Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Mei 02, 2024, 07:11:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: koelvloeistof te mixen?  (gelezen 14644 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Frenzke
Gast
« Gepost op: Maart 23, 2009, 16:22:36 »

Gisteren, na effe op de autobaan in Duitsland flink de paartjes losgelaten te hebben, bleek de linkerkant van m'n '08 Tuono vol koelvloeistof te zitten, en bleek een klem van de kloeivloeistofslang (net boven de olievuldop) afgebroken en eraf geschoten te zijn! Daar in het boordsetje niet de juiste sleutels zitten om zelfs maar de kapjes te verwijderen heb ik de ANWB er maar bijgehaald (waar betaal je anders voor). De standaard koelvloeistof is blauw en er is oranje/rose van een algemeen merk (Comma X-stream bij Esso tankstation) bijgevuld. Volgens de ANWB-man kon dat geen kwaad en zou de werking gelijk blijven. Iemand ervaring c.q. wijze raad: goed zo of toch kloelvloeistof geheel vervangen?
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Maart 23, 2009, 17:06:22 »

levensgevaarlijk dat mengen, je rijd op een bom, wie wil er nu met rose koelvloeistof rijden. Direct eruit halen en echte mannen koelvloeistof erin doen Grin Grin Grin Grin Grin Grin


Maare mengen van koelvloeistof is geen probleem, al gooi je er water in, beter iets dan niets is het motto. Ik heb wel eens gewoon Spa Blauw erin gegooid bij gebrek aan beter.
Gelogd
cees
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 818


Belgium
« Antwoord #2 Gepost op: Maart 23, 2009, 17:23:27 »

levensgevaarlijk dat mengen, je rijd op een bom, wie wil er nu met rose koelvloeistof rijden. Direct eruit halen en echte mannen koelvloeistof erin doen Grin Grin Grin Grin Grin Grin


Maare mengen van koelvloeistof is geen probleem, al gooi je er water in, beter iets dan niets is het motto. Ik heb wel eens gewoon Spa Blauw erin gegooid bij gebrek aan beter.


Ik heb ook wel eens gezien dat je er Jupiler in aan het gooien was, maar om het resutaat nou goed te noemen....... Grin
Gelogd

Shit doesn't happen, it's made by assholes!
Sjaakie
WWW.CLEANCOOL.NL
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.054


Voor al uw problemen hebben wij een oplossing

Timor-Leste
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Maart 23, 2009, 17:28:04 »

levensgevaarlijk dat mengen, je rijd op een bom, wie wil er nu met rose koelvloeistof rijden. Direct eruit halen en echte mannen koelvloeistof erin doen Grin Grin Grin Grin Grin Grin


Maare mengen van koelvloeistof is geen probleem, al gooi je er water in, beter iets dan niets is het motto. Ik heb wel eens gewoon Spa Blauw erin gegooid bij gebrek aan beter.


Ik heb ook wel eens gezien dat je er Jupiler in aan het gooien was, maar om het resutaat nou goed te noemen....... Grin

Dat is dan echt drankmisbruik. 
Gelogd

Ik praat niet te snel, je luistert te langzaam. Golfen is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken. Wie zijn billen brandt mag blij zijn dat ie niet andersom stond. Na regen komt regent, kijk maar in het woordenboek. Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
The kapitein
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.148


Dit forum is het helemaal !

Netherlands
WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Maart 23, 2009, 17:33:12 »

Hahaha..

Heb er zelf wel eens benzine in gegooit Roll Eyes Roll Eyes oeps verkeerde jerrycan. Toch maar even het systeem gereinigd.

Afgezien van de vage kleur  die je krijgt als de roze en blauwe koelvloeistof mengt kan het geen kwaad.
De kleur van koelvloeistof is volgens mij alleen toegevoegt om eventuele lekkage makkelijk te kunnen opsporen. Het laat namelijk als de koelvloeistof opdroogd een roze of blauw enz spoor achter.
Je kan altijd nog een keer de vloeistof vervangen en dan weer netjes met blauw afvullen.

grt Marco.
Gelogd

emille
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.826


Weer eens wat anders

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Maart 23, 2009, 18:18:09 »

Ik heb altijd geleerd dat je de verschillende koelvloeistoffen beter niet kan mengen. Ik heb het even opgezocht:

Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de producenten afgeraden
Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatie lagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.

Samenstelling
Koelvloeistof bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries en additieven. Omdat het antivriespakket bestaat uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven. Het water moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn als koelwater. De zuurgraad, de hardheid, en de hoeveelheden sulfaten, chloor en andere ongewenste stoffen moeten binnen bepaalde grenzen vallen.

Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol (MEG of kortweg EG) en mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG). Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen zonder de hulp van een laboratorium. De additievenpakketten zijn ook verschillend omdat de autofabrikanten verschillende eisen stellen. Grofweg zijn er drie typen: Japanse, Europese en Amerikaanse. Omdat niet vast te stellen is welke koelvloeistof in het systeem zit, is het niet wenselijk zomaar additief bij te vullen. Bovendien is het additief niet los verkrijgbaar.
Bijvullen
Als er moet worden bijgevuld, gebruik dan de voor dat automodel voorgeschreven koelvloeistof. Vergeet niet de oorzaak van het verlies op te sporen en te verhelpen. Ververs de koelvloeistof op de juiste wijze, op de voorgeschreven termijn en met de voorgeschreven vloeistof.

Het verschil tussen de twee glycolen is dat ethyleen glycol giftiger is dan de mono-propyleen glycol. Dit type glycol werd in Zwitserland gebruikt vanwege de verkoop van koelvloeistoffen in supermarkten. Er is verschil in viscositeit (stroperigheid), warmteoverdracht en de hoeveelheid die nodig is om een bepaald vriespunt te halen. Moderne koelvloeistoffen bevatten MEG, gebruiken een OAT-additievenpakket en speciaal onthard en gezuiverd water.

Tot slot nog een belangrijke opmerking: het bepalen van het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof. Op tijd vervangen blijft het beste.


Bron: AMT
Gelogd

Aprilia RSV Mille oranje/paars 1999
Aprilia RSV Mille matzwart 2001
Aprilia RSV Mille R geel 2001
Aprilia RSV Mille/Tuono zwart 2002
Aprilia Shiver 750 zwart 2008
Aprilia RSV Mille R geel 2003
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Maart 23, 2009, 18:49:43 »

nou eric, je hebt wel een verhaal zeg. Maar inderdaad ik heb wel eens een op een technische avond een soortgelijk  verhaal gehoord van de Agip man.

Trouwens niks mis met water, echter in water zit kalk en een bepaalde zuurgraad, compleet met zuurstof geeft roestvorming, dus de metaaldelen zullen op den duur aangetast worden. Vandaar kalkvrij water, zoals bijvoorbeeld uit de droger Wink wat ook een lagere zuurgraad heeft.

Jupiler in het koelsysteem dat deden we alleen omdat we niet wisten in welk donker gat we het anders moesten laten verdwijnen Grin Grin Grin Grin volgende keer een La chouffe, leffe of west malle. Grin Grin
Gelogd
teun
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Maart 23, 2009, 21:11:37 »

enige wat de handleiding van aprilia aangeeft is dat je een koelvloeistof geschikt voor aluminium blokken (vrij van sillicaten) moet gebruiken. als het echt niet had gemogen, zou het dan niet in het boekje gestaan hebben?
Gelogd
Stanleybobly
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 439


CapoNord Rally Raid

Colombia
« Antwoord #8 Gepost op: Maart 23, 2009, 23:13:31 »

Roze vloeistof (G12) is zelf beter en recenter dan blauwe/groene (G11)
sommige automerken zoals: Audi/VW adviseren voor hun nieuwe type motoren alleen roze vloeistof (G12)te gebruiken

Citaat
een nieuw type koelvloeistof. Dit product wordt aangeduid met G12 en mag de gehele levensduur (14 jaar) in de motor blijven zitten. Deze bijzondere ontwikkeling is mogelijk geworden door het werk van Texaco, dat een geheel nieuw additievenpakket heeft opgeleverd. De komst van de volledig uit aluminium vervaardigde motoren heeft meegeholpen bij de overgang naar dit nieuwe type koelvloeistof. Koelvloeistof moet drie taken verrichten. Allereerst moeten alle onderdelen van het koelsysteem tegen corrosie worden beschermd. Ten tweede moet de antivries in de koelvloeistof voorkomen dat het koelwater bevriest. Ten derde draagt de koelvloeistof bij aan het verhogen van het kookpunt. Het voorkomen van corrosie speelt bij de grote hoeveelheden aluminium (motor en radiateur) een steeds grotere rol. De gebruikelijke koelvloeistof en bieden twee tot drie jaar bescherming en moeten dan worden vervangen. Een test op de bescherming tegen bevriezing zegt niets over de corrosiebescherming, zodat helaas veel koelvloeistoffen niet op tijd én volledig worden vervangen. Er is geen betrouwbare test om te weten of een koelvloeistof nog voldoende bescherming biedt tegen corrosie, dus is vervangen het enig juiste. Texaco heeft (in eerste instantie voor de truckmotoren) een langeduur koelvloeistof ontwikkeld, waarvan het additievenpakket is gepatenteerd. Dankzij dit werk kunnen nu automotoren levenslang worden beschermd tegen corrosie en bevriezing. De nieuwe Audi/VW G12 koelvloeistof is rood van kleur en moet in de juiste verdunning worden toegepast om het beoogde doel te bereiken. Menging met andere typen koelvloeistof is uit den boze. Als de koelvloeistof van een oude of nieuwe Audi/VW moet worden vervangen, moet alleen de nieuwe G12 koelvloeistof worden toegepast. Oudere motoren met de groene G11 koelvloeistof moeten uiteraard worden bijgevuld met dezelfde vloeistof (G11) om vermenging te vermijden. Het vermengen van G11 met G12 heeft tot gevolg dat de anticorrosieve werking sterk terugloopt, hetgeen ernstige aantasting van het aluminium (vooral van de cilinderkop) tot gevolg heeft.

Na dit te lezen, denk ik dat ik mijn blauwe koelvloeistof ga vervangen voor roze

Wordt trouwens tijd dat brommerbakkers hun vloeistof vervangen met roos
of is dat niet Macho
« Laatste verandering: Maart 23, 2009, 23:20:11 door Stanleybobly » Gelogd

black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Maart 25, 2009, 06:25:58 »

kijk , zien jullie nou dat ik niet de enige ben die roze wel aardig vind soms blijkt het zelfs beter te zijn 

helaas heb ik net mijn koelvloeistof vervangen met blauwe dus dat wordt pas volgend jaar dat er roze in gaat 
Gelogd

if it runs , race it
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Verslag ZAC Zolder 1 september 2009 « 1 2 » emille 15 10933 Laatste bericht September 04, 2009, 16:32:56
door Timfiz
BEEST van Itakura!!!! RS 125 SP 1996 (OM) « 1 2 ... 5 6 » Itakura 82 45207 Laatste bericht Maart 28, 2010, 20:47:03
door Itakura
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51699 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
eemshaven 2008 rolf 10 8209 Laatste bericht Mei 09, 2008, 09:15:53
door rolf
Winterklus topic RS250 (ja, het is winter hier....) « 1 2 3 4 5 » Redmer 74 35107 Laatste bericht Augustus 09, 2011, 11:37:44
door Redmer

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!