen, was dat de raakvlakken veel groter zijn. De oude veren waren ook een stuk korter als de nieuwe en de nieuwe waren inderdaad een stukje strakker. Na het spul allemaal erin gezet te hebben even een stukje gaan rijden.

In vergelijking met de oude, rijd hij nu een heel stuk soepeler. Het klapperen als hij in de vrij staat is nu ook weg (waarschijnlijk omdat de platen niet kapot zijn :P). Ik ben iig zeker niet ontevreden over mijn aankoop.

Het nadeel bij mijn Mille is wel dat hij alleen het allerlaatste stukje gebruikt van de koppeling om te koppelen. Ik heb het al geprobeerd aan te passen met de stelschroef in de koppelingshendel, ook dat maakt ontzettend weinig verschil (tegenover wat hier vaak geroepen wordt). Dat het niet ontlucht is kan het ook niet zijn, dan zou hij namelijk moeilijk moeten ontkoppelen, maar hij ontkoppelt al helemaal met half ingetrokken hendel. Ook even gekeken of het niveau goed staat (dat de vloeistof niet vacuum trekt tegen het zwarte rubber in het potje) maar ook daar was niks aparts te vinden. Dus ik weet niet precies waarom dit niet afstelbaar is bij mij ???

Voor de rest rijd hij gewoon prima en doet hij wat hij moet doen.


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Rob.NL op Juni 17, 2011, 18:53:34
Het nadeel bij mijn Mille is wel dat hij alleen het allerlaatste stukje gebruikt van de koppeling om te koppelen. Ik heb het al geprobeerd aan te passen met de stelschroef in de koppelingshendel, ook dat maakt ontzettend weinig verschil (tegenover wat hier vaak geroepen wordt). Dat het niet ontlucht is kan het ook niet zijn, dan zou hij namelijk moeilijk moeten ontkoppelen, maar hij ontkoppelt al helemaal met half ingetrokken hendel. Ook even gekeken of het niveau goed staat (dat de vloeistof niet vacuum trekt tegen het zwarte rubber in het potje) maar ook daar was niks aparts te vinden. Dus ik weet niet precies waarom dit niet afstelbaar is bij mij ???

Voor de rest rijd hij gewoon prima en doet hij wat hij moet doen.

Heb exact hetzelfde bij mijn '05 mille, zou liever zien dat hij in het begin ontkoppelt dan aan het einde, als de hendel dan al bijna weer in "ruststand" is.


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Denna op Juni 20, 2011, 22:22:47
Hallo mensen,

Vandaag nog een halve dag gereden met de Mille. Toch ben ik achteraf helemaal niet tevreden. Er is niks mis met de koppelingsplaten, maar ik merk wel dat de koppeling nogsteeds licht slipt... De stelschroef in de hendel staat helemaal naar buiten en toch is de koppeling al geheel ontkoppelt als ik hem half inknijp. Ik denk nogsteeds dat hij licht ontkoppelt als ik de koppelingshendel helemaal los laat.

De vloeistof staat niet tegen het rubber in de deksel, dus kan daar iig geen druk opbouwen. Het voelt ook niet als een niet goed ontluchte koppeling, dat zou ook juist het effect hebben dat hij gekoppelt blijft bij intrekken van de koppeling.

Het rare is dat hij in de 1 wel met 3/4e gas al het voorwiel de lucht in trekt. Vandaag had ik ook wielspin in de 3 op nat wegdek :gaga:. Toch gaat hij zo snel door de toeren heen dat ik het gevoel hebt dat hij blijft slippen en het vermogen gewoon niet overgebracht krijgt naar het achterwiel. Boven de 200 km/h accelereert hij ook ernstig langzaam.

Iemand die wat tips voor me heeft om uit te zoeken waar het probleem kan zitten?

Nog een kleine vraag: Hoeveel invloed heeft een gevulde demper itt een lege demper op de afstelling van de motor. Scheelt het echt veel of is het het niet waard om hem te laten afstellen? Ik heb laatst mijn demper opnieuw gevuld, maar nu wil hij bij 5,5k toeren wel eens een aparte klap geven en ff stoppen met accelereren...


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Tuono GR66 op Juni 20, 2011, 22:35:42
Koppeling
Bij de hogere versnellingen treed slip op , niet in zijn 1
Dus kan goed zijn dat hij nog slipt.

Mogelijk door verkeerde olie ?

Had je de stalen platenm nog opgeruwd met schuurpapier ?

Afstelling
In princiepe mag nieuwe wol geen problemen opleveren . De wol zit alleen om de binnenpijp en geeft dus geen verandering van doorstroming.


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Denna op Juni 21, 2011, 00:29:33
De olie is idd nog een factor waarbij ik vraagtekens trek. De vorige eigenaar geeft aan dat er voorgeschreven olie in is gegaan, ik trek dit zeer in twijfel.

Mag ik trouwens uitleg hebben wat voor praktisch nut het opschuren van die platen is? Datgene wat je opschuurt is namelijk na 10 km weer helemaal zoals het vantevoren ook was.

In mijn ogen geeft de wol wel een verandering in de doorstroming van de pijp. Voorheen kon uitlaatgas zich compleet vrij bewegen door de huls van de demper, waar het nu niet meer kan gaan. Het geeft wel degelijk een verschil, alleen ga ik dit merken aan meer/minder vermogen doordat de motor ineens anders afgesteld moet worden, dat is eigenlijk mijn vraag. Ik ben 2takt gewend en daarbij merk je dit soort dingen enorm. Nu weet ik dat 4-takt er minder op reageert, maar dat doorstroming in de uitlaat wel belangrijk is.


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: mjvanderlaan op Juni 21, 2011, 08:11:34
Pfff balen zeg, heb je nieuwe platen en dan is het nog niet 100%....


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Bas42 op Juni 21, 2011, 11:48:40
In mijn ogen geeft de wol wel een verandering in de doorstroming van de pijp. Voorheen kon uitlaatgas zich compleet vrij bewegen door de huls van de demper, waar het nu niet meer kan gaan. Het geeft wel degelijk een verschil, alleen ga ik dit merken aan meer/minder vermogen doordat de motor ineens anders afgesteld moet worden, dat is eigenlijk mijn vraag. Ik ben 2takt gewend en daarbij merk je dit soort dingen enorm. Nu weet ik dat 4-takt er minder op reageert, maar dat doorstroming in de uitlaat wel belangrijk is.

Mee eens  :yes:
Als je een ander type uitlaat monteert dien je de motor hierop opnieuw af te laten stellen.
Heb de mijne ook laten afstellen na het opnieuw vullen van de demper. Duidelijk verschil te merken maar ik moet toegeven dat hij met de oude vulling al niet zo lekker liep onderin.
Was na het afstellen een stuk beter.


Titel: Re: Koppelingsplaten Mille
Bericht door: Denna op Juni 22, 2011, 11:15:15
Dat is een zeer duidelijk antwoord. Hij moet dus opnieuw afgesteld worden.

Bedankt Bas!

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum