Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
december 01, 2020, 23:28:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Reisverslag Noorwegen  (gelezen 26449 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
johansc
Gast
« Gepost op: juni 27, 2009, 16:55:00 »

Reisverslag Noorwegen 2009

Na vorig jaar in Zweden en daarvoor in Denemarken geweest te zijn begon stil aan het idee te komen om dit jaar naar Noorwegen te gaan.

Vorig jaar gingen we met 4 motoren en door met een kleine groep te gaan was dit qua rijden en wachten op elkaar goed bevallen, ook dit jaar zijn we van hetzelfde uitgegaan, na Arius gevraagd te hebben die direct enthousiast reageerde kwamen we uit op Lammert Yamaha Fazer, Arius Tuono, Johan Falco en Erik Stukgaatie  Grin.

Mede enthousiast gemaakt door diverse reisverslagen op het internet werd al snel duidelijk dat van een weekendje daar naar toegaan eigenlijk geen sprake is en dit in ieder geval een week zou moeten worden.

Niet gespeend van enige kennis over de wegen e.d. in Noorwegen toch maar begonnen om iets uit te zetten, het begon eigenlijk al snel met hoe komen we daar, met name ik zelf ben van nature nogal een luie motorrijder en om 1.200 km door Denemarken of Zweden te knallen over de snelwegen maakte mij in ieder geval niet gelukkig.

Informatie gewonnen over de boot van Kiel naar Oslo, dit viel in eerste instantie nogal duur uit, namelijk een ruime € 400,- p.p. enkele reis waarmee gelijk dit verhaal van tafel geveegd werd. Sterker nog de Dolomieten werd ons doel.
Toch werden na enige telefoontjes en wat gezonde beroepsmatige inkooppressie de prijzen voor deze overtocht een maand later drastisch naar beneden bijgesteld. We konden over voor € 250,- p.p. retour inclusief een nogal luxe buffet aan boord van dit schip. Op deze manier kan je zelf niet goedkoper die 1.200 km overbruggen, zeker omdat de meeste motorrijders er voor zouden kiezen om tussentijds ook nog een overnachting te boeken. Er was een kleine valkuil bij boeking kon er niet geannuleerd worden en ben je het geld kwijt. Dit risico durfden we wel te nemen en Noorwegen here we come! We hebben als heenreis op vrijdag 12 juni geboekt en de terugreis op donderdag 18 juni.

Via routeplanners een route uitgezet en aan de hand daarvan hebben we de te bezoeken steden en dorpen uitgekozen. Doordat de routeplanners een voor Nederlandse begrippen langere reistijd aangaven hebben we gemiddeld een 300 km per dag aangehouden waardoor al snel duidelijk werd dat we ons tripje tot zuid Noorwegen zouden beperken.

De dorpjes en steden met bijbehorende hotels en bed and breakfasts werden op onze route Røn: hotel pension Furulund, Bergen: P-hotels, Stavanger: Bed and Breakfast, Evje: Troll Aktiv en Larvik: hotel Greven.

Op de heenweg wilden we onderweg naar Kiel een extra overnachting omdat we om ongeveer 12.00 uur verwacht werden om in te schepen. Hierdoor reden we donderdagavond 11-6 weg en waren we na 270 km om 20.45 in het hotel Pruser Gasthof in Hellwege (ongeveer 40 km voorbij Bremen)

1.   Na een nacht lepeltje lepeltje gelegen te hebben met Arius reden we na het ontbijt met aan het begin mooi weer weg naar Kiel om in te schepen, met name door wegwerkzaamheden tussen Bremen en Hamburg werd dit een tussen auto’s laverende route…. Ongeveer 178 km. Na Hamburg veranderde het weer en werden de regenpakken (jawel sinds het clubweekend vorig jaar trots in het bezit hiervan) boven water getoverd en doorgereden naar Kiel. Het inchecken ging snel, het op de boot komen echter beduidend minder, de auto’s hadden helaas voorrang. Het vastzetten van de motoren stelde weinig voor, er waren sjorbanden genoeg aanwezig en in goede staat. Na aankomst in onze hut bleek waar mede de zware bepakking van de Tuono uit bestaan! Arius had 12 halve liters bier meegenomen! Hier werd de rest van de vakantie bij aankomst in hotels e.d. dankbaar gebruik van gemaakt. In onze hut voor 4 personen was het even krap om je spullen kwijt te raken maar gaf verder geen problemen. Als je de boot van Kiel naar Gothenburg Zweden gewend was is deze boot super en anderhalf x zo groot, alles is aan boord van twee verdiepingen winkels, barren e.d. tot casino en zwembaden. Overal live muziek in alle categorieën, Om twee uur verlieten we Kiel om koers te zetten naar Oslo. Enigszins rustig aan gedaan met bier e.d. ging iedereen (enkele uitgezonderd ;-) om een uur of 12 naar zijn mandje.
2.   Na om een uur of 8 uit ons bed gegaan te zijn en koffie gedronken te hebben voeren we al in het Fjord richting Oslo, als je op het dek boven om je heen keek zag je al duidelijk het bergachtige karakter van Noorwegen, later bleek dit een fractie te zijn van wat komen ging. Het weer was super met een strak blauwe lucht. Om 10.00 uur moesten we startklaar zijn, helaas wederom de auto’s eerst en te bescheiden om ons als motorrijders hier tussen te voegen. Na het instellen van de Mio naar ons eerste pensionnetje reden we tegen 10.45 van de boot die kant op, Oslo uit was redelijk druk maar na een kilometer of 25 hadden we de wegen vrijwel voor onszelf, de maximale snelheden die in Noorwegen gehanteerd worden liggen behoorlijk laag namelijk 80/90 km en in de omgeving van dorpen e.d. 70 km. Gewaarschuwd door de hoge verkeersboetes (30 km te hard € 1250,-) en onder leiding van 2 Aprilia’s  liet ons geen keuze om deze uitdaging met de Noorse wetgevers aan te gaan en bleek dat de Mio onze verwachte aankomsttijden steeds naar beneden bij moest stellen ;-) Deze uitdaging werd door de mooie wegen alleen maar groter tijdens de rest van de dagen in Noorwegen tot groot plezier van alle rijders….. Hierdoor reden we al om 13.00 uur in de buurt van ons eerste hotel, er werd een kleine omleiding van een 150 km ingelast die ons totaal aan kilometers die dag op 360 km zou brengen. Die dag zijn we vanuit Oslo via de E18 en 16 naar Hønefoss gereden, vandaar de zeer mooie 7 naar Gol, en via de 52 door het Hemsedal  en terug via de E16 (rijden door 5 meter hoog sneeuw aan de zijkanten van de wegen) naar Røn. Hier kwamen we bij Rob en Betty eigenaars van het mooi gerestaureerde pension Furuland, een eenvoudig maar leuk pension met schone kamers en een zeer goed verzorgde maaltijd door Rob, absoluut aan te bevelen! De eerste kleine aanpassingen aan de motoren vonden hier plaats, de Falco en Tuono hadden een te slappe ketting en bij de Yamaha  blijkt het oliegebruik nogal hoog. Na het genot van een biertje daar lekker geslapen.
3.   Na het goed verzorgde ontbijt bij Rob en Betty vertrokken we met wederom stralend blauwe lucht naar onze volgende bestemming: Bergen, door in het begin dezelfde weg E16 naar boven te nemen kwamen we op de 53 op de zomerweg naar Aurland, een absolute aanrader met name de haarspeldbochten en het uitzicht bij Aurland. Vanaf Aurland via de E16 afgebogen naar de 13. Onderweg op deze 13 bleek de Falco hydraulische olie te lekken, hierdoor zat de achterbrug en stepjes van de motor compleet onder deze olie, later bleek het flesje in de kont van de Falco leeggelopen te zijn. Vervolgens via de 7 naar Bergen. De 7 is in Noorwegen een van de beschermde toeristische routes waar we er later nog een van tegen zullen komen. Bijna alle voorgaande en aankomende wegen leiden veelal door en over bergpassen en dalen met overal veel water, absoluut super. Wat een verrassing is op sommige stukken dat de tunnels niet verlicht zijn, je kan je voorstellen dat dit met het mooie weer leuke effecten geeft op je zicht, zeker als je een donkere tunnel met zonnebril in duikt die vervolgens ook nog voorzien is van een scherpe knik. De remlichten flitsten in dit soort gevallen snel aan…. Het laatste stukje van 30 km naar Bergen is voorzien van kilometers lange tunnels die overigens wel verlicht waren.  Na een dagrit van 410 km kwamen we om een uur of 5 in Bergen aan en vonden ons hotel midden in het centrum feilloos. Die dag speelde het plaatselijke voetbalclubje een belangrijke wedstrijd, voor de Noren een prima excuus om het op een drinken te zetten. Dit op een drinken zetten blijkt echter met elk enigszins acceptabel excuus te gebeuren en hier pasten twee van onze rijders zich dan ook moeiteloos bij aan die nacht. Die nacht kwamen deze beide bestuurders erachter dat het om 2.30 nog steeds niet donker is buiten, sterker nog om 5.30 is het daar weer volop licht! Zonder namen te noemen hadden de volgende morgen de Ducati en Falco lichte opstartproblemen….. Het P-hotel is een eenvoudig hotel midden in het centrum waarbij tot onze verbazing het ontbijt aan je deur hangt de volgende morgen! De motoren konden we daar niet kwijt en hebben we geparkeerd in een nabij gelegen ondergrondse parkeergarage, door de halve slagbomen bleek dit parkeren bovendien gratis ;-) Bergen is een mooie stad met ontzettend veel restaurants en kroegen waar je jezelf uit kan leven. Bovendien is de omgeving en ligging van Bergen ontzettend mooi.
4.   Na ons ontbijt van de deur geplukt te hebben zijn we op weg gegaan naar Stavanger, met een korte tussenstop voor de Yamaha die problemen had met zijn remlichten. De dealer in Bergen kon ons wat dat betreft helaas niet verder helpen. Wel vond een nieuwe regenjas gretig aftrek bij de dikbuikige bestuurder van de Yamaha. Via de 7, 48, diverse pontjes en als laatste stukje de E39 naar Stavanger gereden. Een mooie route met minder kilometers om onze zwoerd randjes enigszins te ontlasten. Totale dagafstand die dag 276 km. Na een tussentijdse controle van de bandenspanningen die met name bij beide Aprilia’s drastisch laag stonden werden de rijeigenschappen van beide motoren drastisch verbeterd. In Stavanger hadden we het Bed and Breakfast Stavanger geboekt, redelijk eenvoudig met een prima ontvangst en ontbijt. Stavanger is duidelijk een meer industriële stad als Bergen maar ook weer een leuke stad om te vertoeven. De Thai smaakte uitstekend en de karaoke bar de rest van de avond gaf genoeg te bekijken. De Noren komen net als in Bergen met hun motoren en old timers  bij elkaar op een plein in het centrum van de stad, hier word vergeleken wie de langste heeft op dit gebied zeg maar….  Alle berijders lieten zich het bier smaken zonder opstartproblemen de volgende morgen.
« Laatste verandering: juli 04, 2009, 12:15:05 door johansc » Gelogd
johansc
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: juni 27, 2009, 16:55:25 »

5.   Na een prima ontbijt en een strak blauwe lucht op naar Lysebotn (voor ondergetekende hoog op het te bezoeken lijstje), in eerste instantie zouden we Lysebotn via een pont door het fjord bereiken, een 4,5 uur durende bootocht vanuit Stavanger. Hier zijn we vanaf gestapt toen we zagen dat we dit sneller konden rijden via de 13, 45 (lange overzichtelijke bochten met hagelnieuw asfalt) richting Sirdal en vervolgens de supermooie kleine maar smalle weg naar Lysebotn (noorse beschermde touristische route). Bovenaan de bergpas naar beneden gekomen in een keer door via 28 haarspeldbochten naar Lysebotn. Super! In dit stuk kom je ook nog een tunnel tegen waar een mooie knik in zit (zonnebril maar weer af) onderaan gekomen wat foto’s gemaakt met als achtergrond het fjord en direct weer omhoog binnen 5 minuten naar de koffie! Wat een uitzicht heb je hier 800 meter boven het fjord. Het eerste stuk van die dag 144 km. Na de koffie via de 9 naar ons eindpunt die dag Evje een afstand van 156 km waardoor ons totaal die dag op 300 km komt. Onderweg bleek dat je met een Falco prima als schapendoes kan fungeren, met een beetje mazzel hadden we die dag shoarma zonder pita langs de straat kunnen eten. In Evje overnacht in het Troll Activ centrum, dit centrum is geliefd bij het Nederlandse leger voor het raften enzv. Het werd ons eerste alcohol vrije avondje met opgewarmde pizza, er is daar eenvoudig weg niets anders te krijgen. Toch alles prima voor elkaar daar.
6.   Na een prima ontbijt op weg via de 42, 41, 358, 38 en 32 naar Larvik met wederom mooi weer, totale afstand 248 km. Het word eentonig om te blijven melden dat ook dit weer mooie wegen, omgeving en goed asfalt was….. Onderweg naar Larvik geprobeerd een dealer te vinden voor een nieuwe achterband voor de Tuono, bij deze dealer aangekomen bleek dit qua levertijd niet haalbaar te zijn. Gewoon doorrijden en hopen op blijvend goed weer…. Bij ons hotel Greven aangekomen bleek het hotel allemaal prima voor elkaar, het eten was later op de avond ontzettend goed en de motoren mochten in het buitengedeelte van het restaurant geparkeerd worden midden tussen de parasols en de tafels, uniek. In Larvik was weinig te doen, een poging om t-shirts voor de kids te kopen bij het plaatselijke winkelcentrum leverde ons na een wandeling van een half uur niets op, wel werd de plaatselijke kebab verkoper vereerd met een bezoek. Na het eten die avond werd in de plaatselijke discotheek het een en ander aan versnaperingen genuttigd, we zaten er echter maar met zijn vieren. Tijdens onze wandeling naar het centrum bleek dat er vlak naast het hotel een stripclub te zitten waar de behoeftige en vrijgezelle Ducati rijder wel oren naar had. Uiteraard was de Falco van de partij om voor een stukje begeleiding en benodigd verantwoordelijke gedrag die avond zorg te dragen. Een leerzame ervaring waarbij tussendoor ook nog eens gepind moest worden……     De Tuono en Yamaha rijder genoten ook die avond weer van een volle nacht rust. Die nacht bleek om 2.00 uur overigens dat het hier wel donkerder was dan in Bergen.
7.   De laatste dag op naar de boot totaal 134 km via de E18 en 35 (i.v.m. de drukte) , in tegenstelling tot voorgaande dagen een en al regen! Hierdoor werd voor de snelste route gekozen naar de boot, droog is het die morgen niet geworden. Na ons hutje opgezocht te hebben vaarde de boot die dag ook weer om 2.00 uur de haven uit. Bij het uitvaren van het fjord stond er een behoorlijke deining, hierdoor kreeg het begrip voorslapen een misselijke bijwerking voor twee van de berijders…. Zeeziekte het blijft een raar ding, niet gehinderd door enige wroeging ten opzichte van de beide zieke mederijders bleken de Falco en Ducati berijders over de langste adem te beschikken, zelfs een dappere poging van de Yamaha rijder om terug te keren in het heetst van de strijd mocht niet baten. Kansloos ging deze poging ten onder. Het werd laat of vroeg (afhankelijk van welke kant je e.e.a. beziet) die nacht voor de twee kroegtijgers. Niet gehinderd door enige schone Noorse dames en een zanger met gevoel voor humor werd deze avond een leuke afsluiting van de reis!
8.   De terugreis naar Nederland was niet plezierig een en al regen en veel wind maakte de reis niet aangenaam. Desondanks was na 460 km iedereen weer veilig en voor een uur of 6 weer thuis.

Al met al een zeer mooie ervaring met totaal 2.650 gereden km’s een trip die zeker herhaald kan worden, misschien in de toekomst word dit dan ook vervolgd! Ondanks het sarcastische begin met het stukgaatie is eigenlijk de Ducati de enige motor die zonder mankementen de trip doorstaan heeft! Toch werd bij alle rijders ook de zijkanten van de banden verder gebruikt als de streep die over het algemeen ontstaat op de achterbandjes…..
Wel is het zo dat met name door het  gebruik van toch nog goedkopere hotels dit niet bepaald een goedkoop land is, totale kosten wil ik niet weten maar het even pinnen gehalte was nogal hoog......

Hopende jullie met dit verslag een plezier gedaan te hebben!

Johan

  
  
« Laatste verandering: augustus 16, 2009, 21:04:58 door johansc » Gelogd
johansc
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: juni 27, 2009, 17:39:59 »

De routes in beeld....


* Route Oslo Ron.JPG (29.48 KB, 352x294 - bekeken 653 keer.)

* Route Ron Bergen.JPG (64.66 KB, 757x390 - bekeken 595 keer.)

* Route Bergen Stavanger.JPG (15.94 KB, 208x323 - bekeken 586 keer.)

* Route Stavanger Lysebotn.JPG (29.68 KB, 505x239 - bekeken 573 keer.)

* Route Lysebotn Evje.JPG (42.55 KB, 485x418 - bekeken 566 keer.)
Gelogd
johansc
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: juni 27, 2009, 17:42:40 »

En het laatste stukje


* Route Evje Larvik.JPG (31.56 KB, 507x314 - bekeken 570 keer.)

* Route Larvik Oslo.JPG (23.79 KB, 222x360 - bekeken 578 keer.)
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: juni 27, 2009, 20:18:03 »

mooi verslag 
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #5 Gepost op: juni 27, 2009, 21:08:55 »

geweldig verslag Johan
Gelogd
arius
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.319


do it on twins

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: juni 27, 2009, 22:13:37 »

Hallo allemaal,


Citaat
Onderweg bleek dat je met een Falco prima als schapendoes kan fungeren, met een beetje mazzel hadden we die dag shoarma zonder pita langs de straat kunnen eten



 

de rest van de afdaling alleen maar in een deuk gelegen, zo'n schaap haalt toch zeker bijna 40 km per uur,


grtjes arius
Gelogd

Mijn vrouw zei de motor eruit of ik eruit .... soms mis ik haar
arius
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.319


do it on twins

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: juni 27, 2009, 22:27:32 »

Hallo allemaal,

een paar plaatjes bij het praatje.


* de boot.JPG (61.58 KB, 640x428 - bekeken 600 keer.)

* einde van de weg.JPG (55.84 KB, 640x428 - bekeken 747 keer.)

* lyseboth.JPG (88.04 KB, 640x428 - bekeken 674 keer.)
Gelogd

Mijn vrouw zei de motor eruit of ik eruit .... soms mis ik haar
arius
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.319


do it on twins

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: juni 27, 2009, 22:29:50 »

Hallo allemaal,

nog en paar,

grtjes arius

ps johan ze komen er aan hoor


* mooi hoor.JPG (47.06 KB, 640x428 - bekeken 712 keer.)

* zet hem daar maar neer.JPG (68.45 KB, 640x428 - bekeken 681 keer.)

* zo maar een uitzicht.JPG (33.79 KB, 321x480 - bekeken 665 keer.)
Gelogd

Mijn vrouw zei de motor eruit of ik eruit .... soms mis ik haar
FerBa
Stay Frosty
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.430


RSV Mille '00 (Nero)

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: juni 27, 2009, 23:58:45 »

Mooi verslag en dito kiekjes.
Gelogd

I HEAR THUNDER, BUT THERE'S NO RAIN!
Twin-life! The good life!
johansc
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: juni 28, 2009, 01:22:06 »

Super Arius de foto's, ik zie de andere wel tegemoet!

Groeten Johan
Gelogd
johansc
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: juni 28, 2009, 02:31:58 »

by the way zonder vrij uit......
Gelogd
Dikke Miel
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 657


Dit forum is het helemaal !

Netherlands
WWW
« Antwoord #12 Gepost op: juni 28, 2009, 23:14:03 »

Ziet er goed uit mannen!!

Rick.
Gelogd

Check m'n website->-> www.rickhonig.nl<-<-
The kapitein
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.148


Dit forum is het helemaal !

Netherlands
WWW
« Antwoord #13 Gepost op: juni 28, 2009, 23:47:05 »

Super mooi verslag jongens

Ik zou zeggen, meer foto´s

Marco.
Gelogd

AeroX
RSV R 2008
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.846


Mille, er is geen betere

Netherlands
WWW
« Antwoord #14 Gepost op: juni 28, 2009, 23:51:16 »

Beste lap tekst!
Mooi verslag en foto's 
Gelogd

Aprilia RS 125 [2004]
Yamaha R6 [1999]
Aprilia RSV Mille R [2005]
Aprilia RSV Mille R [2007]
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 7451 Laatste bericht augustus 19, 2011, 17:31:28
door Berthebike
Wisten jullie dat Sjaakie 5 2937 Laatste bericht januari 28, 2010, 11:49:56
door Sniep
Omdat er nog steeds domme motorrijders zijn « 1 2 ... 8 9 » Sjaakie 129 32450 Laatste bericht juli 08, 2014, 07:26:46
door Edward
Winterklustopic 2008 « 1 2 ... 30 31 » zeeslot 460 74122 Laatste bericht september 15, 2009, 10:54:57
door zeeslot
Ook ik neem afscheid « 1 2 3 » arius 43 12382 Laatste bericht september 20, 2010, 23:15:09
door rolf

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!