Aprilia-Riders

Techniek => RS -50, -125, -250, scooters, MX e.d. => Topic gestart door: Danduy op Augustus 08, 2011, 16:09:54

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: RS 500
Bericht door: Danduy op Augustus 08, 2011, 16:09:54
Ik de website gezien van the two stroke shop. Had ik nog nooit van gehoord.

Weet er iemand van welke basis dit motorblok komt?
Ik vind het een heel mooi ding, maar het kost wel wat centen.

Voor dat geld koop ik hele RG 500 en kan dat blokje wel nemen dan.
Maar voor dat geld begin ik er niet aan.
Ik ben niet te beroerd om dagen op de testbank te zitten.

Nu heb ik zelf ook toegang tot een testbank, allerhande apparatuur en de nodige hulp op gebied van 2 takt.
Dus zou ik zelf een blokje in mijn RS willen proppen.

Dit is de reden waarom ik nog niet met mijn revisie ben begonnen.

Of is er enig ander alternatief voor rond de 100 pk te kunnen draaien.
Ideeën zijn welkom.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: rolf op Augustus 08, 2011, 18:00:23
over dat RS500 project kan Redmer je meer over vertellen, het een compleet ander blok en met de cilinders in lijn.

Als je op 100pk wil komen met een RS250 dat gaat niet lukken tenminste ik heb het nog van niemand gezien.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: Danduy op Augustus 08, 2011, 20:35:29
Ik ga ik nooit proberen om het 250 blok op 100 pk te krijgen.
Dan rij ik hem helemaal aan gort denk ik en dat kost teveel.

En als ik toch geld wil spenderen om er misschien 65 of 70 pk uit te krijgen, dan kan ik dat geld bijleggen voor iets anders.
Met een ander alternatief bedoel ik ander blok...


Titel: Re: RS 500
Bericht door: emielfellinger op Augustus 08, 2011, 21:21:40
De RG500 of RD500 conversies heb ik me ook in verdiept,
Kleven toch wel wat nadelen aan.

RG500 is geen licht blok en onderdelen zijn tov de RD500 best prijzig en t blok is niet meest betrouwbare 2T blok.
RD500 is nog zwaarder en heeft behoorlijk wat tuning nodig tov de RG500 om de 100pk icm betrouwbaarheid te halen.
Bij de RD conversie werd bv al geadviseerd om de voorvork aan te passen ivm gewicht.
Voor beide blokken heb je toch behoorlijke frame aanpassingen nodig mbt ophanging van t blok (begreep voor RD nog meer dan voor RG)
Je moet voor beide blokken ook uitlaten zoeken en als je dan beetje leuk spul (joly's bv) wil hebben dan schiet de prijs alweer omhoog.
Heb diverse mensen om advies gevraagd (die de conversie hebben gedaan) en dan moet ik zeggen kom je toch best dicht in  de buurt van de TSS
En de TSS dat is dan wel een nieuw blok incl uitlaten. RD lijkt wel de goedkoopste optie maar is wel de zwaarste.
TSS blok is toch ook wel gebaseerd op RD blok maar er zit wel een hoop nieuwe techniek achter en RG en RD blok zijn beide wel oudere techniek.
PK / Gewichts verhouding is bij TSS het beste en daarna RG dan de RD (echt zwaar blok)

Wat je ook nog ziet is een std RD350 blok en die licht tunen.
Blok is niet al te zwaar en je kan er zelfs een injectie optie voor krijgen. (kost wel wat)
De kosten zijn dan stukken minder en je hebt toch +/- 80pk op het achterwiel met het behouden van betrouwbaarheid.
En de gewichts toename valt enorm mee.




Titel: Re: RS 500
Bericht door: Redmer op Augustus 09, 2011, 21:06:05
TSS500 kost veel geld maar ik denk dat je met een volledig gereviseerde RG500 compleet incl. ombouwdelen etc niet heel veel goedkoper uit bent.. naast het feit dat elke revisie van een rg/rd 4 cylinders is en de TSS 2.

Overigens zijn er heeeel weinig klanten met een rijdende TSS500.. leveringen laten nog op zich wachten.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: Danduy op Augustus 09, 2011, 21:29:33
Ik had eergisteren al een mailtje gestuurd, maar tot nog toe geen reactie.

Misschien is dit dan toch wel een goede optie, maar dan moet alles nog hier te krijgen zijn.
Dus even de prijs voor het totaal pakket afwachten dan. Maar als het echt zo lang duurt...

Een RG 500 blok: onvindbaar
Een RG 400 blok: onvindbaar
Een RD 500 blok: onvindbaar
Een RD 350 blok: Veel aanpassingen, werk en moeite voor een relatief kleine vermogenswinst
TSS 500: redelijk kostelijk, maar zoals jullie zeggen, het is nieuw en alles zit erbij om te monteren.

Kan ik misschien beter toch een revisie doorvoeren.
Ik zou graag wel meer vermogen willen, maar dan gaat het origineel blokje er misschien te hard onder lijden?


Titel: Re: RS 500
Bericht door: RSVisch op Augustus 09, 2011, 22:22:15
Ik heb de prijslijst wel eens opgevraagd bij TTS. Echter als je import en alles meerekent, dan kan je daar ook een hele mooie nieuwe motor van kopen :)

Al jeukt het bij mij ook nog steeds om ooit zo`n blokje te bemachtigen. Het is weer eens wat anders en het loopt als een speer :)

[edit]

Ik had het mailtje gevonden, hieronder het prijs overzicht welke zij mij doorstuurde.


FULL RS500 CONVERSION: COMPONENTS LIST


RS500 CHASSIS CONVERSION KIT http://www.twostrokeshop.com/cradle2.htm
Chassis conversion kit includes:
•    RS500GP engine mounting cradle, c/w new front and rear engine mounts and all fasteners
•    Engine torsion bars x 2, with rod ends/adjusters/locknuts/brackets/under-engine bolts, spacers
•    New rear shock rocker arm , fitted with new bearings/seals and center pivot bush and new stainless steel dogbones x 2 (necessary for pipe clearance)
•    RS500 stainless steel 304 shift rod, rod end and shift shaft lever assembly
•    18.6mm offset sprocket, 17T
Price: USD$1117

ENGINE
Pre-machined engine cases for TSS500 specifications, brand new Banshee engine cases: USD$950
Gearbox internals (shafts, pinions, selector mechanism etc): $435
Crankshaft, 180° phasing, Roller outer main bearings: USD$750 (With 11-ball outer mains: $697)
TSS500 Cylinder, monoblock twin, Nikasil-plated: USD$1485
Pistons: USD$225 each ($450 per pair)
Cylinder head: USD$150
Engine oil seal kit (Includes head o-rings): USD$55
Full TSS500 Gasket set: USD$55
Head inserts for 98 unleaded: USD$180 for the pair
TSS500GP Powervalve system USD$650 - complete
Straight cut primary gears, set: USD$275
Two stroke oil pump drive gear: USD$50
Hinson clutch set, (billet basket/inner rotor/pressure plate/friction and driven plates/TSS500 springs:     USD$950
Clutch pancake bearing: $55
HD gearbox bearings: $110
Two-stroke oil pump, reconditioned: $125

(If you want us to build the engine complete, this costs an additional $850.)

FASTENERS:
Head studs, 11
Head dome nuts, 11
Head copper washers, 11
Barrel nuts, 8
Top engine case studs, full set – upper and lower
Ignition fasteners
Total: $63
 
IGNITION
Ignitech STD with converter loom: $435
Ignitech RACE with loom: $465
Stator, 115W: USD$85
Stator plate, billet & anodised: USD$75
Rotor, 100mm, 650g: $85
Trigger sensors: $18.50 each
Trigger mounts: $15.60 each
Ignition coils: $15 each
Regulator: $25

COOLING
Radiator, 46mm, twin-core, sealed cross-flow divider and temperature gauge: $750
Coolant Hoses, full kit in silicone, black or blue: $65
Hose clamps kit: $25
Bypass thermostat housing: $195
Billet high flow impeller USD$68

INTAKE TRACT
FCR39 Carburettors, pre-jetted, and racked in a pair: USD$1175
Air filters: USD$95/pair
Billet intake trumpets USD$160, pair
Intake manifolds, TSS500, pair: USD$165
Vforce reeds, pair: USD$235

EXHAUST
RS500GP Expansion Chambers, stainless steel with carbon fibre mufflers, complete with all mounts and spigots/mounting springs: USD$1150


Titel: Re: RS 500
Bericht door: Bitaktus_Snellus op Augustus 10, 2011, 12:30:08
8000,- dollar ben je snel kwijt.... excl importkosten en chassis!


Titel: Re: RS 500
Bericht door: Redmer op Augustus 10, 2011, 18:45:42
En denk niet dat je het snel krijgt... je bent zo nog een jaar verder.

TSS heeft veel problemen met onderleveranciers, niet werkende 90 graden krukassen, verkeerde carb rubbers en ga zo nog maar even door...

Prijzen staan gewoon op jun site, komt nog transport overheen, dan nog invoerrecht en over dat hele bedrag nog BTW...

http://www.youtube.com/user/twostrokeshop

da´s nog de 90 graden kruk, de 180 graden klinkt meer als een RD350, gilt het uit.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: Danduy op Augustus 11, 2011, 00:03:25
Een conversie kost altijd geld. Daar niet van. En je kan voor dat geld ook een nieuwe motor kopen.
Maar we spreken niet over de ombouw van een doordeweekse CBR 600.
Maar "recent" frame met een monster blok erin met een gewicht om U tegen te zeggen. En als je een RG 500 wilt kopen, kost je ook al een aantal duiten en je weet niet wat je hebt gekocht.

Ik had de prijzen ook gezien op hun website, maar je krijgt wel wat in de plaats inderdaad.

Ik heb gelezen dat het RS 250 blokje zelf niet echt te vinden is voor tuning. Want als je daar de helft kan aan spenderen van een TSS blok, kun je ook al uit de voeten denk ik.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: emielfellinger op Augustus 11, 2011, 06:52:23
Ik heb gelezen dat het RS 250 blokje zelf niet echt te vinden is voor tuning. Want als je daar de helft kan aan spenderen van een TSS blok, kun je ook al uit de voeten denk ik.

Nou dat lijkt me wel een erg vreemd verhaal.
Zijn mensen die met paar koppen en pv's + uitlaten en wat bloed zweet en tranen toch een 75pk op hun achterwiel hebben.
Laten we in het extreme zeggen dat de rs stock 60pk op t achterwiel heeft dan is het toch een vermogenswinst van 25% door de tuning.
Enige is wel dat het bij hogere vermogens inlevert qua betrouwbaarheid maar das bij elke 2 takt.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: B-Art op Augustus 11, 2011, 07:21:18
over dat RS500 project kan Redmer je meer over vertellen, het een compleet ander blok en met de cilinders in lijn.

Als je op 100pk wil komen met een RS250 dat gaat niet lukken tenminste ik heb het nog van niemand gezien.

Dat gaat je zeker niet lukken met een RS250, de fabrieks 250 van Aprilia levert net rond de 100 paardjes.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: Bitaktus_Snellus op Augustus 11, 2011, 09:14:46
Ik heb gelezen dat het RS 250 blokje zelf niet echt te vinden is voor tuning. Want als je daar de helft kan aan spenderen van een TSS blok, kun je ook al uit de voeten denk ik.

Nou dat lijkt me wel een erg vreemd verhaal.
Zijn mensen die met paar koppen en pv's + uitlaten en wat bloed zweet en tranen toch een 75pk op hun achterwiel hebben.
Laten we in het extreme zeggen dat de rs stock 60pk op t achterwiel heeft dan is het toch een vermogenswinst van 25% door de tuning.
Enige is wel dat het bij hogere vermogens inlevert qua betrouwbaarheid maar das bij elke 2 takt.

Stock 60 pk aan het wiel? Lang niet. Eerder 45.
75 aan het wiel heb ik nog niet voorbij zien kopen. Aan de krukas misschien... of een optimistische bank.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: emielfellinger op Augustus 11, 2011, 12:37:54
Stock 60 pk aan het wiel? Lang niet. Eerder 45.
75 aan het wiel heb ik nog niet voorbij zien kopen. Aan de krukas misschien... of een optimistische bank.
http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=11182.msg286367#msg286367 (http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=11182.msg286367#msg286367)
Kom toch aardig in de buurt en heb er nog een gezien die bijna op hetzelfde zat.

En ik bedoel die 60pk daarom ook extreem optimistisch.  ;D

Was er hier op t forum trouwens niet iemand die claimde makkelijk 80pk op het achterwiel te kunnen halen?



Titel: Re: RS 500
Bericht door: rolf op Augustus 11, 2011, 13:12:19
(http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=11182.0;attach=16306;image)
(http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=11182.0;attach=16308;image)

Nouja ik ben best wel trots op mijn, dus deze waarden op het achterwiel.

Inmiddels zou het nog iets beter kunnen worden, ik heb een Arrow systeem besteld en volgens richard zou het nog iets beter kunnen worden zo'n 3 á 4 pk. Maar je weet ik ben zeer positief ingesteld ;D

Als deze set eronder zit zal ik richard eens bellen of hij tijd heeft om dit om zijn bank te meten zodat er een eerlijk vergelijk is.

Maar redmer met zijn 73 pk is helemaal top.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: Danduy op Augustus 12, 2011, 01:25:51
Ik denk dat ik met mijn 54 AW pk's wel op standaard zit met de Arrow uitlaten erop en niet echt optimistisch is te noemen.
Dus ik heb nog een hele weg te gaan.

Het is/was de bedoeling om een bijvoorbeeld standaard CBR 600 niet te moeten loslaten op rechte stukken.
Met zo'n TSS 500 spreken wel al over R1's waar we bijna niet moeten voor onderdoen dan.

Je boet natuurlijk altijd in aan betrouwbaarheid, want deze motoren komen van de fabrieksband om zo weinig mogelijk garantie gevallen te moeten betalen. Dus potentieel is er altijd, maar hoeveel?

Ik kan natuurlijk ook 10 kilo afvallen, zal ook wel schelen in rijplezier.
Toch proberen te halen tegen de initiatiecursus de 12e.

Er zijn twee blauwe lijnen te zien op het resultaat in plaats van groen en blauw, maar dit komt door een verkeerde print.
(http://imageshack.us/photo/my-images/231/run12.jpg/)

De TSS is blijkbaar gebaseerd op een Yamaha Banshee motor of ben ik verkeerd? Nu staat er veel van dat lekkers op Ebay. Standaard blokjes dan wel, zonder enige aanpassing voor de RS. Onbegonnen werk of misschien muziek voor de toekomst?


Titel: Re: RS 500
Bericht door: B-Art op Augustus 12, 2011, 08:11:25
SXV550 blokje dr in lepelen  ;D 


Titel: Re: RS 500
Bericht door: emielfellinger op Augustus 12, 2011, 09:24:13
SXV550 blokje dr in lepelen  ;D 

Das 4t  :-[


Titel: Re: RS 500
Bericht door: Danduy op Augustus 12, 2011, 17:38:11
Inderdaad, geen ring ding ding ding meer dan.

Die banshee blokjes zijn erg duur heb ik gezien op Ebay.
En dan nog ombouwen en de hele mikmak.

En voor een 350 cc is het net wat teveel werk om het gewenste resulaat te behalen.

Het ziet er naar uit dat het revisie zal worden met een klein beetje tuning.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: Redmer op Augustus 12, 2011, 18:53:36
Als je een banshee blok prijzig vindt ben ik benieuwd wat je denkt te spenderen aan een rs... kleine opsomming ter snelle indicatie:

uitlaten € 600
Koppen € 500
Powervalves € 500
Ontsteking incl. afstellen € 200

Dan zit je al aan krap € 2000 ... en heb je nog geen 70 pk... Tel er dan ook nog even een topend revisie bij op voor de zekerheid en laat je vering ff doen.

Tuning blijft een dure business !!


Titel: Re: RS 500
Bericht door: Danduy op Augustus 12, 2011, 22:45:21
Tuning kost eenmaal geld.
Bwa, dan zullen we maar 15 kilo afvallen in plaats van 10  :crazy:

Ik ga niet om de laatste pk eruit te puren.
Gewoon zo goed mogelijk proberen te maken. Een beetje de tussenmaat qua centen en vermogen zeg maar.
Als ik er 110 pk kon uitkrijgen zoals TSS, dan wil ik natuurlijk wel wat meer aan spenderen.

Maar als ik van 54 tot 64 pk moet gaan voor € 2000 ga ik wel even passen.
Dan is het in mijn ogen het geld niet waard qua verhouding.

Arrow lijn heb ik er al opzitten, maar voor de rest nog helemaal standaard.
Onsteking zie ik wel nog zitten omdat het eigenlijk een straatfiets blijft en dat daar veel mee wordt gewonnen in het middengebied.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: rolf op Augustus 13, 2011, 09:09:19
ik ga vanmiddag de arrows monteren


Titel: Re: RS 500
Bericht door: marcel749S op Augustus 15, 2011, 08:18:07
ik ga vanmiddag de arrows monteren
Zitten ze er al onder? Ben benieuwd hoe het je vergaan is  ;D de mijne blazen er nog wat uitlaatgas uit tussen dempers en waar de dempers aan de uitlaten vast zitten, tenminste bij koude motor.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: Danduy op Augustus 15, 2011, 11:38:43
Beetje vloeibare pakking tussen smeren.

Ja Rolf, hoe zit het met die uitlaten. Want je hebt wel een recente foto gepost, zonder Arrow dempers :)


Titel: Re: RS 500
Bericht door: rolf op Augustus 15, 2011, 14:04:16
ja sorry, ik was zaterdag druk met de oprit bestraten en zondag met het vrouwtje gezellig doen.

Ik pak deze week een avondje, moet zoveel werk zijn.

Vloeibare pakking ??? bij uitlaten, daar ben ik niet zo gek op.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: rolf op Augustus 15, 2011, 21:18:19
heren hij zit, wat een klote klusje. De open expansie delen van aprilia passen perfect maar de arrows moeten met wat kracht en spanning geplaatst worden.

Inderdaad de delen aan de cilinders met een beetje vloeibare pakking in elkaar gezet, de afdichting is niet helemaal top.

Dan de dempers, de flens is minimaal maar past wel, daarna pas aandraaien merkte ik, want de eerste zat gelijk niet goed.

De bevestiging onder het frame is net aan, 2 a 3 mm niet passend, dus beetje met een passend boortje de bevestiging groter gemaakt.
De bijgeleverde beugel past niet dacht ik, dus na wat denkwerk en spieken op plaatjes van andere systemen zag ik dat deze wisselend de originele bevestiging of iets zelf gemaakt hebben. Maar waarom zit deze er dan bij?

Daarom naar achteren geplaatst en een stukje uit onderplaat weggehaald om de beugel toch te plaatsen. Vervolgens een beetje de boel naar boven duwen en jawel het past.

De dempers en bevestigingring met rubberen ringen passen ook eigenlijk niet goed, de dempers zitten te dicht op elkaar.

Morgenavond maak ik het af en ga proefrijden.

Jammer dat de challenge dempers niet meer passen, denk dat het geluid iets zal toenemen met de arrow dempers. Anders laat ik de challenge dempers voorzien van een nieuw passende ring.

Ik zal morgen ook even wat foto's plaatsen.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: marcel749S op Augustus 15, 2011, 21:44:05
Irritant hè, als het allemaal een beetje zou passen zaten de uitlaatjes er in een half uurtje onder maar door al dat gedoe ben je zo een paar uurtjes verder...trouwens, de dempers met die klem erom waren bij mij wel plug and play...misschien de expansiepijpen iets bijbuigen totdat het wel mooi past? Ik zit eraan te denken om de pakking tussen dempers en pijpen ertussenuit te halen en die te vervangen door een rubber ringetje, ik krijg het met de bijgeleverde pakking never gasdicht, waarom hebben ze de dempers niet gewoon met 3 boutjes vastzitten vraag ik me dan weer af...zal morgen even kijken of ik geschikte ringen kan vinden. Qua hitte zou rubber moeten kunnen aangezien er in de flenzen waar de expansies inschuiven ook rubber ringen zitten. Enne Rolf ben benieuwd naar de foto's!


Titel: Re: RS 500
Bericht door: Danduy op Augustus 16, 2011, 02:22:38
ja sorry, ik was zaterdag druk met de oprit bestraten en zondag met het vrouwtje gezellig doen.

Ik pak deze week een avondje, moet zoveel werk zijn.

Vloeibare pakking ??? bij uitlaten, daar ben ik niet zo gek op.

Dacht ik ook, maar bij het vertalen van zo'n handleding kom je echt een hoop tegen hoor ;)

Heb je ook een uitdraai van de testbank net voor de plaatsing? Kun je eens vergelijken met het plaatsen ervan.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: rolf op Augustus 16, 2011, 06:11:13
nee helaas geen testbank in de garage staan  :-\

Inderdaad waarom hebben ook niet gekozen voor 3 bevestigingen voor de demper, trek het gelijkmatig aan en ik kan gelijk al mijn andere dempers gebruiken. Verder zouden ze het binnenpijpje iets verder door moeten laten lopen zodat deze iets verder doorsteekt in de demper.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: marcel749S op Augustus 16, 2011, 06:22:29
nee helaas geen testbank in de garage staan  :-\

Inderdaad waarom hebben ook niet gekozen voor 3 bevestigingen voor de demper, trek het gelijkmatig aan en ik kan gelijk al mijn andere dempers gebruiken. Verder zouden ze het binnenpijpje iets verder door moeten laten lopen zodat deze iets verder doorsteekt in de demper.
Ik kreeg vannacht nog een tip om de boutgaten van de pakking te knippen zodat je een ronde pakking krijgt, samen met eventueel wat vloeibare pakking zou hij dicht moeten zijn. Dealer van arrow uitlaten heeft al vaker een klacht hierover bij arrow neergelegd omdat het te vaak voorkomt dat ze lekken.


Titel: Re: RS 500
Bericht door: rolf op Augustus 16, 2011, 10:48:26
nog een kleine opmerking, dat de expansie delen onder het frame tegen elkaar aan zitten, hebben jullie dat ook.

Verder valt me op hoe dicht de achterste pot bij mijn achterband zit, er zit zo'n 2 cm tussen. Voordeel is dat de band gelijk warmer wordt  ;D ;D. hahaha


Titel: Re: RS 500
Bericht door: marcel749S op Augustus 16, 2011, 14:57:10
nog een kleine opmerking, dat de expansie delen onder het frame tegen elkaar aan zitten, hebben jullie dat ook.

Verder valt me op hoe dicht de achterste pot bij mijn achterband zit, er zit zo'n 2 cm tussen. Voordeel is dat de band gelijk warmer wordt  ;D ;D. hahaha
Ik heb hier in mijn eigen topic even op gereageerd aangezien we het nu in 2 topics over hetzelfde hebben. ;)
Maar ze raken elkaar niet en ik heb wel net als jij dat er maar 2cm ruimte tussen achterband en uitlaat zit.

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum