Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: NvdSteen op December 08, 2014, 09:47:36

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 08, 2014, 09:47:36
Ik heb sinds dit jaar de vervelende ervaring dat mijn Factory in noodloop terechtkomt.
Ik heb een RSV1000R Factory uit 2007, en heb er 2 jaar geleden koelingsproblemen mee gehad.
op een van de dagen op vakantie in het zuiden is de temperatuur opgelopen tot 132 C.
Veel te hoog natuurlijk. Later bleek dat de Fans versleten waren.... ze leiepen te zwaar waardoor ze niet meer op snelheid kwamen.
Fans zijn vervangen en de slaan nu weer bij de juiste temperatuur aan.
Max temnperatuur die nu bereikt wordt is 102 C

Echter dit voorjaar kreeg ik het probleem dat de motor in noodloop terecht kwam als ik na een koude start een 2 kilometers onderweg was.
Temperatuur is dan net op dashboard zichtbaar, en liep dan net rond 65C.
Voor de bocht gas wat verder dicht, toeren onder 4000 en pafff de noodloop sloeg toe.

Als je daarna de motor afzette of evt nog even stationair liet lopen tot er meer warmte in de motor kwam... ging ie weer uit noodloop, en heb je de gehele dag geen probleem meer.

De laatste keer dat ik het ondervond was van een hele lange rit (600km) met nog een flink stuk autobahn op een koude dag.
Zolang je reed en de toeren hoog had ging het goed. Temp zat net boven de 72C.
Stoppen bij een tankstation... zelf nog een bakkie doen.
Daarna starten.... en pafff daar is de noodloop weer.
Temp van de motor was onde 65 C geraakt.
Nadat je me dn even stationair liet lopen, kwam er warmte in, en noodloop verdween, en ik kon weer rijden.

Iemand een idee?
Ik zit zelf te denken aan een faulty temp sesnor.
(zit dacht ik op de achterste cylinder....)


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: Jesse J op December 08, 2014, 10:13:56
Welkom hier op het forum.

Als je de fout uitleest op het dashboard met welke code komt hij dan?


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: Jesse J op December 08, 2014, 10:19:16
Misschien kan je jezelf eerst ff voorstellen in het daarvoor bestemde gedeelte van het forum.


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: mjvanderlaan op December 08, 2014, 10:39:06
Fans versleten ??? Heeft je motor 7 jaar in de Sahara gereden? Ik had een 99-er racer met 67.000km op de klok met de originele fans en die draaiden nog net zo soepel als toen ie van de band rolde in 99.
In principe hebben die fans geen zak te doen, als je rijdt zullen ze niet aan gaan (althans niet in NL) en hoe vaak sta je echt stil met de motor aan?

Idd even foutcode uitlezen zoals Jesse zegt.


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 08, 2014, 13:10:50
Welkom hier op het forum.

Als je de fout uitleest op het dashboard met welke code komt hij dan?
Jesse, ik weet van de tabel, echter als ik de code uitlees, geeft mijn dashboard geen code terug...


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 08, 2014, 13:11:28
Misschien kan je jezelf eerst ff voorstellen in het daarvoor bestemde gedeelte van het forum.

ga ik doen. no problem..... ben een Aprilia fan hoor !


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 08, 2014, 13:13:32
Fans versleten ??? Heeft je motor 7 jaar in de Sahara gereden? Ik had een 99-er racer met 67.000km op de klok met de originele fans en die draaiden nog net zo soepel als toen ie van de band rolde in 99.
In principe hebben die fans geen zak te doen, als je rijdt zullen ze niet aan gaan (althans niet in NL) en hoe vaak sta je echt stil met de motor aan?

Idd even foutcode uitlezen zoals Jesse zegt.
Ja je mag overal je vraagtekens bij zetten. Maar ik schrijf alleen wat ik heb ervaren, niet wat ik er zelf van vindt. Fans liepen te zwaar om aan te slingeren...
En ik rijdt niet alleen in  Nederland op mijn motor, mag graag in de Dolomieten komen met mijn RSV, en daar kan het in bepaalde periodes meer dan warm genoeg worden om beide Fans hard e laten werken...


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: bmack op December 08, 2014, 14:42:43
Heb je toen je alles vervangen hebt ook de ecu gereset
Denk dat daar je probleem zit


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 08, 2014, 14:46:27
Heb je toen je alles vervangen hebt ook de ecu gereset
Denk dat daar je probleem zit
Ja toen zijn de Fans vervangen, en er is ook een oliedruksensor vervangen. Maar weet niet of de ECU toen is gereset.
- Hoe reset je een ECU ? van spanning halen ?
- Heeft het mogelijk niet of wel resetten van een ECU impact op het feit dat ie nu in noodloop terecht kan komen ?
in de noodloop geeft ie EFI, oliedruk en gevarendriehoek symbool + toerenbegrensing.


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: Jesse J op December 08, 2014, 15:21:23
De fouten worden gecleared als je ze hebt uitgelezen.

Het feit dat je een oliedruk waarschuwing krijgt. Zou ik dit eerst nader onderzoeken.
B.v. Sensor of stekker controleren.


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: bmack op December 08, 2014, 15:54:47
Bepaalde code s kunen niet handmatig gereset worden alleen met een axonekast bij een erkende aprilia dealer en zou dat in ieder geval doen want noodloop dat is echt serieus probleem waardoor je blijvend schade kan krijgen


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 08, 2014, 16:02:37
Komende maand gaat ie opnieuw aan het onderzoek worden gelegd.
Oliedruk sensor is begin dit jaar vervangen.

Het is gek dat noodloop alleen optreedt als de temp laag is.

Als je de motor start en zeg 10 minuten stationair laat lopen alsvorens je gaat rijden, dan is ie al opgewarmd en dan komt ie niet in noodloop,
Echter als tijdens het rijden de motor door tijwind en omgevingstemp zo ver afkoelt dat ie naar de 65C gaat, treedt alsnog noodloop op.


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: Tuono GR66 op December 08, 2014, 19:06:39
Komende maand gaat ie opnieuw aan het onderzoek worden gelegd.
Oliedruk sensor is begin dit jaar vervangen.

Het is gek dat noodloop alleen optreedt als de temp laag is.

Als je de motor start en zeg 10 minuten stationair laat lopen alsvorens je gaat rijden, dan is ie al opgewarmd en dan komt ie niet in noodloop,
Echter als tijdens het rijden de motor door tijwind en omgevingstemp zo ver afkoelt dat ie naar de 65C gaat, treedt alsnog noodloop op.


Hoe zie jij dat de motor in noodloop staat ?


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: mccoyman op December 08, 2014, 19:18:21
Komende maand gaat ie opnieuw aan het onderzoek worden gelegd.
Oliedruk sensor is begin dit jaar vervangen.

Het is gek dat noodloop alleen optreedt als de temp laag is.

Als je de motor start en zeg 10 minuten stationair laat lopen alsvorens je gaat rijden, dan is ie al opgewarmd en dan komt ie niet in noodloop,
Echter als tijdens het rijden de motor door tijwind en omgevingstemp zo ver afkoelt dat ie naar de 65C gaat, treedt alsnog noodloop op.


Blijft je thermostaat niet vol Open staan?


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: bmack op December 08, 2014, 20:00:38
Als je ecu denkt dat r een andere temp speelt dan het werkelijk is....
Als je motor op temp is ongeveer 76 Graden dan kan die nooit afkoelen naar 65 graden onder het rijden rijwind kan niet meer als 10 graden afkoelen terwijl je rijd of je moet in een vriescel rijden en dan nog betwijfel ik het


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 09, 2014, 19:45:34


Hoe zie jij dat de motor in noodloop staat ?
[/quote]
Dat kan ik zien en voelen. De motor komt dan zelfs met volgas niet ben 3700/4000 toeren. Worst dan onderbroeken. En als je er gas ophoudt, dan loopt ie weer op naar die max 3700/4000.
Dus je krijgt een beetje gejutte... of hoe je het ook mag noemen.
Daarnaast gaat de hele kerstboom aan. EFI, gevarendriehoek, oliedruk
sensor.


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 09, 2014, 19:47:03


Blijft je thermostaat niet vol Open staan?
[/quote]

Dat is iets wat ik niet weet. Kan ik dat snel checken ?
en is dat alsnog een reden dat die hele kerstboom afgaat en in noodloop terechtkomt ?


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 09, 2014, 19:48:45
Als je ecu denkt dat r een andere temp speelt dan het werkelijk is....
Als je motor op temp is ongeveer 76 Graden dan kan die nooit afkoelen naar 65 graden onder het rijden rijwind kan niet meer als 10 graden afkoelen terwijl je rijd of je moet in een vriescel rijden en dan nog betwijfel ik het

BMACK, kan me er iets bij voorstellen, en ik vindt het ook vreemd. Het is echter wel de bevinding. Dat zou impliceren dat ie de temp fout aangeeft en daarmee mogelijk de temp-sensor defect is ?


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 09, 2014, 19:51:45
Welkom hier op het forum.

Als je de fout uitleest op het dashboard met welke code komt hij dan?

Jesse J ik heb net nog gekeken, en in het dashboard geeft ie code 0 aan, en het gevarendriehoek blijft branden


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: bmack op December 09, 2014, 19:56:11
Dat zou kunnen maar zoals ik eerder melde als je ecu nog steeds denkt dat het niet in orde is dan kan dat ook problemen geven
Enigste wat ik je kan aanraden is je motor aan een axonekast hangen bij een goede Aprilia dealer en laten uitlezen
Op de axone kan je alle data uitlezen wat er fout is gelopen wanneer en waardoor
Maar niet alle dealers weten daar mee om te gaan helaas
Maar voor je zelf alles gaat vervangen zou ik hem eerst aan de axonekast hangen en zeker niet gaan rijden om eventuele schade te voorkomen


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 09, 2014, 19:57:15
Als je ecu denkt dat r een andere temp speelt dan het werkelijk is....
Als je motor op temp is ongeveer 76 Graden dan kan die nooit afkoelen naar 65 graden onder het rijden rijwind kan niet meer als 10 graden afkoelen terwijl je rijd of je moet in een vriescel rijden en dan nog betwijfel ik het

BMACK, kan me er iets bij voorstellen, en ik vindt het ook vreemd. Het is echter wel de bevinding. Dat zou impliceren dat ie de temp fout aangeeft en daarmee mogelijk de temp-sensor defect is ?
Maar de vraag die ik dan wel heb.... als de temperatuur fout wordt uitgelezen... is dat reden genoeg om in noodloop te komen ?


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 09, 2014, 20:02:26
Dat zou kunnen maar zoals ik eerder melde als je ecu nog steeds denkt dat het niet in orde is dan kan dat ook problemen geven
Enigste wat ik je kan aanraden is je motor aan een axonekast hangen bij een goede Aprilia dealer en laten uitlezen
Op de axone kan je alle data uitlezen wat er fout is gelopen wanneer en waardoor
Maar niet alle dealers weten daar mee om te gaan helaas
Maar voor je zelf alles gaat vervangen zou ik hem eerst aan de axonekast hangen en zeker niet gaan rijden om eventuele schade te voorkomen
17 januari gaat ie naar de dealer en dan gaat ie aan de kast....


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: bmack op December 09, 2014, 20:06:16
Alleen temp niet maar wel in een combinatie van antwoord daarop kan ik zo helaas niet geven
Kunnen zoveel factoren zijn maar meestal als hij in noodloop gaat dan is het wel een serieuze storing


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: Jesse J op December 09, 2014, 20:32:37
Dat je een oliedrukfout krijgt is vreemd als de oliedruksensor al vervangen is. Bij een oliedrukfout gaat hij zeker in noodloop. Door een temperatuurfout niet zoals Bmack ook al aangaf.Wellicht is je storing een combinatie van meerdere fouten.
Naar een (goede) dealer gaan en laten uitlezen met een Axone is de beste optie denk ik.

Succes en....Keep us posted!


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 09, 2014, 21:52:28
Heeft iemand goede ervaring met een " goede " dealer ?


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: Jesse J op December 09, 2014, 22:05:15
Heeft iemand goede ervaring met een " goede " dealer ?

Roke


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 09, 2014, 22:51:51
Ok,
ga ik contact mee leggen.
Is er nog verschil bij ze betreffende de 2 vestigingen ?


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: tripakis op December 10, 2014, 06:00:56
Ok,
ga ik contact mee leggen.
Is er nog verschil bij ze betreffende de 2 vestigingen ?

Ja, je moet in Mijdrecht zijn, die andere is volgens mij voor brommers.



Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 10, 2014, 12:04:55
hmm, heb wel contact met ze gelegd.

Lees ondertussen ook enorm wisslende berichten....
De ene is enthousiast over Roke,
De ander absoluut niet. Zelfs niet als het gaat om specifieke afhandeling van RSV problemen.... ::)


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: Tuono GR66 op December 10, 2014, 23:16:45
Ik heb goede ervaringen met Roke.  Bas weet heel goed hoe een Aprilia in elkaar zit.
Hij kan je helpen met de diagnose en oplossing.


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op December 11, 2014, 11:51:27
Bedankt,
heb contact met ze gelegd..... ze lopen nog niet over van enthousiasme, maar vertouw op hun kundigheid.

In eerste instantie ga ik zelf nog even met een bevriende motorzaal troubleshooten. Die heeft ook een Axone kast. En onderhoud de nodige Aprilia's en Ducatii's
Mocht ik/wij er geen wijs uit komen, dan ga ik naar Roke toe.


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: Patje op December 20, 2014, 22:02:19
Mocht je nog een andere mening willen en indien niet te ver weg voor jou kan je eens horen bij
http://www.engelsfilip-motos.be/
DE specialist in Belgiƫ voor Aprilia!


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op Maart 18, 2015, 21:47:21
Zo, ondertussen is het een hele tijd geleden... en maar eens tijd voor een update.
Ik heb afgelopen periode mijn motor aan de analyse gehad, en daar is helaas niets bijzonders meer uitgekomen.
Dus besloten om regulier/uitgebreid onderhoud te plegen en met gezond boeren verstand te werk te gaan.

Omdat we toch bezwaren om alles onder de loep te nemen, hebben we ook de thermostaat vervangen, en ook de dynamo te checken.
Thermostaat leek iets verder open te staan dan de nieuwe, maar voor de zekerheid vervangen.

Toen de dynamo eraf kwam, was deze donker van kleur. Nu lijkt me dat normaal, want ook hier komt olie, en die zal zeker inwerken op de isolatie van de dynamo en m donkerder maken. Echter de dynamo gaf een verbrande geur af. Ook toen ie er al een uur afwas.
Vermoeden was zeker dat er een of 2 wikkelingen mogelijk door waren en een deel van de isolatie mogelijk verbrand was.
Via de defecte isolatie zou er een af en toe lek stroom kunnen ontstaan die electrische storing zou kunnen geven.

Nieuwe dynamo zit er op, nieuwe thermostaat, nieuwe olie, nieuwe koelvloeistof.
En hij rijdt weer als de brandweer. De motor loopt ook na een koude start, mooier rond dan ie ooit al deed.

Voor nu storing vrij. Werkelijke test zal rond hemelvaart zijn, want dan geef ik m 4 dagen lang de sporen.


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: Jesse J op Maart 23, 2015, 22:42:59
Is de dynamo onder coulance vervangen? Hier bestaat een regeling voor.
De 500w stator wordt dan vervangen door een 370w exemplaar.


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: Alex op Maart 25, 2015, 11:32:42
Iemand een idee waar de oliedruksensor zit bij een sl1000 2003? Bvd


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: Jesse J op Maart 25, 2015, 11:42:44
Iemand een idee waar de oliedruksensor zit bij een sl1000 2003? Bvd
Rechterkant blok. Onder het koelvloeistofreservoir.


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op Maart 25, 2015, 13:42:03
Is de dynamo onder coulance vervangen? Hier bestaat een regeling voor.
De 500w stator wordt dan vervangen door een 370w exemplaar.
Jesse J, ik ken de regeling niet, en is die nog van toepassing op een motorfiets van bijna 10 jaar oud ?


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: Jesse J op Maart 25, 2015, 13:49:23
Is de dynamo onder coulance vervangen? Hier bestaat een regeling voor.
De 500w stator wordt dan vervangen door een 370w exemplaar.
Jesse J, ik ken de regeling niet, en is die nog van toepassing op een motorfiets van bijna 10 jaar oud ?
Ja, gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens en zoek op "coulance" of "stator".


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: NvdSteen op Maart 25, 2015, 19:47:28
Is de dynamo onder coulance vervangen? Hier bestaat een regeling voor.
De 500w stator wordt dan vervangen door een 370w exemplaar.
Jesse J, ik ken de regeling niet, en is die nog van toepassing op een motorfiets van bijna 10 jaar oud ?
Ja, gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens en zoek op "coulance" of "stator".
Thanx.
Heb inderdaad andere berichten gelezen.
Heb jezelf de mod van http://www.t12tech.com/ er op gebouwd ?
en wat zijn jouw ervaringen er mee ?


Titel: Re: RSV1000R Factory in noodloop
Bericht door: Jesse J op Maart 25, 2015, 19:53:54
Is de dynamo onder coulance vervangen? Hier bestaat een regeling voor.
De 500w stator wordt dan vervangen door een 370w exemplaar.
Jesse J, ik ken de regeling niet, en is die nog van toepassing op een motorfiets van bijna 10 jaar oud ?
Ja, gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens en zoek op "coulance" of "stator".
Thanx.
Heb inderdaad andere berichten gelezen.
Heb jezelf de mod van http://www.t12tech.com/ er op gebouwd ?
en wat zijn jouw ervaringen er mee ?
Ja, de cooling- mod (http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=22287.0) zit er nu een jaar op. Geen problemen tot nu toe.
Ik heb nog de originele 500w stator en ik hoop dat het heel blijft hierdoor.
Het dynamodeksel wordt iig minder heet dus ik hoop de dynamo zelf ook.

De tijd zal het leren.) )   

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum