Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: ldeijkva op mei 27, 2012, 17:15:53

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: ldeijkva op mei 27, 2012, 17:15:53
Dacht dat het wel leuk zou zijn om mijn achterrem avontuur van afgelopen twee weken op het forum te delen ter lering & vermaak.
Voornamelijk vermaak, schroom niet om sarcastische opmerkingen te plaatsen.  :laugh:
 
Het werdt weer eens tijd voor een controle. Nieuw met Aprilia, werkt net allemaal even iets anders dan BMW.
Ik ben geen sloper, maar krijg het wel voor elkaar om zo nu & dan iets knulligs te doen.
 
Twee weken terug alle vloeistoffen vervangen. Liep al enigsinds te prusten met de olie. Eerst een half uurtje warm rijden. Alles eraf halen, olie eruit laten piesen, koperen ringetjes vervangen, rubberen ring zag er nog goed uit dus dacht “lekker laten zitten!”. Scheelt toch weer een paar euro. Olie erin, starten, olie erbij, boel er weer op. Prima, kijken, olie lekken, ring toch beschadigd. Jeetje bammer zeg maar. Ik had geen idee of de volledige 3,9 liter eruit zou zeiken als ik het dekseltje eraf zou schroeven. Grote opvangbak eronder (eerst goed schoongemaakt), deksel eraf, lekte +/- 2 dl uit. Ring vervangen & terug gegoten. Als een zonnetje… Maar goed, onnodig lang & weer een wijze les bijgeleerd: vecht tegen je natuurlijke West-Friese drang om een krentenkakker te zijn.
 
Op naar de koppeling-, rem- & koelvloeistof. Koppeling knijp je er zo uit. Slang erop, 10 minuten werk. Helemaal netjes. Potje kleurt weer gezond, niet die grijze waas. Voelt niet sponsig aan, reageert naar behoren. Koelvloeistof een tijdje mee lopen kloten. Ik zal wel stekeblind zijn maar kan die aftapplug op het blok niet vinden. Overal gekeken, snap er geen hol van. Enigste aftapplug die ik kan vinden zit bij de bak. Wel opengeschroefd, komt olie uit. Zal wel aan mij liggen…. Radiatoren leeg laten lopen. Duurt irritant lang, blijft naar buiten piesen. Overloop reservoir eraf gehaald. Controle raampje is een beetje vergaan, je ziet de kleur er niet meer goed door. Slangen gecontroleerd op scheurtjes, ziet er allemaal netjes uit. Boel weer in elkaar, bijgevuld minus het kleine restantje wat nog ergens in het blok zat. Ging 2,1 liter in. Aftappluggen op de radiatoren vastgedraaid met teflon, had geen Loctite liggen.
 
Met de achterrem begon het geklooi… Potje los, tube op de plug, pompen & op druk houden, langzaam leeg laten lopen. Telkens als het potje bijna leeg was > plug dicht, bijvullen & weer verder. Ik bleef hoe dan ook lucht bellen zien. Tube sloot goed af, leek vanuit de nippel te komen. 3x geprobeerd, geen succes. Achterrem was al knudde, maar nu was het in 1 klap het meest nutteloze accesoire op de Tuono. Weekend daarna, nogmaals proberen, wederom ergens lucht aan trekken. Rem voelde wel ietsjes beter, maar nog steeds “eng”.  :-X Een nachtje een steeksleutel tussen de step & het pedaal geklemt om alle lucht naar het hoogste punt te laten “drijven”. Werkte verrassend goed! Rem voelde wat steviger aan, deed een beetje z’n werk. Nog steeds niet tevreden & helemaal klaar met dat gehannes besloot ik een Mityvac aan te schaffen. Resultaten zijn wisselend, maar dacht bij mezelf “niet geschoten is altijd mis…”. Pakketje kwam een paar dagen later thuis. Ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit helemaal niet zo dramatisch is. Ziet er allemaal redelijk stevig uit. Zet de boel in elkaar, worden 2 nippels bij geleverd. Nippel erop, eerst op druk krijgen, potje open & ventiel open. Zuigt direct valse lucht aan, nippel sluit niet mooi af op het ventiel. Hiermee was ik trouwens weer terug bij af. Boel schoot direct lucht in het systeem.

Dusss.... Wederom, terug bij stap 1. Deze maal de nippel niet gebruik, tube van de Mityvac rechtstreeks aangesloten op het ventiel. Deksel eraf, doorpompen, net zolang tot je weinig lucht meer in de slang zag. Daarna een dag laten hangen met de rem ingedrukt. Volgende dag even het ventiel open & dicht, daarna weer laten hangen. Nog eenmaal dezelfde handeling & de rem was op topsterkte. Niets meer aan doen...

Wat heb ik geleerd:
- Als je de remklauw los schroeft & op een hoog punt hangt, vergeet er niet iets tussen te zetten (steeksleutel oid). Anders mag je de boel demonteren om de zuigers terug te drukken < knullig
- Vergeet nooit het potje los te draaien, rubber trekt vacuum & trekt daarmee weer lucht aan < knullig
- Ringen waarbij wordt vermeld altijd te vervangen ook zeker doen < West-friese gierigheid  ::)
- Rempedaal een dag ingedrukt laten werkt perfect. Laatste luchtbellen drijven naar boven. Volgende dag even snel open & dicht om dit laatste stukje lucht uit het systeem te krijgen.
- Oliefilter deksel eraf betekend niet dat al je olie eruit klettert.
- Teflon tape kan je op sommige plekken prima gebruiken om de boel goed af te sluiten.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: rolf op mei 27, 2012, 19:45:21
ik heb geen enkele lullige opmerking, je hebt gewoon veel geleerd door het gewoon te doen.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Vincent S. op mei 27, 2012, 21:31:22
zelf heb ik het zo opgelost:

1 demonteer de achterremklauw en de remkabel houders
2 zet een huishoud trapje of iets dergelijks naast de fiets.
3 monteer met een stukje ijzerdraad de remklauw zo hoog mogelijk aan de trap (nippel naar boven).
4 druk de plunjers van de remklauw zo ver mogelijk terug (let hierbij op dat er geen remvloeistof uit het reservoir loopt)
5 monteer een plaatje hout ter dikte van de volledige opening tussen de remblokken.
6 bedien een aantal keer de rempedaal, zodat de boel op druk komt en alle bellen naar boven borrelen.
7 ontlucht op een normale manier de remklauw (ik heb het gewoon met een potje en slang gedaan).
8 laat de boel een nachtje staan (liefst met de rempedaal naar beneden)
9 ontlucht volgende dag alles opnieuw.
10 breng alles weer in originele staat (achterrem zal nu werken en blijven werken)


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: The kapitein op mei 28, 2012, 15:29:36
Altijd leuk om te lezen wat andere doen aan/met hun motor.


Mijn achterrem is ook al een tijd knudde. Ik ga dit maar weer eens proberen.

Marco.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: rob75 op september 13, 2012, 10:30:03
De methode die Vincent S. hierboven beschrijft staat ook in een Aprilia-servicebulletin zo beschreven.
Die Italianen bedenken ook altijd wel weer wat. Wie verzint het om de ontluchtingsnippel op het laagste punt van de kring te zetten?

Enige remedie is inderdaad de remklauw te demonteren, de zuigers ver in te drukken (opletten op niveau in reservoir!) en dan standaard ontluchten.

Succes,

Rob


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: dennis op september 13, 2012, 17:11:48
Die Italianen bedenken ook altijd wel weer wat. Wie verzint het om de ontluchtingsnippel op het laagste punt van de kring te zetten


Niet alle Italianen, Ducati bijvoorbeeld heeft dezelfde remklauw op de 999 zitten en die zit boven op de achterbrug gemonteerd dus met het nippel naar boven :ok:


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: black bee op september 13, 2012, 17:24:39
als ik toe ben aan nieuwe remblokken vervang ik ook altijd de remolie , dan kan je beter is verversen en ontluchten
want dan kan je een grote schroevendraaier tussen de ouwe blokken zetten en zo de zuigers terug duwen  :yes:

als je een slangetje op de ontluchting nippel zet en deze dan eerst open zet kan je de remblokken eenvoudig terug duwen
en door het "waterslot" kan er geen lucht in je klauw komen  :yes:


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: rob75 op september 13, 2012, 19:10:36
@Dennis,

Volgens mij zetten ze bij Ducati weer een distributieriem op een V-Twin, met bij behorende vervangingstermijnen....

Maar goed, ook Duitsers hebben zo hun nukken.

Groet,

Rob


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: dennis op september 13, 2012, 20:28:01
Ach ja, die achterrem is niet meer als een eigenwijs karakter trekje van onzen Appie :friends:, beetje mieren en martelen en hij doet het weer.....of niet... ik hou er wel van :yes:


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: pieter op september 14, 2012, 08:45:21
hahaha. leuk stuk proza zo!! inderdaad altijd leuk om te lezen hoe andere liefhebbers met hun motor omgaan en door te doen van alles leren.

gr Pieter


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: EVVULPEN op september 15, 2013, 21:49:07
Bedankt voor je beschrijving hoe het beste de lucht uit de achterrem kan worden gehaald.
Er zijn al honderden beschrijvingen op nederlandse/duitse/engelse/amerikaanse forums.
MAAAARRR .......de grote vraag blijft: Hoe komt de lucht erin ????????????????????
Daarop heeft niemand nog een antwoord gegeven.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Vincent S. op september 15, 2013, 22:19:00
Bedankt voor je beschrijving hoe het beste de lucht uit de achterrem kan worden gehaald.
Er zijn al honderden beschrijvingen op nederlandse/duitse/engelse/amerikaanse forums.
MAAAARRR .......de grote vraag blijft: Hoe komt de lucht erin ????????????????????
Daarop heeft niemand nog een antwoord gegeven.

leiding is bijna horizontaal, dus een luchtbel kan heel lang en groot zijn.
Meestal komt er lucht in door eerst de oude vloeistof af te tappen en dan te vervangen voor nieuwe vloeistof.
Doe het heel eventjes want luchtbellen zijn klein en verspreid, daarna komt het weer bij elkaar.

Andere optie is dat vloeistof pijl te laag heeft gestaan tijdens bedienen van de rem.

verkeerd ontluchten kan ook voor luchtbellen zorgen


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: motormenn op februari 01, 2014, 23:32:06
Je kunt de ontluchtingsnippel en slang ook omwisselen.De nippel zit dan hoger. Wel een andere slang monteren, die moet dan langer zijn. Als je stalen rem en koppelings leidingen monteren wil, gebruik je een koppelingsleiding als achter remleiding. Die is precies op lengte voor het bovenstaande. Peter


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: pipo-de-kloun op februari 03, 2014, 23:33:26
Wat ik zelf altijd heb begrepen, is dat de olie te warm wordt door de plaatsing van de pomp direct naast de uitlaatbocht. Ik heb derhalve een schildje gemaakt waarmee de rempomp werd afgeschermd. Weinig werk en in elk geval bij mij succesvol geweest.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: e-Mille op februari 04, 2014, 10:34:24
Wat ik zelf altijd heb begrepen, is dat de olie te warm wordt door de plaatsing van de pomp direct naast de uitlaatbocht. Ik heb derhalve een schildje gemaakt waarmee de rempomp werd afgeschermd. Weinig werk en in elk geval bij mij succesvol geweest.

Ik heb ook begrepen dat teveel warmte een oorzaak is. Een van de oplossingen zou zijn om DOT 5.1 te gebruiken. Niet geprobeerd ook (nog) geen ervaring mee...


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Jesse J op februari 04, 2014, 11:06:06
Als je de zoek functie van het forum gebruikt kun je lezen dat warmte niet altijd de oorzaak is. Hitteschildjes en andere remvloeistof helpen dan ook meestal niet.

De vermoedelijke oorzaak is trillingen icm de horizontale montage van de mastercilinder die mogelijk minder goede afdichtingen heeft dan noodzakelijk.
Goed ontluchten is zeer belangrijk maar helpt niet in alle gevallen.

Het enige dat echt helpt (in alle gevallen) is de montage van een andere remschakelset met verticale montage van de mastercilinder of montage van een andere mastercilinder van bv een Ducati 1098 of Shiver.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: motormenn op februari 04, 2014, 18:50:23
Jongelui,
Ik heb daar in 2011 een topic aangewaagd en de uitgebreid beschreven. Ik had nl een ervaring met een startmotor op een snelle Ford Fiesta, waar ook de uitlaat dicht langs  liep. Heb toen ook een hitte schild langs de hoofdremcinlinder gemaakt, probleem opgelost, maar het ontluchten blijft een probleem. Zie mijn vorige reactie, dat is daarmee wel op gelost. Grtjs Motormenn


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: pipo-de-kloun op februari 05, 2014, 21:24:59
Als je de zoek functie van het forum gebruikt kun je lezen dat warmte niet de oorzaak is. Hitteschildjes en andere remvloeistof helpen dan ook meestal niet.

De vermoedelijke oorzaak is trillingen icm de horizontale montage van de mastercilinder die mogelijk minder goede afdichtingen heeft dan noodzakelijk.
Goed ontluchten is zeer belangrijk maar helpt niet in alle gevallen.

Het enige dat echt helpt (in alle gevallen) is de montage van een andere remschakelset met verticale montage van de mastercilinder of montage van een andere mastercilinder van bv een Ducati 1098 of Shiver.

oké, ik zal de volgende keer eerst zoeken alvorens mijn ervaring te delen. Bij mij was het succesvol tot ik de RSV4 kocht.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: motormenn op februari 05, 2014, 23:00:59
Jesse, Ik moet je wel teleurstellen, een hitte schildje werk wel degelijk. Ik heb nu zeker 5 jaar geen problemen meer gehad met mijn achterrem. Het schildje moet wel lang genoeg zijn en van stevig materiaal, geen flutplaatje. Grts Motormenn


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: R1chard op februari 06, 2014, 15:13:07
Als je de zoek functie van het forum gebruikt kun je lezen dat warmte niet de oorzaak is. Hitteschildjes en andere remvloeistof helpen dan ook meestal niet.

De vermoedelijke oorzaak is trillingen icm de horizontale montage van de mastercilinder die mogelijk minder goede afdichtingen heeft dan noodzakelijk.
Goed ontluchten is zeer belangrijk maar helpt niet in alle gevallen.

Het enige dat echt helpt (in alle gevallen) is de montage van een andere remschakelset met verticale montage van de mastercilinder of montage van een andere mastercilinder van bv een Ducati 1098 of Shiver.

Helaas! een Shiver cilinder onder de Tuono werkt ook niet :no: :no: :no:, sinds een jaar of 4 zit dat ding erbij mij onder maar na 1 dag in de Dolomieten werkt hij gewoon niet meer  :bye:
Tot nu toe gewoon 2 x per jaar naar de dealer voor te laten ontluchten :gaga: :gaga: :gaga: :gaga:

Reactie van Piaggio Nederland: 99% van de Tuono/RSV rijders heeft er vrede mee dat hij gewoon niet werkt, bron: Piaggio zelf  :ok:

Saluti,
Richard





Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Jeroen_Sp op februari 07, 2014, 09:15:28
Reactie van Piaggio Nederland: 99% van de Tuono/RSV rijders heeft er vrede mee dat hij gewoon niet werkt, bron: Piaggio zelf

Leuk als er straks een wettelijke APK keuring komt op motoren.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Bart-Jan op februari 07, 2014, 11:27:43
Ik had een mille 2001 en nu een tuono 2004. Allebei eerst geen achterrem. Alles los, klauw ophangen, ontvluchten, tierip om hendel ... werkt maar even. En toch heb ik nu met het originele spul op de originele plek al 2 jaar een keiharde rem. Vakantie van 3000 km en geen problemen.

Pm voor de prijs waarvoor ik ga vertellen wat bij mijn mille en tuono de oplossing was en hoe ook jij dit zelf kunt doen

 ;D


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Jeroen_Sp op februari 07, 2014, 12:37:12
waarom niet gewoon even hier neerzetten wat je eraan hebt gedaan?


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Bart-Jan op februari 07, 2014, 12:46:54
Jonge, dat was niet serieus :gaga:

Heb nu ff alleen mobiel. Zet het r zo snel mogelijk op


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Willie-84 op februari 07, 2014, 12:47:32
Ik had een mille 2001 en nu een tuono 2004. Allebei eerst geen achterrem. Alles los, klauw ophangen, ontvluchten, tierip om hendel ... werkt maar even. En toch heb ik nu met het originele spul op de originele plek al 2 jaar een keiharde rem. Vakantie van 3000 km en geen problemen.

Pm voor de prijs waarvoor ik ga vertellen wat bij mijn mille en tuono de oplossing was en hoe ook jij dit zelf kunt doen

 ;D

LOL!  ;D
Je wil ons vast wel de oplossing van dit mysterie verklappen!?

Zelf ook nog steeds problemen op een '04 Tuono Factory met de rem. Wat ik ook doe, binnen een paar honderd km meestal weer een sponzige nuttelose achterrem.
Wil een andere Brembo master cylinder plaatsen maar nu lees ik weer dat dat niet hoeft. Al jaren spreekt iedereen wereldwijd elkaar helaas tegen.
Ene persoon zegt dat een hitteschild helpt, andere zegt dat het puur een geval van goed ontluchten is (wat ik me moeilijk kan voorstellen want eenmal goed ontlucht en op druk moet ie dan ook goed blijven..) en weer een ander geeft de master cylinder de schuld. :crazy: ???


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Jesse J op februari 07, 2014, 15:25:36
Jesse, Ik moet je wel teleurstellen, een hitte schildje werk wel degelijk. Ik heb nu zeker 5 jaar geen problemen meer gehad met mijn achterrem. Het schildje moet wel lang genoeg zijn en van stevig materiaal, geen flutplaatje. Grts Motormenn
Teleurstellen? Ik ben blij voor je dat het je geholpen heeft! Ik post hier mijn ervaringen om anderen te helpen.

Ik wil alleen maar aangeven dat het echt niet altijd een kwestie van goed ontluchten of kokende remvloeistof is (tenminste niet in mijn geval).
Ik heb voor mijn huidige RSV Factory, 4 RSV's gehad en echt nooit problemen ondervonden met de achterrem.
Gewoon een kwestie van goed ontluchten (zoals in dit topic beschreven) en klaar.
Maar de huidige is echt anders.
Warmte zou best kunnen met oude remvloeistof. Ik denk dat een hitteschild best zou kunnen helpen in dat geval. Maar ik heb de temperatuur van de remcilinder gemeten met een Thermal Image Camera en de temperatuur kreeg ik nooit boven de 185 graden C (en dat is ook nog met origineel hitteschild en op een vermogenstestbank zonder rijwindkoeling) Ter informatie: het kookpunt van Motul RBF660 is 325 Graden C.
Hoe kan het dan dat er lucht in het systeem komt?
Ik heb nu de mastercilinder vervangen door eentje van een Ducati 1098 en dat gaat al een jaar goed (incl. Vakantie en 2 circuitdagen). Mijn vermoeden is dan ook dat het in mijn geval toch echt de mastercilinder zelf is geweest.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: TuonoBoefmans op maart 10, 2014, 14:01:09
Mijn project achterrem is zojuist gestart.
Ik heb net een remcilinder van een Ducati 1098 besteld.
Ik had verwacht dat deze duur zou zijn..... Niet dus. 48 Euro en centen.
Levertijd 10 dagen...........

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

RSV Boefmans


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: e-Mille op maart 10, 2014, 14:22:33
Mijn project achterrem is zojuist gestart.
Ik heb net een remcilinder van een Ducati 1098 besteld.
Ik had verwacht dat deze duur zou zijn..... Niet dus. 48 Euro en centen.
Levertijd 10 dagen...........

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

RSV Boefmans

Da's niet teveel! Waar besteld? Heb van de week ook ineens bijna geen achterrem meer  >:(


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Jesse J op maart 10, 2014, 19:28:56
Hier staat er ook nog een te koop http://m.motorparts-online.com/home/onderdeel?id=190730
Heb ik er ook voor gegeven.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: TuonoBoefmans op maart 11, 2014, 08:47:15
Gewoon bij de Ducati dealert. Moto Puro in dit geval.
Stond ik daar tussen al die Ducatisten. Ze waren niet anders dan negatief over mijn Appi, maar ja....... Een grote beurt slaat bij mij geen gat in mijn portemonee  :yahoo:

Je kunt ook via hun site bestellen.

Het artikelnummer van de rempcilinder is: 62540181B


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: kakketoe op mei 05, 2014, 08:28:06
Sinds een paar weken heb ik ook een werkende achterrem,toch wel een fijn idee dat die gewoon werkt  :yahoo:


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Arie op mei 06, 2014, 15:14:57
Sinds een paar weken heb ik ook een werkende achterrem,toch wel een fijn idee dat die gewoon werkt  :yahoo:

Wat heb je allemaal vervangen? Alleen de cilinder + (langere) remleiding? Of nog meer?


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: kakketoe op mei 06, 2014, 15:59:08
Sinds een paar weken heb ik ook een werkende achterrem,toch wel een fijn idee dat die gewoon werkt  :yahoo:

Wat heb je allemaal vervangen? Alleen de cilinder + (langere) remleiding? Of nog meer?

Ja een Brembo-remcilinder van een Ducati 1098 en een nieuwe remleiding naar m'n remklauw.
Mede-Forumlid heeft dit voor mij gedaan....anders had ik nooit geen achterrem meer gehad  :help:


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Arie op mei 06, 2014, 17:39:12
Sinds een paar weken heb ik ook een werkende achterrem,toch wel een fijn idee dat die gewoon werkt  :yahoo:

Wat heb je allemaal vervangen? Alleen de cilinder + (langere) remleiding? Of nog meer?

Ja een Brembo-remcilinder van een Ducati 1098 en een nieuwe remleiding naar m'n remklauw.
Mede-Forumlid heeft dit voor mij gedaan....anders had ik nooit geen achterrem meer gehad  :help:

Ok! Ga ik ook proberen. Bedankt!


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Frankj op mei 17, 2014, 13:11:04

Ik heb net de door Jesse J voorgestelde Ducati 1098 achterremcilinder besteld. Na zeven jaar "ergernis" over een niet werkende achterrem ben ik zééééér benieuwd.
Er van uitgaande dat het toch niet slechter kan  ;D


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Jesse J op mei 17, 2014, 13:44:50
Ik ook! Want bij mij doet ie het nog steeds zonder problemen.
Ik hoop dat het bij jou ook zo gaat worden.


Titel: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Don Leo op mei 19, 2014, 11:33:31
het kan ook anders: Ik heb wel technisch inzicht maar niet alteveel sleutelervaring.
Na uitgebreid via internet te hebben gekeken naar 'how to bleed brakes'-filmpjes enz... en op 'ons' forum gelezen te hebben trok ik mijn stoute schoenen aan.

slangetje aan de ontluchternippel (bij mijn RSV 1000 - 2006 zijn het er 5 in totaal) ; steeds met ringsleutel ontluchternippel kwartslag openen en daarna het pedaal of de hendel dichtknijpen dan nippel weer kwartslag terug dicht zetten en hendel pedaal weer op laten komen. Deze cyclus herhalen totdat de verse remvloeistof door het slangetje komt. Opm. eerst de hoofdremcilinders ontluchten en dan de remmen zelf. Let op 1. de achterrem: deze 'even' losmonteren en ondersteboven houden. Let op 2. het vloeistofnivo in de potjes (gevuld) boven minimum houden, anders kun je opnieuw beginnen - met ontluchten - .

Uiteindelijk is het maar een karweitje van circa 15 minuten. De achterrem en de voorremmen zijn weer 'spijker-hard'. Supertrots op mezelf  :ok: !  Mijn volgende projekt: de koppeling ontluchten en doorspoelen.
 


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Willie-84 op mei 20, 2014, 12:23:27
het kan ook anders: Ik heb wel technisch inzicht maar niet alteveel sleutelervaring.
Na uitgebreid via internet te hebben gekeken naar 'how to bleed brakes'-filmpjes enz... en op 'ons' forum gelezen te hebben trok ik mijn stoute schoenen aan.

slangetje aan de ontluchternippel (bij mijn RSV 1000 - 2006 zijn het er 5 in totaal) ; steeds met ringsleutel ontluchternippel kwartslag openen en daarna het pedaal of de hendel dichtknijpen dan nippel weer kwartslag terug dicht zetten en hendel pedaal weer op laten komen. Deze cyclus herhalen totdat de verse remvloeistof door het slangetje komt. Opm. eerst de hoofdremcilinders ontluchten en dan de remmen zelf. Let op 1. de achterrem: deze 'even' losmonteren en ondersteboven houden. Let op 2. het vloeistofnivo in de potjes (gevuld) boven minimum houden, anders kun je opnieuw beginnen - met ontluchten - .

Uiteindelijk is het maar een karweitje van circa 15 minuten. De achterrem en de voorremmen zijn weer 'spijker-hard'. Supertrots op mezelf  :ok: !  Mijn volgende projekt: de koppeling ontluchten en doorspoelen.
 

Ik wil je pret niet bederven maar.....je omschreven methode is algemeen bekend hier. Klopt wel dat je de rem zo hard krijgt, alleen zul je merken dat de achterrem binnen een paar duizend km weer sponzig wordt. Laatste keer dat ik het deed, bleef de rem 3 dagen/1500 km goed....


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: e-Mille op mei 20, 2014, 12:39:21
Probleem zit hem niet in het zorgvuldig ontluchten maar in de matige rempomp...


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Frankj op mei 25, 2014, 19:45:12

Rempomp ontvangen, nu nog op zoek naar een passende remleiding. De originele gaat het hem jammer genoeg niet doen...


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Jesse J op mei 25, 2014, 20:52:19

Rempomp ontvangen, nu nog op zoek naar een passende remleiding. De originele gaat het hem jammer genoeg niet doen...
http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=21081.0


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Sodeknetters op mei 28, 2014, 23:16:31
ik denk ook dat het aan het ontwerp van de rempomp/hoofdremcilinder ligt.
Heb onlangs een RSV Mille model 2000 aangeschaft (zal me nog even voorstellen ook, later!) en achterrem was ook niet meer functioneel.

bij het ontluchten was ik in eerste instantie vergeten het rubber flapje uit het vloeistofreservoir te verwijderen. dit vouwt zich netjes naar beneden, maar helemaal onderin gekomen sluit ie het gaatje naar de HRC af terwijl het van buiten lijkt alsof het niveau nog op minimum staat.

Hoewel het reservoir dus helemaal dicht zat (door het rubber wat op de bodem lag) kreeg ik volop lucht via de remklauw. Deze wordt blijkbaar door de HRC naar binnen gezogen!!!!!
Ik kan me goed voorstellen dat als het al zo makkelijk gebeurt bij ontluchten, dat het ook gebeurt bij het rijden. Eigenlijk hoort het pedaal gewoon omlaag te blijven hangen als het reservoir vacuum trekt, of iig de plunjer van de HRC ingedrukt.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: duke nukem op mei 29, 2014, 11:46:09
Ik ga hier ook maar eens mee beginnen, ik ben dat geneuzel met ontluchten helemaal zat. Als je die rempomp 62540181B nieuw besteld, zit er dan ook het reservoir + slangetje bij?

En heeft er niemand een typenummer van die Goodridge leiding die wel past? Ik kan zelf ook wel weer op zoek gaan, maar als er iemand toch het nummer heeft.. Liever lui..  :crazy: ;D


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Jesse J op mei 30, 2014, 10:42:16
Ik ga hier ook maar eens mee beginnen, ik ben dat geneuzel met ontluchten helemaal zat. Als je die rempomp 62540181B nieuw besteld, zit er dan ook het reservoir + slangetje bij?

En heeft er niemand een typenummer van die Goodridge leiding die wel past? Ik kan zelf ook wel weer op zoek gaan, maar als er iemand toch het nummer heeft.. Liever lui..  :crazy: ;D
Als je een nieuwe MC koopt zit er geen slang en reservoir bij.
Maar je kan die van je eigen motor hergebruiken. Past 1 op 1.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: TuonoBoefmans op juni 05, 2014, 12:29:13
Ik heb inmiddels een HRC van een Ducati 1098 gemonteerd en inmiddels tot vervelens toe ontlucht.
De remblokken heb ik afgelopen weekend nog vervangen.

MIJN ACHTERREM REMT NOG STEEDS NIET  :no:

Ik wordt er zo onderandere gek van.

Ik ga op zoek naar een andere remklauw.

Ooit lukt het me........... >:D


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Jesse J op juni 05, 2014, 14:08:51
Heb je de flens van de pushrod afgehaald? Als je dat niet doet krijg je hem nooit ontlucht.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: TuonoBoefmans op juni 06, 2014, 12:19:20
Wat is een pushrod ?


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Jesse J op juni 06, 2014, 12:38:48
Wat is een pushrod ?
Dat is de drukstift die de plunjer van de MC indrukt bij het bedienen van de rem. Bij de gen2 zit er een flens op. Deze moet eraf, anders kan de stift de plunjer niet ver genoeg indrukken. Zie ook http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=21081.0


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: TuonoBoefmans op juni 11, 2014, 10:43:00
Jesse, ik ga vanavond direct kijken.

Bedankt voor de tip.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: duke nukem op juni 11, 2014, 10:52:55
Heb ook een Duc remcilinder besteld, ben benieuwd of het ding wel wil werken!


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Arie op juni 11, 2014, 16:11:06
Heb ook een Duc remcilinder besteld, ben benieuwd of het ding wel wil werken!

Gaat er bij mij deze of volgende week onder. Ben net zo nieuwsgierig..........


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: duke nukem op juni 12, 2014, 21:34:40
Bij mij zit er nu ook een Duc remcilinder op, ik ben benieuwd!!  8)


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: e-Mille op juni 13, 2014, 07:02:06
Bij mij zit er nu ook een Duc remcilinder op, ik ben benieuwd!!  8)

Ziet er strak uit! Heb je de remleiding pas laten maken of is het een kant-en-klare?


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Jesse J op juni 13, 2014, 07:27:10
Bij mij zit er nu ook een Duc remcilinder op, ik ben benieuwd!!  8)
En? Werkt ie?


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: duke nukem op juni 13, 2014, 11:23:25
Ik heb gisteravond nog een flinke testrit gemaakt en hij lijkt prima te werken, maar je weet 't pas zeker als ie op de lange duur nog werkt. Die remleiding heb ik zelf op maat gemaakt.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: duke nukem op juni 20, 2014, 21:54:59
Ondertussen ook nog een dikke 1500km weggetrapt in de Eifel en hij doet ´t nog steeds!!


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: PeterC op juni 23, 2014, 14:25:41
Gisteren ook de remvloeistof vervangen van de achterrem. Deze werkte als zeker een half jaar lang niet meer.

De truc voor mij bleek om de remklauw los te halen en vervolgens het plastic geleidekapje voor de remleiding ook los te halen. Daarna de remklauw ter hoogte van bovenop het zadel te hangen aan een touwtje en op de ouderwetse manier te ontluchten (nippel kwartslag open, rem indrukken, nippel dicht, rem los en repeat).

Inmiddels alweer 100 km gereden en af en toe per ongeluk zwarte strepen gemaakt ;)

Misschien de volgende keer ook de remcilinder eens losmaken zodat deze ook kan worden ontlucht... Maar of een andere remcilinder het beter laat werken? Misschien een kwestie van goed ontluchten? We gaan het zien in ieder geval de komende weken/maanden  :yahoo:


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: duke nukem op juni 28, 2014, 00:27:18
Kwestie van goed ontluchten is het niet, dat is hier al vaker besproken en geprobeerd. Ik heb de achterrem zelf ook op allerlei manieren ontlucht (en ik doe het zeker weten goed) en altijd raaktie na loop van tijd z'n druk kwijt. Soms was het na 100 km en soms na 1000 km. Het blijft gewoon een ruksysteem. Hopelijk wordt het probleem dus opgelost door de remcilinder te vervangen. Bij Jesse zit ie er al een flinke tijd op en bij mij nu alweer bijna 2000km (op vakantie geweest) en ze doen 't nog steeds. Goed teken dus!


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Jesse J op juni 28, 2014, 07:34:35
 :stupid:


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: duke nukem op november 18, 2014, 10:46:54
Even omhoog skuppen, ik ben alweer vele duizenden km's verder achterrem werkt nog steeds machtug goed! Dikke vette aanrader dus deze mod. Ook al wordt de achterrem niet veel gebruikt, het kreng moet het wel doen!


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Jesse J op november 18, 2014, 11:21:37
Goed om te horen. Bij mij nu 2 jaar probleemloos. Incl. Circuitgebruik.
Nooit hoeven ontluchten  :ok:

Er gaat deze winter weer verse Motul RBF660 in.


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Arwin op november 24, 2014, 21:18:34
Binnenkort zal ik de achterrem ook maar ontluchten, vind het toch fijn om met bepaalde situaties een werkende achterrem te hebben


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Excorio op januari 24, 2015, 23:17:09
Top, goeie info... Ik hoor dat die achterrem een wijd verbreid Aprilia probleem is?


Titel: Re: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...
Bericht door: Snijboon op januari 25, 2015, 13:26:42
Even vraag voor de mensen die de achter rem al vervangen hebben.
Ik heb mijn ducats 1098 red cilinder binnen.
Nu zit ik alleen met de remleiding.
Welke lengte moet ik nu aanschaffen?

Originele past niet vanwege de gebogen banjo.
Hopelijk weet iemand het antwoord voor mij.

Alvast bedankt

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum