Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 29, 2024, 02:13:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ohlins RSV kroonplaten, welke ... ?  (gelezen 4282 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
*Thomas*
Gast
« Gepost op: Juli 29, 2009, 08:07:01 »

Hoi,

Ik ben op zoek naar een setje RSV kroonplaten voor een ohlins vork.

Voor zover ik in mijn zoektocht op het net heb begrepen, zijn de diameters van ohlins vorken van ducati en aprilia hetzelfde, maar geldt dit ook voor lengte?

Verder heb ik kunnen opmaken dat de onderste kroonplaat van alle ?! RSV's geschikt is voor een ohlins vork, maar dat het verschil em zit in de bovenste kroonplaat, deze zou dan van een RSV R of RSV SP moeten zijn... ?

Is er nog een verschil in bouwjaren? Of zijn er nog andere verschillen?

Bij voorbaat dank,

Thomas
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 29, 2009, 11:50:34 »

Voor zover ik in mijn zoektocht op het net heb begrepen, zijn de diameters van ohlins vorken van ducati en aprilia hetzelfde, maar geldt dit ook voor lengte?
Nee, weet bijna zeker dat de Ducati korter zijn. Hoe dan ook de lengte is niet hetzelfde.

Verder heb ik kunnen opmaken dat de onderste kroonplaat van alle ?! RSV's geschikt is voor een ohlins vork, maar dat het verschil em zit in de bovenste kroonplaat, deze zou dan van een RSV R of RSV SP moeten zijn... ?
Nee, is niet correct. De Öhlins vork is 51mm in doorsnee. De Marzocchi en Showa vorken zijn 53mm in doorsnede. Je zult een compleet balhoofd moet hebben om op een juiste manier een Öhlins vork te kunnen monteren.

Is er nog een verschil in bouwjaren? Of zijn er nog andere verschillen?
Op de eerste plaats, alles past en is bruikbaar! De Factories > '04 hebben een opengewerkte top yoke. Deze is te monteren maar er zijn een paar kleine aandachtspunten. Als je de vork hoogte afsteld op 3 ringen met de oude top kroonplaat, dan zal met een Factory kroonplaat de hoogte ineens iets meer dan 4 ringen zijn. De hoek die vleugels maken is wat anders. Resultaat is ook dat de clipons een milimeter of 3 lager zitten. Verder is de ruimte voor het contactslot wat anders. Het slot past wel, alleen is de ruimte om het slot heen wat groter. Je zult hem ook met 2 m10 moeren moeten uitvullen om je stuurslot werkend te krijgen. Verder kun je problemen krijgen met het opklappen van je tank. Ik moest bij mijn Falco de beugel op de tank wat modificeren (afvijlen). Allemaal geen erge dingen, en het doel (een erge mooie open top klep) vond ik absoluut de middelen heiligen.

Een lang verhaal kort. Je hebt altijd 51mm klemmen nodig. De onderste 51mm kun je van elk type Tuono of Mille gebruiken, van welk jaar dan ook. De bovenste topklem in principe ook, allen moet je een paar zeer kleine dingen aanpassen bij de open factory klemmen.

1 punt van aandacht, als je met en Öhlins vork voor radiale remmen komt aanzetten terwijl je zelf axiale remmen hebt dan heb je een probleem. Maar daar was je wel uit denk ik...

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken zou je 53mm klemmen kunnen gebruiken voor Öhlins poten. Wat soms gedaan wordt is uitvullen met 1 mm shims. Je kunt een plaatje aluminium kopen van 1mm dik en daar strookjes van knippen. Deze kun je met een slangeklem rond de poten perfect vormen. Hiermee kun je ruimte die je nodig hebt uitvullen. Zo heb ik mijn clipons uitgevuld van mijn Falco (deze zijn namelijk nog steeds 53mm).

Ik zou zelf niet heel de vork uitvullen, maar tijdelijk zou het kunnen.
« Laatste verandering: Juli 29, 2009, 12:05:52 door Droeftoeter » Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
cees
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 818


Belgium
« Antwoord #2 Gepost op: Juli 29, 2009, 17:40:36 »

Voor zover ik in mijn zoektocht op het net heb begrepen, zijn de diameters van ohlins vorken van ducati en aprilia hetzelfde, maar geldt dit ook voor lengte?
Nee, weet bijna zeker dat de Ducati korter zijn. Hoe dan ook de lengte is niet hetzelfde.

Verder heb ik kunnen opmaken dat de onderste kroonplaat van alle ?! RSV's geschikt is voor een ohlins vork, maar dat het verschil em zit in de bovenste kroonplaat, deze zou dan van een RSV R of RSV SP moeten zijn... ?
Nee, is niet correct. De Öhlins vork is 51mm in doorsnee. De Marzocchi en Showa vorken zijn 53mm in doorsnede. Je zult een compleet balhoofd moet hebben om op een juiste manier een Öhlins vork te kunnen monteren.

Is er nog een verschil in bouwjaren? Of zijn er nog andere verschillen?
Op de eerste plaats, alles past en is bruikbaar! De Factories > '04 hebben een opengewerkte top yoke. Deze is te monteren maar er zijn een paar kleine aandachtspunten. Als je de vork hoogte afsteld op 3 ringen met de oude top kroonplaat, dan zal met een Factory kroonplaat de hoogte ineens iets meer dan 4 ringen zijn. De hoek die vleugels maken is wat anders. Resultaat is ook dat de clipons een milimeter of 3 lager zitten. Verder is de ruimte voor het contactslot wat anders. Het slot past wel, alleen is de ruimte om het slot heen wat groter. Je zult hem ook met 2 m10 moeren moeten uitvullen om je stuurslot werkend te krijgen. Verder kun je problemen krijgen met het opklappen van je tank. Ik moest bij mijn Falco de beugel op de tank wat modificeren (afvijlen). Allemaal geen erge dingen, en het doel (een erge mooie open top klep) vond ik absoluut de middelen heiligen.

Een lang verhaal kort. Je hebt altijd 51mm klemmen nodig. De onderste 51mm kun je van elk type Tuono of Mille gebruiken, van welk jaar dan ook. De bovenste topklem in principe ook, allen moet je een paar zeer kleine dingen aanpassen bij de open factory klemmen.

1 punt van aandacht, als je met en Öhlins vork voor radiale remmen komt aanzetten terwijl je zelf axiale remmen hebt dan heb je een probleem. Maar daar was je wel uit denk ik...

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken zou je 53mm klemmen kunnen gebruiken voor Öhlins poten. Wat soms gedaan wordt is uitvullen met 1 mm shims. Je kunt een plaatje aluminium kopen van 1mm dik en daar strookjes van knippen. Deze kun je met een slangeklem rond de poten perfect vormen. Hiermee kun je ruimte die je nodig hebt uitvullen. Zo heb ik mijn clipons uitgevuld van mijn Falco (deze zijn namelijk nog steeds 53mm).

Ik zou zelf niet heel de vork uitvullen, maar tijdelijk zou het kunnen.

Ik zou zeker niet gaan uitvullen met 1 mm alu want je passingmaat van de kroonplaat en T-stuk kloppen niet meer, als je pech hebt dat het alu toch net niet 1 mm is en je toleranties van vorkpoot en kroonplaat / T-stuk maximaal zijn moet je de 'gaten' te ver dicht trekken waardoor deze onrond worden en dus niet fatsoenlijk klemmen en heb je kans dat de kroonplaat / T-stuk gaan scheuren!
Gelogd

Shit doesn't happen, it's made by assholes!
B-Art
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.488


Italy
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 29, 2009, 18:29:02 »

Uitvullen kan wel, maar dan moet je gewoon een fatsoenlijke bus op maat draaien met wanddikte 1mm. Gepruts met plaatjes alu van een mm zou ik nooit aan beginnen 
Gelogd

Aprilia slijtage/aftermarket onderdelen:


15% korting op slijtagedelen!
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 29, 2009, 18:48:10 »

Uitvullen kan wel, maar dan moet je gewoon een fatsoenlijke bus op maat draaien met wanddikte 1mm. Gepruts met plaatjes alu van een mm zou ik nooit aan beginnen  
Een bus draaien? Wat weet je dan van de klemkracht die op de poten komt te staan? Je wilt volgens mij juist de klemkracht van de topklem zo goed mogelijk overbrengen naar de poot. Als je met een bus uitvult weet je alleen dat je de bus juist aanklemt, de klemkracht tussen bus en poot weet je niet meer. Nu kun je de bus splijten zodat deze weer wel zijn kracht overbrengt, maar wat is het verschil tussen een gespleten bus en een rondgebogen strip? Maargoed, zoals ik al zei, ik zou zelf ook niet heel de vork uitvullen... Ik heb alleen mijn clipons gedaan.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
B-Art
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.488


Italy
WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 30, 2009, 13:25:10 »

Goeie strakke passing maken, of idd de bus splijten! Het verschil met rondbuigen van een plaat? Als je een bus draait is hij mooi concentrisch.
Met zo'n plaat zou het ook wel kunnen, maar ik vind het een beetje een beunoplossing  Grin
Gelogd

Aprilia slijtage/aftermarket onderdelen:


15% korting op slijtagedelen!
*Thomas*
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 03, 2009, 10:48:37 »

Hoi,

Bedankt voor de antwoorden, hier heb ik een hoop aan ! 

Ik zou eigenlijk eens moeten achterhalen hoeveel de lengte verschilt tussen ducati vorkjes en RSV vorkjes, iemand die dit weet?

Ik wil gerust bij de dealer gaan opmeten, maar dat zal dan voor morgen zijn (zal het posten, je weet maar nooit dat het jullie ooit van pas kan komen).

Groeten
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 03, 2009, 19:11:40 »

Meet het gerust op, altijd goed om te weten. Bedenk alleen wel dat een vork wordt uitgerust (veren, kleppen) aan de hand van een aantal variabelen (wielbasis, zwaartepunt, geometrie, etc). Het is niet gezegd dat ook al is een poot even lang en dik dat deze 1 op 1 is over te zetten zonder gevolgen...
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
*Thomas*
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 03, 2009, 22:32:06 »

Hoi,

Zowiezo moet de vork daarna aangepast worden, komt namelijk noch in een duc, noch in een RSV of falco, maar voor ik allerlei zaken zit te verkondigen, wil ik eerst zo'n vork in huis en hem (goed!) passend hebben.

Groeten
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25451 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 49977 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 16231 Laatste bericht April 25, 2009, 20:47:25
door breed
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35396 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Klustopic Capo lummelke « 1 2 » lummelke 21 11059 Laatste bericht April 26, 2010, 07:48:39
door wout750

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!