Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: duke nukem op Augustus 05, 2012, 14:53:51

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 05, 2012, 14:53:51
Ik ben bang dat ik ook aan de beurt ben  :yahoo: :tease:. De laatste tijd merkte ik al dat de RSV af en toe een kleine tik gaf tijdens het starten, maar vanmorgen was het echt een vervelende tik (zo'n kippevel geluid  :rtfm:) en startte ook echt niet, motor draaide ook niet rond. Na 2 pogingen startte ie ineens wel normaal, alleen wel met een kleine rookpluim, waarschijnlijk van het bijna verzuipen. Zo net heb ik het weer een paar keer geprobeerd en nu start de RSV het wel goed. Toen ik 'm kocht heb ik er wel op gelet, maar toen startte ie een paar keer gewoon goed, ik ben benieuwd of de vorige eigenaar het ook wist  :secret:, hij was al zo makkelijk over de prijs  >:D. Dit klinkt wel als de start koppeling, wat jullie? Als ik de zoekfunctie gebruik, lijkt het wel zeer waarschijnlijk iniedergeval.

Er is al veel over geschreven, maar het is lastig te vinden wat nu precies de startkoppeling doet en welke koppeling je kunt gebruiken, omdat de Aprilia koppeling zo duur is. Nu wil ik het binnenkort zelf gaan repareren en wil er dan meteen even een uitgebreide HOW TO van maken in het Nederlands inclusief onderdeelnummers, waar besteld etc, zoiets als dit: http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?239085-How-to-replace-your-sprag-clutch.


Even resumé:
1. Klinkt dit als een kapotte startkoppeling?
2. Welke startkoppeling kan ik het best bestellen, zie hieronder?
3. Is de starterkrans op het vliegwiel ook vaak beschadigd?
4. Welke onderdelen heb je nog meer nodig?
http://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M=Aprilia&T=RSV%20%201000&Y=2002&L=AP_RSV3&O=Ignition%20unit&F=AP_RSV3_FG&L2=AP_RSV3_FG



EDIT: Als ik het goed heb gelezen heb je meerdere opties wat betreft de startkoppeling.
1. Die van Aprilia, erg duur, +-450 euro.
2. Van BMW, Part N° 12112343296 (bij deze koppeling moeten schijnbaar wat pennetjes omgezet worden). +- 80 euro.
3. Die van Ducati Part N° 70140071A, direct fit. +- 150 euro
4. Die van KTM part N° 58440026000, 70 euro. (geen idee of dit 1op1 past).
5. KTM imitatie Beta Part N° 3625197 000, 54 euro. (geen idee of dit 1op1 past)

Welke is de beste optie?


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Droeftoeter op Augustus 05, 2012, 20:57:41
Grappig dat je met die thread als voorbeeld komt. Als er namelijk 1 iemand op aarde is geweest die voor niks zijn startkoppeling heeft vervangen dan is hij het wel.

Op de foto's die hij laat zien staan onderdelen die werkelijk niets mankeren. Ik denk dat ik een startkoppeling of 10 nu gezien heb, en alle goed werkende zien er allemaal zo uit als op de foto's. Ik heb jaren geleden mijn Falcoblok uit elkaar gehaald om te zien hoe een goed werkende startkoppeling eruit ziet, hetzelfde.

Ik zou hem eerst uit elkaar halen en daarna pas beslissen wat je doet. De kans bestaat dat je met het opnieuw spannen van de veer weer jaren vooruit kan. Soms lubbert de veer uit die alle rollen in rust aan moet leggen op het starterstandwiel. Als dit niet goed genoeg gebeurd grijpen er maar een paar rollen aan en begint het ding te slippen. Als je nu door blijft tobben gaat de boel eraan. Ben je op tijd, dan kun je met opnieuw spannen weg komen.

Waar kom je vandaan? Ik heb anders nog wel een trekker voor je liggen die je kan komen halen.

Overigens, de BMW en KTM koppeling zullen het zelfde zijn, beide hebben een Rotax blok. Je zal alleen de rollen moeten omdraaien. Het starterstandwiel is een ander verhaal. Ik heb gelezen dat een oude model Fireblade dezelfde tandwielen gebruikt, maar zelf heb ik dit nooit gezien of gebruikt. Als je die ook moet vervangen is dat het duurste onderdeel. Buiten het Fireblade verhaal weet ik niet beter of je bent op Aprilia aangewezen voor het starterstandwiel.


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: roow op Augustus 05, 2012, 22:14:33
Helemaal met Droeftoeter eens.

Mijn startkoppeling-huis had dikkere groeven dan diegene op de foto.
Deze heb ik weer helemaal glad geschuurd, vervolgens de veer van de starterkrans ingekort en de boel weer in elkaar gezet.

Middagje werk, boel weer schoon in elkaar en ik knal nu alweer een paar 1000km probleemloos rond   :victory:



Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 05, 2012, 22:55:01
Hmm oke, goed punt. Nou ja, dat voorbeeld ging me meer om het vervangen zelf en niet of het nu onnodig was of niet. Ik ga er deze week aan beginnen denk ik, het is toch niet handig om er mee te blijven rijden dus dan maar uit mekaar met die handel. Ik kom uit omgeving Utrecht, is dat in de buurt?  :crazy:


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 05, 2012, 23:30:28
Grappig dat je met die thread als voorbeeld komt. Als er namelijk 1 iemand op aarde is geweest die voor niks zijn startkoppeling heeft vervangen dan is hij het wel.

Op de foto's die hij laat zien staan onderdelen die werkelijk niets mankeren. Ik denk dat ik een startkoppeling of 10 nu gezien heb, en alle goed werkende zien er allemaal zo uit als op de foto's. Ik heb jaren geleden mijn Falcoblok uit elkaar gehaald om te zien hoe een goed werkende startkoppeling eruit ziet, hetzelfde.

Ik zou hem eerst uit elkaar halen en daarna pas beslissen wat je doet. De kans bestaat dat je met het opnieuw spannen van de veer weer jaren vooruit kan. Soms lubbert de veer uit die alle rollen in rust aan moet leggen op het starterstandwiel. Als dit niet goed genoeg gebeurd grijpen er maar een paar rollen aan en begint het ding te slippen. Als je nu door blijft tobben gaat de boel eraan. Ben je op tijd, dan kun je met opnieuw spannen weg komen.

Waar kom je vandaan? Ik heb anders nog wel een trekker voor je liggen die je kan komen halen.

Overigens, de BMW en KTM koppeling zullen het zelfde zijn, beide hebben een Rotax blok. Je zal alleen de rollen moeten omdraaien. Het starterstandwiel is een ander verhaal. Ik heb gelezen dat een oude model Fireblade dezelfde tandwielen gebruikt, maar zelf heb ik dit nooit gezien of gebruikt. Als je die ook moet vervangen is dat het duurste onderdeel. Buiten het Fireblade verhaal weet ik niet beter of je bent op Aprilia aangewezen voor het starterstandwiel.

Trouwens, om welke veer gaat het hier precies? Heb je er misschien een foto van?


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Droeftoeter op Augustus 05, 2012, 23:34:43
Nou ja, dat voorbeeld ging me meer om het vervangen zelf en niet of het nu onnodig was of niet.

Nee, zo bedoelde ik het ook niet :) Maar stel dat je je koppeling zou vergelijken met die van de foto's, dan zou je (onterecht) tot de conclusie kunnen komen dat hij inderdaad vervangen moet worden.

Ik kom uit omgeving Rotterdam. Is misschien wat ver voor een trekker. Ik heb iig een wielbout van een vrachtwagen gebruikt, m22x1.5. Heeft het de afgelopen 10 tot 12 x prima gedaan.


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Droeftoeter op Augustus 05, 2012, 23:38:54
Trouwens, om welke veer gaat het hier precies? Heb je er misschien een foto van?

(http://www.odiesystems.com/photos/Moto_Pics/Aprilia_Sprag_Fix/Pics_07-08-08_010.jpg)

In de groef die in het middel loopt zit een cirkelvormige trekveer. Het ene uiteinde zit in het andere gedraaid wat het tot een cirkel maakt. Draai hem uit elkaar, knip er een halve centimeter af, draai hem weer in elkaar en leg er een druppie loctite 648 op en je kan weer ff vooruit (als het meezit).


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 06, 2012, 04:05:41
Nou ja, dat voorbeeld ging me meer om het vervangen zelf en niet of het nu onnodig was of niet.

Nee, zo bedoelde ik het ook niet :) Maar stel dat je je koppeling zou vergelijken met die van de foto's, dan zou je (onterecht) tot de conclusie kunnen komen dat hij inderdaad vervangen moet worden.

Ik kom uit omgeving Rotterdam. Is misschien wat ver voor een trekker. Ik heb iig een wielbout van een vrachtwagen gebruikt, m22x1.5. Heeft het de afgelopen 10 tot 12 x prima gedaan.


Trouwens, om welke veer gaat het hier precies? Heb je er misschien een foto van?

(http://www.odiesystems.com/photos/Moto_Pics/Aprilia_Sprag_Fix/Pics_07-08-08_010.jpg)

In de groef die in het middel loopt zit een cirkelvormige trekveer. Het ene uiteinde zit in het andere gedraaid wat het tot een cirkel maakt. Draai hem uit elkaar, knip er een halve centimeter af, draai hem weer in elkaar en leg er een druppie loctite 648 op en je kan weer ff vooruit (als het meezit).


Kijk, bedankt voor je duidelijke reakties. Rotterdam is inderdaad net iets te ver weg ja  :sorry:, wat voor een poelietrekker gebruik je daar voor?

En die veer inkorten, werkt dat goed? Ik heb ergens geloof ik gelezen dat dat niet echt heel erg lang werkt, dus als je pech hebt zit je een paar duizend km later weer te klooien met hetzelfde probleem, heb jij dat wel eens gehad? Maar goed, als dat een hoop centjes scheelt :gaga:


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: roow op Augustus 06, 2012, 11:39:52
Als Ede niet te ver is heb ik ook nog wel zo'n bout liggen, en anders kun je vast wel bij een (vrachwagen) garage een bout halen


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Droeftoeter op Augustus 06, 2012, 11:49:33
Vriend van me rijdt ook rond met een ingekorte veer, nu alweer 2 jaar, zonder problemen. Als je eenmaal zover bent stuur dan ff een PM dan krijg je me nummer en kun je ff bellen. Er zit nog een verhaal aan vast, maar dat is via een forum wat lastig en onduidelijk uitleggen.


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Vincent S. op Augustus 06, 2012, 21:30:21
indien de omgeving alkmaar dichtbij voor je is, heb ik ook de tools liggen (zo ook krukas blokkeerbout)


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 07, 2012, 11:25:10
Als Ede niet te ver is heb ik ook nog wel zo'n bout liggen, en anders kun je vast wel bij een (vrachwagen) garage een bout halen

Ik houd je aanbod even in gedachten, bedankt!


Vriend van me rijdt ook rond met een ingekorte veer, nu alweer 2 jaar, zonder problemen. Als je eenmaal zover bent stuur dan ff een PM dan krijg je me nummer en kun je ff bellen. Er zit nog een verhaal aan vast, maar dat is via een forum wat lastig en onduidelijk uitleggen.

Is goed, ik begin er vrijdag aan denk ik, dus tegen die tijd laat ik wel even wat weten, bedankt!


indien de omgeving alkmaar dichtbij voor je is, heb ik ook de tools liggen (zo ook krukas blokkeerbout)


Ook bedankt voor je aanbod, alleen is Alkmaar ook weer zo ver weg van Utrecht, maar ik houd het even in gedachten!  :D


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Tuono GR66 op Augustus 07, 2012, 20:31:20
De vliegwiel trekker van de aprilia sr50 scooter zou ook moeten passen(volgens info , zelf geen ervaring mee)
deze is verkrijgbaar bij de bromfiets winkel voor een paar euro.


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 09, 2012, 21:02:02
Begrijp ik nu dus goed dat je 2 belangrijke stukken gereedschap nodig hebt? Dus de krukas blokkeerbout en die poelietrekker?


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: roow op Augustus 09, 2012, 21:42:02
Een gasbrandertje is ook wel handig, en een grote ratel/momentsleutel waar je kracht op kan zetten is ook wel een pre (of luchtsleutel)


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: dennis op Augustus 09, 2012, 21:51:04
De vliegwiel trekker van de aprilia sr50 scooter zou ook moeten passen(volgens info , zelf geen ervaring mee)
deze is verkrijgbaar bij de bromfiets winkel voor een paar euro.

Klopt :yes:


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Droeftoeter op Augustus 09, 2012, 22:08:45
Begrijp ik nu dus goed dat je 2 belangrijke stukken gereedschap nodig hebt? Dus de krukas blokkeerbout en die poelietrekker?

De trekker wel, de stift niet. Al zou ik de stift hebben dan zou ik hem nog niet gebruiken om je krukas tegen te houden bij het verwijderen van het vliegwiel. Volgens mij is de stift daar ook nooit voor bedoeld geweest. Je kunt de boel vast zetten als je te boel op tijd moet zetten, maar als je ziet waar de stift in aangrijpt, dan zou ik er niet op willen gaan hangen.

Als het blok uit het frame is wil ik nog wel eens een 3/8-ste lang verlengstuk gebruiken. Die kan je tussen het vliegwiel en contragewichten van de krukas doorsteken, en loopt zich dan vast op het motorblok. Doet absoluut zijn werk. Zet em gewoon in zijn 6 en trap op achterrem. Of steek een balk door je achterwiel, of een arm of been... :tease:

En luchttol is idd ook erg handig.


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 13, 2012, 18:51:18
Even een update, vandaag begonnen met onder andere de startkoppeling, ik heb alleen (nog :crazy:) geen poelietrekker dus kan nog even niet verder. Ik zie iniedergeval zo geen beschadigde onderdelen (tandwielen o.i.d.). Ondertussen ook de ketting er maar af gehaald, want die was ook wel op z'n eind. Ketting heeft het zo'n 30000 km volgehouden. Ook ga ik nog maar weer eens een poging wagen de achterrem te fixen  :gaga:.

Klopt het trouwens dat de startkoppeling 'in' het vliegwiel zit?  :help:


(http://i46.tinypic.com/287qe0w.jpg)

(http://i47.tinypic.com/jjtrm8.jpg)

(http://i50.tinypic.com/2vd35tw.jpg)

(http://i45.tinypic.com/352pwe0.jpg)

(http://i49.tinypic.com/2h34n4z.jpg)

(http://i50.tinypic.com/2ajb6mh.jpg)


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Droeftoeter op Augustus 13, 2012, 18:57:04

Klopt het trouwens dat de startkoppeling 'in' het vliegwiel zit?  :help:


De 3 inbusbouten waar je in het vliegwiel tegenaan kijkt, zijn de bevestigingsbouten van de buitenste "lagering". Als je die los maakt, kun je het knellager uit het huis halen.


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 13, 2012, 19:21:57

Klopt het trouwens dat de startkoppeling 'in' het vliegwiel zit?  :help:


De 3 inbusbouten waar je in het vliegwiel tegenaan kijkt, zijn de bevestigingsbouten van de buitenste "lagering". Als je die los maakt, kun je het knellager uit het huis halen.

Ok, duudelijk, nu maar eens ff ergens een poelietrekker opsnorren.


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 13, 2012, 19:31:15
De vliegwiel trekker van de aprilia sr50 scooter zou ook moeten passen(volgens info , zelf geen ervaring mee)
deze is verkrijgbaar bij de bromfiets winkel voor een paar euro.

Klopt :yes:

Is dat deze?
http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385376/0-311-3-33/Vliegwieltrekker-Buzzetti-5376.html

En deze zou ook kunnen toch? Iemand een idee of deze ook in NL te bestellen is?
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=1634


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Willie-84 op Augustus 13, 2012, 20:28:25
Hey ouwe Volvo trucker!!  :ok:


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 13, 2012, 20:52:22
Hehe Williiiiiieeeee  O0


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: dennis op Augustus 13, 2012, 21:42:31
De vliegwiel trekker van de aprilia sr50 scooter zou ook moeten passen(volgens info , zelf geen ervaring mee)
deze is verkrijgbaar bij de bromfiets winkel voor een paar euro.

Klopt :yes:

Is dat deze?
http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385376/0-311-3-33/Vliegwieltrekker-Buzzetti-5376.html

En deze zou ook kunnen toch? Iemand een idee of deze ook in NL te bestellen is?
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=1634


Ik heb zoiets als deze

(EDIT) even een andere link
http://www.brommerhoek-vink.nl/produkt.asp?Id=10121&A=Vliegwiel-trekker%20M19X1/M22X1.5.

Succes


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 14, 2012, 17:59:10
De vliegwiel trekker van de aprilia sr50 scooter zou ook moeten passen(volgens info , zelf geen ervaring mee)
deze is verkrijgbaar bij de bromfiets winkel voor een paar euro.

Klopt :yes:

Is dat deze?
http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385376/0-311-3-33/Vliegwieltrekker-Buzzetti-5376.html

En deze zou ook kunnen toch? Iemand een idee of deze ook in NL te bestellen is?
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=1634


Ik heb zoiets als deze

(EDIT) even een andere link
http://www.brommerhoek-vink.nl/produkt.asp?Id=10121&A=Vliegwiel-trekker%20M19X1/M22X1.5.

Succes

Zoiets of exact die?


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: dennis op Augustus 14, 2012, 19:17:13
Die van het linkje is een m19x1 en als je hem omdraait m22x1,5 is een 2in1, deze laatste moet je hebben

het enige wat dat stukje gereedschap doet is spanning op het vliegwiel zetten te opzichte van de krukas, dus wat Droeftoeter zegt het kan ook met een vrachtwagen wielbout, als het maar m22x1,5 is

Dus, krukas blokkeren, grote imbus (maat 14) losdraaien, vliegwieltrekker van 9euro erin, op spanning zetten, vliegwiel LANGZAAM verhitten en wachten tot de loctite smelt, neem hier de tijd voor...

Probeer alleen het hart van het vliegwiel te verhitten je kunt namelijk de magneten vernielen als ze te warm worden

Succes


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Hansie op Augustus 14, 2012, 22:19:33
Jippiie!!!!
Ik denk dat ik ook mag gaan klussen!
Sterker nog : ik hoop dat het alleen de sprag is... :-\

Vanmorgen gewoon lekker naar het werk gereden, niks geks.
Na het werk wilde ik starten, wel relais en een startmotor welke de motor niet rond kreeg, alsof hij niet sterk genoeg was.
In zijn 6 gezet en proberen te duwen, nee dus..blokkeert intern... :wobblesign:
Stukje achteruit komt hij even los, maar slechts weer een halve meter vooruit en loopt weer vast.
In zijn vrij rolt hij normaal.

Morgen ophalen en de linkerzijde maar eens openen.

Met knikkende knieen...dat wel.


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 15, 2012, 19:40:31
Jippiie!!!!
Ik denk dat ik ook mag gaan klussen!
Sterker nog : ik hoop dat het alleen de sprag is... :-\

Vanmorgen gewoon lekker naar het werk gereden, niks geks.
Na het werk wilde ik starten, wel relais en een startmotor welke de motor niet rond kreeg, alsof hij niet sterk genoeg was.
In zijn 6 gezet en proberen te duwen, nee dus..blokkeert intern... :wobblesign:
Stukje achteruit komt hij even los, maar slechts weer een halve meter vooruit en loopt weer vast.
In zijn vrij rolt hij normaal.

Morgen ophalen en de linkerzijde maar eens openen.

Met knikkende knieen...dat wel.

Mooi balen, dan is ie dus ffies uit de running, hoop dat het meevalt. Ik heb altijd Japanners gehad en ik heb nog nooit zoveel gesleuteld als met deze  O0
Vandaag even bij DAF 't magazijn ingedoken, morgen maar eens proberen of ie los wil komen  :crazy:

(http://i49.tinypic.com/2r4n0pi.jpg)


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Hansie op Augustus 16, 2012, 07:08:26
Motor staat weer thuis dankzij de hulp van een mercedes busjes en hulpvaardige zwagert.
Bij het induwen in het busje hoorde ik wel een achterwiel lager knakken, meteen maar meenemen duszzz.

Gezien de aangekondigde jacht op motorrijders vh weekend maar goed dat hij binnen staat... :gaga:


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: pieter op Augustus 16, 2012, 12:28:01
Foto's van hoe je hem los krijgt met die wielbout!!!


gr


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 16, 2012, 13:49:02
De bastaard is los! Met die wielbout ging het perfect zoals droeftoeter al zei. Ik zal vanmiddag/vanavond wat foto's plaatsen. Ik zie geen kapotte of versleten onderdelen, maar het veertje voelt wel slap aan. Nu moet ik dus ff dat veertje een 1/2 cm inkorten, maar hoe doe je dat? Zit 't in elkaar gedraaid ofzo?


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 16, 2012, 13:55:15
Trouwens, om welke veer gaat het hier precies? Heb je er misschien een foto van?

(http://www.odiesystems.com/photos/Moto_Pics/Aprilia_Sprag_Fix/Pics_07-08-08_010.jpg)

In de groef die in het middel loopt zit een cirkelvormige trekveer. Het ene uiteinde zit in het andere gedraaid wat het tot een cirkel maakt. Draai hem uit elkaar, knip er een halve centimeter af, draai hem weer in elkaar en leg er een druppie loctite 648 op en je kan weer ff vooruit (als het meezit).

Goed lezen, doh!  :crazy:


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: pieter op Augustus 16, 2012, 14:47:59
zou er toch ff een ander in zetten. Volgens de eerdere berichten zijn de kosten van eentje van honda of ducati niet zo heel erg hoog. Anders moet hij straks misschien weeeer uit elkaar! En dat zou echt k.. zijn!!

succes met sleutelen en ik zie graag een paar foto's van hoe je het vliegwiel los hebt gekregen met die bout!

 


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Vincent S. op Augustus 16, 2012, 17:42:38
die bout gaat gewoon in het hart van het vliegwiel.
Het vliegwiel heeft schroefdraad, zodat je met het aandraaien de bout en de vliegwiel af kan zetten op de krukas.
Moet de boel wel eerst goed verhit zijn (zit loctite tussen).


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 16, 2012, 19:07:06
zou er toch ff een ander in zetten. Volgens de eerdere berichten zijn de kosten van eentje van honda of ducati niet zo heel erg hoog. Anders moet hij straks misschien weeeer uit elkaar! En dat zou echt k.. zijn!!

succes met sleutelen en ik zie graag een paar foto's van hoe je het vliegwiel los hebt gekregen met die bout!

 

Klopt, ik weet het, maar ik neem het risico. Ik weet nu hoe het moet, dus de volgende keer is ie binnen no time uit elkaar (mocht het weer fout gaan  :-X). 


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 16, 2012, 19:56:06
FOTO ALERT!  :man_in_love: :crazy:

Nou, het is gelukt, 't spul zit weer in elkaar. Het vliegwiel verwijderen is met 't juiste gereedschap een fluitje van een cent. Wat ik heb gebruikt: een wielbout (m22 x 1.5), brandertje, een flinke sleutel en een 3/8 verlengstuk. Je verhit het conische deel van het vliegwiel (aardig heet stoken, volgens de specs kan loctite 648 175 graden aan) en dan draai je de bout aan. Dit doe je steeds even om en om. Heet stoken, kracht zetten, heet stoken etc. Op een gegeven moment was er een flinke knak en lag het vliegwiel los. Wel even goed opletten met het verwijderen, omdat het vliegwiel retewarm is. Zo'n vrachtwagenbout is trouwens echt ideaal, kan ik iedereen aanraden. Ik heb er nu 1 liggen dus als iemand 'm wil lenen kan dat.

(http://i48.tinypic.com/194cnp.jpg)

(http://i46.tinypic.com/23w7m34.jpg)


Die krukas blokkeerbout heb ik niet gebruikt, ik vertrouwde dat niet helemaal. Ik heb gewoon een 3/8 verlengstuk in een gat gestoken iets rechtsboven het (nog gemonteerde) vliegwiel. Als je het vliegwiel draait en je kijkt door het gat, zie je de krukas en drijfstangen voorbij komen. Ik heb dat verlengstuk in het gat gestoken zodat een wang van de krukas tegen het verlengstuk aan staat, op deze manier kan de krukas en dus het vliegwiel onmogelijk meedraaien (@ moraalridders: ja dit werkt. En nee, er wordt niets beschadigd  :victory:).

(http://i49.tinypic.com/2ni9xr4.jpg)


En weg is ie  O0
(http://i46.tinypic.com/2u6zqtj.jpg)

(http://i46.tinypic.com/166bvw8.jpg)


Voor ik 'm uit elkaar geschroefd heb, heb ik er even een streepje op gezet om de koppelinghouder weer op exact dezelfde manier op het vliegwiel te kunnen zetten (weet niet zeker of het nodig was, maar bedder zafe den sorry  :gaga:).

(http://i47.tinypic.com/24x2gzb.jpg)


Tandwiel ziet er goud uit. Geen beschadigde tanden en het bronzen gelagerde deel ziet er ook nog goed uit.

(http://i45.tinypic.com/seakps.jpg)


De startkoppeling in de houder

(http://i45.tinypic.com/hrbf5v.jpg)


De startkoppeling duw je er zo uit

(http://i45.tinypic.com/bao9v.jpg)


De startkoppelinghouder ziet er ook nog goed uit, lichte afdrukken van de startkoppeling, maar geen diepe slijtage, met de nagel niet te voelen

(http://i45.tinypic.com/ftq2ja.jpg)


En daarrrrrrr is ie dan  :man_in_love:. De tonnetjes zagen er goed uit, geen overmatige slijtage of vlakke stukken te zien en het veertje zag er fysiek ook wel goed uit,  het had alleen wel flink wat speling. Het veertje er dus afgehaald, dit moet je even voorzichtig doen, want voor je het weet gaan de tonnetjes er vandoor  :sorry:.

(http://i50.tinypic.com/2lm6pz4.jpg)


Het veertje is dus iets te lang volgens de berichten op internet. Als het veertje iets te lang is dan kan het zijn dat de tonnetjes na het starten niet goed terug komen en daardoor toch weer blokkeren en dat geeft dus de vervelende tikken (zeg ik het zo goed?). Vervolgens dus het veertje uit elkaar gedraaid (zoek even naar het wat dikkere stuk in de veer) en een halve centimeter er af geknipt. Dan het veertje weer in elkaar draaien en iets loctite 648 er op en weer om de tonnetjes van de startkoppeling leggen. Als laatst even checken of het veertje nu dus wel goed aanvoelt.

(http://i47.tinypic.com/2rxjswh.jpg)


Dan kan het spulletje weer in elkaar, dus startkoppeling in de houder en dat schroef je weer op het vliegwiel met de 3 inbusjes (ik heb ook wat loctite op de inbusjes gedaan) en dan kan het zaakje weer op de as.

(http://i50.tinypic.com/2enqnae.jpg)


Even wat loctite 648 op de as

(http://i47.tinypic.com/1gj1ig.jpg)


Kerncentrale weer terug op zijn plaats (ook even wat loctite op de 3 inbusjes van de stator en de 2 boutjes van de pick up)

(http://i45.tinypic.com/n3w2kz.jpg)


En het spulletje weer terug bouwen zoals het er ook af kwam  :rtfm:

(http://i46.tinypic.com/i3t4qv.jpg)


Verder heb ik de motor nog niet weer gestart vanwege nog meer onderhoud, dus het testen moet nog even wachten. En ik heb het nu dus op de goedkope manier gedaan met het risico dat het misschien weer fout gaat, maar aangezien ik nu weet hoe het zit en wegens goede berichten van mensen die het op dezelfde manier hebben gedaan (dus veertje inkorten en niet de hele startkoppeling vervangen) durf ik het risico wel te nemen. Mocht het weer fout gaan heb ik het spul binnen no time weer uit elkaar, want zo ingewikkeld was het niet  :ok:.

Toen ik klaar was heb ik er nog even nieuwe bogied ingedraaid en bij de laatste trek ik de bogiedop stuk... :help:. Pfff, op zoek naar een bogiekabel dus. Heeft iemand er nog 1 liggen misschien? Zijn ze allemaal hetzelfde?

(http://i48.tinypic.com/240yn37.jpg)


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: roow op Augustus 16, 2012, 20:07:03
ehhw... ik mis een stukje verslag over het huis waar de startkoppeling in zit???

(http://i45.tinypic.com/bao9v.jpg)

Was deze nog wel gaaf? (lees: geen groeven erin?)

Dit zal net zo belangrijk zijn van de oorzaak van het slechte starten/niet aangrijpen in mijn ogen.


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 16, 2012, 20:28:34
ehhw... ik mis een stukje verslag over het huis waar de startkoppeling in zit???

(http://i45.tinypic.com/bao9v.jpg)

Was deze nog wel gaaf? (lees: geen groeven erin?)

Dit zal net zo belangrijk zijn van de oorzaak van het slechte starten/niet aangrijpen in mijn ogen.

Klopt, staat er bij nu!  :rtfm:


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Droeftoeter op Augustus 16, 2012, 20:32:52
Ja, met die koppeling is inderdaad niets mis. Vervangen had echt zonde geweest.


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 16, 2012, 21:00:54
Op tijd de boel open gesloopt hoop ik  :police:


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: Hansie op Augustus 16, 2012, 23:22:06
Ja echt wel Loctite op de bouten doen!!
Bij Rotax vergeten ze dat nog wel eens schijnbaar met pijnlijke gevolgen....
Dit zag ik toen ik de mijne openmaakte namelijk..alle 3 los waarvan 1 afgebroken..auw!
Open even een nieuw topicje
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RGZNOH3Y.jpg)


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: pieter op Augustus 17, 2012, 08:03:18
Super gaaf verslag.
Ga ik als handboek gebruiken als ik aan de beurt ben.
Hou ons op de hoogte hoe het met je startkoppeling gaat (ingekorte veertje). Dat scheelt dus rete veel centjes.

Mijn eerste mille (bj 98) had ook een defecte startkoppeling. Ik dus balen en heb het laten doen bij een motorzaakje in Hensbroek. (klein zaakje, maar wel goed)
Kosten waren iets van 680 euro incl olie en filter. pffffff daar werd ik toen niet goed van. maar als ik dit topic lees, ga ik het de volgende keer mooi zelf doen!!  :ok: :ok: :ok: :worship: :worship:


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 17, 2012, 09:57:52
Tja, vervangen door nieuw spul is natuurlijk beter, het is een risico op deze manier. Maar ik heb her en der verhalen gelezen (onder andere van Droeftoeter) dat mensen het op deze manier gedaan hebben en ondertussen alweer jaren duizenden km's zonder problemen gereden hebben. Het scheelt inderdaad gewoon flink wat geld, zeker als je het laat doen! Tenminste, de goedkoopste startkoppeling die ik tegenkwam (die van KTM meen ik) was 60 euro ex dus dat valt eigenlijk ook wel mee. Maar ach, als het niet nodig is, waarom zou je het dan in vredesnaam doen. De kosten die ik nu kwijt ben is eigenlijk alleen 50 euro voor de olie en een filter, die wielbout kreeg ik gratis  :tease:.


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op Augustus 19, 2012, 13:07:07
Nou, zojuist even een partij aan het starten geweest en het klinkt stukken beter. Geen rare tikken meer, nu maar hopen dat het zo blijft! En de nieuwe ketting + tandwielen zitten er ook op. En ik moet nog even een ander relais tussen de knipperlichten zetten, want de originele trekt het niet.


Zo was het:

http://www.youtube.com/watch?v=xr2Dv2r_sA0&feature=youtu.be


Zo is het nu:

http://www.youtube.com/watch?v=ZTlg4NIVwuQ&feature=youtu.be


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: dennis op Augustus 19, 2012, 18:03:35
Mooi dat het gelukt is, klinkt weer gezond zo dat tweede filmpje  :ok:


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: BB-King op Augustus 19, 2012, 22:49:29
Heb toevallig net een How To geschreven op MF. Zal hem hier ook even neer klappen voor de mensen in de toekomst.

Vaak is het veertje inkorten een oplossing waardoor het lager weer een poos mee kan. Ik vond dat je voor 69 Euro een nieuw KTM lager niet kan sukkelen.

Maar dat is personelijk ;)



Na wat info ingewonnen te hebben over het vervangen van een startkoppeling van een RSV-mille of Tuono RSV 1000 was ik aardig geschrokken van de prijs die voor deze klus gevraagd werd. Daarom ben ik op speurtocht gegaan en ben tot de conclusie gekomen dat deze klus voor rond de 150 Euro goed te doen is mits je enig gereedschap hebt liggen.

Wat heb je nodig :
 
14mm Inbus sleutel
Grote en een kleine momentsleutel 0 tot 60 N/m en 60 tot 200 N/m
 Ratelsetje met kleine maten
 Grote ratel met een verlengstuk van +/- 60 cm (idealiter een slagmoersleutel)
 27mm dop.
 Verf föhn of een brander
 
Olie 5w50 or 10w50 =60 Euro
 Olie filter = 8 Euro
 

slangenklemmetje 11mm. = 0,75 Euro
 Nieuwe pakking voor het dynamo deksel, PN AP0650340 =20 Euro
 Bosch vliegwieltrekker 22 x 1,5 = 7,50 Euro
 Startkoppeling KTM (PN 58440026000) = 70 Euro (Origineel Aprilia 320 Euro)
 Locktite 648 (green) = 20 Euro
 Locktite 243 als je de spoel uit de dynamodeksel verwijderd = 20 Euro
 Aprilia V990 engine manual gratis te downloaden als je even zoekt
 Veel schone doeken
 

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/23339055#23339055


Titel: Re: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?
Bericht door: duke nukem op September 04, 2012, 14:34:38
Ondertussen alweer zo'n 2000 km weggetrapt in Nomandië en alles werkt zoals het hoort, geen getik tijdens het starten, geen centje pijn. De oplossing met 't inkorten van het veertje werkt dus tot nog toe prima, hopelijk blijft dat zo  :tease: :crazy:


Over de Pont de Normandie
http://youtu.be/ibEUat8xThM

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum