Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 20, 2024, 00:16:16 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Aprilia RS 125: Blok uitbouwen, ond. vervangen, adressen?....  (gelezen 11775 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Topolino
Gast
« Gepost op: Juli 11, 2009, 14:41:50 »

Hallo allemaal,

Zojuist aangemeld omdat ik een aantal vragen heb omtrent de Aprilia RS 125. Zo'n fiets bezit ik en heeft nog een standaard setting. Vorige week zaterdag heb ik deze in de 'semi'-soep gedraaid. Dit gebeurde op de A1 richting Amersfoort. Ik was ff lekker aan het knallen en plots 'wooo...oof' weg compressie  . Eenmaal thuis, uren later en na het verwijderen van de cilinderkop en verbrandingskamer, zag ik dat er een stukje uit de zuiger was. Je kon zo op de eerste zuigerveer kijken. De schade is dus aan de rand van de zuiger, precies in het midden van de uitlaatpoort. Verder is er een warmloper te zien van het midden van de bovenrand van de uitlaatpoort tot de cilinderkop/compressiekamer.
Mij lijkt het nogwel mogelijk om de cilinder te laten reviseren d.m.v. honen en, al ik het goed heb, opnieuw een nicasilwand te laten aanbrengen. Maar voor dat het zover is heb ik wel enkele technische vragen....

De cilinder moet verwijdert worden:
- Kan dit door het blok op de machine te laten zitten of moet ik het complete blok laten zakken? Met evt. gevolg dat mijn fiets in tweeën 'breekt'. Immers, het blok zit ook vast met de bout die de achterbrug op zijn plaats houdt. Of kan ik het blok enigzins kantelen?
- Als de cilinder te reviseren valt, waar kan ik dat het beste doen? Ik zelf heb De Jager in Lutjewinkel op het oog. Maar er zullen er vast meer zijn. Rechtstreeks naar een revisiespecialist zou nog beter zijn. Iemand een idee?
- Als deze niet te reviseren valt, bij welke 'bekende Nederlandse adresjes' (zoals deze: http://www.pjme.co.uk/acatalog/) haal ik goede onderdelen zoals cilinders, zuigers (Aprilia, Prox, Wiseco, Mahle, Mitaka, Vertex e.a), (snelle) compressie/verbrandingskamer, pakkingset, membranen, sproeiers, Ferodo remblokken etc.?
- Is de standaard compressie/verbrandingskamer nog af te draaien?
- Moeten alle rubber O-ring pakkingen m.b.t. de cilinderkop bij iedere 'operatie' vervangen worden? Of hebben deze een langer leven?

- Heeft er iemand toevallig nog een Vraagbaak voor de RS 125 te koop?

Wellicht schieten mij nog meerdere vragen te binnen als dit onderwerp loopt. Eerst wacht ik jullie reacties even af....

Vriendelijke groet,

Topolino
Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 11, 2009, 23:21:08 »

Oeps, das mooi klote.
Succes met de reparatie en misschien kun je wat met de onderstaande antwoorden?

- Kan dit door het blok op de machine te laten zitten of moet ik het complete blok laten zakken? Met evt. gevolg dat mijn fiets in tweeën 'breekt'. Immers, het blok zit ook vast met de bout die de achterbrug op zijn plaats houdt. Of kan ik het blok enigzins kantelen?
Je kun de cilinder gewoon demonterne zonder je blok uit het frame te halen, is ook de snelste manier m.i.
Je hebt nu toch ook de cilinderkop erafgehaald, nog 4 boutjes en de cilinder komt los Wink

- Als de cilinder te reviseren valt, waar kan ik dat het beste doen? Ik zelf heb De Jager in Lutjewinkel op het oog. Maar er zullen er vast meer zijn. Rechtstreeks naar een revisiespecialist zou nog beter zijn. Iemand een idee?
Geen idee, nog nooit nodig gehad
- Als deze niet te reviseren valt, bij welke 'bekende Nederlandse adresjes' (zoals deze: http://www.pjme.co.uk/acatalog/) haal ik goede onderdelen zoals cilinders, zuigers (Aprilia, Prox, Wiseco, Mahle, Mitaka, Vertex e.a), (snelle) compressie/verbrandingskamer, pakkingset, membranen, sproeiers, Ferodo remblokken etc.?
www.easyparts.nl, www.oemmotorparts.nl, en de dealers uiterraard
- Is de standaard compressie/verbrandingskamer nog af te draaien?
weet ik niet
- Moeten alle rubber O-ring pakkingen m.b.t. de cilinderkop bij iedere 'operatie' vervangen worden? Of hebben deze een langer leven?
IIs natuurlijk wel beter, je kunt ervoor kiezen om de o-ringen niet te vervangen en de pakkingen wel. vergeet ook het naaldlagertje van de zuiger niet!
- Heeft er iemand toevallig nog een Vraagbaak voor de RS 125 te koop?
Nope
Gelogd

Topolino
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Juli 12, 2009, 13:02:48 »

Oeps, das mooi klote.
Succes met de reparatie en misschien kun je wat met de onderstaande antwoorden?

- Kan dit door het blok op de machine te laten zitten of moet ik het complete blok laten zakken? Met evt. gevolg dat mijn fiets in tweeën 'breekt'. Immers, het blok zit ook vast met de bout die de achterbrug op zijn plaats houdt. Of kan ik het blok enigzins kantelen?
Je kun de cilinder gewoon demonteren zonder je blok uit het frame te halen, is ook de snelste manier m.i.
Je hebt nu toch ook de cilinderkop eraf gehaald, nog 4 boutjes en de cilinder komt los Wink

- Als de cilinder te reviseren valt, waar kan ik dat het beste doen? Ik zelf heb De Jager in Lutjewinkel op het oog. Maar er zullen er vast meer zijn. Rechtstreeks naar een revisiespecialist zou nog beter zijn. Iemand een idee?
Geen idee, nog nooit nodig gehad
- Als deze niet te reviseren valt, bij welke 'bekende Nederlandse adresjes' (zoals deze: http://www.pjme.co.uk/acatalog/) haal ik goede onderdelen zoals cilinders, zuigers (Aprilia, Prox, Wiseco, Mahle, Mitaka, Vertex e.a), (snelle) compressie/verbrandingskamer, pakkingset, membranen, sproeiers, Ferodo remblokken etc.?
www.easyparts.nl, www.oemmotorparts.nl, en de dealers uiteraard
- Is de standaard compressie/verbrandingskamer nog af te draaien?
weet ik niet
- Moeten alle rubber O-ring pakkingen m.b.t. de cilinderkop bij iedere 'operatie' vervangen worden? Of hebben deze een langer leven?
IIs natuurlijk wel beter, je kunt ervoor kiezen om de o-ringen niet te vervangen en de pakkingen wel. vergeet ook het naaldlagertje van de zuiger niet!
- Heeft er iemand toevallig nog een Vraagbaak voor de RS 125 te koop?
Nope

Dank voor je reactie. Er is hier overigens maar een bescheiden aanloop. Rijden er maar twee RS'jes rond ofzo?  
Die linkjes heb ik even gechecked. Tot mijn verbazing zie ik de prijzen van een originele zuiger: wel 240,-€! En bij die andere iets minder: rond de 180,-€! Ikke nie gek ikke fliegtuig.
Maar dat moet toch goedkoper kunnen? Ook voor origineel, lijkt mij. Geen Nederlandse adressen aanwezig.
Bouten van de cilinder staan loodrecht onder die van de kop. Het lijkt mij daarom moeilijk sleutelen. Dat zal dan wel pielen met ringsleutel worden. Er af zal dan wel gaan maar erop, dus met het juiste aandraaimoment, zal niet gemakkelijk gaan.
Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 12, 2009, 14:10:52 »

Er zijn inderdaad niet zo heel veel rsjes hier Grin

Maar je moet het met een dopsleutel doen en dan met een tussenstukje wat je odner een hoek kunt gebruiken, dan gaat het prima

Ik heb eens een zuigertje gehaald dat koste inclusief pakkingen en naaldlager zon 115 euro geloof ik.
Gewoon even een dealer bellen of even langsrijden.

Op ebay staan ook wel is wat zuigertjes Huh

Succes ermee
Gelogd

Topolino
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 12, 2009, 22:38:08 »

Er zijn inderdaad niet zo heel veel rsjes hier Grin

Maar je moet het met een dopsleutel doen en dan met een tussenstukje wat je odner een hoek kunt gebruiken, dan gaat het prima

Ik heb eens een zuigertje gehaald dat koste inclusief pakkingen en naaldlager zon 115 euro geloof ik.
Gewoon even een dealer bellen of even langsrijden.

Op ebay staan ook wel is wat zuigertjes Huh

Succes ermee

Ok thanks. Het flexibele deel in mijn ratelset heb ik nog niet geprobeerd. Deze leek mij n.l. niet de klus te kunnen klaren. Maar als jij dit adviseert zal ik nog eens een poging wagen. 
Inderdaad moet ik ff gaan rond bellen etc. Maar alvorens stad & land af te bellen dacht ik hier even eerst een balletje op te gooien.
Van de week maar even een gaatje prikken.
Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 13, 2009, 06:16:30 »

Je moet die moeren ook niet te vast draaien, het best kun je een momentsleutel gebruiken. Voordat je het blok naar de galemiezen draait Grin

Succes ermee
Gelogd

*Thomas*
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 13, 2009, 11:08:44 »

Hoi,

Beter koop je geen originele aprilia onderdelen, je betaalt er je blauw aan...

Ik gebruik altijd de vertex zuigers, die komen op zo'n 100€ (zie ebay).

Moest je interesse hebben, ik heb nog een originele zuiger en cilinder in zeer goede staat (mag voor minder dan de prijs van een nieuwe OEM zuiger weg Wink)

MVG
Gelogd
bernard b
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 13, 2009, 21:51:26 »

Ik weet niet waar je weg komt, maar PS Tuning in Tricht was met de rs mijn vaste adresje.
Hij heeft voor de (originele) onderdelen gewoon goeie prijzen en mocht je wat werk aan hem willen uitbesteden, hij werkt met een aantrekkelijk uurtarief.
Zoals Jackse al zei, als je de boel los hebt, niet besparen op een naaldlagertje of de pakkingen/o-ring. Misschien handig om naderhand je afstelling te laten checken door een specialist (ps-tuning/de jager etc..). Zo'n verrassing wil je onderweg niet vaker meemaken lijkt mij Wink

Succes met alles!

www.pstuning.nl
Gelogd
apriliavalerossi
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: Juli 14, 2009, 19:00:55 »

rh-motoren in nieuwleusen, heeft vrijwel alles op voorraad tegen goed prijzen. www.rh-motoren.nl
hij reviseerd ook, mijn cilinders heeft hij opgestuurd voor een nieuwe wand....
ze hebben gelijk de poorten goed "gezet" eigenlijk gefine tuned en beter dan origineel.
origineel is massaproductie, dit is zuigerpoorten op maat van de nieuwe zuiger...

die van mij loopt zoooo mooi, ze zeggen beter dan nieuw...

geloof dat dit in brabant gedaan is, je bent de cilinder 2 week kwijt, maar dit is zeer zeker de moeite waard.

groet marcel
Gelogd
Topolino
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Juli 14, 2009, 19:25:58 »

Hoi,
Beter koop je geen originele aprilia onderdelen, je betaalt er je blauw aan...

Ik gebruik altijd de vertex zuigers, die komen op zo'n 100€ (zie ebay).

Moest je interesse hebben, ik heb nog een originele zuiger en cilinder in zeer goede staat (mag voor minder dan de prijs van een nieuwe OEM zuiger weg Wink)

MVG
Omdat ik al op die Engelse site gekeken heb, die link plaatste ik hier eerder, gaat mijn oog al richting Vertex. Maar ook Wiseco lijkt me wel wat. Ik heb alleen meer info nodig over de kwaliteit, duurzaamheid etc. voordat ik een juiste keuze maak. Eerst ff afwegen, zeg maar.
Wat betreft de door jouw aangeboden kit: Opzich heb ik interesse. Maar dan nog heb ik geen km. garantie en dit zou betekenen dat ik evengoed een andere zuiger moet kopen. Ben ik dus net zover. Of het prijsje moet zo ideaal zijn. En dan denkende aan het zojuist opgeschrevene: next time could be worce. En dan kan ik me hele blok laten doen. In ieder geval dank voor je aanbod en ik zal het in overweging nemen.  

Ik weet niet waar je weg komt, maar PS Tuning in Tricht was met de rs mijn vaste adresje.
Hij heeft voor de (originele) onderdelen gewoon goeie prijzen en mocht je wat werk aan hem willen uitbesteden, hij werkt met een aantrekkelijk uurtarief.
Zoals Jackse al zei, als je de boel los hebt, niet besparen op een naaldlagertje of de pakkingen/o-ring. Misschien handig om naderhand je afstelling te laten checken door een specialist (ps-tuning/de jager etc..). Zo'n verrassing wil je onderweg niet vaker meemaken lijkt mij Wink

Succes met alles!

www.pstuning.nl

Naar Maastricht zal ik niet gaan. Beetje uit de buurt als je in Alkmaar woont. Wel kan ik 'm mijn probleem voorleggen. Eens kijken wat daar uit komt.
Inderdaad is het een goed idee om de 'fiets' te laten testen. De ontsteking, het tijdstip en de verhouding van het benzine/luchtmengsel.
Dit kan bij iedere motorzaak? Of moet ik naar een specialist? Dat zou De Jager kunnen zijn maar daarvan weet ik niet of zij brandstof mengsel (oliepomp technisch) kunnen testen.
Ik zal je link even bezoeken. Thanks.

rh-motoren in nieuwleusen, heeft vrijwel alles op voorraad tegen goed prijzen. www.rh-motoren.nl
hij reviseerd ook, mijn cilinders heeft hij opgestuurd voor een nieuwe wand....
ze hebben gelijk de poorten goed "gezet" eigenlijk gefine tuned en beter dan origineel.
origineel is massaproductie, dit is zuigerpoorten op maat van de nieuwe zuiger...

die van mij loopt zoooo mooi, ze zeggen beter dan nieuw...

geloof dat dit in brabant gedaan is, je bent de cilinder 2 week kwijt, maar dit is zeer zeker de moeite waard.

groet marcel

Klinkt ook goed. Zal deze link ook ff checken. Bij mijn vorige Sporting (FIAT) heb ik destijds ook mijn kanalen laten flowen. Uiteraad een sportuitlaat maar geen nokkenas. Dus semi opgevoerd. En lopen! Inderdaad beter als nieuw. Wellicht is dat nu hier ook wel een goed idee.
Ik wordt al steeds wijzer. En jullie begrepen het al een beetje (of helemaal), dat ik mijn 'fiets' en de juiste kanalene niet goed ken. Komt omdat ik mezelf beloofd had bij aanschaf NIET te gaan sleutelen. Behalve het noodzakelijke onderhoud. Nu begin ik het idee te krijgen dat dit allemaal gewoon bij het onderhoud hoort. Tis weer net zo prieken als met m'n MBX 80.
Hoe dan ook: terdege je 'huiswerk' doen zal uiteindelijk tot fraai resultaat leiden.
« Laatste verandering: Juli 14, 2009, 19:33:45 door Topolino » Gelogd
*Thomas*
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Juli 14, 2009, 22:32:16 »

///
« Laatste verandering: Januari 12, 2010, 19:51:56 door *Thomas* » Gelogd
apriliavalerossi
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: Juli 15, 2009, 20:13:53 »

@Thomas,

ik heb je stukje eind vorig jaar al gelezen, dit zou vast berusten op een misverstand...of iets dergelijks.
ik kom dagelijks bij roelof over de vloer, al vanaf mn 15e leefjaar, en deels door mn 2 125 cc'tjes die daar gereviceerd zijn en deels door mn kilometers die ik voor mijn werk rijd, laat ik daar ook mijn velgen cq banden vervangen.

maargoed, mijn rsje loopt als de brandweer, alles is vervangen in overleg, en van andere revicies en klanten hoor ik dezelfde goede reacties.
het kan zijn dat de zuiger bij het openen van het blok in goede conditie was en niet aan vervangen toe was...

en van dat het blok al 3x vast heeft gezeten dat ligt denk ik niet aan roelof maar aan degene die het verkocht heeft. bij aankoop van een motor kun je gewoonweg niet het blok open trekken en daarna zeggen of je hem wilt hebben of niet.
ik heb het zelfde meegemaakt met de aankoop van mn 250, hier zou alles spik en span zijn, heb er ook 2 uur voor moeten rijden, en later blijkt ook dat het blok met kit in elkaar zat en de zuigers in de cilinders zaten zonder zuigerveren...die waren inmiddels met de noorderzon verdwenen, maar wel giga schade op de cilinders achtergelaten.

bij zekerheid moet je gewoon nieuw kopen, en dat wil ook nog niet alles zeggen...
ook hier kan ik een voorbeeld van geven, ik had een nieuw duc 749 gekocht en 200 km later stond hij bij de importeur omdat de tapeinden niet vast zaten in het blok en hierdoor de staand cilinder los op het blok stond....

roelof heeft alles op voorraad, als je het zelf kunt, koop je gewoon je spullen en ga je lekker zelf sleutelen...

groet marcel
Gelogd
rs 250
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Juli 21, 2009, 08:27:09 »

over de prijsjes: ik betaald een jaar of 10 terug ook al rond de 300 piek (echte oud-hollandsche guldenpieken nog) voor een zuigertje voor mijn Aprilia AF1 125 Sintesi.

Kortgeleden heb ik een blokje van een rs50 voor een kennis laten reviceren door apriliaparts.nl.
Best goede service en leek me niet de duurste.
Doet desgewenst ook opsturen van gehele blokken enzo.

misschien kan je die eens bellen.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
15 juni, 3 uurs race van oude motoren in Elst « 1 2 3 » rolf 35 21821 Laatste bericht Juni 24, 2013, 18:35:36
door rolf
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35482 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Vrijdag 6 Januari 2012 - ARA Nieuwjaarsborrel & Clubkarten(Ook voor forumleden!) « 1 2 ... 10 11 » 2 Fast 2 See 161 56999 Laatste bericht Februari 02, 2012, 22:45:11
door Rossifumi
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10068 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
ARA circuitrijvaardigheidstraining 2 september 2013 op Folembray!! « 1 2 3 4 5 » FastJ 68 23603 Laatste bericht Juli 29, 2013, 16:04:20
door Mille Merckel

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!