Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 29, 2024, 01:22:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: A63 eprom vervangen door RP58?  (gelezen 8554 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
james
Gast
« Gepost op: Augustus 24, 2009, 09:40:43 »

Beste leden heb de standaard eprom er nog inzitten (A63), heb een Nikko demper met verwijderbaar Db-killer. Met draadje doorgeknipt.
Wat is nu de beste manier om een andere eprom te testen? Volledig af laten stellen met originele eprom of een andere eprom (rp58) proberen?
En waar eventueel te bestellen of te halen? Ben woonachtig in het noorden van het land.

Bedankt alvast,

James
Gelogd
arjan1972
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 24, 2009, 11:27:49 »

de rp58 is volgens mij een standaard eprom en anders gebruik de zoekfunctie hier maar op het forum er staat genoeg over eproms geschreven

op ebay staan trouwens genoeg soorten eproms te koop voor niet al te veel geld

succes
Gelogd
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 24, 2009, 11:35:11 »


Wat is nu de beste manier om een andere eprom te testen?


eerst de ene dr'in op de testbank, en dan de ander dr'in en op de test bank...
Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 24, 2009, 14:03:45 »

Met een RP58 worden de potmetertjes geactiveerd zodat je het blok goed kunt afstellen
Met een A63 eprom kan dit niet dacht ik, maar dat weet ik niet zeker
Gelogd

Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 24, 2009, 16:13:06 »

Met een RP58 worden de potmetertjes geactiveerd zodat je het blok goed kunt afstellen
Met een A63 eprom kan dit niet dacht ik, maar dat weet ik niet zeker
With stupid
Een goed afstel adresje is HdeB in Sleen.
Gelogd
Ronaldo
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 24, 2009, 21:53:02 »

Even een quote uit het Eprom topic van meneer Rossi. (incl. een schema-tje van zijn hand)

Er zijn door de jaren heen veel verhalen ontstaan over Eproms.
Omdat ik een "zelf doen" mentaliteit heb, heb ik een CO meter, een programmer, software en alle verkrijgbare Eproms gekocht.
Vervolgens ben ik me gaan verdiepen in hoe ea werkt en heb met diverse gerenommeerde tuners contact gezocht.
Als je deze op de juiste wijze benaderd en het ea toelicht dan ben je verbaasd hoe behulpzaam deze kunnen zijn.

De standaard Aprilia eproms zijn niet beschermd dmv codering en hebben geen decodeer voetje nodig.
De zogenaamde snelle eproms van Aprilia zijn dat wel.
Ook een aantal fabrikanten van uitlaatsystemen hebben hun eproms beschermd op deze wijze en deze zullen enkel functioneren met het voetje.
Aprilia heeft maar een type voetje en dat werkt voor al hun gecodeerde eproms.

In de eerdere modellen met de kleine kleppen zitten niet de meest geavanceerde software mbt de ontsteking tabellen.

Het grootste plezier wat je de kleine kleppen modellen kan doen is een RP 58 eprom monteren. 

Deze heeft veruit de beste ontsteking tabel, twee mappings en beide co potmeters geactiveerd.
Enkele zogenaamde tuners bieden deze eprom als snelle eprom aan.

Ik heb een inmiddels een tiental eproms mogen vergelijken en oa de P-Line en de eerdere Kaemna eproms bevatten de RP58 binfile.
Met andere woorden, deze zijn identiek aan de originele RP58 eprom.
Triton en een aantal andere Ebay aanbieders hebben een iets gewijzigde mapping die enkel als resultaat heeft dat je een flatspot heb rond de 3500 rpm. kan hebben.
Spontane detonatie vindt juist bij vollast rond die toeren plaats.
Een van de manieren om dit te voorkomen is om meer brandstof in te spuiten rond die toerentallen.
Aangezien wij in Nederland over goede brandstof beschikken is dat hier niet echt nodig.

Voor de modellen met de grotere kleppen is dus de RP58 ontwikkeld.
De tweede mapping, (draadje onderbroken) werkt uistekend icm een sportluchtfilter en of een open uitlaat.

Volgens mijn mening zijn de verhalen van verbranden kleppen en gesmolten zuigers door een te arm mengsel en dus een te hete ontbranding, BS.
Bijna alle eproms zorgen voor een te rijk mengsel bij hoge toerentallen.

Niet een motor loopt het zelfde door oa marges tijdens fabricage, staat van onderhout en slijtage.

Het synchroon stellen van je vlinderkleppen en de bypass schroeven is iets wat maar een enkele keer hoeft te gebeuren.
Deze verlopen nauwelijks.
De bypass afstelling is best moeilijk omdat deze met een belaste motor moet gebeuren.
Een goede Co afstelling is van een groot belang en een geringe verandering heeft grote gevolgen.

Ik persoonlijk vind het nadeel van een powercommander, dat je enkel het brandstof mengsel kan beïnvloeden en juist deze mappings zijn van Aprila goed.
Een groot deel van het lekker lopen is te wijten aan een goede ontsteking tabel.

Just my 2 cents






PS handig zo'n zoekfunctie 



* Overzicht Eproms.JPG (38.26 KB, 674x243 - bekeken 665 keer.)
Gelogd
msxx
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 25, 2009, 07:25:21 »

In hoeverre gaat dit verhaal ook op voor een Futura van 2002? (ik heb onlangs de laatste softwareupdate laten laden door mijn dealer, de software van 2005)

In het tabelletje in de post hierboven staat te lezen welke eprom in een RSV en in een Falco zit, maar de Futura heeft hetzelfde blok. Anyone?
Gelogd
Starrrr
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 458

Motorloos... ;(

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 07, 2010, 09:22:40 »

Beste leden heb de standaard eprom er nog inzitten (A63), heb een Nikko demper met verwijderbaar Db-killer. Met draadje doorgeknipt.
Wat is nu de beste manier om een andere eprom te testen? Volledig af laten stellen met originele eprom of een andere eprom (rp58) proberen?
En waar eventueel te bestellen of te halen? Ben woonachtig in het noorden van het land.

Bedankt alvast,

James
Je hebt niet altijd een andere eprom nodig voor een goede afstelling.
Ga met je motor naar HdeB in Sleen, hij zet hem op de bank, kijkt naar de huidige stand van zaken, schroeft wat, draait wat en probeert zo een juiste afstelling te creeren.
Hij kan je dan ook adviseren om een andere eprom te plaatsen (die hij genoeg op voorraad heeft liggen) wanneer hij niet het gewenste resultaat kan bereiken.
FF bellen en afspraak maken.
Meten is weten!!!
Zomaar een andere eprom erin prikken geeft niet de gewenste resultaten. EPROM regelt alleen de injectie en bij HdeB wordt ook je CO gesteld en gaskleppen gesynchroniseert! Is kleine investering (varierend van €100- €250) Elke motor die van de lopende band rolt is weer anders. Afstelling is noodzakelijk!!
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Mei 07, 2010, 19:41:13 »

Beste leden heb de standaard eprom er nog inzitten (A63), heb een Nikko demper met verwijderbaar Db-killer. Met draadje doorgeknipt.
Wat is nu de beste manier om een andere eprom te testen? Volledig af laten stellen met originele eprom of een andere eprom (rp58) proberen?
En waar eventueel te bestellen of te halen? Ben woonachtig in het noorden van het land.

Bedankt alvast,

James
Je hebt niet altijd een andere eprom nodig voor een goede afstelling.
Ga met je motor naar HdeB in Sleen, hij zet hem op de bank, kijkt naar de huidige stand van zaken, schroeft wat, draait wat en probeert zo een juiste afstelling te creeren.
Hij kan je dan ook adviseren om een andere eprom te plaatsen (die hij genoeg op voorraad heeft liggen) wanneer hij niet het gewenste resultaat kan bereiken.
FF bellen en afspraak maken.
Meten is weten!!!
Zomaar een andere eprom erin prikken geeft niet de gewenste resultaten. EPROM regelt alleen de injectie en bij HdeB wordt ook je CO gesteld en gaskleppen gesynchroniseert! Is kleine investering (varierend van €100- €250) Elke motor die van de lopende band rolt is weer anders. Afstelling is noodzakelijk!!
Met sommige standaard Eproms is de CO niet af te stellen >> vandaar de RP58. Hiermee worden de potmeters voor de CO afstelling geactiveerd
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
DrRossi
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 171


If its not blown it sucks

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 07, 2010, 19:52:24 »

Futura en CapoNord gebruiken een andere ecu, deze werkt met embedded software dus geen eprommetjes meer.

Ik zou toch eerst een RP58 plaatsen omdat de trimpots meer afstel mogelijkheden geven.
Ook zijn de ontsteking tabellen beter dan die van de A63
Bovendien regelt de Eprom wel wat meer dan enkel de injectie.

Maar servicen en afstellen is altijd nodig voor een goed resultaat.

Er zijn voldoende mensen op het forum die er afscheid van nemen voor ca 25 euro.

Gelogd

'I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?'
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Mei 09, 2010, 13:42:58 »

zelf heb ik mijn a63 prom laten vervangen door een rp58 van roke.
Moest wel 2 hele pk's over de hele linie inleveren, maar ik heb er een veel betere motor voor teruggekregen.
Vermogen komt nu lekkerder vrij, evenals het aan/uit effect wat verdwenen is.
kortom injectie is nu echt prettiger geworden.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 09, 2010, 18:47:21 »

pk's ingeleverd?.......zou dan liever het eventuele bokken oplossen door een andere vertanding, krijg je ook een heel andere motor door 
Gelogd
kakketoe
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 333


Laat die Zomer maar komen !

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 09, 2010, 19:10:25 »

pk's ingeleverd?.......zou dan liever het eventuele bokken oplossen door een andere vertanding, krijg je ook een heel andere motor door 

Paar pk inleveren maakt toch niet zoveel uit , als je motor maar lekker rijd   
Bokken hoort een beetje bij een 2-cilinder , dat maakt het juist leuk.
Als je dat niet wil kun je beter 4-cilinder gaan rijden , geeft toch minder een kick.

 
Gelogd
v-TWim
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 09, 2010, 20:24:25 »

pk's ingeleverd?.......zou dan liever het eventuele bokken oplossen door een andere vertanding, krijg je ook een heel andere motor door 

Als het bokken veroorzaakt wordt door een niet goed afgestelde injectie kun je tandwielen wisselen wat je wilt maar goed wordt 't nooit.  Dan leverde ik ook liever wat in, als je maar een vloeiend vermogen hebt.
Gelogd
ruud.
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 10, 2010, 17:48:53 »

laatst ook a63 door roke laten vervangen, denk voor een rp58, ik weet het niet eens. Hij gaat iig weer als de brandweer  met a63 gaf ie 100 pk, komt denk ik omdat het draadje geknipt was... Nu nog niet gebankt, maar hij loopt iig mooi nu Smiley
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
UPDATE Vervroegde Sinterklaas? Tuono ABS 2014 is per direct leverbaar! « 1 2 » R1-ner 15 9961 Laatste bericht Juli 17, 2013, 17:17:46
door The Marshall
Clubkarten & Nieuwjaarsborrel 9 januari 2009! = VOL! 40 Pers! « 1 2 ... 44 45 » 2 Fast 2 See 669 181679 Laatste bericht Januari 10, 2009, 08:08:49
door Sjaakie
S.O.S. Tekenen deze petitie « 1 2 3 » Sjaakie 41 23789 Laatste bericht Juli 21, 2009, 17:47:33
door Patrickg
Thomas zijn RS50 OM projecten - update « 1 2 3 » *Thomas* 38 26577 Laatste bericht December 26, 2008, 09:54:16
door *Thomas*
Intermot Keulen « 1 2 3 4 » herman 59 33935 Laatste bericht Oktober 20, 2008, 18:51:34
door jandetimmerman

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!