Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 09:49:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Circuit door de jaren heen  (gelezen 10646 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Gepost op: Juli 07, 2009, 17:16:01 »

Omdat ik nog niet zo lang meedraai op de circuits, ben ik een beetje gaan kijken hoe Zandvoort qua lay-out is ontstaan.

Zo zag ik dat het circuit veel verschillende vormen heeft gehad.


Het circuit in 1939 als stratencircuit met een lengte van 2248 m (wat grotendeels in het huidige bungalowpark ligt  Grin )



Het circuit in 1948-1973,  De lengte van 4193 meter. Dit was een mega-snel circuit en eigenlijk te gevaarlijk (geen vangrails maar hekjes tussen baan en publiek)



Van 1973-1980 was het circuit iets veranderd met een totale lengte van 4226 meter. Er was een chicane in het snelle gedeelte geplaatst om de snelheid er een beetje uit te halen.




In de periode van 1980-1989 kwam er een 2e chicane in om wederom de snelheid eruit te halen. lengte: 4252 meter Chicane in Hondenvlak.




In de periode van 1989-1998 was het circuit in een interim situatie omdat er een bungalowpark werd gebouwd. lengte: 2526 meter



En tot slot het Circuit van Zandvoort van  1999-heden, lengte: 4300 meter



Tot zover de geschiedenisles van vandaag. Iemand de geschiedenis van Assen, Zolder, Spa oid?

 



Alle info van: http://www.orangehat.nl/


Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 07, 2009, 17:54:41 »

Geschiedenis Dutch TT in vogelvlucht

De eerste Dutch TT - de beide T’s staan voor Tourist Trophy - werd georganiseerd op zaterdag 11 juli 1925. Als circuit diende de 28,4 km lange wegendriehoek tussen Rolde (start/finish), Borger en Schoonloo. Als organisator trad de in 1922 opgerichte Motorclub ‘Assen & Omstreken’ op. Reeds het jaar daarop verhuisde de tweede Dutch TT naar Assen waar, even ten zuiden van de Drentse hoofdstad, een nieuw 16,5 km lang parcours gevonden werd dat tot en met de 24e TT in 1954 jaarlijks - uitgezonderd de periode 1940-1945 - als circuit dienst deed.

In 1936 ging de organisatie van de TT over van de Motorclub Assen naar de speciaal daartoe opgerichte Stichting Circuit van Drenthe en in 1939 werd de 15e Dutch TT verreden. Vervolgens zorgde de 2e wereldoorlog voor een onderbreking van zes jaar.

In 1946 werd de draad weer opgepakt, zij het slechts nationaal, maar vanaf 1947 was de Dutch TT weer een internationaal evenement. In 1948 ging de overwinning in de 125 cc race naar de Nederlander Dick Renooy op een evenzeer Nederlandse machine (Eysink).

Vanaf het moment dat de FIM, de wereldmotorbond, in 1949 het wereldkampioenschap instelde maakte de Asser TT deel uit van de Grand Prix serie. Assen is zelfs het circuit waarop de meeste GP’s zijn verreden. Van 1949 t/m 2002 totaal 54. Ook in enkele andere landen zijn er even zovele GP’s verreden maar dan niet elk jaar op hetzelfde circuit.

Uniek aan de Asser TT is ook dat deze steeds op een zaterdag - op een enkele uitzondering na steeds op de laatste zaterdag in juni - wordt verreden, in tegenstelling tot de andere GP’s die op een zondag worden gehouden.

Een derde opmerkelijk punt aan de situatie in Assen is dat het huidige TT Circuit Assen tot stand kon komen dankzij de populariteit van de TT. Een echt Circuit van Drenthe kon in 1955 gerealiseerd worden dankzij het succes van de TT in de voorgaande jaren.

Echter bij de andere GP’s is de situatie omgekeerd: deze zijn doorgaans begonnen op een permanent circuit dat er reeds lag en waarop ook andere races plaatsvonden. Met de 25e Dutch TT in 1955 werd het speciaal gebouwde 7,7 km lange circuit in gebruik genomen en het nieuwe circuit betekende tevens dat ook de zijspannen aan het programma konden worden toegevoegd.

In 1962 verleende de FIM WK-status aan de 50 cc klasse en uiteraard voegde Assen, waar steeds alle GP-klassen aan de start kwamen, deze ‘borrelglas’ klasse toe. Wellicht mede daardoor steeg het bezoekersaantal op de TT-dag voor het eerst tot boven de 100.000.

In 1964 schreef de Rhodesiër Jim Redman geschiedenis door in de 34e TT drie races, alle op Honda, te winnen (125, 250 en 350 cc). Drie jaar later herhaalde Mike Hailwood (Mike the Bike) dit kunststukje, eveneens op Honda, maar nu in de klassen 250, 350 en 500 cc. Het wedstrijdbezoek overschreed in 1967 voor het eerst de 130.000 barrière.

Paul Lodewijkx zorgde in 1968 voor de eerste Nederlandse GP-overwinning in Assen door met z’n Nederlandse Jamathi de zege in de 50 cc race op te eisen. In de jaren daarop konden nog enkele Nederlanders zegevieren in hun thuis Grand Prix. In 1977 was dat Wil Hartog, bekend als ‘De Witte Reus’ die op een Suzuki in de 500 cc klasse zegevierde. Jack Middelburg zorgde in 1980 met Yamaha voor een tweede Nederlandse 500 cc zege in Assen. Egbert Streuer en Bernard Schnieders waren reeds driemaal wereldkampioen in de zijspanklasse geworden maar hun eerste TT-zege kwam pas in 1987. In 1991 herhaalde Streuer dit nog een keer maar nu met passagier Peter Brown. Daar tussenin won Hans Spaan in 1989 met Honda nog de 125 cc tijdens de TT.

Het in 1955 aangelegde circuit onderging in 1984 een complete renovatie en met het inkorten van de noordlus werd de lengte met 6,1 km goed 1,5 km teruggebracht.

In 1989 werd de accommodatie vernieuwd en fors uitgebreid en de breedte van de baan werd door een toevoeging van 3 meter op 10 meter gebracht.

In 1992 werd het huidige TT Circuit Assen voor het eerst permanent onttrokken aan het openbaar verkeer. In dat jaar veranderde er ook het nodige aan de opzet en organisatie van de GP’s, dus ook aan die van de Dutch TT. Dat was een gevolg van het feit dat de FIM de rechten van het wereldkampioenschap had verkocht aan TWP en Dorna. In 1993 stond de TT met als titel ‘Lucky Strike Dutch TT’ voor het eerst onder een sponsornaam te boek. Dat bleef zo tot en met 1997 want vanaf 1998 ging de Asser TT officieel ‘Rizla+ Dutch TT’ heten. Die naam werd bij de 71e TT in 2001 ingeruild voor ‘Gauloises Dutch TT’.

Ondertussen was in de herfst 1998 begonnen met een complete upgrading van het circuit in een drietal fasen. Inmiddels is de derde fase in april 2002 afgerond en de 72e Dutch TT, officieel ‘Gauloises Dutch TT’ geheten, werd op zaterdag 29 juni 2002 op een geheel vernieuwd en up-to-date circuit met een lengte van 6,027 km verreden.

Vanaf de herfst 2002 is begonnen met een 4e bouwfase die met name een verbetering van de publieksaccommodatie betreft. Op een aantal tribunes zijn in 2003 de houten zitplaatsen vervangen door 17.000 meer comfort biedende kuipstoeltjes en op het talud tussen Stekkenwal en De Bult is een nieuwe tribune met 2.000 kuipstoeltjes verrezen. In 2003 is het statalud bij het Meeuwenmeer verplaatst naar Duikersloot. Bij het Meeuwenmeer was meer uitloop/grindbak ruimte nodig. Ook is de bekende Ossebroeken loopbrug weggehaald om ook daar meer grindbak en uitloop te creëren. Na afloop van het seizoen 2004 wordt aan een verdere verbetering van de publieksaccommodatie gewerkt met de nieuwe ‘zwevende’ Finishtribune.

De Dutch TT staat als Gauloises Dutch TT op de kalender voor de laatste zaterdag in juni en in het kader daarvan wordt ook een ronde voor het Europees Kampioenschap afgewerkt in de klasse 250 cc, alsmede een ronde voor de BMW BoxerCup.

Bron: http://www.blikopnieuws.nl

Bovenstaand artikel is uit 2005 en inmiddels is de baan weer aangepast.

Kort samengevat:
1925: 28,400 km (via Rolde)
1926-1954: 16,536 km (via Laaghalen)
1955-1983: 7,705 km (eerste echte circuit)
1984-1989: 6,134 km (Witterhaar, Bedeldijk, Stroomdrift en De Vennen verdwenen)
1990-2001: 6,049 km (door verbreding naar 10 meter)
2002-2004: 6,027 km (door verbreding het rennerskwartier en verlegging van Mandeveen en Duikersloot)
2005: 5,997 km (door het veranderen van De Bult en de Ruskenhoek)
Vanaf 2006: 4,555 km (door opheffing noordlus)

« Laatste verandering: Juli 07, 2009, 17:57:42 door rolf » Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Juli 07, 2009, 18:03:31 »

Circuit Zolder

Bron: Wikipedia, de vrije encyclopedie
 
Plattegrond van het circuitCircuit Zolder is een Belgisch racecircuit gelegen in de gemeente Heusden-Zolder.


Het huidige circuit kreeg gestalte in het begin van de jaren '60, toen de lokale motorclub Zolder die sinds 1961 al wedstrijden organiseerde op zijn voorloper "omloop Terlaemen", besliste om de zaken grondiger aan te pakken en een circuit liet ontwerpen door de Nederlander Hans Hugenholtz Sr. De officiële opening kwam er op 19 juni 1963.

Al in 1964 werd de eerste Formule 2 race georganiseerd en in de daaropvolgende jaren kreeg de omloop steeds meer internationale uitstraling. Door de boycot van Spa-Francorchamps om veiligheidsredenen, kwam Zolder vanaf begin jaren 70 in de running voor het organiseren van de Grand Prix Formule 1 van België. In 1972 viel de eer nog te beurt aan het splinternieuwe Nijvel, maar in 1973 was het eindelijk raak. Op het allerlaatste ogenblik dreigde er nog een kink in de kabel te komen toen bleek dat het asfalt niet overal opgewassen was tegen het vermogen van de bolides, en er protest kwam van de piloten. In allerijl werden de nodige aanpassingen uitgevoerd en de wedstrijd kon alsnog van start gaan.

Uitslagen Grand Prix van België (Zolder)
Jaar Coureur Auto
Constructeur Type
1973 Jackie Stewart Tyrrell 006
1975 Niki Lauda Ferrari 312T
1976 Niki Lauda Ferrari 312T2
1977 Gunnar Nilsson Lotus 78
1978 Mario Andretti Lotus 79
1979 Jody Scheckter Ferrari 312T4
1980 Didier Pironi Ligier JS11/15
1981 Carlos Reutemann Williams FW07C
1982 John Watson McLaren MP4-1B
1984 Michele Alboreto Ferrari 126C4

In 1974 was het opnieuw de beurt aan Nijvel, maar daarna zou de Formule 1 tot 1982 in Zolder blijven. Na de heropening van Spa-Francorchamps voor de Formule 1 in 1983 kwam de Grand Prix nog een laatste keer naar Zolder in 1984.

Het circuit is vrij vlak en bestaat uit 2 rechte stukken en een serie van bochten die deze stukken verbinden. Tegenwoordig worden er voornamelijk Belgische races en een ronde van het Duitse F3, de Superleague Formula en het DTM kampioenschap op gehouden, alsook de nacht van Zolder. De bekendste race op dit circuit is de 24 uur van Zolder. De baan was oorspronkelijk 4,2 kilometer lang en heeft nu een lengte van 3,977 kilometer. De basisvorm van de omloop bleef al die jaren vrijwel ongewijzigd. In afwachting van de komst van de Formule 1 werd in 1972 een chicane gebouwd om de snelheid bij het oprijden van de Sacramentshelling te drukken, in 1975 werd de Jacky Ickx-chicane aangepast en in 1986 werd de Villeneuve-chicane aangelegd.

Circuit Zolder werd internationaal mede bekend door het dodelijk verongelukken van Gilles Villeneuve die in een ultieme poging om de pole-positie te veroveren voor de Grand Prix in 1982 met zijn Ferrari tegen de RAM van Jochen Mass knalde die zijn uitloopronde reed.

Op en rond het circuit werd ook een aantal keren wielerwedstrijden georganiseerd. In 1969 en 2002 zelfs het WK op de weg, respectievelijk gewonnen door Harm Ottenbros en Mario Cipollini, en in 1970 en 2002 het WK veldrijden.

In 2006 werd de omloop voorzien van een nieuwe asfaltlaag. Op 5 april 2007 werd er begonnen aan het verbouwen van een nieuwe chicane voor de sacramentsheuvel en aan de verbreding van de pitstraat uitgang werd.

Op 26 augustus 2007 werd er voor het eerst een op het circuit een ChampCar-race georganiseerd. Het circuit werd aangepast aan de eisen van ChampCar o.a. de chicane voor de sacramentsheuvel werd terug gewijzigd. Deze race werd gewonnen door Sébastien Bourdais. In 2008 zou de Grand Prix ook normaal door moeten gaan, maar door de fusie van ChampCar met IRL ging dit niet door.

« Laatste verandering: Juli 07, 2009, 18:05:05 door rolf » Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 07, 2009, 18:26:31 »

  Mooi Rolf..... Lache dat er met racefietsen op zolder werd gereden 
Gelogd
ApriliaMan
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 07, 2009, 18:43:10 »

Erik, leuk om te zien en te lezen van jou over Zandvoort. 't Is daar nogal ééns gewijzigd dus.
Gelogd
mikem
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 07, 2009, 21:20:37 »

Ik ben als tiener ooit naar de F1 op Zandvoort geweest en ik kan me nog herinneren dat het een pleuriseind lopen was naar de Panoramabocht. Nu, jaren later, zelf rondjes rijdend op Zandvoort kon ik me maar moeilijk voorstellen dat het echt zo'n eind was. Zal wel een gevalletje zijn van 'als je nog klein bent lijkt alles groter' dacht ik.
Een poos terug kwam ik er al achter dat Zandvoort idd. een stuk kleiner geworden is. Ergens toch wel zonde. (Net als Assen trouwens, dat is ECHT zonde)
Gelogd
TDMarc
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 07, 2009, 21:49:07 »

Heel veel circuitgeschiedenis:

http://www.circuitsofthepast.nl/ 
Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 07, 2009, 21:52:53 »

Heel veel circuitgeschiedenis:

http://www.circuitsofthepast.nl/ 

fantastisch stukje geschiedenis. Dank je Marc!!
Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #8 Gepost op: Juli 07, 2009, 21:59:09 »

Leuk topic Erik
Gelogd

rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Juli 09, 2009, 08:00:00 »

Op tv-noordholland loopt een serie afleveringen over het circuit van Zandvoort.
Gelogd
sanka
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Augustus 07, 2009, 15:31:34 »

Mooi Rolf..... Lache dat er met racefietsen op zolder werd gereden 

excuseer wordt!

Het circuit is na 17h30 geopend voor wielertoeristen en skeelers, ze hebben afgelopen winter zelfs verlichting geplaatst zodat in de winter ook 's avonds kan gefietst worden (die heren gebruiken geen dynamo hè, geeft teveel weerstand... ) . Zelf heb ik het nog niet gedaan maar het moet een aanrader zijn. Goede asfalt en geen auto's onder de voeten.
De wielersportschool van Marc Wouters is permanent gevestigd binnen het circuit en hier komen zelfs regelmatig ploegen oefenen op tijdrijden.

Persoonlijk denk ik zelfs dat dit de reden is waarom het circuit nog niet gesloten is. Al sinds de bouw van de eerste huizen (lees dikke villa's van mensen met veel geld en nog meer invloed op politiek) streven buren ernaar om het circuit te sluiten, daarbij geholpen door de groene jongens die geen circuit dulden tegen een natuurgebied. Door een breed publiek aan te spreken met (internationale) fietswedstrijden, sinds dit jaar bmx-circuit, andere sporthappenings, trainingsplaats voor slipcursus, autoraces, motorrijden ea, kunnen die goede buren nu moeilijk nog een kant op, want het gaat niet meer over een hobby van enkele duizenden, maar over honderdduizenden...

Sanka

ps: zoals op zovele plaatsen lag er eerst een circuit en pas daarna huizen. Dus Assen en Zandvoort enz, zijn geen alleenstaand geval.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Clubkarten & Nieuwjaarsborrel 9 januari 2009! = VOL! 40 Pers! « 1 2 ... 44 45 » 2 Fast 2 See 669 181659 Laatste bericht Januari 10, 2009, 08:08:49
door Sjaakie
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 25373 Laatste bericht Juli 25, 2009, 10:04:12
door *Thomas*
Na veel prutsen een perfect werkende achterrem... « 1 2 3 4 5 » ldeijkva 63 39319 Laatste bericht Januari 25, 2015, 13:26:42
door Snijboon
Eerste proefrit.... « 1 2 ... 8 9 » XRV rider 130 49123 Laatste bericht Juni 06, 2008, 18:02:22
door debulte
Barman is klaar met motorrijden. « 1 2 3 » Barman 40 23694 Laatste bericht Juni 11, 2009, 18:05:59
door zeeslot

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!