Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 26, 2024, 14:13:12 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3 ... 14   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: olie verversen RSV Mille  (gelezen 64756 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
jornboeijen
Gast
« Gepost op: Maart 17, 2009, 20:38:39 »

Hallo,

Ik wil binnenkort mijn olie gaan verversen van mijn rsv mille 2001
Bij mijn vorige (cross) motor deed ik dat altijd zelf, dus ik neem aan dat het bij een mille niet veel moeilijker zal zijn.

Kan iemand mij in detail uitleggen hoe het verversen moet? Welke pluggen? Waar? Ontluchten? etc etc.

2e vraag: Welke olie kan ik het BESTE gebruiken, merk maakt meestal niet zoveel uit, de viscositeit wel, en half/volsyntheet???

Alvast thx!
rsv mille evo
ARA Addict

Geslacht: Man

go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Maart 17, 2009, 20:50:57 »

Motul 15w50 er in donderen, verversen is makkelijk, staat ook wel in het standaard boekje van de mille, gewoon warm draaien, dop van het vaatje er af en pluggen er uit, eventueel nieuw filtertje er in, en dan de voorgeschreven hoeveelheid olie met of zonder filter wissel er weer in.
jornboeijen
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Maart 17, 2009, 20:52:42 »

mijn standaardboekje is alleen in het duits en italiaans Cool Grin Iemand een kopietje?
rsv mille evo
ARA Addict

go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Maart 17, 2009, 20:58:00 »

Vuldop er af, aftapplug olietank er uit, en daarna ook aftapplug op het blok naast het oliefilter er uit, er gaat ongeveer 3,5 liter nieuwe olie in, wel naderhand weer even controleren (dus na een rit peilen)
jornboeijen
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Maart 17, 2009, 20:59:08 »

Waar zit het oliefilter??

En is die olie vol of half syntheet?
rsv mille evo
ARA Addict

go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Maart 17, 2009, 21:04:16 »

Je maakt het me wel moeilijk, kuip er even afgedraaid om het weer zeker te weten, oliefilter zit onder de koppelingspomp, dus schuin onder het voor tandwiel.
rsv mille evo
ARA Addict

go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Maart 17, 2009, 21:05:46 »

En deze olie, halfsyntheet, http://www.motorgoedkoop.nl/motor-onderdeel/6817.htm, volsyntheet kan ook maar is veel duurder.
jornboeijen
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Maart 17, 2009, 21:16:59 »

Vriendelijk bedankt!

Enne, veel rijplezier met dit mooie weer Cool
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict

Italy
« Antwoord #8 Gepost op: Maart 17, 2009, 21:23:02 »

Nou mats ik je effe:

even een beetje gekopieerd uit het ledendeel  Wink

Olie vervangen (is goed te doen met een beperkte technische kennis, zoals Zeeslot  Wink )

Waar zitten de verschillende onderdelen:

The first drain plug is easy to find at the bottom of the oil tank on the right side. It is a hex-cap bolt with a 10 mm head. Remove the bolt and let the oil drain. The owner's manual says to retorque the bolt to 15 N-m (11 ft-lbs, 133 in-lbs). Due to the poor machining I've seen on the oil tank (mine has overcut threads), I would absolutely tighten this plug by hand. If there is any doubt, use a new M8 aluminum crush washer, and tighten it jut snug enough to feel the crush washer yield. Two people have emailed me to tell me they have stripped this plug, so be very careful!

The second drain plug is located on the kickstand side of the engine. It is a socket cap plug and mine was installed by a gorilia. The first time you remove it, use a tight fitting allen key. If it gives you any grief, use a hammer-driven impact on it instead of rounding it out. The plug is magnetic, and should be cleaned before reinstalling it. Tighten the plug to 12 N-m (9 ft-lbs, or 106 in-lbs).

Hier zit het oliefilter:

Behind the oil filter cover is a paper filter element (made by Champion, sold by Aprilia for about $14). Remove the two socket cap screws shown in the picture. The filter fill be pressed into the cover. Pry it loose (noting the orientation) and press on another another filter. The o-ring on the cover can be reused. I primed my filter by filling it with oil before installing it. Tighten the two cover screws just firmly.

There is a filter screen in the bottom of the oil tank that is supposed to be cleaned every other oil change. (I have not cleaned this yet, so I'm not speaking with experience here.) A good time to clean it is when you have the recalled hose replaced, because to service the filter you are supposed to remove the lower hose clamp on the oil tank. Make sure you have an extra hose clamp on hand before removing one of the "clic" clamps. After removing the hose, unscrew the tank filter and clean it with compressed air. Replace the filter and tighten it to 30 N-m (22 ft-lbs).

I've found that if you fill the cold oil level to the horizontal fin on the engine cover (see picture) when on the sidestand, the level will rise to nearly the MAX line when hot. Start with 3-1/2 quarts, idle the engine for a minute, then you will need to top it off. The owner's manual recommends checking the oil level with the engine hot (15-20 minutes riding), turned off, and held level. Internet wisdom has said otherwise, but I think there's more important things to worry about than 50 cc's of oil.

Misc stuff: I know oil is a controversial subject for some, so take these notes with a grain of salt.

The owner's manual says oil change interval is first 600 miles, then every 4500 miles (2300 miles if you race the bike).
The owner's manual says to use 15W-50 weight oil.
I've been changing my oil every 3000 miles, and using 15W-50 Mobil 1 (synthetic) since the 3,000 mile mark. In my opinion, the engine was not broken in fully by 600 miles by far, so I used regular non-synthetic oil at the first service. Lately (7,500 miles), I've been experiencing some clutch slippage in 2nd gear, so I'm going to try a different oil.
Update July 2001: I replaced my clutch at 7,500 mi and have been using semi-synthetic ever since. Motul 3100 last year and Torco semi-synth this year. 11,500 miles and no clutch slippage yet, although it is harder than ever to get it into neutral now with the Torco oil.
Update October 2002: After using nothing but semi-synthetic oil for the last 7,500 miles, I'm at 15,000 miles and need yet another clutch. I conclude the predominant cause of clutch failure on this bike is not related to oil.

bron:
http://www.geocities.com/sl_mille/oil.html
« Laatste verandering: Maart 17, 2009, 23:09:37 door zeeslot » Gelogd
teun
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Maart 17, 2009, 21:33:53 »

en dat stukje is weer schaamteloos zonder bronvermelding gekopieerd van deze site: http://www.geocities.com/sl_mille/oil.html
beetje jammer dat er niet netjes een bronvermelding bij staat.

Jorn: wat betreft blok onderhoud kun je alle informatie van bovenstaande site gebruiken. het Falcoblok is bijna identiek aan het <2004 RSV-blok.

teun
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Maart 17, 2009, 23:00:22 »

goedkoop adresje voor motul 15w50. hier hebben ik en een paar vrienden van me al vaker olie gekocht:

http://www.mxshop4you.nl/

4 liter -> 40 euro excl. verzendkosten.
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict

Italy
« Antwoord #11 Gepost op: Maart 17, 2009, 23:08:54 »

en dat stukje is weer schaamteloos zonder bronvermelding gekopieerd van deze site: http://www.geocities.com/sl_mille/oil.html
beetje jammer dat er niet netjes een bronvermelding bij staat.

Jorn: wat betreft blok onderhoud kun je alle informatie van bovenstaande site gebruiken. het Falcoblok is bijna identiek aan het <2004 RSV-blok.

Hmm, je hebt gelijk. Even bronvermelden is wel op zijn plaats. "Weer" snap ik niet helemaal. Doe ik niet zo vaak Wink (In het ledendeel wordt veel info verzameld dat verspreid op het web staat. Als het op het openbare deel wordt gezet, is idd bronvermelding netjes)
teun
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Maart 17, 2009, 23:13:32 »

sorry, woordje "weer" had er niet tussen gemoeten, en zet onbedoeld misschien een verkeerde toon Smiley
RobStarr
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: Maart 18, 2009, 00:17:40 »

Mocht je de handleiding in het Engels willen, die heb ik in een PDF-bestandje.

Stuur maar PB/mail als je hem wilt!
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict

speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Maart 18, 2009, 06:35:19 »

@zeeslot , vrees niet mijn technische kennis is nog lager en ook ik kan tegenwoordig al olie verversen , rem/koppelingsvloeistof vervangen
en sinds heel kort na een les bandenwisselen lukt dit ook maar vraag niet hoe  Huh foto's zullen vanzelf volgen.

ik raad wel aan om als je toch de olie vervangt om er ook meteen een ander oliefilter in te doen 

if it runs , race it
Pagina's: [1] 2 3 ... 14   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
UPDATE Vervroegde Sinterklaas? Tuono ABS 2014 is per direct leverbaar! « 1 2 » R1-ner 15 10037 Laatste bericht Juli 17, 2013, 17:17:46
door The Marshall
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50177 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 16308 Laatste bericht April 25, 2009, 20:47:25
door breed
RIP Marcel Aprilia 2000) « 1 2 3 » scarfaces 39 25994 Laatste bericht April 08, 2009, 11:28:07
door zeeslot

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum