Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: Technieker op Mei 21, 2012, 18:44:26

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Mei 21, 2012, 18:44:26
Hallo u allen,

Het volgende probleem doet zich aan, Wanneer ik een gangetje of 50 rijdt hobbelt mijn motor. Het lijkt erop als of je over een steentje rijdt maar dan continue. Ik heb gekeken of ik een loodje mis maar dat kan ik niet vinden. De band die erop ligt heeft voor nog 4mm profiel en een bandenspanning van 2.3 De ketting is ook netjes op spanning.
Waar ik zelf aan dacht,
- voorwiel uitbalans
- balhoofdlager (?)
- motor afstellen ( probleem doet zich ook voor met een ingeknepen koppeling )
- vanuit de achterkant?

Iemand een idee wat het kant zijn?


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Tuono GR66 op Mei 21, 2012, 18:50:52
Hallo u allen,

Het volgende probleem doet zich aan, Wanneer ik een gangetje of 50 rijdt hobbelt mijn motor. Het lijkt erop als of je over een steentje rijdt maar dan continue. Ik heb gekeken of ik een loodje mis maar dat kan ik niet vinden. De band die erop ligt heeft voor nog 4mm profiel en een bandenspanning van 2.3 De ketting is ook netjes op spanning.
Waar ik zelf aan dacht,
- voorwiel uitbalans
- balhoofdlager (?)
- motor afstellen ( probleem doet zich ook voor met een ingeknepen koppeling )
- vanuit de achterkant?

Iemand een idee wat het kant zijn?

Ik neem aan dat je het in het stuur voelt.
Mogelijk een inwendige beschadiging van je voorband.

Zet het wiel in de steun en draai hem eens rond. Bult / hoogte slag?

Voor vering , check de  kroonplaat op losse bouten
Wiel lager , check speling
Lopen de remmen vrij ?



Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Mei 21, 2012, 20:15:46
Goede Punten!

Als ik met de motor in de hand loop hoor ik wel dat de remmen iets aanlopen.
Hoe kun je het wiellager checken?
Morgen zal ik de rest controleren.

Bedankt!


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: alfafranky op Mei 21, 2012, 20:21:16
lagers kan je chekken door een verlengstuk van  je ratelset tegen de as te drukken
en dan aan de andere kant je oor tehouden !!

klinkt knullig maar werkt !

gr frank !


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Mei 21, 2012, 21:00:34
Het klinkt heel knullig haha, en dan aan het wiel draaien en luisteren of je iets afwijkends hoort?


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: alfafranky op Mei 21, 2012, 21:14:47
Het klinkt heel knullig haha, en dan aan het wiel draaien en luisteren of je iets afwijkends hoort?

idd kraken van het lager !! goed luisteren ! zowel vooruit als achteruit draaien !

succes

gr frank


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Tuono GR66 op Mei 21, 2012, 22:04:20
iK GOK TOCH OP JE VOORBAND.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: brobro op Mei 22, 2012, 09:56:37
wellicht dat je voorband ongelijkmatig is afgesleten/gecupped is?


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Mei 22, 2012, 17:13:43
iK GOK TOCH OP JE VOORBAND.

Dat hoop ik ook een beetje, kan er een 2ct op ipv een gewone power pilot. Of zou ik dan gaan voor een pirelli maar dan ligt er nog een goede 2ct achter op.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Tuono GR66 op Mei 22, 2012, 18:32:46
iK GOK TOCH OP JE VOORBAND.

Dat hoop ik ook een beetje, kan er een 2ct op ipv een gewone power pilot. Of zou ik dan gaan voor een pirelli maar dan ligt er nog een goede 2ct achter op.
Hou de voorband hetzelfde als de achterband. Dit voorkomt problemen.
Een 2ct kan gewoon voor , geen probleem.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: milletuono op Mei 22, 2012, 20:53:00
Als je motor een tijdje op de banden staat zonder ermee te rijden kunnen je banden uit model raken.
Ook kan je ketting een zwaar punt hebben.
De eerdere tips checken en kijken waar het probleem zit.

S


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: zeeslot op Mei 23, 2012, 22:37:59
Kan ook een slecht punt in je ketting zijn... dat rijdt schokkerig en lijkt alsof je over hobbels rijdt. Check de ketting, maak hem eventueel even helemaal schoon (S100 kettingreiniger oid) en vet hem weer in. Als er een slechte schakel in zit (die niet vrij beweegt of uitgelubberd is) dan even die boel vervangen. suc 6


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Mei 24, 2012, 21:25:16
Vandaag nog even een rondje gereden maar het is maar bij een rondje gebleven want eerst wil ik het probleem opgelost hebben.
De motor op de bokjes gezet en aan het voorwiel gedraaid. Ik kwam tot de conclusie dat mijn wiel niet eens een vrije draai kan maken vanwege aanlopende remmen! Man daar sta ik van te kijken.
Vraag 1 is dan ook, hoe kun je ze niet meer laten aanlopen? oliepijl zit tussen min en max in.
Daarna met een ratel stokje geluisterd. Ik kon er geen afwijkend geluid uit halen.

De ketting nalopen is ook een goed plan. Hij is op spanning, daar heb ik een tijdje geleden naar gekeken omdat ik aan dat probleem dacht.
wanneer ik het achterwiel zou draaien kun je dan zien of een schakel niet meedraaid?

Wat ik me bedenk, het is pas vanaf dit seizoen dus het kan best dat het in de band zit....


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Vincent S. op Mei 24, 2012, 21:49:57
remblokken ff uit voor rem halen, geleide pennen en blokken ff goed schoonmaken.
Vervolgens de cups even goed gangbaar maken.
boeltje weer in elkaar.

wanneer hij erg aanloopt kan het ook zo zijn dat je schijf erg heet is geworden.
Blokken en schijf slijten ook extra hard.. ff slijtage meten.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Tuono GR66 op Mei 24, 2012, 22:28:34
Als je remmen aanlopen , worden ze warm.
Gaan dus uitzetten.
Elke oneffenheid en slingering is nu voelbaar.
Lijkt mij een gevaarlijke situatie. Eerst de remmen schoonmaken voordat je weer gaat rijden.

Kijk naar wat Vincent heeft geschreven.
belanngrijk is dat de zuigers gemakkelijk in en uit kunnen bewegen. Dus gangbaar en schoon zijn.



Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Mei 25, 2012, 15:14:50
Kijk dan ga ik daarmaar eens mee beginnen. Ik kan de koppeling en achterrem ontluchten en schoonmaken dus de voorkant moet ook kunnen. Dat wordt zondag maar sleutelen :D


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Mei 26, 2012, 21:15:00
Toch vandaag maar vast begonnen. Het was hard nodig om te poetsen, er zat me een vuil in! Een beetje bang heb ik de blokken en schijven gemeten en de blokjes zijn 5 mm dik, allemaal netjes hetzelfde afgesleten en de schijven zijn 4,8 mm dik zonder dat er een holling in zit. Lijkt me nog prima toch?

Voor ik het hele handeltje weer in elkaar schroef, weet iemand met hoeveel NM je de klauwen weer aan elkaar zet en met hoeveel NM de klauwen vast aan de voorpoten gaan?


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Master-D op Mei 27, 2012, 01:12:35
Toch vandaag maar vast begonnen. Het was hard nodig om te poetsen, er zat me een vuil in! Een beetje bang heb ik de blokken en schijven gemeten en de blokjes zijn 5 mm dik, allemaal netjes hetzelfde afgesleten en de schijven zijn 4,8 mm dik zonder dat er een holling in zit. Lijkt me nog prima toch?

Voor ik het hele handeltje weer in elkaar schroef, weet iemand met hoeveel NM je de klauwen weer aan elkaar zet en met hoeveel NM de klauwen vast aan de voorpoten gaan?

Ik heb laatst met Henk gesleuteld aan mijn motor. Hij zei dat de kleinere bouten (M6?) met 20NM vast moeten, en de grotere (M8?) met 40NM. Ik weet in ieder geval dat we bij mij de klauwen met 40nm aan de voorvork hebben vastgezet, dit waren de grotere bouten.

Maar het lijkt me verstandig dit wel even bevestigd te hebben voordat je mij op mijn woord aanneemt. Ik wil niet een mogelijk remprobleem bij jou op mijn geweten hebben ;)

Succes!


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Mei 27, 2012, 11:44:27
Thanks! Komt goed! :victory:

Edit: Het WPHB zegt 50 nm voor het vast zetten van de klauw op de voorpoot... ik dacht bij 30 al, dat is best veel.... Boekje know's


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Mei 28, 2012, 13:12:47
De motor remt weer als een titje! en loopt niet meer aan, althans je hoort hem een kleine beetje slepen maar dat mag. Het verbruik is ook verbeterd van 1 op 11,5 naar 1 op 12,5 das netjes lijkt me.

Het gehobbel is wel minder geworden maar nog niet weg. Mijn mede motor maatje zag me ook hobbelen dus ik ga maar eens een nieuwe voorband bestellen. Hopen dat het dan over is. De huidige band heeft nog wel 4 mm profiel dus best jammer maar goed, zo is het dan.....

Kijken of dat de uitkomst is.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: black bee op Mei 28, 2012, 13:58:52
je moet met een mille toch makkelijk 1:15 kunnen halen als je tenminste niet een rijdende art 5 bent  ;D

het cuppen van de band moet toch goed te voelen/zien zijn , ook het springen van een band moet makkelijk te zien zijn
als je hem ff in de voorbok zet en iemand er een draai aan laat geven , kan je vanaf de zijkant prima zien of het
de band is of wat anders


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Mei 28, 2012, 21:14:03
Net langs de zijkant van de banden gekeken maar daar zag ik niet veel geks, mm werk. De voorkant heb ik niet bekeken :gaga: Dit zal ik nog doen deze week.

Kun je trouwens de kroonplaat controleren? Wat ik zelf net bedacht is motor met de voorkant tegen een muur aan en dan de rem inknijpen en de motor voortwaarts bewegen en kijken/voelen of er ergens speling zit. zou dat werken? en als die opnieuw vast moet, hoe dan en met wat voor kracht? Via de zoekfunctie begreep ik wel dat je de onderkant vast zet en de bovekant borgt?


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Mei 30, 2012, 21:17:25
Ik heb een stokje vast gezet en die vlak langs het wiel laten lopen. Het is niet veel wat je ziet. Wellicht is het meer gezichtsbedrog omdat je ook met de profielen zit.

Wat is nu wijsheid om te doen? Toch op de band gokken?


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: black bee op Mei 31, 2012, 07:01:20
het cuppen moet je vooral voelen in het profiel , je voelt dan een hobbelig effect (hoogte verschillen )


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Tuono GR66 op Mei 31, 2012, 18:57:15
Ik heb een stokje vast gezet en die vlak langs het wiel laten lopen. Het is niet veel wat je ziet. Wellicht is het meer gezichtsbedrog omdat je ook met de profielen zit.

Wat is nu wijsheid om te doen? Toch op de band gokken?
Verander de bandenspanning van de voorband. Verlaag deze tot ca 1.5 bar.
Normaal veel te laag , maar hierbij zal de band flink kunnen vervormen.
Kijk even of het minder is geworden.
kijk wel uit met deze lage bandenspanning , rijd voorzichtig.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Mei 31, 2012, 20:20:54
Als ik langs de band voel lijkt het wel of het helemaal golft.... Zaterdag zal ik eens bij een andere motor voelen of het hetzelfde is.

De bandenspanning verlagen probeer ik ook nog  :yes:


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juni 05, 2012, 16:50:21
Zondag nog een stukje gereden en het was nog geen succes.Vanavond maar eens een andere band bestellen en de gok nemen.

Wat ik wel zeker wil weten is, kun je de wiellagers en balhoofdlagers testen/meten zodat ik zeker het probleem kan uitsluiten?

Thanks!


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: black bee op Juni 05, 2012, 16:59:06
ja , balhoofd door voor je motor te gaan staan , rem erop en in de vering trekken , kantel punt in het balhoofd/ ruimte op je balhoofd moet je dan voelen sommige zetten het voorwiel tegen een muur en drukken dan de vering in , dan moet je hetzelfde voelen.

wiellager geeft volgens mij een krakend/schurend geluid , om je remklauwen uit te sluiten deze ff los halen  ;D


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juni 05, 2012, 17:52:42
Oke,  Dan voel je de speling? zal dit ook zijn door hard remmen dat je voelt als of je stuur iets hoger wordt?


EDIT: als ik de motor tegen een obstacel zet ( in dit geval was het mijn cilinder van de burg die erg sterk is) en ik knijp de voorrem in dan duw ik de motor de vering in en leg een vinger tussen de kroonplaat en het frame. zowel boven als onder voel ik dan maximaal een milimeter verschuiving dus. Ik kan hieruit opmaken dat dat het niet is :secret:

Het probleem zit um bij de motor ook dat het vooral op een vlakke weg met een constante snelheid gaat stuiteren. Zal het dan toch de band zijn?


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: black bee op Juni 06, 2012, 05:36:22
maak eens een foto van je band


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juni 06, 2012, 18:27:39
Kijk aan, Foto's.

Let niet op de vlekjes op de zijkant van de band. iets met remolie dat langs het doekje liep :-X

(http://img23.imageshack.us/img23/175/img5629large.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/23/img5629large.jpg/)

(http://img835.imageshack.us/img835/3066/img5626large2.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/835/img5626large2.jpg/)

(http://img811.imageshack.us/img811/8714/img5625large.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/811/img5625large.jpg/)

op foto 1 lijkt hij niet helemaal rond te lopen....


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: black bee op Juni 06, 2012, 18:44:51
op foto 2 lijkt het wel alsof er inderdaad hoogte verschil in het profiel zit , dit kan de trillingen veroorzaken, mooi rond is het profiel ook niet meer
beetje vierkante band dus een nieuwe kan geen kwaad


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juni 06, 2012, 21:13:46
Ik heb een nieuwe band besteld en wel, een power pilot 2ct  :yahoo:

Zal ff posten als die er is en of het nog steeds hobbeld.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juni 26, 2012, 14:35:26
Zo dat is ff geleden!

Net een ritje gemaakt en manmanman wat stuurt dat ding fijn zeg! Ware het niet dat het gehobbel er nog steeds iets inzit.

Eigelijk krijg ik zelf het vermoeden  dat de motor goed afgesteld moet worden doordat hij wat onregelmatig draait soms  :secret:
Of het zijn de balhoofd lagers alsnog...
Zou de ketting er iets mee te maken kunnen hebben?


Blijft een lastig verhaal....


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Tuono GR66 op Juni 26, 2012, 19:57:17
Zo dat is ff geleden!
Net een ritje gemaakt en manmanman wat stuurt dat ding fijn zeg! Ware het niet dat het gehobbel er nog steeds iets inzit.
Eigelijk krijg ik zelf het vermoeden  dat de motor goed afgesteld moet worden doordat hij wat onregelmatig draait soms  :secret:
Of het zijn de balhoofd lagers alsnog...
Zou de ketting er iets mee te maken kunnen hebben?
Blijft een lastig verhaal....
Om de aandrijfkrachten ( lees slecht afgesteld blok) uit te sluiten , maak vaart en knijp de koppeling in.
Bekijk ook de achterband op onrondheid
Hobbelen lijkt mij niet van het balhoofd afkomen.
Laat iemand eens naast je rijden en de ketting loop bekijken met en zonder aandrijving . De ketting mag wel een beetje dansen maar niet echt slaan..
succes met het zoeken..


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juni 26, 2012, 20:17:13
Thanks for the tip!


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juni 30, 2012, 15:02:46
Met iemand ernaast rijden is er nog niet van gekomen maar ik heb de lengte van de ketting opgemeten. OVer 17 schakels is deze 25,4 cm. volgens het boekje mag deze 25,5 zijn met 0,5 % afwijking. Wellicht dat daar het probleem in zit.

Dan gelijk voor en achter tanwiel vervangen of hoe zie je dat? :ok:


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: The Marshall op Juni 30, 2012, 17:13:04
Zoek nou eerst eens het probleem op.
Of laat het opzoeken.(goede dealer)
Bedoel het niet verkeerd,maar zomaar vanalles vervangen omdat het dat wel eens zou kunnen zijn loopt soms in de papieren :yes:
En mocht je nog wat euros kunnen missen wil ik je mijn giro nr wel even geven :friends:

grtsls  Jos


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 01, 2012, 14:10:31
Hoi Jos,

Mede met de hulp van dit forum wil ik het probleem opzoeken. Ik kan hem wel naar een goede dealer brengen en geld weg brengen maar dan nog leer ik er niets uit. Ik wil graag meer leren sleutelen en problemen verhelpen. Vandaar dat ik met jullie feedback dingen wil gaan uitsluiten :ok:

Mocht jij nog geld teveel hebben mag je mij wel sponseren in mijn leer proces  :yes:



 :bye:


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: The Marshall op Juli 01, 2012, 14:43:07


Mocht jij nog geld teveel hebben mag je mij wel sponseren in mijn leer proces  :yes:



 :bye:
[/quote]

Pas nieuw leer gekocht en een nieuw Tuono V4 dus daar kan ik je niet mee helpen.
Maar ik weet zeker als je naar een GOEDE dealer gaat hun na een proefrit met 90-100 % zeker kunnen zeggen wat er aan de hand is.
En een proefrit is meestal gratis  ;D
Ben zelf automonteur en als ik soms hoor wat klanten zelf al vernieuwd hebben op aanraden van en naar eigen idee. :-\
Horen ze iets ronken,is het eerst de uitlaat,dan de waterpomp ,2 wiellagers verder nog niet weg >:( dan komen ze bij ons en dan blijkt het na een proefrit van 100 m een band te zijn die cupt :o
Ja maar ik dacht en heb gehoord........... inmiddels €750 verder ???
Ik bedoel maar :friends:

succes en sterkte  Jos


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: dennis op Juli 01, 2012, 21:52:30
OVer 17 schakels is deze 25,4 cm. volgens het boekje mag deze 25,5 zijn met 0,5 % afwijking. Wellicht dat daar het probleem in zit.


Heb je dit wel op meerdere punten gemeten? meet ook eens het stuk ketting waar de sluitschakel bij in zit, die wil nog wel eens sneller slijten als de rest...

succes


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 02, 2012, 20:36:17
Waar de schakel zit, deze in het midden gedaan en gemeten. Zelfde waarde.

Thanks voor het meedenken :friends:


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 14, 2012, 20:29:35
zo, een nieuwe ketting erop gelegt. kwa lengte geen/ weinig verschil met de oude.

Hierbij een filmpje want ik weet niet of de ketting zo hoort te lopen...

Wil iemand dat beoordelen? Thanks!!!!


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: rsv mille evo op Juli 14, 2012, 20:38:34
 ??? hoe bedoel je, ik zie geen ketting op je fimpje en het geluid is zo niet te beoordelen  :no:


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 14, 2012, 21:06:37
daar is het filmpje. Wat ik zelf lijk te zijn vanaf de boven kant is dat de ketting naar binnen en buiten gaat... ik heb ook niet bij de oude gekeken hoe dat liep  :secret:

http://s1033.photobucket.com/albums/a414/RtotheB/?action=view&current=MVI_6462.mp4


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 15, 2012, 14:03:37
net een stukje wezen rijden. de speling in het balhoofd is er nu uit. rijd een stuk beter zo.
Ook de ketting is vervangen. (zie post hierboven ) Ik dacht iets nieuws te proberen door voor naar 16 tegaan ipv 17 maar dat heeft de vorige eigenaar dus al gedaan.

Echter is het gehobbel er nog niet helemaal uit. wanneer ik 50( of 57 of rond de 30) constant rij lijkt het net of je overdreven gezien gas open gas dicht gooit.
iemand nog meer opties? toch maar een keer laten afstellen bij startwin (dichtste bij voor mij).?


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: dennis op Juli 15, 2012, 21:40:27
In het filmpje lijkt het net of dat het achtertandwiel niet helemaal goed gecentreerd zit??


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 16, 2012, 11:58:51
Dat kan maar op1 manier toch?  Bij het tandwiel viel mee wel op er een verbrede rand in zit. Ik heb hem het met de letters het zelfde gedaan als de oude...


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: duke nukem op Juli 16, 2012, 12:47:03
Dat achtertandwiel kan er volgens mij maar op 1 manier op, het 'niet goed gecentreerd zijn' kan volgens mij niet. Als ik het filmpje zie lijkt het wel goed te zitten. De ketting rammelt in het midden een beetje, maar dat is normaal, er zit altijd wat slack in. Ik kan alleen niet op het filmpje zien of alles wel goed zit, je hebt een WPHB en de juiste moment waardes gebruikt? Dat is wel van belang als je niet zo heel erg technisch bent en weinig sleutel ervaring hebt.

Over dat bokken, heb je ook wel eens op andere 2 cilinders gereden? Ze doen het bokken natuurlijk allemaal dus de vraag is of het normaal is of niet. Afstellen kan natuurlijk altijd en daar kunnen ze je meteen vertellen of de motor goed loopt of niet, dus als ik jouw was zou ik dat doen.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: TuonoPeet op Juli 16, 2012, 12:58:26
staat je ketting niet iets te strak???? zou ik wel de moeite waard vinden om ff te proberen, slapper zetten, tot je 25mm vrije slag hebt ergens in het midden tussen voor en achterkettingwiel....


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Erwin83 op Juli 16, 2012, 13:04:43
staat je ketting niet iets te strak???? zou ik wel de moeite waard vinden om ff te proberen, slapper zetten, tot je 25mm vrije slag hebt ergens in het midden tussen voor en achterkettingwiel....

+1, leek mij ook wat aan de strakke kant, maar eigenlijk onmogelijk te zeggen zo.
Ketting op spanning zetten (meten) moet je doen terwijl je op de motor zit ivm het strakker worden bij inveren (minimaal, maar toch). Daarnaast even zoeken naar het strakste punt. Een licht ovale vorm in het tandwiel is mogelijk, en er is altijd wel een schakel is stroever dan de ander, waardoor een ketting op de ene plek 25mm speling geeft, maar iets verderop nog maar 15mm. Dat voel je ook.

Verder is een ketting laten draaien terwijl je achterwiel onbelast is niet echt een manier om dit te bepalen, ketting slaat namelijk altijd wel wanneer er geen belasting aanhangt.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 16, 2012, 17:06:49
Heren, Aller eerst bedankt voor de input! :ok:

De ketting heeft een speling van 2,5 cm in het midden aan de onderkant van de ketting gemeten.
Hebben jullie nog opties? zou het nog met de gasklepstand te maken kunnen hebben? Als ik de motor"uitlees"geeft deze diag 1 aan.

Zolangzaam aan heb ik nieuwe motor  :ok:


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Jesse J op Juli 16, 2012, 17:50:57
Heren, Aller eerst bedankt voor de input! :ok:

De ketting heeft een speling van 2,5 cm in het midden aan de onderkant van de ketting gemeten.
Hebben jullie nog opties? zou het nog met de gasklepstand te maken kunnen hebben? Als ik de motor"uitlees"geeft deze diag 1 aan.

Zolangzaam aan heb ik nieuwe motor  :ok:
Nee diag 1 is normaal.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: pieter op Juli 16, 2012, 18:19:04
het zou kunnen zijn dat je rubbers van je achtertandwielhouder niet meer top zijn.
Maar dat kan je controleren door de kettinspeling steeds te meten na 10cm ketting. (zeg maar een getal hoor)
Mijn vorige mille had dat ook. Uiteindelijk zelfs de bouten afgebroken van het tandwielhouder (staat hier nog wel ergens op het forum).
Na een nieuw tandwielhouder en nieuwe rubbers (rubbers en bouten nieuw, maar tandwielhouder 2e hands) reed hij weer goed.

Dus ff meten. succes
Afstelling zal het niet zijn. Dan zou hij het in bv z'n 1 niet moeten hebben.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Jesse J op Juli 16, 2012, 18:39:00
Zo heb ik wel eens een tanwielhouder gehad die niet helemaal rond was.
Een kleine afwijking kan al voor een grote slingering zorgen.



Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: dennis op Juli 16, 2012, 19:53:07
Zo heb ik wel eens een tanwielhouder gehad die niet helemaal rond was.
Een kleine afwijking kan al voor een grote slingering zorgen.



Precies, 2mm uit het midden ga je zeker merken bij een constante snelheid..

Anders maak nog eens zo'n filmpje waarbij de camera stabiel en haaks op het achtertandwiel staat gericht, dan zien we het wel......of niet natuurlijk..


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: dennis op Juli 16, 2012, 19:55:10
Of je komt volgende week ff een bakkie doen in vorden, twee zien er meer als één :ok:


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 16, 2012, 20:00:00
Of je komt volgende week ff een bakkie doen in vorden, twee zien er meer als één :ok:

Klinkt als een goed plan :ok: moet alleen wel een beetje mooi weer zijn. Trouwens de druk wordt hoger want volgende week vrijdag staat een circuit dag gepland.... :yahoo:


Als jullie meten, duw je dan de ketting alleen naar boven of trek je hem ook omlaag? indien dat het laatste het geval is klopt de speling.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 16, 2012, 20:48:34
hierbij een filmpje.

http://s1033.photobucket.com/albums/a414/RtotheB/?action=view&current=MVI_6464.mp4

Lang leve bierkratten als statief :crazy:


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: dennis op Juli 16, 2012, 21:05:41
In het tweede deel van het filmpje (haaks op de motor gefilmd) zie ik het tandwiel toch echt een beetje heen en weer schommelen...

Kan je niet proberen die schommeling er uit te krijgen door de tandwielbouten iets te lossen en dan met een kuntsof hamer het tandwiel een tikje de juiste kant op geven, kost niks, dus het proberen waard lijkt mij..

Succes


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 16, 2012, 21:30:38
Zeker de moeite waard. Zal het (hopelijk) morgen proberen. Kun je hieruit halen dat de 5 rubbers op zijn?


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: FastJ op Juli 16, 2012, 23:24:42
Op het oog is het eerste wat mij opvalt, dat ik de ketting erg strak vind staan. Maar ja, ik ben geen technieker......


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 17, 2012, 05:45:55
Klopt, eigelijk wil ik die naam veranderen maar dat komt nog wel.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: duke nukem op Juli 17, 2012, 06:40:24
In het tweede deel van het filmpje (haaks op de motor gefilmd) zie ik het tandwiel toch echt een beetje heen en weer schommelen...

Kan je niet proberen die schommeling er uit te krijgen door de tandwielbouten iets te lossen en dan met een kuntsof hamer het tandwiel een tikje de juiste kant op geven, kost niks, dus het proberen waard lijkt mij..

Succes


Let er wel op dat als je die borgmoeren losdraait je de tandwieldrager los moet hebben van de velg, het spul moet er dan dus uit. Die moeren kun je alleen maar los en vast draaien door er een sleutel aan de andere kant op te zetten, en daarom moet ie uit de drager.

En, zoals je op de 2e foto kunt zien, zit het achtertandwiel gecentreerd op de drager, het kan dus eigenlijk niet dat de tandwiel niet in het midden zit, of er moet iets echt goed fout zitten.

(http://i45.tinypic.com/wrayja.jpg)
(http://i45.tinypic.com/2wh1bo2.jpg)
(http://i49.tinypic.com/21jnoed.jpg)
(http://i45.tinypic.com/16jhuo9.jpg)


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 17, 2012, 16:10:58
met de laatste foto heb ik niets gedaan. alleen het tandwiel eruit gehaald en de nieuwe over gezet. hierbij heb ik ook nog (voor zover kan) kruislinks vast gedaaid en netjes op 50 nm.
Ik zal het achterwiel er nog eens uithalen voor een inspectie.

Edit:

Net begonnen met het wiel eruit te halen. Eerst even geprobeerd om te kijken of ik ergens iets kon vinden. Daarbij draaiend aan het wiel kwam ik erachter dat als je een beetje hard draaid je geknak hoort. zou er iets met een lager zijn of heeft het wiel er scheef ingezeten? ik mag toch aannemen dat ik kan uitgaan van de streepjes?

Edit 2:

De velg eruit gehaald en op de remschijfkant gelegt. Proberen een beetje wiebelen met het tandwiel en dan lukte ( wiebele in de draai richting van de ketting ) daarna het tandwiel eruit gehaald, stukje gedraaid en veel vaster erin moeten zetten als dat hij zat en niet meer te wiebelen. Ik heb ook geprobeert te wiebelen haaks op de ketting dus naar beneden duwen maar dat was overal het zelfde. eigelijk kun je dat geen speling noemen.




edit 3
de velg zit er weer in. het knassende geluid is ook weg. ik zal nog even  een filmpje maken om te kijken of jullie verschil zien.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 17, 2012, 18:20:49
Hierbij het filmpje.
http://s1033.photobucket.com/albums/a414/RtotheB/?action=view&current=MVI_6466.mp4

Wat zeggen jullie gewoon lekker rijden en dan bij startwin afstellen?


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Erwin83 op Juli 17, 2012, 19:44:37
Het tandwiel zit "los" aan de velg, omdat die bussen los in de rubbers steken. Dus axiaal kun je het tandwiel met wat wiebelen inderdaad van de velg halen, en weer op z'n plek drukken.

Ik heb nog steeds de indruk dat je je ketting behoorlijk strak hebt staan.
25mm terwijl je op de motor zit he.

Daarna zou ik maar eens een goed stuk gaan rijden, want zo verkeerd zal het toch niet staan...


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: TuonoPeet op Juli 17, 2012, 20:01:11
Maak je gewoon een afspraak met startwin op de 18 aug. lekker vroeg kan je daarna nog meerijden met de Veluwe/thuisblijvers/of tussen de rittendoorrit, het wordt goed weer  :yes:
http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=20327.msg314520;topicseen#new
ff aanmelden.... :ok:  :yes:


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 17, 2012, 20:05:03
nu stel ik hem af op de paddockstand. zal straks ff anders afstellen. als je naar het filmpje kijkt zie het tandwiel een beetje zwabberen. dihieruitt is normaal begrijp ik hieruit?


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Erwin83 op Juli 17, 2012, 20:25:52
Axiaal zwabberen?
Het zou ook de ketting t.o.v. het tandwiel kunnen zijn. Is vrijwel niet te zien. Plus het slaan van de ketting (onbelast zorgt de massa van je achterwiel automatisch voor slaan) maakt het nog moeilijker.
Zit je achterwiel trouwens wel recht in de brug?

Daarom lekker gaan rijden (na minder strak zetten). We kijken nu naar beelden van een situatie die zo ongunstig is dat er altijd wel iets klappert, beweegt, slingert, slaat, etc.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 17, 2012, 21:21:13
Maak je gewoon een afspraak met startwin op de 18 aug. lekker vroeg kan je daarna nog meerijden met de Veluwe/thuisblijvers/of tussen de rittendoorrit, het wordt goed weer  :yes:
http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=20327.msg314520;topicseen#new
ff aanmelden.... :ok:  :yes:

Lijkt me wel wat maar ik heb teveel dingen die ik moet doen, lees kozijnen schilderen, schuur opruimen, en nogmeer van dat soort dingen. Ik zal het evementen gedeelte in gaten houden want ik wil zeker een keer een ritje maken :yes:

Ik stel hem a
Axiaal zwabberen?
Het zou ook de ketting t.o.v. het tandwiel kunnen zijn. Is vrijwel niet te zien. Plus het slaan van de ketting (onbelast zorgt de massa van je achterwiel automatisch voor slaan) maakt het nog moeilijker.
Zit je achterwiel trouwens wel recht in de brug?

Daarom lekker gaan rijden (na minder strak zetten). We kijken nu naar beelden van een situatie die zo ongunstig is dat er altijd wel iets klappert, beweegt, slingert, slaat, etc.

Morgen of overmorgen zal ik de ketting afstellen en dan kijken of ik bij startwin tetecht kan.

Nog een klein vraagje, wanneer die bij startwin op de bank gaat en ik er nog een oud type airbox inmaken zal die waarschijnlijk opnieuw afgesteld moeten worden? met andere woorden, wanneer ik hem laat afstellen kan ik het beste de airbox er al in hebben?


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: black bee op Juli 18, 2012, 19:18:02
afstellen nadat je alle wijzigingen hebt gedaan dan weet je zeker dat je maximaal profijt hebt  :yes:


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 20, 2012, 16:44:14
De andere airbox zit erop met ipv van foam, compriband.  Zolang het maar afsluit :yes:

Hij lijkt iets meer lawaai te maken met optrekken wat mij wel ligt :)

Morgen naar startwin en dan zien we wat hun bevindingen zijn  :yahoo:



Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: TuonoPeet op Juli 20, 2012, 17:40:31
Hoe is het met de Hobbel??


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: minime op Juli 21, 2012, 08:05:19
Het tandwiel zit "los" aan de velg, omdat die bussen los in de rubbers steken. Dus axiaal kun je het tandwiel met wat wiebelen inderdaad van de velg halen, en weer op z'n plek drukken.

Ik heb nog steeds de indruk dat je je ketting behoorlijk strak hebt staan.
25mm terwijl je op de motor zit he.

Daarna zou ik maar eens een goed stuk gaan rijden, want zo verkeerd zal het toch niet staan...

25mm met een ingeveerde achterbrug is te veel. Die speling is juist om te compenseren voor een oningeveerde achterbrug.


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 21, 2012, 08:34:46
Hoe is het met de Hobbel??

nou ik ga zo naar startwin en daarna  meld ik de uitkomst :yahoo:


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: dennis op Juli 21, 2012, 13:19:07
Het tandwiel zit "los" aan de velg, omdat die bussen los in de rubbers steken. Dus axiaal kun je het tandwiel met wat wiebelen inderdaad van de velg halen, en weer op z'n plek drukken.

Ik heb nog steeds de indruk dat je je ketting behoorlijk strak hebt staan.
25mm terwijl je op de motor zit he.

Daarna zou ik maar eens een goed stuk gaan rijden, want zo verkeerd zal het toch niet staan...

25mm met een ingeveerde achterbrug is te veel. Die speling is juist om te compenseren voor een oningeveerde achterbrug.


Ik heb de ketting liever iets te los dan te strak


Titel: Re: Onbalans in de motor
Bericht door: Technieker op Juli 21, 2012, 14:58:57
monteur van startwin heeft een ritje gemaakt en kwam terug met de medeling dat er niets aan het handje was :gaga:

Toch nog wat besproken en incombinatie met de nieuwe airbox ( die super klinkt ) toch nog even afgesteld.
Hij stond iets aan de rijke kant dus hij staat nu iets krapper, geen bezwaar verder als ik met orginele uitlaat of zonder db killer rijdt gaf hij aan.

Verder zal het meer tussen de oren zitten/ het karater van een 2 cilinder...

Op de terug weg kon ik het verschil niet heel erg merken alleen had rond de 3000 toeren iets meer moete vloeiend weg te rijden. voor nu vind ik het wel goed.
De monteur van startwin gaf aan dat er niets aan het handje is dus ik ga vrijdag ook lekker genieten zonder zorgen :yes:

Voorzover dit topic. Iedereen super bedankt voor het meedenken  :friends:

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum