Aprilia-Riders

Techniek => RSV4, RSV Mille, Tuono, Falco, Futura => Topic gestart door: Wimpie op Januari 01, 2015, 13:08:10

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Januari 01, 2015, 13:08:10
Hoi. Ja, ik ben de zoveelste. Maar ondanks dat ik denk ik bijna alle onderwerpen rondom dit onderwerp heb doorgelezen kom ik er niet uit. Graag jullie hulp.

Drie weken terug startte mijn RSV '04 niet meer toen ik bij mijn werk weg wilde rijden.  ANWB erbij, en die meette dat het aantal voltage terugliep toen we met startkabels hebben gestart. ANWB trok de conclusie dat het de spanningsregelaar moest zijn en/of accu dood. Accu is twee maanden oud. Dynamo is -als ik de dealer moet geloven- vervangen voordat ik de motor op mijn naam heb gezet.

Nu ben ik zelf ook op onderzoek uit gegaan en bleek dat er een 10A zekering (van alarm/startonderbreker?) door was. Die heb ik vervangen. Accu hangt netjes aan de lader, en zojuist sloeg de motor na de derde keer starten aan (normaal na 1x starten).

De spanning blijft rond de 11.5V. Meer gas geven levert helaas geen stijging op. Die 11.5 is dus redelijk stabiel en neemt niet af Maar wat het dan kan zijn?.... geeft de dynamo niet genoeg spanning? Is de accu nu al dood?

Spanningsregelaar heb ik vervangen, maakt niets uit. Althans, de spanning van de accu loopt in elk geval niet terug. Als ik zo wat topics doorlees moet de spanning met draaiende motor minstens 13V+ zijn, maar dit is dus niet het geval. Iemand een suggestie?


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: bmack op Januari 01, 2015, 13:27:43
Hoe is het met je bruine stekkers als die slecht zijn kan je daardoor ook spanningsverlies krijgen


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Jesse J op Januari 01, 2015, 14:40:58
Hoe meet je de accuspanning? De uitlezing op je dashboard is zeer onnauwkeurig. Bruine stekkers zou ik gelijk controleren vooral de eerste vanaf de dynamo.
Je kan ook de dynamospanning direct meten voor je spanningsregelaar. Hiermee test je of je dynamo nog goed is.
Haal hiervoor de stekker van de spanningsregelaar los (bruin) en meet alle 3 de fases bij de lopende motor. Je moet minimaal 60V meten op alle drie de kabels (geel). Bij 4000 tpm.

Heb je bij het vervangen van je accu hiermee rekening gehouden? http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?221386-****Correct-battery-replacement-procedure-Must-read
Als je niet je contact, na het verwisseelen van de accu, 15 sec niet op het contact laat staan zonder te starten heb je kans dat je accu heel snel leeg getrokken wordt door het dashboard/ startonderbreker.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Tortellini op Januari 01, 2015, 15:21:42
Je kunt de spoelweerstand van de dynamo ook meten op de drie pinnen van de bruine stekker.
Weerstand gemeten tussen de pinnen moet ´n gelijke waarde hebben. En je kunt meteen meten of er kortsluiting in de dynamo zit.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Januari 01, 2015, 21:09:04
Dank voor de tips heren, dit ga ik zeker proberen!
Spanning op accu op de polen gemeten met multimeter met lopende motor.
Ga bruine stekker zeker even checken en doormeten. Geen probleem dus om die los te halen met lopende motor?


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Tuono GR66 op Januari 01, 2015, 21:34:42
De 11.5 V  is de accu spanning.
Er is dus iets mis in het laadcircuit (dynamo / spannings regelaar / bedrading)
De spanning moet minstens naar 13V gaan bij draaiende motor met ca 2 a 3 000rpm.

Begin bij de "bruine stekker "  Is deze 100%  OK ?
Indien OK  > deze losmaken en de dynamo meten  ( Weerstand waarde  of  geleverde wisselspanning)
Indien OK >  bedrading naar spannings reglaar controleren  en alle aarde aansluitingen.

Succes


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Jesse J op Januari 01, 2015, 22:19:00
Het 2004 model heeft 2 bruine stekkers. 1 direct na de spanningsregelaar en 1 "halverwege" vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar. Deze laatste zit niet meer op de modellen na 2005 maar bij jou dus wel.

Dit ter info.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Januari 03, 2015, 16:17:00
Oké alles geprobeerd te meten, en niets veranderd. Kan zonder kabels starten (accu is dus niet ontladen sinds de vorige keer), en heb ook de accu ontkoppeld (en weer aangekoppeld) volgens de manier die op het usa aprilia forum is beschreven.

Accu geeft ~ 11V. Zowel via spannigsmeter als via dashboard. Beide bruine stekkers gecontroleerd, en ze zijn niet doorgebrand. Zien er nog goed uit. Niet kunnen meten omdat spanningsmeter leeg was en ik geen nieuwe batterijen heb. Dat is het enige wat ik nog ga proberen: de bruine stekkers meten is de volgende stap om uit te sluiten of de dynamo toch niet stuk is.... andere suggesties nog?


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: whitebee op Januari 03, 2015, 21:36:56
laadspanning van de dynamo meten, is deze voldoende dan is naar alle waarschijnlijkheid de spanningsregelaar/gelijkrichter overleden. Komt vaker voor, hoor.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Jesse J op Januari 03, 2015, 22:06:43
laadspanning van de dynamo meten, is deze voldoende dan is naar alle waarschijnlijkheid de spanningsregelaar/gelijkrichter overleden. Komt vaker voor, hoor.
Hij heeft de spanningsregelaar al vervangen. Staat in z'n eerste post  :yes:


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: whitebee op Januari 03, 2015, 22:38:47
inderdaad, je hebt gelijk.

maar eerst beginnen met de laadspanning van de dynamo te meten, rechtstreeks op de dynamo. wel op wisselspanning zettten, die multimeter.  ::)


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Januari 04, 2015, 20:43:41
Inmiddels gedaan, en ook weerstand. Alle waardes op alle draden vanaf de dynamo zijn (nagenoeg) gelijk. Goed punt van die wisselspanning, had ik inmiddels rekening mee gehouden. Waardes vanaf de moto zelf ook goed.... dan begin ik al snel te denken aan een slechte massa of lekstroom ergens?

Laad spanning met nieuwe spanningsregelaar blijft 11V (met draaiende motor)

Geen idee waar te beginnen  :'(



Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: RonRSV1000R op Januari 04, 2015, 21:11:45
Wordt je spanningsregelaar wel bekrachtig?
Je hebt 2x een plusdraad naar je accu en 2x een mindraad en dan hou je nog 1 draad over en dat moet je stuurdraad zijn, als daar geen spanning op komt als de motor op contact staat komt de dynamo niet op gang.
Mvg ron


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Tuono GR66 op Januari 04, 2015, 21:39:08
Inmiddels gedaan, en ook weerstand. Alle waardes op alle draden vanaf de dynamo zijn (nagenoeg) gelijk. Goed punt van die wisselspanning, had ik inmiddels rekening mee gehouden. Waardes vanaf de moto zelf ook goed.... dan begin ik al snel te denken aan een slechte massa of lekstroom ergens?

Laad spanning met nieuwe spanningsregelaar blijft 11V (met draaiende motor)

Geen idee waar te beginnen  :'(


Je hebt een nieuwe spannings regelaar , deze kan ook defect zijn.
1e  kan inderdaad een aardprobleem zijn.  Controleer de massa van de montage van de spannings regelaar. Breng desnoods een exhtra draad van de "body" van de regelaar rechtstreeks naar de min van de accu als test.

2 e Als test van de complete bedrading ,  kan je de spanningsregelaar losmaken van de bestaande bedrading
Breng de wisselstroom van de dynamo rechtstreeks naar de regelaar  en de bedrading van de regelaar naar de accu.

Als dit niet werkt , is je regelaar echt defect .


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Tortellini op Januari 04, 2015, 21:53:57
Heb je de dynamospoelen ook doorgemeten naar aarde (frame)? Hoeveel volt heb je van de dynamo (gemeten op stekker)?


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: TuonoPeet op Januari 05, 2015, 11:12:07
Je kan ook ff naar de technische dag komen (17 jan Benthuizen  http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=23091.0  ) neem ik mijn multimeter wel mee...dan weet je waar je aan toe bent


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Capo dei Capi op Januari 05, 2015, 11:53:28
Precies! Daar is zo'n dag voor!  :ok:



Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Januari 05, 2015, 20:43:42
Lijkt me helemaal top MAAR mijn accu krijgt maar 11V. Dan moet ik op de accu erheen rijden, ben bang dat ik dat niet ga redden. Ik vind het top dat jullie al zoveel hulp bieden. Ik ga eerder genoemde suggesties nog eens proberen in elk geval.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Januari 22, 2015, 23:08:28
Status update: Drie verschillende spanningsregelaars geprobeerd, alle drie hetzelfde resultaat. Krijg nog steeds maar 11V in m'n accu. Dit weekend even een andere accu proberen. Kan het zijn dat de accu kapot is en daardoor niet goed bijlaadt? Als het niet de accu is kun je me opvegen, want de dynamo is ook goed (3x doorgemeten, alle draden geven dezelfde weerstand, dus die mankeert niks).

Of zie ik iets over het hoofd?


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Peterrrrr op Januari 23, 2015, 00:07:26
Ik heb geen oplossing voor je maar heb wel een 2004 RSV dus dit blijf ik even volgen  :) Succes!


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: The Marshall op Januari 23, 2015, 08:51:19
Multimeter kapot  ;)


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: e-Mille op Januari 23, 2015, 11:10:18
Status update: Drie verschillende spanningsregelaars geprobeerd, alle drie hetzelfde resultaat. Krijg nog steeds maar 11V in m'n accu. Dit weekend even een andere accu proberen. Kan het zijn dat de accu kapot is en daardoor niet goed bijlaadt? Als het niet de accu is kun je me opvegen, want de dynamo is ook goed (3x doorgemeten, alle draden geven dezelfde weerstand, dus die mankeert niks).

Of zie ik iets over het hoofd?

Heb je ook al gecontroleerd of je dynamo geen sluiting maakt naar de massa? Hoeveel volt meet je op uitgang van de spannibgsregelaar?


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: wouter01 op Januari 23, 2015, 17:05:54
Je geeft aan dat alle draden vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar de zelfde weerstand hebben. Heb je de bruine stekkers ook visueel gecontroleerd of ze niet gesmolten zijn? Dat alle drie draden de zelfde weerstand hebben wil niet zeggen dat die weerstand niet te hoog is. Bij twijfel er tussenuit knippen en solderen.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Hans F. op Januari 23, 2015, 17:43:20
welke spanning meet je tussen de drie draden (willekeurig twee kiezen) naar de spanningsregelaar onderling?


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Snijboon op Januari 24, 2015, 06:29:15
Afgelopen jaar ook van mijn 05 vergelijkbaar probleem gehad.
Leek ook eerst niets te vinden en na contact met roke en sevior toch er achter gekomen dat de dynamo was ook verleden.
Weerstanden waren goed maar had sluiting naar de massa.
En dan is het afgelopen.

Zou zeggen even keer contact zoeken met roke of met sevior die kunnen je wel kort uitleggen hoe je goed de dynamo Door meet en weten wanneer deze stuk is.

Succes in elk geval.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: e-Mille op Januari 24, 2015, 14:06:01

kort uitleggen hoe je goed de dynamo doormeet en weten wanneer deze stuk is.


De meting tussen elk van de drie dynamo-draden en het frame (massa) moet 0 zijn (er mag dus geen verbinding zijn).

Indien wel > dynamo doorgefikt


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Januari 29, 2015, 20:52:09
Moet ik dit op weerstand meten?
Of met draaiende motor op spanning?


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: e-Mille op Januari 29, 2015, 21:26:50
Moet ik dit op weerstand meten?
Of met draaiende motor op spanning?

Nee met NIET draaiende motor. Weet niet hoe je het precies noemt maar je mag geen verbinding meten tussen de dynamo-spoelen en de massa. Waarde moet dus nul zijn of je mag juist geen 'piep' toon krijgen.

Als er wel verbinding is, 'lekt' je dynamo wisselstroom naar het elektrisch systeem. Niet goed dus  :no:

*EDIT; typevoutje > motor hoeft helemaal niet aan te staan of te lopen. Gaat om wel of niet sluiting in je elektrisch systeem. Wel even bruine stekker losgooien!


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Snijboon op Januari 30, 2015, 10:34:44
Moet ik dit op weerstand meten?
Of met draaiende motor op spanning?

Ergens in je systeem de dynamo los koppelen van de rest van de motor.
Meestal de bruine stekker.

Dan multimeter op weerstand zetten en meten tussen elke gele draad en de massa van de motor.
Neem bijvoorbeeld je contact slot waar je de sleutel door heen duwt.

Dus tussen 1e gele draad en massa.
Daarna 2e gele draad en massa
Daarna 3 gele draad en massa.

Sommige multimeters hebben zo'n piepjes test om te kijken of er een verbinding is maar deze stand is minder geschikt omdat deze niet echt de weerstand meet

En motor uit laten. Zelfs sleutel hoeft er niet in


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Januari 30, 2015, 13:53:46
Moet even kijken hoe ik weerstand dynamo met massa kan meten want op frame (massa, toch?) krijg ik geen resultaat. De onderlinge weerstand tussen de drie draden is telkens 0,7. Geen afwijkende waardes op een draad dus. Ik vind het een vreemd verhaal. Heb drie verschillende, werkende spanningsregelaars geprobeerd en twee verschillende, werkende, nieuwe, opgeladen accu's. Verder geen draden aangesloten aan de accu, alleen de twee polen.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: e-Mille op Januari 30, 2015, 14:55:04
Moet even kijken hoe ik weerstand dynamo met massa kan meten want op frame (massa, toch?) krijg ik geen resultaat. De onderlinge weerstand tussen de drie draden is telkens 0,7. Geen afwijkende waardes op een draad dus. Ik vind het een vreemd verhaal. Heb drie verschillende, werkende spanningsregelaars geprobeerd en twee verschillende, werkende, nieuwe, opgeladen accu's. Verder geen draden aangesloten aan de accu, alleen de twee polen.
Je hebt ook nog niet gemeld hoeveel volt je meet na de spanningsregelaar met lopende motor m.a.w. produceer je wel genoeg stroom? Als je daar voldoende prik heb en op je accu niet, zit het probleem in de bedrading naar de accu toe. Heb je niet genoeg prik en je hebt al 3 SR's geprobeerd is de enige conclusie : dynamo kapot...


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Januari 30, 2015, 20:36:40
Dat lijkt hout te snijden. Wat moet ik daar voor doen? Motor laten lopen, SR aan de dynamo koppelen met bruine stekker en dan de uitgaande draden meten? Kwestie van multimeter punten in de uitgaande (witte) stekker duwen?


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: e-Mille op Januari 30, 2015, 20:53:38
Dat lijkt hout te snijden. Wat moet ik daar voor doen? Motor laten lopen, SR aan de dynamo koppelen met bruine stekker en dan de uitgaande draden meten? Kwestie van multimeter punten in de uitgaande (witte) stekker duwen?

Ja. Je zou ook nog even kunnen meten met de witte stekker los (dus zonder dat je spanning het elektrisch circuit op kan)

Let even goed op want je hebt een dubbele uitgang > 2x plus 2x min (en een stuurdraad)


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Tuono GR66 op Januari 31, 2015, 09:08:57
enige tijd geleden had ik onderstaand test doorgegeven.
Heb je dit al geprobeerd .

Kan mij voorstellen dat je er een beetje moe van wordt.


1e  kan inderdaad een aardprobleem zijn.  Controleer de massa van de montage van de spannings regelaar. Breng desnoods een exhtra draad van de "body" van de regelaar rechtstreeks naar de min van de accu als test.

2 e Als test van de complete bedrading ,  kan je de spanningsregelaar losmaken van de bestaande bedrading
Breng de wisselstroom van de dynamo rechtstreeks naar de regelaar  en de bedrading van de regelaar naar de accu.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: whitebee op Januari 31, 2015, 23:24:51
waarschijnlijk is de reisafstand te groot voor je anders hadden we het al gefixt , maar uiteindelijk zal het we goed komen. Zo heel ingewikkeld  ;D(wikkelen vd dynamo)  kan het niet zijn.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Februari 01, 2015, 00:46:40
Wie is "we" (zie jj suspension in je logo staan, klopt dat)? En denk je dat het tóch de dynamo is dan? En wat kost het nieuw wikkelen? En weet ik dan zeker dat ik het niet weer met hetzelfde probleem sta over x aantal km's? :)


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Peterrrrr op Februari 01, 2015, 14:46:22
Je zou dan eens kunnen kijken naar http://t12tech.com/products/aprilia-rsvr.html
Dat is een stator olie modificatie die ik ook heb aangeschaft en waar blijkbaar goede resultaten mee zijn behaald
Blijkbaar branden die dingen door omdat ze geen koeling krijgen en dus te warm worden.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Jesse J op Februari 01, 2015, 16:27:16
Wie is "we" (zie jj suspension in je logo staan, klopt dat)? En denk je dat het tóch de dynamo is dan? En wat kost het nieuw wikkelen? En weet ik dan zeker dat ik het niet weer met hetzelfde probleem sta over x aantal km's? :)

Waarom probeer je niet voor de coulance regeling te gaan als je dynamo weer kapot blijkt te zijn?


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Peterrrrr op Februari 01, 2015, 17:20:49
Krijg je dan wederom de te zware 500w stator of de lichtere?


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: whitebee op Februari 01, 2015, 17:57:27
voor coulance krijg je een lichtere uitvoering, ik meen 360W. Die houdt het langer vol.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Februari 01, 2015, 19:18:07
Iemand ervaring met wat die coulance regeling alsnog gaat kosten?

Begrijp dat Roke deze uit kan voeren, maar wat moet je dan onderaan de streep nog aftikken?
Zorg ik wel dat de RSV in Mijdrecht komt.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Tortellini op Februari 01, 2015, 19:38:53
Is het probleem dan toch de dynamo?


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: e-Mille op Februari 01, 2015, 19:42:45
Iemand ervaring met wat die coulance regeling alsnog gaat kosten?

Begrijp dat Roke deze uit kan voeren, maar wat moet je dan onderaan de streep nog aftikken?
Zorg ik wel dat de RSV in Mijdrecht komt.

Ik! Vorig jaar mei met mijn '04 RSV en mijn eigen bijdrage was € 100,- (Topic (http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=22514.0))

Ik kan niet zeggen of je ook daadwerkelijk in aanmerking komt want daarvoor moet je echt bij de dealer zijn. Kan je ook niet precies zeggen wat de criteria zijn maar de belangrijkste is dat de dynamo nog niet eerder geclaimd is op jouw framenummer. Daarnaast is het wel van belang dat er iets van een onderhoudshistorie bekend is in NL (hoeft dus niet perse bij Roké te zijn)

Ik had heel wat dingen tegen. Zo is de mijne ooit jong ingevoerd door de eerste (Engelse) eigenaar maar heeft hij daarna kennelijk wel netjes onderhoud gehad. De vorige eigenaar had ontdekt dat eerste eigenaar nooit gereageerd heeft op de recall voor de achterbrug (of oproep niet gekregen) en die is alsnog ook bij Roké uitgevoerd in 2011 (tegen arbeidsuren). Ik heb hem zelf dus particulier gekocht en had hem te kort om al bij Roké geweest te zijn voor onderhoud. Toch heeft Ron het via de importeur voor elkaar gekregen dat coulanceregeling nog gebruikt mocht worden.

Neem eerst eens contact met ze op en laat ze en check doen naar je framenummer. Kost je niks en je weet meteen of er mogelijkheden zijn...


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Februari 02, 2015, 18:41:08
Roke gebeld en ze zeiden check eerst even of je dynamo is doorgefikt. Zal vanavond de klep er af schroeven. Moet ik daarbij nog op iets letten, behalve kruislings los?

En heb de onderhoudshistorie in het boekje staan, dus coulance was dan geen probleem.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Jesse J op Februari 02, 2015, 18:47:02
Pas op dat je de pakking niet scheurt dan kan je hem niet meer (opnieuw) gebruiken. Een nieuwe pakking is duur.
De deksel gaat er moeilijk af ivm de permanente magneten die de boel bij elkaar willen houden.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Februari 02, 2015, 18:51:28
Goede tip. Voorzichtigheid geboden dus.
Wat is "duur" voor zo'n pakking?


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Jesse J op Februari 02, 2015, 19:03:41
Goede tip. Voorzichtigheid geboden dus.
Wat is "duur" voor zo'n pakking?
Ik dacht iets van €30,-. Best veel voor een strip papier.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: e-Mille op Februari 02, 2015, 20:46:15
Motorolie aftappen of motor schuin wegzetten zodat niet al je olie er uit loopt...

Nieuwe pakking kan goedkoper (Sevior) maar als hij toch naar Roké moet wordt het daar gefixed.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Snijboon op Februari 03, 2015, 22:06:30
Je zou dan eens kunnen kijken naar http://t12tech.com/products/aprilia-rsvr.html
Dat is een stator olie modificatie die ik ook heb aangeschaft en waar blijkbaar goede resultaten mee zijn behaald
Blijkbaar branden die dingen door omdat ze geen koeling krijgen en dus te warm worden.

Warmte schijnt niet direct het probleem te zijn.
Volgens sevior wordt de dynamo van een rsv met te zwak draad gewikkeld.
Hij heeft mijn vorig jaar 500 watt dynamo gewikkeld en daar bij heb ik begrepen dat hij terug gaat naar 360 watt maar direct ook dikkere draden krijgt.

Dit is in elk geval wat ik er van heb begrepen en had er meer vertrouwen in dan heel roke


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Tuono GR66 op Februari 03, 2015, 22:52:08
Je zou dan eens kunnen kijken naar http://t12tech.com/products/aprilia-rsvr.html
Dat is een stator olie modificatie die ik ook heb aangeschaft en waar blijkbaar goede resultaten mee zijn behaald
Blijkbaar branden die dingen door omdat ze geen koeling krijgen en dus te warm worden.

Warmte schijnt niet direct het probleem te zijn.
Volgens sevior wordt de dynamo van een rsv met te zwak draad gewikkeld.
Hij heeft mijn vorig jaar 500 watt dynamo gewikkeld en daar bij heb ik begrepen dat hij terug gaat naar 360 watt maar direct ook dikkere draden krijgt.

Dit is in elk geval wat ik er van heb begrepen en had er meer vertrouwen in dan heel roke

De rotor bevat de magneten. De rotor is aangepast zodat het vermogen van 350 naar 500 is gestegen.
Wat Sevoir waarschijnlijk heeft uitgevoerd is een dikkere draad gebruiken , maar ook minder windingen.
Hierdoor krijg je minder vermogen en minder warmte ..


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Snijboon op Februari 04, 2015, 13:04:38
Je zou dan eens kunnen kijken naar http://t12tech.com/products/aprilia-rsvr.html
Dat is een stator olie modificatie die ik ook heb aangeschaft en waar blijkbaar goede resultaten mee zijn behaald
Blijkbaar branden die dingen door omdat ze geen koeling krijgen en dus te warm worden.

Warmte schijnt niet direct het probleem te zijn.
Volgens sevior wordt de dynamo van een rsv met te zwak draad gewikkeld.
Hij heeft mijn vorig jaar 500 watt dynamo gewikkeld en daar bij heb ik begrepen dat hij terug gaat naar 360 watt maar direct ook dikkere draden krijgt.

Dit is in elk geval wat ik er van heb begrepen en had er meer vertrouwen in dan heel roke

De rotor bevat de magneten. De rotor is aangepast zodat het vermogen van 350 naar 500 is gestegen.
Wat Sevoir waarschijnlijk heeft uitgevoerd is een dikkere draad gebruiken , maar ook minder windingen.
Hierdoor krijg je minder vermogen en minder warmte ..

Minder windingen klopt vanwege dat je ook terug gaat naar 360watt


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Hanz op Februari 04, 2015, 16:58:11
zelfde probleem gehad. ook door sevior laten wikkelen, 3 jaar goed gedaan maar toen helaas toch weer aan t verbranden geslagen. probleem zit m in t vliegwiel, deze is te "zwaar" gemagneet. De stator (wikkelingen) zijn standaard gewikkeld voor ca. 360 watt, vliegwiel voor 500 watt. wat gebeurt: opbrengst is te hoog, wikkelingen-lak (Koperen draden zijn gelakt met hittebestendige lak) smelt en dan gaan de wikkelingen samensmelten en uiteindelijk smelt de hele boel tot een blok zwart verbrandde koperen wikkelingen. gebeurt altijd eerst in een sectie (zijn er 3) zodoende meet je dus afwijkingen in een van de 3 wikkelingen. dikkere draad met minder wikkelingen helpt: opbrengst zal minder zijn en dus wordt eea ook minder heet, wat de kans op verbranden verkleint. probleem is wel dat door dikkere draad er ook minder ruimte is om wikkelingen erin te krijgen...

echte oplossing is een vliegwiel te monteren welke "past" bij de wikkelingen, minder krachtige magneten. dure grap is dat want je stator is al naar de kl... en dan ook nog eens een nieuw vliegwiel.

gewoon naar Roké gaan en vragen of jouw fiets voor coulance in aanmerking komt, kunnen ze op basis van frame nummer bij aprilia navragen. daarna kun je beslissen of je hem brengt of niet... Eigen bijdrage van ca. 100 eur is schappelijk!

Succes

Hanz


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Snijboon op Februari 04, 2015, 22:46:32
zelfde probleem gehad. ook door sevior laten wikkelen, 3 jaar goed gedaan maar toen helaas toch weer aan t verbranden geslagen. probleem zit m in t vliegwiel, deze is te "zwaar" gemagneet. De stator (wikkelingen) zijn standaard gewikkeld voor ca. 360 watt, vliegwiel voor 500 watt. wat gebeurt: opbrengst is te hoog, wikkelingen-lak (Koperen draden zijn gelakt met hittebestendige lak) smelt en dan gaan de wikkelingen samensmelten en uiteindelijk smelt de hele boel tot een blok zwart verbrandde koperen wikkelingen. gebeurt altijd eerst in een sectie (zijn er 3) zodoende meet je dus afwijkingen in een van de 3 wikkelingen. dikkere draad met minder wikkelingen helpt: opbrengst zal minder zijn en dus wordt eea ook minder heet, wat de kans op verbranden verkleint. probleem is wel dat door dikkere draad er ook minder ruimte is om wikkelingen erin te krijgen...

echte oplossing is een vliegwiel te monteren welke "past" bij de wikkelingen, minder krachtige magneten. dure grap is dat want je stator is al naar de kl... en dan ook nog eens een nieuw vliegwiel.

gewoon naar Roké gaan en vragen of jouw fiets voor coulance in aanmerking komt, kunnen ze op basis van frame nummer bij aprilia navragen. daarna kun je beslissen of je hem brengt of niet... Eigen bijdrage van ca. 100 eur is schappelijk!

Succes

Hanz

Heb van sevior de bevestiging.
3 jaar garantie. Als hij kapot gaat krijg ik een nieuw gewikkelde weer.
Na de 3 jaar krijg ik 1 met 50% korting gewikkeld.
Hij garandeert dat deze oplossing beter is dan die aprilia zelf bied.
Dus vandaar dat ik sevior mee vertrouwen heb gegeven


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Rody-RSV4 op Februari 05, 2015, 08:55:09
Het allerbelangrijkste is dat je genoeg verbruikers aanhebt staan.......

Ik heb hier ook een RSV staan met een opnieuw gewikkelde stator die weer verbrand was. Na contact met Sevior wist Hans mij te vertellen dat het kwam omdat er een Xenon kit op de motor zit, deze verbruikt minder stroom dan de originele halogeenverlichting. Hierdoor kan de spanningsregelaar niet genoeg doorsturen naar verbruikers en draait overuren, deze kan dan niet alle overbodige energie kwijt met als gevolg dat de stator te heet wordt omdat die niet al het vermogen kwijt kan aan de regelaar.

Conclusie: zet altijd het licht aan (indien uitschakelbaar) en monteer normale halogeenlampen of 55 Watt xenonampen.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Jesse J op Februari 05, 2015, 11:33:27
Klopt. De 500w vermogen is veel te veel. Wat niet wordt afgenomen (door verbruikers) blijft als warmte over omdat het laadsysteem altijd het volle vermogen opwekt.
Maar ik denk niet dat het wel of niet hebben van xenon verlichting het verschil maakt in deze. Het verbranden van de stator wordt er hooguit door versneld. Op den duur krijgen alle Gen2's (met 500w stator) er mee te maken.
Misschien dat extra koeling helpt, maar dat moet op de lange duur blijken.

http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=22287.0


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: mjvanderlaan op Februari 05, 2015, 12:26:03
 :rotfl2: dat wordt lachen met mijn '05 racer, daar zit helemaal niets van verbruik op (qua verlichting).
Volgens mij valt dat idd wel wat mee. Mijn straat motor heb ik al vanaf dag 1 xenon op en na ruim 7 1/2 jaar nog steeds de originele stator. Ik heb een controle gedaan op motornummer en mijn 2007 moet ook een 500W hebben.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: e-Mille op Februari 05, 2015, 13:01:55
Volgens mij zit het grootste probleem toch in de slechter wordende verbinding(en) tussen dynamo en spanningsregelaar. Die laatste moet immers ook de overtollige stroom 'affakkelen' met warmte. Dat ding zit natuurlijk al op een onhandige plaats, ingepakt door de kuip en volledig afhankelijk van rijwind want hij zit ook nog op kunststof gemonteerd i.p.v. het frame zoals bij de Tuono.

Als de warmte dan ook nog in de bedrading gaat zitten wordt het niet beter...


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Jesse J op Februari 05, 2015, 13:24:56
Volgens mij zit het grootste probleem toch in de slechter wordende verbinding(en) tussen dynamo en spanningsregelaar. Die laatste moet immers ook de overtollige stroom 'affakkelen' met warmte. Dat ding zit natuurlijk al op een onhandige plaats, ingepakt door de kuip en volledig afhankelijk van rijwind want hij zit ook nog op kunststof gemonteerd i.p.v. het frame zoals bij de Tuono.

Als de warmte dan ook nog in de bedrading gaat zitten wordt het niet beter...
Ik denk dat het er zeker mee te maken heeft. De bruine stekker(s) zorgen voor nog meer problemen. Maar de spanningsregelaar zit bij een Tuono veel meer in de rijwind en ook bij de Tuono hebben we dezelfde problemen kwa doorbranden van de stator. Wellicht is het een combinatie van verschillende oorzaken. Zoals zo vaak.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: e-Mille op Februari 05, 2015, 16:59:13
Volgens mij zit het grootste probleem toch in de slechter wordende verbinding(en) tussen dynamo en spanningsregelaar. Die laatste moet immers ook de overtollige stroom 'affakkelen' met warmte. Dat ding zit natuurlijk al op een onhandige plaats, ingepakt door de kuip en volledig afhankelijk van rijwind want hij zit ook nog op kunststof gemonteerd i.p.v. het frame zoals bij de Tuono.

Als de warmte dan ook nog in de bedrading gaat zitten wordt het niet beter...
Ik denk dat het er zeker mee te maken heeft. De bruine stekker(s) zorgen voor nog meer problemen. Maar de spanningsregelaar zit bij een Tuono veel meer in de rijwind en ook bij de Tuono hebben we dezelfde problemen kwa doorbranden van de stator. Wellicht is het een combinatie van verschillende oorzaken. Zoals zo vaak.

Ah, van de problemen bij de Tuono heb ik eigenlijk nooit veel gehoord of gelezen. Bron van het probleem zit hem in ieder geval in het te warm worden van de spoelen en er zullen meerdere oorzaken aan te wijzen zijn die hier voor zorgen... (en dus ook meerdere oplossingen)


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Februari 14, 2015, 23:27:40
Nou vandaag de RSV weggebracht naar Roke.
Hoor vrijdag wat de "schade" is, en of de boel binnen de coulanceregeling valt.

(https://pbs.twimg.com/media/B91mwn9IUAIBzv0.jpg:large)



Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: minime op Februari 15, 2015, 19:11:28
Het allerbelangrijkste is dat je genoeg verbruikers aanhebt staan.......

Ik heb hier ook een RSV staan met een opnieuw gewikkelde stator die weer verbrand was. Na contact met Sevior wist Hans mij te vertellen dat het kwam omdat er een Xenon kit op de motor zit, deze verbruikt minder stroom dan de originele halogeenverlichting. Hierdoor kan de spanningsregelaar niet genoeg doorsturen naar verbruikers en draait overuren, deze kan dan niet alle overbodige energie kwijt met als gevolg dat de stator te heet wordt omdat die niet al het vermogen kwijt kan aan de regelaar.

Conclusie: zet altijd het licht aan (indien uitschakelbaar) en monteer normale halogeenlampen of 55 Watt xenonampen.

Ik snap wat je wil zeggen maar verbruikers aanzetten maakt niet veel uit. Of de stroom gaat naar de verbruikers of het gaat als warmte weg via de spanningsregelaar.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Februari 21, 2015, 21:15:04
(https://pbs.twimg.com/media/B91mwn9IUAIBzv0.jpg)

Vorige week naar Roké gebracht. Gister gebeld: toch dynamo :X
Coulanceregeling in gang gezet met Aprilia. Hoop het deze week te horen.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Maart 12, 2015, 15:51:55
En jawel, onder coulance gerepareerd! Tof! Gelijk olie, filter(s), bougies en remblokken mee laten nemen. Hopelijk weer even een tijdje lekker sturen. Dank Roké!

Heb nu wel twee spanningsregelaars over ;)


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Tuono GR66 op Maart 12, 2015, 21:51:09
En jawel, onder coulance gerepareerd! Tof! Gelijk olie, filter(s), bougies en remblokken mee laten nemen. Hopelijk weer even een tijdje lekker sturen. Dank Roké!

Heb nu wel twee spanningsregelaars over ;)

Goed geregeld.  Veel rijplezier.

ps  vergeet het wieltje van je aanhanger niet ....  zie foto


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Maart 12, 2015, 22:30:31
Haha goed gezien. Neuswiel uiteraard helemaal ingedraaid alvorens te gaan rijden ;)
Kan niet wachten weer te gaan rijden.


Titel: Re: De zoveelste: Problemen met electronica
Bericht door: Wimpie op Maart 23, 2015, 10:52:56
Misschien ook wel netjes om te melden dat alles keurig is afgehandeld door Roké. Kudo's! Rij weer elke dag met een grote glimlach op mijn gezicht.

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum