Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 19, 2024, 09:25:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 2 [3] 4 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Rapid Bike 2  (gelezen 28618 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #30 Gepost op: September 07, 2009, 20:40:25 »

Overigens, wat goed te zien is is dat jij voor de huidige situatie wel klaar bent met je fiets. Los van de hoogte zien alle lijnen er erg mooi uit. Mooie vermogens afgifte, mooi vlak koppel, en een erg mooie brandstof/lucht verhouding.

Hoe hoog de lijn ook is, er is maar een bepaalde hoeveelheid uit een Rotax blok te persen bij de gegeven hardware. Zo te zien heb jij het optimale wel bereikt. Idd iets om blij mee te zijn
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
ruud.
Gast
« Antwoord #31 Gepost op: September 08, 2009, 17:46:03 »

Tja ik heb dat wel vaker gelezen hier op het forum over de bank van Ruud, maar er is nog niemand geweest met de juiste defintitie van een goed metende dynobank. We weten allemaal wel dat elke bank anders meet. Maar om dan niet onderbouwde conclusies te trekken vind ik wat ver gaan door te zeggen dat de ene optimistisch is en de andere bij GekkeGerrit wel goed is.
Feit is dat alles te maken heeft met de slipfactor.
Misschien heeft Ruud die slipfactor wel goed onder controle waardoor er hoger gemeten wordt,... wie zal het zeggen,.....ik niet in elk geval.
Ik, trouwens helemaal niemand!, kan een juiste definitite schrijven (of conclusies trekken) voor een juist metende dynobank.
Met bijvoorbeeld een twee-jaarlijkse kalibratie door een externe firma kan dit wel natuurlijk, maar dan moet diezelfde firma ook bij derden meten.
Pas dan kun je onderlinge verschillen zien en conclusies trekken.

Verder is de correctiefactor waar jij het over hebt helemaal niet zo frappant want het vermogen van een motor is afhankelijk v/d luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid.
Als tijdens een vermogensmeting 1 van die waarden verschilt met de vorige meting kun je de verschillende metingen niet met elkaar vergelijken.
Daarom wordt op het gemeten vermogen een bepaalde correctie uitgevoerd. Steeds worden de meetwaarden terug gerekend naar een luchtdruk van 1000 mbar, 20C en een luchtvochtigheid van nul. De metingen worden dus gecorrigeerd met een correctiefactor onafhankelijk met welke standaard er gemeten wordt (DIN, SAE of EEC).

Grtz Rob

Bij Ruud had ik 123PK topvermogen na afstellen met een RB2 (120PK voor het afstellen), terwijl ik een andere bank een tijdje later ineens net aan de 118PK kwam.

Dat van die correctiefactor klopt: dat is afhankelijk van factoren als luchtdruk en luchtvochtigheid en temperatuur.
Maar als deze waardes in negatieve zin dermate veranderen dat het gemeten waardoor vermogen lager uitvalt, dan wordt het vermogen na correctie hoger.
Eigenlijk is het dus de boel neppen: je hebt gemeten X-pk's, maar omdat de luchttemperatuur hoog is zou je eigenlijk meer hebben dus de correctie krijg je dit er gratis bij!
Als je het werkelijke verschil had willen zien had je zowel voor als na dezelfde correctiefactor moeten hebben.


Nee het is niet neppen, het is de boel terugrekenen naar een theoretische waarde volgens een internationale standaard. Daar is niets neps aan. Wat je dus in principe heb is een grafiek van een theoretische waarde. Op de bank zelf zal ie deze nog iets meer zelfs gegeven hebben. Als je het precies wil vergelijken moet je inderdaad meten bij dezelfde luchtvochtigheid, temperatuur en druk (dus zelfde SAE) , maar een climate control is best prijzig voor een testbank hok  angel , dat de er altijd minder afgaat bij de 2e run is logisch, omdat de temperatuur vaak retehard oploopt in een testbank hok.

De grootste verschillen in waarden die testbanken aangeven komen inderdaad uit slipcorrecties (voor de echte pk geilers is die knop  Roll Eyes ) Want het is een belachlijke inschatting van verloren vermogen. Nog ff en er komt een bandcompount correctie op de banken, weer 3 pk met een echt zachte  .

Op mijn testbankje had ik software van sportdevices, die had ook een turboknop, cilinderinhoud compensatie! En met ons kleine motortje deed de turbo knop al snel 5% meer vermogen geven, hoefde ik niks voor te doen, fantastisch  Grin Zoveel knoppen als mogelijk erop, dan stijg je op zonder te hoeven sleutelen!

Grafiek op eerste bladzijde hier is wel erg strak.  Mijn rsv trekt atm geen worst van tafel met A63 en Akrapovic (wat gek). Denk dat ik ook maar een Rapidbike ga aanschaffen deze winter.
Gelogd
Hallieknar
Gast
« Antwoord #32 Gepost op: September 09, 2009, 22:32:31 »

Geinig om te zien en eventueel voor de geinterseerden,..... zo ziet de injectie- en ontstekings-map eruit in RapidBikeLite (FTD nr. 1044506).
De grafieken representateren de ingestelde waarden in mijn RB2.

Grtz Rob



* Advance.jpg (177.61 KB, 1280x798 - bekeken 462 keer.)

* Injection.jpg (184.78 KB, 1280x798 - bekeken 453 keer.)
Gelogd
DrRossi
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 171


If its not blown it sucks

Netherlands
« Antwoord #33 Gepost op: September 10, 2009, 07:05:15 »

Gaaf om te zien maar waarom vervroeging bij die lage toerentallen ?
Is dit een standaard map van RB voor een bepaald type motor of is deze zelf gemaakt?
Gelogd

'I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?'
Hallieknar
Gast
« Antwoord #34 Gepost op: September 10, 2009, 09:54:38 »

Gaaf om te zien maar waarom vervroeging bij die lage toerentallen ?
Is dit een standaard map van RB voor een bepaald type motor of is deze zelf gemaakt?

Maar loop alsjeblieft niet uit je gat te lullen!
Leer jij eerst maar eens lezen,.... als er 1 uit z'n gat lult ben jij 't.
Misschien als het je lukt snap je wat er staat,..... maar dat zal wel niks worden met je.
Zie je nou wel,.... het wordt echt niks met je.
En jij denkt dat ik jouw hier een antwoord op geef?
Jij bent echt niet van deze wereld ,.... ga eerst maar wat aan je fatsoen doen!
Gelogd
Jerommeke
Gast
« Antwoord #35 Gepost op: September 10, 2009, 13:30:29 »

Volgens mij wordt er op een vermogenstestbank (3x woordwaarde!) altijd een omrekeningsfactor toegepast om van
krukas naar wiel PK's te komen en vica-versa.
Aprilia geeft ca. 118 achterwiel PK's op en iets van 139 krukas pk's. Ik betwijfel of je door optimalisatie van je motormanagement
van 118 naar 140 kan gaan. ik denk dat je in een stijging van ca. 4-5 Pk moet denken en niet in 20-30 Pk.

Groetjes!
Gelogd
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #36 Gepost op: September 10, 2009, 14:03:01 »



-****** MOD-break ***********-



Gaan we het vriendelijk houden heren? Discussie is prima, maar dan wel netjes a.u.b.


-******MOD-break ***********-
Gelogd

Rossifumi
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.048


Grazie Mille '01

Netherlands
« Antwoord #37 Gepost op: September 10, 2009, 17:21:02 »



-****** MOD-break ***********-



Gaan we het vriendelijk houden heren? Discussie is prima, maar dan wel netjes a.u.b.


-******MOD-break ***********-

Wat stond hier dan..?!  angel
Gelogd

Happy Mille
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #38 Gepost op: September 10, 2009, 17:32:42 »

kijk ff een paar posts omhoog 
Gelogd

if it runs , race it
Rossifumi
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.048


Grazie Mille '01

Netherlands
« Antwoord #39 Gepost op: September 12, 2009, 10:35:06 »

Ooohhhh, dat...

Tsja...
 
Afro
Gelogd

Happy Mille
TuonoPete
Gast
« Antwoord #40 Gepost op: September 28, 2009, 18:35:13 »

Zeer interessante discussie to zover.

Het verbeteren van je motor rendement is niet alleen het veranderen van een filter of het het optimaliseren van brandstof injectie en/of ontsteking.
Vaak kan je met de kleine dingen al veel bereiken. Zoals wat kort door de bocht opgemerkt win je niet 20 pk met een power commander of Rapidbike.
Een goed ingereden Tuono produceert 119-121 pk op het achterwiel daarbij kan je het volgende optellen:
Open Akrapovic uitlaten (6-9pk), K&N filter (2-4pk), verwijderen air restrictie (2-5 pk), gebruikt juiste olie (vol synthetisch 15W50), goede ketting (DID X-ring2 50% frictie reductie), hoe is de conditie van de ketting (lees contact vlak) en vergeet de timing van kleppen niet. Dit laatste wordt vaak onderschat.
Tel dan de werking van een Rapidbike of power commander en je kan al gauw 15 pk winst hebben.
Zeker wanneer je dat bij een goede tuner c.q. liefhebber laat doen is er nog veel meer winst te behalen want daar is de RB2 of commander voor om de juiste hoeveelheid brandstof op het juiste moment te laten ontbranden. Verder zal het mij niet verbazen dat de heer Halliknar ook iridium bougies heeft gemonteerd. Niet dat deze meer pk's genereren maar wel de ontsteking preciezer en krachtige maakt. En een preciezere ontsteking in combinatie met wat hierboven staat leid to betere prestaties. Verder is niet alleen het vermogen belangrijk maar ook de verbetering van rijgedrag. Voor mijn was 160 km op een tank voor de Vmax altijd al een door in het oog, maar de Tuono verbruikt nog veel meer! 40-50 km verder op de Tuono is voor mij al reden om een RB2 in te bouwen, laat staan de verbetering in het lagere toerengebied (hint DrRossie, ontsteking...).

Ik heb in het verleden menig discussie gevoerd met mensen over rendement verhoging van de Yamaha Vmax, een machine die tijdens zijn hoogtepunt twee carburateurs gebruikt om maximaal vermogen te genereren (V-boost). Deze techniek is vandaag de dag uiteraard ruimschoots ingehaald door injectie maar dat was er nog niet in de begin jaren 80 voor motoren.
Die discussies gingen vaak tussen mensen die echt ervaring hadden en mensen die denken dat alleen onderdelen vervangen voldoende is. Dat laatste leer je wel af met carburateurs. Instellen, meten, dynoruns, naaldjes verstellen, mengsel veranderen, weer dunoruns.

Het geheel is altijd beter dan de som der delen!! (behalve wanneer de je oude motor in onderdelen verkoopt natuurlijk).  

In ieder geval gaat bij mij volgende week de RB2 erin, K&N luchtfilter en bougies zijn al uitgewisseld en de restrictie was al verwijderd. De Arkapovic full open uitlaten zaten er ook al op, dus wanneer ik bij Ruud Frederiks mag langskomen laat ik jullie de uitkomst wel weten.

 Evil Laten we eens over vering gaan beginnen.........

ps Ruud, je moet de vriendelijke groeten hebben van Robert Foster.
« Laatste verandering: September 28, 2009, 18:45:41 door TuonoPete » Gelogd
Hallieknar
Gast
« Antwoord #41 Gepost op: September 28, 2009, 21:54:31 »

Eerlijk gezegd had ik gehoopt, maar dat had ik vorige maand eigenlijk al opgegegeven, op meer diepgang rond dit onderwerp.
Maargoed dat terzijde, ik ben wel erg geintreseerd naar jouw resultaten,....

Welkom overigens.

Edit; Geinig dat je de ketting en olie ook noemt t.b.v. de algehele vermogensafgifte,..... je hoort daar bijna nooit niemand over.
« Laatste verandering: September 28, 2009, 22:14:08 door Hallieknar » Gelogd
DrRossi
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 171


If its not blown it sucks

Netherlands
« Antwoord #42 Gepost op: September 29, 2009, 06:39:38 »

Vergeet niet het slepen van de remmen!!
Niet dat je dat op een bank meet maar het aanlopen van remmen kost een berg vermogen en je wilt niet weten bij hoeveel motoren dat het geval is !
Gelogd

'I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?'
TuonoPete
Gast
« Antwoord #43 Gepost op: September 29, 2009, 06:54:11 »

Dat laatste is verwaarloosbaar, zeker bij een Aprilia Tuono......welke rem, niet op die van mij!

Dit even ter zijde. Ik heb een opsomming gegeven om je Tuono/Mile wat extra vermogen te kunnen geven en waar je op moet letten, allemaal voor een leuk budget. Volgende stappen zijn drastischer en ook behoorlijk wat duurder. Ik bedoel dan airbox modificaties, 60mm inlaat systeem, bigbore kits, nokkenassen en dergelijke. Dergelijke hobby's lopen dat volledig uit de klauwen. Wel een must voor de serieuze racer uiteindelijk...
« Laatste verandering: September 29, 2009, 07:44:10 door TuonoPete » Gelogd
Roddy
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 629


Netherlands
« Antwoord #44 Gepost op: September 29, 2009, 14:15:50 »

niet alleen voor de sereneuze racer ook voor de pipo de clown die gewoon het maximale uit een rotaxje willen persen
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Circuit door de jaren heen zeeslot 10 10630 Laatste bericht Augustus 07, 2009, 15:31:34
door sanka
CPZ 29 september « 1 2 ... 5 6 » Blijhoofd 83 28303 Laatste bericht Oktober 01, 2011, 18:15:58
door black bee
Intermot Keulen « 1 2 3 4 » herman 59 33876 Laatste bericht Oktober 20, 2008, 18:51:34
door jandetimmerman
eindelijk stel ik mij even voor... Dierick 10 5202 Laatste bericht Januari 28, 2012, 16:40:07
door Dierick
No Budget Cup en Club Met cees 12 5453 Laatste bericht April 25, 2013, 19:50:52
door FastJ

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!