Grappig onderwerp toch en veel lastiger dan 4-takt olie ook al kan je daarmee door een wel/niet aparte en/of wel/niet natte koppeling ook een scheve schaats mee rijden.
Ik ben daar in de afgelopen 35 jaar verschillende keren opnieuw ingedoken (nee, ik was niet in de olie
) doordat ik met tussenpozen 2-takt reed en de ontwikkeling van zowel motoren als de olie voortschreidt.
Mijn eerste snelle blokjes moesten echt minimaal 1 op 25 mineraal krijgen en nu is 1 op 50 synthetisch voor veel snellere blokjes prima.
Omdat er in de Aprilia-club ook twee-takten rondrijden hierdoor een overzicht van een mogelijke beslissingsproces. Voor een RS125 bijvoorbeeld maakt het ENORM veel verschil welke olie je in het tankje giet en je kan bepaald niet
altijd zomaar een ander merk/type bijgieten als dat beter uit lijkt te komen.
Je kan het beste een eenvoudige flowchart maken:
wel/niet watersport -> wel/niet voormengen -> wel/niet luchtgekoeld
Niet watersport, wel voormengen, wel luchtgekoeld brengt je bij olieën welke voldoen aan de API-TC norm. Bijvoorbeeld.
Vervolgens heb je drie categorieën:
- volsynthetisch
- halfsynthetisch
- mineraal
want de vierde; plantaardig is voor straatgebruik ongeschikt.
Welke het meeste geschikt is wordt bepaald door het vermogensniveau, de belastingsgraad en de acceptabele interne vervuiling.
Minerale olie heeft toevoegingen nodig om interne vervuiling te voorkomen en synthetische olie niet. Hoewel er zéér goede minerale olieën zijn, zitten de meeste in een goedkoper prijssegment en zijn prima voor normaal gebruik in een normaal blokje. De duurdere synthetisch olieën zijn geschikter voor extreme belastingsgraden.
Voor mÃj komt er nog bij dat ik het toch wel erg op prijs stel dat de bijgemengde olie zo min mogelijk narigheid in het milieu stoot.
Er zit een GROOT verschil in kwalitiet tussen verschillen merken. Helaas is daar niets generieks over te zeggen, dus zoek op het web en elders naar TESTS. De resultaten zijn niet zelden zeer verassend!
Niet alle tweetakt mengolieën laten zich met elkáár mengen, dus je kan het beste één type kiezen en blijven gebruiken als je niet je tank(s) wil legen (en bij een mengautomaat de olietank schoonmaken). Daardoor is in mijn ervaring is de verkrijgbaarheid een factor welke je beslist niet moet vergeten.
Een wellicht handige bron voor deze olie is de bosbouw. In de bosbouw is de tweetakt op grote schaal in gebruiik en bepaald niet met lage belastingsgraad. Het is niet onwaarschijnlijk dat in die sector het gewenste type olie verkrijgbaar is en vaak is het scherper geprijsd dan in de vervoerssector. In NL kan je de meeste van de producten via een verscheidenheid aan kanalen verkrijgen. Vaak in ´bulk´verpakking via een landbouwcoöp, soms zelfs tuincentra!!
Een andere bron is de sector ultra-lights waar de tweetakt ook erg breed vertegenwoordigd is en waarvoor ZEER goede olieën verkrijgbaar zijn. In NL echter zullen daar weinig verkooppunten voor zijn.
Ik van de week hier in het dorp rondgevraagd wat er op de plank staat en dat afgezet tegen wat ik nodig heb. Vanmorgen heb ik bij de olijfboeren-coöp waar we lid van zijn specificaties van de Stihl olieën in hun leveringspakket opgevraagd. Dat zou wel érg makkelijk uitkomen!
Ik zag tot mijn verbazing dat de kettingolie voor kettingzagen wellicht een prima onderhoudsalternatief is voor de achterketting van mijn motorfietsen. Het is dat ik daar nu zo tegenaan liep, want daar zou ik zo niet 1-2-3 zelf aan gedacht hebben. Ook daar gelijk de specs van opgevraagd!