Aprilia-Riders

Techniek => Shiver, Mana, Dorsoduro => Topic gestart door: wuf op Januari 30, 2008, 13:57:48

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum



Titel: onderhoudsplan shiver
Bericht door: wuf op Januari 30, 2008, 13:57:48
hoi
ik zou een shiver willen aankopen maar zit nog wat met enkele vragen
is er iemand die een onderhoudsschema van de shiver kent ?
als ook wat is het gemiddeld verbruik en hoever raak je met een benzinetank
en hoe rijdt hij met passagier

mdgv


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: rolf op Januari 30, 2008, 14:47:11
Kijk hier eens het onderhoudsboekje van de shiver, de andere vragen heb ik geen antwoordt op.
http://www.serviceaprilia.com/public/lumAprilia/SL%20750%20Shiver%20750/854028%20SL%20750%20Shiver%20UK-NL%202007.pdf

veel succes

rolf



Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: bmack op Januari 30, 2008, 19:19:34
hoi
ik zou een shiver willen aankopen maar zit nog wat met enkele vragen
is er iemand die een onderhoudsschema van de shiver kent ?
als ook wat is het gemiddeld verbruik en hoever raak je met een benzinetank
en hoe rijdt hij met passagier

mdgv
heb nog niet echt veel gereden voor het verbruik en dat is toch moeilijk te bepalen niet iedereen rijd het zelfde kan je wel vertellen hoe die met zijn tweeen rijd en dat is of er niemand achterop zit met de mille dan was het best wel eens lastig om iemand achterop te hebben maar met de shiver stuurt die bijna net zo strak al dat je er alleen op zit


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Jeybee op Februari 07, 2008, 23:39:11
hallo Wuf,
wat het verbruik betreft vind ik dat het wat tegenvalt. Ik verbruik nu 6L/100km. Das natuurlijk niet zoveel maar wél als je weet dat ik nog aan het inrijden ben en dus niet boven de 5500 toeren kom. Ik heb nog maar 800km. Ook optrekken doe ik kalmaan want ik ben de motor nog niet goed gewoon. Zo gezien vind ik die 6L tamelijk veel. De tank is 15L dat wil zeggen dat er na een kleine 200km het reserve lampje gaat branden.
Ik denk wel dat de meeste motoren zoveel of méér verbruiken. Misschien de F800 niet, dat ziet er veelbelovend uit, maar ja dat is een BMW...

groetjes


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: burgerking op Februari 08, 2008, 21:58:58
Kijk hier eens het onderhoudsboekje van de shiver, de andere vragen heb ik geen antwoordt op.
http://www.serviceaprilia.com/public/lumAprilia/SL%20750%20Shiver%20750/854028%20SL%20750%20Shiver%20UK-NL%202007.pdf

veel succes

rolf


Heh Rolf heb je ook zo'n boekje voor de Dorsoduro.....dan kan ik naar Motor2000, "heh Chris ik heb nog wel m'n instructieboekje maar ben tijdens de verhuizing mijn motor kwijtgeraakt hebbie effe een nieuwe voor me"  :rotfl2:


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Jordi op Februari 09, 2008, 17:02:07
hallo Wuf,
wat het verbruik betreft vind ik dat het wat tegenvalt. Ik verbruik nu 6L/100km. Das natuurlijk niet zoveel maar wél als je weet dat ik nog aan het inrijden ben en dus niet boven de 5500 toeren kom. Ik heb nog maar 800km. Ook optrekken doe ik kalmaan want ik ben de motor nog niet goed gewoon. Zo gezien vind ik die 6L tamelijk veel. De tank is 15L dat wil zeggen dat er na een kleine 200km het reserve lampje gaat branden.
Ik denk wel dat de meeste motoren zoveel of méér verbruiken. Misschien de F800 niet, dat ziet er veelbelovend uit, maar ja dat is een BMW...

groetjes

Heb nou iets meer dan 400 km erop staan en het gemiddelde verbuik was vanmorgen nog 5,1L/100km en is na het ritje van vandaag staat hij op 4,7 L/100km.... vind het zelf dus bepaald NIET tegenvallen, optrekken doe ik niet echt kalm aan in zoverre dat kan met max. 5500 toeren.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: ApriliaMan op Februari 09, 2008, 17:03:32
hallo Wuf,
wat het verbruik betreft vind ik dat het wat tegenvalt. Ik verbruik nu 6L/100km. Das natuurlijk niet zoveel maar wél als je weet dat ik nog aan het inrijden ben en dus niet boven de 5500 toeren kom. Ik heb nog maar 800km. Ook optrekken doe ik kalmaan want ik ben de motor nog niet goed gewoon. Zo gezien vind ik die 6L tamelijk veel. De tank is 15L dat wil zeggen dat er na een kleine 200km het reserve lampje gaat branden.
Ik denk wel dat de meeste motoren zoveel of méér verbruiken. Misschien de F800 niet, dat ziet er veelbelovend uit, maar ja dat is een BMW...

groetjes

Heb nou iets meer dan 400 km erop staan en het gemiddelde verbuik was vanmorgen nog 5,1L/100km en is na het ritje van vandaag staat hij op 4,7 L/100km.... vind het zelf dus bepaald NIET tegenvallen, optrekken doe ik niet echt kalm aan in zoverre dat kan met max. 5500 toeren.

Elke 100 km er bij -> 1000 toeren omhoog mag ook wel hoor ........


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: r1ckie op Maart 13, 2008, 12:22:45
Hallo, ik heb een vraagje.
Het gaat ook over onderhoud aan de Shiver en dacht plak het hier maar onder.
Is er al iemand die voor de eerste 1000km beurt is geweest? Ik ben er aan toe en volgens de dealer moet de halve bike uit elkaar. Kleppen stellen, motor management afstellen en ga zo maar door. Van dit verhaal keek ik nogal op omdat ik had verwacht dat er alleen een beetje nieuwe olie in moest en wat natrekken en dan klaar. Met de handelingen die de dealer opnoemt ben ik al meteen aan de beurt met een gepeperde rekening en valt dat dus nogal tegen. Bovendien twijfel ik aan zijn verhaal.
Dus mijn vraag wie heeft er al ervaring met een eerste 1000km beurt en hoe is deze uitgevoert???


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: bmack op Maart 13, 2008, 19:43:57
Hallo, ik heb een vraagje.
Het gaat ook over onderhoud aan de Shiver en dacht plak het hier maar onder.
Is er al iemand die voor de eerste 1000km beurt is geweest? Ik ben er aan toe en volgens de dealer moet de halve bike uit elkaar. Kleppen stellen, motor management afstellen en ga zo maar door. Van dit verhaal keek ik nogal op omdat ik had verwacht dat er alleen een beetje nieuwe olie in moest en wat natrekken en dan klaar. Met de handelingen die de dealer opnoemt ben ik al meteen aan de beurt met een gepeperde rekening en valt dat dus nogal tegen. Bovendien twijfel ik aan zijn verhaal.
Dus mijn vraag wie heeft er al ervaring met een eerste 1000km beurt en hoe is deze uitgevoert???
ik denk dat je dealer wat aan je wilt verdienen het is olie en een nieuw filter en als die nog geen update heeft gehad dan dat ook nog dus al dat andere is onzin


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Harrie van Til op Maart 13, 2008, 20:07:35
In het instructieboekje is inderdaad te lezen dat na 1000km de klepspeling gecontroleerd en zn bijgesteld moet worden.
Misschien kan cwalker ons wat meer vertellen?

Harrie van Til, shiverslaafd


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Tuonofreak op Maart 13, 2008, 21:20:26
Volgens mij is dat kleppengedoe bij de 1000km nog al wat overdreven, een hagelnieuwe fiets........... iemand wil er volgens mij wat aan verdienen hier! Nu er minder nieuwe fietsen verkocht worden schroeven we de kosten van het onderhoud maar eens omhoog :gaga: :gaga: Wat kan er na een 1000km in godsnaam met de kleppen gebeuren???? Onzin dus! :crazy:


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Grandia op Maart 13, 2008, 21:54:10
Hallo, ik heb een vraagje.
Het gaat ook over onderhoud aan de Shiver en dacht plak het hier maar onder.
Is er al iemand die voor de eerste 1000km beurt is geweest? Ik ben er aan toe en volgens de dealer moet de halve bike uit elkaar. Kleppen stellen, motor management afstellen en ga zo maar door. Van dit verhaal keek ik nogal op omdat ik had verwacht dat er alleen een beetje nieuwe olie in moest en wat natrekken en dan klaar. Met de handelingen die de dealer opnoemt ben ik al meteen aan de beurt met een gepeperde rekening en valt dat dus nogal tegen. Bovendien twijfel ik aan zijn verhaal.
Dus mijn vraag wie heeft er al ervaring met een eerste 1000km beurt en hoe is deze uitgevoert???
Ben ook wel benieuwd. Bij Roke zeiden ze al dat de 1000 km beurt een grote is, dus ik ben al voorbereid.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: gaitjan op Maart 14, 2008, 19:47:08
Ik heb vandaag een duizend kilometer beurt laten uitvoeren en was 65euro kwijt, hoefde alleen maar olie en een oliefilter te betalen.
Dus geen rib uit mijn lijf.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Grandia op Maart 14, 2008, 21:03:36
Ik heb vandaag een duizend kilometer beurt laten uitvoeren en was 65euro kwijt, hoefde alleen maar olie en een oliefilter te betalen.
Dus geen rib uit mijn lijf.

Bij wie was dat?


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: gaitjan op Maart 16, 2008, 12:03:30
Koerhuis Lemelerveld (kawa dealer).
Dit doet hij alleen, bij nieuwe door hem verkochte fietsen. Hij is overigens geen aprilia dealer maar die haalt hij bij  Klein in Olst  (ex appie dealer).
Aanstaande woensdag krijg ik de andere mappings, deze worden er dus bij klein in gezet.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Harrie van Til op Maart 21, 2008, 20:08:06
Vandaag mijn shiver gehaald bij Motoport Stadskanaal, apriliadealer. Gevraagd of zij al een 1000km hadden verzorgd. Inderdaad, eentje. Monteurs waren net op cursus geweest voor shiver en mana. 1000km-beurt is inclusief controle klepspeling. Er staat 4 uur werktijd voor, aldus mijn dealert.  :(


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: r1ckie op Maart 23, 2008, 13:00:27
Bedankt allemaal voor de reacties :ok:. Ik moet op 1 april de beurt uit laten voeren. Volgens de papieren moet hij inderdaad flink onder handen genomen worden. Alleen olie erin en een rondje erom heen lopen lijkt mij een beetje kort door de bocht, vooral ten aanzien van de garantie. Ik laat nog wel wat van mij horen.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: jhho op April 02, 2008, 16:03:31
ik heb vandaag mijn shiver weggebracht voor een 1000km beurt, en ze hebben alleen de olie vervangen+ filter en een nieuwe mapping er op gezet (rain/tour/sport).
was volgens dealer voldoende, omdat de kleppenstelling altijd binnen de marge`s vallen bij een 1000 beurt doen zij dit niet of de klant moet er om vragen. (zijn merken waar zij dit wel doen zoals KTM)

heb nog gevraagd hoe dat dan zit met evt garantie, was volgens hun geen probleem en als dat nodig zou zijn regelen hun dat, en vervalt mijn garantie niet.

heb alleen problem met condens in mijn teller, is een nieuwe besteld. zijn er meer die dit probleem hebben, evt ook bij andere type van aprilia ???


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: bmack op April 02, 2008, 16:34:05
ik had ook last van dat ik condens had in mijn display en ik weet dat jordy ook last had/heeft van dit probleem alleen ik heb er nu geen last meer van misschien dat het nog terug kan komen maar dat hoop ik niet


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Jordi op April 02, 2008, 17:17:58
ik had ook last van dat ik condens had in mijn display en ik weet dat jordy ook last had/heeft van dit probleem alleen ik heb er nu geen last meer van misschien dat het nog terug kan komen maar dat hoop ik niet

Ik heb er inderdaad nog last van, VJ had er nog geen oplossing voor, maar zat er wel achteraan,
heb nu ook dat het benzinelampje continu brand, dit word bij de 1000 km beurt opgelost door een of ander systeem waar ik de naam niet meer van weet te vervangen.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: rolf op April 02, 2008, 17:37:55
ik heb vandaag mijn shiver weggebracht voor een 1000km beurt, en ze hebben alleen de olie vervangen+ filter en een nieuwe mapping er op gezet (rain/tour/sport).
was volgens dealer voldoende, omdat de kleppenstelling altijd binnen de marge`s vallen bij een 1000 beurt doen zij dit niet of de klant moet er om vragen. (zijn merken waar zij dit wel doen zoals KTM)

heb nog gevraagd hoe dat dan zit met evt garantie, was volgens hun geen probleem en als dat nodig zou zijn regelen hun dat, en vervalt mijn garantie niet.

heb alleen problem met condens in mijn teller, is een nieuwe besteld. zijn er meer die dit probleem hebben, evt ook bij andere type van aprilia ???

Kleppen stellen gebeurd bij geen enkele aprilia bij de 1000km, het is trouwens ook niet nodig bij de komende beurten dan wel misschien preventief.
Het is tenslotte een nieuw blok waar de ervaringen nog niet zo zijn als met andere aprilia blokken.

Het geeft tenslotte aan wat de kwaliteit is van het blok. Enne KTM waarschijnlijk preventief of zegt dit gelijk iets over kwaliteit ;D
Belangrijk is dat je het onderhoud bij een aprilia dealer doet om discussie over garantie te voorkomen.

Condens is een punt wat wel vaker voorkomt en niet alleen aprilia, ga er maar van uit dat de dealer het aanpak op garantie.

veel plezierige kilometers.

grtjs rolf



Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Harrie van Til op April 02, 2008, 19:25:46
ik had ook last van dat ik condens had in mijn display en ik weet dat jordy ook last had/heeft van dit probleem alleen ik heb er nu geen last meer van misschien dat het nog terug kan komen maar dat hoop ik niet

Ik heb er inderdaad nog last van, VJ had er nog geen oplossing voor, maar zat er wel achteraan,


Heb op het Duitse shiverforum http://www.aprilia-shiver.de/index.php?sid=fb722946560b0db6425a41891f44ad2d (http://www.aprilia-shiver.de/index.php?sid=fb722946560b0db6425a41891f44ad2d) al meerdere meldingen gelzen van condens in het display. Allemaal zonder problemen vervangen onder garantie.

Zelf heb ik er trouwens geen last van   :ok:

Ben trouwens benieuwd hoe de 1000km beurt van r1ckie is afgelopen (wel of geen kleppencontrole)

Harrie van Til, shiverslaafd


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Mille Merckel op April 03, 2008, 07:10:17
Op één Aprilia na dan, Rolf: de SXV. Bij deze moet je toch ff de kleppen nakijken bij 1000 km, anders hebben ze zo weinig(of geen) speling dat de compressie geheel weg is. Tuurlijk is ook een andere motor met ander gebruik. Bij de SXV moet het blok eronder uit of proberen te kantelen :yes:


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: rolf op April 03, 2008, 11:17:20
maar dan hebben we het ook over een competitie blok.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: r1ckie op April 03, 2008, 16:23:51
Vandaag de Shiver opgehaald. Het heeft totaal drie dagen geduurd omdat 1 van de kleppen gesteld moest worden en de dealer de klepstelplaatjes (nog) niet op voorraad had. Verder heb ik ook nieuwe mapping gekregen, en ik moet zeggen dat werkt wel een stuk beter. De regen stand is helemaal niks maar toeren werkt goed. Hij pakt mooi geleidelijk op en hakt er niet meteen in. Erg handig voor stadsverkeer. En de teller, ja daar had ik ook condens in, heb ik gemeld en zouden ze oppakken. Kan ik nog niet veel over zeggen want gelukkig was het vandaag droog. Effe wachten op een regenbui ofzo. De prijs bestaat uit een paar onderdelen zoals olie, filter en klepplaatje en was 325,=. De monteur is er lang mee bezig geweest maar heeft uiteindelijk maar 4 uur gerekend. Ook heeft hij mijn uitlaat cover gratis vervangen (de montage dan). Daar had ik schade aan en heb ik bij hem een nieuwe voor besteld. AlL met al valt het mij mee en heb ik naar mijn idee een goede service gehad. En aangezien 1 van de kleppen toch niet helemaal goed stond ben ik blij dat ik gewoon bij de officiele Aprilia dealer geweest ben. Mijn zakgeld is nu wel op maar ik ben wel verzekerd van garantie bij Aprilia en zal daar niet snel gezeik krijgen. Allemaal bedankt voor de reactie's en tot ziens op de weg (of de technische avond want daar ga ik heen  :))


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: debulte op April 03, 2008, 17:50:26
is er nu niemand die kan zeggen dat de kleppen moeten gesteld worden of niet >:(

cwalker kan jij soms ons hier uit helpen :help:



Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Harrie van Til op April 03, 2008, 18:33:53
is er nu niemand die kan zeggen dat de kleppen moeten gesteld worden of niet >:(

cwalker kan jij soms ons hier uit helpen :help:



Nou , ik dacht dat er nu al in ieder geval 2 mensen dit hebben gezegd. Het verhaal van r1ckie bevestigt in ieder geval het verhaal van mijn dealer dat de klepspeling gecontroleerd moet worden en dat er 4uur voor de 1000beurt wordt gerekend, toch?
Ben er op zich niet blij mee, vooral de portemonnee niet, maar er is nu wel duidelijkheid lijkt me.

Harrie van Til, shiverslaafd


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: bmack op April 03, 2008, 19:00:42
nou volgens mij willen ze alleen verdienen want ik hoef alleen nieuwe olie en filter en alles nakijken aangaande boutjes en moertjes en verder niets zal zo rond de honderd euro zijn dus trek je conclusie


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: debulte op April 03, 2008, 19:07:14
ah ja nu heb ik het door  ;D als hij de maandag gemaakt is moeten ze de kleppen stellen :rotfl2:

of testen ze de motor 20.000 km voor ze hem er indoen en dan verkopen :crazy:

groeten debulte


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: jhho op April 04, 2008, 15:19:01
ik ben ook gewoon bij een officiele appie dealer geweest dus maak me geen zorgen over de garantie ik heb gehoord dat de levertijd van een nieuw teller een week of 4 duurt, dus ik wacht wel af, heb ook meteen een windscherm besteld kunnen ze die ook meteen monteren.

voordeel van de nieuwe mapping is ook dat je nu beter en duidelijker de snelheid kan aflezen tov de oude layout.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Defender op April 05, 2008, 19:09:46
Vandaag de Shiver weer opgehaald (1000 km beurt) bij Motoport Stadskanaal.
Standaard is ingekort (service van de zaak).
Schone olie + filter

Speedsensor is vervangen (deze dichte niet goed af)
De o ring was gescheurd.
Vanaf de fabriek was de speedsensor er scheef ingezet.

Nieuwe Mapping Tour,Rain .........Sport
Wat een verschil de Sport stand.
Er komt nu nog meer herrie uit de uitlaat en hij trekt maar door (super).

Groeten Rene en Miep


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Harrie van Til op April 05, 2008, 21:21:07
Vandaag de Shiver weer opgehaald (1000 km beurt) bij Motoport Stadskanaal.
Standaard is ingekort (service van de zaak).
Schone olie + filter

Speedsensor is vervangen (deze dichte niet goed af)
De o ring was gescheurd.
Vanaf de fabriek was de speedsensor er scheef ingezet.

Nieuwe Mapping Tour,Rain .........Sport
Wat een verschil de Sport stand.
Er komt nu nog meer herrie uit de uitlaat en hij trekt maar door (super).

Groeten Rene en Miep

Waarschijnlijk vanochtend dan al gehaald zeker. Toen ik er vanmiddag was was er geen shiver meer te bekennen, behalve dan de demo. En dat kwam goed uit aangezien die nu geen startmotor meer heeft. Die zit nl. in de mijne ::)
Was net 10km onderweg na de middag toen ik een urgent service alarm kreeg out of the blue.Motor liep toen even in zijn noodprogramma. Kort daarna alleen nog een servicealarm/ Ik op weg naar Motoport Stadskanaal maar bij Veendam ging de motor opeens zonder vooraankondiging op zwart: deed helemaal niets meer. Sterke branderige geur vanuit het vooronder waar te nemen. Gebeld en na een half uur stond de bus van Motoport voor mijn neus. In de werkplaats aan de axone maar geen actuele storing (...) Montuer verder aan het zoeken en ruiken: blijkt de startmotor volledig vastgelopen/doorgebrand te zijn. Dat verklaart de sterke geur. Startmotor omgewisseld, proefritje gemakt en lopt weer als een zonnetje. Vreemd allemaal,geen verklaring hier voor. Maar toch lekker snel geholpen door die jongen uit Stadskanaak. Prima tent.

Harrie van Til, shiverslaafd

@Defender: Waarom vertellen ze mij dat de 1000beurt 4uur moet duren met klepcontrole terwijl jij er af komt met olie en filter? Zelf om gevraagd?


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Defender op April 06, 2008, 17:50:50
Vandaag de Shiver weer opgehaald (1000 km beurt) bij Motoport Stadskanaal.
Standaard is ingekort (service van de zaak).
Schone olie + filter

Speedsensor is vervangen (deze dichte niet goed af)
De o ring was gescheurd.
Vanaf de fabriek was de speedsensor er scheef ingezet.

Nieuwe Mapping Tour,Rain .........Sport
Wat een verschil de Sport stand.
Er komt nu nog meer herrie uit de uitlaat en hij trekt maar door (super).

Groeten Rene en Miep

Waarschijnlijk vanochtend dan al gehaald zeker. Toen ik er vanmiddag was was er geen shiver meer te bekennen, behalve dan de demo. En dat kwam goed uit aangezien die nu geen startmotor meer heeft. Die zit nl. in de mijne ::)
Was net 10km onderweg na de middag toen ik een urgent service alarm kreeg out of the blue.Motor liep toen even in zijn noodprogramma. Kort daarna alleen nog een servicealarm/ Ik op weg naar Motoport Stadskanaal maar bij Veendam ging de motor opeens zonder vooraankondiging op zwart: deed helemaal niets meer. Sterke branderige geur vanuit het vooronder waar te nemen. Gebeld en na een half uur stond de bus van Motoport voor mijn neus. In de werkplaats aan de axone maar geen actuele storing (...) Montuer verder aan het zoeken en ruiken: blijkt de startmotor volledig vastgelopen/doorgebrand te zijn. Dat verklaart de sterke geur. Startmotor omgewisseld, proefritje gemakt en lopt weer als een zonnetje. Vreemd allemaal,geen verklaring hier voor. Maar toch lekker snel geholpen door die jongen uit Stadskanaak. Prima tent.

Harrie van Til, shiverslaafd

@Defender: Waarom vertellen ze mij dat de 1000beurt 4uur moet duren met klepcontrole terwijl jij er af komt met olie en filter? Zelf om gevraagd?

Hallo Harry,

Ik heb nog gevraagd of de klepspelling gecontrolleerd moest worden.
Dit was niet nodig volgens de monteurs.
De 1000 km beurt kostte ons vandaar ook maar 130 euri.

Inderdaad heb ik de Shiver van mijn vrouw in de ochtend gehaald.
Ik hoorde dat je ook een flyscreen had besteld.
Deze kan ik je ook echt aanraden.

Groeten,

Rene...ook stiekem een beetje shiver verslaafd... ::)


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Harrie van Til op April 09, 2008, 18:51:13
De eerste 1000km staan op de teller. Wat een heerlijke ervaring tot nu toe. Voortdurend een grijns van oor tot oor tijdens het rijden :yahoo:
Heb een afspraak gemaakt voor de eerste beurt: even overlegd of het ook kort kan (olie en filter ed). Dat was dus geen probleem, hoewel het officieel dus wel lang moet (klepspeling controleren ed). En de monteur had gelijk toen ie zei: met die klepen is natuurlijk niks aan de hand, scheelt je weer mooi in je portemonnee. Kijk daar heb je wat aan. :ok:

Harrie va Til, shiverslaafd


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Mille Merckel op April 09, 2008, 19:24:34
na 1000 km rondtuffen met een 6000 rpm zijn de kleppen echt niet ingeslagen.
Echter neemt de fabriek een slag om de arm, door in de servicemanual aan te duiden dat de kleppen nagekeken moeten worden. Mocht af fabriek een afwijkende speling zijn, word het alsnog bij de dealer opgelost.................wel over je eigen portemonnee.

mama heeft nu 200 km erop staan.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Grandia op April 09, 2008, 22:13:24
De eerste 1000km staan op de teller. Wat een heerlijke ervaring tot nu toe. Voortdurend een grijns van oor tot oor tijdens het rijden :yahoo:
Heb een afspraak gemaakt voor de eerste beurt: even overlegd of het ook kort kan (olie en filter ed). Dat was dus geen probleem, hoewel het officieel dus wel lang moet (klepspeling controleren ed). En de monteur had gelijk toen ie zei: met die klepen is natuurlijk niks aan de hand, scheelt je weer mooi in je portemonnee. Kijk daar heb je wat aan. :ok:

Harrie va Til, shiverslaafd
Dat heb je snel gedaan  :worship:


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Harrie van Til op April 10, 2008, 06:09:20
De eerste 1000km staan op de teller. Wat een heerlijke ervaring tot nu toe. Voortdurend een grijns van oor tot oor tijdens het rijden :yahoo:
Heb een afspraak gemaakt voor de eerste beurt: even overlegd of het ook kort kan (olie en filter ed). Dat was dus geen probleem, hoewel het officieel dus wel lang moet (klepspeling controleren ed). En de monteur had gelijk toen ie zei: met die klepen is natuurlijk niks aan de hand, scheelt je weer mooi in je portemonnee. Kijk daar heb je wat aan. :ok:

Harrie va Til, shiverslaafd
Dat heb je snel gedaan  :worship:

Even snel doorrekenend zou ik dit jaar in dit tempo zo'n 20 tot 25000km moeten rijden. Dat zal het niet worden denk ik. Mijn langjarig gemiddelde ligt tegen de 15000km per jaar. Maar ik denk dat ik met deze fantastische nieuwe motor in ieder geval dit gemiddelde ga toppen dit seizoen. :yahoo:

Harie van Til, shiverslaafd


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: bmack op April 12, 2008, 17:41:52
heb net mijn shiver 1000 beurt betaald 104 euro


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Harrie van Til op April 12, 2008, 19:50:52
heb net mijn shiver 1000 beurt betaald 104 euro

Die van mij zal as woensdag in ieder geval een keer zo duur zijn.... :gaga:

het schermpje is gearriveerd en wordt dan ook gemonteerd  :victory:

Harrie van Til, shiverslaafd


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Harrie van Til op April 16, 2008, 13:49:25
Vanochtend voor de 1000km-beurt geweest: olie en filter vervangen, ketting gespannen en flyscreen gemonteerd (zie http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=9430.msg123216#new (http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=9430.msg123216#new)). Kosten: 251,53 euri, inclusief ruitje van 149,- euro.
Toerenbegrenzing had ik in de eerste 1000km al opgeschroefd van 6000 naar 7000km (elke 100km 100 toeren erbij). Teller staat nu op 1650km en heb de toerenaanduiding nu op 7600rpm gezet, daar waar ergens het maximale koppel ligt. Maar voor ik op dat aantal toeren zit gaat het al zo schrikbarend hard. Ik wordt er af en toe bang van :o
Een heel verschil met mijn Capo  :kwijl:

Harrie van Til, shiverslaafd.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Jordi op April 16, 2008, 17:18:29
Vanochtend voor de 1000km-beurt geweest: olie en filter vervangen, ketting gespannen en flyscreen gemonteerd (zie http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=9430.msg123216#new (http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=9430.msg123216#new)). Kosten: 251,53 euri, inclusief ruitje van 149,- euro.
Toerenbegrenzing had ik in de eerste 1000km al opgeschroefd van 6000 naar 7000km (elke 100km 100 toeren erbij). Teller staat nu op 1650km en heb de toerenaanduiding nu op 7600rpm gezet, daar waar ergens het maximale koppel ligt. Maar voor ik op dat aantal toeren zit gaat het al zo schrikbarend hard. Ik wordt er af en toe bang van :o
Een heel verschil met mijn Capo  :kwijl:

Harrie van Til, shiverslaafd.

Gaat aardig hard met de kilometers, heb er sinds oktober nog maar 1038 km op zitten  :sorry: 
heeft van de week zijn 1000 km beurtje gehad, rekening volgde nog, maar zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als Bram hierboven  ;)


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Grandia op April 16, 2008, 20:44:41
Wat voor olie gaat er in bij de 1000?


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Harrie van Til op April 17, 2008, 08:07:11
Wat voor olie gaat er in bij de 1000?

Vol synthetisch,15W50

Harrie van Til, shiverslaafd


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: koekeroe op April 17, 2008, 21:30:09
Vandaag de Shiver weer opgehaald (1000 km beurt) bij Motoport Stadskanaal.
Standaard is ingekort (service van de zaak).
Schone olie + filter

Speedsensor is vervangen (deze dichte niet goed af)
De o ring was gescheurd.
Vanaf de fabriek was de speedsensor er scheef ingezet.

Nieuwe Mapping Tour,Rain .........Sport
Wat een verschil de Sport stand.
Er komt nu nog meer herrie uit de uitlaat en hij trekt maar door (super).

Groeten Rene en Miep

Waarschijnlijk vanochtend dan al gehaald zeker. Toen ik er vanmiddag was was er geen shiver meer te bekennen, behalve dan de demo. En dat kwam goed uit aangezien die nu geen startmotor meer heeft. Die zit nl. in de mijne ::)
Was net 10km onderweg na de middag toen ik een urgent service alarm kreeg out of the blue.Motor liep toen even in zijn noodprogramma. Kort daarna alleen nog een servicealarm/ Ik op weg naar Motoport Stadskanaal maar bij Veendam ging de motor opeens zonder vooraankondiging op zwart: deed helemaal niets meer. Sterke branderige geur vanuit het vooronder waar te nemen. Gebeld en na een half uur stond de bus van Motoport voor mijn neus. In de werkplaats aan de axone maar geen actuele storing (...) Montuer verder aan het zoeken en ruiken: blijkt de startmotor volledig vastgelopen/doorgebrand te zijn. Dat verklaart de sterke geur. Startmotor omgewisseld, proefritje gemakt en lopt weer als een zonnetje. Vreemd allemaal,geen verklaring hier voor. Maar toch lekker snel geholpen door die jongen uit Stadskanaak. Prima tent.

Harrie van Til, shiverslaafd

@Defender: Waarom vertellen ze mij dat de 1000beurt 4uur moet duren met klepcontrole terwijl jij er af komt met olie en filter? Zelf om gevraagd?

Hallo Harry,

Ik heb nog gevraagd of de klepspelling gecontrolleerd moest worden.
Dit was niet nodig volgens de monteurs.
De 1000 km beurt kostte ons vandaar ook maar 130 euri.

Inderdaad heb ik de Shiver van mijn vrouw in de ochtend gehaald.
Ik hoorde dat je ook een flyscreen had besteld.
Deze kan ik je ook echt aanraden.

Groeten,

Rene...ook stiekem een beetje shiver verslaafd... ::)
sorry sxv heeft ook zo'n probleem met der startermotor
ze hebbe toch niet dezelfde gemonteerd ???


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: rolf op April 18, 2008, 06:15:15
het oude type sxv toch en dat was de startkoppeling of asje eigenlijk wat te zwak was. Bij de 2008 is dit opgelost heb ik begrepen.

grtjs rolf


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Theo81 op April 18, 2008, 18:06:24
Afgelopen zaterdag een tijdje onderweg en ineens niets meer. Ik denken wat dat kon zijn herinner ik mij Harrie zijn verhaal. Ik ruiken en ja hoor, ik bellen naar motor oost netjes opgehaald en de demo meegekregen. Zit nu een nieuwe startmotor onder direct 1000km beurtje laten doen en gaan weer zeken nu met die nieuwe mapping.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Harrie van Til op April 20, 2008, 19:52:33
het oude type sxv toch en dat was de startkoppeling of asje eigenlijk wat te zwak was. Bij de 2008 is dit opgelost heb ik begrepen.

grtjs rolf

Ik heb een vervangende startmotor van een 2007demo er onder gekregen: toch maar even bellen met de dealer dat ik er een 2008-exemplaar onder wil hebben? Wat is wijsheid?

Harie van Til, shiverslaafd.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Harrie van Til op April 21, 2008, 06:08:47
Afgelopen zaterdag een tijdje onderweg en ineens niets meer. Ik denken wat dat kon zijn herinner ik mij Harrie zijn verhaal. Ik ruiken en ja hoor, ik bellen naar motor oost netjes opgehaald en de demo meegekregen. Zit nu een nieuwe startmotor onder direct 1000km beurtje laten doen en gaan weer zeken nu met die nieuwe mapping.

welk bouwjaar is jouw shiver, Theo81?


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Theo81 op April 21, 2008, 18:07:59
2007 maar ik heb nu wel de nieuwe startmotor, was inderdaad al een modificatie of zoiets


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Grandia op Mei 09, 2008, 23:52:41
Ook mijn Shiver heeft zijn eerste beurt gehad (na 1800 km   :angel: ). Klepspeling controleren was echt belangrijk, aldus Roke, dus zijn ze 3 uur bezig geweest  :o . Duur grapje van 240 euro, omdat ze ook de kroonplaat verhoogd hebben. Wel netjes een leenmotor mee gekregen. Overigens waren alle kleppen ok...


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: XRV rider op Mei 14, 2008, 20:38:19
...Duur grapje van 240 euro, omdat ze ook de kroonplaat verhoogd hebben...

Is 5 minuten werk incl. gereedschap pakken en opbergen, dus daar zal die 240,- toch niet ingezeten hebben  ::)
Ik vind het wel knap lang, 3 uur voor een beurtje met klepspeling controleren maar ik heb dan ook geen idee hoever je een Shiver hiervoor moet slopen  :-\


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Buch op Mei 26, 2008, 21:58:37
Zaterdag 1e beurt gehad, geen kleppen na gekeken. Was niet nodig volgens de dealer.

Was 49 euro kwijt, heb alleen 3,5 liter olie betaald en een filter.

Tot over 20.000 km was de boodschap!

Fijne dealer, die Arie Molenaar


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Jordi op Juni 01, 2008, 18:24:17
deed helemaal niets meer. Sterke branderige geur vanuit het vooronder waar te nemen. Gebeld en na een half uur stond de bus van Motoport voor mijn neus. In de werkplaats aan de axone maar geen actuele storing (...) Montuer verder aan het zoeken en ruiken: blijkt de startmotor volledig vastgelopen/doorgebrand te zijn. Dat verklaart de sterke geur. Startmotor omgewisseld, proefritje gemakt en lopt weer als een zonnetje. Vreemd allemaal,geen verklaring hier voor.

Vanavond was mijn Shiver aan de beurt, na een 10 minuten gereden te hebben ineens een berg geratel en een brandlucht, direkt gestopt, display sprong uit, contact uit- en aangezet, leek niets aan de hand, probeerde nog even te starten, maar alleen wat geratel van de startmotor zoals ik al verwachtte, van de week maar langs de dealer, gelukkig was een maatje van me thuis die een motortrailer in de garage heeft gestaan en was ik dus niet al te ver van huis, voor hetzelfde geld had ik volgende week richting Haarlem langs de kant gestaan... Hopelijk kan het voor die tijd nog worden opgelost.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: bmack op Juni 01, 2008, 20:43:54
deed helemaal niets meer. Sterke branderige geur vanuit het vooronder waar te nemen. Gebeld en na een half uur stond de bus van Motoport voor mijn neus. In de werkplaats aan de axone maar geen actuele storing (...) Montuer verder aan het zoeken en ruiken: blijkt de startmotor volledig vastgelopen/doorgebrand te zijn. Dat verklaart de sterke geur. Startmotor omgewisseld, proefritje gemakt en lopt weer als een zonnetje. Vreemd allemaal,geen verklaring hier voor.

Vanavond was mijn Shiver aan de beurt, na een 10 minuten gereden te hebben ineens een berg geratel en een brandlucht, direkt gestopt, display sprong uit, contact uit- en aangezet, leek niets aan de hand, probeerde nog even te starten, maar alleen wat geratel van de startmotor zoals ik al verwachtte, van de week maar langs de dealer, gelukkig was een maatje van me thuis die een motortrailer in de garage heeft gestaan en was ik dus niet al te ver van huis, voor hetzelfde geld had ik volgende week richting Haarlem langs de kant gestaan... Hopelijk kan het voor die tijd nog worden opgelost.
dat is mooi k*t dat die stuk is ik hoop voor je dat het snel kan gerepareerd kan worden al heeft wilco het erg druk maar word de reparatie niets kan je altijd meerijden met de auto want ik ben dan net uit het gips en motorrijden word nog ff niets ik hoor het dan wel gr bram


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Jordi op Juni 01, 2008, 21:32:31
dat is mooi k*t dat die stuk is ik hoop voor je dat het snel kan gerepareerd kan worden al heeft wilco het erg druk maar word de reparatie niets kan je altijd meerijden met de auto want ik ben dan net uit het gips en motorrijden word nog ff niets ik hoor het dan wel gr bram

Bedankt voor het aanbod  :worship: 

Heb er gelukkig weinig verstand van, maar de startmotor zit aan de voorkant van de motor, lijkt me niet heel veel werk om die om te wisselen voor een andere? Geen idee natuurlijk of er nu nog meer kapot is gegaan qua elektra en dan moet die nieuwe ook wel op tijd komen. Heb hem maar een mailtje gestuurd, hoor ik er vast wel van, anders ga ik er van de week na het werk wel ff langs.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Grandia op Juni 02, 2008, 19:19:09
Heb er gelukkig weinig verstand van, maar de startmotor zit aan de voorkant van de motor, lijkt me niet heel veel werk om die om te wisselen voor een andere? Geen idee natuurlijk of er nu nog meer kapot is gegaan qua elektra en dan moet die nieuwe ook wel op tijd komen. Heb hem maar een mailtje gestuurd, hoor ik er vast wel van, anders ga ik er van de week na het werk wel ff langs.
Tijd zal het probleem niet zijn, maar ik hoop dat je een startmotor kan vinden. 't Is niet de eerste en vast ook niet de laatste  :-\


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: juf op Juni 02, 2008, 19:42:22
Jordi, wat balen van je motor.
Van welk bouwjaar is jouw Shiver?? Van 2007 of 2008?

Groetjes, Chantal.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Jordi op Juni 02, 2008, 19:46:32
Jordi, wat balen van je motor.
Van welk bouwjaar is jouw Shiver?? Van 2007 of 2008?

Groetjes, Chantal.


Ik heb hem in oktober 2007 in ontvangst mogen nemen, exacte maand van bouw of nummer heb ik zo even niet bij de hand.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Jordi op Juni 03, 2008, 19:27:03
Net de motor weggebracht, het probleem lijkt hem te zitten in de startknop zelf, deze blijft hangen als je hem indrukt, dus voor de mensen met een Shiver wel even de moeite waard om te controleren of je startknop wel goed en helemaal terugspringt na het induwen. Voor degene die alleen de startmotor hebben vervangen misschien ook wel goed om dat nog even te controleren.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: bmack op Juni 03, 2008, 21:01:07
Net de motor weggebracht, het probleem lijkt hem te zitten in de startknop zelf, deze blijft hangen als je hem indrukt, dus voor de mensen met een Shiver wel even de moeite waard om te controleren of je startknop wel goed en helemaal terugspringt na het induwen. Voor degene die alleen de startmotor hebben vervangen misschien ook wel goed om dat nog even te controleren.
en kan wilco het nog regelen voor zondag als het niet lukt mijn aanbod geld nog steeds


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Jordi op Juni 03, 2008, 21:18:21
Net de motor weggebracht, het probleem lijkt hem te zitten in de startknop zelf, deze blijft hangen als je hem indrukt, dus voor de mensen met een Shiver wel even de moeite waard om te controleren of je startknop wel goed en helemaal terugspringt na het induwen. Voor degene die alleen de startmotor hebben vervangen misschien ook wel goed om dat nog even te controleren.
en kan wilco het nog regelen voor zondag als het niet lukt mijn aanbod geld nog steeds

Hij zou zijn best doen, als nieuwe onderdelen op voorraad zouden zijn zou het wel lukken mits er niet meer aan de hand is buiten de startknop en de startmotor dus ik vrees er een beetje voor. Heb hem ook gezegd dat ik liever heb dat de motor straks 100% in orde is in plaats van dat hij half werk moet leveren om voor zondag klaar te zijn.

Als het niet lukt zou ik graag van je aanbod gebruik maken, anders even contact houden aan het einde van de week?


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: bmack op Juni 03, 2008, 22:02:31
ok geen probleem heb je nr anders bel ik je nog wel


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Grandia op Juni 04, 2008, 17:58:42
Net de motor weggebracht, het probleem lijkt hem te zitten in de startknop zelf, deze blijft hangen als je hem indrukt, dus voor de mensen met een Shiver wel even de moeite waard om te controleren of je startknop wel goed en helemaal terugspringt na het induwen. Voor degene die alleen de startmotor hebben vervangen misschien ook wel goed om dat nog even te controleren.
Fijn om te bedenken dat je de die startknop ook moet gebruiken om van mapping te wisselen. Da's dus vragen om problemen.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Jordi op Juni 04, 2008, 18:02:36
Net de motor weggebracht, het probleem lijkt hem te zitten in de startknop zelf, deze blijft hangen als je hem indrukt, dus voor de mensen met een Shiver wel even de moeite waard om te controleren of je startknop wel goed en helemaal terugspringt na het induwen. Voor degene die alleen de startmotor hebben vervangen misschien ook wel goed om dat nog even te controleren.
Fijn om te bedenken dat je de die startknop ook moet gebruiken om van mapping te wisselen. Da's dus vragen om problemen.

Ik en de dealer vermoeden dat zodra de startknop na het starten terugspringt op dat moment verandert van functie en de startmotor niet meer bedient tot het moment dat je de motor weer uit zou zetten.... klinkt voor mij wel logisch.


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Grandia op Juni 04, 2008, 18:13:39
Net de motor weggebracht, het probleem lijkt hem te zitten in de startknop zelf, deze blijft hangen als je hem indrukt, dus voor de mensen met een Shiver wel even de moeite waard om te controleren of je startknop wel goed en helemaal terugspringt na het induwen. Voor degene die alleen de startmotor hebben vervangen misschien ook wel goed om dat nog even te controleren.
Fijn om te bedenken dat je de die startknop ook moet gebruiken om van mapping te wisselen. Da's dus vragen om problemen.

Ik en de dealer vermoeden dat zodra de startknop na het starten terugspringt op dat moment verandert van functie en de startmotor niet meer bedient tot het moment dat je de motor weer uit zou zetten.... klinkt voor mij wel logisch.
Ik hoop het inderdaad.

Goed nieuws over het startersprobleem overigens op het internationale forum:
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=151870


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: Harrie van Til op Juni 05, 2008, 20:32:55
W.b.het starterprobleem (starter blijft mogelijk hangen): heb even gecontroleerd op de aanwezigheidvan een witte of groene stip aan de onderzijde van de behuizing van de starterknop. En inderdaad ik heb zo'n groene stip, wat zou betekenen dat mijn starter niet blijft hangen (zie voor verdere uitleg het internationale forum). Maar mijn startmotor was dus wel naar de kloten; ook met een groene stip.

Harrie van Til, shiverslaafd


Titel: Re: onderhoudsplan shiver
Bericht door: bmack op Juni 18, 2008, 07:39:45
gisteren een dagje aan het sleutelen geweest heel het uitlaatsytheem eraf wilde mijn kathalisator er van tussen hebben maar helaas was niet zo makkelijk als ik gehoopt had hij zit namelijk vast op het spaghettie stuk waar twee naar een gaan dus zal een keer een compleet stuk moeten laten maken waardoor de kathalisator er van tussen is dus heb mijn shiver weer gemonteerd ff kijken wat ik er van gaan maken  :kwijl:

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum