Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 29, 2024, 09:41:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2-takt olie  (gelezen 22781 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Huertecilla
Gast
« Gepost op: Juni 14, 2008, 19:52:52 »

Grappig onderwerp toch en veel lastiger dan 4-takt olie ook al kan je daarmee door een wel/niet aparte en/of wel/niet natte koppeling ook een scheve schaats mee rijden.
Ik ben daar in de afgelopen 35 jaar verschillende keren opnieuw ingedoken (nee, ik was niet in de olie  Wink)  doordat ik met tussenpozen 2-takt reed en de ontwikkeling van zowel motoren als de olie voortschreidt.
Mijn eerste snelle blokjes moesten echt minimaal 1 op 25 mineraal krijgen en nu is 1 op 50 synthetisch voor veel snellere blokjes prima.

Omdat er in de Aprilia-club ook twee-takten rondrijden hierdoor een overzicht van een mogelijke beslissingsproces. Voor een RS125 bijvoorbeeld maakt het ENORM veel verschil welke olie je in het tankje giet en je kan bepaald niet
altijd zomaar een ander merk/type bijgieten als dat beter uit lijkt te komen.

Je kan het beste een eenvoudige flowchart maken:

wel/niet watersport -> wel/niet voormengen -> wel/niet luchtgekoeld

Niet watersport, wel voormengen, wel luchtgekoeld brengt je bij olieën welke voldoen aan de API-TC norm. Bijvoorbeeld.

Vervolgens heb je drie categorieën:
- volsynthetisch
- halfsynthetisch
- mineraal
want de vierde; plantaardig is voor straatgebruik ongeschikt.
Welke het meeste geschikt is wordt bepaald door het vermogensniveau, de belastingsgraad en de acceptabele interne vervuiling.
Minerale olie heeft toevoegingen nodig om interne vervuiling te voorkomen en synthetische olie niet. Hoewel er zéér goede minerale olieën zijn, zitten de meeste in een goedkoper prijssegment en zijn prima voor normaal gebruik in een normaal blokje. De duurdere synthetisch olieën zijn geschikter voor extreme belastingsgraden.

Voor míj komt er nog bij dat ik het toch wel erg op prijs stel dat de bijgemengde olie zo min mogelijk narigheid in het milieu stoot.

Er zit een GROOT verschil in kwalitiet tussen verschillen merken. Helaas is daar niets generieks over te zeggen, dus zoek op het web en elders naar TESTS. De resultaten zijn niet zelden zeer verassend!

Niet alle tweetakt mengolieën laten zich met elkáár mengen, dus je kan het beste één type kiezen en blijven gebruiken als je niet je tank(s) wil legen (en bij een mengautomaat de olietank schoonmaken). Daardoor is in mijn ervaring is de verkrijgbaarheid een factor welke je beslist niet moet vergeten.

Een wellicht handige bron voor deze olie is de bosbouw. In de bosbouw is de tweetakt op grote schaal in gebruiik en bepaald niet met lage belastingsgraad. Het is niet onwaarschijnlijk dat in die sector het gewenste type olie verkrijgbaar is en vaak is het scherper geprijsd dan in de vervoerssector. In NL kan je de meeste van de producten via een verscheidenheid aan kanalen verkrijgen. Vaak in ´bulk´verpakking via een landbouwcoöp, soms zelfs tuincentra!!
Een andere bron is de sector ultra-lights waar de tweetakt ook erg breed vertegenwoordigd is en waarvoor ZEER goede olieën verkrijgbaar zijn. In NL echter zullen daar weinig verkooppunten voor zijn.

Ik van de week hier in het dorp rondgevraagd wat er op de plank staat en dat afgezet tegen wat ik nodig heb. Vanmorgen heb ik bij de olijfboeren-coöp waar we lid van zijn specificaties van de Stihl olieën in hun leveringspakket opgevraagd. Dat zou wel érg makkelijk uitkomen!
Ik zag tot mijn verbazing dat de kettingolie voor kettingzagen wellicht een prima onderhoudsalternatief is voor de achterketting van mijn motorfietsen. Het is dat ik daar nu zo tegenaan liep, want daar zou ik zo niet 1-2-3 zelf aan gedacht hebben. Ook daar gelijk de specs van opgevraagd!
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 14, 2008, 23:07:01 »

Nog even zitten zoeken naar de huidige normeringen omdat ISO en JASO véél actueler testnormen hebben dan API. API TC is stokoud en een relatief lage spec., zeg net JASO FA terwijl ISO EGC nu zo ongeveer de maatlat is en dat is net wat straffer dan JASO FC.
De laatste/hoogste normen zijn ISO EGD en JASO FD welke zowaar heel redelijk hetzelfde zijn.
API TC blijft echter zinvol omdat het een verschil met de API ´W´normen voor watersport aangeeft.

Ik vond een erg opvallend prijsverschil in verschillende sectoren:
Van hetzelfde merk 1 liter  ISO EGC spec. mengolie voor scooters voor 15,90 en via een tuincentra-keten voor kettingzagen 4,90 
Dezelfde specs., dezelfde fles, ander etiket.

Ook de normering zelf doorgespit en daar zitten een paar kanttekeningen bij die je wel mee moet nemen. Bij de modernste normen weegt de vervuiling wel héél erg zwaar. Daardoor kan een olie die de Jaso FB spec krijgt net zo goed sméren als een FD doch door daarvoor teveel as of roet in de uitlaatpoort geven.
Alleen volledig synthetische olieën halen de de hoger normen doordat die schoner verbranden doch de hierdoor automatisch ´legere´ specs. minerale olieën scoren op een aantal ander punten die in de praktijk beslist zwaar wegen:
Minerale olie;
- beschermt VEEL beter het inwendige van de motor tegen corrosie,
- laat VEEL langer een smerende film achter bij niet gebruik en
- komt erbij veel minder verglazing van zuigerveer en cilinderwand voor.
Dit is niet in de welke normering ook opgenomen omdat de tests een blok geen drie wintermaanden laten staan in het lab en ook de testduur relatief kort is.

Voor míj geen volsyntheet in een 2-takt dus ik wilde de normspecificaties weten om de ´prijs´ daarvan te weten te komen  Grin
Gelogd
rs125 power
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Juni 15, 2008, 19:31:15 »

nou pak ik net de olie die ik gebruik voor me rs125. daar staan ook de jaso fc/iso-l-egd/api tc++ op.
ik wist eigenlijk niet waar dat voor was, maar nou wel .
ik gebruik zelf putoline rs959 100% synthetic 2 stroke gp racing oil en daar ben ik tevreden mee
« Laatste verandering: Juni 15, 2008, 19:33:07 door rs125 power » Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Juni 15, 2008, 21:19:04 »

nou pak ik net de olie die ik gebruik voor me rs125. daar staan ook de jaso fc/iso-l-egd/api tc++ op.
ik wist eigenlijk niet waar dat voor was, maar nou wel .
ik gebruik zelf putoline rs959 100% synthetic 2 stroke gp racing oil en daar ben ik tevreden mee
API TC ++ is een marketing ´leugentje´om aan te geven dat het die norm twee trappen overtreft.

Van die aanduidingen is de ISO EGD de hoogste spec. en dus voldoet die olie ook aan JASO FC en helemáál aan API TC.

Het effect van een hogere specificatie dan jaso FB merk je als gebruiker niet of nauwelijks. Hooguit als je een erg rustige rijstijl hebt aan de geringe vervuiling van de uitlaatwals en bij steviger gebruik aan minder ´gum´(taaismurrie) bij de zuigerveren. Dan moet je echter wel vergelijkingsmateriaal hebben, anders zie het verschil niet  Wink

Verder scoren synthetische oliëen erg goed bij schraal mengen. JASO en ISO meten tot 1 : 100 en daar scoort een minerale olie onvoldoende. Leuk om dat te weten maar  Huh
Echt een ongelóóflijke vooruitgang is er in die tweetakt-olie gemaakt.

Best een maf fenomeen ook: in een 4-takt mag de smeerolie niet verbranden en in een 2-takt moet deze zelfs spoorloos verbranden.

Gelogd
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Juni 16, 2008, 07:51:46 »

Ik ga voor de vertrouwde Castrol TTS  Grin
Gelogd

Huertecilla
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Juni 16, 2008, 09:56:58 »

Ik ga voor de vertrouwde Castrol TTS  Grin

Dat is voor een héél nette prijs zonder meer een uitstekende moderne olie bedoeld voor mengautomaat;  JASO FC en (dus) volsynthetisch. Perfect voor zie boven, met als kanttekening zie boven.

Wellicht wil John (of Wilma) ervaring delen. John heeft de zuigers en uitlaatwalsen van dezelfde(!) fiets tenslotte al vaak gezien.
Gelogd
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Juni 16, 2008, 10:16:28 »

Met bijna 35.000km op de teller is de mijne ook al erg ervaren met TTS  Grin
Gelogd

Redmer
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 494


Australia
« Antwoord #7 Gepost op: Juni 16, 2008, 10:17:28 »

In de challenge in NL reden de meesten met Motul TT600, kennelijk minder afzetting dan Castrol TTS. Ik heb zelf ook lang op TT600 gereden, daarna op Putoline RS959 wat kennelijk een erg goede olie is. Helaas hier niet te krijgen dus terug naar TT (nu 710, vervangt de 600)

In huis tuin en keuken 2-taken maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Als je naar erg hoge specifieke vermogens gaat en hoge toerentallen dan wordt het interessant !
Gelogd

Huertecilla
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: Juni 16, 2008, 10:37:26 »

In huis tuin en keuken 2-taken maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Als je naar erg hoge specifieke vermogens gaat en hoge toerentallen dan wordt het interessant !

Kan je dat uitleggen?

Zoals ik het zie maakt het bij élke 2-takt uit. Het maakt alleen ánders uit. De verschillende specificaties zijn zoals ik uit heb gelegd nl. niet altijd beter als ze hoger zijn. Elke voordeel heeft namelijk een nadeel en andersom.

Bij racen is interne vervuiling vrijwel geen probleem omdat het blok toch continue open gaat. Ook is iets hogere slijtage geen punt maar een piezel vermogensverlies wel. Verglazen is ook nauwelijks een punt omdat het blok vol belast wordt en niet lang hoeft te draaien. bescherming tegen corrosie of een restfilm na een maand zijn non-eisen.
Bij racen wordt ook HEEL exact gemengd en zónder automaat.

Een brommer van opa wordt minder belast maar gaat in 20 jaar niet open en de mengverhouding is regelmatig te vet of te mager. Beiden schaadt meer of minder afhankelijk van het type olie.

Míjn brommer staat ook wel eens een tijdje stil en dan wil ik dat de olie de boel conserveert en een smeerfilm achterblijft.
Op mijn brommer zonder mengautomaat wil ik dat de olie niet uitscheidt na twee maanden. Heb je wel een automaat dan wil je geen ´gumming´.

Mbt langere tijd stilstaan is het bij motoren met een carburateur trouwens raadzaam om de vlotterkamer te legen voor het starten. Niet alleen vanwege de smeerolie, maar ook omdat de moderne loodvrije benzine sneller veroudert.

@bitaktus: wát zie je dan als verschil bij welk gebruik bij welke olie?
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Juni 16, 2008, 10:42:57 »

En dan even ter verluchtiging  Grin


Gelogd
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #10 Gepost op: Juni 16, 2008, 11:15:53 »

In huis tuin en keuken 2-taken maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Als je naar erg hoge specifieke vermogens gaat en hoge toerentallen dan wordt het interessant !


@bitaktus: wát zie je dan als verschil bij welk gebruik bij welke olie?

Ik gebruik alleen TTS, slechts bij uitzonder een ander merk. Om de meest simpele reden: het smeert (blijkbaar) uitstekend, want geen problemen. De afzetting is minimaal. De powervalves worden regelmatig gereinigd. In het PV-huis zit doorgaans wel veel oliedrap. Dit zie ik niet als een probleem, de pv's behoeven enige smering.

Tenslotte mijn tip voor smering van bewegende delen bij hogere temperaturen: keramiekpasta.
Gelogd

Huertecilla
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: Juni 16, 2008, 12:47:03 »

Ik gebruik alleen TTS, slechts bij uitzonder een ander merk.

Je hebt dus geen reden om geen ´R´, R2, 747 of wat ook te gebruiken anders dan dat je tevreden bent met wat je hebt. Dat is een prima reden, doch geen vergelijkende informatie.

Ik ben ondertussen bij de coöp geweest en niet wijzer geworden over de specificatie van de olië.
Weet wel dat 5 l. meer dan 25% goedkoper is dan 1 l. en dát is de moeite!
Stel voor snel rekenen 1 l. op 10 euro dan is 1 : 50 toch 20 ct./l. en 25% dan 5 ct./l. goedkoper voor dezélfde olie.
5 liter lijkt veel maar is slechts 250 liter brandstof.
Alle drie de HP types zouden JASO FB zijn en dat lijkt me stug. Dat zou inhouden dat de minerale olie erg goed is, doch de synthetische opwaardering wat specs. betreft niets oplevert???

Kwam onderweg de eigenaar van het locale vliegveldje tegen: ze gebruiken Avgas en ja dat kan ik gewoon halen!!! Heb ik op het moment niet nodig doch dat betekent dat eventuele tuning wat de benzíne betreft geen enkel probleem is  Grin
Gelogd
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #12 Gepost op: Juni 16, 2008, 13:28:23 »

jij vroeg wat mijn ervaringen zijn  Grin
Gelogd

2 Fast 2 See
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.699

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Juni 16, 2008, 15:20:08 »

In huis tuin en keuken 2-taken maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Als je naar erg hoge specifieke vermogens gaat en hoge toerentallen dan wordt het interessant !


@bitaktus: wát zie je dan als verschil bij welk gebruik bij welke olie?

Ik gebruik alleen TTS, slechts bij uitzonder een ander merk. Om de meest simpele reden: het smeert (blijkbaar) uitstekend, want geen problemen. De afzetting is minimaal. De powervalves worden regelmatig gereinigd. In het PV-huis zit doorgaans wel veel oliedrap. Dit zie ik niet als een probleem, de pv's behoeven enige smering.

Tenslotte mijn tip voor smering van bewegende delen bij hogere temperaturen: keramiekpasta.


heb ook altijd Castrol TTS gebruikt in me RS, kost wat, maargoed, is goed spul   
Had altijd een flesje bij me  Roll Eyes of zoals bij het clubweekend zelfs 2 á 3 
Gelogd

Aprilia RSV Mille '03 / Oldskool Airinlet / BMC Airfilter / Lots of CARBON!! / 16 JT - 42 Supersprox Stealth / D.I.D. Goldchain / MIVV GP Carbon demperset / Bagster bagagesysteem / LED Clear Taillight & LED knipp's/ '04+ Spiegels met knipp's / Officiële Biaggi, Edwards, Haga & Camier Handtekeningen
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #14 Gepost op: Juni 16, 2008, 17:25:49 »

Ik heb wel eens Castrol TTS gebruikt maar mijn voorkeur is Motul 600 of tegenwoordig Motul 710.

Dan heb je hier tegenwoordig ook AGIP met verschillende 2T olieën. Maar welke het beste is voor specifiek gebruik weet ik niet.

Handig is misschien dit.
JASO = Japanse standaard norm
API = Amerikaanse standaard norm
ISO = Internationale standaard norm.

ISO-L-EGB = JASO FB gemiddelde bedrijfsomstandigheden
ISO-L-EGC = JASO FC gemiddelde bedrijfsomstandigheden en rookarme verbranding
ISO-L-EGD = JASO FC

API TA voor bromfietsen
API TB voor scooters en motorfietsen
API TC voor motoren met hoge vermogens
API TD voor buitenboord motoren

Niet alle 2T olie zijn voor mengsmering(niet zelf mengend) geschikt en niet alle 2T olie zijn geschikt voor injectie.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25572 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 25447 Laatste bericht Juli 25, 2009, 10:04:12
door *Thomas*
BEEST van Itakura!!!! RS 125 SP 1996 (OM) « 1 2 ... 5 6 » Itakura 82 45131 Laatste bericht Maart 28, 2010, 20:47:03
door Itakura
1ste keer rijden op het circuit « 1 2 3 4 » Technieker 46 19415 Laatste bericht Augustus 13, 2011, 18:49:02
door black bee
15 juni, 3 uurs race van oude motoren in Elst « 1 2 3 » rolf 35 21876 Laatste bericht Juni 24, 2013, 18:35:36
door rolf

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!