Er zijn door de jaren heen veel verhalen ontstaan over Eproms.
Omdat ik een "zelf doen" mentaliteit heb, heb ik een CO meter, een programmer, software en alle verkrijgbare Eproms gekocht.
Vervolgens ben ik me gaan verdiepen in hoe ea werkt en heb met diverse gerenommeerde tuners contact gezocht.
Als je deze op de juiste wijze benaderd en het ea toelicht dan ben je verbaasd hoe behulpzaam deze kunnen zijn.
De standaard Aprilia eproms zijn niet beschermd dmv codering en hebben geen decodeer voetje nodig.
De zogenaamde snelle eproms van Aprilia zijn dat wel.
Ook een aantal fabrikanten van uitlaatsystemen hebben hun eproms beschermd op deze wijze en deze zullen enkel functioneren met het voetje.
Aprilia heeft maar een type voetje en dat werkt voor al hun gecodeerde eproms.
In de eerdere modellen met de kleine kleppen zitten niet de meest geavanceerde software mbt de ontsteking tabellen.
Het grootste plezier wat je de kleine kleppen modellen kan doen is een RP 58 eprom monteren.
Deze heeft veruit de beste ontsteking tabel, twee mappings en beide co potmeters geactiveerd.
Enkele zogenaamde tuners bieden deze eprom als snelle eprom aan.
Ik heb een inmiddels een tiental eproms mogen vergelijken en oa de P-Line en de eerdere Kaemna eproms bevatten de RP58 binfile.
Met andere woorden, deze zijn identiek aan de originele RP58 eprom.
Triton en een aantal andere Ebay aanbieders hebben een iets gewijzigde mapping die enkel als resultaat heeft dat je een flatspot heb rond de 3500 rpm. kan hebben.
Spontane detonatie vindt juist bij vollast rond die toeren plaats.
Een van de manieren om dit te voorkomen is om meer brandstof in te spuiten rond die toerentallen.
Aangezien wij in Nederland over goede brandstof beschikken is dat hier niet echt nodig.
Voor de modellen met de grotere kleppen is dus de RP58 ontwikkeld.
De tweede mapping, (draadje onderbroken) werkt uistekend icm een sportluchtfilter en of een open uitlaat.
Volgens mijn mening zijn de verhalen van verbranden kleppen en gesmolten zuigers door een te arm mengsel en dus een te hete ontbranding, BS.
Bijna alle eproms zorgen voor een te rijk mengsel bij hoge toerentallen.
Niet een motor loopt het zelfde door oa marges tijdens fabricage, staat van onderhout en slijtage.
Het synchroon stellen van je vlinderkleppen en de bypass schroeven is iets wat maar een enkele keer hoeft te gebeuren.
Deze verlopen nauwelijks.
De bypass afstelling is best moeilijk omdat deze met een belaste motor moet gebeuren.
Een goede Co afstelling is van een groot belang en een geringe verandering heeft grote gevolgen.
Ik persoonlijk vind het nadeel van een powercommander, dat je enkel het brandstof mengsel kan beïnvloeden en juist deze mappings zijn van Aprila goed.
Een groot deel van het lekker lopen is te wijten aan een goede ontsteking tabel.
Just my 2 cents