Nou toch mijn ervaring van een paar jaar geleden maar is typen

Was 3 jaar geleden naar de TT, bij Beilen werden we er voor de 1ste er afgehaald, eenmaal op de parkeerplaats kwam er meteen een overijverig agentje bij mij staan, en ik moest meteen mee naar de plek om geluid te meten. Ik reed wel met originele pijp, had alleen zo'n renegade luchtfilter. Zo'n ding waarbij de airbox vervalt en je alleen een filter overhoud, snorkelt mooi onder de tank

ik werd gemeten op 106 dB dacht ik, pin me er niet op vast, weet het niet zeker meer. standaard mille mag geloof ik 95 maken ofzo?
Afijn, ik moest m'n kenteken dus inleveren, mocht wel verder rijden naar assen, en mocht zaterdag ook weer naar huis met de motor

Het kromme was, maatjes van me reden met open uitlaten, mochten gewoon door, en 1 had een fireblade van 2006, die konden ze niet meten

Ik had dus vette pech dat ik zo'n idioot had die zich nog omhoog moest likken bij de politie

Maandag meteen de originele airbox er weer opgezet en gebeld voor herkeuring. Kon woensdag al voor de herkeuring naar Driebergen, het was heel warm die dag...
Aangekomen bij het hol van de leeuw, stond ik voor de poort. Meldde me netjes, en de betreffende agent met wie ik een afspraak had zou naar me toe komen.
Daar kwam mijnheer snorremans aan met een dB-meterje in de hand.
Agent: Zo, heb je de originele uitlaat er weer opgezet?
Ik: Nee, hoor, heb er niks aan gedaan.
Agent: Wat denk je hier te komen doen dan??? (heel geïrriteerd meteen)
Ik: Die collega kan niet meten, heeft gewoon de meting niet goed gedaan.
Agent: Oh ja, en wat denkt mijnheer dan dat er niet goed aan was??
Ik: Apparaat niet goed afgesteld, verkeerde toerental, positie van de microfoon.
Agent: Start hem maar eens, en hou hem op 4200 toeren.
Hij meten, en meet netjes 95 dB
Agent: Had je hem wel op 4200 toeren.
Ik: Ja hoor
Agent: Nog een keer.
Weer meting gedaan, agentje stond over mijn schouder mee te kijken naar het toerental hahaha, en wederom de goede waarde van 95 dB.
Ik: Mag ik nu m’n kenteken terug?
Agent tegen de portier: (nog geïrriteerder) gooi dat hek open, deze jongeman moet naar binnen.
Dus daar reed ik dan met de mille in het hart van de verkeerspolitie op het plein. Midden op het plein moest ik hem neerzetten. De agent belde en daar kwamen ze met 3 man sterk met de originele testapparatuur aan gesjouwd. Ze gingen de hele opstelling weer opzetten, want mijnheer de agent was niet overtuigd.
Ik tegen de agent: Vind U het erg als ik in de schaduw ga staan, krijg het een beetje warm.
Agent: Mompelde wat dat het wel goed was, hij stond inmiddels aardig te zweten.
Na een kwartiertje hadden ze het zover, en wederom werd er gemeten, en wederom was het prima, heel raar :-P
Toen dachten ze dat ik aan de uitlaat had zitten lassen enz, er lag er zelfs 1 onder de motor om te kijken of er was gerotzooid hahaha. Ik nogmaals benadrukt dat die desbetreffende agent gewoon niet kon meten. Dat was op het zere been van zijn collega en die ging bellen of er foto’s waren gemaakt. Uiteindelijk hebben ze die gevonden, en ja, de originele zat netjes gemonteerd! Dat klopte dus wel.
Vervolgens nog maar is gevraagd of ik nu het kenteken terug mocht want ik wou weer naar huis heen. Met veel gemor en gemopper kreeg ik hem terug, en daarbij werde mede gedeeld dat waarschijnlijk mijn procesverbaal ook verscheurd werd, maar daarover zou ik nog gebeld worden.
Week later, uiteraard niks gehoord, dus ik dacht, bel de beste man zelf wel even haha.
Helaas was hij er niet, maar zijn collega kon wel vertellen dat het zo klaar was en dat het procesverbaal verscheurd was.
Wat was dat heerlijk, om die agentjes, niet gehinderd door enige technische kennis, zo om de tuin te leiden. Alle 3 hadden ze het zweet op de kop staan, en uiteindelijk stonden ze nog met lege handen. Ze snapten er geen ruk van, hoe het kon dat ik 11 dB minder produceerde zonder dat de uitlaat was vervangen, hahaha.