Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
oktober 28, 2020, 04:09:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Oliepeil te laag na verversen Olie?  (gelezen 3216 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
stanley
Gast
« Gepost op: mei 30, 2010, 15:05:39 »

Heren,

ik heb een olie vraag. Heb hier al naar gezocht in oudere topics maar nog geen bevredigend antwoord gezien.

Goed. Ik heb mijn olie ververst en een nieuwe filter geplaatst. De motor 5 minuten laten draaien en toen gekeken naar de oliepeil nada. Mijn eerste reaktie was hup bijvullen maar ik heb al 3,5 - 3,7 ltr olie al gebruikt en wil het risico niet lopen dat ik teveel olie gebruik.

Mijn vraag is:

1) is 5 minuten de motor laten draaien voldoende of moet dat langer? P.S ik kan geen rondje rijden want het is een circuitmotor.
2) nog andere tips?

Thanks,
grt Dennis

 
 
 
« Laatste verandering: mei 30, 2010, 16:10:57 door stanley » Gelogd
tito1984
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: mei 30, 2010, 15:10:58 »

er moet minimaal 3,9 L in. Het kan zijn dat die 200/400ml het peil is wat je dus net niet ziet....

edit: het is altijd handig om de aftapplug van het reservoir en van het carter er terug in te zetten voordat je gaat vullen!
Gelogd
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #2 Gepost op: mei 30, 2010, 15:41:40 »

Altijd een gevoelig item dat oliepeil.....goed door en door heet is het devies en vooral niet teveel vullen (dat vind je in het luchtfilter terug)
dus langer laten tokkelen dan maar en tot min peil vullen als nij nog niet goed heet gereden kan worden
bij de eerstkomende gelegenheid op het circuit bijvullen tot halverwege het peilglas...
Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: mei 30, 2010, 15:53:58 »

5 minuten stationair is veel te kort. 10km rijden komt meer in de buurt. Alles eronder en je hebt geen idee wat je eigenlijke peil is.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: mei 30, 2010, 19:19:09 »

Volgens het boekje moet je olie pijl wel onderin staan met een koude motor. Heb ik bij mij ook gedaan. Sterker nog iets erboven. Als ik een rit heb gemaakt staat hij net onder de max.
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: juni 02, 2010, 00:19:02 »

met die 3.5l  hoef je echt niet bang te zijn voor te weinig olie .
Hiermee kan je best een opwarm rondje maken en daarna evt bijvullen.

Het oliepeil  van onderin tot bovenin is geloof ik ca 250ml bijvullen.

Belangrijkste is wel dat het olie lampje uitgaat na korte tijd.
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Smoke em
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: juni 24, 2010, 18:45:49 »

Altijd een gevoelig item dat oliepeil.....goed door en door heet is het devies en vooral niet teveel vullen (dat vind je in het luchtfilter terug)
dus langer laten tokkelen dan maar en tot min peil vullen als nij nog niet goed heet gereden kan worden
bij de eerstkomende gelegenheid op het circuit bijvullen tot halverwege het peilglas...

Kan dat kwaad?
Ik heb een beetje olie liggen in het luchtfilterhuis.......

grtz,
Rene
Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: juni 24, 2010, 19:03:08 »

rene een klein beetje kan geen kwaad zolang je er maar niet in kunt zwemmen , alles wat je dus onder
de noemer zweten kwijt kan is 
« Laatste verandering: juni 24, 2010, 19:14:04 door black bee » Gelogd

if it runs , race it
Mille_Moret
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 741


Mille R 2001 & CBR 600 Circuitmotor

Netherlands
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: juni 24, 2010, 19:08:55 »

Altijd een gevoelig item dat oliepeil.....goed door en door heet is het devies en vooral niet teveel vullen (dat vind je in het luchtfilter terug)
dus langer laten tokkelen dan maar en tot min peil vullen als nij nog niet goed heet gereden kan worden
bij de eerstkomende gelegenheid op het circuit bijvullen tot halverwege het peilglas...

Kan dat kwaad?
Ik heb een beetje olie liggen in het luchtfilterhuis.......

grtz,
Rene
Kan idd geen kwaad.
Je ontluchting komt daar uit.

Als er een sloot olie in ligt heb je hem te vol gegooid.
Gelogd
Kogeltje
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.415


Akra's were made to wake the dead

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: juni 24, 2010, 19:10:35 »

Ik heb hem laatst ook vervangen incl. oliefilter.
Bij mij ging er zeker 3,9 liter in. In ruststand staat het afleespijl op de helft. Als ik er mee heb gereden net onder het maximum.
Gelogd

Heb je Kogeltje nog bij kunnen houden? Aan zijn topspeed te zien rijdt hij nog met standaard vertanding   
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: juni 24, 2010, 19:14:56 »

niks aan doen , is prima zo .

hoeveel geeft hij aan bij warm met een draaiende motor
Gelogd

if it runs , race it
Kogeltje
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.415


Akra's were made to wake the dead

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: juni 24, 2010, 22:23:48 »

Oke mijn eerste beginnersfout ! net na een stukje gereden checkte ik het nog ff, en wat denk je, boven het maximum !
Dus ik snel kappen eraf en ongeveer 100Ml eruit tappen totdat hij net onder het maximum stond. ( natuurlijk wel handschoenen gebruikt, want het was hete olie Tongue )

Dus niet 3,9 liter erin gooien ! Tongue
Gelogd

Heb je Kogeltje nog bij kunnen houden? Aan zijn topspeed te zien rijdt hij nog met standaard vertanding   
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: juni 25, 2010, 09:18:09 »

check meteen ook even je luchtfilterbak daar hier de overloop zit en er nu dus ook olie in kan zitten 
Gelogd

if it runs , race it
Kogeltje
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.415


Akra's were made to wake the dead

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: juni 25, 2010, 17:41:02 »

check meteen ook even je luchtfilterbak daar hier de overloop zit en er nu dus ook olie in kan zitten 

ja gelijk ook even gedaan, er lag maar een heel klein beetje olie in gelukkig Smiley
Gelogd

Heb je Kogeltje nog bij kunnen houden? Aan zijn topspeed te zien rijdt hij nog met standaard vertanding   
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 18984 Laatste bericht mei 31, 2009, 23:32:24
door robz
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 20921 Laatste bericht juli 25, 2009, 12:04:12
door *Thomas*
BEEST van Itakura!!!! RS 125 SP 1996 (OM) « 1 2 ... 5 6 » Itakura 82 33074 Laatste bericht maart 28, 2010, 22:47:03
door Itakura
1ste keer rijden op het circuit « 1 2 3 4 » Technieker 46 12541 Laatste bericht augustus 13, 2011, 20:49:02
door black bee
15 juni, 3 uurs race van oude motoren in Elst « 1 2 3 » rolf 35 15105 Laatste bericht juni 24, 2013, 20:35:36
door rolf

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!