Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: Rossifumi op Mei 06, 2013, 21:46:12

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Rossifumi op Mei 06, 2013, 21:46:12
Op mijn '01 Mille rijdt ik met 16 tandjes voor en 43 tandjes achter. Naar mijn mening een goed compromis op dat type fiets. Het zorgt voor een soepel en actief karakter, zonder nerveus en hoogtoerig te worden.

De Tuono heeft een aangepaste versnellingsbak. Ik dacht altijd dat daarbij de 1 en 2 langer zijn en de rest korter. Maar zeker weten doe ik dat niet. Feit is wel dat ik met de huidige "lengte" van de versnellingen niet blij ben. Ze zijn te lang. Rotondes en krappe bochten zijn niet in z'n 2 te nemen, terwijl dat de Mille nou juist wel kan. Nu moet ik terug naar 1 of gaan k*tten met de koppeling. Allebei irritant. Dat moet dus anders. Ik moet overigens nog wel even kijken wat voor tandwielen er nou precies op de Tuono zitten. Je zou bijna zeggen de standaard 17/42, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

De makkelijk optie is natuurlijk ook 16/43 op de Tuono. Maar doordat daar de andere bak onder zit, weet ik niet goed wat het eindresultaat zal zijn. Straks ga ik ineens vet toeren janken in z'n 6, je weet het niet ;) Dus kan iemand mij vertellen wat nou exact de verschillen zijn tussen de twee typen versnellingsbakken. Misschien kan ik dan uitrekenen wat een 16/43 opstelling voor gevolgen zal hebben voor de hoeveelheid toeren bij een bepaalde snelheid in de versnellingen.


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Zwijntje op Mei 06, 2013, 21:49:12
Programmaarje gear commander raadplegen wellicht?


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Droeftoeter op Mei 06, 2013, 23:24:26
Oude bak:
gang 1 -> 14:35 (2.5)
gang 2 -> 16:28 (1.75)
gang 3 -> 19:26 (1.37)
gang 4 -> 22:24 (1.09)
gang 5 -> 23:22 (0.95)
gang 6 -> 27:23 (0.85)

Close ratio bak:
gang 1 -> 15:34 (2.27)
gang 2 -> 19:31 (1.63)
gang 3 -> 20:26 (1.30)
gang 4 -> 22:24 (1.09)
gang 5 -> 25:24 (0.96)
gang 6 -> 26:23 (0.88)

1,2 en 3 zijn langer, 4 is gelijk en de rest is korter. Met dezelfde aandrijftandwielen zal je met de nieuwe bak dus net een snippie minder hard gaan dan met de oude bak. Nu zie ik je op een Tuono niet snel 260 km/u tuffen, dus qua top kan je best wat missen... Kheb zelf 16:43 en ben daar best tevreden mee. Ik zou het volgende keer weer nemen.

Het is inderdaad ff wennen, maar eenmaal gewend bevalt een NG bak me prima. Met een korte 1 op een Tuono kiest de voorkant helemaal zo snel het luchtruim. Mocht je toch een oude bak willen hebben, dan mag je hem kosteloos bij me komen omruilen. Er inzetten mag je zelf doen  :crazy:


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Rossifumi op Mei 08, 2013, 12:37:19
Tnx!  :ok:

Trouwens, de 16-43 op jouw "Tuono" is dus niet gelijk aan die van mij op mijn Tuono. Aangezien jij de RSV-bak hebt  :crazy:

Laat ik de vraag dan anders stellen, waar rijden de andere oer-Tuono rijders mee? Waar het mij vooral om gaat is dat ik een rotonde in z'n 2 kan nemen en dat de toeren op de snelweg niet skyhigh gaan (al maakt dat laatste wat minder uit want ik heb al gemerkt dat hoge snelheid cruisen op de snelheid niet heel fijn is  ;D)


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Bart-Jan op Mei 08, 2013, 12:53:13
Ik heb een oertuono en dus met de ng-bak. Ik rij met 16-43 en dat is echt 300x beter dan de standaard 17-42. Het past helemaal bij het karakter van de motor, de top is nog steeds 250+ en op de snelweg zit je dus ook niet met hoge toeren.


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Zwijntje op Mei 08, 2013, 12:56:00
http://www.gearingcommander.com/ (http://www.gearingcommander.com/)
Invullen: Aprilia - Tuono - Mille & R '03-'04
Load gearing.
Je krijgt een overzicht met snelheden en rpm's je kunt meerdere tandwielverhoudingen aanduiden. (stock, current en custom)

Dan kun je rpm's instellen en snelheid: je krijgt een mooi overzichtelijk grafiekje met snelheden bij bepaalde rpm's. Zelfs de kettinglengte staat er bij.


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Droeftoeter op Mei 08, 2013, 18:52:26
Tnx!  :ok:

Trouwens, de 16-43 op jouw "Tuono" is dus niet gelijk aan die van mij op mijn Tuono. Aangezien jij de RSV-bak hebt  :crazy:


Ik had het over de 16-43 op mijn Falco, en daar zit wel een NG blok onder.  ;)
Met het komende 1100 blok gaat wat nu onder mijn Falco zit naar mijn Tuono.


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: erikske op Mei 08, 2013, 19:07:47
Tnx!  :ok:

Trouwens, de 16-43 op jouw "Tuono" is dus niet gelijk aan die van mij op mijn Tuono. Aangezien jij de RSV-bak hebt  :crazy:

Laat ik de vraag dan anders stellen, waar rijden de andere oer-Tuono rijders mee? Waar het mij vooral om gaat is dat ik een rotonde in z'n 2 kan nemen en dat de toeren op de snelweg niet skyhigh gaan (al maakt dat laatste wat minder uit want ik heb al gemerkt dat hoge snelheid cruisen op de snelheid niet heel fijn is  ;D)

Ik had op de mijn vorige tuono (04) 1 tandje kleiner voor, loopt ie net wat soepeler. :yes:
Op mijn huidige 1 tand kleiner voor en achter 2 tanden groter (15-42), wordt ie wel wheelie-gevoeliger door.. ;D ;D ;D


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Tuono GR66 op Mei 09, 2013, 08:45:05
Tnx!  :ok:

Trouwens, de 16-43 op jouw "Tuono" is dus niet gelijk aan die van mij op mijn Tuono. Aangezien jij de RSV-bak hebt  :crazy:

Laat ik de vraag dan anders stellen, waar rijden de andere oer-Tuono rijders mee? Waar het mij vooral om gaat is dat ik een rotonde in z'n 2 kan nemen en dat de toeren op de snelweg niet skyhigh gaan (al maakt dat laatste wat minder uit want ik heb al gemerkt dat hoge snelheid cruisen op de snelheid niet heel fijn is  ;D)

op de Oer Tuono had ik 16/43  . Dit beviel heel goed (all round)
Ook 15/43 gehad   , is erg leuk op binnenwegen , maar ik vond het minder op lange snelweg ritten. Toch iets te veel toeren.


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Tuono GR66 op Mei 09, 2013, 08:51:56
Oude bak:
gang 1 -> 14:35 (2.5)
gang 2 -> 16:28 (1.75)
gang 3 -> 19:26 (1.37)
gang 4 -> 22:24 (1.09)
gang 5 -> 23:22 (0.95)
gang 6 -> 27:23 (0.85)

Close ratio bak:
gang 1 -> 15:34 (2.27)
gang 2 -> 19:31 (1.63)
gang 3 -> 20:26 (1.30)
gang 4 -> 22:24 (1.09)
gang 5 -> 25:24 (0.96)
gang 6 -> 26:23 (0.88)

1,2 en 3 zijn langer, 4 is gelijk en de rest is korter. Met dezelfde aandrijftandwielen zal je met de nieuwe bak dus net een snippie minder hard gaan dan met de oude bak.
Is de primaire overbrenging hetzelfde gebleven?


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: minime op Mei 09, 2013, 08:56:29
Ik heb een oertuono en dus met de ng-bak. Ik rij met 16-43 en dat is echt 300x beter dan de standaard 17-42. Het past helemaal bij het karakter van de motor, de top is nog steeds 250+ en op de snelweg zit je dus ook niet met hoge toeren.

Een oer Tuono heeft in principe geen NG bak. Misschien alleen de allerlaatste versies, dat weet ik niet zeker.


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Rossifumi op Mei 09, 2013, 12:20:52
Ik heb een oertuono en dus met de ng-bak. Ik rij met 16-43 en dat is echt 300x beter dan de standaard 17-42. Het past helemaal bij het karakter van de motor, de top is nog steeds 250+ en op de snelweg zit je dus ook niet met hoge toeren.

Een oer Tuono heeft in principe geen NG bak. Misschien alleen de allerlaatste versies, dat weet ik niet zeker.

Hè? Ik dacht juist wel. Nu snap ik het niet meet :) Ik ga zo nog maar even op zoek naar de code op het motorblok.


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Bart-Jan op Mei 09, 2013, 17:51:35
Die van mij is van heel erg vroeg 2004, en die heeft een ng blok


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Droeftoeter op Mei 09, 2013, 20:20:26

Is de primaire overbrenging hetzelfde gebleven?


Ja

En van wat ik lees hebben alleen de '03 standaard Tuono's een conventionele bak. De '03 Factory heeft een close ratio (NG) bak. Alle '04 en '05 Tuono's zouden een NG bak moeten hebben (Factory of niet).


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: dennis op Mei 09, 2013, 20:26:24
Die van mij is van heel erg vroeg 2004, en die heeft een ng blok

Grappig, ik heb hier een blok van een 2003 tuono en dat is een RP blok ???


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Bart-Jan op Mei 09, 2013, 20:31:15
als je naar mijn foto kijkt zie je dat die van mij ook een rp is, met toevoeging ng. Dat heb jij niet?


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: dennis op Mei 09, 2013, 20:35:04
Nope, bij mij staat ROTAX V990 RP en dan daaronder het motornr. verder niks

EDIT, ik zie net dat Droeftoeter zijn post op de vorige pagina heeft aangepast met daarin het antwoord


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Bart-Jan op Mei 09, 2013, 20:40:03
Dan klopt hetgeen droeftoeter schreef.


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Rossifumi op Mei 09, 2013, 21:17:13
Ik heb een '04/'05 Tuono Factory en die heeft inderdaad ook de NG toevoeging.

Overigens blijkt er nog 17/42 op te zitten. Ik miste al gretigheid :)


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Tuono GR66 op Mei 10, 2013, 08:16:43
Ik heb een '04/'05 Tuono Factory en die heeft inderdaad ook de NG toevoeging.

Overigens blijkt er nog 17/42 op te zitten. Ik miste al gretigheid :)

Standaard zit er op een Tuono factory van 2007  16/40  (NG blok ) dit is iets lichter dan de 17-42.
mijn advies , zet een 16 voor . hoef je maar weinig aan te passen en je bent voor 20euro klaar


Titel: Re: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")
Bericht door: Wilco op Mei 10, 2013, 21:30:36

Op mijn Tuono 2005 zit 16-43

En dat bevalt me goed. :ok:

Gr wilco

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum