Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 30, 2024, 12:15:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Banden lezen Michelin Pilot Power Ct2  (gelezen 7556 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
irish wolfie
Gast
« Gepost op: Juni 29, 2009, 19:39:13 »

Na een dagje Zolder kreeg ik een wel heel vreemde slijtage op mijn banden.
Ik heb nergens gepushed maar heb gewoon vlotjes gereden. (om te pushen was het vééééél te warm  angel)
Dit wil zeggen, ruim op voorhand remmen en geen krakende remmen acties, soepel op de gas zonder aan het gas te gaan hangen, in vergelijk met mederijders kwam ik echter toch vaak sneller de bocht uit.
De PP hebben me nergens verrast, ook niet bij deze hoge temperaturen, ze gaven netjes ruim op voorhand de overgang tussen grippen en knabbelen.
Bandenspanning zowel vooraan als achteraan met 0.3 Bar verminderd.
Mijn verbazing was groot toen ik het slijtagepatroon zag, de achterband is gewoon heel gelijkmatig aan het afslijten, met minimale kleine ribbeltjes op het acceleratievlak. Ook bijna geen rubber opkrulling op de randen.
Nog nooit op mijn vorige motoren met supercorsas en metzeler rennsport een band zo netjes versleten, meestal krulde het oppervlak toch behoorlijk op zo'n cm van de rand tot 5cm verder. Ook de rand hing dan vol.
Dat was dan wel met 10 sec snellere rondetijden. Mensen die vrijdag ongeveer de zelfde rondetijden hadden bleken hun achterband echter wel flink op te stoken.
De voorband is een ander verhaal, die ziet er behoorlijk slecht uit, er is zelfs een goed begin van "cupping" te zien. En is over het hele oppervlak flink gerafeld aan de achterzijde van het profiel.
Wat rijden betreft viel het mij wel op dat de motor erg gevoelig was voor gewichtsverschuivingen, bij het uitkomen van de bocht moest ik echt eerst volledig uitacceleren voor ik terug naar het midden van het zadel kroop. Dit doen onder minimale hellingshoek deed de motor bokken. Ook korte bochtwissels zoals de chicane en de villeneuve maakten de boel onstabiel. In deze twee combinaties alleen verloor ik naar schatting toch een dikke 5 sec.
Ik heb de vering naar best vermogen ingesteld, maar blijkbaar zit er toch iets niet goed. Zelf heb ik de indruk dat de voorvork wat stug is, ingaande demping kan ik echter niet meer verlagen om nog voldoende over te houden bij remmen.
Tips zijn welkom, een adres van een goede veringspecialist in het Vlaamse land of niet te ver daarbuiten ook.
Fotootjes:
De achterband :

De voorband :

De hellingshoeken lijken me in orde 

Gelogd
kim_rsv1000
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 29, 2009, 21:09:17 »

hk suspension in Tiel,
daar heb ik vorige week mn vering gratis laten afstellen.
Klein uurtje rijden vanuit Turnhout hier. 
Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #2 Gepost op: Juni 29, 2009, 22:02:00 »

Ik denk dat je bandenspanning te laag was.....

Dan wordt door vervorming tijdens het rijden de temp te hoog en dan gaat een straatband snel "smeren". Ik zou zeggen.... een paar tienden bar erbij en dat voorbandje is ok.

en zo erg ziet je voorband er toch niet uit? Op het circuit tekenen je banden toch anders
Gelogd
P968
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 55

2003 TUONO

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 05, 2009, 18:36:06 »

Hallo,

Gebaseerd op de video's van Dave Moss lijken het temperatuurproblemen.
Je zou de video's zelf even moeten bekijken om in te schatten welke kant je op moet.
Een ding is zeker beide banden zien er niet best uit.
Ik rijdt de PP's op de openbare weg: mij valt ook op dat ze erg mooi tekenen. Slijtage valt me na 1300km erg mee.

Groeten,
Peter
Gelogd

there is no such thing as a free lunch !
irish wolfie
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 06, 2009, 00:41:53 »

Ik heb ondertussen kunnen opmaken dat ik bijna 4cm "stick" heb in mijn voorvork, niet best dus. Ben nu alleen nog op zoek naar een goede veringspecialist kortbij, als ik die niet vind ga ik naar HK in Tiel.
Volgende rondje Zolder half augustus, ik hou jullie op de hoogte.

P968, ik vind de achterband er abnormaal goed uitzien na jaren Metzeler Rennsport.
Volgende keer als de vork in ordce is verwacht ik dat deze er veel slechter gaat uitzien.

zeeslot. Geloof me vrij, de voorband ziet er echt slecht uit, misschien niet goed te zien op foto, maar er zitten trappen in van meer dan 2mm.
Door de hoge temperatuur had ik al 0.1 meer op de voorband zitten dan normaal, achterband had ik maar gelaten omdat ik niet van plan was te pushen.
Begrijp dat je Zolder kent? Ik heb op het eind van de dag een regelmatige 2.01.45 neergezet, met vooral een voorzichtige chicane, Villeneuve en uitkomen Jacky Icx, naar eigen inschatting goed voor een seconde of 5.
Daar ziet deze voorband veel te slecht voor uit.
Gelogd
Heuveltje
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.361


ZAC #4

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 06, 2009, 11:45:20 »

Eindhoven:

Rotech Support - Rob Overdijk (werkt bij HK suspensions)
Hier heb ik een racerevisie laten doen op mijn standaard vering
Gelogd

ZAC#4
P968
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 55

2003 TUONO

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 06, 2009, 17:52:32 »

P968, ik vind de achterband er abnormaal goed uitzien na jaren Metzeler Rennsport.
Volgende keer als de vork in ordce is verwacht ik dat deze er veel slechter gaat uitzien.
Achterband: vering en demping ok, maar naar mijn idee heb je met de achterkant "hot tear" problemen:
Streep die die omtrek volgt (waar de band overbelast is en 'smelt') en groeven die ahw naar het midden van de band stralen.
Experimenteer eens met de druk geleidelijk te verhogen og te verlagen.
De voorband zal al opknappen als je vork goed is, vervolgens verder opnieuw afstellen.
Maar hé: ik ben geen veringspecialist. Heb alleen veel geleerd van Dave Moss z'n video's. Wink
Peter
Gelogd

there is no such thing as a free lunch !
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 06, 2009, 18:33:38 »

Eindhoven:

Rotech Support - Rob Overdijk (werkt bij HK suspensions)
Hier heb ik een racerevisie laten doen op mijn standaard vering
correctie Rob werkt wel eens voor HK, hij is een zelfstandige die veel met HK doet.
Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Volgens mij komen ze allemaal bij WP vandaan.
Gelogd
Mille Merckel
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.954


Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Juli 07, 2009, 06:55:43 »

Ik denk dat je bandenspanning te laag was.....

Dan wordt door vervorming tijdens het rijden de temp te hoog en dan gaat een straatband snel "smeren". Ik zou zeggen.... een paar tienden bar erbij en dat voorbandje is ok.

en zo erg ziet je voorband er toch niet uit? Op het circuit tekenen je banden toch anders

Bandenspanning hoeft niet altijd te laag te zijn. Dit is erg afhankelijk van de opbouw van de band (karkas). De nieuwe Michelin Power Ones 'werken' averechts: als je de spanning verhoogd zullen ze warmer worden omdat de band meer moet 'werken' in zijn compound ipv op het karkas. De bedrijfstemperatuur van de band variert tussen de 90-130 c. Dat is nogal wat.
Met de power One willen we wel met 1.5 bar achter en 1.8 bar voor rijden.

Eigenlijk moet je dit met iemand van Michelin overleggen, die alles van dat type band weet.............dat is het allerbeste.

Verder vind ik het wel meevallen wat ik op de foto's kan zien.
Gelogd

Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit te werken.
TDMarc
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Juli 08, 2009, 22:41:35 »

Begint een beetje op "raad je plaatje" te lijken hier   . FF ingrijpen:  

-Achterband: ziet er prima uit. 100% geen Hot Tear of wat dan ook. (Hot Tear gaat de band ín, ziet er totaal anders uit)Rebound staat ook goed, want totaal geen cupping (Ja, zo simpel is dat!  ). Ingaande demping, grip en geometrie is nooit te beoordelen zonder de motor gezien / gevoeld te hebben.

-Voorband: 100% zeker in ieder geval een rebound probleem. Cupping, rubberrestenopbouw aan een zijde van de groeven en het door jouw beschreven rijgedrag duiden daar allemaal op. Je zegt zelf dat je de vork stug vind aanvoelen: waarschijnlijk een te stugge rebound. Rijgedrag de bochten uit duidt echter weer op een te slappe rebound. Niet te beoordelen zonder te voelen, beide geven namelijk hetzelfde slijtagepatroon.

-Ingaande demping voorzijde is niet te beoordelen zonder de motor gevoeld / gereden te hebben. Btw: te stugge ingaande demping = glijden en oncomfortabel aanvoelen.

-Bokken en overmatig reageren op gewichtsverplaatsing duidt op een slechte balans tussen voor en achterzijde en/of verkeerde rijhoogte.

-Pas kunnen verplaatsen nadat je volledig uit de hellinghoek bent: sowieso de rebound van de voorvork. Kan ook een combi zijn met de geometrie of de balans.

-Stickslip helpt helemaal nergens bij. Lekker laten reviseren dus. HK stelt je hele motor daarna graag voor je af. Ik trouwens ook, moet je wel even naar Zandvoort komen....  Cool

Succes ermee!
« Laatste verandering: Juli 08, 2009, 22:49:29 door TDMarc » Gelogd
irish wolfie
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Juli 08, 2009, 23:57:40 »

Zo, daar ben ik wat mee.
Als ik het goed lees  en samenvat zou het dus wel eens kunnen dat de rebound vooraan te slap staat (slijtagepatroon) in combinatie met een te stugge demping (rijgedrag en stug aanvoelen)
Die stugge demping kan eigenlijk niet zachter aangezien ik bij remmen net niet "bottom", misschien heeft die stickslip er wel mee te maken zodat de demping sticky is bij bochtenwerk, maar remmen daar doorheen breekt.
Veervoorspanning voor staat op zijn zachtst, maar eigenlijk is dat in vergelijk met achter en de +30% regel voor uitgaande neutrale veerweg nog te strak.
In elk geval revisie dus.
Kan ik meteen eens (laten) bekijken hoe het zit met de gewichtsverdeling en rijhoogte. Moet toch ergens gaan inzitten zo'n superbikestuur op een motor die daar eigenlijk niet op voorzien is.
Rijhoogte achteraan verhogen zou meteen mijn grondspelingsprobleem een stuk verminderen, maar ik rij liever met een stabieler stuurgevoel dan dat hypernerveuze.
We zien wel, afspraakje bij HK.
In ieder geval heel erg bedankt, ik kan daar het probleem misschien wel laten verhelpen maar geef er toch de voorkeur aan ook een beetje te begrijpen hoe en wat er precies gebeurt 
Gelogd
P968
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 55

2003 TUONO

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Juli 09, 2009, 18:46:28 »

Nog een paar foto'tjes met de complimenten van Dave Moss .


* rebound-problem-2-.jpg (35.98 KB, 640x480 - bekeken 454 keer.)

* shokker-lock-up-in-onderste-posite-.jpg (37.42 KB, 640x480 - bekeken 425 keer.)

* Hot-tear=-radiating-to-center-.jpg (38.05 KB, 640x480 - bekeken 456 keer.)

* coldtear=nagelvormig-in-de-band-.jpg (38.8 KB, 640x480 - bekeken 460 keer.)

* rebound-problem-.jpg (39.77 KB, 640x480 - bekeken 467 keer.)
Gelogd

there is no such thing as a free lunch !
irish wolfie
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Juli 10, 2009, 02:29:44 »

Dank u Dave  Grin

Lijkt een beetje op een combinatie tussen foto 1 en 2. Rebound en serieuze stick zouden dus tot de mogelijkheid kunnen behoren.
Ik laat het nog weten eens een proff zich er mee heeft beziggehouden.
« Laatste verandering: Juli 10, 2009, 02:34:17 door irish wolfie » Gelogd
irish wolfie
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: Juli 25, 2009, 14:01:39 »

Het eerste stevige Ardennenritje zit er op met de nieuwe configuratie en op het eerste zicht heeft het gewerkt. De motor blijkt veel rustiger, hoewel bij echt stevig gas bij uitkomen van een bocht met slecht wegdek nog een vage wobbel geeft.
Ik heb hem uiteindelijk binnengebracht bij Steven Casaer van EMC37 ( http://www.bikesetup.be/ ), een goedbekende in het Belgische competitiewereldje en ook op de internationale stocksport en endurance.
Na mijn uitleg, banden bekijken en aanvoelen van de motor was het voor hem meteen duidelijk. Hij vroeg me ook wat ik in gedachten had en bij mijn antwoord "alles wat nodig is" grinnikte hij wees naar een speciaal geprepareerd 40000€ öhlinsvorkje en zei dat hij het toch maar zo goedkoop mogelijk zou gaan doen. Er rijden er volgens hem teveel rond met te duur spul om er iets aan te hebben.
De voorveren waren te zwaar voor mijn gewicht, zithouding en rijstijl. daardoor had ik te weinig negatieve veerweg bij uitkomen van de bocht. Dit terwijl zelf gemeten ik de vering toch zo netjes mogelijk stationair had afgesteld met maar 4mm verschil op voor en achterveer op ongeveer 30% negatieve veerweg.
Door mijn behoorlijke lengte in combinatie met licht gewicht (80kg in vol ornaat) en dan ook nog een SB stuur, pak ik gewoon zoveel wind dat de voorveer uitgetrokken wordt bij hogere snelheden.
Nu zitten er dus veel zwakkere veren in, is de voorvork gereviseerd (er zat nogal wat sludge in), is het geheel naar zijn inzicht afgesteld en is de achterveer een centimeter hoger gezet om het gewicht beter naar voor te brengen, beter insturen en meer grondspeling is mooi meegenomen.
Dienst na verkoop lijkt me voorlopig ook voorstreffelijk hoewel ik het op het veld nog moet ondervinden.
Bij mijn vraag wat ik moet veranderen aan de afstelling als het niet 100% naar mijn zin is was zijn antwoord duidelijk : afblijven! En bellen. Ook op zondag. Netjes, toch?
Enige probleem met de zachte veren vooraan is nu dat ik bij een wheelietje echt goed moet oppassen dat ik hem voorzichtig weer neerzet, anders klapt de vork tot het eind.
Maar goed, liever snedig door de bocht dan wheelietjes die ik toch niet echt onder de knie heb.
Snap ik ineens waarom ik met de vroegere japannertjes met vaak fietspompvorkjes toch behoorlijk hard kon gaan.
16 augustus eerste circuitdag, ben benieuwd.

O ja, voor andere mensen met een Showa vooronder, deze hebben blijkbaar altijd wat stickslip. Ligt aan het ontwerp, bij mij is het nu met alles gereviseerd behalve de plunjers (wel schoongemaakt) 4mm.
« Laatste verandering: Juli 25, 2009, 14:06:17 door irish wolfie » Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Juli 25, 2009, 20:27:07 »

Hmmm, lijkt mij niet echt fijn dat hij zo makkelijk doorslaat na een wheelie 
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51677 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
Telemarketing « 1 2 » Sjaakie 29 21891 Laatste bericht Mei 02, 2008, 14:45:17
door rrvm1971
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50259 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10080 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 10361 Laatste bericht Augustus 19, 2011, 15:31:28
door Berthebike

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!