Aprilia-Riders

Techniek => RS -50, -125, -250, scooters, MX e.d. => Topic gestart door: Danduy op juli 12, 2011, 01:15:00

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: Danny's RS 250 topic (Dilemma, twijfels 20-02-2014)
Bericht door: Danduy op juli 12, 2011, 01:15:00
Bij deze wil ik hier mijn topic bijhouden met alle werken, upgrades, tegenslagen en nog van alles.

Voorlopig heb ik nog niet veel gedaan.

Alleen was de batterij niet in topvorm. Dus heb ik hem er maar uitgehaald en ik meette er 2,3V op.
Starten met de lichtschakelaar aan gaat niet, dus alle verbruikers uit voor we hem aantrappen.
Na 2 dagen optimate III hield hij zijn spanning op 5V en dus schoot het niet echt op.

Ik dacht er even de autolader aan te hangen tot ik ging werken. Maar ik heb hem eens 8 uur laten hangen om te proberen wat het effect is.
Hij pruttelde lekker en was redelijk warm, maar houdt toch zijn 12V redelijk goed precies.
De binnenkant van de batterij zag er nog goed uit en niet gesulfateerd, dus misschien is hij nog te redden.
Wie niet waagt...

Alleen toen ik hem eruit haalde, zag ik dat een deel van de kabelboom niet erg op zijn originele plaats ligt en over het frame loopt.
Evenals de kabel van de - aansluiting op de batterij... Is deze wel origineel? Hij lijkt me zo dun.

Dus ik ben benieuw wat mij te wachten staat onderaan  ???


Titel: Re: Danduy's RS 250 topic (eerst de batterij)
Bericht door: rolf op juli 12, 2011, 07:54:25
de kabels over het frame, dat is niet goed. Deze behoren er onderdoor te lopen.

De aansluitingen van de accu, tja op een RS250 hangt daar geen startmotor aan, het enige wat de accu doet is je ontstekingsunit, dahsboard en wat lampen voeden. Dus de kabeldoorsnede is prima zo.

Maar een accu die 2,3V geeft, na 2 dagen met een optimate op 5V???? weet je zeker dat deze het goed blijft doen.

Een optimate geeft ook aan of de accu nog voldoet?? wat geeft deze aan.

De ouderwetse autolader is prima, maar het kan ook een accu laten ontploffen, deze heeft een behoorlijke laadstroom en je zegt het zelf, accu werd warm en pruttelde, dat betekend dat het eigenlijk allemaal "te" is.
Is het een gesloten accu of een open, ik bedoel zitten er dopjes op zodat je de cellen kan vullen met water.


Titel: Re: Danduy's RS 250 topic (eerst de batterij)
Bericht door: Danduy op juli 12, 2011, 10:33:14
Nu dacht ik dat een batterij het voor bekenen houdt eens hij onder de 6-7V is geweest.
Ik heb eigenlijk nog eens geprobeerd om er een iets grotere stroom door te jagen. Natuurlijk moeten we weer niet overdrijven en de batterij op een veilige plek gezet ivm met het voorgenoemde ontploffings/overkook gevaar.

Ik heb hem een nachtje laten rusten en daarnet stond hij mooi 9,8V. Dus nog eens de optimate eraan voor een tijdje en we zien wel.
Ik kan nog altijd een nieuwe bestellen.

De batterij was open, dus heb ik gisteren eerst geminiraliseerd water bijgevuld. Maar de batterij op zich is niet gesulfateerd binnenin, dus de kans dat hij te redden is zit erin.
Optimate gaf gisteren kapot aan, maar eerst nog andere dingen proberen.

Zelf ben ik monteur en heb 10 jaar geleden verschillende jaren in een motorzaak gewerkt (enkel onderhoud, tuning en herstellingen), maar wegens aanbod van een chemisch bedrijf heb toen voor een beter maandloon gekozen. Sinds 3 jaar hou ik mij bezig voor en de na werkuren met onderhoud en herstellingen van motoren. Evenals soms een motor in de garage voor de verkoop. Maar op kleine schaal en meer uit hobby, nieuwsgierigheid en fun dan voor de poen.

En zelf ben ik niet zo bekend met de RS 250 dus jullie knowhow en ervaring is altijd mooi meegenomen in mijn project, ook al heb ik enige ervaring, mensen kunnen nog altijd bijleren van elkaar.

Dit is het operatiekwartier waar het allemal moet gebeuren...


Titel: Re: Danduy's RS 250 topic (eerst de batterij)
Bericht door: rolf op juli 12, 2011, 13:02:51
ik rij nu met een gelaccu, lichter maar wel sneller leeg. Hele gevoelig voor stilstaan want dan is deze dus leeg.

Mooie werkplaats trouwens.

Ontploffen van een accu, tja klinkt alsof het dak eraf gaat maar dat is betrekkelijk, ik bedoel dat het complete huis uit elkaar kan scheuren.


Titel: Re: Danduy's RS 250 topic (eerst de batterij)
Bericht door: Danduy op juli 12, 2011, 14:03:50
Weet ik wel, maar als zo'n warme accu ontploft of scheurt... Ik ben niet zo'n voorstander van verdund zwavelzuur.
Wie weet waar komt het allemaal terrecht.

De werkplaats is maar 4x4 en toch groot genoeg om alles in kwijt te kunnen.


Titel: Re: Danduy's RS 250 topic (eerst de batterij)
Bericht door: rs 125 corser op juli 24, 2011, 09:42:58
Een slechte accu kan er ook voor zorgen dat de regelaar overlijd.
Best voor de accu blijft om de polen eraf te halen als je er niet op rijd, druppel en snelladers links laten liggen.


Titel: Re: Danduy's RS 250 topic (Eerste indruk 26-07-'11)
Bericht door: Danduy op juli 27, 2011, 14:26:47
Omdat mijn kentekenbewijs nog altijd niet binnen is en het weer is al niet te pruimen ben ik er gisteren aan begonnen omdat een paar druppels koelwater mij een beetje verontruste.
Ik gebruik Thumbnails omdat ik de gewone foto's blijkbaar niet krijg geplaatst:

(http://img135.imageshack.us/img135/8325/img3817k.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/135/img3817k.jpg/)

De batterij was niet meer te redden, dus heb ik maar een nieuwe besteld voor € 15 ofzo. Dus dit waren de kosten niet.
Samen met nieuwe remblokken vooraan, want ze lopen ook op hun einde.

(http://img215.imageshack.us/img215/8374/img3843h.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/215/img3843h.jpg/)

Eens op de brug wilde ik er afgebroken bouten eruit halen die in de achterbrug zitten. Om er nieuwe in te steken zodat ik ook de motor kan opbokken.
Eerst rechts beginnen.

(http://img26.imageshack.us/img26/2994/img3831c.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/26/img3831c.jpg/)

Gaatje erin boren om er zo een linkse tap in te steken en de rest te verwijderen. Dit ging eigenlijk vrij vlot omdat de boutjes uit aluminium waren gemaakt.
Dus met een HSS boortje erin, net groot genoeg. Tap erin en klaar was ie:

(http://img12.imageshack.us/img12/4080/img3833i.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/12/img3833i.jpg/)

De linkerkant was een ander paar mouwen. Ook een gaatje geboord. Tap erin, maar dit lukt niet zo goed.
Dus het gaatje iets verder geboord en een ster inbus erin getikt met een hamer (1).
Dit lukt heel dikwijls. Behalve nu dan. Sterretje afgebroken en zit er dus in (2). Lekker gehard staal, dus boren…
Na wat proberen en boren en beetje tikken, kruipolie, ander  boortje en een hoop ellende was hij er toch uit. Maar het resultaat was niet om naar huis te schrijven (3).
Een Helicoil erin van M6 en kon toch weer gebruikt worden. Een groter model van rondel erop en het was weer OK (4).

(http://img706.imageshack.us/img706/7659/img3835ij.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/706/img3835ij.jpg/)

(http://img96.imageshack.us/img96/1508/img3837qo.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/96/img3837qo.jpg/)

(http://img546.imageshack.us/img546/7254/img3840f.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/546/img3840f.jpg/)

(http://img607.imageshack.us/img607/1852/img3842e.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/607/img3842e.jpg/)

Verder wilde ik dan ook aan de kabelboom beginnen, maar eerst het slot aanpassen. Want de sleutel om de ‘bagageruimte’ te openen is een andere dan het contact.
Dus slotje eruit, contactsleutel erin en dan het overige materiaal rustig wegslijpen zodat de originele sleutel past.

(http://img12.imageshack.us/img12/7973/img3824t.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/12/img3824t.jpg/)

(http://img27.imageshack.us/img27/6439/img3830si.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/27/img3830si.jpg/)

Gelijk ook even de luchtfilterkast verwijderd en het luchtfilter element bekeken:

(http://img29.imageshack.us/img29/9529/img3845f.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/29/img3845f.jpg/)

Eens dat gedaan kon ik beginnen met de inspectie van het subframe. Dit zag er ongeschonden uit. Mooi recht ten opzicht van verschillende referentiepunten.
Dus in mijn ogen zeker goed. De kont verwijderd zodat ik overal mooi bijkon. De kabelboom leek op een echte puinhoop. Dus alle stekkers losgemaakt.
Verschillende keren herlegd tot ik een goed plaatsje heb gevonden. De eerste foto is wat onduidelijk. Mijn vriendin kwam ook even kijken en nam even een ‘actiefoto’…

(http://img703.imageshack.us/img703/9799/img3846u.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/703/img3846u.jpg/)

(http://img834.imageshack.us/img834/9058/img3850t.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/834/img3850t.jpg/)

(http://img171.imageshack.us/img171/63/img3856o.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/171/img3856o.jpg/)

Na het demonteren van de kuip en op zoek te zijn gegaan naar het koelwaterlek, kwam ik dit ook nog tegen. Een klein olielekje.
Dus even een nieuwe pakking bestellen om er tussen te steken bij tijd. Ik heb de bougies er ook eens uit gehad en gekeken naar de staat van de zuigers.
Deze zien er nog erg goed uit op het eerste zicht, geen sporen van detonatie ofzo dergelijk.
Ik heb er geen foto’s van kunnen maken, omdat zo’n bougiegat niet echt de ideale plaats is om een foto te maken.
Ook het oliereservoir is wat verduurd aan de onderkant en moet ook besteld worden.

(http://img836.imageshack.us/img836/3163/img3855sy.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/836/img3855sy.jpg/)

Dus tot nu toe heb ik mijn bestellijstje staan:
- Pakking koppelingsdeksel
- Oliereservoir
- Luchtfilter

Waarschijnlijk ook nog:

Koppakkingen, voetpakkingen, powervalves, misschien zuigers.
Maar dit is voor een andere dag.

Ik heb een afspraak voor een testbankrun op 1 augustus en ik heb mij ook ingeschreven voor op de motorsportschool voor een initiatiecursus op het circuit van Zolder
dus voor 12 september moet de motor zeker zijn nazicht hebben gehad. En ik heb vandaag ook het oud kentekenbewijs in de bus gehad omdat er nog wat aan ontbrak qua formulier.
Dus nog wat wachten eer we op de weg kunnen.  :rtfm:


Titel: Re: Danduy's RS 250 topic (Eerste indruk 26-07-'11)
Bericht door: rs 125 corser op juli 30, 2011, 19:44:01
(http://img135.imageshack.us/img135/8325/img3817k.jpg)

Gewoon de link naar je plaatje en daar img/img tussen.  :ok:

P.s Om het forum snel te houden kunnen kleine plaatjes soms ook voldoen want niet iedereen heeft de snelste verbinding.


Titel: Re: Danduy's RS 250 topic (Eerste indruk 26-07-'11)
Bericht door: Danduy op juli 30, 2011, 20:42:01
Had ik geprobeerd toen ik dit topic maakte, maar ik kwam altijd uit op de website van Imageshack.
En dat ging echt traag.

Maar ik denk niet dat er veel klachten zullen zijn.


Titel: Re: Danduy's RS 250 topic (Eerste indruk 26-07-'11)
Bericht door: Danduy op augustus 02, 2011, 01:06:51
Vandaag eens een ritje laten maken op de bank en het resultaat was niet slecht.

De motor had identiek dezelfde karateristiek qua kleine dipjes als een vorige run van een RS 250 met Jolly Moto uitlaten en die ook voor de rest standaard was.
En die Jolly Moto uitlaten zorgen wel degelijk voor wat meer vermogen dan de Arrows.

Dit is de motor zoals ik hem kocht. Ik heb er nog geen wijzigingen op aangebracht of onderdelen vervangen.
De bedoeling zal zijn om bij het vervangen van eventuele onderdelen een vergelijk te kunnen maken met de vorige setup.
De testbank is al oud, maar zolang ik altijd dezelfde bank blijf gebruiken, zijn de veranderingen het best zichtbaar.

De eerste run is diegene met het piekje erin:
http://www.youtube.com/watch?v=MSBJ6MeEVwI

De tweede run was de motor warmer en werd het gas iets rustiger opengezet om de invloed van een iets trager openende gasschuif te zien onderin:
http://www.youtube.com/watch?v=nR7v1pzK1LI

Er zijn twee blauwe lijnen te zien op het resultaat in plaats van groen en blauw, maar dit komt door een verkeerde print.

(http://img231.imageshack.us/img231/4949/run12.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/231/run12.jpg/)

De curve loopt heel mooi en gelijdelijk.

Alleen heb de kuip eraf gelaten omdat ik tijdens het herleggen van de kabelboom heb gezien dat het kontje wat scheef stond en dus het aluminiium was geraakt door een valpartij. Dit is mij niet opgevallen toen ik de motor kocht en ze hadden de kuip gemaniuleerd om hem recht te laten lijken, de hufters.
Dus hij blijft een nachtje bij de plaatstelijke plaatwerker en die ging proberen om het tot een goed einde te brengen.

De koelwaterslang vanuit de radiotor naar de pomp word dichtgeknepen boven 5.500 TPM, dus hier zal ook een wijziging plaatsvinden. En redelijk snel.

To be continued...


Titel: Re: Danduy's RS 250 topic (Testbankrun 01-08-'11)
Bericht door: rolf op augustus 02, 2011, 11:52:25
je bent lekker bezig zeg, even een paar weken vakantie en jij bent nuttig bezig geweest.

Dat dichtknijpen van de retour naar je pomp was bij mij ook, ik heb het opgelost door er een stuk aluminium pijp ertussen te zetten. Ik was eigenlijk verbaast dat dit dus kan gebeuren en verwijte het aan het hoger toerental waardoor de pomp harder gaat draaien en een vacuum trekt.
Mede door de oudere rubbere slang, maar naderhand met een nieuwe slang hetzelfde en heb de pijp ertussen gelaten.

Door het dichtknijpen kan je een slechtere koeling krijgen en nu niet meer.

Ik zie trouwens dat jou blokjes om de achteras naar achteren te krijgen en de ketting te spannen ook redelijk rond aan het worden zijn.


Titel: Re: Danduy's RS 250 topic (Testbankrun 01-08-'11)
Bericht door: Danduy op augustus 02, 2011, 16:03:54
Ik had ergens in jou topic gelezen dat je er last van had. Ik weet niet meer waar, want ik heb er veel gelezen op het forum hier.
En daarom dat ik er wat aandacht aan schonk.
Gisteren op de bank viel het echt hard op hoe die slang wordt dichtgeknepen.
Dus ook even utkijken voor zo'n versteviging.

Je foto is trouwens weg daar. Een paar weken geleden stond hij er nog en eergisteren wilde ik even kijken en weg was ie.

De achterasblokjes, achterframe, subframe, balhoofdlagers, oliereservoir, ...
Er is nog wat werk aan hoor. Hij staat nog ver van optimaal, maar hij is lekker stabiel en het komt allemaal wel in orde.
Alleen niet snel - snel -  snel, maar goed -  goed - goed is de boodschap  :ok:


Titel: Re: Danduy's RS 250 topic (Testbankrun 01-08-'11)
Bericht door: rolf op augustus 02, 2011, 17:05:44
foto's verdwijnen meestal na één jaar vanwege opschoon activiteiten om het forum niet te zwaar te belasten.

Hier zijn mijn foto's ervan. Eentje gemaakt met een warmte camera.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-7I7EZBRU.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LEPQF3HY.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UOC3Z4QI.jpg)


Titel: Re: Danduy's RS 250 topic (Testbankrun 01-08-'11)
Bericht door: Danduy op augustus 18, 2011, 22:29:14
Met het lekkere weer dat we al weken hebben :bad:, heb ik maar eens besloten om aan de grote werken te beginnen.
Omdat ik al wat onderdelen had besteld en ook vanwege het subframe, koelvloeistoflek en een stroef lopend lager op de uitgaande as van de versnellingsbak.
Op 12 september heb ik een dagje circuit op Zolder geboekt en dan kan ik beter zorgen dat hij op zijn punt staat zodat ik geen verassingen tegenkom.

Dinsdag was mijn pakketje aangekomen met een nieuw oliereservoir, filter en luchtfilter.
Gelijk ook even naar de bandboer geweest voor een nieuwe Pirelli Diablo 160/60 ZR17

(http://img853.imageshack.us/img853/3667/img3906n.jpg)

En vorige week had ik gemerkt dat mijn subframe was gescheurd  :help: en omdat dit al eens was gelast wilde ik geen risico nemen en heb ik er een gevonden op marktplaats.

(http://img835.imageshack.us/img835/1295/img3937f.jpg)

(http://img842.imageshack.us/img842/4673/img3938k.jpg)

Maar voor ik het subframe eraf had waren de meeste werken al gebeurd.
Olie afgetapt, stekkers losgemaakt, koelwater afgelaten en daar kwam ik deze knaap tegen:

(http://img155.imageshack.us/img155/1858/img3920u.jpg)

En aangezien ik een poging aan het ondernemen ben om het werkplaatshandboek te vertalen heb ik natuurlijk overal foto’s van genomen, maar daar ga ik het forum niet mee volstouwen.
Maar ik heb nog veel werk om overal een foto van te maken en dat kost wat extra tijd. Ook het werkplaatshandboek letter voor letter volgen…

Maar ondertussen is de operatie geslaagd met behulp van mijn rolkrik en spanband.
Volgende keer gaat het blokje helemaal open en wordt alles onder handen genomen.

Hij staat er maar kaal bij nu.

Dus wordt vervolgd:

(http://img695.imageshack.us/img695/1428/img3939l.jpg)
(http://img856.imageshack.us/img856/1757/img3940j.jpg)
(http://img853.imageshack.us/img853/5006/img3941i.jpg)
(http://img694.imageshack.us/img694/1435/img3942e.jpg)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Grote werken komen eraan 18/08/2011)
Bericht door: marcel749S op augustus 19, 2011, 15:33:01
Mooi werk he? Als ik dat zo zie jeukt het mij ook om te beginnen maar ik wacht toch nog even ;D

En zat die spin nu echt in je koelvloeistof of in de opvangbak?


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Grote werken komen eraan 18/08/2011)
Bericht door: Danduy op augustus 19, 2011, 15:51:04
Die spin had ik niet zien zitten in de dop. Maar toen ik er wat druppels koelvloeistof op smoste en hij begon te lopen schrok ik toch even. Helemaal niet verwacht en het was geen kleintje ook. MAar ik heb hem in de bosjes gezet. Kan die nog wat muggen pakken.

Ondertussen heb ik de powervalves eruit en er blijkt een setje niet goed meer te zijn. Dus daar moeten andere komen.

Straks of morgen komen de foto's eraan.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Grote werken komen eraan 18/08/2011)
Bericht door: rolf op augustus 19, 2011, 19:50:15
als je één powervalve vervangt zou ik ze allebei vervangen.

Maar een scheur in het subframe, jemmig ik ga gelijk vanavond eens kijken.

Het blokje weegt niet zoveel, ik heb toendertijd het ertussen vandaan getild, frame voor de helft los en eruit. Maar het erin zetten was moeilijker.

Wel lachen zo'n spin, denkt een veilig plekje te hebben, kom jij met het koelwater aan.

Zet je er nog andere koppen op.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Grote werken komen eraan 18/08/2011)
Bericht door: rolf op augustus 19, 2011, 19:54:01
wat zit er op je voorpoten ??? het beugeltje bedoel ik, is dat van je stuurdemper


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Grote werken komen eraan 18/08/2011)
Bericht door: marcel749S op augustus 19, 2011, 20:16:00
Zit er op de RS250 rechts op het frame, achter het balhoofd nog een plaatje met klinknagels vast? Ik heb daar laatst 3 kleine puntjes in het frame ontdekt en had het idee dat daar een plaatje op heeft gezeten. Ik meen op foto's van danny's RS te zien dat er bij hem wel een plaatje opzit.

Edit: Net even foto's van mijn RS van vroegah gekeken en daar hoort inderdaad een typeplaatje te zitten. Of zit deze bij de oudere modellen aan de linkerkant want daar zit er bij mij wel een. ???


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Grote werken komen eraan 18/08/2011)
Bericht door: Danduy op augustus 19, 2011, 21:33:43
Er komen geen andere koppen op. Ik ga er eigenlijk helemaal niks aan tunen. Alles blijft gewoon standaard, misschien dat ik de carburatie een beetje aanpas en zo'n Ignitech zie ik wel zitten. Maar zoals eerder gezegd ga ik geen abnormale kosten tegenaan gooien voor een pk of 10. Onderhoud daarentegen moet altijd, maar daar bespaar ik niet op.

Moest ik nu zo'n TSS 500 in kunnen gooien, dan spendeer ik er met plezier dat geld aan, maar het originele blokje zover mogelijk laten gaan zie ik niet zitten.
Dat beugeltje is ooit van een stuurdemper geweest. Goed dat hij er nog op zit, want ik heb er een op mijn CBR 600 staan en mits wat aanpaswerk past hij misschien op de RS.

Bij mij zit het identificatieplaatje vast met klinknagels rechts op het balhoofd, dus die gaatjes kunnen kloppen.

Ondertussen ben ik al iets verder. Ik ben begonnen met het demonteren van de cilinderkoppen, cilinders, zuigers, enz...

De cilinders kwamen er gemakkelijk vanaf. Zie zien er nog heel goed uit, de hoonstrepen staan er nog in en ik zie eigenlijk geen overdreven slijtage. Maar meten is weten en zelf beschik ik niet over voldoende middelen om de binnendiameter op te meten van de cilinders en mijn schroefmaat is te klein om de zuigers op te meten. Dus ga ik van de week even naar mijn vorig werk om alles op te meten en bestellen wat nodig is. Zo kwamen de cilinders er vanaf:

(http://img27.imageshack.us/img27/7043/img3950bo.jpg)

Dan even de powervalves eruit gehaald en schoongemaakt. De toleranties zijn nog goed, geen overdreven slijtage. De gaten zijn niet uitgelopen dus deze zijn in goede staat en kunnen er terug in. Even een voor en erbij:

(http://img33.imageshack.us/img33/4079/img3952l.jpg)

De voorste cilinder was een ander verhaal. Bij het bedienen van de as van de powervalves merkte ik dat er eentje niet openging. Ik dacht dat ik het nog kon herstellen, maar er moeten nieuwe in. De ander is ook niet goed meer, je ziet het asje van de middelste segment dat scheef zit en dat zorgt ervoor dat de powervalve in de cilinder kan zakken. Dit is ook gebeurd en het is te zien aan de zuiger, maar echt mini minimaal. Dus dit heeft zo goed als geen gevolg voor het vermogen. Het feit dat er een powervalve niet openging daarentegen, dat zullen we zien op de testbank als het blokje terug in elkaar zit:

(http://img24.imageshack.us/img24/8567/img3954qr.jpg)

Een tijdje geleden heb ik bij Datona.nl een zandstraalcabine en een spoelbak besteld. En deze komen nu echt van pas. De zandstraalcabine is voor binnenkort om alles netjes te maken. Deze is niet geschikt voor de powervalves. Dat heb ik gedaan met een messing borstel en heel voorzichtig met een dremel.
De spoelbak heeft wonderen verricht op korte tijd. Hier zitten de powervalves normaal. Ook even een voor en na:

(http://img695.imageshack.us/img695/1611/img3955jd.jpg)

(http://img600.imageshack.us/img600/5070/img3957e.jpg)

Ook moet ik nog even zoeken achter een ‘poulitrekker’ om het vliegwiel los te maken. Ik ben er vandaag om geweest, maar met deze krijg ik hem er niet vanaf. Dat is ook weer een werkje voor een van de volgende dagen als ik de cilinder en zuigers ga opmeten.

Het vliegwiel heb ik er met een slaghamer af gekregen. En dat was het weer voor vandaag.

(http://img692.imageshack.us/img692/6052/img3961qg.jpg)

Alleen zie ik er hoe langer hoe meer tegenop om het werkplaatshandboek te vertalen. Van elk werkje een foto maken. En als de cilinder helemaal vol olie en drap zit, kan ik geen goede foto’s maken. En dan is de mijne nog 1998+ en dan moet ik nog gaan kijken tussen de updates ook nog. Dus ik denk dat daar de bui aan ga geven. Het vertalen is bijna rond, alleen de juiste foto’s op de juiste plek zetten wordt wel erg veel werk.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Grote werken komen eraan 18/08/2011)
Bericht door: rolf op augustus 20, 2011, 22:37:50
dat ziet er goed uit zeg, inderdaad de cilinders zien er top uit. De powervalves ook, je hebt mazzel gehad met de kapotte powervalve, je ziet zelf een heel klein stukje wat afgebroken is op het puntje.

Ik maak je altijd schoon door gewoon een beetje diesel en daarna met benzine schoonspoelen. Maar redmer doet ze gewoon in de vaatwasser


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Grote werken komen eraan 18/08/2011)
Bericht door: Redmer op augustus 21, 2011, 21:08:45
:)

De cylinders en carters inderdaad wel (maar wel na eerst ff grondig schoon te wassen met ontvetter)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Grote werken komen eraan 18/08/2011)
Bericht door: Danduy op augustus 22, 2011, 01:43:31
We hebben geen vaatwasser, maar een bos bloemen kan wonderen doen.

Ik heb hier en daar wat plekken op de buitenkant van de cilinder en cilinderkop die er blijkbaar moeilijk afgaan.
Ik dacht ze in elkaar te zetten en een beetje te zandstralen zodat ze er weer fris uitzien.

Ook even de motordeksels in de cabine en opnieuw een laagje verf erover.De uitlaten opnieuw spuiten met hittebestendige verf.
Maar eens de kuipen er terug overzitten zie je er toch niks meer van.

En dat allemaal nog voor 12 september. De krukas moet er ook nog even uit om gelijk de lagers mee te vervangen.
En het was weer erg mooi weer dit weekend.

Morgen hoop ik het vliegwiel eraf te hebben en de cilinders met zuigers op te kunnen meten.
Ik moet nog zorgen voor:

- Pakkingsetje
- Setje powervalves
- Lagerset
- Oliekeerringen


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Grote werken komen eraan 18/08/2011)
Bericht door: Danduy op augustus 23, 2011, 10:27:10
Het vliegwiel is er vanaf gekomen met een vliegwieltrekker en gelijk even de zuigers en cilinder opgemeten.
Mijn eerste gedacht was toch goed.
Waar Aprilia een maximale speling voorschrijft van 0,12mm tussen cilinder en zuiger zaten beide cilinders op 0,08mm  :ok:
Evenals de zuigerdiameter, zuigerpendiameter, zuigerpenopening, ovaalheid van de cilinders waren allemaal ruim binnen de toleranties.
Zelfs de zuiger die tegen de powervalve aanschuurde was nog gezond. De schade was zo goed als alleen optisch.
Dus alles kan er terug in voor een tijdje  :yes:

Eens terug thuis kon ik weer verder. Eerst de koppeling eraf.
Hier heb ik gebruik gemaakt van 2 bouten van m6 in de voorziene schroefdraad van de veren. De sleutel moet wel zo kort mogelijk tegen het huis gehouden worden. Anders bestaat de kans dat je hem beschadigt. En zodra de slagmoersleutel erop komt, alles even met een doek inwikkelen om de slagen op te vangen.
Want ik zou niet willen wat mijn koppelingshuis naar de vaantjes zou gaan:

(http://img855.imageshack.us/img855/8194/img3972z.jpg)

En even later kwam ook de versnellingsbak eruit. Op de normale gebruikssporen geen slijtage.

(http://img163.imageshack.us/img163/5408/img3982ki.jpg)

De blokhelften uit elkaar halen en dan de krukas eruit. Gebruik hiervoor NOOIT een schroevendraaier:

(http://img695.imageshack.us/img695/8793/img4005v.jpg)

Dit beschadigt de pakkingsvlakken, zoals de vorige eigenaar heeft gedaan.
Neem hiervoor een kunststof hamer en de hulp van een houten spie:

(http://img23.imageshack.us/img23/401/img3992q.jpg)

(http://img577.imageshack.us/img577/397/img3993f.jpg)

En hier was het allemaal om te doen. Deze lager maakte een raar geluid als ik aan het achterwiel draaide. Ik hoor een heel klein schurend geluid in het lager, toch maar even een nieuwe bestellen.

(http://img4.imageshack.us/img4/5835/img3996mj.jpg)

Het carter is nu klaar voor de afwas. Ik zal even aan Redmer vragen of ik zijn vaatwasser mag gebruiken ;D.
Nu ga ik beginnen aan de grote schoonmaak van alles. Zolang de bestelde onderdelen er nog niet zijn kan ik mijn tijd nuttig besteden aan het schoonmaken en het controleren van de onderdelen. Dus mijn dag gaat weer goed gevuld zijn vandaag. Mijn werkhuis lijkt meer op een Aprilia magazijn:

(http://img20.imageshack.us/img20/7753/img4000gb.jpg)

(http://img580.imageshack.us/img580/5752/img4001w.jpg)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: rolf op augustus 23, 2011, 13:26:29
heel netjes, denk om het kunststof tandwiel van de aandrijving de waterpomp, daar zit een spie in die eruit kan vallen tijdens de- en montage, en als je dan straks klaar bent draait de waterpomp niet.

Beetje vervelend, het is mij overkomen


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: Danduy op augustus 23, 2011, 13:48:31
Ik hou alles wel netjes bij elkaar. Alles is ook uit mekaar geweest.
Behalve de assen van de versnellingsbak en krukas samenstelling.

Ik hoop dat ik niet TE lang op de onderdelen moet wachten, want ik kan al rustig beginnen met het in elkaar zetten.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: Danduy op augustus 23, 2011, 20:14:07
Na het nodige kuiswerk ben ik wel tevreden van het resultaat.
Voor:

(http://img713.imageshack.us/img713/816/img3998q.jpg)


Na:

(http://img841.imageshack.us/img841/5417/img4002h.jpg)

Van de zuigers ook:
Voor:

(http://img508.imageshack.us/img508/9612/img4011x.jpg)

Na

(http://img685.imageshack.us/img685/4310/img4012w.jpg)

Gelijk ook even de carburators onder handen genomen.
De eerste keer dat ik de luchtfilter eraf haalde, zaten de inlaatrubbers er niet zo goed op.
Daarom dat ik even wilde kijken hoe ze eruit zagen. En kleine beetje vuil, maar niks erntig.

(http://img683.imageshack.us/img683/3024/img4023tm.jpg)

Hier heb ik altijd zo’n hekel aan. Die papier pakkingen die er echt ‘inzitten’.
Veel werk, altijd voorzichtig zijn om het dichtingsvlak niet aan te tasten.

(http://img41.imageshack.us/img41/6692/img4007ai.jpg)

Nu wachten tot mijn bestelling binnenkomt en dan kan ik verder met opbouwen.
Geduld is een mooie zaak


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: RSVisch op augustus 23, 2011, 21:16:26
Ga je de gebruikte zuigers terug zetten?


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: rolf op augustus 23, 2011, 21:27:05
mooi poets resultaat, de zuigers waren behoorlijk zwart zeg. Hoe lang zaten ze er al in.???


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: marcel749S op augustus 23, 2011, 21:34:42
Ga je de gebruikte zuigers terug zetten?
Ik zou er inderdaad meteen een nieuw setje zuigers in zetten, ben je voor de komende jaren klaar.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: Danduy op augustus 23, 2011, 21:57:23
De zuigers gaan er inderdaad terug in.
Ik ga geen nieuwe zetten om nieuwe te zetten.

Cilinders, zuigers, zuigerpen, ... vielen allemaal ruim binnen de tolerantie. En nu ze schoon zijn is het moeilijk om de slijtage te zien op zuigers en cilinders.
De speling tussen zuigers en cilinder bedroegen slechts 0,07 - 0,08 mm en aprilia schrijft op 0,12 pas voor om tot vervanging over te gaan.
Dus waarom zou ik er nieuwe inzetten, kan volgend jaar of het jaar daarop nog altijd met zomers zoals nu  :bad:

Het zwart komt van minderwaardige olie denk ik. Ik ben overal al aangekoekte koolstof tegengekomen.
En hij gaat er echt moeilijk af.
Liefst zou ik op Denicol willen rijden, maar dan moet ik weer met flesjes in de bagageruimte zitten rondrijden omdat die niet geschikt is voor mengsystemen.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: rolf op augustus 23, 2011, 22:15:40
ik gebruik motul, prima olie


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: Danduy op augustus 23, 2011, 22:58:03
Ik ga eens gokken op Procycle 100% volsyntheet.
Ik heb er 2 liter van gekocht en benieuwd naar de resultaten.

Wat ervoren heeft ingezeten weet ik niet.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: marcel749S op augustus 23, 2011, 23:10:56
Ik heb laatst ergens gelezen dat het vervangen van de zuigers niet met de toleranties te maken heeft maar met het broos worden van de zuigers na verloop van tijd. Staat me een verhaal bij van iemand die ze ook weer had teruggeplaatst (vielen binnen toleranties) en 3000km later braken er stukken zuiger af en liep de zooi stuk. Dit is niet om je bang te praten maar misschien wel een reden om het toch te overwegen.  ;)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: RSVisch op augustus 24, 2011, 19:17:31
:^

Bij mijn vorige RS kreeg ik een vastloper omdat de zuiger bovenop doorgescheurd was. Heb denk ik nog wel een foto van. Zal die even opzoeken.

Maar ja, nu je de hele teringzooi los heb en de krukas gaat reviseren. Waarom dan voor een paar euro niet 2 nieuwe zuigers? Dan kan je er zeker weer 12 tot 14 duizend tegenaan. Als de zooi na 3000 kilometer nu alsnog vast loopt kan je meteen weer je krukas nakijken.

In mijn ogen is het voor die paar euro verkeerde zuinigheid.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: rolf op augustus 24, 2011, 19:22:11
heu mijn Rs250 staat nu op 13.000km, ietsje meer. :D Maar ben al met mijn 4 set zuigers bezig, derde cilinder, tweede kop, zesde powervalve, vierde set ketting en tandwielen, derde set koppelingsplaten, derde expansie delen, vierde dempers, en niet meer te tellen banden ;D ;D. En dan weet ik niet hoeveel de vorige eigenaar al verbruikt heeft.  ;)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: RSVisch op augustus 24, 2011, 19:27:40
klokje rond geweest zeker.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: rolf op augustus 24, 2011, 19:34:53
nee hoor, gewoon goed gebruiken ;D


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: RSVisch op augustus 24, 2011, 19:51:02
Dan moet het zo zijn dat je hem op het circuit aan het afbeulen ben.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: rolf op augustus 24, 2011, 20:03:46
Dan moet het zo zijn dat je hem op het circuit aan het afbeulen ben.

harken noemen we dat, inderdaad ik rij slechts de straat op en neer en voor de rest kent mijn RS alleen circuit kilometers.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: Redmer op augustus 26, 2011, 00:09:19
De zuigers gaan er inderdaad terug in.
Ik ga geen nieuwe zetten om nieuwe te zetten.

Cilinders, zuigers, zuigerpen, ... vielen allemaal ruim binnen de tolerantie. En nu ze schoon zijn is het moeilijk om de slijtage te zien op zuigers en cilinders.
De speling tussen zuigers en cilinder bedroegen slechts 0,07 - 0,08 mm en aprilia schrijft op 0,12 pas voor om tot vervanging over te gaan.
Dus waarom zou ik er nieuwe inzetten, kan volgend jaar of het jaar daarop nog altijd met zomers zoals nu  :bad:

Het zwart komt van minderwaardige olie denk ik. Ik ben overal al aangekoekte koolstof tegengekomen.
En hij gaat er echt moeilijk af.
Liefst zou ik op Denicol willen rijden, maar dan moet ik weer met flesjes in de bagageruimte zitten rondrijden omdat die niet geschikt is voor mengsystemen.

Zoals andere al zeggen, vervangen doe je niet omdat ze van de maat af zijn maar het metala wordt gewoon moe en brekt op een gegeven moment.

Hoeveel hebben de zuigertjes gelopen ?? Kleine moeite om ze nu meteen te doen, groot plezier.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: Danduy op augustus 26, 2011, 09:11:56
De zuigers zouden er een 4.000 geleden zijn ingezet en mijn gedacht zijn ze 7 jaar oud.

Ik heb gekeken voor nieuwe en ze kosten inderdaad niet zoveel.

Ik had eerst gekeken bij Aprilia zelf voor de prijzen  :bad:
Daarom dat ik ze terug wilde zetten.

Maar bij Suzuki zijn ze een heel stuk goedkoper en ik krijg ze nog met korting ook.
Dus na mijn circuitdagje komen er nieuwe in want ik heb geen tijd om de nieuwe in te rijden.

Dus komt allemaal wel goed.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: Redmer op augustus 26, 2011, 17:58:38
4000 valt reuze mee als het zo is maar als ie toch open ligt...

Even 4 maal volledig opwarmen en helemaal afkoelen (kan prima zonder te rijden), daarna langzaam opbouwend 100 km rijden en inrijden is ook klaar voor een set nieuwe zuigers.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: Danduy op augustus 26, 2011, 21:32:37
Ah zo,

Ik moet hem nog helemaal in elkaar zetten.
Gisteren ben ik ook even op de spoedafdeling binnen moeten gaan wegens een infectie van een insectebeet  >:(

Ik moet nog een tijdje recupereren. Het gaat krap worden vrees is.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Krukas eruit, tijd voor inspectie 23/08/2011)
Bericht door: Danduy op september 03, 2011, 02:01:19
Gisteren waren alle bestelde onderdelen binnen. Behalve de powervalves.
Vandaag had ik wat tijd gevonden en kon eens rustig een dagje verderwerken aan de blok.

(http://img718.imageshack.us/img718/1569/img4050zj.jpg)

Eerst de krukas even schoonmaken en op alle punten een beetje olie inspuiten zodat er zeker genoeg smering is voor de eerste start:

(http://img88.imageshack.us/img88/4695/img4055r.jpg)

Dan werd het tijd om de carterhelften terug aan elkaar te zetten. Een heel dun laagje siliconen is genoeg om de raakvlakken af te dichten:

(http://img683.imageshack.us/img683/3861/img4059ynm.jpg)

Carterhelften gemonteerd, tijd voor de versnellingsbak:

(http://img7.imageshack.us/img7/8730/img4072wg.jpg)

Een paar stappen verder is het tijd voor de zuigers en cilinder.
Overal nieuwe pakkingen tussen, nieuwe bougies erin:

(http://img88.imageshack.us/img88/4276/img4107xu.jpg)

(http://img153.imageshack.us/img153/1681/img4108v.jpg)

Al bij al viel het allemaal nog wel mee qua kosten. De slechte lager is vervangen en de oliekeerringen ook. Nu moet ik alleen de powervalves even juist afstellen samen met de oliepomp zodat hij zeker optimaal loopt. Dan wil ik nog eens een testbank resultaat en het verschil zal misschien niet erg groot zijn, maar toch eens kijken uit nieuwsgierigheid.

Maar nu is het mooi weer geworden en mis ik het rijden toch wel.
Met de CBR is het wel anders, maar niet hetzelfde.
Alleen ja, de powervalves. Ik hoop ze volgende week binnen te hebben, dan kan ik rustig het blok terug in het frame hangen. Het blok zelf staat er netjes terug bij nu:

(http://img851.imageshack.us/img851/7176/img4110.jpg)

(http://img69.imageshack.us/img69/6572/img4112v.jpg)

Zo ben ik weer even gerust  ;D


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok terug in elkaar 02-09-2011)
Bericht door: rolf op september 03, 2011, 13:00:11
ziet er netjes uit.

Maar zet je de blokhelften in elkaar met siliconenkit, het kan wel maar is vloeibare pakking niet beter. Ik weet niet wat de temperatuur doet met siliconenkit. Alhoewel we ooit in luxemburg een tijdelijke lekkage van olie bij een Tuono ook zo gedicht hebben


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok terug in elkaar 02-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 03, 2011, 22:23:54
Ik bedoel met siliconen de vloeibare pakking.
Ik zal NOOIT gewone siliconen gebruiken maar ik noem het wel zo.

Oog voor detail heeft onze Rolf wel  :ok:


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok terug in elkaar 02-09-2011)
Bericht door: rolf op september 03, 2011, 22:55:23
gelukkig maar, hahahaha


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok terug in elkaar 02-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 06, 2011, 14:37:21
Vandaag even tijd gehad om de motor op te bokken en eens onder handen te nemen:
Of hetgeen dat nog voor motor moet doorgaan  ;D

(http://img402.imageshack.us/img402/17/img4117x.jpg)

Ik had hem vorige keer al eens gewassen, maar ik kon niet overal bij toen.
Dus vandaag heb ik de hoekjes en kantjes ingespoten met Dusty en Procycle S100.
Even laten intrekken en dan met de hogedruk erop.
Goed resultaat na 3 keer. De derde keer heb ik er wel een borstel moeten bijhalen.

Voor:

(http://img193.imageshack.us/img193/1865/img4114f.jpg)

(http://img684.imageshack.us/img684/1825/img4116nq.jpg)

(http://img846.imageshack.us/img846/8597/img4115g.jpg)

En na:

(http://img832.imageshack.us/img832/8251/img4120g.jpg)

(http://img685.imageshack.us/img685/3048/img4122p.jpg)

(http://img35.imageshack.us/img35/9836/img4121wa.jpg)

Ook heb ik alle boutjes even uit de remschijven gehaald. Even onder de borstel, nieuwe Loctite erop en allemaal op 25 Nm gezet. Nieuwe remblokjes erin.
Ook van de vooras er uit gehaald en een beurt gegeven:

(http://img405.imageshack.us/img405/3462/img4119t.jpg)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Frame eens goed onder handen genomen 06-09-2011)
Bericht door: marcel749S op september 06, 2011, 16:23:18
Zo daar knapt hij behoorlijk van op!
Maar waar heb jij de remklauwen mee schoongemaakt? De mijne zijn ook zwart namelijk en ik zoek nog een goed middel hiervoor.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Frame eens goed onder handen genomen 06-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 06, 2011, 17:43:41
Ik gebruik Dusty, ontvetter uit de Wibra voor het poetsen van de motor.
Inspuiten, laten intrekken, uitborstelen met een afwasborstel ofzo en dan de hogedruk erop.
Echt goed spul voor een nog betere prijs.

Maar kettingvet en van die troep haal ik eraf met S100 van Procycle. Te bestellen bij Louis.
Niet goedkoop, maar wel erg efficiënt.

Het kettingvet op de achterbrug hangt er jaren tegen.
Ik heb het er niet allemaal kunnen afhalen. Maar het meeste is er wel vanaf.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Frame eens goed onder handen genomen 06-09-2011)
Bericht door: Redmer op september 06, 2011, 18:47:34
Zit je balhoofd nu uit het lood ??? Lijkt wel zo in deze foto

(http://img832.imageshack.us/img832/8251/img4120g.jpg)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Frame eens goed onder handen genomen 06-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 06, 2011, 19:31:51
Ik zag het ook gezien toen ik de foto er had opgezet. Maar het stuur staat wat naar rechts gedraaid en de foto is achteraan een beetje naar rechts genomen.
Dus het lijkt er sterk op dat de motor helemaal uit de haak staat.

Dat hij gevallen is ontken ik niet, maar dit zou wel heel erg geweest zijn.
Je ziet het wel nog aan de voetsteuntjes. De rechter staat iets meer omhoog.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Frame eens goed onder handen genomen 06-09-2011)
Bericht door: Redmer op september 06, 2011, 21:15:50
Ik zou hem toch eens heel goed opmeten, ook gezien de schade aan de onderzijde van het frame.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Frame eens goed onder handen genomen 06-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 06, 2011, 21:41:45
Dat zijn dan weer waterdruppels en een beetje vettigheid die op deukjes lijken als je de 6de foto bedoeld.
Er zit geen 1 deukje in het frame hoor. Dat had ik wel eerder gezien dan.
Die viezigheid moest er nog af, maar dat doe ik met een doekje. Kwestie om de bekabeling te sparen van het water en ik had niet veel tijd meer vanwege het weer dat begon om te slaan.

Kader is 100% recht. Subframe heb ik laten richten. Stond een centimeter uit de haak.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Frame eens goed onder handen genomen 06-09-2011)
Bericht door: rolf op september 07, 2011, 15:57:07
mooie poets actie.

Ik heb weer werk erbij, afgelopen dagen op Oschersleben gereden en menig gevecht gehad met wat PK beesten, mooie bochten combinaties waar de RS250 in zijn voordeel is.

Maar helaas ik heb racebenzine gebruikt, octaan 100 en nu is de onderste zuiger verbrand. Compressie was op een gegeven moment weg, merkte het met bocht uit er geen vermogen in zat om vervolgens vreselijk te detoneren.

Mooi voor de winter want heb niets meer staan


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Frame eens goed onder handen genomen 06-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 07, 2011, 17:49:51
Oei, dat is minder goed nieuws dan.

Maar detoneren met hoger octaangehalte??? Heb je heb te arm staan ofzo?
Want hoger octaan is klopvaster en voorkomt detonatie.

Mijn powervalves gaan ook niet op tijd arriveren. Beetje problemen ermee.
Dus maandag moet ik met de CBR gaan rijden dan.
Erg jammer, ik had erg graag met de RS gegaan.



Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Frame eens goed onder handen genomen 06-09-2011)
Bericht door: rolf op september 07, 2011, 19:42:42
inderdaad octaan 100 zou een verbetering moeten zijn, hij liep ook als een tierelier. Mijn bougies waren gewoon zwart en extreem verkoold, dus arm heeft hij niet gestaan.

Ik moet de boel nog open trekken, maar mijn enige gedachte als er geen compressie meer is in vergelijking met de vorige keren "gat in de zuiger" Maar zou ook best een zuigerveer kunnen zijn.

De nieuwe uitlaten deden het perfect, geen gezeik over geluid. Alleen zag ik dat de blanke lak bij de uitlaatbocht net na de cilinders weggebrand is, deze is dus superheet geweest. Terwijl deze juist een warmte bestendige lak zou zijn


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Frame eens goed onder handen genomen 06-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 08, 2011, 00:56:27
Oei, misschien teveel koolafzetting en voorontsteking gehad. Kunnen ze ook niet tegen.
Ik hoop voor je dat de reparaties gaan meevallen.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Frame eens goed onder handen genomen 06-09-2011)
Bericht door: rolf op september 08, 2011, 07:51:32
ach we gaan het zien, ik zie het niet zo zwaar :D, terug naar jou RS  ;)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Frame eens goed onder handen genomen 06-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 08, 2011, 11:14:18
Dit wordt dit de RS zijn plaatsvervanger:
Nu ga ik mijn eigen topic bevuilen  :rotfl2:

(http://img148.imageshack.us/img148/7928/img3705w.jpg)

(http://img845.imageshack.us/img845/2470/img3706x.jpg)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (De RS zijn plaatsvervanger voor de circuitdag 08-09-2011)
Bericht door: rolf op september 08, 2011, 11:28:33
hou hem mooi  :friends:


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (De RS zijn plaatsvervanger voor de circuitdag 08-09-2011)
Bericht door: Bitaktus_Snellus op september 08, 2011, 14:25:21
hou hem mooi  :friends:

Dan moet dat hok eerst mooi worden  :bad:




 ;D
(grapje)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (De RS zijn plaatsvervanger voor de circuitdag 08-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 08, 2011, 17:12:44
Komt eigenlijk beter uit voor de eerste keer.

Doet niet zo'n hartpijn als ie tegen de vlakte gaat  :angel:


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (De RS zijn plaatsvervanger voor de circuitdag 08-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 10, 2011, 20:04:20
hou hem mooi  :friends:

Dan moet dat hok eerst mooi worden  :bad:




 ;D
(grapje)


Google: "Bitaktus Zolder" = CBR 600 RR  :rotfl2:


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (De RS zijn plaatsvervanger voor de circuitdag 08-09-2011)
Bericht door: Bitaktus_Snellus op september 14, 2011, 11:51:03
hou hem mooi  :friends:

Dan moet dat hok eerst mooi worden  :bad:




 ;D
(grapje)


Google: "Bitaktus Zolder" = CBR 600 RR  :rotfl2:

Grapjas... de cameramotor is een cbr. Daar rijd ik niet op  ;)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (De RS zijn plaatsvervanger voor de circuitdag 08-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 14, 2011, 12:57:27
Jaja, zal wel  :tease:

Toen ik je filmpje zag van Assen, vond het nog erger dat ik niet met de RS ben kunnen gaan.
Maar dat zal voor volgend jaar zijn.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (De RS zijn plaatsvervanger voor de circuitdag 08-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 16, 2011, 20:31:26
De powervalves zijn vanmorgen binnengekomen. Die er even ingezet en voor ik het blok er in hing heb ik nig even het frame opgepoetst met aluminium poets:

(http://img220.imageshack.us/img220/444/img00191n.jpg)

Dan het blok erin gehangen. Alleen de ketting nog even aanspannen en klaar is ie  ;D

(http://img821.imageshack.us/img821/1549/img00221q.jpg)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: rolf op september 16, 2011, 21:37:44
eigenlijk wel bling bling maar wel gaaf, je brengt me op een idee


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 16, 2011, 21:50:15
Vertel maar. Ik zal het niet doorzeggen  :secret:


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (De RS zijn plaatsvervanger voor de circuitdag 08-09-2011)
Bericht door: rs 125 corser op september 17, 2011, 16:43:53
De powervalves zijn vanmorgen binnengekomen. Die er even ingezet en voor ik het blok er in hing heb ik nig even het frame opgepoetst met aluminium poets:

Tijdje terug heb ik een wit met blauw potje waarvan ik het merk even niet meer weet aangeschaft,
maar kon het geduld niet opbrengen om het resultaat te halen wat jij hebt behaald  :wobblesign:
Op het moment kan ik overal wat makkelijker bij, hoeveel uurtjes zal ik ervoor uitrekken?


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 17, 2011, 16:55:00
Dit zal hem zijn  ;)

(http://www.daxdodo.com/catalog/images/belgom%20alu.jpg)

Heel goed spul, alleen opletten dat je het op de gepolierde of vlakke aliminium gebruikt en niet op de licht geribbelde of gestraalde delen.
Want tijdens het poetsen slaat hij zwart uit en dan moet je hem uitpolieren.

Ik heb aan een uurtje genoeg gehad. Alleen zien dat je genoeg schone doeken hebt.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: rolf op september 17, 2011, 17:32:25
ja deze heb ik ook, met nog een polijstborstel op de schroeftol, maar die blanke lak is zo verdompt hardnekkig.

Ik heb gelijk de grindbakschade weggepolijst, mooi resultaat maar de rest waar de blanke lak nog intakt is hoe heb je die weggekregen.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 17, 2011, 18:24:16
...mooi resultaat maar de rest waar de blanke lak nog intakt is hoe heb je die weggekregen.


Hoe bedoel je? Want ik weet niet welk deel je bedoelt.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Redmer op september 17, 2011, 22:05:15
normaal frame zit in de blanke lak maar dat was er bij jou al af denk ik Danduy.....

Volgens mij doen ze dat wel eens met wat afbijt Rolf, ik zal eens ff zoeken op het web.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: rolf op september 18, 2011, 00:04:43
vandaar dat bij jou de stickertjes van type aanduiding er af waren. De vorige eigenaar zal de blanke lak eraf gehaald hebben voor hetzelfde doel om hem bling bling te maken.

Trouwens nu ik goed kijk naar je foto's zie op de lasnaden resten van blanke lak zittten of is dit gezichtsbedrog


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 18, 2011, 10:39:43
Nu weet over wat het gaat. Ik dacht dat de RS frame allemaal zo 'bling bling' waren  :yes:

Maar inderdaad, ik vond het ook raar toen ik de lasnaden zag en die waren half blinkend en half mat.
Ik weet dat een van de vorige eigenaars het gepolierd heeft, dat is te zien aan de achterbrug.
En volgens mij om wat schade te verbergen.

Ik heb het alleen maar opgepoetst, dus zelf niks aan gepolierd of dergelijke.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: marcel749S op september 18, 2011, 14:09:03
Als je het frame nu weer in de blanke lak zet krijg je dan weer de originele look?
Ik heb namelijk wat lichte gebruikerskrasjes op het frame, te weinig om het hele frame te polijsten en daarmee de originele blanke laklook te verwijderen maar ik stoor me er teveel aan om het zo te laten.
Ik zoek dus eigenlijk iets om de lichte krassen mee uit te poetsen zonder er een blingblingframe van te maken...


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 18, 2011, 19:43:35
Krassen die in verf zitten krijg je er niet uit met een product. Dus oftewel opnieuw lakken oftewel polieren.

Krassen die in vernis zitten kun je wel uitpolieren met bepaalde producten.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: rolf op september 19, 2011, 07:53:30
Krassen die in verf zitten krijg je er niet uit met een product. Dus oftewel opnieuw lakken oftewel polieren.

Krassen die in vernis zitten kun je wel uitpolieren met bepaalde producten.

als de krassen niet te diep zitten, bij mij heb ik de steenslag van de grindbak in het frame zitten, deze is niet meer weg te krijgen.  Inmiddels heb ik deze plek met een licht schuurpapier korrel 600 bewerkt en daarna met alupoets. Je ziet er niets meer van.

Mij idee is alles weer in de blanke lak spuiten, de meeste blanke lakken slaang op een gegeven moment een beetje geel uit, dus ik ben benieuwd naar het resultaat.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 19, 2011, 16:13:19
Vandaag dacht ik even een stukje te rijden. Niet dus.
Bij het opvullen van het koelwater, liep het langs het overstort gaatje uit het blok.

Dit was het enige dat ik niet had vervangen omdat ik het schoepenrad er niet vanaf kreeg toen en hij lekte toch niet. Dus dacht ik waarom het risico nemen.
Ondertussen heb de waterpomp eraf gekregen na veel zweten, want het zat echt erg vast.
Ik was bang om het pakkingsvlak te beschadigen van het motordeksel, maar met een beetje karton en 2 schroevendraaiers heb ik hem er toch af gekregen:

(http://img9.imageshack.us/img9/2808/img0035ud.jpg)

Toen kreeg ik in de gaten dat er wat olie onder de slang van het oliereservoir lag.
Een spiksplinternieuw ding. Dus had ik eigenlijk niet verwacht:

(http://img851.imageshack.us/img851/7067/img0036fa.jpg)

Dus voorlopig zal het nog even zonder zijn. Hangt er vanaf wanneer de onderdelen binnenkomen.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Bitaktus_Snellus op september 19, 2011, 16:15:42
Waar lekt het reservoir?

De mijne lekte langs de sensor. Kwestie van 2-componentenlijm ertussen... en klaar.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 19, 2011, 16:34:03
Dat had het vorig reservoir ook wel aan de sensor. D
aarom dat ik bij deze ook wat vloeibare pakking gedaan tussen de sensor en de aansluiting naar de oliepomp.
En zo'n wit reservoir is toch wel gemakkelijker om te zien hoeveel peil erin zit.

Ook was het gat waar de sensor in moet iets kleiner en de aansluiting naar de oliepomp iets groter. Niet veel, maar ik had de indruk dat er geen pakking tussenmoest.
Maar ja, ik heb terug de oude erin gezet. Ik had de nieuwe eigenlijk besteld omdat het er op leek dat die erop zat ook lek was.

(http://img840.imageshack.us/img840/7395/res1.png)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: rolf op september 19, 2011, 16:41:51
Waar lekt het reservoir?

De mijne lekte langs de sensor. Kwestie van 2-componentenlijm ertussen... en klaar.

inderdaad bekende kwaal bij de sensor, deze lekt bij mij ook minimaal.

Maar de waterpomp kapot, dat hoor je niet vaak. Ik zie dat er een schroep afgebroken is, dan zou er iets tussen gekomen moet zijn.
Wat zat er vast, de schroep of het huis van de waterpomp, ik heb wel eens een niet werkende pomp gehad omdat het borgasje eruit gevallen was die vervolgens onderin mijn versnellingsbak lag zonder schade gemaakt te hebben.
Ben ook naar buiten gerend en de handen in de lucht gestoken ;D


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 19, 2011, 20:07:46
Waar lekt het reservoir?

De mijne lekte langs de sensor. Kwestie van 2-componentenlijm ertussen... en klaar.

inderdaad bekende kwaal bij de sensor, deze lekt bij mij ook minimaal.

Maar de waterpomp kapot, dat hoor je niet vaak. Ik zie dat er een schroep afgebroken is, dan zou er iets tussen gekomen moet zijn.
Wat zat er vast, de schroep of het huis van de waterpomp, ik heb wel eens een niet werkende pomp gehad omdat het borgasje eruit gevallen was die vervolgens onderin mijn versnellingsbak lag zonder schade gemaakt te hebben.
Ben ook naar buiten gerend en de handen in de lucht gestoken ;D

De pomp is niet kapot hoor. Dat is de dichting die ertussen zit die wat afgebrokkeld is.
De as zelf ziet er ook niet uit.

Op zich niet zo erg, maar weer dat wachten op onderdelen. Straks is het weer -10 ofzo  >:(


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: rolf op september 19, 2011, 21:21:54
als de onderdelen een probleem gaan geven, ik ben een blokje aan het opbouwen als reserveblok, wellicht een idee.

Ik zie net dat je in Belgisch Limburg woont, nu leest Redmer mee en ik weet dat een vriend van hem, William, vlak bij jou woont die altijd aan de RS250 gesleuteld heeft en wellicht deze onderdelen nog heeft liggen.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Redmer op september 19, 2011, 23:05:15
Volgens mij heeft wil niet veel meer van de RS.. is over op TZ250.. maar ik zal hem woensdag vragen, dan zie ik hem toch.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 20, 2011, 00:33:52
Maakt niet uit. Stukken zijn al besteld.
Ik was aan het twijfelen om me in te schrijven op 9 oktober.

Daarnet was de dag nog vrij, nu alweer niet meer.
Balen hoor, anders had ik met de RS wat rondjes gaan rijden, want Aprilia en onderdelen bestellen...


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: rolf op september 20, 2011, 07:58:45
want Aprilia en onderdelen bestellen...

en daar ben ik toch het niet helemaal met je eens, het gebeurd mij zelden dat zaken niet op voorraad zijn of een enorme lange levertijd hebben. Maar het lijkt wel of in België het langer duurt. Je hoort het bijna altijd van belgische aprilia rijders.

In dit geval zou je gewoon naar de Suzuki dealer kunnen gaan, zelfde blokje als de RGV, dus ook zelfde waterpomp.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Redmer op september 20, 2011, 21:12:53
gewoon bij suzuki bestellen, scheelt ook in prijs... (sorry Aprilia.... )


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 20, 2011, 21:27:23
Weet ik wel hoor. Maar ik moet ook een remschakelaar hebben samen met het oliereservoir en van een RGV gaat niet passen.
Dus dat gaat ook weer even duren.
De dichting komt van Suzuki. Scheelt inderdaad een hoop hoor.

De dichting van de krukas koste bij de Soezen 1/3 van de prijs en is net hetzelfde, evenals de lagers en keerringen die ik besteld had.
Maar sommige dingen kun je gewoon niet buiten.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Blok hangt er terug in 16-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 26, 2011, 22:50:36
Nu begint het een beetje mijn keel uit te steken.
Wachten op onderdelen  >:(

De zon begint terug te schijnen en ik blijf niet blij met de Honda.

Om de pijn wat te verzachten ben ik maar een kuipje gaan halen voor maart in Val De Viennes:

(http://img840.imageshack.us/img840/1435/img0037lja.jpg)

Morgen ofzo de stickers er vanaf en de fantasie eens laten lopen.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Kuipje gevonden 26-09-2011)
Bericht door: rolf op september 27, 2011, 19:25:05
mooie set, ex-challenge van een paar jaar terug. Zien er als nieuw uit


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Kuipje gevonden 26-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 28, 2011, 00:51:19
Er zitten 2 kleine scheurtjes in de flank, maar echt niets erg. Maar inderdaad in erg goede staat.
Ik was eigenlijk verast door de staat.

De stickers zijn er allemaal al vanaf. Ik zou alleen van dat geel afwillen.
Ik ben er nog niet uit wat er van te maken.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Kuipje gevonden 26-09-2011)
Bericht door: Bitaktus_Snellus op september 28, 2011, 12:40:00
Wit vlak met een rood randje?

voor randjes kun je velglint gebruiken. Superhandig spul. Mijn Triumph zit er vol mee.  ;D


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Kuipje gevonden 26-09-2011)
Bericht door: Danduy op september 28, 2011, 13:23:40
Handige tip. Zal zeker van pas komen.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Kuipje gevonden 26-09-2011)
Bericht door: Danduy op oktober 14, 2011, 18:50:41
Vandaag nog eens even wat tijd gemaakt om de rest te doen. Ondertussen is de waterpompdichting weer OK en kon ik de rest monteren.

Vorige week had ik even de uitlaten onder handen genomen met hittebestendige verf:

(http://img267.imageshack.us/img267/2860/img0050wj.jpg)

(http://img21.imageshack.us/img21/7427/img0051rz.jpg)

De poly kuip op zich was eigenlijk niet erg slecht, maar ik wilde er toch zelf iets van maken.
Dus wat nieuwe verf, stickers en het idee van Johan in de praktijk omgzet :ok:

(http://img600.imageshack.us/img600/7372/img0040dn.jpg)

(http://img94.imageshack.us/img94/6016/img0046ar.jpg)

(http://img171.imageshack.us/img171/6803/img0063jh.jpg)

(http://img641.imageshack.us/img641/8609/img0062xg.jpg)

(http://img194.imageshack.us/img194/8623/img0061bv.jpg)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Kuip opnieuw gedaan 14-10-2011)
Bericht door: rolf op oktober 14, 2011, 19:00:41
inderdaad eigen look maakt hem ook meer eigen.

Ziet er prima uit


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Kuip opnieuw gedaan 14-10-2011)
Bericht door: Bitaktus_Snellus op oktober 18, 2011, 13:17:58
Zie het nu pas. Is mooi geworden!  :ok:


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Kuip opnieuw gedaan 14-10-2011)
Bericht door: Danduy op november 12, 2011, 19:42:39
Ondertussen zijn er weer wat weken voorbij en hebben we weer wat kunnen doen.

Tijdens het remmen voelde ik altijd een hele kleine tik. Alsof de remschijven niet goed vast stonden. Dus had ik het balhoofd al een beetje strakker gesteld, maar blijkbaar zonder al te veel resultaat. Dus heb ik maar nieuwe balhoofdlagers geplaatst:

(http://img823.imageshack.us/img823/930/img0075pso.jpg)

(http://img215.imageshack.us/img215/6528/img0076kk.jpg)

(http://img4.imageshack.us/img4/8409/img0079xz.jpg)

Ik ben eens benieuwd als ik terug ga rijden want de onderste lager had toch last van speling en ik heb het niet gevoeld, alleen tijdens stevig aanremmen.
Nu heb ik een kleine aanpassing aangebracht aan de onderste stofring. Omdat de onderste lager nogal aangeroest was, heb ik de opstaande rubberen rand weggesneden zodat het water niet blijft zitten als het er achter komt. En ik gebruik de hogedrukreiniger nog wel eens dus ben ik benieuwd.

Gelijk ook maar nieuwe vork dichtingen erin als de poten er toch uit zijn en links begon wat te zweten. Ook nog wat foto's gemaakt voor mijn werkplaatshandboek voor de RS. En als bij al een paar uurtjes bezig geweest. Nieuwe 10W20 erin tot op de mm juist afgemeten, alles schoon gemaakt. Ik was trots op mezelf todat ik even later terug kwam.
Beide vorkpoten lekten  ??? Dus opnieuw de poten eruit en dichtingen er ook uit. Ja hoor, dichtingen voor 1996 - 1998 model.
Deze schelen maar 1 mm in binnendiameter en 2 in buiten diameter, maar dat wist ik pas achteraf bij het meten. En ja, op het moment dat ik ze er instak voelde het wel raar aan, maar ik dacht beetje stroef en gewoon verder gemonteerd met de riemen die ik had  :help:

(http://img189.imageshack.us/img189/7487/img0081li.jpg)

(http://img593.imageshack.us/img593/3518/img0086xv.jpg)

Maar ik heb op volledig vertrouwen de dichtingen besteld en geplaatst. Dus dat doe ik dan ook niet meer. Een halve dag werk voor  :crazy:
Dus nieuwe dichtingen besteld bij optitune vandaag dus zal de rest voor volgende week zijn  :bad:


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: Waldrocker op november 12, 2011, 21:28:41
Balen man dat je de verkeerde keerringen had, kon je de lagers en schalen een beetje makelijk van het t-stuk krijgen? Voor de rest zit het er keurig uit man. Ik zit zelf ook te kijken voor een rs 250 nou mijn 125 project op zijn eind loopt.

Groeten Hielke


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: rolf op november 13, 2011, 12:39:55
tja aldoende leert men, dit overkom je gewoon. Straks als je een rondje gaat rijden ben je het weer vergeten.

Strakke foto's.

Volgens mij heb je ook nog wat foto's beloofd, welke wil je nog hebben.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: Danduy op november 13, 2011, 16:40:54
Balen man dat je de verkeerde keerringen had, kon je de lagers en schalen een beetje makelijk van het t-stuk krijgen? Voor de rest zit het er keurig uit man. Ik zit zelf ook te kijken voor een rs 250 nou mijn 125 project op zijn eind loopt.

Groeten Hielke

De onderste stofring is wel helemaal kapot, anders lukt het toch niet.
Maar ik leg de schalen altijd een dagje in de vriezer. Dan krimpen ze een heel klein beetje, maar alle beetjes helpen  ;D

Gelijk kijken voor een 250 en je 125 verkopen in maart - april. Het is de tijd van het jaar om een motor te kopen.

tja aldoende leert men, dit overkom je gewoon. Straks als je een rondje gaat rijden ben je het weer vergeten.

Strakke foto's.

Volgens mij heb je ook nog wat foto's beloofd, welke wil je nog hebben.

Alles ligt al terug uit elkaar en ik moet alleen nog wachten op de dichtingen.
En voor je hobby moet je iets overhebben he.
Kan ik gelijk ook een degelijk hulpstuk maken om de keerringen te vervangen ipv twee bouten  :yes:
Ik ben even niet mee rolf. Weke foto's?


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: rolf op december 04, 2011, 13:53:01
hoe sta je inmiddels met de RS250.

Ik heb aan de mijne gisteren weer eens een dag besteed en positief verwonderd over de staat van de kop/cilinders aan de binnenkant. Zo ongelovelijk schoon. Geen koolaanslag, zelfs de koppen zijn als nieuw aan de binnenkant, een heel klein beetje op de zuigers en alleen de powervalves waren aangeslagen maar na een grondige schoonmaak weer gebruikswaardig.

Moet wel nieuwe kabels plaatsen voor de powervalves, ze beginnen te slijten en dat gaat nu sneller omdat ze constant in beweging zijn.



Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: Danduy op december 04, 2011, 14:02:28
Hij zit al helemaal terug in elkaar  ;D.

Ik moet er alleen even de flanken nog opzetten en een testritje maken.
Maar het is wat veraderlijk met de natte plekken op de weg en dan is de zin ver te zoeken.

Welke olie gebruik je dan? Want mijn kop en powervalves hadden wel wat aanslag toen ik hem uit elkaar haalde.
Ik ben eigenlijk hevig fan van Denicol Syn100.
€ 21 voor een liter, maar nooit koolafzettiing, aanslag op de powervalves etc.
Maar hij is niet geschikt voor mengsystemen.

Ik moet ook de powervalves afstellen. Maar als ik zoals het boekje moet afstellen lukt het niet.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: Redmer op december 04, 2011, 15:42:02
Powervalves afstellen met de uitlaten er af, dan kun je precies zien en voelen wat je doet. En het beste ook afstellen in de vol open stand zodat ze ook precies vol open staan, anders loop je de kans dat dat net niet gebeurt en verlies je iets op top.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: Danduy op december 04, 2011, 16:07:09
Thanx 4 the tip.

Want op 3000 toeren zat hij onder het eerste merkeerstreepje.
En op 10.000 toeren zat over de laatste markering.

Maar zo eens proberen kan ik zeker eens doen.  :ok:


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: rolf op december 04, 2011, 23:16:54
ik heb nu nog Motul 800 2T factory maar gebruik meestal Motul 710

Maar redmer stel jij je powervalves nu af met de ignitech ontsteking door de motor vol op toeren te draaien.

Na de ignitech montage is deze afgesteld door richard en daarna heb ik er nooit meer aangezeten. Nu ligt alles los en plaats nieuwe kabels naar de powervalves dus moet ik afstellen. Het draadje waarmee ik het voorheen deed heeft geen functie meer.

Ik kan de powervalve sturing eenvoudig afstellen door het contact aan te zetten en kijken hoeveer deze open gestuurd wordt en daarop afstellen. Dan daarna pas starten en nastellen.
Zal voor de bovenste cilinder wel weer een drama worden na montage van alles.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: marcel749S op maart 20, 2012, 18:20:11
Vraagje,

Jij hebt de balhoofdlagers vervangen, bovenop het bovenste lager draai je een ring met die met die 4 inkepingen. Hoe vast draai je deze ring?
Kon daar in het WPH niets over terugvinden en bij mijn MK1 poten zaten ze handvast dus vraag me af hoe vast jij die ring hebt aangedraaid...


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: Danduy op maart 20, 2012, 19:00:02
Speling op het balhoofd voel je tijdens het remmen.

Je kan hem ook met het voorste wiel tegen de muur zetten, de rem inknijpen en het stuur op en neer bewegen.
Als je dan nog een tik of speling voelt moet je hem aandraaien.

Je kan ook de voorkant opbokken en aan de remkauwen trekken om te voelen of er nog speling opzit en zo kun je ook met het stuur draaien om te voelen dat de lagers niet te strak staan.

Een echt 'moment' is er niet voor. Dit is op gevoel.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: marcel749S op maart 20, 2012, 21:16:19
Speling op het balhoofd voel je tijdens het remmen.

Je kan hem ook met het voorste wiel tegen de muur zetten, de rem inknijpen en het stuur op en neer bewegen.
Als je dan nog een tik of speling voelt moet je hem aandraaien.

Je kan ook de voorkant opbokken en aan de remkauwen trekken om te voelen of er nog speling opzit en zo kun je ook met het stuur draaien om te voelen dat de lagers niet te strak staan.

Een echt 'moment' is er niet voor. Dit is op gevoel.
ja ik heb hem aangedraaid tot de speling weg was.
De bovenste moer moet nog vast maar dat doe ik pas als ik alles weer bij elkaar heb.
Ik weet nu ook waarom hij vorig jaar stuurde als een krant, met de oude poten draaide het stuur niet soepel rond maar met weerstand. Vandaar dat ik hem de bochten moest induwen...hij draait nu weer supersmooth ;D


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: Danduy op maart 20, 2012, 23:11:43
Als je toch bezig bent... Vervang ze dan even mee.
Kosten echt niet veel voor een setje.


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: Danduy op maart 28, 2012, 21:28:30
OK, na de technische problemen in VDV is de versnellingsbak er ondertussen uit en naar mijn vorig werk gebracht om ze opnieuw te laten oplassen en polijsten.
De tandwielen worden dus met TIG opgelast en afgeslepen zodat de aangrijppunten terug worden hersteld en dan is de bak weer zo goed als nieuw.

Alleen nog 2 weken wachten, want het was druk.
Olielek heb ik jammer genoeg ook nog niet gevonden. Ik dacht dat het aan de neutraalsensor lag, maar hier blijkt de dichting, aansluitvlak en sensor zelf in goede staat ???

Dus moeten we nog even verder kijken.

Met wat wikken en wegen om de RS te verkopen heb ik toch besloten om hem te houden.
Waarom...

Een vriend van mij heeft vroeger de Endurance Cup meegereden en gewonnen in zijn klasse met een 4 jaar oudere motor dan de rest. Ik was toen lid van de pitcrew en hij vertelde me dat het beste was om de RS te houden en ermee 'te leren' rijden en dan over te stappen om een 4 takt.

Waarom, op een RS MOET je hard leren rijden om rond te gaan op eender welk circuit en hij wilde me eventueel wel helpen hiermee.
En na al dat werk wat ik er heb in gestoken ga ik toch nog wachten tot hij echt mijn strot uitkomt om te verkopen  :crazy:

Alleen nog even peilen bij Rolf wat hij er juist heeft opzitten omdat we toch ongeveer dezelfde bouw hebben (behalve de leeftijd dan  ;D)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: rolf op maart 28, 2012, 21:47:48
haha, jaja zelfde bouw. Ik heb om meer ruimte te maken het subframe een beetje aangepast waardoor je beter kan gaan verzitten. Kuipwerk een beetje aangepast om dit weer passend te maken.

enne die vriend van je heeft helemaal gelijk met een RS250 leer je sturen en om dan gelijk op een PK-kanon te stappen met compensatie-PK's  ;D ;D ;D

Oja en ik heb iets meer pk's als die het doet tenminste en daar heb ik nog geen idee in wat het is. Wordt waarschijnlijk pas komend weekend.

Zie hier vorige jaar toen deze het nog wel prima deed en 68pk op het achterwiel gaf en ik nog 5kg zwaarder was. ;)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LRKEJP8I.jpg)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: Danduy op februari 09, 2013, 18:03:28
Lang geleden allemaal.
Na wat twijfelen en overwegen zijn ze hem toch komen ophalen afgelopen donderdag.

Want hij is op een jaar tijd nog maar 1 keertje naar buiten gekomen en het is dan jammer om hem op te laten roesten.

 :bye:


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: rolf op februari 10, 2013, 07:23:48
Jammer, wie is de gelukkige en wat ga je zelf rijden


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: Danduy op februari 10, 2013, 10:28:11
Die kerel was zo'n beetje een 2 takt freak.
Dus hij is vast in goede handen.

Wat er in de plaats komt weet ik nog niet.
Maar als het geen appie, kan ik mijn topic toch niet bevuilen  :)


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: rolf op februari 10, 2013, 13:33:07
bevuilen ??? altijd leuk om te lezen wat iemands volgende keuze is. Trouwens er staat bij mij sinds 2 maanden een Suz in de garage tussen de Tuono en RS in.  ;) :angel:


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: milletuono op februari 14, 2013, 23:03:28
Nog een voordeel je hoeft je balhoofdlagers niet meer om te wisselen.
Ze zitten onderste boven namelijk.  :bye:

MT


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: Danduy op februari 25, 2013, 11:34:16
Goh, ik zit met 2 honda's en een soes in be garage.

Hopelijk komt er nog een RSV 1000'tje bij van de week


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Balhoofdlagers en vorkkeerringen 12-11-2011)
Bericht door: milletuono op februari 25, 2013, 18:53:14
Goh, ik zit met 2 honda's en een soes in be garage.

Hopelijk komt er nog een RSV 1000'tje bij van de week

Zeker superbike gekeken :crazy:

MT


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Twijfelgeval 20-02-2014)
Bericht door: Danduy op februari 20, 2014, 02:34:27
Moet nu net lukken dat hij een jaar later terug te koop staat en ik moet zeggen dat ik echt aan het twijfelen ben om hem terug in huis te halen.

Zeker ook met de ervaring die ik heb opgedaan met het circuitrijden en laat nu net dat zijn waar ze voor zijn gemaakt.
En ik weet wat er aan gedaan is en in welke staat de motor zich bevindt.

Ik was ook aan het uitkijken naar een Daytona 675, maar kost al gauw het dubbelle...

 :help:


Titel: Re: Danny's RS 250 topic (Dilemma, twijfels 20-02-2014)
Bericht door: zert op juni 04, 2014, 22:42:12
de rs rijd super Danny !
Ondertussen wel de cilinders laten coaten bij ttw,andere koppen en powervalves gestoken en hij gaat als een speer
Groeten Wim
(http://i57.tinypic.com/2yngfip.jpg)

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum