Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
maart 03, 2021, 06:15:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: laadstroom dubieus capo  (gelezen 1551 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
bijs
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 36

Netherlands
« Gepost op: mei 10, 2009, 20:50:01 »

na een paar "moeilijke starts"  na een tankbeurt stilstaan met een lege accu. mbv een starthulp de capo weer kunnen starten en waarschijnlijk te snel (geen laadstroom gemeten) een nieuwe accu besteld.
de nieuwe accu gemonteerd en de motor start en loopt weer als een zonnetje.
toch maar even de laadstroom gemeten , bij stationair toerental 13,3 v.
Maar bij het verhogen van het toerental zakt het voltage in naar 12,7 v en komt weer naar 13.3v als het gas los gaat.
dynamo en spanningsregelaar volgens werkplaatshandboek doorgemeten en alles volgens boekje in orde.
ook de stekkers onder tank en bij spanningsregelaar gecontroleerd en in orde.
is deze manier van spanningsregelen normaal bij een volle accu of kan ik in de toekomst weer problemen met de accuspanning verwachten?

groeten Bijs
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: mei 11, 2009, 10:54:10 »

deze waarden zijn niet vreemd en goed, de laad stroom ligt altijd iets hoger dan 13 Volt maar mag ook weer niet te hoog worden zoals 13,5 volt.

Een laadstroom van 12,7 is laag maar niet te laag, zelfs eigenlijk prima als je accu op peil is. Neem een druppellader en meet de laadstroom eens, zelfde waarden.

Als je meer wil weten hier over, we hebben a.s. zaterdag vanuit de club een technische middag met o.a. juist dit onderwerp.
Gelogd
mandos
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: mei 11, 2009, 14:56:53 »

Is wel raar dat als je iets meer gas geeft dat de spanning wat lager wordt, deze zou hetzelfde of misschien iets hoger moeten zijn. Vwb je oude accu, die zal met een laadstroom tussen 12,7 en 13 volt voldoende moeten laden dus die zal waarschijnlijk zijn beste tijd hebben gehad dus een nieuwe is geen weggegooid geld.
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: mei 11, 2009, 15:59:47 »

even lezen, nieuwe accu heeft hij gemonteerd. Wink

Echter jou verklaring is deels waar, de spanningsregelaar(de naam zegt het al) houdt de spanning constant. Dus tussen de 12 en 13 volt, echter inderdaad vreemd dat de spanning zakt. Dat kan ik verklaren door de belasting echter deze is er ook als hij stationair draait.

Nu is een spanning vanaf een dynamo altijd onstabiel er zorgt de spanningsregelaar voor de stabiliteit binnen een bepaalde marge dan.
Gelogd
BlueVFRank
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: mei 18, 2009, 14:10:48 »

moet je even kijken op het apriliaforum.com hele bijbels gewijd aan de laadstroom op de capo inclusief schema's om dit aan te passen.

Komt erop neer dat al bij wijze van spreken je een GPS of intercom al teveel stroom onttrekt.

Wil dit zelf ook nog steeds aanpassen maar ben daar niet vaardig genoeg voor, lees heb 2 linkerhanden. Want eigenlijk is  het heel eenvoudig.

Als je ermee aan de slag gaat houd ik me aanbevolen
Gelogd
bijs
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 36

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: augustus 04, 2009, 22:54:49 »

Gisteren lekker aan het knutselen geweest.

nu kon ik twee weken rijden zonder problemen maar dan begon de motor moeilijker aan te slaan, de acculader weer aangesloten en laadde met 6 amp weer bij, de accu was dus flink leeg.

heb nu alle stekkers van het laadgebeuren losgemaakt en gesoldeerd.
ook de volgende veranderingen doorgevoerd:

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=112107
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=89271

vooral de massakabel veranderen was binnen een kwartiertje gedaan en is volgens mij zeer nuttig.

de laadstroom was voor de aanpassingen  12,8 v  stationair en 12,4v bij 4000 t, na de aanpassing 13,6 v en 13,2 v bij 4000 t (nog lang niet alles maar al heel wat beter.)
de startmotor liep veel makkelijker rond en ook tijdens het rijden was er veel meer vermogen in de hoge toerentallen.

al met al dus zeker de moeite waard geweest.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Electrisch probleem Aprilia Caponord « 1 2 » kofferrek 15 9277 Laatste bericht september 02, 2011, 19:52:53
door Stanleybobly
ook nieuw hier Motormuis 11 2900 Laatste bericht januari 15, 2015, 09:19:03
door Motormuis
Radiator Falco = Radiator Mille? Benn 6 5645 Laatste bericht mei 16, 2010, 23:04:24
door Kefke
CPZ 29 september « 1 2 ... 5 6 » Blijhoofd 83 17814 Laatste bericht oktober 01, 2011, 18:15:58
door black bee
Efi codes Caponord 2001 Koopie 2 1975 Laatste bericht november 17, 2013, 13:53:24
door Koopie

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!