Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 16, 2024, 08:56:25 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: veerdemping instelling Tuono of mille ?  (gelezen 3637 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Robke
Gast
« Gepost op: Juni 12, 2008, 10:06:00 »

Heb een 2003 tuono,

de achter demping kan worden ingesteld .........ik dacht 22 tikken.
wie heeft er ervaring met een goede begin afstelling voor 2 personen op de Tuono.

Mijn vrouw zit altijd achterop  en samen wegen we 130 kg.
heb hem nu helemaal uitgedraaid en dan de helft van de totaal tikken ingedraaid.

gr Rob

Gelogd
Renébagpipe
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 12, 2008, 10:11:43 »


Ik heb geen ervaringen voor je... wel een vraag...... heb je het over de ingaande- of uitgaande demping en welk merk ?
Gelogd
Robke
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Juni 12, 2008, 10:50:11 »

het is een Tuono 2003.

ik weet niet of dit ingaand of uitgaand is, er is maar 1 draaiknop , links onder de buddyseat.
hierop staat aleen + en -, niet ingaand of uitgaand 
Gelogd
Tuonories
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Juni 12, 2008, 11:42:51 »

het is een Tuono 2003.

ik weet niet of dit ingaand of uitgaand is, er is maar 1 draaiknop , links onder de buddyseat.
hierop staat aleen + en -, niet ingaand of uitgaand 

Beste Robke,

Richtlijnen voor de afstellingen van je vering kun je vinden in het handboek van de motor.
http://www.9oo.cc/motoren/Aprilia/Manual/

Handleiding is in het nederlands

rechtstreeks naar het pdf bestand gaan:

http://84.81.195.32/motoren/Aprilia/Manual/Mille_Tuono_handleiding_NL.pdf

Blader naar pagina 83 uit mijn hoofd?  en dan naar lezen vanaf daar

Mischien wordt het dan wat duidelijker mbt in en uitgaande demping etc

Groeten Richard 
Gelogd
Robke
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Juni 12, 2008, 12:47:22 »

klopt richard,

ik was begonnen met eerst downloaden omdat ik de originele er niet bij heb gekregen, toen printen en vervolgens lezen................
en tussendoor heb ik gereden en er al aan gedraaid omdat de tuono veerde als een waterbed (niet gestabiliseerd  ) heb toen maar ingesteld tussen min en max. instelling ca. 11 slagen

af en toe manual lezen en stuit op het font probleem hier kwam ik pas achter bij blz 20 ......... dat ik her en der enkele tekens mis vaak cruciaal van belang, ook in de manual waar jij naar verwijst ! Roll Eyes
gelukkig is dat niet van belang bij pag.87 waar dat staat.

staat idd 12 slagen = midden tussen min en max. instelling


maar nu wat zijn de ervaringen van rijders met 2 personen of een beetje volslanke Tuono rijder mag ook  van 130 kg
Gelogd
Sandor
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Juni 14, 2008, 08:28:30 »

Hoi Robke,

ik rijd nooit met 2 personen dus kan je helaas niet adviseren in deze.
Lijkjt me het beste dat je een veerafstelling uit het boek instelt (standaard of circuit)
en van daaruit verder experimenteert. Ik denk dat je het beste met de standaardinstelling
kunt beginnen en indien te zacht, langzaam de ingaande demping verhoogt (die grote knop).
Wel is het zo dat je bij veranderen van ingaande demping op een gegeven moment
ook de uitgaande demping moet aan aanpassen (schroef onderaan de achterschokdemper
aan de kant vd standaard) en dat het wellicht verstanding is de veervoorspanning te verhogen
aangezien jullie voornamelijk met z'n 2-en rijden. De veervoorspanning dat is die grote veer,
die kan verstelt worden met een speciale sleutel, zit heel misschien in je gereedschapset (grote haak).

Suc6
Gelogd
robz
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.843


Pegaso Powerrrrrrrrrrrrrrrrr

San Marino
WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Juni 14, 2008, 09:36:34 »

HMM het verzwaren van de veervoorspanning kan best een goed idee zijn. Deze (vol) slanke ex tuono'05 rijder van 95 KG had daar eerlijk gezegd al behoefte aan. Bij gewoon een beetje stevig doorrijden op een hobbelig wegje constant het voorwiel even los.

komt natuurlijk ook door de zitpositie die sowieso minder druk op het voorwiel genereert.

in het zonnige zuiden van ons landje hebben we nog een volslanke tuonorijder met veel kijk op de zaak....
komop Ton wat denk jij erover?

grt rob
Gelogd
Robke
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Juni 17, 2008, 14:16:54 »

Heb vandaag de voorvork vering ingesteld conform de Workshop manuals, zowel ingaande en uitgaand ingesteld.
Ook deze heeft men bij mijn fiets lekker zacht ingesteld 2-3 slagen open  Sad (linksom), vanuit de dichtstand geteld (rechtsom).

heb nu beide ingesteld op 1 slag open , welke tussen de basis en race/sport instelling is.

proefrit gaf duidelijk alweer een verbetering in de wegligging, van hieruit kan ik de achter en voorvering gaan instellen a.h.v. mijn rijstijl en 130kg draaglast.   
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50083 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 16268 Laatste bericht April 25, 2009, 20:47:25
door breed
ZAC Assen 9 september « 1 2 3 4 5 » robz 61 33766 Laatste bericht September 13, 2009, 16:26:51
door FastJ
Even Voorstellen « 1 2 » sammy 16 9986 Laatste bericht Juli 19, 2013, 21:35:01
door sammy
RIP Marcel Aprilia 2000) « 1 2 3 » scarfaces 39 25944 Laatste bericht April 08, 2009, 11:28:07
door zeeslot

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!