Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 23:37:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Olie verversen  (gelezen 7246 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
apriliavalerossi
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: Juli 08, 2009, 19:57:38 »

ik heb mn mille nu vanaf 2006 (nieuw gekocht), en heb er nu 4900km op staan.
dit jaar voor de 4e keer, inclusief 1000km beurt, olie laten verversen.
bij mij gaat er sinds het begin castrol gps 10w40 in.
tot nu toe geen enkel probleem mee gehad.

groet marcel
Gelogd
Rossifumi
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.048


Grazie Mille '01

Netherlands
« Antwoord #16 Gepost op: Juli 08, 2009, 20:32:45 »

Wat moet ik nou doen bij de volgende verversing??  Huh (ik wil dit zelf gaan doen)

gebruik even de zoekfunctie ,hier zijn vele topics over 

 With stupid

He bedankt voor de nuttige info man, droeftoeter...

Laat ik het dan anders formuleren, waarom hoor ik andere Roke klanten niet ook over de 5W60 Belray olie??  Huh
Gelogd

Happy Mille
TDMarc
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: Juli 08, 2009, 22:16:36 »

Mijn aanrader: 10W 40 Castrol halfsyntheet. De goedkope versie. Je maakt mij namelijk niet wijs dat er ook maar enig significant verschil is tussen de dure en de goedkope. Net zoals er in NL bijna nooit verschil is tussen Euro 98 en Euro 95, behalve de prijs....
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #18 Gepost op: Juli 08, 2009, 22:33:53 »

Net zoals er in NL bijna nooit verschil is tussen Euro 98 en Euro 95, behalve de prijs....
Behalve dan dat de ene brandstof zwaarder is dan de andere.

Ik zou zo niet alles benaderen. Sommige dingen zijn er wel degelijk voor een reden...
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #19 Gepost op: Juli 09, 2009, 07:27:45 »

He bedankt voor de nuttige info man, droeftoeter...
Was niet lullig bedoeld, maar het antwoord stond recht boven je vraag, een paar keer... Wink

De fabrikant van je fiets adviseert 15w50 halfsyntheet, er worden zelfs een paar merken genoemd. Als alternatief wordt er gesteld dat je verder elke olie kan gebruiken die voldoet aan de CCMC G4 - API SG norm, of beter. Deze normen stellen types motoren met bijhorende arbeidsomstandigheden, een lang verhaal. Leuk om je in te verdiepen op een regenachtige zondag middag...

Een lang verhaal kort, als je je aan het advies houdt van de fabrikant dan gooi je er 15w50 half syntheet in. Houd je je aan het alternatief dan kun je er zo'n beetje alles ingooien. Wat het beste is kom je nooit achter, doorgaans heeft degene met de grootste mond gelijk.

Een constructeur/fabrikant weet als geen ander waar zich pijnpunten voordoen in een motorblok. Stijlheden van voornokken/ vormen van nokflanken bepalen bijvoorbeeld hoe snel een inlaat klep (en uitlaat) opent en sluit. Gebeurd dit te snel dan kan door de versnelling de klep zo zwaar worden (een fractie van een seconde) dat de smeerfilm doorbroken wordt, met in de loop der tijd alle gevolgen van dien. Een contructeur weet wat nodig is om delen van de motor zo te smeren dat de boel heel blijft, rekening houdend met 1 miljoen andere dingen als temperatuur, frictie in koppeling, omloopsnelheden van contactvlakken ten opzichte van elkaar en wat niet. Er is 1 variabele, de omgevings temperatuur. Gelukkig leven we hier in een redelijk stabiele klimaat met weinig extremen. Die ene variabele mag met het badwater weg.

Wat een ander doet, of wat een ander er ook ingooit, ik probeer me te houden aan wat de fabrikant voorschrijft. Simpelweg omdat hij als geen ander kan weten wat er daadwerkelijk in moet. Ik lees de aanbeveling als volgt, "Gooi 15w50 hs erin, of als het echt niet anders kan (als je ver onder peil rijdt/ er niks anders te krijgen is) CCMC G4 - API SG of beter".

Als Roke er 5w60 ingooid, dan mag ik aannemen dat het minimaal een CCMC G4 - API SG olie is. Als het zelfs dat niet is dan weet ik het niet. Ik heb geen idee waarom je iets anders zou doen dan wat een fabriekant adviseert. Als alle motoren goed op olijfolie zouden draaien, prima. Een Rotax blok hoeft niet hetzelfde te zijn als "alle" motoren.

Ik heb ooit een memo gelezen van Aprilia gestuurd aan naar ik meen een Engelse dealer dat bij koppelings problemen gebruik gemaakt mocht worden van 15w40 hs. Zolang er geen duidelijk wijziging mbt olie voorschriften vanuit de hoek van een fabrikant komt, zou ik altijd olie gebruiken zoals staat beschreven in de handleiding. Stomweg omdat het er staat.
« Laatste verandering: Juli 09, 2009, 07:54:48 door Droeftoeter » Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Rossifumi
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.048


Grazie Mille '01

Netherlands
« Antwoord #20 Gepost op: Juli 09, 2009, 08:59:06 »

  Grin
Gelogd

Happy Mille
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #21 Gepost op: Juli 09, 2009, 09:16:30 »

Overigens...
Ik heb geen idee waarom je iets anders zou doen dan wat een fabriekant adviseert.
Niet helemaal waar trouwens. Zoveel motoren, zoveel oliƫn. Als een garage alle voorgeschreven oliƫn zou moeten faciliteren kan het niet anders dan kleine hoeveelheden van veel verschillende soorten in te kopen. Dit terwijl het veel economischer is om 1 grote hoeveelheid in te kopen. Uiteindelijk betaal je als klant de rekening. Als zijn buurman het wat minder nauw neemt kan hij veel goedkoper zijn olie aan de klant leveren.

Nu zal elk garagebedrijf claimen het beste met de klant voor te hebben. Dat door jaren lange uitstekende ervaring met yada olie besloten is aprilia ook op yada olie te laten rijden. Dat de kwaliteit van yada olie de door aprilia gestelde normen met glans overschrijd. Dat de motor daardoor beter presteert, soepeler schakeld en minder verbruikt.

Ik denk het mijne van. Ben bang dat ik iets te lang in de garage wereld heb rondgelopen.

Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
irish wolfie
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: Juli 10, 2009, 02:44:28 »

Helemaal mee eens Droef, heb zelf enige ervaring daarin. In mijn CBR tijdperk merkte ik al snel dat de koppeling van de 600 onder serieuze belasting al snel begon te slippen met Castrol RS, de blade van een maatje had het zo erg dat de koppeling na elke circuitdag moest vervangen worden. Raad eens wat Honda voorschrijft/voorschreef? In die tijd werd Honda gesponsord in het WSBK door Castrol, misschien dat daar een verklaring te vinden is. Wel benieuwd wat ze in die WSB dan Ć©cht in die castrolkleurige VTR SP's gooiden.
In ieder geval Motul 15W50 erin en verdwenen was het probleem.
Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25451 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 25374 Laatste bericht Juli 25, 2009, 10:04:12
door *Thomas*
BEEST van Itakura!!!! RS 125 SP 1996 (OM) « 1 2 ... 5 6 » Itakura 82 44839 Laatste bericht Maart 28, 2010, 20:47:03
door Itakura
1ste keer rijden op het circuit « 1 2 3 4 » Technieker 46 19278 Laatste bericht Augustus 13, 2011, 18:49:02
door black bee
15 juni, 3 uurs race van oude motoren in Elst « 1 2 3 » rolf 35 21776 Laatste bericht Juni 24, 2013, 18:35:36
door rolf

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!