Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 25, 2024, 14:53:39 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: positie op de weg  (gelezen 4347 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
R1-ner
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 675


follow the leader

Netherlands
« Gepost op: April 30, 2009, 17:03:46 »

Gedurende de motorrijlessen (ruim 18 jaar geleden) heb ik geleerd om altijd links van het midden te rijden. Echter, ik kom regelmatig motorrijders tegen die rechts van het midden rijden.

Zijn de regels hieromtrent in de loop der jaren gewijzigd? Wat is de juiste positie?
Gelogd
Melanie.
Speedy Gonzales
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 1.949


Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: April 30, 2009, 17:19:07 »

Ik als lesser kan vertellen dat het nog steeds links van het midden is. 
Gelogd

Trotse eigenaresse van een Gixxer 600 K6! Smiley
R1-ner
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 675


follow the leader

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: April 30, 2009, 17:30:09 »

Ik als lesser kan vertellen dat het nog steeds links van het midden is. 

Hey Melanie,

Wordt er ook een verschil gemaakt tussen een 80, 100 of 120 km weg en/of het rijden in een groep? Als ik met een groep ga rijden dan rijdt de groep "baksteensgewijs": 1e rechts van het midden, de 2e links, 3e weer rechts etcetera. Deze volgorde en positionering wordt aangehouden als ik met een groep (ex) motoragenten ga rijden.
Gelogd
jandetimmerman
Tuono 1000 special
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.866

Waar blijft de zon en 20 graden???

Vatican City State
« Antwoord #3 Gepost op: April 30, 2009, 19:53:31 »

Ik als lesser kan vertellen dat het nog steeds links van het midden is. 

Hey Melanie,

Wordt er ook een verschil gemaakt tussen een 80, 100 of 120 km weg en/of het rijden in een groep? Als ik met een groep ga rijden dan rijdt de groep "baksteensgewijs": 1e rechts van het midden, de 2e links, 3e weer rechts etcetera. Deze volgorde en positionering wordt aangehouden als ik met een groep (ex) motoragenten ga rijden.
:no:de eerste rijd altijd links van het midden, er is geen verschil qua snelheid. dus als je alleen rijd doe je dat ook links van het midden  Wink Wink Wink dat is mij 20 jaar geleden ook al geleerd 
Gelogd

Ik wil beter weer !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Melanie.
Speedy Gonzales
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 1.949


Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: April 30, 2009, 20:15:56 »

Ik als lesser kan vertellen dat het nog steeds links van het midden is. 

Hey Melanie,

Wordt er ook een verschil gemaakt tussen een 80, 100 of 120 km weg en/of het rijden in een groep? Als ik met een groep ga rijden dan rijdt de groep "baksteensgewijs": 1e rechts van het midden, de 2e links, 3e weer rechts etcetera. Deze volgorde en positionering wordt aangehouden als ik met een groep (ex) motoragenten ga rijden.

Groep is zoals je zegt, altijd baksteensgewijs. Althans, als je slim bent rij je zo.
Qua snelheid maakt het niet uit. Links van het midden blijft de verstandigste positie.
Gelogd

Trotse eigenaresse van een Gixxer 600 K6! Smiley
Appie
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: April 30, 2009, 20:26:16 »

Nou ga ik jullie even van die wolk af trappen   Grin

Zoals sommige misschien weten heb ik wat extra opleidingen gehad  angel
De links van het midden positie is niet altijd het beste 
Als ik op een doorgaande weg zonder zijwegen rijd ga ik rechts van het midden rijden ivb met tegenliggers.... Weet jij wat een vrachtwagen chauffeur zit te doen?Huh (bellen krant lezen etc) Als hij dus even niet oplet komt hij op jouw rijbaan.... waar rij jij op dat moment??? Juist ja op de cbr geleerde positie  Lips Sealed

Ik rij bijna nooit links van de weg, behalve bij zijwegen zonder tegenliggers, vervolgens weer naar het midden of rechts van het midden...

Defensief rijden noemen ze dat  Grin oftewel de meest veilige plek opzoeken. En door dat je dit doet ben je in beweging. En wat wordt eerder gezien door een koekblikker. Juist ja, een bewegend object 

Maar goed het cbr moet iets van een bassis aanleren Smiley

Ik meen dat je bij een beetje vro dit soort dingen ook te horen krijgt  Huh

Verder valt er nog heel veel te melden over de plaats op de weg, dit doe ik alleen liever onder het genot van een peukie en een cola'tje ofzo  angel Grin

Gr Erik
Gelogd
jandetimmerman
Tuono 1000 special
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.866

Waar blijft de zon en 20 graden???

Vatican City State
« Antwoord #6 Gepost op: April 30, 2009, 20:48:25 »

Nou ga ik jullie even van die wolk af trappen   Grin

Zoals sommige misschien weten heb ik wat extra opleidingen gehad  angel
De links van het midden positie is niet altijd het beste 
Als ik op een doorgaande weg zonder zijwegen rijd ga ik rechts van het midden rijden ivb met tegenliggers.... Weet jij wat een vrachtwagen chauffeur zit te doen?Huh (bellen krant lezen etc) Als hij dus even niet oplet komt hij op jouw rijbaan.... waar rij jij op dat moment??? Juist ja op de cbr geleerde positie  Lips Sealed

Ik rij bijna nooit links van de weg, behalve bij zijwegen zonder tegenliggers, vervolgens weer naar het midden of rechts van het midden...

Defensief rijden noemen ze dat  Grin oftewel de meest veilige plek opzoeken. En door dat je dit doet ben je in beweging. En wat wordt eerder gezien door een koekblikker. Juist ja, een bewegend object 

Maar goed het cbr moet iets van een bassis aanleren Smiley

Ik meen dat je bij een beetje vro dit soort dingen ook te horen krijgt  Huh

Verder valt er nog heel veel te melden over de plaats op de weg, dit doe ik alleen liever onder het genot van een peukie en een cola'tje ofzo  angel Grin

Gr Erik
zit een kern van waarheid in maar wat mij betreft had ik het over een basis-princiepe waarvan je uitgaaat in een normale situatie 
Gelogd

Ik wil beter weer !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Melanie.
Speedy Gonzales
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 1.949


Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: April 30, 2009, 20:52:58 »

Nee, je moet er tijdig op anticiperen.
Als jij een grote bus of vrachtwagen ziet, moet je van links van het midden, naar het midden of rechts van het midden gaan.
En daarna altijd weer links van het midden gaan rijden.
Gelogd

Trotse eigenaresse van een Gixxer 600 K6! Smiley
Appie
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: April 30, 2009, 20:55:13 »

@ jan
natuurlijk zit er een kern van waarheid in  Grin  
Als bassis kan het, als je maar in iedergeval rekening houd met tegen liggers, die zijn namelijk het gevaarlijkst... je weet nooit hoelang ze al het rijden zijn of wat ze nog meer aan het doen zijn behalve auto rijden  Wink

Gelogd
jandetimmerman
Tuono 1000 special
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.866

Waar blijft de zon en 20 graden???

Vatican City State
« Antwoord #9 Gepost op: April 30, 2009, 21:01:05 »

@ jan
natuurlijk zit er een kern van waarheid in  Grin  
Als bassis kan het, als je maar in iedergeval rekening houd met tegen liggers, die zijn namelijk het gevaarlijkst... je weet nooit hoelang ze al het rijden zijn of wat ze nog meer aan het doen zijn behalve auto rijden  Wink


Helemaal goed ouwe    Wink Wink Wink
Gelogd

Ik wil beter weer !!!!!!!!!!!!!!!!!!
erik71
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: April 30, 2009, 21:07:27 »

Naar mijn mening zit in alle meningen wel een kern van waarheid; ik denk dat Melanie het goed samenvat. Ik heb zelf een jaar lang motor gereden bij de Marechaussee en daarvoor een flinke rij-opleiding gehad, waar ik tot de dag van vandaag erg blij mee ben en veel aan heb.
Inderdaad is het zo dat (over het algemeen genomen) links de beste rijpositie is. Over het algemeen dus. In bepaalde situaties kun je beter midden of zelfs rechts van het midden gaan rijden.
Waar het eigenlijk vooral op neerkomt is anticiperen; neem waar je ook bent je positie op de weg in afhankelijk van de omstandigheden. Wat ik altijd in mijn achterhoofd heb is dat ik me moet aanpassen aan het verkeer, en niet het verkeer aan mij (ik ben namelijk vaak de kwetsbaarste als motorrijder, bv tegenover vrachtauto's en auto's). Kijk wat de andere weggebruikers doen en ga er vanuit dat ze jou niet zien. Het voornaamst is om bij naderende situaties (bv kruising) oogkontakt te zoeken met andere weggebruikers, dan weten ze van je aanwezigheid. En let op hun gedrag en reaktie. Naast dat, blijf altijd op de weg letten, want ook die kan verraderlijk zijn (rotzooi, kuilen, obstakels, dingen die er "gisteren nog niet lagen").
Zelf rijd ik nu 19 jaar motor, waarbij ik een keer een ongeluk heb gehad (achterop mijn voorganger gereden, ook een motorrijder) en verder heb ik altijd zonder ongelukken gereden (gelukkig) dus ik mag niet klagen, ik denk dat ik eea te danken heb aan de opleiding en ervaring die ik in die tijd heb opgedaan.
Gelogd
jandetimmerman
Tuono 1000 special
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.866

Waar blijft de zon en 20 graden???

Vatican City State
« Antwoord #11 Gepost op: April 30, 2009, 21:12:52 »

Naar mijn mening zit in alle meningen wel een kern van waarheid; ik denk dat Melanie het goed samenvat. Ik heb zelf een jaar lang motor gereden bij de Marechaussee en daarvoor een flinke rij-opleiding gehad, waar ik tot de dag van vandaag erg blij mee ben en veel aan heb.
Inderdaad is het zo dat (over het algemeen genomen) links de beste rijpositie is. Over het algemeen dus. In bepaalde situaties kun je beter midden of zelfs rechts van het midden gaan rijden.
Waar het eigenlijk vooral op neerkomt is anticiperen; neem waar je ook bent je positie op de weg in afhankelijk van de omstandigheden. Wat ik altijd in mijn achterhoofd heb is dat ik me moet aanpassen aan het verkeer, en niet het verkeer aan mij (ik ben namelijk vaak de kwetsbaarste als motorrijder, bv tegenover vrachtauto's en auto's). Kijk wat de andere weggebruikers doen en ga er vanuit dat ze jou niet zien. Het voornaamst is om bij naderende situaties (bv kruising) oogkontakt te zoeken met andere weggebruikers, dan weten ze van je aanwezigheid. En let op hun gedrag en reaktie. Naast dat, blijf altijd op de weg letten, want ook die kan verraderlijk zijn (rotzooi, kuilen, obstakels, dingen die er "gisteren nog niet lagen").
Zelf rijd ik nu 19 jaar motor, waarbij ik een keer een ongeluk heb gehad (achterop mijn voorganger gereden, ook een motorrijder) en verder heb ik altijd zonder ongelukken gereden (gelukkig) dus ik mag niet klagen, ik denk dat ik eea te danken heb aan de opleiding en ervaring die ik in die tijd heb opgedaan.
Goed samengevat   
Gelogd

Ik wil beter weer !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Appie
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: April 30, 2009, 21:24:17 »

 With stupid
Gelogd
R1-ner
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 675


follow the leader

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 01, 2009, 15:02:46 »

Zoveel rijders, zoveel meningen en gedragingen. Goed te lezen dat een ieder iig de veiligheid en het kijken naar de overige weggebruikers op numero uno staat.

Voor iedere wegpositie is wel iets te zeggen: de door Erik636 zijn wegpositie wordt ook door mijn kameraden (ex) motoragenten gehanteerd. Mijn positie en het anticiperen op vrachtverkeer, sleurhutten en busjes komt meer overeen met de positie van Melanie.

Bedankt voor de reacties 

 
Gelogd
Appie
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 02, 2009, 00:02:34 »

haha grappig om te horen, ik heb waarschijnlijk dezelfde opleidingen gehad als je maatjes  Wink   police
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Telemarketing « 1 2 » Sjaakie 29 21841 Laatste bericht Mei 02, 2008, 14:45:17
door rrvm1971
KNMV- Cup, Juniorcup, SV-cup en CRT-C « 1 2 ... 10 11 » Bitaktus_Snellus 154 59959 Laatste bericht Oktober 12, 2011, 14:06:37
door Bitaktus_Snellus
TIJDENS DE TT IS DE POLITIE AANWEZIG Sjaakie 12 6782 Laatste bericht Juni 22, 2010, 16:32:45
door B-Art
28 t/m 30 mei DCR 2010 « 1 2 ... 8 9 » Gertjan 121 32755 Laatste bericht Juni 05, 2010, 07:42:25
door FastJ
MARCO SIMONCELLI OVERLEDEN « 1 2 ... 5 6 » R1chard 88 23619 Laatste bericht Oktober 23, 2012, 18:04:26
door B-Art

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!