Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 28, 2024, 09:16:07 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: olieverbruik  (gelezen 8211 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Fido
Gast
« Gepost op: September 01, 2009, 07:07:54 »

Hallo mannen,

ongeveer 600km geleden heeft mijn Tuono een beurt gehad.
en nu is na 600km mijn oliepeil heel erg gezakt.

In het buisje is niets meer te zien. Ik ga vanavond bijvullen (moet even olie halen)

De laatste paar dagen vond ik hem ook stinken beetje een rare verbrandingslucht...

Iemand hier die weet wat er loos kan zijn??

Ik heb de 14e een circuit dag ... zal dan maar zorgen dat ik iets van 20 liter olie bij me heb ofzo..... wordt er gek van..

jarenlang japanners gereden nog nooit ene druppel olie moeten bijvullen  en met deze machine alleen maar.

Laatste vakantie was het slechts om de 1200-1500km bijvullen.. maar nu vind ik het echt te gek...

Heb er een beetje heel erg de balen van....    Sad
Gelogd
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: September 01, 2009, 07:48:22 »

Altijd peil checken na een stevige rit van minimaal een half uur, motor bij thuiskomst dan minimaal 2 minuten rechtopstaand stationair laten lopen en dan, terwijl hij loopt, het oliepeil checken (of uitzetten en dan direct op jiffy zetten en checken). Alleen als je deze procedure een paar keer herhaald en je ziet een groot verschil in het oliepeil is er iets aan de hand. Het is namelijk al zo dat het oliepeil 'lager' is als het buiten eens wat kouder is.

Als je dit al zo doet en je hebt echt een hoog olieverbruik is het waarschijnlijk slijtage, lekkage of hele verkeerde olie.
Gelogd

ride the lightning!
irish wolfie
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: September 01, 2009, 10:51:45 »

Hoe goed zo'n rotaxblokje ook is, er kan altijd iets fout lopen natuurlijk.
Je hebt zelf Yams gereden, ik moest bij mijn thunderace elke 300km een litertje olie bijvullen  , die was dan ook 65000km zwaar misbruikt.
Gelogd
minime
Aprili? JA!
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 759


Aprili? Ja!

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: September 01, 2009, 11:17:09 »

Over hoe olie te peilen bij een rotax blok verschillen de meningen. Ik zelf gebruik de methode dia het werkplaatshandboek gebruikt.
Belangrijker is echter dat jij zelf iedere keer dezelfde methode gebruikt om een betrouwbaar vergelijk te kunnen maken.

Kijk verder eens of er veel olie in je filterhuis aanwezig is.

Ook kan de stank betekenen dat je membraam (van de koppeling) lek is. Vaak geeft die echter ook rook, iets dat ji jniet vermeld.
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: September 01, 2009, 14:10:17 »

een lek membraam van je koppeling geeft genoeg rook om een gordijn neer te leggen waardoor niet meer geflitst kan worden
echt dan is het net een bbq kan ik je vertellen  Lips Sealed , hoeveel moet je bijvullen en misschien moest er gewoon wat olie
bij omdat ze bij het vullen hem niet ff hebben laten warm draaien .
Gelogd

if it runs , race it
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #5 Gepost op: September 01, 2009, 18:10:59 »

Heb ook eens teveel olie bijgevuld....komt allemaal in je luchtfilterbox terecht, gaat ie behoorlijk van stinken, er hangt een aftapslangetje onder die box, kijk eens of er olie in zit....
misschien ie er bij de beurt ten onrechte (te lage temperatuur) bijgevuld en dat lijkt nu op olieverbruik........

als hij niet uit de uitlaten rookt..en er liggen geen plassen onder je motor.....zal hij waarschijnlijk niet veel olie verbruiken
Alleen peilen c.q. vullen als je motor goed (door en door) warm is en dan liever 2/3 peilglas ofzo

 

have fun opt circuit...daar zal het peil  wel weer stijgen  
« Laatste verandering: September 01, 2009, 18:13:50 door TuonoPeet » Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: September 01, 2009, 19:44:11 »

De motor gaan niet zomaar veel meer olie gebruiken.
1] zoals al genoemd  >  mogelijke zat er weinig olie in na de beurt. Na bijvullen ff naar de ardennen en terug
,daarna opnieuw meten 

2] lek membraam o.i.d kan zijn.

3] slijtage kan het niet zijn. Kan niet door een andere afstelling plotseling veel meer gebruiken.
Kijk wel ff of de motor niet rook bij vol gas erop en gas dicht.
misschien een kleprubber verdwenen ...
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Fido
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: September 02, 2009, 15:35:22 »

ok dank jullie wel allemaal.
Ik ga er eens op letten..

Heb gisteren 5 liter olie gekocht... Kan ik de circuit dag wel mee doorkomen toch???

Maar uhm olie verbruiken heeft ie altijd gedaan hoor. Ben er al twee keer mee naar italie heen en weer gereden..
en toe lag het verbuik op 1 liter de 1500km...

iemand anders ook deze ervaring???
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: September 02, 2009, 16:19:51 »

mijn rsv had meestal een 1/2 liter per 7500km nodig en rij dan ook niet echt voorzichtig  Evil Evil
Gelogd

if it runs , race it
jandetimmerman
Tuono 1000 special
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.866

Waar blijft de zon en 20 graden???

Vatican City State
« Antwoord #9 Gepost op: September 02, 2009, 16:47:34 »

mijn rsv had meestal een 1/2 liter per 7500km nodig en rij dan ook niet echt voorzichtig  Evil Evil
Als een oud wijf dus   
Gelogd

Ik wil beter weer !!!!!!!!!!!!!!!!!!
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #10 Gepost op: September 02, 2009, 17:10:35 »

ok dank jullie wel allemaal.
Ik ga er eens op letten..

Heb gisteren 5 liter olie gekocht... Kan ik de circuit dag wel mee doorkomen toch???

Maar uhm olie verbruiken heeft ie altijd gedaan hoor. Ben er al twee keer mee naar italie heen en weer gereden..
en toe lag het verbuik op 1 liter de 1500km...

iemand anders ook deze ervaring???

Ik vindt 1 op 1500 erg veel, die van mij verbruikt veel minder.
Gelogd

Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: September 02, 2009, 19:06:19 »

Wat volgens mij altijd de moeite waard is, is even een doorzichtig slangetje (kun je halen bij elke automaterialen zaak) aanleggen tussen je koppelingshuis en je injectie unit, dan zie je tenminste wat er gebeurd. Er loop nu een donkere rubbere leiding, daar zie je niet zoveel door. Hier mag absoluut geen olie in terecht komen wanneer de motor loopt, zie je er wel olie in, dan lekt er wat. Of er zit een klein gaatje in het membraan, of hij lekt tussen de 2 platen door waartussen het membraan gemonteerd zit (of iets dergelijks). 1 liter op 1500 km is echt teveel.

Laatst was er iemand op het internationale forum met eenzelfde verbruik, en die had ook een lekkend membraan. Ook die fiets rookte niet echt overdreven veel volgens de eigenaar. Toch had hij bij een lopende motor olie in zijn leiding.

Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
v-TWim
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: September 02, 2009, 19:09:19 »

Goeie tip, 1 op 1500 is veel te veel. Of je moet een blok hebben wat meer als een ton heeft gedraaid. Dan zou het enigszins verklaarbaar zijn. 
Gelogd
kappie
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: September 02, 2009, 19:26:44 »

awel dit probleem  (nouja probleem ) dat heeft mijn tuono  uit 2007 ook.

denk dat ik ook wel om de 1500km een flinke scheut, halve liter kan bij gooien.

vond dit ook vreemd, want hij stinkt niet, en hij rookt ook niet, en lekt ook niet.

binnenkort een beurtje laten geven en ff bij me dealert melden.

ik hou het wel even in de gaten, dit topic

 
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #14 Gepost op: September 02, 2009, 19:43:55 »

kijken jullie eens in jullie luchtfilterhuis, staat daar een behoorlijke laag olie dan kan olieverbruik voor een deel te verklaren zijn als dat er eenvoudig teveel olie in het systeem gedaan is.

Het is een dry-sump systeem en ander als een oliebad zoals de meeste japanse fietsen die een carter met oliepeil streepje.

Het rotaxblok pompt olie rond en daardoor kan wel eens het peilglas leeg staat, zeker bij een koude start of wanneer je behoorlijk aan het poken bent geweest.
Controleer je oliepeil op de juiste manier om te voorkomen dat je niet teveel olie erin doet.
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Carterontluchting aanpassen stg74 14 4869 Laatste bericht September 01, 2010, 22:30:04
door Droeftoeter
Betrouwbaarheid RXV-SXV « 1 2 ... 10 11 » Klaas 151 41486 Laatste bericht Augustus 02, 2010, 05:47:47
door koekmans
Olie vraagje.... « 1 2 ... 5 6 » Tuonofreak 81 20083 Laatste bericht September 07, 2009, 17:32:03
door TuonoPeet
RSV 2004 R Koppeling probleem jordyrsv 8 2594 Laatste bericht Mei 05, 2009, 20:12:29
door Jeroen
meer lawaai na oliewissel johanmiller 3 1774 Laatste bericht Mei 17, 2011, 08:52:01
door Erwin83

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!