Aprilia-Riders

Algemeen => Het Cafe => Topic gestart door: robz op Juni 08, 2013, 17:58:13

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: experiment trajectcontrole
Bericht door: robz op Juni 08, 2013, 17:58:13
We kennen het allemaal, de nieuwste belastingmaatregel om de staatskas te vullen. Zelf ben ik met de auto al n paar keer de sjaak geweest voor bonnen van 23 euro ofzo.. meer hinderlijk dan pijnlijk en dat dan omdat je 5 km te hard rijd ofzo....

Anyway.... ik heb me op weg naar het hemelvaartweekend begin mei ns laten verleiden tot een experiment, het rijden over de witte streep...... :angel:

Het viel me op dat er alleen camera,s hangen en geen radarkasten. Metingen moeten dus wel vanuit lussen in het asfalt komen. Deze lussen zijn door n motorrijder te omzeilen.. :yes:  Nu doe ik dit van nature al, lussen omzeilen, maar begin mei heb ik eens consequent 120-140 aangehouden op de a2 op deze wijze.

Tot nu toe gaat het goed.... Hebben jullie ervaring met deze materie?


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: Tuono GR66 op Juni 08, 2013, 21:24:33
We kennen het allemaal, de nieuwste belastingmaatregel om de staatskas te vullen. Zelf ben ik met de auto al n paar keer de sjaak geweest voor bonnen van 23 euro ofzo.. meer hinderlijk dan pijnlijk en dat dan omdat je 5 km te hard rijd ofzo....

Anyway.... ik heb me op weg naar het hemelvaartweekend begin mei ns laten verleiden tot een experiment, het rijden over de witte streep...... :angel:

Het viel me op dat er alleen camera,s hangen en geen radarkasten. Metingen moeten dus wel vanuit lussen in het asfalt komen. Deze lussen zijn door n motorrijder te omzeilen.. :yes:  Nu doe ik dit van nature al, lussen omzeilen, maar begin mei heb ik eens consequent 120-140 aangehouden op de a2 op deze wijze.

Tot nu toe gaat het goed.... Hebben jullie ervaring met deze materie?
Tja Rob , als je deze test een wetenschappelijk karakter wilt geven zal je de test moeten uitbreiden met het bewijs dat via het midden van de rijstrook er wel detectie plaatsvind  :no: :no: :no: :no:
Of is dit je oproep  , zijn er forummers die voor de motor  een prent hebben gekregen door de traject controle.

Ik heb inderdaad wel meer gelezen dat een systeem met lussen kan worden omzeild door een motor.
Ik heb ook enduro motoren gehad. Deze waren niet meer dan 125kg  , hoog op de poten en veel magnesium (of te wel weinig magnetisch metaal)
Regelmatig met die dingen heel lang voor rood licht staan wachten ....   Of te wel de detectie werkte niet :crazy:


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: rolf op Juni 08, 2013, 21:52:10
Inderdaad rij bij rotterdam trajectcontrole ook over de witte streep, puur voor mijn gevoel.

Inderdaad zeker bij de vroegere lussen vaak gewacht omdat deze niet werkte bij een verkeerslicht


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: RFKANGOO op Juni 08, 2013, 22:28:25
Als een verkeerslicht niet werkt dan kun je de gemeente erover aanschrijven. Zij moeten er dan naar kijken of die misschien niet te zwaar staat afgestelt.

En bij en trajectcontrole heb ik me ook af zitten vragen of je op de motor gedetecteerd word als je precies midden tussen 2 rijstroken in rijd. Of misschien een stukje vluchtstrook??
Ben benieuwd naar dit experiment.
Weet je wel zeker dat de trajectcontrole nog aan staat??
Deze wil van tijd tot tijd wel eens uitgeschakelt worden. (om weet ik wat voor reden)


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: duke nukem op Juni 08, 2013, 22:49:05
Was het van Amsterdam naar Utrecht? De andere kant op staat nog niet aan namelijk. Interessant onderzoek!


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: rolf op Juni 09, 2013, 10:32:54
Nou uit ervaring allebei de kanten staan aan :kwijl:


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: duke nukem op Juni 09, 2013, 11:30:58
Nou ja, ik rijd altijd op de A2 Utrecht - Amsterdam en vice versa, maar het stuk A2 tussen Utrecht - Amsterdam staat zekerste weten niet aan. Ze staan er af en toe zelfs ook nog te flitsen bij de Shell bij Breukelen. Ik rijd er iniedergeval tot nog toe meestal gewoon 150.


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: robz op Juni 09, 2013, 11:35:29
van amsterdam naar utrecht uitgetest...

stelselmatig over demiddenstreep rijden bij poorten. ook poorten zonder camera want die hebben wel lussen. per ongeluk n lusje meepakken omdat de veiligheid dat vereist is geen probleem.

tot nu toe geen prenten dus... :)


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: duke nukem op Juni 09, 2013, 12:30:22
Op dat stuk staat ie wel aan ja  :P. Maar ik zou er nog even mee wachten, want de boetes kunnen soms ook langer duren voor ze op je deurmat vallen. Maar misschien ga ik dat ook eens proberen. Maar dan wel met 115 ofzo, anders wordt de boete ietsie te duur  ;D. En rijd je dan de snelheid op de teller of GPS snelheid?


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: robz op Juni 09, 2013, 13:15:01
zal het eerlijk melden als ik n prent krijg....

ik heb op teller gereden, maar die wijkt niet veel af...


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: Aapriliaap op Juni 10, 2013, 13:17:55
Ik zal het ook eens proberen... eindelijk net zo snel van kantoor naar huis als op de heenweg. Trajectcontrole Utrecht - Amsterdam staat nog niet aan. Problemen met de leverancier, is nl een andere dan de leverancier die de trajectcontrole Amsterdam - Utrecht heeft geleverd.... lucky us! ;)


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: duke nukem op Juni 10, 2013, 14:28:39
Precies ja, dat heb ik ook ergens gelezen. Zolang die zwarte folie over het bord van 'Traject controle' zit, blaas ik over de A2  ;D.

Maar het is verder gewoon een verschrikkelijk triest en belerend systeem, het heeft geen fuck meer te maken met veiligheid. 30% mee boetes in 2013 dan in 2012 is de prognose, en het gros van die boetes komen van traject controles en het gros daarvan zijn van die kleine k*t overtredingen.


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: robz op Juni 10, 2013, 21:32:24
precies,  en daarom leek t me leuk deze op 2 wielen te vermijden.. :)


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: arkiecbr op Juni 11, 2013, 13:20:22
Ik dacht dat de trajectcontrole niet werkte met een lus in de weg, maar met camera's die je nummerbord fotograferen en dan bij het andere poortje weer een keer. De afstand is bekend en de tijd die je er over doet geeft een snelheid En dan krijg je een boete als je dus te snel van het ene naar het andere poortje bent gereden en niet van de lus in de grond, want die zijn voor de matrixborden.


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: mccoyman op Juni 11, 2013, 14:41:18
Ik dacht dat de trajectcontrole niet werkte met een lus in de weg, maar met camera's die je nummerbord fotograferen en dan bij het andere poortje weer een keer. De afstand is bekend en de tijd die je er over doet geeft een snelheid En dan krijg je een boete als je dus te snel van het ene naar het andere poortje bent gereden en niet van de lus in de grond, want die zijn voor de matrixborden.
Dit klopt volgens mij helemaal, lussen in de weg zijn voor drukte, gladheid, file etc.
Echter elke camera pakt een rijbaan, de vluchtstrook is volgens mij zonder


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: RSV-Jac op Juni 11, 2013, 14:59:59
Dacht ook dat je bij trajectcontrole vaak van voren geflitst wordt en motoren hier sowieso weinig last van hebben.


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: rolf op Juni 11, 2013, 15:58:57
Dacht ook dat je bij trajectcontrole vaak van voren geflitst wordt en motoren hier sowieso weinig last van hebben.
als de camera's achter de borden hangen, hoe willen ze dan van voren een foto maken???


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: robz op Juni 11, 2013, 17:23:07
Ik dacht dat de trajectcontrole niet werkte met een lus in de weg, maar met camera's die je nummerbord fotograferen en dan bij het andere poortje weer een keer. De afstand is bekend en de tijd die je er over doet geeft een snelheid En dan krijg je een boete als je dus te snel van het ene naar het andere poortje bent gereden en niet van de lus in de grond, want die zijn voor de matrixborden.
Dit klopt volgens mij helemaal, lussen in de weg zijn voor drukte, gladheid, file etc.
Echter elke camera pakt een rijbaan, de vluchtstrook is volgens mij zonder


als dit zou kloppen had ik wel een dikke prent gehad..... niet dus
als jou redenatie het systeem zou zijn volstaat het om regelmatig van baan te wisselen..

nee, de lussen in de weg geven het exacte meetmoment en de camera legt vast. en omdat de lussen versmallen bij elke baanwisseling kun je daar veilig overheen.... :yes:


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: Pegasonno op Juni 11, 2013, 20:14:53
Met z'n 3en naast elkaar rijden :yes: :yes: :yes:
Net wie van de 3 en wil de echte prent opstaan :gaga:

Studerende zoon voor een schoolproject bij de politie lansgaan :rotfl2:



Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: duke nukem op Juni 11, 2013, 20:29:22
Nou ja, ik heb een traject controle boete op de A10 west wel eens 'ge-WOB-bt' en toen kreeg ik toch echt een foto meegestuurd van mijn auto van achteren met mijn eigen persoon achter het stuur  ;D. Er hangen dus camera's en die maken foto's.


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: FerBa op Juni 11, 2013, 22:53:32
Voor degene die er ook regelmatig overheen rijden(en het misschien nog niet weten), de A4 heeft tussen Leidschendam en Zoeterwoude-Rijndijk(en vice versa)ook trajectcontrole sinds enige tijd en is op dit moment een van de grootste staatskasspekkers.


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: alfafranky op Juni 11, 2013, 23:06:24
wist ik niet pas nog gereden met de fiets niks gehad !!! constant 150 vanaf  hoofddorp richting Leidschendam !! gebruik wel de lus ontwijk methode ! :stupid:


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: tripakis op Juni 11, 2013, 23:38:48
Lus ontwijk methode werkt volgens dit schrijven niet, want gebeurt toch echt met camera's  :yes:

Trajectcontrole controleert op twee plaatsen die een zekere afstand uit elkaar liggen, en bepaalt de gemiddelde snelheid op basis van de tijd tussen het passeren van de meetpunten. Als de meetpunten bijvoorbeeld een kilometer uit elkaar liggen dan zal een voertuig dat 120 km/u rijdt het traject in 30 seconden afleggen. Alle voertuigen die er korter over doen hebben sneller gereden. Wanneer een voertuig de toegestane snelheid voor de voertuigklasse overschrijdt (een snelheidsovertreding), wordt het beeld van het voertuig onmiddellijk naar een centrale verstuurd waar een bekeuring kan worden verstuurd.
Traditioneel wordt een snelheidscontrole uitgevoerd door het plaatsen van radars of laserguns. Deze technieken meten de snelheid van een voertuig op een enkele plaats, en nemen een foto van elk voertuig dat sneller beweegt dan een ingestelde limiet. Gevolg is dat te snel rijdende bestuurders die op de hoogte zijn van de locaties van de controle deze kunnen omzeilen door een korte snelheidsaanpassing. Dit zorgt ervoor dat deze controles niet het volle gewenste preventieve effect hebben. Bovendien geeft het plotseling remmen een onrustig verkeersbeeld en kan het gevaar opleveren voor andere weggebruikers. Alle foto's worden handmatig verwerkt, dit kost veel tijd. Voor onbemande controles geldt bovendien dat de foto's moeten worden opgehaald.
Trajectcontrole werkt op een andere manier: elk voertuig wordt aan het begin en aan het einde van het traject gefotografeerd met een digitale camera. Een computeranalyse van de foto identificeert elk voertuig en is in staat om hetzelfde voertuig bij de tweede post wederom te herkennen. De afstand tussen de posten wordt gedeeld door het tijdsverschil voor elk voertuig, waardoor de gemiddelde snelheid over het traject bekend is. Pas na het vaststellen van een snelheidsovertreding wordt het kenteken gelezen (ANPR). Uit het kenteken wordt afgeleid wat de voertuigklasse is en wordt de maximumsnelheid voor het voertuig opgezocht. Op sommige trajecten vindt de controle met meer dan twee cameraposten plaats, voor ieder deeltraject wordt dan apart de gemiddelde snelheid bepaald. De hoogst gemeten snelheid bepaalt dan of er een bekeuring volgt en hoe hoog die is, er wordt over het gehele traject maximaal één bekeuring uitgeschreven.
Trajectcontrole kan niet door "even remmen" worden omzeild; men moet zich echt over het hele traject gemiddeld aan de maximumsnelheid houden. De meervoudige meting maakt het voor de automobilisten nog moeilijker om een snelheidsoverschrijding in een deel van het traject te compenseren met een lagere snelheid in de rest van het traject. Tevens is het mogelijk om vrachtverkeer op zijn eigen maximumsnelheid te controleren.



Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: emille op Juni 12, 2013, 09:15:05
Ja maar de camera's zullen toch een signaal moeten krijgen dat ze een foto moeten maken en dat gebeurt dus d.m.v. de lussen in de weg  ;)


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: duke nukem op Juni 12, 2013, 10:59:25
Volgens mij werkt dat gewoon op bewegings detectie.


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: robz op Juni 12, 2013, 14:25:28
wist ik niet pas nog gereden met de fiets niks gehad !!! constant 150 vanaf  hoofddorp richting Leidschendam !! gebruik wel de lus ontwijk methode ! :stupid:


grappig hoe in dit topic er maar mensen zijn die blijven beweren dat het niet kan... ik benhet met jou eens frank ik ontwijk standaard lussen. heb met de motor dus ook nog nooit n prentgehad..

dus doe er wat mee of niet eigen keus!  :)


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: Pegasonno op Juni 12, 2013, 20:38:03
Lus ontwijk methode werkt volgens dit schrijven niet, want gebeurt toch echt met camera's  :yes:

Trajectcontrole controleert op twee plaatsen die een zekere afstand uit elkaar liggen, en bepaalt de gemiddelde snelheid op basis van de tijd tussen het passeren van de meetpunten. Als de meetpunten bijvoorbeeld een kilometer uit elkaar liggen dan zal een voertuig dat 120 km/u rijdt het traject in 30 seconden afleggen. Alle voertuigen die er korter over doen hebben sneller gereden. Wanneer een voertuig de toegestane snelheid voor de voertuigklasse overschrijdt (een snelheidsovertreding), wordt het beeld van het voertuig onmiddellijk naar een centrale verstuurd waar een bekeuring kan worden verstuurd.
Traditioneel wordt een snelheidscontrole uitgevoerd door het plaatsen van radars of laserguns. Deze technieken meten de snelheid van een voertuig op een enkele plaats, en nemen een foto van elk voertuig dat sneller beweegt dan een ingestelde limiet. Gevolg is dat te snel rijdende bestuurders die op de hoogte zijn van de locaties van de controle deze kunnen omzeilen door een korte snelheidsaanpassing. Dit zorgt ervoor dat deze controles niet het volle gewenste preventieve effect hebben. Bovendien geeft het plotseling remmen een onrustig verkeersbeeld en kan het gevaar opleveren voor andere weggebruikers. Alle foto's worden handmatig verwerkt, dit kost veel tijd. Voor onbemande controles geldt bovendien dat de foto's moeten worden opgehaald.
Trajectcontrole werkt op een andere manier: elk voertuig wordt aan het begin en aan het einde van het traject gefotografeerd met een digitale camera. Een computeranalyse van de foto identificeert elk voertuig en is in staat om hetzelfde voertuig bij de tweede post wederom te herkennen. De afstand tussen de posten wordt gedeeld door het tijdsverschil voor elk voertuig, waardoor de gemiddelde snelheid over het traject bekend is. Pas na het vaststellen van een snelheidsovertreding wordt het kenteken gelezen (ANPR). Uit het kenteken wordt afgeleid wat de voertuigklasse is en wordt de maximumsnelheid voor het voertuig opgezocht. Op sommige trajecten vindt de controle met meer dan twee cameraposten plaats, voor ieder deeltraject wordt dan apart de gemiddelde snelheid bepaald. De hoogst gemeten snelheid bepaalt dan of er een bekeuring volgt en hoe hoog die is, er wordt over het gehele traject maximaal één bekeuring uitgeschreven.
Trajectcontrole kan niet door "even remmen" worden omzeild; men moet zich echt over het hele traject gemiddeld aan de maximumsnelheid houden. De meervoudige meting maakt het voor de automobilisten nog moeilijker om een snelheidsoverschrijding in een deel van het traject te compenseren met een lagere snelheid in de rest van het traject. Tevens is het mogelijk om vrachtverkeer op zijn eigen maximumsnelheid te controleren.




Verhaal klopt maar is niet volledig. De camera moet worden getriggerd om een foto te maken. Hiervoor zijn diverse  methoden mogelijk. Dit zijn o.a. bewegings detectie, radar detectie, puls detectie en lus detectie.

Bewegings detectie: is niet plaats nauwkeurig
Radar detectie: toepasbaar en wordt volgens mij ook gebruikt
Puls detectie: wordt meestal gebruikt voor vekeerstelling in de stad ed
Lus detectie: toepasbaar en wordt denk ik samen met radar detectie het meest gebruikt.

triggertijd en foto worden door de software gekoppeld en tijd gemeten tussen begintijd en eindtijd. Te snel foto en bij behorende data bewaard en verwerkt.
Resultaat krijg je thuis. Andere fotos worden na een dag gewist zeggen ze (of een maand tegenwoordig maar dat weet ik niet zeker)

Camera kan niet zelfstandig foto's maken zoals gesuggereerd in het verhaal.

Conclusie: Rob kan best gelijk hebben op de lus controle. Bij radar gewoon een prent.

grz Onno


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: robz op Juni 12, 2013, 20:44:21
Het viel me op dat er alleen camera,s hangen en geen radarkasten. Metingen moeten dus wel vanuit lussen in het asfalt komen. Deze lussen zijn door n motorrijder te omzeilen..

ik ben natuurlijk niet helemaal gaan gokken... ik had idd gezien dat er geen radar was.


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: Gerrit op Juni 13, 2013, 21:00:15
Na 1900 en voor 600 kun je 130 op de a2 vanaf afslag hilversum tot utrecht.

Richting adam werkt het niet. Zeker weten, dus.


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: duke nukem op Juli 11, 2013, 10:46:57
Hoe staat het met dit experiment? Ik rijd nu ook continu op de plek van de camera's over de witte streep merk ik  ;D. Ik vroeg me alleen nog wat af, want ik doe dit dan precies op de plek waar die witte kleine streep dwars over de weg staat, waarschijnlijk om het mikpunt van de camera te markeren? Ik kan me zo even niet bedenken of je die lussen echt ziet zitten. En de 15e gaat de richting Utrecht - Amsterdam ook in werking......  :gaga:


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: robz op Juli 12, 2013, 12:21:12
tot nu toe geen prent.... :yahoo:


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: duke nukem op Juli 14, 2013, 06:58:59
Nou ja, volgens mij kun je tot 3 jaar na dato nog een boete krijgen voor een overtreding, dus dit gaat een lang onderzoek worden  ;). Ik heb de laatste tijd zitten uitkijken naar die lussen op de A2, maar ik zie ze nergens. Tenminste niet onder de camera's, hier werkt het dus gewoon op bewegings detectie volgens mij en kun je er niet tussendoor met de motor. Iemand dat ook opgevallen?


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: Gerrit op Juli 14, 2013, 10:59:50
Rob, wie doet bij jullie de administratie thuis?


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: robz op Juli 14, 2013, 12:15:53
 :)
prenten krijg ik echt op mn bordje hoor!  ;D

bij nieuw asfalt kun je de lussen niet zien, maar neem maar aan dat ze er bij elke 'poort' zitten!
maarre.. dit topic begint steeds meer op een welles niettus discussie te lijken terwijl het alleen bedoeld was als tip voor al diegenen die wel eens een klein beetje harder rijden dan hun mede weggebruiker (bijvoorbeeld omdat dat sowieso veiliger is voor een motorrijder volgens hun rij instructie) en het zonde vinden om het schorem in den haag ( sorry ander woord heb ik er niet voor) te sponsoren...

oftewel...
- ik hanteer deze praktijk al jaren
- heb nog nooit met de motor een snelheidsprent gekregen
- met mn langzame vw bus al n paar keer de sjaak geweest voor 6km ofzo want dan werkt t niet
- heb om toeval uit te sluiten een test gedaan op traject richting utrecht in maart
- tot op heden geen prent ontvangen
- nee, ik heb geen wetenschappelijk bewijs dat interesseert me eerlijk gezegd ook niet...

en..
- als je het eng vind moet je het NIET doen!   8)

ciao!... :bye:


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: FastJ op Juli 14, 2013, 14:19:50
Ik voel een slotje aankomen  ;D


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: Brontolo op Juli 14, 2013, 14:31:10
Zeg 't maar Rob....slot d'r op?


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: duke nukem op Juli 14, 2013, 16:12:21
Geen welles nietes, is gewoon een normale discussie wat mij betreft hoor  ;). Ik rijd nu ook continu over de witte streep bij de camera's, dat geeft tenminste nog een beetje spanning bij die klere traject controle.


Titel: Re: experiment trajectcontrole
Bericht door: robz op Juli 16, 2013, 12:21:32
Geen welles nietes, is gewoon een normale discussie wat mij betreft hoor  ;). Ik rijd nu ook continu over de witte streep bij de camera's, dat geeft tenminste nog een beetje spanning bij die klere traject controle.

het wordt vanzelf n automatisme.. ;D

maar idd. slotje!

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum