Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 18:36:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: temperatuur 2004 Mille  (gelezen 16537 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
cees
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 818


Belgium
« Gepost op: September 23, 2009, 18:09:04 »

Weet er iemand hoe het kan komen dat de temperatuur van mijn Mille skyhigh (tot 120 graden) gaat als ik terug de paddock op rijdt terwijl mijn radiator semi koud is, opnieuw starten om koud te draaien lukt niet (omdat ie waarschijnlijk veel te warm is). Zolang ik op het circuit zit is er niks aan de hand en zit ie rond de 80 graden. Ter info, een thermostaat zit er al niet meer in en ik gebruik water ipv koelvloeistof.
Gelogd

Shit doesn't happen, it's made by assholes!
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: September 23, 2009, 18:30:30 »

doet de waterpomp het nog wel want je radiator zou toch ook zeer warm moeten zijn of misschien is de klep die
bij een bepaalde temp open moet gaan om dus naar de radiator te laten lopen stuk ben ff de naam van het onderdeel kwijt
Gelogd

if it runs , race it
cees
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 818


Belgium
« Antwoord #2 Gepost op: September 23, 2009, 18:35:07 »

doet de waterpomp het nog wel want je radiator zou toch ook zeer warm moeten zijn of misschien is de klep die
bij een bepaalde temp open moet gaan om dus naar de radiator te laten lopen stuk ben ff de naam van het onderdeel kwijt


Da's de thermostaat en die zit er niet meer in. Waterpomp lijkt te werken, ander zou ik tijdens het rijden ook te hoge temperatuur hebben, toch...
Gelogd

Shit doesn't happen, it's made by assholes!
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #3 Gepost op: September 23, 2009, 19:15:15 »

Bij 100 graden gebeuren er toch rare dingen met water?? misschien de boel eens ontluchten op het hoogste punt
als de temp meter hoog aanwijst terwijl de radiator niet echt heet is stroomt daar geen water lijkt me

pas op voor stoom !!!!

of anders pompt de waterpomp op hogere toeren lekkerder dan bij rustig rijden
« Laatste verandering: September 23, 2009, 19:18:07 door TuonoPeet » Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: September 23, 2009, 19:22:57 »

Je zou inderdaad denken dat er lucht in 't systeem zit en dat je tijdens rijden nog wat meer koeling hebt door de rijwind maar blijft een groot verschil 80 en dan ineens 120 graden  Shocked
Gelogd
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #5 Gepost op: September 23, 2009, 19:32:50 »

Er was ook eens iemand opt forum die een losse waterpomp waaier had, iets met een pennetje of borgring.........
Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
The kapitein
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.148


Dit forum is het helemaal !

Netherlands
WWW
« Antwoord #6 Gepost op: September 24, 2009, 13:56:59 »

Werken de koelventilaloren wel??  Of zitten die er niet meer op??

En is de thermostaat niet van het type dubbel werkend. Mag je die er zomaar tussenuit halen. Want dan verandert de stroming van de koelvloeistof  zodat de koeling niet meer optimaal is?

Succes.

Marco.
Gelogd

cees
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 818


Belgium
« Antwoord #7 Gepost op: September 26, 2009, 11:31:45 »

Om te beginnen iedereen bedankt voor de tips! In de endurance Mille's werd ook de thermostaat ertussen uit gehaald zonder problemen en de ventilatoren werken wel, maar slaan pas aan als ik de motor af zet (met de dodemansknop zodat het contact aan blijft).
Gelogd

Shit doesn't happen, it's made by assholes!
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: September 26, 2009, 12:51:59 »

stadium 1 (koud stadium)
Koud stadium is wanneer het motorblok zich onder de 65 graden bevind.
thermostaat is gesloten.
koelwater komt uit het motorblok en komt aan op de thermostaat (dit is de linker kant van de thermostaat).
thermostaat is gesloten, dus wordt het koelwater direct naar de bovenkant van de thermostaat gepompt en direct weer het blok in.
dit versneld het op bedrijfstemperatuur komen van het motorblok.
Let op je brengt hierdoor ook sneller je olie op temperatuur omdat je koelwater al warmer gehouden wordt.


stadium 2 (medium opgewarmt stadium)
temp = tussen de 65 en 80 graden
De thermostaat is gedeeltelijk geopend, dus vanuit de uitkoppeling van het motorblok met warm water wordt een deel van het water direct weer het blok in gepompt (dit deel wordt niet gekoeld).
Doordat de thermostaat gedeeltelijk geopend is ontstaat er ook nog een andere route voor het koelwater:
Dan komt het koelwater eerst aan op een zogenoemde three-way manifold. (dit is een verdeelstuk, deze zit aan de LINKER zijde van je motor)
Hij laat nu het water deels door naar de linker radiator, vervolgens omdat deze radiatoren aan elkaar gekoppeld zitten komt het in de rechter radiator en uiteindelijk komt het gekoelde water aan op de rechterkant van de thermostaat.
Omdat deze thermostaat deels geopend is zal het warme water van de deels directe afkoppeling en het koude water van de deels gekoelde afkoppeling hier gemengd worden en gaat het richting de waterpomp die het blok weer koelt.

Stadium 3 (bedrijfs temp)
80 - 100 graden.
De thermostaat is nu volledig open en laat geen warm water meer toe vanaf de linkerzijde van de thermostaat naar de waterpomp (dat is dus de bovenste zijde van de thermostaat).
Al het water moet nu eerst via de 3 way manifold (3 weg verbinding/verdeelstuk aan de linkerzijde van je motor) richting de radiatoren om vervolgens aan te komen met gekoeld water aan de RECHTER zijde van je thermostaat.
Omdat deze nu open staat wordt dit volledig doorgelootst richting de waterpomp (de bovenzijde van de thermostaat).
Op de 3way manifold bij de uitkoppeling van warm water uit het motorblok zit een temp. sensor.
Deze is speciaal en alleen bedoeld voor het aanslaan van je ventilatoren.
Ventilator slaan aan bij een koelwater temperatuur groter dan 100 graden en slaan weer af bij een koelwater temperatuur van 85 graden.
De temperatuur die je op je display ziet staan is de temperatuur die gemeten is door de sensoren in de cilinderkop (dit is dus een andere sensor).




Wanneer je mijn verhaal gelooft zie je dat de thermostaat een belangrijk onderdeel in het temperatuur management is.
Ik snap niet dat je die eruit haalt.
Thermostaat zorgt er voor dat je motor lekker snel opwarmt en dat het hele blok sneller binnen zijn tolleranties komt te zitten.
wanneer je de thermostaat weg haalt en je zet daar een 3 weg verbindingsstuk op waardoor alle kanalen met elkaar in verbinding komen te staan is alleen van toepassing wanneer je dus niet genoeg temperatuur in je blok krijgt (in hele koude regio's bijvoorbeeld).
Het merendeel van je koelwater wordt namelijk door de bypass geleid omdat daar minder water in bevind ondervindt de flow daar minder weerstand en zal de flow daar dus het hoogst zijn.
Koelwater wordt dus nauwelijks door de radiatoren geleid omdat daar te veel water verplaatst moet worden, de druk kan niet genoeg opgebouwd worden.
Wanneer je hoe dan ook perse zonder thermostaat wil rijden, dan zal je de linkerzijde van je thermostaat moeten afdoppen en een permanente verbinding moeten maken tussen de rechterzijde van de thermostaat en de bovenzijde van de thermostaat.
Alleen snij je jezelf hiermee in de vingers omdat je er heel lang over doet om je blok op temperatuur te krijgen (met name je olietemperatuur doet er dan langer over).
Het principe wat jij wil van permanente koeling kan volgens mij wanneer je een thermostaat omdraaid, dus bewust verkeerd om aansluit, ik weet alleen niet of dat fysiek kan met verschillende diameter pijp e.d. (ik ben er nog steeds geen voorstander van)
Bovenstaande informatie is zoals ik het in mijn hoofd heb zitten, alle versleutelingen is op EIGEN RISICO.
Maar ik geef je een advies, thermostaatje erin, koelvloeistof op niveau brengen (= zelfonluchtend dus wel in de gaten houden) en dan ben ik er zeker van dat jouw probleem opgelost is.

p.s. de endurance hebben geen problemen met opwarmen, die hoeven maar 1x lekker op te warmen (wat dan wel langer duurt) en daarna hebben ze continu een motor op bedrijfstemp.


Grtz vincent
« Laatste verandering: September 26, 2009, 13:23:18 door Vincent S. » Gelogd

Ride it like you stole it!!!
cees
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 818


Belgium
« Antwoord #9 Gepost op: September 26, 2009, 20:17:35 »

stadium 1 (koud stadium)
Koud stadium is wanneer het motorblok zich onder de 65 graden bevind.
thermostaat is gesloten.
koelwater komt uit het motorblok en komt aan op de thermostaat (dit is de linker kant van de thermostaat).
thermostaat is gesloten, dus wordt het koelwater direct naar de bovenkant van de thermostaat gepompt en direct weer het blok in.
dit versneld het op bedrijfstemperatuur komen van het motorblok.
Let op je brengt hierdoor ook sneller je olie op temperatuur omdat je koelwater al warmer gehouden wordt.


stadium 2 (medium opgewarmt stadium)
temp = tussen de 65 en 80 graden
De thermostaat is gedeeltelijk geopend, dus vanuit de uitkoppeling van het motorblok met warm water wordt een deel van het water direct weer het blok in gepompt (dit deel wordt niet gekoeld).
Doordat de thermostaat gedeeltelijk geopend is ontstaat er ook nog een andere route voor het koelwater:
Dan komt het koelwater eerst aan op een zogenoemde three-way manifold. (dit is een verdeelstuk, deze zit aan de LINKER zijde van je motor)
Hij laat nu het water deels door naar de linker radiator, vervolgens omdat deze radiatoren aan elkaar gekoppeld zitten komt het in de rechter radiator en uiteindelijk komt het gekoelde water aan op de rechterkant van de thermostaat.
Omdat deze thermostaat deels geopend is zal het warme water van de deels directe afkoppeling en het koude water van de deels gekoelde afkoppeling hier gemengd worden en gaat het richting de waterpomp die het blok weer koelt.

Stadium 3 (bedrijfs temp)
80 - 100 graden.
De thermostaat is nu volledig open en laat geen warm water meer toe vanaf de linkerzijde van de thermostaat naar de waterpomp (dat is dus de bovenste zijde van de thermostaat).
Al het water moet nu eerst via de 3 way manifold (3 weg verbinding/verdeelstuk aan de linkerzijde van je motor) richting de radiatoren om vervolgens aan te komen met gekoeld water aan de RECHTER zijde van je thermostaat.
Omdat deze nu open staat wordt dit volledig doorgelootst richting de waterpomp (de bovenzijde van de thermostaat).
Op de 3way manifold bij de uitkoppeling van warm water uit het motorblok zit een temp. sensor.
Deze is speciaal en alleen bedoeld voor het aanslaan van je ventilatoren.
Ventilator slaan aan bij een koelwater temperatuur groter dan 100 graden en slaan weer af bij een koelwater temperatuur van 85 graden.
De temperatuur die je op je display ziet staan is de temperatuur die gemeten is door de sensoren in de cilinderkop (dit is dus een andere sensor).




Wanneer je mijn verhaal gelooft zie je dat de thermostaat een belangrijk onderdeel in het temperatuur management is.
Ik snap niet dat je die eruit haalt.
Thermostaat zorgt er voor dat je motor lekker snel opwarmt en dat het hele blok sneller binnen zijn tolleranties komt te zitten.
wanneer je de thermostaat weg haalt en je zet daar een 3 weg verbindingsstuk op waardoor alle kanalen met elkaar in verbinding komen te staan is alleen van toepassing wanneer je dus niet genoeg temperatuur in je blok krijgt (in hele koude regio's bijvoorbeeld).
Het merendeel van je koelwater wordt namelijk door de bypass geleid omdat daar minder water in bevind ondervindt de flow daar minder weerstand en zal de flow daar dus het hoogst zijn.
Koelwater wordt dus nauwelijks door de radiatoren geleid omdat daar te veel water verplaatst moet worden, de druk kan niet genoeg opgebouwd worden.
Wanneer je hoe dan ook perse zonder thermostaat wil rijden, dan zal je de linkerzijde van je thermostaat moeten afdoppen en een permanente verbinding moeten maken tussen de rechterzijde van de thermostaat en de bovenzijde van de thermostaat.
Alleen snij je jezelf hiermee in de vingers omdat je er heel lang over doet om je blok op temperatuur te krijgen (met name je olietemperatuur doet er dan langer over).
Het principe wat jij wil van permanente koeling kan volgens mij wanneer je een thermostaat omdraaid, dus bewust verkeerd om aansluit, ik weet alleen niet of dat fysiek kan met verschillende diameter pijp e.d. (ik ben er nog steeds geen voorstander van)
Bovenstaande informatie is zoals ik het in mijn hoofd heb zitten, alle versleutelingen is op EIGEN RISICO.
Maar ik geef je een advies, thermostaatje erin, koelvloeistof op niveau brengen (= zelfonluchtend dus wel in de gaten houden) en dan ben ik er zeker van dat jouw probleem opgelost is.

p.s. de endurance hebben geen problemen met opwarmen, die hoeven maar 1x lekker op te warmen (wat dan wel langer duurt) en daarna hebben ze continu een motor op bedrijfstemp.


Grtz vincent


Dat zijn opmerkingen waar ik echt iets mee kan, merci! Ik wil er wel even bij vermelden dat de motor bij mij eigenlijk ook altijd semi op bedrijfstemperatuur is als hij eenmaal is opgewarmd, de sessies vrij rijden of de trainingen/wedstrijden zitten kort genoeg na elkaar om nog een temperatuur te hebben van >60 graden als ik vertrek en het is zo gemaakt dat het koelwater altijd door de radiator loopten de bypass dus is afgesloten. Volgens mij kan dit alleen als gevog hebben dat het langer duurt voordat het blok is opgewarmd maar niet dat ie heet loopt, de thermostaat ligt er overigens al het hele jaar uit en het probleem is afgelopen dinsdag op Zolder pas begonnen, voordat de  thermostaat eruit was was mijn bedrijfstemperatuur altijd een 5 graden hoger dan erna.
Gelogd

Shit doesn't happen, it's made by assholes!
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: September 26, 2009, 22:15:04 »

Dus wat ga je nu proberen?
Want je probleem is nog niet opgelost neem ik aan.
misschien handig om eens een foto te maken van je aanpassingen en deze even hier te posten, ik denk nog steeds dat daar namelijk je probleeem zit.
En idd met permanente koeling loop je echt geen extra gevaar om te heet te gaan lopen.
Wel is het moeilijker om het blok snel op temperatuur te krijgen (lees verhoogde slijtage bij gassen met koude motor)
« Laatste verandering: September 26, 2009, 23:19:02 door Vincent S. » Gelogd

Ride it like you stole it!!!
The kapitein
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.148


Dit forum is het helemaal !

Netherlands
WWW
« Antwoord #11 Gepost op: September 27, 2009, 20:08:27 »

stadium 1 (koud stadium)
Koud stadium is wanneer het motorblok zich onder de 65 graden bevind.
thermostaat is gesloten.
koelwater komt uit het motorblok en komt aan op de thermostaat (dit is de linker kant van de thermostaat).
thermostaat is gesloten, dus wordt het koelwater direct naar de bovenkant van de thermostaat gepompt en direct weer het blok in.
dit versneld het op bedrijfstemperatuur komen van het motorblok.
Let op je brengt hierdoor ook sneller je olie op temperatuur omdat je koelwater al warmer gehouden wordt.


stadium 2 (medium opgewarmt stadium)
temp = tussen de 65 en 80 graden
De thermostaat is gedeeltelijk geopend, dus vanuit de uitkoppeling van het motorblok met warm water wordt een deel van het water direct weer het blok in gepompt (dit deel wordt niet gekoeld).
Doordat de thermostaat gedeeltelijk geopend is ontstaat er ook nog een andere route voor het koelwater:
Dan komt het koelwater eerst aan op een zogenoemde three-way manifold. (dit is een verdeelstuk, deze zit aan de LINKER zijde van je motor)
Hij laat nu het water deels door naar de linker radiator, vervolgens omdat deze radiatoren aan elkaar gekoppeld zitten komt het in de rechter radiator en uiteindelijk komt het gekoelde water aan op de rechterkant van de thermostaat.
Omdat deze thermostaat deels geopend is zal het warme water van de deels directe afkoppeling en het koude water van de deels gekoelde afkoppeling hier gemengd worden en gaat het richting de waterpomp die het blok weer koelt.

Stadium 3 (bedrijfs temp)
80 - 100 graden.
De thermostaat is nu volledig open en laat geen warm water meer toe vanaf de linkerzijde van de thermostaat naar de waterpomp (dat is dus de bovenste zijde van de thermostaat).
Al het water moet nu eerst via de 3 way manifold (3 weg verbinding/verdeelstuk aan de linkerzijde van je motor) richting de radiatoren om vervolgens aan te komen met gekoeld water aan de RECHTER zijde van je thermostaat.
Omdat deze nu open staat wordt dit volledig doorgelootst richting de waterpomp (de bovenzijde van de thermostaat).
Op de 3way manifold bij de uitkoppeling van warm water uit het motorblok zit een temp. sensor.
Deze is speciaal en alleen bedoeld voor het aanslaan van je ventilatoren.
Ventilator slaan aan bij een koelwater temperatuur groter dan 100 graden en slaan weer af bij een koelwater temperatuur van 85 graden.
De temperatuur die je op je display ziet staan is de temperatuur die gemeten is door de sensoren in de cilinderkop (dit is dus een andere sensor).




Wanneer je mijn verhaal gelooft zie je dat de thermostaat een belangrijk onderdeel in het temperatuur management is.
Ik snap niet dat je die eruit haalt.
Thermostaat zorgt er voor dat je motor lekker snel opwarmt en dat het hele blok sneller binnen zijn tolleranties komt te zitten.
wanneer je de thermostaat weg haalt en je zet daar een 3 weg verbindingsstuk op waardoor alle kanalen met elkaar in verbinding komen te staan is alleen van toepassing wanneer je dus niet genoeg temperatuur in je blok krijgt (in hele koude regio's bijvoorbeeld).
Het merendeel van je koelwater wordt namelijk door de bypass geleid omdat daar minder water in bevind ondervindt de flow daar minder weerstand en zal de flow daar dus het hoogst zijn.
Koelwater wordt dus nauwelijks door de radiatoren geleid omdat daar te veel water verplaatst moet worden, de druk kan niet genoeg opgebouwd worden.
Wanneer je hoe dan ook perse zonder thermostaat wil rijden, dan zal je de linkerzijde van je thermostaat moeten afdoppen en een permanente verbinding moeten maken tussen de rechterzijde van de thermostaat en de bovenzijde van de thermostaat.
Alleen snij je jezelf hiermee in de vingers omdat je er heel lang over doet om je blok op temperatuur te krijgen (met name je olietemperatuur doet er dan langer over).
Het principe wat jij wil van permanente koeling kan volgens mij wanneer je een thermostaat omdraaid, dus bewust verkeerd om aansluit, ik weet alleen niet of dat fysiek kan met verschillende diameter pijp e.d. (ik ben er nog steeds geen voorstander van)
Bovenstaande informatie is zoals ik het in mijn hoofd heb zitten, alle versleutelingen is op EIGEN RISICO.
Maar ik geef je een advies, thermostaatje erin, koelvloeistof op niveau brengen (= zelfonluchtend dus wel in de gaten houden) en dan ben ik er zeker van dat jouw probleem opgelost is.

p.s. de endurance hebben geen problemen met opwarmen, die hoeven maar 1x lekker op te warmen (wat dan wel langer duurt) en daarna hebben ze continu een motor op bedrijfstemp.


Grtz vincent


Dat zijn opmerkingen waar ik echt iets mee kan, merci! Ik wil er wel even bij vermelden dat de motor bij mij eigenlijk ook altijd semi op bedrijfstemperatuur is als hij eenmaal is opgewarmd, de sessies vrij rijden of de trainingen/wedstrijden zitten kort genoeg na elkaar om nog een temperatuur te hebben van >60 graden als ik vertrek en het is zo gemaakt dat het koelwater altijd door de radiator loopten de bypass dus is afgesloten. Volgens mij kan dit alleen als gevog hebben dat het langer duurt voordat het blok is opgewarmd maar niet dat ie heet loopt, de thermostaat ligt er overigens al het hele jaar uit en het probleem is afgelopen dinsdag op Zolder pas begonnen, voordat de  thermostaat eruit was was mijn bedrijfstemperatuur altijd een 5 graden hoger dan erna.

Dit is eigenlijk een beetje wat ik zelf ook dacht.  Bij personen auto's mag je een dubbel werkend thermostaat ook niet zomaar vervangen. Mijn Aprilia wist niet precies hoe de stroming was/is.
Dus gewoon weer een thermostaat monteren. Je zou hooguit je ventilatoren kunnen schakelen met een schakelaar los op het dashboard die je zelf kan bedienen.

Succes

Marco.
Gelogd

Hallieknar
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: September 27, 2009, 22:25:40 »

Weet er iemand hoe het kan komen dat de temperatuur,....ik gebruik water ipv koelvloeistof.
Thermostaat eruit Shocked,... zou die er weer lekker in doen als ik jouw was, zie ook verhaal hierboven.
Maargoed hierdoor zijn er nog maar 3 mogelijkheden over m.b.t. jouw probleem die "flow" gemeenschappelijk hebben want die heb jij duidelijk niet.
Je waterpomp is overleden, lucht in je systeem of een verstopping,.....

Dat zijn opmerkingen waar ik echt iets mee kan,.....
......., voordat de  thermostaat eruit was was mijn bedrijfstemperatuur altijd een 5 graden hoger dan erna.
Dus omdat water een zeer hoge warmtecapaciteit heeft (er moet dus veel energie aan toegevoegd worden om het warm te krijgen maar houdt tevens goed/lang warmte vast) heb je 5 graden gewonnen. Undecided
Met water toegepast in je koelsysteem zul je vaker moeten spoelen om klonten te voorkomen!.

Als je de thermostaat er wel weer in sleutelt, eerst effe controleren op z'n werking (pannetje water verhaal).
Ook je systeem (kanalen) goed spoelen en gewoon koelvloeistof erin mikken,... het wordt niet voor niets verkocht.
Daarbij komt dat koelvloeistof een aantal additieven (o.a smering en anti-klont) heeft die erg belangrijk zijn,.... en juist die addits zorgen voor dat temperatuur verschil van 5 laffe graadjes omdat de warmtecapacitiet iets is afgenomen t.o.v. water,.......

Succes!
« Laatste verandering: September 27, 2009, 23:40:30 door Hallieknar » Gelogd
cees
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 818


Belgium
« Antwoord #13 Gepost op: September 28, 2009, 16:02:46 »

Weet er iemand hoe het kan komen dat de temperatuur,....ik gebruik water ipv koelvloeistof.
Thermostaat eruit Shocked,... zou die er weer lekker in doen als ik jouw was, zie ook verhaal hierboven.
Maargoed hierdoor zijn er nog maar 3 mogelijkheden over m.b.t. jouw probleem die "flow" gemeenschappelijk hebben want die heb jij duidelijk niet.
Je waterpomp is overleden, lucht in je systeem of een verstopping,.....

Dat zijn opmerkingen waar ik echt iets mee kan,.....
......., voordat de  thermostaat eruit was was mijn bedrijfstemperatuur altijd een 5 graden hoger dan erna.
Dus omdat water een zeer hoge warmtecapaciteit heeft (er moet dus veel energie aan toegevoegd worden om het warm te krijgen maar houdt tevens goed/lang warmte vast) heb je 5 graden gewonnen. Undecided
Met water toegepast in je koelsysteem zul je vaker moeten spoelen om klonten te voorkomen!.

Als je de thermostaat er wel weer in sleutelt, eerst effe controleren op z'n werking (pannetje water verhaal).
Ook je systeem (kanalen) goed spoelen en gewoon koelvloeistof erin mikken,... het wordt niet voor niets verkocht.
Daarbij komt dat koelvloeistof een aantal additieven (o.a smering en anti-klont) heeft die erg belangrijk zijn,.... en juist die addits zorgen voor dat temperatuur verschil van 5 laffe graadjes omdat de warmtecapacitiet iets is afgenomen t.o.v. water,.......

Succes!

Koelvloeistof mag niet in de race, daarom dus water (met een scheutje koelvloeistof voor enige smering). Mijn dealer blijft erbij dat het beter is voor een (race)Mille om de thermostaat eruit te laten en hij denkt dat er lucht in het systeem zit (of dat er een lekke koppakking is). Ik ga dit weekend eens kijken, heb het nogal druk op 't moment met andere dingen.
Gelogd

Shit doesn't happen, it's made by assholes!
The kapitein
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.148


Dit forum is het helemaal !

Netherlands
WWW
« Antwoord #14 Gepost op: September 28, 2009, 16:05:01 »

Hou ons op de hoogte als je de oorzaak gevonden hebt.

Succes.
Gelogd

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
UPDATE Vervroegde Sinterklaas? Tuono ABS 2014 is per direct leverbaar! « 1 2 » R1-ner 15 9959 Laatste bericht Juli 17, 2013, 17:17:46
door The Marshall
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 16230 Laatste bericht April 25, 2009, 20:47:25
door breed
ZAC Assen 9 september « 1 2 3 4 5 » robz 61 33678 Laatste bericht September 13, 2009, 16:26:51
door FastJ
Even Voorstellen « 1 2 » sammy 16 9967 Laatste bericht Juli 19, 2013, 21:35:01
door sammy
RIP Marcel Aprilia 2000) « 1 2 3 » scarfaces 39 25893 Laatste bericht April 08, 2009, 11:28:07
door zeeslot

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!