Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 19, 2024, 12:02:13 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Uitleg over gebruik Pirelli SC1, SC2, SC3  (gelezen 11626 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
malle eppie
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 702


Netherlands
« Gepost op: Augustus 13, 2009, 12:53:15 »

Van de site van Werner Daemen afgeplukt.

Beste Racefan,

EVEN WAT TECHNISCHE UITLEG OVER BANDEN:

Werner Daemen, 15 jaar ontwikkelings- en testrijder bij Pirelli legt uit :

“ Heel wat circuitrijders denken nog steeds dat als het kouder is ze met een zachte band moeten rijden en als het warmer is met een harder type en straf genoeg stond dit vroeger ook zo op de stickers van de Pirelli banden zelf, maar deze theorie zit tegenwoordig volledig fout. Als het koud is gaat een band zeer vlug kapot, we gaan hier dus zeker geen te zachte band gebruiken. Je kan bij een asvaalttemperatuur van om en bij de 40° perfect een hele dag met een SC 1 rijden zonder dat deze stuk zal gaan  maar doe je dit op een dag dat het asvaalt  maar 20° of minder aangeeft ga je hier niet lang plezier aan hebben. Een SC 3 of SC4 gaat hier veel langer meegaan…!! Maar ik hoor jullie nu al zeggen die band te hard is en geen grip heeft.  Het is inderdaad zo dat een sc2 meer grip zal hebben dan een sc4. Dit is misschien wel goed in een sprintwedstrijd van 9 rondjes maar om langere wedstrijden mee te rijden kies je beter voor de sc4 welke misschien een tikkeltje minder grip heeft maar die daarentegen wel veel langer een constante grip gaat geven. Ikzelf heb vorig jaar bijna het hele seizoen met een SC3 vooraan en een SC4 achteraan in Zolder rondgereden aan rondetijden tot 1’35 en 1’36. Ik geef toe dat de SC4 iets vlugger zal gaan driften maar het is nog heel goed controleerbaar. Een sc2 geeft inderdaad iets meer grip maar als het niet warm genoeg is gaat hij gewoon veel te vlug kapot. En dan wordt er vaak gezegd dat de SC2 niets waard is maar dat ligt dus gewoon aan een te lage temperatuur. In het begin van het seizoen zal het waarschijnlijk nog niet zo warm zijn en dat is misschien de ideale gelegenheid om de totaal vernieuwde SC3 Superbike Slick eens uit te proberen of om terug naar de vertrouwde SC4 te grijpen.

Nog een heel belangrijk punt zijn bandenwarmers : deze dienen minstens 45 min op voorhand rond de band te zitten zodat deze een temperatuur van 70 a 80° heeft voor je vertrekt. Anders krijg je weer hetzelfde effect … koude band = vlug kapot.

Ook bij regenbanden zijn er vaak misverstanden. Een SCR2 regenband moet je meer zien als een intermidiate  welke perfect zal werken wanneer het circuit een beetje vochtig ligt met hier en daar een droog spoor. Maar wanneer het echt  hard gaat regenen wordt deze band zelfs gevaarlijk en schakel je best over naar een SCR1. Deze geeft dan weer een supergrip geeft in de regen, maar op een beetje vochtig circuit of een baan met een droge lijn zal deze heel snel kapot gaan. Dus SCR1 bij regen en SCR2 bij vochtige baanâ€
Gelogd
Heuveltje
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.361


ZAC #4

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 13, 2009, 16:07:12 »


Dan moet ik mijn regenbandjes eens gaan checken, zijn volgens mij SC2 Huh
Gelogd

ZAC#4
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 13, 2009, 21:23:55 »

Houd wel even in de gaten dat dhr Daemen over het algemeen een iets ander tempo rijdt dan wij. En dus ook andere compounds nodig heeft. Maar zeker nuttige info.

Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
malle eppie
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 702


Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 16, 2009, 14:36:03 »

In Ales zei bv. Floris dat je beter met een SC3 kon rijden. Als je dit verhaal van Daemen leest was de SC1 daar de perfekte keuze. Iets wat jij daar ook al zei.

Na mijn schuiver vond Sjaak dat een SC1 weer niet goed was en legde hij voor een SC2 om.

Of te wel, er is een hoop te zeggen over de bandenkeuze. Vind dit wel een interessante toevoeging.
Gelogd
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 16, 2009, 17:30:04 »

In Ales zei bv. Floris dat je beter met een SC3 kon rijden. Als je dit verhaal van Daemen leest was de SC1 daar de perfekte keuze. Iets wat jij daar ook al zei.

Na mijn schuiver vond Sjaak dat een SC1 weer niet goed was en legde hij voor een SC2 om.

Of te wel, er is een hoop te zeggen over de bandenkeuze. Vind dit wel een interessante toevoeging.
Is zeker interessant. Voor een SC1 heb ik wel eens gedaan, maar werkt voor mij niet. Ik heb ook van een bandenspecialist gehoord, dat de banden steeds beter worden met als nadeel dat de bandbreedte van temperatuur steeds kleiner wordt. Kortom, op een circuitdag zou dus bij wijze spreke in de ochtend het beste een SC2 rijden en in de middag als het warmer is een SC1. Ingewikkeld dus.....
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
Heuveltje
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.361


ZAC #4

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 16, 2009, 20:50:46 »

Tja bedankt, nu begrijp ik er helemaal niets meer van Embarrassed

Ik blijf gewoon met SC2 rijden
Gelogd

ZAC#4
malle eppie
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 702


Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 16, 2009, 21:00:25 »

In Ales zei bv. Floris dat je beter met een SC3 kon rijden. Als je dit verhaal van Daemen leest was de SC1 daar de perfekte keuze. Iets wat jij daar ook al zei.

Na mijn schuiver vond Sjaak dat een SC1 weer niet goed was en legde hij voor een SC2 om.

Of te wel, er is een hoop te zeggen over de bandenkeuze. Vind dit wel een interessante toevoeging.
Is zeker interessant. Voor een SC1 heb ik wel eens gedaan, maar werkt voor mij niet. Ik heb ook van een bandenspecialist gehoord, dat de banden steeds beter worden met als nadeel dat de bandbreedte van temperatuur steeds kleiner wordt. Kortom, op een circuitdag zou dus bij wijze spreke in de ochtend het beste een SC2 rijden en in de middag als het warmer is een SC1. Ingewikkeld dus.....

En duur Wink
Gelogd
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 16, 2009, 22:17:21 »

Tja bedankt, nu begrijp ik er helemaal niets meer van Embarrassed

Ik blijf gewoon met SC2 rijden
Zit je volgens mij altijd goed.
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 17, 2009, 08:44:05 »

Sc1 vóór ging bij mij toch 3 circuitdagen mee, ik rij zeker niet hard genoeg  Grin Grin
Rij nu met sc2 diablo superbike voor en achter en dat bevalt me zeer goed .
Gelogd
ApriliaMan
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 17, 2009, 09:07:41 »

SC2 gebruik ik tot nu toe altijd. Voldoet mij heel goed.
Gelogd
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Augustus 17, 2009, 09:57:33 »

Sc1 vóór ging bij mij toch 3 circuitdagen mee, ik rij zeker niet hard genoeg  Grin Grin
Rij nu met sc2 diablo superbike voor en achter en dat bevalt me zeer goed .

sc2 diablo superbike: slicks dus?
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Augustus 17, 2009, 10:45:07 »

Sc1 vóór ging bij mij toch 3 circuitdagen mee, ik rij zeker niet hard genoeg  Grin Grin
Rij nu met sc2 diablo superbike voor en achter en dat bevalt me zeer goed .

sc2 diablo superbike: slicks dus?

 
Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #12 Gepost op: Augustus 17, 2009, 10:52:56 »

 

Alleen heb ik "hot tear" op de achterband  Angry Ik heb in 1 dagje die hele band verkloot
Gelogd
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Augustus 17, 2009, 11:41:35 »



Alleen heb ik "hot tear" op de achterband  Angry Ik heb in 1 dagje die hele band verkloot
Pirelli slicks: achterband warm gemeten: 1.7 tot 1.8 bar. Anders rijd je ze aan snot....Voorband warm 2.0
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #14 Gepost op: Augustus 17, 2009, 14:38:24 »



Alleen heb ik "hot tear" op de achterband  Angry Ik heb in 1 dagje die hele band verkloot
Pirelli slicks: achterband warm gemeten: 1.7 tot 1.8 bar. Anders rijd je ze aan snot....Voorband warm 2.0
Oeps, ik had 1.7 koud  Undecided  Zal dat het zijn geweest?
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35478 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
tips ter voorkoming van kramp. « 1 2 » rolf 29 31318 Laatste bericht Mei 10, 2013, 12:50:24
door hanske
Verslag ZAC Zolder 1 september 2009 « 1 2 » emille 15 10906 Laatste bericht September 04, 2009, 16:32:56
door Timfiz
REACTIES: NIEUWJAARSBORREL & CLUBKARTEN! « 1 2 ... 22 23 » 2 Fast 2 See 338 103359 Laatste bericht Maart 02, 2011, 22:31:30
door Deefski
Circuit door de jaren heen zeeslot 10 10669 Laatste bericht Augustus 07, 2009, 15:31:34
door sanka

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!