Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 19, 2024, 20:58:36 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 25   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Eprom topic.  (gelezen 98659 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #15 Gepost op: December 16, 2008, 21:13:44 »

Motor2000  heeft de E-prom geplaatst en de motor afgesteld.
Voor zover ik herrinner >  geen voetje
Kwestie van oude eruit en de nieuwe plaatsen
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
dave_
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 96


Netherlands
« Antwoord #16 Gepost op: December 17, 2008, 08:06:42 »

rp58 heb je geen voetje nodig indd..

beste afstelling zonder een voetje, krijg je dan met een rp58 eprom en een lucht inlaat van een 99 model..
Gelogd

Je gaat pas echt hardt, als de strepen op de weg 1 rechte lijn wordt!
denish41
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.168


Netherlands Antilles
« Antwoord #17 Gepost op: December 17, 2008, 09:32:26 »

Nu op een 2002 met full akra systeem een RP58. Tijdens de TT van Assen geprobeerd en liep voor de kennismaking lekker (achteraf natuurlijk weer een enorme kater aan over gehouden police police). Brommert gaf veel vertrouwen, had wel het dipje. Daarom 2 eprommetjes overgenomen van RSVMark zijnde een Arrow 11010Me en PureTec voor een RSVR '00. Dus komend voorjaar krijgt u van mij het bewijs van de verschillen en zal ik de formule invullen en misschien moet ik het dan wel houden bij de originele prom of is 1 van de prommetjes van RSVMark voor mij de uitkomst. Het gaat hier natuurlijk ook om persoonlijke voorkeuren. Plan is alsvolgt:

1 Testbankrun met de standaard eprom en openluchtfilter van Pipercross en evt '99 inlaatmof.(vraagje: is 'tie van '99?Huh?)
2 Testbankrun met de andere 2 prommetjes en openluchtfilter van Pipercross en evt '99 inlaatmof.

'Kan nie wachte nie!
Gelogd

Het gaat niet om de grootte van de ploeg maar om het vertoeven op de akker
v-TWim
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: December 17, 2008, 09:42:28 »

rp58 heb je geen voetje nodig indd..

beste afstelling zonder een voetje, krijg je dan met een rp58 eprom en een lucht inlaat van een 99 model..

Ik heb een '98er Mille dus die inlaatmof zit wel goed. Wink Ik denk dat ik daar eerst maar voor ga en dan later dit jaar ff laten afstelllen en een K&N/BSM filtertje. Kan ook nog een p-line bemachtigen maar of dat wat is weet ik niet zeker.
Gelogd
dave_
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 96


Netherlands
« Antwoord #19 Gepost op: December 17, 2008, 12:17:26 »

de goedkoopste oplossing is indd een rp58 eprom,

origineel hoort erbij een acra een sbk erpom (met voet) maar die zijn een heel stuk duurder..

Gelogd

Je gaat pas echt hardt, als de strepen op de weg 1 rechte lijn wordt!
erikske
Tuono 1000-R
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.644


Tuono powerrrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #20 Gepost op: December 19, 2008, 21:49:19 »

Ik heb op mijn 2004 Tuono een Arrow eprom Laser duo-tech, orgineel luchtfilter en 16 tands tandwiel.
De illegale  Tongue Tongue (lees: rechte dempingspijpje) zit erin.

Hij is op de Dynojetbank geweest bij Aart Nolen te Strijen, en na een uitgebreide run (vermogen gemeten, koppel,luchtmengsel-verhouding, zowel geremd en ongeremd)

Kwam die van mij op:

124 pk en 102 Nm op het achterwiel  best goed dus
Hij is best goed kwa afstelling, bovenin toeren ietsje te rijk, maar dat is geen enkel probleem, mits hij te veel zou gaan zuipen naar mijn zin)

Ik kon er nog wel een paar exta pk's uitpersen, maar dat zouden volgens volgens Aart "dure" pk's worden, waar ik op de weg weinig van zou merken.
Het advies was dus: niks meer aan doen, en lekker rijden 

En aangezien hij trekt als een lier( een 2006 Tuono met akra's moest pezen om bij een acceleratie bij te kunnen houden, en een opgvoerde V-max van mijn schoonvader gaf ik het nakijken)

Ik ben dus een tevreden man, ik moet er wel bijzeggen dat als je met eproms gaat testen, dat je een beetje geluk moet hebben. Het is namelijk zo, dat niet elke motor gelijk reageerd op dezelfd eprom+uitlaat. Het blijft een beetje gokken, en als je tevreden bent, en de motor rijd goed, zou ik er niet al te veel meer aan gaan prullen.
 Nog niet tevreden, dan moet je echt voor een PowerCommander gaan kijken. Maar dan ben je wel ongeveer 400 euro verder, en dan moet ie nog op de bank...
Gelogd

DONDER-PILOOT
DrRossi
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 171


If its not blown it sucks

Netherlands
« Antwoord #21 Gepost op: December 20, 2008, 14:12:36 »

Er zijn door de jaren heen veel verhalen ontstaan over Eproms.
Omdat ik een "zelf doen" mentaliteit heb, heb ik een CO meter, een programmer, software en alle verkrijgbare Eproms gekocht.
Vervolgens ben ik me gaan verdiepen in hoe ea werkt en heb met diverse gerenommeerde tuners contact gezocht.
Als je deze op de juiste wijze benaderd en het ea toelicht dan ben je verbaasd hoe behulpzaam deze kunnen zijn.

De standaard Aprilia eproms zijn niet beschermd dmv codering en hebben geen decodeer voetje nodig.
De zogenaamde snelle eproms van Aprilia zijn dat wel.
Ook een aantal fabrikanten van uitlaatsystemen hebben hun eproms beschermd op deze wijze en deze zullen enkel functioneren met het voetje.
Aprilia heeft maar een type voetje en dat werkt voor al hun gecodeerde eproms.

In de eerdere modellen met de kleine kleppen zitten niet de meest geavanceerde software mbt de ontsteking tabellen.

Het grootste plezier wat je de kleine kleppen modellen kan doen is een RP 58 eprom monteren. 

Deze heeft veruit de beste ontsteking tabel, twee mappings en beide co potmeters geactiveerd.
Enkele zogenaamde tuners bieden deze eprom als snelle eprom aan.

Ik heb een inmiddels een tiental eproms mogen vergelijken en oa de P-Line en de eerdere Kaemna eproms bevatten de RP58 binfile.
Met andere woorden, deze zijn identiek aan de originele RP58 eprom.
Triton en een aantal andere Ebay aanbieders hebben een iets gewijzigde mapping die enkel als resultaat heeft dat je een flatspot heb rond de 3500 rpm. kan hebben.
Spontane detonatie vindt juist bij vollast rond die toeren plaats.
Een van de manieren om dit te voorkomen is om meer brandstof in te spuiten rond die toerentallen.
Aangezien wij in Nederland over goede brandstof beschikken is dat hier niet echt nodig.

Voor de modellen met de grotere kleppen is dus de RP58 ontwikkeld.
De tweede mapping, (draadje onderbroken) werkt uistekend icm een sportluchtfilter en of een open uitlaat.

Volgens mijn mening zijn de verhalen van verbranden kleppen en gesmolten zuigers door een te arm mengsel en dus een te hete ontbranding, BS.
Bijna alle eproms zorgen voor een te rijk mengsel bij hoge toerentallen.

Niet een motor loopt het zelfde door oa marges tijdens fabricage, staat van onderhout en slijtage.

Het synchroon stellen van je vlinderkleppen en de bypass schroeven is iets wat maar een enkele keer hoeft te gebeuren.
Deze verlopen nauwelijks.
De bypass afstelling is best moeilijk omdat deze met een belaste motor moet gebeuren.
Een goede Co afstelling is van een groot belang en een geringe verandering heeft grote gevolgen.

Ik persoonlijk vind het nadeel van een powercommander, dat je enkel het brandstof mengsel kan beïnvloeden en juist deze mappings zijn van Aprila goed.
Een groot deel van het lekker lopen is te wijten aan een goede ontsteking tabel.

Just my 2 cents






* Overzicht Eproms.JPG (38.26 KB, 674x243 - bekeken 436 keer.)
« Laatste verandering: December 20, 2008, 14:22:41 door DrRossi » Gelogd

'I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?'
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #22 Gepost op: December 20, 2008, 16:29:57 »

  Dit verhaal maakt een boel duidelijk, Top
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #23 Gepost op: December 20, 2008, 20:25:04 »

Maar wat kan een motorzaak eigenlijk aan mijn motor afstellen en hoe??, ik heb de evo eprom er in met bijbehorende demper en heb er een k&n luchtfilter in, ik overweeg de afstelling eens na te laten kijken maar kan er wel wat veranderd worden?
Gelogd
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #24 Gepost op: December 20, 2008, 21:55:51 »

Maar wat kan een motorzaak eigenlijk aan mijn motor afstellen en hoe??, ik heb de evo eprom er in met bijbehorende demper en heb er een k&n luchtfilter in, ik overweeg de afstelling eens na te laten kijken maar kan er wel wat veranderd worden?
Synchronisatie en CO (trimpots).
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #25 Gepost op: December 20, 2008, 22:45:23 »

wat wordt er dan precies gedaan bij die dingen??, wat verstel je dan, schroefje of zo of via pc?
Gelogd
Vincent
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: December 20, 2008, 22:47:22 »

wat wordt er dan precies gedaan bij die dingen??, wat verstel je dan, schroefje of zo of via pc?
Ja je zet je pc er boven op en gebruikt hem als schroevendraaier  Grin . Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat ze dan eigenlijk doen met die pots etc.

Vincent
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #27 Gepost op: December 20, 2008, 22:53:37 »

Precies, ik wil wel eens weten wat er nou echt versteld kan worden buiten de eprom om en wat je dan daadwerkelijk moet doen 
Gelogd
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #28 Gepost op: December 20, 2008, 23:36:28 »

Eerst checken of de tps goed staat (moet '0' zijn bij volledig uitgedraaide staionair afstel-schroef). CO meten per cilinder met stationair draaiende (warme) motor (aftap in elke uitlaatpijp, 1 bij je achterbrug en 1 tussen je radiateurs) en met de potmeters (trimpots) op de ECU afregelen op de gewenste waarde  De kenners weten welke waardes per cilinder het beste zijn (ik geloof dat de achterste cilinder iets rijker moet staan). Er zijn mensen die ook op "gehoor" kunnen afstellen maar ik zou hem gewoon ff naar Roke brengen  (kost maar een paar tientjes geloof ik).
« Laatste verandering: December 20, 2008, 23:38:22 door Jesse J » Gelogd
v-TWim
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: December 21, 2008, 08:33:44 »

Ik wist dat er een originele eprom was waarbij dat kon maar ik wist niet welke. DrRossi heeft het mij uitgelegd en van hem kan ik een RP58 kopen voor een hele nette prijs.  Vooralsnog moet dat goed genoeg zijn. Mocht ik ooit nog 's een berg geld over hebben dan wil ik wel 's kijken naar een PC.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 25   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51453 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10067 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 10334 Laatste bericht Augustus 19, 2011, 15:31:28
door Berthebike
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8906 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille
HOW TO tandwiel en ketting vervangen? « 1 2 ... 18 19 » teddek 270 109752 Laatste bericht Juli 02, 2014, 21:34:49
door Zwijntje

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!