Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 25, 2024, 14:05:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: workshop vering?  (gelezen 23468 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Renébagpipe
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: December 02, 2008, 14:04:09 »

Ik weeg ca. 84 kg... + kleding wordt dat dus ongeveer 92 / 93 kg.

Vorige week bij Rooske geweest (resvisie voorvering) en heb het met hem gehad over eventueel zwaardere veren. Zweitse gaf aan dat mijn gewicht inderdaad een grensgeval was. Hij adviseerde eerst even te kijken hoe de vering zich gaat gedragen nadat deze dus volledig schoongemaakt en ververst was.
Hij wilde met alle plezier zwaardere veren erin zetten, . maar gaf mij toch bovenstaand advies.
Kosten zouden (geloof ik) ca. E. 90,- per set zijn ??
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #16 Gepost op: December 02, 2008, 14:28:09 »

weer iets wat ik dus kan gaan toevoegen aan het lijstje  Undecided
Gelogd

if it runs , race it
irish wolfie
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: December 02, 2008, 17:38:31 »

Een workshop kan zeker nuttig zijn om de basisbeginselen te begrijpen. Aan de andere kant denk ik dat het nog nuttiger kan zijn om eens een lijstje te maken van mensen of ondernemingen die verstand van zaken hebben om het geheel af te stellen (en dan nog liefst op locatie).
Een heel moeilijke job omdat ik uit ervaring weet dat de piloot niet altijd kan verwoorden wat er nu precies gebeurt in een bepaalde situatie. Iemand die banden kan lezen is dan een goede hulp.
Ik heb zelf workshops gevolgd en slaag er voorlopig niet in optimaal te verstellen.
Vroeger had ik een specialist die dit wel kon en die mee op locatie de puntjes op de i zette, helaas is deze persoon ondertussen al een aantal jaren overleden. Later nog met een aantal andere mensen geprobeerd, maar die kwamen echter niet verder dan een basisafstelling.
Een lijstje met juiste mensen zou dus handig zijn, zowel in Nederland als België.
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #18 Gepost op: December 02, 2008, 20:56:17 »

Ik weeg ca. 84 kg... + kleding wordt dat dus ongeveer 92 / 93 kg.

Vorige week bij Rooske geweest (resvisie voorvering) en heb het met hem gehad over eventueel zwaardere veren. Zweitse gaf aan dat mijn gewicht inderdaad een grensgeval was. Hij adviseerde eerst even te kijken hoe de vering zich gaat gedragen nadat deze dus volledig schoongemaakt en ververst was.
Hij wilde met alle plezier zwaardere veren erin zetten, . maar gaf mij toch bovenstaand advies.
Kosten zouden (geloof ik) ca. E. 90,- per set zijn ??

Dan zit je met die zwaardere veren ook weer aan de ondergrens .

Ik heb vroeger wel eens ringen geplaatst op de veren( ca 4 mm)  , zodat deze wat meer voorspanning kregen.
Je zit alleen met het monteren van de moeren.

Ik weet niet of het bij Appie mogelijk is en of het ook een verbetering over de gehele linie betreft.
Feit is > je hebt wat meer voorspanning > dus beter in het veergebied.

Een paar maanden geleden is er iets geschreven in een topic over veerhoogte afstellen.
Wat ik mij kan herrineren
motor uit de vering trekken >> maat hoogste punt markeren
gaan zitten >  markeren
volledig inveren > markeren

Ik dacht je zittend op de fiets  ongeveer op 25% - 30% van de veerweg moet hebben.
Er waren ook trukken tijdens het rijden.
Een kunstof ring op de voorpoot plaatsen , zodanig dat deze mee verschuift
Na een circuit ronde de maat opmeten >  mag niet tegen de aanslag komen en zelfs 10-15% over hebben

Dit alles alleen maar mbt de veerspanning
Daarna komt het echte werk demping en rebound .........
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
TDMarc
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: December 02, 2008, 21:25:39 »

Een workshop kan zeker nuttig zijn om de basisbeginselen te begrijpen. Aan de andere kant denk ik dat het nog nuttiger kan zijn om eens een lijstje te maken van mensen of ondernemingen die verstand van zaken hebben om het geheel af te stellen (en dan nog liefst op locatie).
Een heel moeilijke job omdat ik uit ervaring weet dat de piloot niet altijd kan verwoorden wat er nu precies gebeurt in een bepaalde situatie. Iemand die banden kan lezen is dan een goede hulp.
Ik heb zelf workshops gevolgd en slaag er voorlopig niet in optimaal te verstellen.
Vroeger had ik een specialist die dit wel kon en die mee op locatie de puntjes op de i zette, helaas is deze persoon ondertussen al een aantal jaren overleden. Later nog met een aantal andere mensen geprobeerd, maar die kwamen echter niet verder dan een basisafstelling.
Een lijstje met juiste mensen zou dus handig zijn, zowel in Nederland als België.

Het afstellen van een rijwielgedeelte is idd een (zeer) dynamisch gebeuren. Er komt verschrikkelijk veel bij kijken, en het probleem dat jij hebt, had ik ook. Ik ben me er uiteindelijk zelf in gaan bekwamen, vooral met behulp van de DVD's van Dave Moss en het veel, heel veel uitproberen en vastleggen van gegevens op de circuits. Uiteindelijk ben ik nu op een punt dat ik heel goed begrijp welke factoren van invloed zijn en gaat het me steeds makkelijker af om aan de hand van het aflezen van de banden en de meetgegevens vast te stellen wat er aan de hand is. Dit is ook meteen het lastigste dat er is, want als je dit beheerst is het afstellen zelf eigenlijk niet zo heel moeilijk meer.

Het enige probleem dat ik zeer geregeld tegenkom is dat er simpelweg weinig meer af te stellen is door het gebrekkige onderhoud aan de veerelementen en vooral te slappe veren. Het aanpassen van je veren op gewicht/gebruik is de allereerste stap op weg naar een goed afgesteld rijwielgedeelte. Als je veren te slap / stug zijn dan kan je al heel snel stoppen met afstellen omdat je aan het einde van het "performance window" van je rijwielgedeelte komt. Simpel gezegd: je kan dan zelf wel harder, maar je rijwielgedeelte niet. Heel vaak kom ik vastgerotte knopjes en overduidelijk veel te oude olie tegen. Ook dan ben je snel klaar met afstellen. Vorkolie vervang  ik bijvoorbeeld jaarlijks. Knoppen smeer ik regelmatig.

Vergeet niet dat een goed afgesteld rijwielgedeelte je motor pas echt veilig en snel maakt. Je remt later en harder, je kan eerder en harder op het gas, je bochtensnelheid wordt hoog. Daar kan geen wave brake, dure aftermarketuitlaat of powercommander tegenop! Toch zie ik dat er juist geinvesteerd wordt in het laatste, en niet in een bezoekje aan een veringspecialist. Wat wil je nou met je high performance remblokken en je wave discs als je voorveren zo slap zijn dat ze de hele remkracht niet eens op kúnnen vangen.... Mïjn twee eurocent: laat de juiste veren monteren en leer de basics van het afstellen, dan ben je al verder dan 90% van de motorrijders. Je fiets rijdt makkelijker en veiliger en geeft jou het vertrouwen en de optimale veiligheid, kortom: meer motorplezier!


Oh ja, zet mij maar op je lijst. Op de circuitdagen van MSL of bij mij langskomen in Zandvoort. Voor weinâg.  Cool
« Laatste verandering: December 02, 2008, 21:29:06 door TDMarc » Gelogd
milletuono
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: December 02, 2008, 21:57:26 »

Een workshop kan zeker nuttig zijn om de basisbeginselen te begrijpen. Aan de andere kant denk ik dat het nog nuttiger kan zijn om eens een lijstje te maken van mensen of ondernemingen die verstand van zaken hebben om het geheel af te stellen (en dan nog liefst op locatie).
Een heel moeilijke job omdat ik uit ervaring weet dat de piloot niet altijd kan verwoorden wat er nu precies gebeurt in een bepaalde situatie. Iemand die banden kan lezen is dan een goede hulp.
Ik heb zelf workshops gevolgd en slaag er voorlopig niet in optimaal te verstellen.
Vroeger had ik een specialist die dit wel kon en die mee op locatie de puntjes op de i zette, helaas is deze persoon ondertussen al een aantal jaren overleden. Later nog met een aantal andere mensen geprobeerd, maar die kwamen echter niet verder dan een basisafstelling.
Een lijstje met juiste mensen zou dus handig zijn, zowel in Nederland als België.

Het afstellen van een rijwielgedeelte is idd een (zeer) dynamisch gebeuren. Er komt verschrikkelijk veel bij kijken, en het probleem dat jij hebt, had ik ook. Ik ben me er uiteindelijk zelf in gaan bekwamen, vooral met behulp van de DVD's van Dave Moss en het veel, heel veel uitproberen en vastleggen van gegevens op de circuits. Uiteindelijk ben ik nu op een punt dat ik heel goed begrijp welke factoren van invloed zijn en gaat het me steeds makkelijker af om aan de hand van het aflezen van de banden en de meetgegevens vast te stellen wat er aan de hand is. Dit is ook meteen het lastigste dat er is, want als je dit beheerst is het afstellen zelf eigenlijk niet zo heel moeilijk meer.

Het enige probleem dat ik zeer geregeld tegenkom is dat er simpelweg weinig meer af te stellen is door het gebrekkige onderhoud aan de veerelementen en vooral te slappe veren. Het aanpassen van je veren op gewicht/gebruik is de allereerste stap op weg naar een goed afgesteld rijwielgedeelte. Als je veren te slap / stug zijn dan kan je al heel snel stoppen met afstellen omdat je aan het einde van het "performance window" van je rijwielgedeelte komt. Simpel gezegd: je kan dan zelf wel harder, maar je rijwielgedeelte niet. Heel vaak kom ik vastgerotte knopjes en overduidelijk veel te oude olie tegen. Ook dan ben je snel klaar met afstellen. Vorkolie vervang  ik bijvoorbeeld jaarlijks. Knoppen smeer ik regelmatig.

Vergeet niet dat een goed afgesteld rijwielgedeelte je motor pas echt veilig en snel maakt. Je remt later en harder, je kan eerder en harder op het gas, je bochtensnelheid wordt hoog. Daar kan geen wave brake, dure aftermarketuitlaat of powercommander tegenop! Toch zie ik dat er juist geinvesteerd wordt in het laatste, en niet in een bezoekje aan een veringspecialist. Wat wil je nou met je high performance remblokken en je wave discs als je voorveren zo slap zijn dat ze de hele remkracht niet eens op kúnnen vangen.... Mïjn twee eurocent: laat de juiste veren monteren en leer de basics van het afstellen, dan ben je al verder dan 90% van de motorrijders. Je fiets rijdt makkelijker en veiliger en geeft jou het vertrouwen en de optimale veiligheid, kortom: meer motorplezier!


Oh ja, zet mij maar op je lijst. Op de circuitdagen van MSL of bij mij langskomen in Zandvoort. Voor weinâg.  Cool

Helemaal mee eens
Gelogd
Heuveltje
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.361


ZAC #4

Netherlands
« Antwoord #21 Gepost op: December 02, 2008, 22:31:24 »

Een workshop kan zeker nuttig zijn om de basisbeginselen te begrijpen. Aan de andere kant denk ik dat het nog nuttiger kan zijn om eens een lijstje te maken van mensen of ondernemingen die verstand van zaken hebben om het geheel af te stellen (en dan nog liefst op locatie).
Een heel moeilijke job omdat ik uit ervaring weet dat de piloot niet altijd kan verwoorden wat er nu precies gebeurt in een bepaalde situatie. Iemand die banden kan lezen is dan een goede hulp.
Ik heb zelf workshops gevolgd en slaag er voorlopig niet in optimaal te verstellen.
Vroeger had ik een specialist die dit wel kon en die mee op locatie de puntjes op de i zette, helaas is deze persoon ondertussen al een aantal jaren overleden. Later nog met een aantal andere mensen geprobeerd, maar die kwamen echter niet verder dan een basisafstelling.
Een lijstje met juiste mensen zou dus handig zijn, zowel in Nederland als België.

Om eerlijk te zijn blijf ik zelf van de vering af, ik heb een zwaardere (Ohlins)veer laten monteren
en een racemodificatie laten doen op de vering en daarna goed af laten stellen
De mensen van HK zijn erg goed en ikzelf ga naar Rotech support in Eindhoven, Rob is ook altijd
aanwezig op CRT dagen.

Succes
 
Gelogd

ZAC#4
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #22 Gepost op: December 03, 2008, 09:53:58 »

Effe tusendoor, hoe weet ik hoeveel kg de veer is op m'n "nieuwe" ohlins ?
Gelogd
Heuveltje
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.361


ZAC #4

Netherlands
« Antwoord #23 Gepost op: December 03, 2008, 12:40:16 »

Effe tusendoor, hoe weet ik hoeveel kg de veer is op m'n "nieuwe" ohlins ?

Staat er normaal gezien opgedrukt.
Gelogd

ZAC#4
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #24 Gepost op: December 03, 2008, 13:25:31 »

Effe tusendoor, hoe weet ik hoeveel kg de veer is op m'n "nieuwe" ohlins ?

Staat er normaal gezien opgedrukt.

Ik zie :1091-31/95 L132 ,ik neem aan een 95kg veer dus?
Ik weeg zelf 75kg dus dan zal dit wel zwaar genoeg zijn ....
Gelogd
Renébagpipe
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: December 03, 2008, 17:26:39 »

Effe tusendoor, hoe weet ik hoeveel kg de veer is op m'n "nieuwe" ohlins ?

Staat er normaal gezien opgedrukt.

Ik zie :1091-31/95 L132 ,ik neem aan een 95kg veer dus?
Ik weeg zelf 75kg dus dan zal dit wel zwaar genoeg zijn ....

Is dit bij jou de standaard veer Huh

Ook ff rekening houden met extra gewicht van kleding e.d. ( + 10 kg ?)
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #26 Gepost op: December 03, 2008, 17:45:59 »

Effe tusendoor, hoe weet ik hoeveel kg de veer is op m'n "nieuwe" ohlins ?

Staat er normaal gezien opgedrukt.

Ik zie :1091-31/95 L132 ,ik neem aan een 95kg veer dus?
Ik weeg zelf 75kg dus dan zal dit wel zwaar genoeg zijn ....

Is dit bij jou de standaard veer Huh

Ook ff rekening houden met extra gewicht van kleding e.d. ( + 10 kg ?)

Is een secondhand Ohlins, misschien dat er al een andere veer op is gezet?
Gelogd
Renébagpipe
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: December 03, 2008, 17:49:15 »

Effe tusendoor, hoe weet ik hoeveel kg de veer is op m'n "nieuwe" ohlins ?

Staat er normaal gezien opgedrukt.

Ik zie :1091-31/95 L132 ,ik neem aan een 95kg veer dus?
Ik weeg zelf 75kg dus dan zal dit wel zwaar genoeg zijn ....

Is dit bij jou de standaard veer Huh

Ook ff rekening houden met extra gewicht van kleding e.d. ( + 10 kg ?)

Is een secondhand Ohlins, misschien dat er al een andere veer op is gezet?

Heb dus geen idee wat er standaard inzit..... was dus als vraag daarvoor bedoeld. Maar ff uitzoeken wat er dan inzit, weet ik ook waar ik aan toe ben.

Vergeten vorige week naar te kijken toen de zaak uit elkaar lag............
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #28 Gepost op: December 03, 2008, 17:53:11 »

Misschien kan Zeeslot even kijken wat er op zijn veer staat, die heeft volgens mij de orginele ohlinsveer erop zitten.
Gelogd
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #29 Gepost op: December 03, 2008, 18:06:06 »

Hier staat eea uitgelegd (in 't Engels)

(vlgns mij is het bij Wilbers / HK een stuk makkelijker)

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=120081
Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25557 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50168 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
ZAC 2011 Reglement « 1 2 » malle eppie 16 11205 Laatste bericht Januari 07, 2011, 13:46:59
door malle eppie
Eerste proefrit.... « 1 2 ... 8 9 » XRV rider 130 49291 Laatste bericht Juni 06, 2008, 18:02:22
door debulte
2014 ITAL Trackday 1 september Assen « 1 2 ... 5 6 » FastJ 77 25773 Laatste bericht November 11, 2014, 13:15:45
door RobRSVr

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!