Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 29, 2024, 16:57:45 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2-takt olie  (gelezen 22788 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Kefke
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: Juni 16, 2008, 18:13:45 »

Ik rij met Denicol 2T olie (in mijn 50cc)

Kan iemand me vertellen of ik die ook in mijn RS mag kappen?
           
2-Stroke Motorcycle Oil
Smokeless
Pre-mix & Injection Systems
        
De speciale samenstelling van Super 2T zorgt dat de motor optimaal blijft presteren, doordat de bougies schoon blijven en er zich geen verbrandingsresten afzetten, zelfs niet onder zware bedrijfsomstandigheden. De olie is voorgemengd en rood ingekleurd om behandelde brandstof gemakkelijker te kunnen herkennen. Dit produkt kan gebruikt worden in zowel olie-injectie als in voormengsystemen en voldoet aan de eisen van alle 2-takt motorfabrikanten. Mengverhouding overeenkomstig de fabrieksopgave, tot een maximum van 50:1.
        
Viscosity; cst at 100°C 7.7
Viscosity; cst at 40°C 50
Viscosity index 120
Straigth Ash; wt % 0.25
Sulphated Ash; wt % 0.30
Pourpoint; °C   -36
Color ASTM    RED


linkje: http://www.denicol.com/tweetakt.php

Ik gebruik Denicol voor de volgende reden:




 
« Laatste verandering: Juni 16, 2008, 18:15:57 door Kefke » Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: Juni 16, 2008, 20:39:00 »

De ´Super 2´neem ik aan?!

Dat is Jaso FB spec. en ik neem aan minerale olie. Ik weet niet wat voor de RS wordt voorgeschreven noch waarom, dus ook niet of dit wel/niet kan.
Ik dénk dat de ´Super HP 2´ daar geschikter voor is.

Het overzicht van dit merk is trouwens een goed voorbeeld van de klemmen en voetangels van de specificaties. Het is net zo belangrijk wat er níet staat als wat er wel staat. Zo bestaat API TC+ niet en elke olie die aan API TC voldoet is beter dan die norm dus + en als er geen hogere specificatie, bijvoorbeeld JASO FB, bij staat dan voldoet die olie daar níet aan   Wink (Wat níet wil zeggen dat de olie minder goed smeert!!!)
Let ook goed op de ´W´ specs want wat de fabrikant (soms) ook opgeeft, is het een voor maritiem gebruik bedoelde olie en voor motorfietsen suboptimaal. De zuigerveren van lichte, snelle tweetaktjes zijn er niet op ontworpen om door de stevige smeerfilm op de cilinderwand teploegen welke deze olie als kenmerk heeft.

Kijk eens goed naar de vlampunttemperaturen van de oliëen en de specs. Dan zie je gelijk waarom de ene olie niet verder komt dan API TC en de andere ineens JASO FC haalt terwijl de eerste in sommige gevallen béter smeert  Grin

De meest interessante olie uit het rijtje vind ík de ´A1 competition´.
De´Kart Powerlube´ kan ik gelijk ruíken!!!  Wat zou ik dát graag in mijn oude Caballero mikken  Verstandig dat déze niet in grootverpakking leverbaar is, want het is sterk hygroscopisch en een geopende verpakking veroudert in een paar wéken.

Bedankt voor deze link!!! Jammer dat er geen prijzen bij staan. Ik zal een zoeken via google.

peter
« Laatste verandering: Juni 16, 2008, 20:52:25 door Huertecilla » Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: Juni 16, 2008, 21:30:46 »

Even ter verluchtiging over de ´Kart´olie. Dat is colie uit de bonen van de ricinus plant, ook wel castor-olie genoemd.
Deze boon is al in graven van 4000 jaar voor Xtus gevonden en gebruik van de olie dateert van 2000 jaar b.c.
Sinds de uitvinding van de verbrandingsmotor is het daarvoor als smeerolie gebruikt en nog stééds is het volgens sommigen als sméérmiddel pur sang onovertroffen.

Wij wilden het voor medicinale toepassingen in de moestuin zetten, maar hebben daarvan afgezien omdat sommige delen van de plant schadelijke uitwerkingen hebben op sommige dieren. Een andere naam voor de plant is Christus palm omdat deze verschillende krachtige heilzame werkingen heeft.
We hebben nu een megahek om de moestuin staan dus.... jawel, we gaan Ricinus proberen te laten groeien.
Nee, we kunnen daar zelf GEEN olie van maken, hooguit voor lampolie maar daar word je echt niet vrolijk van.
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #18 Gepost op: Juni 17, 2008, 05:51:12 »

inderdaad dat vertelde Pim van AGIP ook, ik wist de naam van de boonsoort ook niet meer maar ook AGIP past dit toe. Wink
Gelogd
Kefke
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: Juni 17, 2008, 12:08:16 »

De ´Super 2´neem ik aan?!

Dat is Jaso FB spec. en ik neem aan minerale olie. Ik weet niet wat voor de RS wordt voorgeschreven noch waarom, dus ook niet of dit wel/niet kan.
Ik dénk dat de ´Super HP 2´ daar geschikter voor is.

Het overzicht van dit merk is trouwens een goed voorbeeld van de klemmen en voetangels van de specificaties. Het is net zo belangrijk wat er níet staat als wat er wel staat. Zo bestaat API TC+ niet en elke olie die aan API TC voldoet is beter dan die norm dus + en als er geen hogere specificatie, bijvoorbeeld JASO FB, bij staat dan voldoet die olie daar níet aan   Wink (Wat níet wil zeggen dat de olie minder goed smeert!!!)
Let ook goed op de ´W´ specs want wat de fabrikant (soms) ook opgeeft, is het een voor maritiem gebruik bedoelde olie en voor motorfietsen suboptimaal. De zuigerveren van lichte, snelle tweetaktjes zijn er niet op ontworpen om door de stevige smeerfilm op de cilinderwand teploegen welke deze olie als kenmerk heeft.

Kijk eens goed naar de vlampunttemperaturen van de oliëen en de specs. Dan zie je gelijk waarom de ene olie niet verder komt dan API TC en de andere ineens JASO FC haalt terwijl de eerste in sommige gevallen béter smeert  Grin

De meest interessante olie uit het rijtje vind ík de ´A1 competition´.
De´Kart Powerlube´ kan ik gelijk ruíken!!!  Wat zou ik dát graag in mijn oude Caballero mikken  Verstandig dat déze niet in grootverpakking leverbaar is, want het is sterk hygroscopisch en een geopende verpakking veroudert in een paar wéken.

Bedankt voor deze link!!! Jammer dat er geen prijzen bij staan. Ik zal een zoeken via google.

peter


Kan iemand zeggen wat voor de RS voorgeschreven is? Want ik heb noch de motor noch het boekje ervan Sad
Gelogd
Kefke
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: Juli 12, 2008, 16:40:42 »

Mijn dealer zei dat ik synthetische moest gebruiken zodat de powervalve minder snel vuil wordt?

Iemand hier ervaring mee?

Want als het niet teveel werk is haal ik liever die valve eruit dan een massa aan olie uit te geven. (als dat het enigste voordeel is natuurlijk)
Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #21 Gepost op: Juli 12, 2008, 16:46:03 »

Voor de RS wordt:
Agip speed 2t of IP Max 2t competition voorgeschreven

Ik gebruik zelf altijd Castrol TTS

In het begin heb ik gebruik gemaakt van Valvoline vol synthetische 2t olie, maar na het verwisselen van de zuiger bleek er een oliekoek op de zuiger te liggen, bij tts weet ik het nog niet, blok is nog niet open geweest Grin

En koop je olie per doos van 12 liter, dan kun je wel wat korting krijgen
Gelogd

wolly
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: Juli 12, 2008, 17:04:59 »

Citaat
Ik zag tot mijn verbazing dat de kettingolie voor kettingzagen wellicht een prima onderhoudsalternatief is voor de achterketting van mijn motorfietsen. Het is dat ik daar nu zo tegenaan liep, want daar zou ik zo niet 1-2-3 zelf aan gedacht hebben. Ook daar gelijk de specs van opgevraagd!

Werkt prima!. Ik rij nu al zo'n 12000 km met Stihl kettingzaagolie op de ketting in combinatie met electronische kettingsmeer unit.
Geeft ook niet zo'n smeerbende op je achterwiel. Ketting blijft wat lichter met deze olie.

Gr. Rob
Gelogd
Kefke
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: Juli 12, 2008, 23:03:41 »

Niemand iets vernomen ivm powervalve?
Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #24 Gepost op: Juli 12, 2008, 23:40:24 »

Niemand iets vernomen ivm powervalve?

De PV moet eigenlijk elke 4000km schoongemaakt te worden
Dat is ook wel aan te raden, want zelfs met synthetische olie, koekt hier een dikke aanslag op
Gelogd

Kefke
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: Juli 12, 2008, 23:49:15 »

Wat is eigenlijk het voordeel van Synthetische tov niet-synthetisch?

Betere smering?
Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #26 Gepost op: Juli 13, 2008, 10:56:05 »

Wat is eigenlijk het voordeel van Synthetische tov niet-synthetisch?

Betere smering?

Volgens mij werkt vol synthetisch beter bij hoge temperaturen
en biologische olie weer beter bij lagere temperaturen
het licht dus waarschijnlijk aan je rijgedrag, persoonlijk vindt ik dat je met een tweetakt toeren moet maken om een beetje fatsoenlijk te kunne rijden, hierdoor wordt je blok relatief gezien heet, en zal waarschijnlijk een volsyntheet beter zijn.

Als je met de rs echter rustig aan gaat doen, dan zul je misschien beter een biologische olie kunnen pakken.
Gelogd

Kefke
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: Juli 13, 2008, 11:30:04 »

Ik vrees dat ik dan voor synthetische ga gaan 
Gelogd
Nils
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: Augustus 13, 2010, 12:20:02 »

Dat je nog aan TTS kon komen...ik gebruik zelf Castrol R2 full synthethise olie.
Wel beetje prijzig maar ik ben er zeer tevreden over
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #29 Gepost op: Augustus 13, 2010, 12:23:23 »

Dat je nog aan TTS kon komen...ik gebruik zelf Castrol R2 full synthethise olie.
Wel beetje prijzig maar ik ben er zeer tevreden over
even goed lezen, betreft een topic uit 2008
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25577 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 25451 Laatste bericht Juli 25, 2009, 10:04:12
door *Thomas*
BEEST van Itakura!!!! RS 125 SP 1996 (OM) « 1 2 ... 5 6 » Itakura 82 45144 Laatste bericht Maart 28, 2010, 20:47:03
door Itakura
1ste keer rijden op het circuit « 1 2 3 4 » Technieker 46 19417 Laatste bericht Augustus 13, 2011, 18:49:02
door black bee
15 juni, 3 uurs race van oude motoren in Elst « 1 2 3 » rolf 35 21880 Laatste bericht Juni 24, 2013, 18:35:36
door rolf

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!