Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 17:07:01 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Electrisch probleem Aprilia Caponord  (gelezen 13213 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kofferrek
Gast
« Gepost op: Juni 28, 2009, 17:25:19 »

Even een lang verhaal maar ik denk dat dat de beste manier is om het vage electrisch probleem dat soms (maar steeds vaker) optreedt bij m'n Capo optreedt te omschrijven.

Het begon met Hemelvaart, nadat we een dik uur gereden hadden even een korte stop (5-10 minuten) gemaakt , ik wil wegrijden maar de motor start niet. Het lijkt wel of de accu niet voldoende spanning kan leveren om te starten (accu is overigens nog geen jaar oud). Na diverse pogingen te herstarten lukt het eindelijk. De rest van de dag geen enkel probleem meer (stuk of 6 keer stilzetten en gelijk weer starten).

De volgende dag bijna de hele dag gereden, eind van de middag weer een korte stop, en weer werkweigering. Diverse herstartpogingen werken niet maar even kort aanduwen en de motor loopt weer als een zonnetje.

De weken daarna verschillende ritten gemaakt, kort, lang, snelweg, stad etc, geen enkel probleem bemerkt.

Afgelopen vrijdag met een paar man afgesproken, onderweg op de snelweg merk ik dat het display van m'n GPS (gps is rechtstreeks op de + en -pool van de accu aangesloten en heeft geen eigen batterij of stroomvoorziening) steeds donkerder en moeilijk afleesbaar wordt. Als ik bij m'n vrienden aankom wijzen zij mij erop dat m'n koplampen heel zwak branden alsof ik alleen stadslicht aanheb en merk ik dat bij gas dichtdraaien het toerental blijft hangen (3000 toeren ipv 1500 stationair). Als we na een 10 minuten willen wegrijden start het *%$%#^@-ding weer niet. Diverse herstarts helpen ook niet. Koplampen branden wel goed en ook de toeter tegelijk doet het prima. Met startkabels proberen te starten, motor slaat aan maar tegelijk valt een van de klemmen van de accu en slaat de motor weer af, opnieuw herstarten met startkabels werkt niet.
ANWB gebeld, deze meet 12,5 volt op de accu (gezien de diverse startpogingen lijkt me dat niet zo slecht en met startkabels slaat de motor gelijk aan. Stationair wordt over de accu 13,5 volt gemeten. Na een halve minuut lopen de motor uitgezet en herstarten, ding slaat gelijk aan. Daarna een stuk gereden en een paar stops gemaakt (steeds 1/2 uur tot 3/4 gereden tussen de stops) en geen problemen meer.

Gisteren een dagje de Eifel in, het eerste uur verschillende probleemloze stops gemaakt maar als we daarna ruim een uur achter doorrijden zie ik dat het display van m'n gps weer donkerder wordt. Bij de stop direct daarna start m'n motor weer niet. Omdat we de GPS verdenken van kortsluiting die losgekoppeld, motor gestart met startkabels en weer rijden. De volgende stop is weer probleemloos maar de laatste stop start de motor weer niet. Even aanduwen en hij loopt weer.

Vanochtend startte de motor direct, 10 minuten later een tankstop ook geen probleem, half uurtje later koffiepauze ook niet. Daarna binnendoor naar huis rijden en op een gegeven moment merk ik dat voor een stoplicht m'n toerental stationair weer te hoog is, motor in de versnelling/koppeling in (stilstaand) 2500 toeren, motor in de vrij 2000 toeren (normaal ergens tussen de 1000 en 1500 toeren). Even later merk ik dat m'n rechterbovenbeen en rechter bil erg warm worden (vlak daaronder zit de spanningsregelaar) en die temperatuur daar blijft merkbaar stijgen. Daarna merk ik dat de snelheidsmeter begint te zwaaien op het moment dat ik de knipperlichten aanzet. Eerst een beetje (+ 10 km) maar ook dat wordt steeds heftiger tot tenslotte de naald naar maximum zwaait bij iedere knipper van de lampjes. Uiteindelijk begin ik er aan te denken om bij een tankstation te stoppen maar dan rijd ik een buitje door, luchttemperatuur daalt een paar graden, en de kuren houden op  snelheidsmeter blijft constant als ik de knipperlichten aanzet en de temperatuur rond m'n rechterbovenbeen wordt weer normaal. Al rijdend (en later voor een stoplicht) de koppeling intrekken en het toerental daalt naar een kleine 1500 toeren. Thuisgekomen motor stilgezet en direct weer gestart, dat ging probleemloos. Accuspanning (motor uit) is nu 13 volt.

Zoals ik zei een lang verhaal maar ik vermoed dat alle vreemde zaken samenhangen en veroorzaakt worden door Ă©Ă©n ding, maar wat is dat

Samenvattend, de symptomen zijn:
- niet starten
- koplampen die zwakker gaan branden
- storingen in de electrische apparatuur (GPS/snelheidsmeter)
- opvallend warm worden van waarschijnlijk de spanningsregelaar
- e.e.a. treedt met name op bij warm weer, na minimaal een uur rijden.

Heeft iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken? ik ben al verschillende topics tegengekomen over laadstroomproblemen, zou dat hier ook de oorzaak kunnen zijn?
Gelogd
kofferrek
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 28, 2009, 18:08:42 »

Nog even verder zitten lezen en denken naar aanleiding van de laadstroomtopics:

Afgelopen jaar heb ik op vakantie mijn accu moeten vervangen. Het was nog de originele (7 jaar oude) accu dus destijds heb ik er niet bij stil gestaan, maar de accuproblemen begonnen NADAT ik tijdens het rijden batterijen aan het opladen was. Dat heb ik overigens met de rest van de vakantie met de nieuwe accu ook gedaan en toen zonder problemen. Maar ik ga er dus van uit dat ik onder meer een laadstroomprobleem heb (en de oplossing staat elders al).

Blijft ik met 2 vragen zitten:
1) waarom treden de problemen dan niet bij ieder ritje op?
2) Waarom houden de problemen aan als ik de extra verbruiker (GPS) heb afgekoppeld?

kortom, het laadstroomprobleem is slechts deel van het probleem, wat is de rest  Huh
Gelogd
Pegasonno
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 340


Jarratel aandrijving

Netherlands
WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Juni 28, 2009, 18:26:15 »

Zoals eerder vermeld, ook hier op het forum, is de uitvoering van het electronica gedeelte niet de sterkste kant van de Italianen. Ook dit probleem is denk ik redelijk bekend bij de RST 1000, Caponord en denk bij de hele 1000 serie.(in basis het zelfde blok).

Problemen zitten als dit zit meestal in contact problemen in de connectors. Met name de connector rechts naast het blok is een zwak punt wat ook in vele gevallen doorgesoldeerd wordt. Slecht contact geeft ook jouw probleem goed weer omdat het niet altijd voorkomt. Door trillencen andere bewegingen is de stroomdoorgang variabel. Meet de spanning voor en na de connector en rommel er een beetje aan. Dit natuurlijk meet draaiende motor (+/- 2 a 3000 rpm)

Zie ook op internet (er is veel op geschreven) en probeer deze eens. Begint in het frans daarna Engels.
www.motardsardechois.free.fr/.../electrical%20modification%20en%20anglais.pdf

Gr. onno
Gelogd
kofferrek
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 01, 2009, 20:14:12 »

Vandaag maar eens begonnen met doormeten.

accu:
motor uit: 12,9 volt
motor stationair: 13.9 volt
motor 4000 toeren: 13.9 volt

dynamo:
Als ik het kruisje met stationair draaiende motor doormeet kom ik bij alle 3 de waarden op ca. 24 volt (+/- 0,2)

Lijkt mij allemaal in orde?

Ook alle stekkers en kabels bekeken en alles ziet er goed uit. Geen corrosie te bekennen en ook geen gesmolten of verkleurde kabels of connectoren.

Helaas, geen duidelijk aanwijsbaar probleem dus   Sad
Gelogd
Pegasonno
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 340


Jarratel aandrijving

Netherlands
WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 02, 2009, 07:56:17 »

mmmmm ziet er goed uit. Probleem is wel echter als het ergens een intermittend bv. een slecht contact is dan is het vandaag goed en misschien morgen ....

Ik zou dit toch regelmatig controleren! Dit soort problemen kan heel lastig zijn. Ook voor professionals.

Gr. Onno
Gelogd
kofferrek
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 05, 2009, 15:01:43 »

Ondertussen verder gegaan met zaken onderzoeken en vandaag op de volgende zaken gestoten:


Bij Ă©Ă©n connector is aan Ă©Ă©n zijde de isolatie van verschillende kabels beschadigt. De resterende isolatie is ook hard en broos. De blauw-rode draad op de foto's is de massa van (naar) de spanningsregelaar.


* Clipboard01.jpg (49.08 KB, 640x492 - bekeken 795 keer.)

* Clipboard02.jpg (45.1 KB, 640x493 - bekeken 608 keer.)
Gelogd
wout750
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 91


Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 06, 2009, 08:29:50 »

Dat ziet er niet best uit!

Maar dat kon de oorzaak wel eens zijn van je probleem

Ik zal zelf ook eens naar de kabels gaan kijken....
Gelogd
Pegasonno
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 340


Jarratel aandrijving

Netherlands
WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 06, 2009, 09:56:57 »

Dit kan best de oorzaak van je problemen zijn. De aarde aansluiting is zeer belangrijk voor goede wrking spanningsregelaar.

Advies, of de kabel doorsolderen en goed afwerken met olie bestendige krimpkous of ook nieuwe connector. Als het aansluitingen zijn welke nooit of zelden los moeten heb ik zelf voorkeur voor doorsolderen. Maar daar kan ieder ander anders over denken.

Ook de kabels verder controleren en eventueel vernieuwen.

Gr. Onno
Gelogd
kofferrek
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: Juli 09, 2009, 21:52:33 »

Dit is de connector voor de verlichting aan de voorzijde, ik heb er dus voor gekozen om er een nieuwe connector op te zetten. Verder heb ik alle connectoren nagelopen maar afgezien van wat lichte corrosie (die ik verwijdert heb) aan de andere kant van die massadraad ziet alles er prima uit. Maar helaas ...

Ik kom net terug van een uitgebreide proefrit en het probleem bestaat nog steeds :/

Begonnen met het stuk bebouwde kom van vorige week. Aanvankelijk ging het goed (accuspanning 13,5-14 volt) maar na een minuut of 10 begon die langzaam te zakken. Hij bleef ook zakken toen ik buiten de bbk gas gaf, en zelfs op de snelweg bleef de spanning zakken. Bij ± 11 volt m'n verlichting uitgezet en onmiddelijk begon de spanning weer te stijgen. Verlichting aan en in een rap tempo daalde de spanning weer. Een hele tijd met de verlichting uit gereden en de accuspanning steeg weer tot 14 volt. Daarna de verlichting weer aangezet en de spanning bleef constant. (13,5-14 volt).

Een hele tijd zo door gereden, weer een stuk stad genomen en op een gegeven moment begon de spanning weer te dalen. Verlichting uit, spanning stijgt weer, verlichting aan, spanning daalt. Ook na een hele poos met de verlichting uit rijden steeg de spanning niet verder dan 12,5 volt om gelijk weer te dalen als ik de verlichting aanzette. Zonder verlichting wordt het best spannend als het donker begint te worden dus uiteindelijk de verlichting maar aangelaten en de accuspanning daalde tot krap 10 volt voor ik thuis was.

Thuis gelijk (met draaiende motor) de spanningsregelaar met koudespray bespoten zoals Bleu_eyes suggereerde maar dat maakte geen verschil uit.

Dus .... Blijkbaar is er ergens in het laadcircuit iets dat dan wel, dan niet dusdanig kapot gaat dat zelfs m'n verlichting al teveel stroom trekt. M'n accu lijkt me in orde, die laad wel bij als hij voldoende stroom krijgt. De SR heeft weliswaar de koudeproef doorstaan maar stiekem verdenk ik hem toch. Iemand andere ideëen?

overigens zijn dynamische metingen op het moment even uitgesloten aangezien m'n accu leeg is :')
Gelogd
Han
Aprilia Falco SL1000
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 918


Black&Blue Falco is the Best

United Arab Emirates
WWW
« Antwoord #9 Gepost op: Juli 10, 2009, 07:45:49 »

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=179796&highlight=wiring

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=73681

Er is veel te vinden op het AF1 forum in de Capo sectie, zoeken op b.v. wiring

Mvg, Han
Gelogd

kofferrek
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Juli 10, 2009, 09:14:53 »

Ik heb de bruine connectoren al uitgebreid bekeken maar die zien er goed uit, geen tekenen van overmatige verhitting oid. Maar ik zal ze voor de zekerheid er maar tussenuit slopen.

Op het AF1 forum lees ik dat ze vervangen worden door posi locks, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? De voorste connector is nagenoeg onbereikbaar dus ik zie het niet zitten om daar nieuwe connectoren te gaan solderen en ik denk erover om ze met posi locks te vervangen.
Gelogd
kofferrek
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: Juli 15, 2009, 19:50:46 »

Gisteren een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en vandaag een flinke testrit gemaakt. De accuspanning blijft nu boven de 14,5 volt en ik heb geen problemen meer 

Al eerder de dynamo en bedrading/connectoren tussen de dynamo en SR doorgemeten en die zijn in orde, dus daar blijf ik voorlopig nog van af. Ik heb wel nog m'n twijfels over de massadraden die van de spanningsregelaar komen, daar zit behoorlijk veel corrosie op (ook onder de mantel). Dat is op het moment nog geen probleem (ik heb ze doorgemeten en ze zijn nog prima) maar ik wil ze komende winter toch vervangen door dikkere bedrading.
Gelogd
wout750
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 91


Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Juli 17, 2009, 07:40:07 »

Das goed nieuws!
En nu rijden met dat ding....
Gelogd
motorbeer
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.585


It is better to burn out than to fade away

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Juli 17, 2009, 14:53:08 »

Gisteren een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en vandaag een flinke testrit gemaakt. De accuspanning blijft nu boven de 14,5 volt en ik heb geen problemen meer 

Al eerder de dynamo en bedrading/connectoren tussen de dynamo en SR doorgemeten en die zijn in orde, dus daar blijf ik voorlopig nog van af. Ik heb wel nog m'n twijfels over de massadraden die van de spanningsregelaar komen, daar zit behoorlijk veel corrosie op (ook onder de mantel). Dat is op het moment nog geen probleem (ik heb ze doorgemeten en ze zijn nog prima) maar ik wil ze komende winter toch vervangen door dikkere bedrading.

Goed te lezen dat het opgelost is.
Ik wil bij dat van die corrosie nog het volgende op merken.
Bij mijn eerste motor(KLE500) heb ik daar problemen mee gehad. Er is toen vocht in draaden gekomen. Dat is op een punt waar een paar draden met elkaar verknoopt waren gaan corroderen en op een gegeven moment was het contact weg. Het manifesteerde zich in het begin door dat als ik direkt na het starten de verlichting aanzette de motor stopte. Draaide hij een tijdje dat was er niks aan de hand. Gebeurde steeds vaker en moest steeds langer wachten tot een keer bij Wijk bij Duurstede het volkomen stop was. Dealer had al een keer contactslot vervangen. Ben toen weer opweg geholpen door ANWB en heb het later goed aan elkaar gezet.

Anne
Gelogd
willy_1957
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: Augustus 13, 2011, 11:44:00 »

Zoals eerder vermeld, ook hier op het forum, is de uitvoering van het electronica gedeelte niet de sterkste kant van de Italianen. Ook dit probleem is denk ik redelijk bekend bij de RST 1000, Caponord en denk bij de hele 1000 serie.(in basis het zelfde blok).

Problemen zitten als dit zit meestal in contact problemen in de connectors. Met name de connector rechts naast het blok is een zwak punt wat ook in vele gevallen doorgesoldeerd wordt. Slecht contact geeft ook jouw probleem goed weer omdat het niet altijd voorkomt. Door trillencen andere bewegingen is de stroomdoorgang variabel. Meet de spanning voor en na de connector en rommel er een beetje aan. Dit natuurlijk meet draaiende motor (+/- 2 a 3000 rpm)

Zie ook op internet (er is veel op geschreven) en probeer deze eens. Begint in het frans daarna Engels.
www.motardsardechois.free.fr/.../electrical%20modification%20en%20anglais.pdf

Gr. onno

Ik vrees niet enkel bij de Capo, want met mijn Mana had ik vorige week ook een electronisch defect en na onderzoek bleek de electronic van de benzinepomp stuk te zijn.Ik viel weliswaar traag rijdend gewoon stil en er verscheen service op het dashboard.Volgende week zou het betreffende onderdeel binnen komen, laten we hopen dat dit euvel dan definitief opgelost is
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Na veel prutsen een perfect werkende achterrem... « 1 2 3 4 5 » ldeijkva 63 39325 Laatste bericht Januari 25, 2015, 13:26:42
door Snijboon
15 juni, 3 uurs race van oude motoren in Elst « 1 2 3 » rolf 35 21773 Laatste bericht Juni 24, 2013, 18:35:36
door rolf
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35393 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Ook nieuw... « 1 2 » irish wolfie 23 19365 Laatste bericht Maart 09, 2013, 14:25:36
door Jesse J
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25450 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!