Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 28, 2024, 21:47:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: banden "lezen"  (gelezen 5360 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
P968
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 55

2003 TUONO

Netherlands
« Gepost op: Juli 07, 2008, 20:07:52 »

Heb laatst de volgende filmpjes gekeken van Dave Moss

http://www.youtube.com/watch?v=TirbXsRCVm4
http://www.youtube.com/watch?v=s8vUmhnIgVo
http://www.youtube.com/watch?v=2iKcfu6ztX8
(volgens mij werken zie helaas niet meer)
Anyway: Dave beschrijft hoe je banden kunten "lezen" adhv de slijtage van leading edge en trailing edge van de groeven van de achterband.
Samengevat: Hij beschrijft een scherpe trailing edge als te veel rebound, een scherpe leading edge als te weinig rebound.
Nou ben ik een beetje aan het fidelieren geweest hiermee (straatgebruik) en waarempel: enorm wat 2 klikken aan effect heeft !
Nu loop ik tegen het volgende feit aan: op de rand van de band "lees" ik dat ik demping mag verminderen, echter meer naar het midden - dat ik mag vermeerderen ?
Wie weet raad ?
Ik schijn niks te kunnen vinden op het internet over de slijtagepatronen die Dave aangeeft ?
Iemand tips ?

Tuono 2003 standaard schokker.

Peter
Gelogd

there is no such thing as a free lunch !
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 07, 2008, 21:27:58 »

Gaat mij boven de pet......ben nog nooit met de vering aan de gang geweest, ga het binnenkort wel eens proberen met wat deskundige hulp 
Gelogd
Scoobymax
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Juli 07, 2008, 21:32:26 »

Heb deze links van Dave Moss gevonden ze zijn wel in het engels
http://www.feelthetrack.com/tire-wear.html
http://www.feelthetrack.com/tuning_guide.htm
Gelogd
P968
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 55

2003 TUONO

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 08, 2008, 19:14:08 »

Heb deze links van Dave Moss gevonden ze zijn wel in het engels
http://www.feelthetrack.com/tire-wear.html
http://www.feelthetrack.com/tuning_guide.htm

Hoi,
Dank je.
Deze banden zien er wel heel exteem uit  Huh
Lekker Amerikaans hè dat commerciĂ«le  Smiley

Peter


* band.jpg (93.29 KB, 800x600 - bekeken 285 keer.)
Gelogd

there is no such thing as a free lunch !
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 08, 2008, 19:28:41 »

deze banden zijn als nieuw Huh
Gelogd
P968
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 55

2003 TUONO

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 08, 2008, 19:50:29 »

deze banden zijn als nieuw Huh
Zijn dan ook niet de banden uit de links hè Grin

Dit is mijn achterband. Het aangegeven slijtagepatroon zie je dus veranderen per klik  Shocked

Peter
Gelogd

there is no such thing as a free lunch !
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 08, 2008, 19:53:17 »

Op mijn banden zit geen profiel op de zijkanten, moet je dus weer anders "lezen"? (zie op de zijkanten alleen van die "vreet sporen"  )
Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 08, 2008, 20:03:35 »



verrek... mijn achterband van mijn racer heeft dat slijtagepatroon van de 3e band ...

Heeft te maken met de rebound.... hmmm moet deze nou harder of zachter?
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Juli 08, 2008, 20:13:10 »

Dat van die derde band heb ik ook, heb het idee dat de grip d.m.v. de vering in de bochten beter kan?
Gelogd
P968
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 55

2003 TUONO

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Juli 08, 2008, 20:46:15 »

Dat van die derde band heb ik ook, heb het idee dat de grip d.m.v. de vering in de bochten beter kan?
Dave Moss is the goeroe   
Die gozer ziet meteen aan de band wat er loos is  Huh

Peter
Gelogd

there is no such thing as a free lunch !
Scoobymax
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Juli 09, 2008, 21:53:58 »

Hier zijn nog wat interessante filmpje over de setup van je voorvork

http://video.google.nl/videoplay?docid=-2697388287592613571&q=scudman&ei=ijZ1SLqbM5LWjALHi8H6Ag&hl=nl
http://video.google.nl/videoplay?docid=8415990135063255470&q=scudman&ei=ijZ1SLqbM5LWjALHi8H6Ag&hl=nl
http://video.google.nl/videoplay?docid=-6710695810838610859&q=scudman&ei=ijZ1SLqbM5LWjALHi8H6Ag&hl=nl
http://video.google.nl/videoplay?docid=7693971043666491446&q=scudman&ei=ijZ1SLqbM5LWjALHi8H6Ag&hl=nl

Als je van plan bent zelf je banden te wissen zo moet het

http://video.google.nl/videoplay?docid=-3388983073681649027&q=scudman&ei=ijZ1SLqbM5LWjALHi8H6Ag&hl=nl
http://video.google.nl/videoplay?docid=138141548032876443&q=scudman&ei=ijZ1SLqbM5LWjALHi8H6Ag&hl=nl
http://video.google.nl/videoplay?docid=-1053309835807171086&q=scudman&ei=ijZ1SLqbM5LWjALHi8H6Ag&hl=nl


Update: links moeten nu wel goed werken
« Laatste verandering: Juli 09, 2008, 23:18:11 door Scoobymax » Gelogd
Robke
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: Juli 10, 2008, 10:59:02 »

In de aprilia workshop manual, staat dit ook goed beschreven 
lijkt idd op de video instuctie alleen staan daar "dacht ik " juiste waardes bij wat de fabrieks instelling moet zijn.

gr Robke
Gelogd
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: November 10, 2010, 23:18:59 »

dit is een vrij nieuw filmpje over tire-wear.

http://www.onthethrottle.com/howto/dave-moss-unsprung-tire-wear/

duurt lang maar je word er echt wijzer van 
met uitleg, voorbeelden, oplossingen, tips etc
Gelogd
TDMarc
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: November 11, 2010, 15:28:16 »



verrek... mijn achterband van mijn racer heeft dat slijtagepatroon van de 3e band ...

Heeft te maken met de rebound.... hmmm moet deze nou harder of zachter?

Cuppen van de insnijdingen in de band duidt idd op verkeerde reboundinstelling. Of deze te hard of te zacht staat kan je alleen voelen aan de motor zelf. Mijn ervaring is echter dat 9 van de 10 motoren met dit slijtagepatroon hun rebound demping veel te hard hebben staan. De motor moet vlot uit zijn veren kunnen komen zonder te gaan deinen. Regel bij rebound is: zo los als het kan zonder onrustig te worden.

Grootste probleem dat ik zie bij circuitrijders is echter de juiste bandenspanning in relatie tot de werktemperatuur van de band en de baantemperatuur. Daar gaan ze zelfs in de cup vaak behoorlijk de mist mee in. Een infrarood temperatuurmeter, de juiste tabel voor de band en een bandenspanningmeter zijn onmisbaar. Ik zie de baantemperatuur soms binnen een half uur met 10 graden toenemen. Als regel kan je aanhouden dat je per 5 graden toegenomen baantemperatuur, je bij bedrijfstemperatuur van de band de bandenspanning 0,1 bar zal moeten laten zakken. Best veel he? Komt bij dat de bandenspanning vanuit de warmers vaak ook een 0,1 - 0,2 bar toeneemt. Allemaal dingen om de hele dag goed rekening mee te houden. Weet je ook meteen waarom iedereen in de laatste ochtendsessie vaak zijn banden verpest. Die zijn vaak s'ochtends op spanning gezet bij een baantemperatuur van 10-15 graden. Einde ochtend is deze vaak 25 graden. Er had dus al 0,3 bar uit gemoeten! Gevolg: vreetsporen diagonaal de band in = dure circuitdag. Baantemperatuur is btw bij zonnig weer ongeveer 5-10 graden hoger dan de luchttemperatuur. Afhankelijk van de wind. Meten = weten is het devies, en dat de hele dag door! Bovengenoemd verhaal geldt alleen voor race banden zoals slicks/supercorsa's. Straatbanden is een heel ander verhaal.  
 
« Laatste verandering: November 11, 2010, 15:31:04 door TDMarc » Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #14 Gepost op: November 11, 2010, 16:01:13 »

sjezus, schopt er hier eentje een topic uit 2008 omhoog  Grin

Dank je Marc 
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50191 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 10352 Laatste bericht Augustus 19, 2011, 15:31:28
door Berthebike
Vers van de pers: Aprilia nieuws voor beurs Big Chris 4 5232 Laatste bericht Februari 25, 2011, 23:18:00
door plutomille
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 16312 Laatste bericht April 25, 2009, 20:47:25
door breed
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35533 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!