Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 19, 2024, 20:30:18 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: koppelingsmodificatie?????????  (gelezen 6456 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
beunhaas
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 121


Netherlands
« Gepost op: September 24, 2009, 11:19:04 »

dag beste mensen,

ik heb inmiddels al heel wat uurtjes zitten lezen op het forum.
nu ben ik laatst aan de gang gegaan met het verbeteren van m'n koppeling en heb ik veel gelezen over de modificatie.

en misschien heel dom van me of zie ik iets over het hoofd maar ik snap het niet helemaal.

ik weet dat het randje schuin is en ik snap dat er daardoor een kleiner raakvlak is en dus minder wrijving maar dit is toch niet waar de eigenlijke werking van de koppeling zit?
het enige wat dit randje doet is de koppelingsplaten op elkaar drukken en is de wrijving hier dus van geen/zeer gering belang.

of zit het enige verschil van de modificatie t.o.v. het origineel hem in het feit dat de druk beter over de platen verdeelt word
(wat naar mijn inzien weinig verbetering zal geven)Huh

maar nogmaals misschien zit ik helemaal verkeerd te denke Embarrassedn.....

alvast bedankt voor de (zinnige) reacties 
Gelogd
Sniep
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: September 24, 2009, 11:56:37 »

Welk model fiets heb je? Kan je niet helpen maar lijkt me relevante info
Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #2 Gepost op: September 24, 2009, 12:08:26 »

De koppelingsmodificatie is volgens mij alleen maar nodig geweest bij de 99/00 modellen
Gelogd

teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: September 24, 2009, 12:23:30 »

het drukvlak van drukgroep op koppelingsplaat word na de modificatie volledig benut.
hierdoor er dus geen kans meers op een slippende koppeling is tpv drukgroep koppelingsplaat.
Gelogd
minime
Aprili? JA!
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 759


Aprili? Ja!

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: September 24, 2009, 12:44:25 »

Door het schuine kantje is het raakvlak tussen de drukplaat en de naastliggende koppelingsplaat klein.

Bij een gemodificeerde drukplaat (of één van een jonger model) is dit schuine kantje er niet en is dus het raakvlak tussen de drukplaat en
de naastliggende koppelingsplaat groter.Door dit grotere oppervlak slippen de platen minder makkelijk over elkaar.

Als je dus door het schuine kantje een slippende koppeling hebt bij een oud model koppeling dan slipt de drukplaat dus over de koppelingsplaat.

Om over na te denken; druk is een kracht die werkt op een oppervlak. Dus bij de schuine plaat is de druk op het raakvlak met de koppelingsplaat groter dan bij de gemodificeerde plaat...  
« Laatste verandering: September 24, 2009, 12:46:39 door minime » Gelogd
beunhaas
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 121


Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: September 24, 2009, 13:54:10 »

ik  heb het 00 model en dus de schuine kant.
maar ik ben meer nieuwsgierig naar wat nu het daadwerkelijke effect is. (heb gister de platen ff gecontroleerd en geschuurd en het werkt weer zoals het hoort)
maar meer of minder wrijving maakt voor de drukplaat niet uit.
de (aandrijvende) kracht word enkel tussen de gevoerde en ongevoerde koppelingsplaten overgedragen (van de buitenste tanden naar de binnenste tanden vd koppeling).

het enige effect wat het afdraaien dus heeft is een betere verdeling van de kracht van de drukveren over de platen maar wil dit enig effect hebben zou dit moeten betekenen dat de platen als het ware torderen (wat me onwaarschijlijk lijkt).
zou dit zo zijn dan moet het probleem zich na een x aantal km's vanzelf verhelpen door het schuin afslijten vd gevoerde platen.

ik heb het idee dat ik mijn vraag moeilijk duidelijk kan maken.....
Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #6 Gepost op: September 24, 2009, 13:59:29 »

Om over na te denken; druk is een kracht die werkt op een oppervlak. Dus bij de schuine plaat is de druk op het raakvlak met de koppelingsplaat groter dan bij de gemodificeerde plaat...  

Inderdaad, maaar oppervlakte is grip, dus je kunt wel veel druk hebben maar als je niet genoeg grip hebt, slipt de plaat nog door
Gelogd

beunhaas
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 121


Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: September 24, 2009, 14:14:02 »

dat snap ik ook wel maar heb je wel eens een koppeling uit elkaar gehaald?

je hebt de platen met de tanden aan de binnenkant en de platen met de tanden aan de buitenkant.
deze platen wisselen de kracht uit die uiteindelijk naar je achterwiel zal gaan.

de enige functie van de drukplaat is deze getande platen op elkaar drukken.

de drukplaat hoeft dus helemaal geen grip te hebben. deze moet alleen maar een kracht overbrengen die haaks op de drukplaat staat en grip is daar dus van geen enkel belang....... 
Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #8 Gepost op: September 24, 2009, 15:04:46 »

de drukplaat hoeft dus helemaal geen grip te hebben. deze moet alleen maar een kracht overbrengen die haaks op de drukplaat staat en grip is daar dus van geen enkel belang....... 

In dat geval is de totale druk inbeide gevallen hetzelfde, bij een schuine rand heb je puntbelasting, en bij een groter oppervlak krijg je een gelijkmatigere belasting.
De totaal uitgeoefende druk blijft gelijk.
Gelogd

rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: September 24, 2009, 17:12:01 »

Misschien handig een plaatje van een exploded vieuw hier te posten?, zal ook eens in het handboek kijken.
Gelogd
beunhaas
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 121


Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: September 24, 2009, 17:18:22 »

Citaat
In dat geval is de totale druk inbeide gevallen hetzelfde, bij een schuine rand heb je puntbelasting, en bij een groter oppervlak krijg je een gelijkmatigere belasting.
De totaal uitgeoefende druk blijft gelijk.

juist dat is wat ik bedoel . en dan zou het voordeel van de modificatie um dus moeten zitten in de betere verdeling over de platen....

maar dat lijkt me geen tot een zeer geringe verbetering op te leveren. zeker als de platen eenmaal op elkaar zijn ingesleten.
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: September 24, 2009, 17:18:58 »

Hier            http://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M=Aprilia&T=RSV%20%201000&Y=2003&L=AP_RSV2&O=Clutch%20i&F=AP_RSV2_FQ&L2=AP_RSV2_FQ

een plaatje.
Gelogd
beunhaas
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 121


Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: September 24, 2009, 17:26:28 »

thx 'rsv mille evo'
daarop is ook te zien dat de drukplaat niet zo bevestigd is om een draaiende kracht op te vangen (geen tanden ed).....

wie geeft het goede antwoord?
of komen we dadelijk tot de conclusie dat de verbetering door de modificatie  een illusie is?
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: September 24, 2009, 19:59:38 »

Velen hebben al ondervonden dat de modificatie echt een verbetering is dacht ik zo, maar ik kan je ook niet vertellen hoe dat nou komt 
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: September 24, 2009, 20:11:31 »

de stelling van hierboven dat de druk niet toeneemt, daar ben ik het volledig mee eens.
de totale druk blijft gelijk.

Ik heb ook 2000 model.
Het enige wat naar mijn inziens werkt is een barnett koppeling te plaatsen.
De totale pakket dikte hiervan is groter.
Bovendien als je het volledige koppelingspakket besteld krijg je er ook stevigere koppelingsdrukveren bij.
Deze verhogen ook nog eens de druk.

Probleem door het dikker worden van het totale pakket is dat de versnellingsbak gaat haken (omdat hij niet helemaal meer vrij komt, de verhoogde druk van de veren doen ook nog eens een duit in het zakje voor de hydraulische onkoppelings plunjer).
Vooral ook moeilijker in zijn vrij te krijgen.
Dit is naar mijn idee weer op te lossen door het schuine randje van de drukplaat recht af te draaien, dit is wat ik dus deze winter op de planning heb staan.
Barnett koppeling rij ik nu al weer een 1,5 jaar mee en die kan je flink mishandelen....

grtz vincent
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Falco met Kroon Expulsa RR slippende koppeling... « 1 2 » ApriliaFalco2009 24 7541 Laatste bericht Juni 21, 2009, 15:50:21
door Markbo
Shiver tril bij (zacht) remmen r1ckie 11 4203 Laatste bericht September 26, 2011, 19:57:29
door hofkej
olie verversen RSV Mille « 1 2 ... 13 14 » jornboeijen 197 64654 Laatste bericht Mei 10, 2014, 13:03:59
door Brontolo
GESPOT! « 1 2 ... 269 270 » Blijhoofd 4049 691113 Laatste bericht December 31, 2012, 15:02:00
door bmack
koppeling blijft slippen « 1 2 3 4 » Hans F. 49 13264 Laatste bericht Juni 04, 2010, 21:12:27
door Vincent S.

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!